Lokavauvat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Maikkuli81
  • Ensimmäinen viesti
Annukka76 ejk
Pikaisesti ilmoitan, että kävin tänään äitiyspkl ja ultrassa näkyi pieni ihmisen alku, jonka sydän löi kovasti :) Vielä niin pieni, että vaikea arvioida mutta 7+2 näytti mun kirjanpidon mukaan 7+1 eli lähes samoissa mennään.

Annukka
 
Hannis
Taisin innostua vähän ajoissa. Onneksi en tainnut vielä joutua millekään listalle. Kyllä minä raskaana olin, mutta alkoi vuotaa ihan kuin olisi tavallisesti kuukautiset tulleet. Pääsin sitten ultraan eikä siellä enää mitään vauvaa ole. Harmi!

Onneksi ei ole tarttuvaa, nauttikaa te raskaudesta.
 
Lumikki-81
Pahoittelut Hannis!

Kävin eilen yksityisellä ultrassa, pieni sydän sykki ja koko vastasi viikkoja 7+3 :) Jäin sairaslomalle nyt alustavasti kahdeksi viikoksi, ei tän pahoinvoinnin kanssa jaksa töissä olla, hyvä että jaksaa lasten kanssa. Onnellinen olen, mutta ahistaa niin taas tää olotila.. Kunpa aika vain menisi nopeasti. Täytyy taas mennä pitkälleen, pystyssä on niin kauhee olla :(

Lumikki-81 ja 7+2
 
Annukka76
Pahoittelut Hannis täältäkin. Sama pelko on täälläkin koko ajan ja jatkuu vielä pitkään... Tiedä, milloin sitä osaisi heittäytyä odottamaan...

Mä olen kertonut raskaudesta vasta yhdelle hyvälle ystävälle. Muille sitten 12 viikon jälkeen aikaisintaan.

Onnittelut Lumikille ultrakuulumisista. Mulla ei ole ollenkaan pahoinvointia. Pientä yökkimistä esim. hampaiden pesun aikana mutta sitä mulla on "normaalistikin". Enemmän mua vaivaa lähes 24 h jatkuva palelu. Välillä on sormetkin ihan jäässä, että työnteosta ei meinaa tulla mitään. Villatakki ja -sukat on jo ihan vakiokamaa.
 
Joopatin
Hannikselle pahoittelut, täälläkin apinitaan jatkuvasti Km asian kanssa, koskakohan sitä uskaltaa rentoutua.

Kattelin meille uusia vaunuja, mut odottelen kyllä ultraan asti ja tilaan vasta sen jälkeen jos joku masussa asustaa. Tää on nyt tälläistä jossittelua, jos ja jos niin ensi syksynä...

Mä palelen kanssa ja todella paljon, vihaan palelemista...

Joopatin 7+0 (kai)
 
Miiruska
Täältäkin Hannikselle pahoittelut. Mulla on myös joka päivä tuo km mielessä kun vielä on niin alussa tämä raskaus. Mulla on nyt pientä pahoinvointia. Jotkut ruoat yökottää. Lisäksi palelua. Tänä aamuna tuntu hengittäminen jotenkin raskaalta. Niinkuin jokin painaisi jo keuhkojen alaosaa. Ei kai se kohtu vielä voi kasvaa että painaisi. Lisäksi alavatsalla pistelee usein.

Mulla eka neuvola on 26.3. ja sitten eka ultra (np) 3.4. Samana päivänä veriseula. Meillä päin kaupunki tarjoaa vain tuon yhden ultran eli rakenneultra pitää sitten itse varata ja kustantaa.

Hyviä vointeja kaikille!

Miiruska 5+5
 
ÄssÄ!
Hannis: olen pahoillani että jouduit kokemaan km... :(
Silloin omien km aikoihin löysin kermit-ketjun jossa kirjoittelee km kokeneet aivan mahtavat naiset, sain todellakin kipeästi kaipaamaani tietoa ja vertaistukea sieltä. Käy ihmeessä kurkistamassa, jos jaksat/haluat.

