Luovutettu munasoluhoito

Watrossi

Hienoa, etta seuraamme liittyy lisaa asiasta kiinnostuneita! Muistan kun itse aloin harkitsemaan lahjamunasoluhoitoa niin etsin viestiketjuja, joissa olisin paassyt lukemaan muiden kokemuksia ja mietteita ja harmittelin kun asiasta puhuttiin niin vahan.

Vekera, ma singahdin heti aamusta koneen aareen lukemaan etta miten sun ultra oli mennyt. IIIK, se on nyt sitten menoa eika meininkia. Ma voin kuvitella millaista se on ollut klinikalla kun tohtorit keskustelivat, etta mennaanko siirtoon vai ei. Ma olisin myos ollut puulla paahan enka olisi osannut kysya yhtaan mitaan. Oliko se niin, etta saat tanaan tietaa kuinka monta munista saatiin?

ICSIsta. Meidan klinikalla tehdaan lahjamunasoluhoito aina ICSIlla riippumatta siittioiden laadusta, en valitettavasti tieda miten muissa paikoissa on tapana. Kuvittelisin kuitenkin, etta jos miehen simpoissa on haikkia niin kylla silloin ICSI tehdaan. Kylla sita kannattaa vaatia!

Aurikoisia terveisia koko porukalle!
 
Ippu67
:flower: Vekaralle :wave: !
Onnea perjantaille! Toivottavasti luovuttajan saalis on kaikin puolin hyvä, niin määrällisesti kuin laadullisestikin ;) . Ja miehesi kaveruksethan tekevät sitten sen loppusilauksen ;) . Jännityksellä odottelen, montako pikkuista saat mukaasi perjantaina. Oliko se nyt niin, että teille tehdään suoraan ICSI?
t. Ippu
 
hennalii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 16:02 hennalii kirjoitti:
Vekara ja Watrossi,

jos oikein ymmärsin teidän kirjoituksistanne, teille tehdään icsillä nuo lahjamunasoluhoidot. Jos suotte, että kysyn:
Olisi kiinnostavaa tietää, miksi ne tehdään teille icsinä eikä pelkällä ivf:llä?

Meille on mitä luultavimmin tulossa eteen jossain vaiheessa lahjasoluhoito. Tässä on vain sellainen pulma, että mieheni siittiötkään eivät ole mitään huippuyksilöitä; seikka, jota olen jaksanut etukäteen voivotella ja murehtia, miten ikinä hoito voisi onnistua näin heikoilla eväillä... Haen nyt siis hieman taustatukea ja vertailukohtaa, minkälaisissa eri tapauksissa on päädytty tekemään lahjasoluhoito icsillä? Meille itsellemme icsi on kyllä tuttu toimenpide.
Ajattelin vielä toistaa itseäni ja toivon, että ehtisitte vastata...

hennalii
 
Moi Hennali

Meillä ei nyt tutkittu miehen simppoja. vaika välissä aika pitkä tauko. Minä olin tietysti huolissani, et entä jos ne on huomontuneet,k niin kuinka hoidon sit käy No lääkäri sanoi et jos jotain radikaalia huonontumista on tapahtynyt, niin silloin punktiopäivänä sperman tutkinnan jälkeen voidaan ottaa tarvittaessa icsi kyttöön. On myös mahdollista. jos munasoluja saadaan paljon et osaan käytetään icsi ja osaan normaali ivf. Se selviää siis vasta luovuttajan punktiopäivänä.
 
Heips kaikki ja kiitos Ippu. Kertoisitko Hennalii mikä oikeastaan on ivf;n ja icks; ero. Vastaan sitten. Watrossi, huomenna soitan munasolujen määrästä ja ennen kaikkea kiinnostaa montako lähtenyt hedelmöittymään. Tuntuu, että housuissa ei enää malttaisi pysyä!! :)
 
:wave:
Huomasin, että IVF:n ja ICSI:n eroa oli mietitty.

IVF:ssä munasolut ja siittiöt saavat vapaasti tutustua toisiinsa ja tehdä tehtävänsä kun taas
ICSI:ssä otetaan 1 siittiö joka siirretään suoraan munasoluun eli hedelmöittymistilannetta helpotetaan.

Yleensä käyttävät ICSI:ä just sillon jos sperman laatu/määrä on huono, mutta "iksaavat" myös sillon, jos munasolusaalis on n. 10 munasolua tai yli ja tekevät sen niin, että puolet munasoluista saa hedelmöittyä normaalisti IVF:llä ja loput "iksataan".

