*LOKAVAUVAT 2007 tammikuu 2008*

tuutilulla mie jäin koukuun tohon huutonettiin..tänään etin sieltä jo marimekon verhoja :D
ja yhtenä iltana kahlailin siellä vielä puol yks. :eek:

piituli tuo hylly on kiva.

yodottaja jos niskat on jumissa,niin sekin voipi pyörryttää.mulla ainakin on niin jumissa,et välillä oikein silmissä mustenee.
ja mulla ihan normaali verenpaine.
keppijumppaa olen muutamana iltana tehny,se auttaa.

venla on ku persiiseen ammuttu karhu..ihan kamala röhä tuli,ja ku raukkaa vielä yskittääkin.kiva yö tiedossa :(
nukkunutkaan ei ole ku reilut puol tuntia sen päivällisen vaunulenkin jälkeen.onneksi vielä kuitenkin on syönyt.
suppo kyllä pitää yöks toiselle laittaa,jos se pikkusen helpottas tota oloa.
suunnittelin jos höyryhengitystä tossa otettas..pitää vaan jonkin moinen pyyhe viritys tehdä tonne lavuaarin päälle.

mutta nyt hermostuu ihan tyystin isäsä sylissä.

niinukka kera nuhaisen venlan
 
Oih, toi oli ihana "shh...pikku-hurmuri huilaa" :D Kiitti tuutilulla vinkistä =) Täytyypä käydä jokupäivä kysäseen tosta yhdestä liikkeestä jossa tehdään brodeerauksia, et paljon heillä tollanen maksas =) Onkohan tää nyt sit eka juttu mihin mä sorrun teidän ansiosta :LOL:
 
Herranjestas paljonko te ehditte kirjoittaa......... Olin eileisen poissa koneelta ja meni taas tuntikaudet kun luin läpi kirjoitukset! No mukavahan tuo on, että on aktiivista väkeä.
Meillä taas kaaaaaaameeeeea yö takana ja meitsi ihan piipussa. Oltiin eilen kyläilemässä ja sekös tuon tytön pollan sekoitti. Huudettin ja valvottiin aamuviiteen... Tais mennä vähän överiksi tuo valvominen eilen päivällä ja meno-paluu matkat autossa turvaistuimessa, jossa mun mielestä asento vaarsin huono (maxi Cosi) ja pitäis olevinaan mennä 13 kiloon asti. Hieman epäilyttää... No toivottavasti ensi yönä nukutaan paremmin koko poppoo.
Oottepas te aktivoituneet noiden pussien ja istuinten oston saralla. Mulla ei kaukalopussia ole, mutta tietty sekin alkoi tuntua niin älyttömän tarpeelliselta kun kaikki sitä on niin kovasti kehuneet. Samoin tuo Bumbo tuoli .... Eihän noita tavaroita juurikaan ole tullut kerättyä: "tarpeellisin ehkäpä tämä härveli eikä vie paljoa tilaakaan" http://i16.ebayimg.com/04/i/08/b8/63/6c_1.JPG . (meidän vempain tosin toimii pattereilla eikä sähköllä kuten tuo kuva antaa ymmärtää ) . Tosin myönnän nyt että neiti tuossa viihtyy, mutta tämä siis oli mieheni ehdoton ostos ennen vauvan syntymää. Joten en mä ole ainut meidän taloudessa, joka tällaisia tosi tarpeellisia ostoksia tekee :LOL: :LOL: :LOL: Ja tosiaan tarvii pari neliömetriä tilaa ympärilleen jotta keikkuu hyvin ja rakkineen kintut saa levitettyä pitäviksi. Mihinköhän tuonkin saa tungettua, kun sen käyttä on ohi. Varastotilaa kun on ihan hirveästi
:LOL:
Ja nyt huutonettiin mars.... :kieh: :kieh:
 
mikero
kuume kesti 3päivää ja ei tarvinnut onneksi lähteä lääkäriin kun kuume loppui..
yodottaja
mulla on kuule harvinaista jos alapaine menee yli 60!!alimmillaan on 40 eikä huippaa,mulla ei oo oikeen koskaan ollu paineita..
tuosta vellien/soseiden syötöstä
eiköhän tuo oo jokaisen oma asia mitä syöttää lapselleen ja missä iässä,musta tuntuu ainakin tosi syyllistävältä tuo ginniferin kirjoitus,mulle kun ei sitä maidon tuloa suotu!!
kun täällä tiedetään että toiset antaa jo velliä ja jotkut jopa soseita,eikö voida omana tietona sitten sitä pitää,jos se jotakuta täällä ihmetyttää..mä otin ainakin loukkauksena tuon tekstin,imettäkää te keille se ihanuus on suotu,ollaan me vellien syöttäjät sitten huonoja äitejä..
sori vaan mutta mua niin paljon rupes v*tuttamaan tuo teksti..
ja oon ainakin itse huomannut että täällä jotkut aina laukoo vähän ajattelemattomasti joitakin asioita,ja todella haluaisin että tämä ketju pysyy asiallisena,koska teistä on tullut niin ihania "ystäviä" ja aina saa apua kun pyytää..mutta kukin tyylillään..
tämä on MINUN oma mielipide asiasta
 