Kyllähän se pelko takaraivossa mullakin kolkuttelee... mutta jotenkin "sisällä" on sellanen hyvä fiilis. En osaa sitä tarkemmin selittää, mutta noiden keskenmenneiden raskauksien aikaan mulla oli jotenkin sellanen fiilis että kaikki ei ole hyvin... kaippa se äidin vaisto vaan toimii.

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista, on se niin sykähdyttävää nähdä se pieni!
. Mulla kun noita km tosiaan takana on, niin haluttiin varmistaa että kuopuksen kasvu on ok. tuolla yksiössään. hyvin oli kasvanut ja vastasi viikkoja, syke oli vahva ja 19mm sintti esitteli liikkumistaitojaan äidille ja isille =D Varasin ajan neuvolaan ja np-ultraan, ensi tiistaina on nla ja ultra 31.3. Siitä se taas lähtee! =D

tsemppiä oireiden kanssa painiskeluun... mä olen ollu tosi huonovointinen.. tää on kaamee vaihe, enkä yhtään muista koska mulla on alkanu helltiiään noiden muiden odotusaikoina... :eek:x voisin vaihtaa siihen paleluun,kiitos! ;O)

Nyt syömään pikkutirpan kanssa--->

voikaahan hyvin!

ÄssÄ 8+5
 
Lidia79
onnea ihanista ultrakuulumisista monelle ja täältäkin Hannikselle pahoittelut. mäkin selvisin pelkällä säikähdyksellä, kävin tänään ultrassa ja siellä se pieni sydän pompotteli. viikkoja oli lääkärin mukaan viikko ja päivä vähemmän, eli nyt ois vasta 6+1 eikä 7+2 mikä olis menkoista laskettuna. ai niin, ja hiiva..

mulla on ihan kamala olo. miten tän olon kanssa selviää töissä? mikä on se raja et "voi" jäädä sairauslomalle? en oksenna, on vaan julmetun paha olo koko ajan. mä palelen vähän, mutta se ei haittaa, kunhan tää huono olo helpottas. oon herännyt nyt kerran yössä et on järkyttävän paha olo ja joutunut käymään juomassa sokerista ananasmehua (ja pissillä samalla, tosi usein pitää rampata vessassa). hirvee kynnys on jäädä tän takia kotiin ja sit joutuu töissä selittelemään kaikille et miks on poissa (vaikkei se niille kuulukaan, niin silti kaikki kyselee). auttakaa mua, mikä on se omana olotilan raja, et voi jäädä pahoinvoinnin takia saikulle? nostan kyllä hattua teille, jotka hoidatte lapsianne samalla tän olon kanssa! onneks on vasta eka tulossa..

me ei olla kerrottu vielä kellekään, mies kovasti jo haluaisi, mutta mä en vielä. nyt viikonloppuna on tulossa kaverit käymään, katotaan miten selviän tän huonon olon kanssa siitä.

anteeks, kamalan nega viesti (taas), mutta ei oikein muuta nyt päässä liiku..

Lidia 6+1 (ultran mukaan)
 
Maikkuli81
Moi! Hannikselle pahoittelut, ikävä kun kävin noin :(

Onnea myös hyvistä ultrakuulumisista kaikille jotka ovat käyneet :)

Täällä jatkuu sama meno, välillä oksennan ja voin tosi huonosti, silloin kun ei okseta, särkee päätä :( Mut eiköhän se siitä kun viikot kuluu. Nyt ei ole pää kipee, eikä okseta, tosin vähän aikaa sitten sai taas kakoa.

Hauskaa loppuviikkoa ja alkavaa viikonloppua. Hyvää vointia kaikille!