Lopputulos on sitten molemmissa tapauksissa Herran hallussa B) !
 
hennalii
Juuri noin kuten Ippu asian selvitti, ivf:n ja icsin ero. Ero on ihan rahallisestikin dramaattinen, mutta myös tekniikaltaan, juuri icsi kehiteltiin miehestä johtuvaan lapsettomuuteen. Siksi alunperin ihmettelinkin, että jos on lahjaMUNASOLU, että niissäkin tapauksissa, vaikka siittiöt oliskin ok, tehdään ainakin Watrossin hoitopaikassa icsinä. No, sinänsä mulle ei ole icsikään vieras, meillehän pitäisi myös tehdä icsi siittiöiden heikkouden takia.

Me tosiaan ollaan vasta pikku hiljaa siirtymässä lahjasoluihin. Tosi paljon mietityttää ja pelottaakin, miten saatavuuden kanssa käy, kun lakimuutos tulee voimaan 1.9. Ihan vasta luin Turun Sanomista artikkelia, jossa sanottiin, että saatavuus on jo nyt heikkoa, kun ei saada rekistöitymään suostuvia luovuttajia. Ollaan mietitty asiaa jopa niinkin, että nyt vain heti aletaan miettiä luovuttajaa, jotta ehdittäis toimia ennen syyskuuta, ja mietitään niitä tulevaisuuden asioita sitten, jos satuttais tulemaan onnekkaasti raskaaksi lahjasoluilla. Tulevaisuuden asioilla meinaan siis esimerkiksi alkuperän kertomista lapselle jne. juttuja. Olisihan siinä sitten parisen vuotta aikaa miettiä kertomisen tapaa, kun lapsi alkaa kiinnostua näistä "mistä minä olen tullut?" -kysymyksistä parin kolmen vuoden iässä.

Onko teillä, jotka jo hoidoissa olette, muodostunut mielipidettä siitä, aiotteko kertoa lapselle alkuperästä vai ette? (mulla ei ole syytä saarnata kummastakaan suhtautumistavasta, hyväksyn molemmat...)

hennalii
 
Hei Hennalii + muut!

Kyllä minä oon ajatellu tämän lapselle kertomisasian niin, että ilman muuta kerron. Mutta vasta siinä vaiheessa, kun hänellä alkaa olla ymmärrystä yleensä näiden asioiden suhteen. Ja ainahan tavallaan voi "pohjustaa" etukäteen nuorempaakin lasta kertomalla, miten eri tavoilla lapsia maailmaan syntyy.

Toivon sydämestäni, että pääsette jonoon joka on sopivan pituinen ja toivottu lopputuloskin olisi suotavaa ;)

Ite muuten oon esittäny toiveeksi, että hoito tehtäis meille IVF:llä. On kerran omilla soluilla tehdyssä hoidossa iksattu puolet eikä niistä ykskään hedelmöittyny, joten oon jotenki skeptinen sen suhteen...
 
tuleva luovuttaja

Taidankin olla sitten aika harvinainen luovuttajaksi haluava, kun minulle tuo rekisteröitymispakko ei tee eroa luovutusaikeisiini. Pystyn ymmärtämään itse asiassa hyvin tämän rekisteröitymisasian.

Minun mielestäni on ihan ok juttu, että lahjasoluilla syntyneillä ihmisillä on tulevaisuudessa mahdollisuus selvittää perimäänsä. Millään asteella en siis tunne, että nämä mahdollisesti sukusoluistani syntyneet lapset olisivat minun jälkeläisiäni. Mielestäni vain on täysin normaalia, JOS haluaa perimäänsä syystä tai toisesta selvittää.

Hyvä puoli rekisteröinnissä on sitten se, että luovuttaja ei ole mikään haamu vaan ihminen jolla on nimi -ja joillekin lahjasoluilla syntyneille tuo tieto voi jo riittää aivan hyvin, jos yleensä siis kiinnostaa ollenkaan. En kieltäytyisi tapaamasta ihmistä, joka sukusolustani olisi syntynyt, tai antamasta tietoa terveydestäni tai sukuni terveydestä, mutta rajan vetäisin kyllä tosi tiukasti. Tuntuu omalta puoleltani vaan jollakin tavalla ihan hyvälle myös se, että mitään ei salata -elleivät lapsen vanhemmat näin siis tee, johon heillä on tietysti täysi oikeus.

