Lokavauvat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Maikkuli81
  • Ensimmäinen viesti
Joopatin
Multa lähtee kanssa Lidialle voimia ihan älyttömästi, inhottavaa tollainen pahaolo. Toivottavasti pian helpottaa ja pääset nauttimaan masun kasvusta.

Täällä ollaan vaan oltu koko viikonloppu, ihanaa kun mieskin on kotona. Seuraavat viikonloput meneekin juhlahumussa, eka leivotaan ja sit juhlitaan. Sitten onkin jo pääsiäinen ja ultra. Kohta on jo lokakuu, ainakin musta tuntuu siltä. Aika hurahtaaa ihan tosta noin vaan.

Mä pääsen huomenna päivällä uimaan kun saan Jlle hoitajan, ihanaa päästä ite uimaan, kun aina ollaan käyty likan kanssa kahteen pekkaan niin siinä ei äiti pääse nauttimaan juuri mistään. Mä kävin edellisessä raskaudessa uimassa paljon, etenkin loppu aikoina, se oli jotenkin ihanaa. Äitiyslomalla aamulla kun heräs niin kahvit napaan ja uimaan. Oi, niitä aikoja...

Kaikille hyvää alkavaa viikkoa!!!
 
Hemuli83
voi sua lidia, toivottavasti alkaisi kohta helpottamaan! mulla on illat tosi rankkoja ja mies saa passata kun itse vain makaan sohvalla. välillä tosin helpottaa kun hetkellisesti saan muuta ajateltavaa. aamua ja päivää aina odotellessa kun silloin ei ole melkein mitään ongelmia. itselläni helpottaa viilis, paahdettu ruisleipä, puuro ja weetabix. ja näitä syönkin sitten joka päivä. toivon itse että tämä olisi viimeinen pahoinvointiviikko koska huomenna viikkoja tasan 9.

surffailin vloppuna äitiysvaatteita netistä (bebes, h&m, mama licious) mutta jotenkin en kyllä löytänyt mitään kivoja. h&m sivuilla ei ollut ainakaan yhtään mitään. täytyy varmaan lähteä katsomaan ihan kaupoista.

tänään alkoi viim. 6kk töitä ennen mammalomaa =)

hemuli
 
Annukka ejk
Kylläpä oireet tosiaan vaihtelee. Mulla ei ole ollut ollenkaan pahoinvointia, mistä olen kyllä tosi tyytyväinen. Neuvolassakin siitä kyselin mutta ei kuulemma tarvi olla huolissaan vaan iloinen :) Jaksamista kovasti pahoinvointienne kanssa :(

Ens viikolla olis sitten np-ultra. Vointi on ok. Palelukin on vähentynyt.

Annukka rv 10+0
 
Hupsista, ei kirj
Hellou!

Eka neuvola takana ja siellä vierähtikin aikaa sellainen puoltoista tuntia :) Paljon asiaa, vaikka viime "ekasta kerrasta" ei oo kun vuosi ja vähän päälle. Kaikenlaista höpöteltiin ja verikokeita ja muita tietysti otettiin. Hb oli tosi hyvä 134 ja verenpaineetkin kohdallaan.
Sokerirasitukseen joudun kun BMI on 29....
Pakko saada liikunnalla tätä läskinmäärää pienemmäksi kun laihduttaa ei voi.

Ekaan ultraan tulee kutsu jossain vaiheessa. Seuraava oma neuvola-aika toukokuun alussa, sitä ennen on kyl pikkulikan 1 vee neuvola.

Vointi on mainio ja odotan innolla alkuiltaa, että pääsen lenkille :)

Hyviä vointeja ja päivänjatkoa kaikille :)

Hupsis, 9+4 (olin siis päivän jäljessä)

ps. Neuvolassa LA katsottiin olevan 22.10, mutta en muuta sitä listaukseen ennen ultraa
 
Annukka76
Täällä on ollut aika huonovointinen aamu. Kerran piti jo oksentaa, etoo aina vaan ja väsyttää. Mahtaako kuulua asiaan vai olisko alkavaa vatsatautia...

