Luovutettu munasoluhoito

nicittä
Olen kovasti miettinyt luovutettua. Mies vaan ei suostu. On sitä mieltä, että sitten adoptioon jos ei omilla onnistu.

Adoptio vaan kestää niin kauan, etten jaksaisi millään odottaa. Mutta tarviiko luovutettua jonottaa, vai onko niitä käytettävissä heti kun tarvii? Miten teillä, kauanko odotitte?

Julkisella puolella siis ollaan Jyväskylässä. Sillä haluaisin tietää odotus-ajoista, että asennoidunko jokatapauksessa vuosien odotukseen (vielä) vai onko mulla joku hyvä argumentti miehen käännyttämiseen. Kun en usko että kokisin lapsen yhtään vähemmän "omakseni" kun lahja-munasolulla saadun lapsen kuitenkin kohdussani kantaisin ja itse synnyttäisin! Mies pelkää, että minä kokisin itseni eriarvoiseksi vanhemmaksi...
 
Mukava kuulla ajatuksia joko luovutukseen aikoville tai luovutetulla raskaksi aikoville. Meillä tällä hetkellä toinen koeputkihedelmöitys menossa omalla munasolulla. Lahjasolulla tarvattaessa yritämme helmi-maalaskuussa jolloin jonotusaikamme umpeutuu. En tiedä jonotusajoista kunnallisella sektorilla, yksityisellä 6-24kk. Uskon myös etta ajat tulee pidentymään uuden lain astuessa voimaan kesällä.
 
Tästä, voiko itse luovuttaa jos on saanut hoitoja, puhuttiin tuossa luovuttajakato -ketjussakin. Mun ymmärrys on, että sukusoluja ei voi luovuttaa ne, jotka itse on saanut hedelmällisyyshoitoa. Ja riippumatta siis hedelmättömyyden syystä tai siitä, onko ylipäänsä mitään syytä löytynyt. Näin olen jostain lukenut, mutta en ole aivan varma. Googlaamalla löysin muutamia luovuttajakriteereitä, eikä niissä kyllä puhuttu tuosta, saako hoidoa saaneet luovuttaa.

 
Watrossi
Olen lahjamunasoluhoidossa ja siirron pitaisi nailla nakymilla tapahtua maaliskuun lopussa. Jonossa olin ainoastaan parisen kuukautta, joku oli joutunut perumaan hoidon ja siksi paasimme niin pikaisesti.

Sanna, olisin kovin kiinnostunut kuulemaan kokemuksestasi!

Vekara, tiedatko jo koska sinulla hoito alkaa?

Paljon onnea matkaan!

Watrossi
 
Hei,

Me jonotettiin puolivuotta munasoluja ja syksyllä saatiin 4 (puolet eli toiset 4 meni toiselle pariskunnalle). Kaikki hedelmöittyi ja suurin osa oli kaksoisalkioita. Tuoresiirto ei tärpännyt ja tänään mennään pas siirtoon jos alkiota selviää sulatuksesta.
 
Watrossi
Tiitu, toivottavasti tarppaa talla kertaa! Mulle sanottiin klinikalla, etta on n. 35 - 40% mahdollisuudet onnistua munasoluhoidolla eli mahisket on kylla aika korkeat.
 
Huomenta vaan kaikille! Mukava vihdoin saada keskustelua aiheesta ja jakaa ajatuksia ja kokemuksia monelle niin tärkeästä asiasta. Meillä epäonnistui yritykset omilla soluilla ja nyt ollaan tilanteessa että lääkäriin menen keskiviikkona ja silloin kuulen hoitosuunnitelmasta enemmän. Sen verran tiedän että luovuttaja on valmiina, Procrenin pistän ensi maanantaina 26.2 ja siirto tulee olemaan luultavasti viikolla joka alkaa 19.3. JÄNNITTÄÄ!!!
 
Vekarallahan on pian jännät paikat! Olisi tosi hienoa kuulla, miten se hoito sinulla menee, kun näillä keskustelupalstoilla on niin kovin harvoin juuri tästä hoidosta mitään tietoa, siis lahjamunasoluhoidosta. Eli jos vain mitenkään viitsit ja haluat kertoa vaiheistasi, niin se olisi valaisevaa meillekin, jotka harkitsevat kyseistä.

Tietääkö kukaan tarkemmin siitä jonoissa etenemisestä, jos saa "ristiin luovuttajan"? Pääseekö sillä keinoin heti jonon kärkeen vaiko vain vähän lähemmäksi jonon alkupäätä? Ja tietääkö kukaan, onko yksityisillä klinikoilla pitkät jonot ja kuinka pitkät julkisilla?
 
Heips taas kaikille! Mukavaa saada lisää porukkaa keskusteleluihin! Sinulle Tiitu pidän peukkuja ja varpaitakin pystyssä että passilla onnistuisitte! Ja sinulle Ilona...mielelläni kirjoittelen aatoksiani ja siitä miten hoitoni etenee. Myös itse koen tärkeänä että saan jakaa ajatuksiani samassa tilanteessa olevien kanssa, koska aihe on vähän sellainen että asiasta ei pysty kaikkien kanssa juttelemaan. Itse olemme päättäneet pitää asian vain omana tietonamme ja katsomme kuinka ne ajatukset kenties tulee muuttumaan matkan varrella. =)
 
Heips Watsossi. Fiilikset on odottavat ja uskon että kaikki menee ihan hyvin. Sitä jäin miettimään että miksiköhän pistit minua paljon aikaisemmin vaikka siirto sinulla viikkoa myöhemmin? Onko sinulla tietoa mitä muuta hoitoa vastaanottaja läpi käy?
 
pikkuenkeli
minä kanssa mielelläni osallistun tähän ketjuun,me olemme myös jonossa ja saimme juuri ristiinluovuttajan.Meille kerrottiin että jono tällä hetkellä n.puoli vuotta mutta ristiinluovuttaja auttaa ainakin puolet lyhyemmäksi.
Väestöliitosta sanottiin onnistumis prosentin olevan 50/50.minä saan hoidoksi vaan estrogeenia avuksi vastaanottamaan alkion,onko muillakin näin??
 