Paljon onnea ja tsemppiä hoitoihinne -toivon kovasti että kaikki saatte näillä hoidoilla sen oman lapsenne!


 
Heips Watrossi, Ippu ja koko muu poppoo!! Tänään soitin klinikalle ja sain kuulla että 18 munasolua on hedelmöittynyt. Kolme icks;llä ja 15 ivf;llä. Huomenna on siirto ja silloin saan myös kuulla montako on lähtenyt jakautumaan. Yhden aiomme siirtää ja loput saa mennä pakkaseen. Jos emme saa tuoresiirrosta plussaa, niin on vielä aikaa muutama kuukausi yrittää passilla luonnolliseen kiertoon ennenkuin alkiot tuhotaan 1.9. Olen myös miettinyt sellaista että jos saamme toivotun raskauden alkamaan, niin olisin valmis luovuttamaan alkioita edelleen niitä tarvitseville jos se on sallittua. Jotenkin sattuu ajatus niiden tuhoamisesta. Miten on asiat sinulla Watrossi? =)
 
hennalii
Vekaralla mahtava alkiosaalis, onnittelut, kerrankin saa lukea hyviä uutisia, kun aika monella on sattunut niin, ettei luovuttajalta saadakaan paljon muniksia. Hienoa, että pääsette siirtoon! Nyt ku olen tätä sun taivalta tässä jonkun aikaa seurannut, tuntuu ihmeellisen "helpolta" kaikki ;)

Mutta hei, niistä allkoiden tuhoamisesta... Eikös siinä ole joku siirtymäaika? Ettei niitä kai heti tuhota silloin 1.9., koska jos te haluaisitten mahdolliselle lapselle täyssisaruksia, olisi siirtymäaika niiden käytölle kai 3 vuotta? Jos siis olen oikein ymmärtänyt. Mutta tuokin aika on lyhyt, eikä sitä ole pidetty oikein hyvänä asiana, että tälla lailla lainsäädännöllä vaikutetaan ihmisten perheiden perustamisen aikatauluihin - ikään kuin pariskunnat eivät saisi itse päättää, milloin sisaruksia voisi alkaa suunnitella ja "tehdä". Tuo kannattaa varmistaa vielä klinikalta!

Oli hunajaa korville "tulevan luovuttajan" kirjoitus, samoin Vekaran ajatus siitä,e ttä jos omia alkioita jää yli, ne voisi luovuttaa tarvitseville. Olen ymmärtänyt, että noista lahja-alkioistakin on pulaa. Joillekin lahja-alkion saaminen voisi olla mieleisempi vaihtoehto kuin adoptio. Lakimuutoksen jälkeen alkioita voivat luovuttaa rekisteröityneet pariskunnat - mutta toisaalta, ne pariskunnat joilla jo on alkioita jollakin tavalla saatuna, ovat joka tapauksessa rekisteröityneitä, koska ovat hoidoissa jollakin klinikalla.
 
Vekara

Olen samaa mieltä kuin Hennalii, että jos nyt onnistut raskautumaan, niin lopuilla alkioilla on kolme vuotta armonaikaa. Niitä on oikeus käyttää sisaruksen yrittämiseen. Tänään on sitten sulla jännät ajat. Tulehan kertomaan viimeisimmät kuulumiset.

Hengessä mukana Maija
 
:\| Onpas onpas Vekaralle tulossa melkoinen pääsiäiskori!!! :)

Nyt peukut pystyyn, toivottavasti hedelmöittymisvaiheen jälkeen moni alkioista jatkaa jakautumistaan! Mielenkiinnolla ja innolla ootan uutisia, miten monta jäi vielä pakkaseen ja montako sait kyytiin kotiin.

t. Ippu :flower:
 
Ippu67
:flower: :flower: :flower: Tulevalle luovuttajalle :flower: :flower: :flower:
Kunpa sinunlaisia olisi enemmän tässä maassa! Tekosi on vailla vertaa; pyyteetön, kaunis, :heart: .
Ippu
 
Watrossi

Jeps, lippu korkealle Vekaralle! Meita on taalla monta mukana jannittajaa.

Ma napsin edelleen zumenoneja, kolme per paiva joten alan olla jo melkoinen hormoonihirvio. Onneksi ei oo mitaan ihmeempia sivuoireita. Mulla on ultra maanantaina, jonka jalkeen soitan tulokset klinikalle ja toivottavasti saan kuulla mille viikolle siirtoa suunnitellaan. Voin sitten alkaa vahan pehmittamaan pomoa duunissa lomien suhteen ;)

Vekara, ilmottelethan miten siirto meni. Mitka fiilikset? Koska saat testata?