T: Maikkuli81ja rv 10

 
Lumikki-81
Mulla toi olo on ollut niin kauhea, että kyllä sen aika hyvin tietää millon se raja tulee vastaan, ettei enää jaksa. Mäkin kuvittelin, että kyllä mä jaksan kun oikein kovasti tsemppaan, mutta mun mies huomas ensin, että en tosiaan oo enää työkuntoinen. Se työssä olo verotti vaan niin kauheasti, että sitten kun oli vapaata, olin oikeasti kuin puolikuollut, sängystä en ylös päässyt. Kyllä mä nytkin makaan lähestulkoon koko päivän, sen vaan että hoidan lasten osalta kaiken mitä tarviivat. Onneksi leikkivät niin hyvin keskenään, etteivät ainakaan vielä ole valittaneet, että kun äiti vaan makaa.
Eilen oksensin ekan kerran ja kuopushan sai hirmu kohtauksen, kun ei tajunnut mikä äitiä vaivaa :( Tänään on ollut hitusen parempi, siis nyt illan osalta, aamulla jouduin pidättelemään oksennusta. Kokoajan saa miettiä mitä pystyy seuraavaks suuhun laittamaan ja sit kun ei kerralla pysty syömään kun vähän, niin tunnin välein on melkein jotain syötävä. Koko tänhetkinen elämä pyörii vaan syömisten ja kuvottavan olon ympärillä, on niin ahdistavaa. Ei voi edes huokaista helpotuksesta, vaikka on siellä ultrassa käynyt. Tänään tuli taas pikkusen verta pyyhkiessä :(
Niin joo, kiitos kaikille ultraonnitteluista! :) Nyt meen nukkumaan.

Lumikki-81 ja 7+5
 
Hemuli83
moikka vaan. yöllä tultiin turvallisesti takaisin suomeen. ihanaa olla kotona! ja varsinkin kunnossa =). pelkäsin niin ennen matkaa että jokin menee pieleen ja että saan väh. km. onneksi pelkoni oli kuitenkin turhaa. nyt sitten vain jännäillään tiistain varhaisultraan. toiv. siellä olisi eloa nähtävissä. pahoinvointia ei ole sen kummemmin vielä muuta kuin jos en syö tarpeeksi. nälkä tulee tosin jo tunnin päästä siitä kun olen edellisen kerran syönyt.

on kiva kuulla kaikkien kuulumisia ja varsinkin kun tämä on minulle ensimmäinen raskaus niin "vertaistuki" on tärkeää. myös siinäkin mielessä koska en halua kertoa tästä vielä muille ystävilleni ennen kuin np-ultrassa käyty.

hemuli 7+1
 
Lidia ei kirj.
moikka! hemuli, oli varmaan aivan mahtava matka! mullakin tekis mieli ihan älyttömästi jonnekin lämpimään, mut hitsi kun ei oo lomia vielä tarpeeks. ja kiva kuulla et kaikki meni hyvin ja varmasti jännä ootella siihen np-ultraan.

ja suuret sympatiahalit lumikille ja maikkulille. tiedän tasan tuon olotilan, mulla on huono olo iltakuuteen asti ja sit vähän helpottaa. jäin tosiaan torstaina töistä pois, eilinenkin oli kamala päivä, mutta tää aamu on ollut hieman helpompi. jouduttiin kertomaan kylässsä oleville kavereille, kun ne ihmetteli mun huonovointisuutta.. ne oli tosi iloisia, tosin nainen (pariskunta siis) haluisi jo itsekin lapsia ja mies ei. ja sit kun mun mies on tosi iloinen ja puhuu myös tästä asiasta innolla ja hänen mies ei, niin ei nyt liikaa hehkuteta, ellei tää nainen itse kysele.

mulla on muuten flunssakin, räkä valuu hulluna, höh.. mutta onneks on ees vähän parempi olo, lähetään kohta kaupungille, toivottavasti oksetus ei taas iskis niin voimakkaana.. saahan sitä aina toivoa. aattelin jatkaa suoraan ens viikollakin vielä sairaslomalla, töissä on niin tuskaista olla ja lääkäri ois jo tällä viikolla kirjottanut ens viikollekin saikun. vähän on huono omatunto, mutta ei mahda mitään.

onhan tää aikamoista.. tsemppiä kaikille!
 