Hupsista, mullakin neuvolassa laskettiin, että laskettu aika oli 18.10. mutta pidän sen nyt tuossa päivää myöhäisemmässä. Eiköhän se jossain vaiheessa tarkennu vielä.
 
Miiruska
Minut voi poistaa listalta. Kävin aamulla ultrassa ja kohtu oli tyhjä. Vaikka vuotoa ei tullutkaan kovin paljoa viime viikolla kohtu oli tyhjentynyt kokonaan. Onneksi ei tarvitse enää lisätoimenpiteitä tehdä. :'( :'( :'(

Onnellista odotusta kaikille!

Miiruska
 
Joopatin
Miiruskalle halaus täältäkin, kurja juttu!!! Hyvä ettei tarvitse mitään jatkoja.

Meillä mennään perussettii... Viideltä ylös ja sillee... Ehkä sitä joskus saa vielä nukkua, kymmen vuoden päästä????? No onneksi sitä on vuoden aikana ymmärtänyt kellsitää itsensä jo ysiltä niin ei tuu hirveitä univelkoja. Mä sanon koko ajan et nukun sit sairaalassa =).

No nyt muskarihommiin, tulis jo kesääääääää
 
Tulipe4
Moi pitkästä aikaa! Miiruskalle haleja ja voimia!
Eilen oli np-ultra ja muuten kaikki ok, ei ollut niskaturvotusta, kaikki näytti normaalilta ja kovasti pyöri ja liikkui pikkuinen, mutta sitten kun laskivat tietokoneelta riskiluvun iän perusteella, niin tulikin positiivinen tulos eli trisomiariski oli 1:276. Ei silti kovin suuri siis, mutta nyt pitäisi sitten harkita halutaanko mennä jatkotutkimuksiin: istukkanäyte tai lapsivesipunktio :( Nyt tässä onkin mietitty pää puhki mitä tekisi. Jotenkin ei jaksa uskoa, että mitään olisi vialla, mutta vaivaako sitten syksyyn asti mieltä, jos ei menekään sinne tutkimukseen. Ja sitten tutkimuksissakin on keskenmenonriski 0,5-1% luokkaa :( Eli stressiä pukkaa! Päätös pitäisi kuitenkin tehdä pian... Muuten kaikki onneksi ok ja etova olokin on helpottanut!
Onko joku käynyt siinä lapsivesitutkimuksessa aiemmin? Ja jos on niin miten meni?

Aurinkoista pakkaspäivää!
t. Tulipe4, rv 12+5
 
Annukka ejk
Sellaista tulin vielä kysymään, että turvottaako teitä jo kovasti? Mulla turvotusta on iltapäivästä eteenpäin ja lähinnä ylävatsa joka tuntuu pulleammalta. Onko muilla samaa?
 
Hupsista, ei kirj
Annukka, mä ainakin olen kun mikäkin kaasupallo! :D iltapäivästä alkaa ja iltaan asti kestää. Tosi ärsyttävää, kun olo on jo nyt kun olis viimesillään :)

Tulipelle tsemppiä mietintöihin! Toivottavasti saatte pian päätöksen tehtyä.

Mitähän sitä itse tekis vastaavassa tilanteessa.... Mun olis varmaan pakko saada tietää. Mene ja tiedä, vaikea sanoa, kun ei ole tarvinnut oikeasti tuollaista pohtia. Mutta teette varmasti oikean ratkaisun :)

Mua on tänään vaivannut NIIN järkyttävä väsymys, että piti päivällä oikeasti taistella pysyäkseen hereillä. Ja pienet päikkärit nukuinkin pikkulikan kanssa, mutta herääminen sen jälkeen (ja hereillä pysyminen) on ollut toooodella vaikeaa.

Jos jaksais todistettavasti syyllisen tänään katsoa, sit on viimeistään mentävä maate.

Hupsis, 9+5
 
Hupsista, ei kirj
Huomenia :)
Onpas meidän ketjussa hiljaiseloa.
Tulin vaan pikaisesti nostamaan meittiä.
Täällä ei mitään uutta :)

Paitsi turvotus lähti kun jätin vichyn ja rupesin taas juomaan ihan raanavettä. Tähän asti en oo saanut sitä oikein alas.