Hei kukas meista seuraavana menee siirtoon?

Hyvaa viikonloppu kaikille toivottelee
Watrossi
 
Watrossi, ettet vain sinä ois meistä se seuraava??? Pitäiski ehkä tehä sellanen pieni päivitys, kuka on missäki vaiheessa menossa, kun tässä nyt on välissä käyty pitkiä keskusteluja niin että putoo kohta kyydistä tällanen seniorimpi ;) B)

Mulla siis alkaa Suprecur 26.3., luovuttajan punktio + toivottava siirto viikolla 16.

Ippu
 
Heipä taas ja KAUNIS KIITOS TEILLE KAIKILLE TUESTANNE :flower: !!! Nyt ollaan kotona ja näin kirjoittaen mietiskelen päivän tapahtumia. Jännittyneenä menin klinikalle ja sain kuulla että kaikki kahdeksantoista oli lähtenyt jakautumaan! Oma lääkärini oli alunperin ehdottanut yhden alkion siirtoa kun taas toinen lääkäri tänään kysyi että montako siirretään? Ajatukset vähän harhaili kun hetken mietin että kuinka niin!? Kertoi että yhdellä alkiolla raskaaksitulo mahdollisuus on 35 prosenttia kun taas kahdella 50. Kaksosraskauden mahdollisuus kahdella alkiolla 12 prosenttia. Hetken asioita päässäni pyörittelin ja päätin että pannaan sitten kaikki peliin. KAKSI ALKIOTA SIIRSIN!! Loput luultavasti menee pakkaseen, sopimukset lähetetään minulle myöhemmin postitse. Kahden viikon kuluttua 6.4 teen testin. Jos testi nega, niin aloitan Progynovan toisena kierron päivänä ja pakkaspojat tulee mukaan jo huhtikuun kiertoon. Kiitos tiedosta mitä pakastetuista alkioista teiltä sain. Ainoastaan yhden raskauden tahdomme enää ja loput tahdon alkiot tahdon ehdottomasti lahjoittaa pois jos se on sallittua. Sitä mietin että onko minulla oikeutta luovuttaa edelleen kun alkiot ei tavallaan ole omiani vaan tuntemattoman luovuttajan. Ja sitten asiasta seuraavaan...että myös kannatan koontia tulevista tapahtumista sillä tekstiä tulee niin kiitettävästi että aina ei kaikkea jaksa muistaa. Ipulla siirto viikolla 16, Maijalla viikko 15 ja Watrossin muistan että kyseessä myös viikko 15. Entä miten sinä Hennalii? En ehtinyt aiempia tekstejä lukemaan. Tässä ajatukseni taas tällä erää. Huomenna ollaan lähdössä viettämään miehen pyöreitä kymppejä...lomalle...palaamme vasta tiistaina. MUkava olisi tietää olemmeko siellä kahden, kolmin vaiko NELIN!! Mukavaa viikonloppua kaikille toivottaapi Vekara =)
 
Hei!

Mulla on taas huomenna luovuttajana suunnittelu aika klinikalle, ensi kuun alussa alkaa hormoonipistokset ja Ultraus on viikolla 16 ja ja hoitoviikkona 17.

Itse luovuttajana sanon, minun täytyy kuunnella puolisoani tässä luovutus asiassa ja hän on sitä mieltä että mikäli se menee siihen että sitten tulevaisuudessa kun se lapsi täyttää 18 saa tiedon luovuttajasta, mä ikävä kyllä taidan jäädä kelkasta siinä vaiheessa kun laki tulee voimaan :/
No kerkiän ainakin luovuttamaan ennen sitä ainakin kerran.

Mut tosiaan mä sain semmosen käsityksen kun olin tammikuussa klinikalla keskustelemässä asiasta, että se ei kyllä mene niin että joku kaunis päivä mun oven takana seisoo joku nuori joka kertoo minun olevan hänen äitinsä, vaan rekisteri on juuri sitä varten niin kun joku täällä jo sanoikin , että voidaan myöhemmin mikäli esim. lapsi sairastuu niin tutkia asioita lapsen molempien biologisten vanhempien suvusta ym.... olipas sekava selitys =)

Mutta siis olen huomenna menossa siihen suunnitteluun ja siellä vielä kysyn asiasta että mitenkäs se oikein menee, jos noin on kun sanoin niin sitten mulla luovutukset jatkuu.
 