Hemuli83
mulla on kieltämättä lähes koko ajan nälkä. joka ikinen tunti joutuu syömään jotain pientä muuten ei jaksa mitään ja sit tulee huono olo kun on nälkä. onko ihan normaalia että joutuu syömään koko ajan? ihan kaikki ruuat ei myöskään uppoa.

mitä mieltä olette noista juustojen syömisestä? luin että myös homejuustot käyvät jos ovat pastöroituja ja käytetään ruuassa, eli kypsennetään/lämmitetään. suosin tosin tällä hetkellä vain kotimaisia juustoja. entä vuohenjuusto, käyköhän sekin?

mulla on ihan hirveä himo salmiakkiin, ja sitähän ei tietenkään suosita kuin max 50g/pv =/

Hemuli
 
Lumikki-81
Hommattiin muuten verenpainemittari. Mulla on tosi alhaset paineet nyt verraten mun normaaleihin paineisiin. Normaalisti on siis aika korkeat ja neuvolatädin kanssakin jo juteltiin tossa lasten neuvola-ajan yhteydessä, että saatan joutua alottamaan verenpainelääkityksen jossain vaiheessa raskautta. Mulla ei siis paineet tippuneet tokan raskauden jälkeen, vaikka tiputin painoakin noin 13kg. Eli siis tää huonovointisuus saattaa johtua noista alhaisista paineistakin.
Tänään on selkeästi parempi päivä. Jätin aamulla B6-vitamiinin ottamatta, tuntuu kyllä kummalliselta kun senhän pitäis auttaa. Voihan se olla, että jokatapauksessa ois tänään parempi olo. Tosin eilen lepäsin ihan koko päivän, niin ehkä sekin vaikuttaa.
Mulla on kanssa ihan kokoajan nälkä, tunti edellisestä syömisestä niin rupee jo nälättää ja sit kun on aika vähän noita mitä pystyy syömään, niin on aika suppee tää ruokavalio.. Nyt oon hyvällä omallatunnolla syöny tota salmiakkia kun sais paineet pikkusen vaikka kohota niin josko se helpottais, enpä tiedä.
Meen nyt päikkäreille, kun kuopuskin on.
Oon kuullu et sais syödä noita juustoja kuumennettuna ja tietty pastöroituja. Vuohenjuustosta en osaa sanoa.

Lumikki-81 ja 8+0
 
Tulipe4
Täälläkin on ollut niin kauheaa väsymystä, ettei oikein mikään muu jaksa kiinnostaa kuin, että voisi nukkua koko ajan. Ja siihen päälle pientä etovaa oloa koko ajan. Pöh! Mutta toivossa eletään, että tää helpottaisi pian... Töihin ajattelin yrittää jaksaa huomenna mutta jos on näin väsynyt ja heikko olo sielläkin koko ajan, niin ajattelin kyllä käydä hakemassa muutaman päivän sairaslomaa.

Tiistaina olis vasta eka neuvola ja kahden viikon päästä np-ultra. Saa nähdä kuuluuko jo sykkeitä neuvolassa. Edelliseltä kuului jo viikolla 10+6 neuvolassa.

Mullakin on kummasti koko ajan nälkä vaikka on myös huonoa oloa. Ananaspurkki on jostain syystä ihanaa syötävää ja salmiakkia myös tekisi mieli mullakin.

Lumikki-81: Mullakin on yleensä koholla verenpaine, mutta aina raskauksien aikana ollut parempi. Edellisen kanssa kohosi sitten vasta ihan lopussa, mutta en saanut lääkitystä ennenkuin synnytyssalissa. Toivottavasti sullakin pysyisi arvot hyvinä.

Sunnuntaipäivän jatkoja!
t. Tulipe4 & toukka 10+2
 
ÄssÄ!
Huomenet!

Voi kun tuttua on monella muullakin täällä! Paha olo ja nälkä ihan k-o-k-o ajan... sen aikaa on hyvä kun pureksii mutta heti kun nielasee niin jo tulee nälkä! xD
Mulla vaan on iltapainotteista tää pahoinvointi, alkaa tossa 15-17 aikaan ja pahenee iltaa kohti. Mulla on jostain syystä ollu kaikiasta toi iltapahoinvointi. Varmaan liittyy myös siihen väsymykseen, sillon kun olen nukkunu huonosti on paha olo jo aamusta alkaen ja ihan koko päivän...