Hupsis, 10+0
 
kurkku1_
1.10.09 Maikkuli81 28+28 toinen lapsi, poika 08/06
2.10.09 Tulipe4 kolmas lapsi, pojat helmi/99 ja tammi/08
5.10. Ötökkä80, ensimmäinen
6.10. Raipe83, ensimmäinen
9.10.09 Nuuskis77 toinen lapsi, tyttö 08/06
9.10.09 KS2009
10.10.09 ÄssÄ, neljäs lapsi, tytöt -00,-02,-07
16.10.09 Anastasia79 toinen lapsi, tyttö 01/05
17.10.09 johanna71, neljäs lapsi, tytöt 98, 01, 04
18.10.09 Lumikki-81, kolmas lapsi, tyttö 06/05 ja tyttö 02/07
19.10.09 Annukka76, ensimmäinen
21.10.09 Joopatin, toinen lapsi, tyttö 04/08
23.10.09 Hupsista, kolmas, tytöt -99, -08, K-HKS
27.10.09 Hemuli -83, ensimmäinen
27.10.09 Lidia79, ensimmäinen


No niin, lista ilman meitä. Pavulla oli jokin kehityshäiriö, jonka seurauksena sydän oli lakannut lyömästä ilm. joitakin päiviä sitten. Eilen niskapoimu-ultrassa kävi ilmi. Niskapoimu oli valtava, alkoi lähes päälaesta, minkä takia poistettu kudos lähetettiin kromosomitutkimuksiin. Toivottavasti elävää kudosta oli sen verran jäljellä, että saataisiin jokin vastaus. Eilen kohtu siis tyhjennettiin iltapäivällä, ja illalla jo pääsin kotiin. Olo on omituinen, mutta onneksi on tuo esikoinen päivänsäde. Ollan vielä niin "järkeviä" ihmisiä, että tavallan osataan iloitakin siitä, että luonto päätti meidän puolesta. Olisi ollut kamalaa mennä aborttiin, jos alkion sydän vielä olisi lyönyt. Nyt se oli jo poissa.

Me pärjätään kyllä, iloista loppuodotusta teille muille! Pitäkää peukkuja, että meille syysvauvan sijasta tulisi vaikka kevätvauva, tai syysvauva ensi vuonna ;)
 
Lidia79
huomenta! töissä taas.. maanantai ja eilinen oli taas yhtä tuskaa, en saa oikein mitään tehtyä, mutta paikalla olen kuitenkin. tiistai oli helpompi, saa nähdä mitä tää päivä tuo tullessaan. ihme kyllä kun en liho yhtään, vaikka koko ajan puputan jotain pientä. tosin kyllä koko päivän syöntimäärä on varmaan aika pieni, mutta tuntuu että vauva ottaa jo oman osansa, voikohan näin olla..

ja suuret pahoittelut täältäkin miiruskalle..

jos ootte ostaneet äitiysvaatteita netistä, esim. farkut tai muut työhousut, onko ne ollut miten hyvät? mun mielestä on normaalistikin malliltaan sopivien farkkujen löytyminen työn ja tuskan takana, en tiiä uskaltaisko tilata netistä sovittamatta. ja varsinkin kun tilaa tänne ulkomaille, niin ei viiti ihan pienestä palautella, kun itse joutuu maksamaan lähetysmaksut. paitoja tietty voi tilata, ne ei varmaan hirveesti metsään mene.

annukka, turvotuksesta.. mulla oli tosi paljon ihan ekoilla viikoilla 4-6, mutta nyt ei juuri ollenkaan (ehkä johtuu siitä kun en voi syödä juuri mitään, niin mikään ei turvotakaan). teen kyllä toimistotyötä, voisi kuvitella, että istuminen paikallaan 8h aiheuttaa turvotusta.

tulipe, mä olen "vasta" 29v. mutta ilmeisesti joudun ikäriskin takia tuohon istukkabiopsiaan (täällä on vähän erilaiset systeemit kun suomessa). ja ihan mielelläni menenkin. sinunkin tapauksessa menisin, km riski on kuitenkin niin pieni, että pitää olla huonoa tuuria jos se omalle kohdalle sattuu. aika luottavaisin mielin menisin tai menen, jos käsky käy.