\|O WAUTSI WAU, Vekara! Onpas ollu hyvä hedelmöittymis- ja jakautumisprosentti!! Aattele, nyt sulla kellii 2 pienokaista kohdussa kasvamassa! Laitanpa liimasäteitä, että kiinnittyvät molemmat oikein tiukasti mammansa kyytiin!

Riivinrauta: kiitos, kun luovutat munasolujasi! Peukutan myös sun osuudelle, että kaikki menee hyvin :flower: !

t. Ippu

PS: Suprecur alko tänä aamuna...!
 
nainen 70
Hei Riivinrauta!!!

Hienoa että olet liikkeellä tärkeällä asialla.

Kirjoituksessa kuitenkin pisti silmään tuo että jäät kelkasta kun laki tulee voimaan, tarkoitatko myös sitä, että mahdollisesti pakkasessa olevat alkiot tuhotaan?! Siis sinulla on siihen täysi sanavalta ja oikeus, mutta vastaanottajan näkökulmasta aatellen, sinun pitää kertoa tuo klinikalla, jotta myös munasolujesi saaja tietää kantasi lain voimaan tulon jälkeen.

Meillä hoito myös nyt kevään aikana, mutta emme olisi lähteneet matkaan, jos olisimme tietäneet menettävämme "pakkasukot" 1.9 jälkeen. Siis sen verran paljon tämä maksaa, että kaikilla mahdollisilla haluamme sitten kanssa yrittää.

Klinikalla, missä itse olemme, käytännössä kaikki luovuttajat ovat jo "rekisteröityjä", ja näin sen mielestäni pitääkin mennä.

Toivottavasti ymmärsitte pointtini... ;)
 
Watrossi

Toivottavasti kaikilla oli kiva viikonloppu ja erityinen hatunnosto Riivinraudalle :flower:

Upeeta Vekara, hieno homma etta kaikki meni nappiin ja sait mahtavan saaliin! Taalla me kaikki jannittelemme sun kanssasi.

Ma olen seuraava potilas. Olin aamulla ultrassa ja limis oli 12mm, jonka ilmoitin klinikalla ja sielta sanottiin, etta punktio on nailla nakymin maanantaina ja siirto keskiviikkona. Luovuttajalla on tanaan ultra, jossa asiat viela varmistuu. Mahassa lentelee perhoset kamalaa vauhtia.

Maijan vuoro on sitten musta seuraavalla viikolla ja Ippu sen jalkeen. Voi kun meilla kaikilla menisi nappiin!!!

 
Haluaisin vastata tuohon luovutettujen munasolujen pakastealkio asiaan. Jos en ihan väärin muista niin luovutettujen munasolujen alkioita ei voi
lahjoittaa enää edelleen eli jos et itse käytä niin ne tuhotaan.
 
Hei!

Kävin siis tänään siellä klinikalla sopimassa hoidoista ja hakemassa hormoonit.
Hitsi kun en muista että kuka siitä tossa aikasemmin kirjoitti mutta siis joo... ymmärrän sen pointin... vaikka en tullut sitä aikaisemmin ajatelleeksi, mikäli raskaus lähtee alkuun näillä soluilla ennen 1.9, käsittääkseni siis loput solut tuhotaan sen jälkeen mutta eikös niitä alkioita ole jo hedelmöitetty ja niitä pakastettu??? Näin mä käsitin, ja niitä sitten voidaan käyttää 2010 asti eli sen 3 vuotta.
Sori jos menee pikkusen sekavaks

mulle tänään siis klinikalla kerrottiin että kyllä se lapsi saa tietää luovuttajan nimen täytettyään 18v. mutta vain mikäli vanhemmat ovat hänelle tietty asiasta kertoneet.
MUTTA!! Äsken vielä juttelin mieheni kanssa asiasta, ja hän näytti keltaista valoa asialle, ehkä myöhemmin vihreää valoa, joten ehkä mä saan myös rekisteröityä =)

Mutta kun siis klinikallakaan ei osattu sanoa että miten tää kaikki sit lopulta menee kun siitä ei ole ollut lopullisia päätöksiä kaikista jutuista ym.

Mutta siis mun ohjelmasta!

7.4 viimeinen pilleri
12.4 Menopur "kuuri" alkaa
Sit on kaks ultraääntä viikolla 16
Ja keräys alkuviikosta 17

Voi kun mä niin kovasti toivoisin että näistä munasoluista jollekkin olisi tosissaan apua.

 

Yhteistyössä