PIHLA08, tervetuloa! Sinähän olet "kohtalotoverini", sillä minulta on myös poistettu molemmat munasarjat juuri kystien takia, ja aikaakin on kulunut melkein saman verran, minulla 11 vuotta.
Minulla menee tällä hetkellä 3 Estrofemia, 6 Lugesteronia ja 1 Prednisolon päivässä, ja joka viikko annos pienenee, kunnes viikolla 12 loppuu kokonaan. Mukava kuulla sinulta sekä SURUL-LISELTA että lääkkeiden lopettaminen meni hyvin! Onnea raskauteen teillekin!
Miten muuten teillä PIHLA08 ja SURUL-LINEN vielä, varmaankin saatte normaalisti täyskorvauksen hormonikorvaushoidosta? Oletteko saaneet sitä raskauden aikana käyttämistänne hormoneista? Lääkäri ei löytänyt minulle ainuttakaan hormonimerkkiä josta saisi täyskorvauksen, Progesteron-merkkisestä keltarauhashormonista on joskus kuulemma saanut, mutta se on poistettu. Estrofem ja Lugesteron eivät myöskään ole korvattavia. Minulla on resepti Progesteroniin, sain apteekista ohjeet, että joskus yksittäistapauksissa Kelasta myönnetään tuolle lääkkeelle täyskorvaus, vaikkei se varsinaisesti olekaan. Ja kehotettiin mennä itse Kelasta kysymään täyskorvauksesta. Kuulostaa kerrassaan kummalliselta käytännöltä, onko teillä, tai muilla " ennenaikaisilla mummotautisilla" koskaan tullut tuollaista käytäntöä vastaan?
Meinaan mennä lähipäivinä Kelaan anelemaan, mutta varsin omituiselta tuntuu.
PIRI, Lugesteron 200 mg on noin jouluun asti tukusta asti loppu, 100 mg:sta on vielä, mutta loppuu varmaan pian. Tätä Progesteronia ei ollut aiemmin ainakaan Helsingissä kuin Yliopiston apteekeissa, mutta nyt sitä on muissakin, juuri tuon Lugesteronin loppumisen takia.