Muillakin on alhaisia paineita, mulla on kans ollu aina odottaessa tosi alhaiset paineet.

Huomena ensimmäinen neuvola, kattelin just kolmosen nlakortista että sykkeet on kuuluneet 9+4 viime kerralla. Toivottavasti kuuluis jo! on se pikkujunan puksutus niin hellyyttävää ='o)

voikaahan hyvin!

ÄssÄ 9+4
 
Joopatin
Tänään on ollut pahaolo melkein koko päivän ja ihme tuntemuksia, mälsää. Maha on pallo, vois kuvitella et syntyy jo heinäkuussa, kun on niin iso. Kai se siitä tasaantuu. Ja varmaan kaikki arvaa ykkösen synttäreillä mikä on homman nimi. Mutta ei se mua haittaa.

Nyt kattoo salkkareita ja nukkumaan.
 
Hupsista, ei kirj
Heipat kaikille :)

Hannikselle pahoittelut ja ultrassa käyneille onnittelut. Täällä vielä ootellaan sitä ekaa neuvolakäyntiä. Jos omat laskut paikkansa pitää niin nyt oli 7+4 menossa.

Pikkuisen tuntuis siltä että tää kaamee väsymys alkais helpottaan. Pahanolon tuntemukset on melko satunnaisia ja olipa tuossa viikon verran kaikki oireet kateissa.
Mulla on kans nälkä kokoajan=) Ja yritänkin syödä tosi terveellisiä välipaloja. On meinaan edellisestä raskaudesta vielä sellaiset 10 liikakiloa jäljellä. Tosin raskauden myötä on lähtenyt kolme kiloa. Liikuntaa olen lisännyt pitkien kävelylenkkien myötä kovasti ja kunhan kevät sulattaa tiet, meinaan jatkaa juoksuharrastusta sen minkä pystyn.

Mitään erityisiä mielitekoja mulla ei ole, mutta valkosipulia en voi sietää lainkaan ja yks päivä jäi syömättä päärynä-vanilja cottifrutti kun oli niin makeaa, yök. Kummallista, kun vanilja on mun lempituoksu/maku normaalisti :)
Mä olen salmiakki fanaatikko ja sitä menee paljon nytkin :) Mun edellisessä raskaudessa verenpaineet oli alhaiset, mutta ekassa ne oli täysin normaalit, eikä edes salmiakinsyönti niitä nostanut. Onneksi :)

Jaahas, pikkuneiti on levoton päikkäreillään, täytyy mennä hyssyttelemään.

palataan :)

Hupsis, ehkä 7+4
 
He83
varhaisultrassa käyty ja siellä se pikkuinen (n.1cm) näkyikin. pelkäsin niin että kaikki ei ole kunnossa ja että raskaus olisikin ulkoinen. sydänkin näytti sykkivän niin kiivaasti. meinasi tippa tulla linssiin =). tuntuu kyllä aika ihanalta nyt. toiv. kaikki vain jatkuisi hyvin ja toiv. nämä kriittisimmät viikot menisi pian ohi. en malta odottaa kunnes maha alkaa kasvamaan =). viikot hieman muuttuivat kun omien laskujen mukaan olisi 7+4 mutta lääkärin mukaan olisi nyt tasan 7, joten päivitän listan.

hemuli
 
hemuli päivittää
1.10.09 Maikkuli81 28+28 toinen lapsi, poika 08/06
2.10.09 Tulipe4 kolmas lapsi, pojat helmi/99 ja tammi/08
5.10. Ötökkä80, ensimmäinen
7.10. Raipe83, ensimmäinen
9.10.09 Nuuskis77 toinen lapsi, tyttö 08/06
9.10.09 KS2009
10.10.09 ÄssÄ, neljäs lapsi, tytöt -00,-02,-07
16.10.09 Anastasia79 toinen lapsi, tyttö 01/05
17.10.09 johanna71, neljäs lapsi, tytöt 98, 01, 04
18.10.09 Lumikki-81, kolmas lapsi, tyttö 06/05 ja tyttö 02/07
19.10.09 Annukka76, ensimmäinen
19.10.09 Lidia 29+32 ensimmäinen
21.10.09 Joopatin, toinen lapsi, tyttö 04/08
23.10.09 Hupsista, kolmas, tytöt -99, -08
27.10.09 Hemuli -83, ensimmäinen
30.10.09 Miiruska, toinen lapsi, tyttö 07/12
kurkku1, toinen, tyttö 01/07
 