Ginnifer
Tulin vielä tähdentämään, että en todellakaan halua loukata ketään enkä riidellä teidän ihanien ihmisten kanssa! Sillä lähdin kyselemään, että olikohan multa mennyt ohi joku oleellinen näkökohta... Mutta tässä samalla mietin itsekin tätä hommaa ja kysehän ei ole yksilöistä niin paljon kuin yhteiskunnallisesta asiasta, ja mielestäni debatti on suotavaa. Ja kuten mainitsinkin niin ymmärrän hyvin, että esikoisen hoitaminen poikkeaa paljonkin isomman perheen arjesta. Tosin tuostakin päästään kyseenalaistamaan nykyinen eristyksissä elävän ydinperheen normi: onhan se epäterve yhteiskunnallinen kehityssuunta, joka ajaa äidit uupumaan suvun tukiverkon puuttuessa.

Niistä suosituksista, ei ne nyt aivan ole "vain suosituksia". Ei niitä anneta tyhjän takia ja perusteettomasti, ja tottakai ne muuttuvat sitä mukaa kun uutta tutkimustietoa saadaan. WHO suosittaa 6kk:n täysimetystä siksi, että tutkimukset osoittavat rintaruokituista lapsista kasvavan keskimäärin terveempiä aikuisia kuin muilla tavoin ruokituista. Että aivan pelkästä mielipideasiasta ei ole kyse. Vapaassa yhteiskunnassa kun elämme niin jokainen tekee omat päätöksensä itse tässäkin asiassa (paitsi tietysti vauva, joka on vanhempiensa armoilla). Lähinnä peräänkuulutan sitä ettei tuollaisia suuria ja usein peruuttamattomia päätöksiä tehtäisi niin kevyesti kuin välillä vaikuttaa.

Ja imetyksen olemuksesta kannattaa vielä muistaa, että kyse ei ole pelkästään maidon siirrosta äidiltä vauvalle. Tihentynyt syöttöväli voi johtua "maitotilauksesta", mutta se voi myös olla kehitysvaiheeseen kuuluva psykologinen tarve tankata läheisyyttä, turvallisuudentunnetta ja kiireettömyyttä. Sitä tarkoitusta ei juurikaan palvele vauvan tainnuttaminen pitkille unille raskaalla ruualla. Sitä syöttöväliä voi onnistua pidentämään antamalla paljon läheisyyttä muilla tavoilla: esimerkiksi kantamalla lasta liinassa ja nukkumalla perhepedissä.

Nyt vaikenen tästä aiheesta.

Ginnifer & Ellen, tyytyväinen äidin vieressä nukkuva tissivauva
 
no kyllä ei meillä ainakaan syöttövälit pidenny vaikka vauvan kanssa koko päivä syliteltäisiin..
ja tutkimukset ovat VAIN tutkimuksia,enpähän usko että vellien syöttö "liian aikaisin" vaikuttaa lapsen terveyteen,ja jos vellien ja soseiden syötöstä jotain haittaa olisi niin tuskin vauva tyytyväisenä silloin olisi..
 
niinukka, joo toi koko hylly maksoi sen 59 ? ja siihen kuului siis ne kiskot ja seinäkiinnitys jutut, matalat laatikot ovat 1,95 ? kpl ja syvät ovat 2,95 ? kpl ja siihen on saatavissa myös hyllyjä 2 kpl paketeissa 6,95 ?. Ja ne hyllyt menee niihin kiskoihin.
 
Meillä isoveljeä imetettiin aikoinaan 8 kk, kun suositukset olivat silloin niin. Hän oli jossain testiryhmässä, joka päättyi ihan vasta viime vuonna (vai oliko se sitä edellinen). Siinä tutkittiin pitkän imetyksen vaikutusta sairastumisiin. Eipä siitä ollut mitään apua. Ihan yhtä sairas/terve hän on ollut kuin minä, jota imetettiin "vain" 3 kk. Ihan yhtä hyvin sairastui allergioihin nuorena jne jne. Eli mä ainakin annan noiden "suositusten" mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei niillä välttämättä ole mitään vaikutusta. Ei pelkkä tissimaito tee lapsesta tervettä tms vaan kaikki yhdessä. Myös muut asiat vaikuttavat lapsen kehitykseen ja sairauksien tuloon/tulemattomuuteen.