mulla onkin huominen vapaata, jeejee, lähdetään alpeille laskemaan (kun tuossa ihan vieressä ovat), aattelin käydä rinteessä yhtenä päivänä ja pari päivää sitten hiihtää murtsikkaa. varasin itselleni ajat myös suklaahierontaan&wrappiin ja kuumakivihierontaan. aah!

viikonloppuja kaikille :)

jo paremmalla mielellä oleva lidia 9+2
 
Lidia79
voi kurkku, suuren suuret pahoittelut ja virtuaalihalaus!

toisaalta kuten sanoit, onneks luonto päätti teidän puolesta, ettei itse tarvinnut päätöstä tehdä. toivottavasti saatte oman mielenrauhan vuoksi selvyyden sikiön tarkemmissa tutkimuksissa, että mikä oli vialla.

kyllähän se takaraivossa itselläkin kutittelee, et entä jos kaikki ei olekaan hyvin..

paljon jaksamista teille sinne!
 
Raipe83
Heissan kaikille!

Pahoittelut niille, joilla on ollut ikäviä uutisia kerrottavanaan.

Me oltiin aamulla ultrassa ja siellä oli kaikki oikein hyvin mallillaan. mitat vastasi viikkoja, pää-perä oli 58mm ja pään mitta 20mm. Kaikki oli paikoillaan mitä piti, ja mitä ei tarvi olla, ei ollut.

Tänään iltasella sitten soitellaan meidän vanhemmille. Tänään ajattelin kans esimiehelle kertoa, niin saa ruveta hankkimaan meikäläiselle sijaista pikkuhiljaa.

Aurinkoista päivää kaikille!

Raipe83 12+2
 
anastasia79
Pahoittelut Miiruskalle ja Kurkulle :(

Kävin ultrassa eilen, LA aikaistui viikolla. Samalla selvisi että kyseessä onkin kaksoisraskaus!!! Se selittää osaltaan äärettömän huonovointisuuteni sekä sen että mahani on jo melkoisen iso vaikka olen vasta viikolla 12+1. Kätilön mukaan kohtu on jo tuossa navan kohdalla. "Alkujärkytyksestä" selvittyäni olen todella onnellinen että siellä näkyi kaksi sikiötä joilla molemmilla sydämet sykkivät vauhdikkaasti ja meno oli vauhdikasta, kädet ja jalat vispasivat koko ajan :)) Jatkossa tuleekin sitten rampattua tavallista enemmän tutkimuksissa, koska kaksoisraskaus luokitellaan riskiraskaudeksi. Olen kuitenkin luottavaisin mielin, aurinko paistaa ja elämä on yllätyksiä täynnä, ihanaa!!!

1.10.09 Maikkuli81 28+28 toinen lapsi, poika 08/06
2.10.09 Tulipe4 kolmas lapsi, pojat helmi/99 ja tammi/08
5.10. Ötökkä80, ensimmäinen
6.10. Raipe83, ensimmäinen
8.10.09 Anastasia79 toinen lapsi, tyttö 01/05
9.10.09 Nuuskis77 toinen lapsi, tyttö 08/06
9.10.09 KS2009
10.10.09 ÄssÄ, neljäs lapsi, tytöt -00,-02,-07
17.10.09 johanna71, neljäs lapsi, tytöt 98, 01, 04
18.10.09 Lumikki-81, kolmas lapsi, tyttö 06/05 ja tyttö 02/07
19.10.09 Annukka76, ensimmäinen
21.10.09 Joopatin, toinen lapsi, tyttö 04/08
23.10.09 Hupsista, kolmas, tytöt -99, -08, K-HKS
27.10.09 Hemuli -83, ensimmäinen
27.10.09 Lidia79, ensimmäinen

 
Maikkuli81
Onnea Anastasia!!! Ihana kun siellä 2 vauvaa :) Kyllä kaikki hyvin menee, hieno juttu!!