Annukka76
Kurjia nuo teidän pahoinvoinnit. Mulla ei ainakaan vielä ole ongelmia sen suhteen.
Väsyttää kyllä kovasti mutta mulla ulkoilu auttaa kovasti ja n. 9 tunnin yöunet :)
Huomenna olis sitten 1. neuvolakäynti. Olen kerran käynyt samassa paikassa papa-kokeissa, joten tiedän sentään missä kyseinen paikka on :) Hiukan jännittää mutta kuulunee asiaan. Onko teillä muilla rinnat kuinka kipeät? Mulla varsinkin illalla ja yöllä tosi turpean pinkeät :)

Annukka rv 8+1
 
Lumikki-81
Mulla rinnat kans kipeet. Illalla kun otan rintsikat pois, tuntuu tosi kipeiltä. Yöllä ravaan pissalla ehkä tunnin välein, ihan mahdotonta. Tää viikko vielä sairaslomaa, toivoisin voivani palata töihin ensi viikolla, on tämä kotona makaaminen niin ärsyttävää. Mutta pahoin pelkään, että vointi ei vielä näillä viikoilla helpota kun ei ole edellisistäkään :( Mulla eka neuvola perjantaina.

Lumikki-81, 8+2
 
Annukka ejk
Neuvolassa käyty. Aivan ihana neuvolatäti meillä. Kauhulla olen lukenut toisista ketjuista toisten neuvolantädeistä mutta mulle sattui kyllä todella mukava.
Tietoja täyteltiin, verikokeita otettiin ja sain paljon luettavaa sekä purkin MultiVitaa. Seuraava käynti on reilun kuukauden päästä.
 
Miiruska
Onnittelut kaikille ultrassa käyneille hienoista näkymistä! Annukka, kiva kuulla, että neuvolassa käynti oli positiivinen kokemus. Mulla oli kans aivan ihana neuvolatäti esikoisen aikaan. Muutimme viime vuonna toiselle puolelle kaupunkia, joten nyt on uusi täti tiedossa. Puhelimessa kyllä kuulosti ok:lta. Neuvola on mulla 26.3.

Mulla on oireet hellittäny. Ei enää edes öklötä. Alavatsassa on kyllä menkkatuntemuksia. Ekassa raskaudessa selvisin suht vähällä pahoinvoinnilla. Rv 9 oli sitä pahinta aikaa eli silloin ei juuri ruoka maistunu, mutta oksulla ei tarttenut käydä.

Lisäsin listaan synnärin.

1.10.09 Maikkuli81 28+28 toinen lapsi, poika 08/06
2.10.09 Tulipe4 kolmas lapsi, pojat helmi/99 ja tammi/08
5.10. Ötökkä80, ensimmäinen
7.10. Raipe83, ensimmäinen
9.10.09 Nuuskis77 toinen lapsi, tyttö 08/06
9.10.09 KS2009
10.10.09 ÄssÄ, neljäs lapsi, tytöt -00,-02,-07
16.10.09 Anastasia79 toinen lapsi, tyttö 01/05
17.10.09 johanna71, neljäs lapsi, tytöt 98, 01, 04
18.10.09 Lumikki-81, kolmas lapsi, tyttö 06/05 ja tyttö 02/07
19.10.09 Annukka76, ensimmäinen
19.10.09 Lidia 29+32 ensimmäinen
21.10.09 Joopatin, toinen lapsi, tyttö 04/08
23.10.09 Hupsista, kolmas, tytöt -99, -08
27.10.09 Hemuli -83, ensimmäinen
30.10.09 Miiruska, toinen lapsi, tyttö -07/12, synnäri OYS
kurkku1, toinen, tyttö 01/07

Hyviä vointeja kaikille!

Miiruska 6+5
 

Yhteistyössä