Siis ei millään pahalla, mutta sanonpahan vain. Nyt en enää kommentoi koko asiaa ja mun puolesta asian saa haudata! Älkää hermostuko immeiset, annetaan kaikkien purkaa mieltä askarruttavia asioita täällä (vaikka se ehkä tuntuisikin itsestä pahalta) :hug:
 
Niin,
ja täältä yksieläjän ja turbulenssin keskeltä - vaikka vieläkin osin imetän - sanoisin:
- mikäli äiti väsähtää ei täysimetyksestä tai sen jalosta tavoitteliusta ole mitää iloa - siis suljetulta osastolta. Vauvallekaan.
- läheisyyden antoa varmaan itsekelläkin on monin tavoin - ja kyllä näemmä ne imetyssessiotkin ovat erilaisia. Vertaa meidän minimi 45 min, yleensä tunti. Ja toisilla 5-15 min per kerta
- eli kun syöttöväli on 2t ja imu kestää tunnin ... eipä siinä muuta tehdä. Ja vauvatkin on erilaisia , mun vauva vaan on hidas imuri, vaikka maitoa olisi tullutkin, ja näin isompana hän ei saa ravintoa tarpeeksi ilman lisämaitoa
- Toki koetan vielä osaimetyksellä jatkaa, mutta katsotaan...

Ja toiset meistä ovat onnekseen vahvempia (?) tai onnekkaampia (tai nuorempia) ja jaksavat sitten ne 1-2 t välein heräämiset puol vuotta. Minä en jaksa , en edes noilla 3t unipätkillä .

Lopuksi - tietyssä määrin äidin on oltava myös itsekäs ja huolehdittava omasta pystyssä pysymisestään. Tainnuttaminen on kyllä aika asenteellinen sana lisäruokinnasta.

Itse en ole monessakaan asiassa helpolla elämässä päässyt - tiellä on ollut puolison halvaantuminen, aivokasvain itsellä, burnout ja nyt tää ylläriraskaus - pitää mun ainakin aika tarkkaan miettiä ennenkuin tuomitsee tai viisastelee toisessa tilanteessa oleville. Koskaan ei tiedä mitä kohdalle kopsahtaa...

-pau
 
no saa täällä purkaa tietenkin mieltä painavia asioita mutta minun mielestä sellaiset asiat jotka voivat loukata toisia niin vois jättää sanomatta..
ja minä kyllä ilmaisen oman mielipiteeni jos joku loukkaa minua jossain asiassa..
 
susa mun aikana ei ollut synnyttämässä ketään muuta, vaikka olinkin niin kauan...joten mulla olikin kaikki tätit käytössä siellä :) Mutta osastolta on samoja ajatuksia sun kanssa, viimeisenä yönä piti kyllä itkemään rueta ennenkun sain vauvan hoitajien huoneeseen että sain itse nukuttua pari tuntia ennen kotiin lähtöä...

Te jotka menette vauvauintiin minkä hintaista se on?

yksäiti kerrotko sitten mitä tohtori sanoo siitä Pessin kielestä? Meiltä löytyy juuri samanlainen kun mitä sinä kuvasit...Meillä ei ole lääkärineuvolaa seuraavan kerran kun 6kk, mutta kai sen tarvittaessa sais katsomaan jos pyytää.

 
Työnnän miäkin vielä lusikkani soppaa vaikka ei ehkä pitäis. Miä en ihmettele kenenkään loukkaantumista. Itse aikoinani (esikoisen aikana) otin itteni todella helposti kun kyse oli imettämisestä tai lisäruokinnasta jne. Silloin itse koin että hyvät äidit sen tekevät niin kuin ohjeissa sanotaan jne. Ja ite olin huonompi. Nyt neljännen kohdalla en enää välitä muiden mielipiteistä vaan hoidan lapseni niin kuin itse parhaaksi koen.

Mutta niin kuin LillaStina sanoi, siihen terveyteen/sairastumiseen vaikuttaa munkin mielestä moni muu asia enemmän kuin kuinka varhain lapsi on saanut muutakin kuin maitoa. Esim. minua ja veljeäni on juotettu puolimaidolla puolivuotiaasta (puolet pun.maitoa ja puolet vettä). Ja veljeäni terveempää ihmistä saa etsiä. Oma sairastelu (astma) on ihan ite aikaan saanutta tupakan avulla.