Pahoittelut Miiruskalle ja Kurkulle, ei ole kivaa :( Virtuaalihalaus teille ja pian varmasti olette raskaana taas.

Tänne ei mitään ihmeempiä. Kaikki ok. Pahoinvointi on vähentynyt, vatsa on alkanut kasvamaan ja neuvolakäyntejä odotellessa aika menee. Ihana kun on kevät ja aurinko paistaa!

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Maikkuli ja rv 13+1
 
hemuli83
moikka moi. oltiin ensimmäisessä neuvolatapaamisessa mieheni kanssa toissapäivänä. oli aikas jännää. antoi taas hieman enemmän tuntemuksia sen suhteen että ollaan todellakin raskaana. välillä se pääsee hieman "unohtumaan" kun ei näy vielä missään. neuvolantäti ilmoitti että heillä on niin vanha doppleri että sydänääniä heillä ei kuulu kuin vasta viikolla 12, joten emme kokeilleet kuunnella niitä neuvolassa. olisin tosin itse halunnut tietää että kuuluuko sieltä vielä mitään.

mulla on tällä viikolla myös oireet loistanut poissaolollaan (mikä sinänsä tosin hieman huolestuttaa). olen viikolla 9+3; voiko todella olla niin että oireet (pahaolo) voivat vähentyä/loppua jo tässä vaiheessa??

hyvää ja aurinkoista vlopun alkua!
 
KS2009
Suuret pahoittelut kurkulle ja miiruskalle. kovin olen vähän ketjussa nyt ehtinyt kiinni olemaan, mutta toivotan silti teille kaikkea hyvää jatkoon. Itsekin uskon siihen, että sen minkä luonto itse hoitaa, niin se tekee sen tarkoituksen vuoksi!

Hemulille oireettomuudesta: mulla oli ekassa raskaudessa kanssa niin, että lähdettiin reissuun rv 9 ja jotain ja yhtäkkiä siellä huomasin, että oireet (siis pahoinvointi yms) olivat täysin kadonneet. Se oli hieno tunne, vaikka myös hieman sitä pelkäsin. Mutta uskoisin, että kuulut ainakin tällä kertaa niihin onnellisiin, jotka pääsevät pahoinvoinnin kanssa helpolla :) Tässä nyt meneillään olevassa raskaudessani pahoinvointi puolestaan tuntuu jatkuvat vieläkin ajoittain ja nyt siis rv 13..
 
Lidia79
wau, anastasia, suuret onnittelut kakkosista! aika mahtavaa :) musta tuntuu et jos ois saanut valita, olisin valinnut kaksi kerralla, koska en tiedä kestänkö tätä huonoa oloa enää toista kertaa.

mulla oli viime viikon torstai ja perjantai helpompia päiviä, mutta tänään taas niin paha olo, että jouduin jäämään kotia. harmittaa hirveesti, kun en pystynyt menemään töihin, nyt on pakko huomenna kertoa kahdelle pomolle, et mikä mulla oikeesti on. meidän työpaikka kun on niin naurettava paikka, ettei kukaan ole juuri ikinä sairaslomilla, koska halutaan pitää omasta urasta ja paikasta kiinni. pelkään jo nyt, että mulla karsitaan töitä ja toinen huolenaihe on se, että jatketaanko mun sopimusta. olisin halunnut pitkittää kertomista toukokuulle, mut eipä mahda mitään.

voi te onnelliset, jotka ootte selvinneet ilman pahoinvointia! tästä jää varmaan elinikäiset traumat mulle :(

kerroin tänään isälle ja kohta myös miehen porukoille. isälle kertomista jännitin tosi paljon, en tiiä miks, vaikka tiesin et se tulee olemaan -kuten olikin- tosi onnellinen. vaikka tää paha olo vie siitä kertomisestakin ilon, taisin jo aikaisemmin kirjoitella, et mikään ei tunnu miltään, kun tää pahoinvointi vie kaiken energian ja älyn. oon ruvennut tekemään kaikenlaisia huolimattomuuksia, en kuule mitä mun mies sanoo, tiputtelen tavaroita (tänä aamuna tippui ruokaöljypurkki avonaisena lattialle, ihana siivota öljyä..), mun oman huolimattomuuden takia multa varastettiin reissussa aurinkolasit ja kaikkee tällästä. mieskin jo sanoi ettei mua uskalla enää yksin laskea minnekään, kun ei tiedä tuunko yhtenä kappaleena takaisin. oon jotenkin todella hajamielinen ja en pysty keskittymään mihinkään muuhun kun tästä pahasta olosta selviämiseen. huomenna ois 10+0, minä hölmö kuvittelin,et huono olo loppus jo..