Heippa! Olen aiemmin vain lukenut toisten hoidoissa köyvien juttuja, kun itse olen munasolujen saaja. Takana aika monta yritystä ja yksi keskenmeno. Sitten oli monta vuotta taukoa, ja nyt tuli pakko tarve yrittäää vielä kerran ennen kuin ikä tulee vastan. Me ollaan yksityisellä. Soitin klinikalle tammikuun lopussa, lääkitys alkaa maaliskuun menkoista ja siirto viikolla 15. Yllätyin jonon lyhyyttä. Nyt en meinaa pysyä nahoissani, ja kun en voi kenellekään asiasta kertoa. Tämä taitaa vähän helpottaa. KIITOS
 
Me käytiin väestöliitossa. Eka siirtoon ajettiin 300 km, ja lääkäri paukautti perillä ettie nyt voidakaaan siirtää, kun alkiot oli menetetty. Pokka piti autoon asti, sit mä repesin. N Seuraava kerta meni siihen kun luovuttajan punktion jälkeen meille soitettiin, että tuli nin vähän, et annetaan ne kaikki sille toiselle saajalle. Kolmannella kerralla päästiin siirtoon, nega. Pakkaseen ei riittänyt. eeuraavasta tuoresiirrosta tuli positiivinen, mut se meni kesken. Sen pakastetut ei tärpänneet. Sitten lopetettiin väestöliitossa. Yksityisellä kokeiltiin luovutetuilla alkioilla, tuloksetta. Mä olin jo ihan puhki sikä fyysisesti että henkisesti. Nyt on täysi neiniki päällä, enhän mä tässä menetä kuin ison tukon rahaa, mutta jos onnistuu ei tulosta rahassa mitata. Eikä tässä järjen käyttökään auta.
 
Watrossi
Vekara ja Pikkuenkeli,

Mulle sanottiin, etta Procren annetaan aina kierron 21 - 23 paivana. Vekara, onks sulla kierron noin paivat ens maanantaina ja siksi piikki sillon?

Mulla alotetaan 1.3. kasvattaan kohdun limakalvoa kasvattamaan suun kautta otettavalla estrogeenilääkityksellä. Hoidon edetessa laakitykseen lisätään keltarauhashormoni. Kohdun limakalvon kasvua seurataan ultraäänitutkimuksilla. Ja siirronhan pitais sitten olla maaliskuun vikalla viikolla. Keltarauhashormoonia jatketaan aina 10. raskausviikolle (jos kavis sellanen onnenpotku).

Sulla alkaa Vekara ollan jannat paikat...

Lampimia ajatuksia molemmille!

 
Vekra
Heips Watrossi ja tervetuloa mukaan pikkuenkeli ja sisupussi. Täällä taas ilmottaudun ja kerron hoitoni kulusta. Eilen olin siellä lääkärissä ja sain kuulla miten hoito etenee. Edellä Watrossi juuri kertoikin hoidon kulun miten se etenee aina yleensä ottaen. Minulla löytyi yllättäen kystä, minkä oli aiheuttanut kuulemma oma häiriintynyt hormoonikierto. Eli ovulaatio oli tapahtumassa ja kun ei onnistunut, oli kehittänyt kystan. Ei onneksi kuitenkaan vaikuta hoitoon. Sain primolutin, keltarauhashormooni, jota otan seuraavat yhdeksän päivää. Sillä saadaan vuoto alkamaan haluttuna päivänä ja vuodon alkaessa kystankin pitäisi kadota. Procrenin pistän sunnuntaina, kierron 21. päiva En siin maanantaina, olin laskenut väärin. Seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa 3.3 ja silloin aloitan Progynovan nousevin annoksin. Ennen hoitoviikkoa 12 tilannetta seurataan ultralla yhden kerran. Kovalla kiireellä tätä kirjoittelen, anteeksi jos kirjoitusvirheitä...nyt työt kutsuu..! Mukavaa päivää kaikille =)
 
Pikkuenkeli

Mulla alkaa köökityksenä kp1 alkaen 2 estradot laastaria joka toinen päivä, ja luget kaksi päivää ennen siirtoa. Ultra on noin viikko ennen siirtoa. ja ilmeisesti laastareita lisätään jos limakalvo ei ole tarpeeksi paksu. Ai niin mä olen 39 v. Tällä kertaa ei tutkittu miehen spermaa kun aiemmin ei ole ollut vikaa. Toivottavasti tilanne ei ole muuttunut. Joskus olen odotellut pitkiäkin aikoja, mutta nyt tämä kuukausi tuntuu ihan kamalan pitkältä. Täytyy mennä ulos pakkaseen jäähylle.
 
pikkuenkeli
Kiitos kaikille valaisivista kirjoituksista,mä en nyt tiiä muuta ku ootellaan tässä jonossa ja ristiinluovuttaja taitaakin perua luovutuksensa.niin että jonotetaan pidempään.Muuten sisupussi miten saitte niin nopeesti luovuttajan, missä olet hoidossa?
 

Yhteistyössä