Mutta mun mielestä myös Ginniferillä on oikeus omaan mielipiteeseen ja tuoda se julki. Oli asia sitten asia arka täysimetys vastaan lisäruokinta tai jokin muu mitä täällä ollaan kuukausien koitossa pähkäilty.

Ja mikä on muutes todella ihmeellistä. Eikös tää ole ensimmäinen kerta kun jotain "eripuraa" pientäkin, meidän porukan kesken tulee? Jos ei mitään ikinä olis niin tokkopa ihmiset rehellisiä olisvat vaan ottaisvat "palstaroolin" tänne tullessaan. Hyvä myö kumminkin suht. sopuisasti keskustelevat ystäväiset :flower:
 
Terveisiä 4kk. neuvolasta. Mitat oli 5070g. ja 60,5cm.

Ja pakko munkin kommentoida tota ginniferin kirjotusta. Oon siis täysin samaa mieltä ginniferin kanssa imetyksestä ja vellien+soseiden annosta.
Sanon nyt ensin että mun mielestä kukaan ei ole riidellyt tästä asiasta ja mun mielestä TÄYTYY SAADA SANOA OMAT MIELIPITEET!!! Tyhmä on se joka ottaa nokkiinsa toisen mielipiteestä!!!
Vaikka meillä tyttö noin pieni niin en ole aloittamassa lähiaikoina soseita. Pääosin mennään korvikemaidolla koska suurista yrityksistä uolimatta mulla ei maitoa tule tarpeeksi :'(
Ja sitten MUN MIELIPIDE on myös se että syy vellien ja soseiden aloittamiseen tosi aikasin ei saa olla se että on paljon muitakin pieniä lapsia. Jokainen itse päättää millä ikäerolla lapsensa tekee. Mutta siinä teko vaiheessa täytyy olla tietoinen millaista on hoitaa 4kk. 2v. ja 3v. lasta. Ei saa sanoa että vauva saa soseita niin aikaisin että jaksaisin hoitaa muutkin lapset. Vauvan täytyy saada olla vauva muista lapsista huolimatta. Jos ei ole varma jaksaako hoitaa lapsia pienillä ikäeroilla niin kannatta jättää suuremmat ikäerot.
Vauvan kuuluukin herätä öisin syömään, harva vauva nukkuu yöt läpeensä joten miksi pitäisi "pakko nukuttaa" vellillä?
Pääasia siis kuitenkin on että vauva on tyytyväinen syö se mitä tahansa!
Mä kyllä uskon että täälä kaikki hoitaa vauvansa todella hyvin =)

Uteliaisuudesta kyselen että onko täällä muita äitejä jotka ei oo rokottanut lastaan/lapsiaan?

Minä myös koukussa huuto.netiin :D
 
löytyi! elikä ilmeisemmin tiukka kielijänne. Danielilta se katkaistiin 3 tai 4 vrk:n ikäisenä ja Jesperiltä viime kesänä nukutuksessa. Liian tiukkana voi haitata syömistä ja myöhemmin puheenoppimista. Pienenä katkaisu on paljon helpompaa, tiedoksi vaan. Danielin kieli oli päästä sydämen mallinen,jänne kiristi keskeltä niin paljon. Kiian kieli katsottiin osastolla pyynnöstäni ja eikä havaittu mitään.
 
äitivaan meillä alkaa vauvauinti helmikuun alusta ja kallistahan se on! 62?/4 kertaa eli kerran viikossa uinti. Uinti kestää puolituntia kerta joten kerta hinnaksi tulee 15,50? huh huh..
No minkäs teet...
Niin ja tossa meidän uinnissa voi olla vuoden eli koko vuoden hinnaksi tulee 12*62? :eek:
 
Saadaankos myö rokotuksista seuraava tiukka keskustelu :D Meillä kyllä otetaan ne ohjelmaan kuuluvat rokotukset. Vaikkakin joskus on tullut luettua niidenkin mahd. haitoista mutta en uskalla jättää rokotuttamatta. Mutta sitte taas rokotustutkimuksiin en taas lapsiani altista. Niitä kun tuntuu tippuvan tasaseen tahtiin tuonne laatikkoon.

Minust ois mieleenkiintoista kuulla perusteet miksi EI rokotuta?
 
tuutilulla kiitos vinkistä, minä kun oon miettinykkin että millainen se vauvan kielen kuuluu olla, kun enpä oo aiemmin ajatellu enkä toisten vauvojen suita tutkinukkaan joten ei oo ollu vertailukohteita.

Rokotukset otetaan myöskin meillä.

Niin ja meillä vauvauinti maksaa yli 20 euroa kerralta, joten aika tyyristä, täytyyp vielä miettiä asiaa...
 

Yhteistyössä