lidia 9+6
 
Raipe83
Kurjaa Lidia että sulla on noin huono olo. Mun yksi ystävä on varmaan aika samoilla viikoilla ku sinä, ja voi kans tosi huonosti. Mutta sillä oli tuonut apua ne akupunktiorannekkeet. Ensimmäisenä päivänä rannekkeiden kanssa oli ilmeisesti ollut vain vähän huonompi olo, mutta kun oli sitkeästi pitänyt, ei liene enää oksentanut sen jälkeen. Vei ainakin häneltä sen pahimman terän pois.

Itsellä on nyt 13+0 ja huonoa oloa ei ole käytännössä enää ollenkaan. Iltaisin vähän, kun on väsynyt. Tiedän, miten onnekas olen.

Kevätaurinko paistaa! :)

Raipe
 
-Siili-
Heippa!

Ajattelin tulla kurkkimaan josko tänne lokavauvoihin mahtuisi vielä yksi odottaja lisää? Tuntuu, että muissa keskustelupaikoissa on tupa jo täynnä ja täällä mukavasti pienempi porukka. Olen siis alle 30-v. nainen ja mieheni kanssa odotellaan esikoista. Pääkaupunkiseudulla asustellaan ja la olisi 11.10. Syksyisen km:n takia on tämä alku tuntunut aika tuskaiselta eikä ole oikeen uskaltanut iloitakaan koko asiasta. Nyt kuitenkin alkaa viikkoja olla kasassa ja sen myötä usko kasvanut ja maha.. :) Viime viikolla käytiin ultrassa ja siellä oli kaikki tosi hyvin. pikkuinen vilkutteli äidille ja isille! Tänään tuli ne downin syndrooman seulavastaukset takaisin ja niissäkin kaikki oli normaalia. Viime viikolla vielä neuvolalääkärissä pääsi kuuntelemaan sydänääniä..
Ainut puoli mikä on vähän vienyt voimia on pahoinvointi ja sairaslomalla lepäilen nyt kotona. Saas nähdä meneekö koko viikko pönttöä halaillessa. Luulis, että alkaisi jo kohta helpottamaan..

Lidia olen kokeillut myös Raipen ehdottamia akupunktiorannekkeita edellisessä raskaudessa. Sillon tuntu ainakin auttavan jonkin verran. Nyt en oo kokeillut, kun vanhat hukkui ja meidän pikkuapteekissa eivät edes tienneet noista rannekkeista. Kannattaa kokeilla!

Siili 12+2
 
Annukka ejk
Ultrassa käyty. Koko päivähän siellä meni, kun 4 lääkäriä poissa ja 1 hoiti vastaanotot ja kävi välillä salissakin piipahtamassa. Ei käynyt kateeksi. Jaksoi kyllä tarkasti tutkia meikäläisen mistä olen kiitollinen.
Pikkuinen siellä vilkutteli ja lääkäri kehui virkeäksi. Kaikki kuulemma hyvin. Kävin myös antamassa verta, tulokset tulevat 2-3 viikon päästä. Jos ei kuulu mitään niin kaikki on ok. Koko oli 11+4 mutta ei muutettu laskettua aikaa, kun muutos alle 5 päivää.
Lidian vointiko se ei ota parantuakseen, voi hemmetti! Auttaisin jos osaisin. Tsemppaan kuitenkin kovasti ja pidän peukkuja, että pahoinvointi helpottaisi mahdollisimman pian.
Jospa nyt syömään ja sitten tehtävä töitä, kun meni koko päivä siellä sairaalalla.

Annukka rv 11+1
 

Yhteistyössä