*LOKAVAUVAT 2007 tammikuu 2008*

No niin, takas koneen äärelle päästiin. Aamusella piti lopetella kun esikoinen tuli ilmottamaan että: Muistatkos äiti, meijen pitää olla kirkossa klo10 (rippikoulu alkaa). Arvatkaapas oli tää äiti muistanut :ashamed: Tuli pikkusen kiire!

Niistä kiinteistä ja velleistä. Meillä vellit aloitettiin sen tähden kun ajattelin jos neiti hyytyisi yöunille pikkusen aikaisemmin niiden voimin eikä vasta klo 1-2. No eipä nuo auttaneet joten nekin lopetin. Ja samoin kiinteät loppuivat heti ens alkuun kun flunssa-aalto iski.

Meillä nuo maitomäärät ylittää yli litran pitkän matkaa ja jotain muuta tarvis jo. Suurissa maitomäärissä on se riski että vatsalaukku venyy hurjasti ja aina vain tarvitsee enempi ruokaa. Ja tässä on taustalla ihan omakohtainen kokemuskin ja neuvolan ohjeistus. Meidän eskarilainen oli suursyömäri jo vauvana ja edelleen paino kulkee +30 käyrillä. Maito ikävä kyllä tuppaa myös lihottamaan suurina määrinä :/

Danielilla aloitettiin kiinteät myös maitomäärien kasvaessa hurjasti. Näin teen Kiiankin kanssa, tosin oon aika laiska "leikkimään" soseiden kanssa :ashamed: Harvemmin niitä soseita vielä menee. Esikoisen aikanahan purkkien kyljessä luki 3kk ja mitä se on ollut silloin kun itse olen ollut pieni. Niin ne suositukset muuttuu koko ajan ja niin kuin niinukka totesi, ne on vain suosituksia :) ja jokainen hoidetaan lapsemme niin kuin oikealta tuntuu.. :)

Ai niin, pitää vielä lisätä että on jännä kun nuo suosituksen on sen 6kk niin 3 kuukautis neuvolassa kumminkin lätkäistiin käteen opukset kiinteistä jne.
 
Ginnifer
Niinpä niin, en minä toki mistään täydellisen äitiyden norsunluutornista ole muille kertomassa miten pitää tehdä. Imetys oli mullekin taistelua ekat 2kk, ensin ei vauvan paino noussut ja sitten meni pitkään niin kivuliaasti, että itkun kanssa mentiin (siis minun) ja välillä ihan ääneen voihkin. Mutta ei kuitenkaan tullut missään vaiheessa mieleen luovuttaa, eikä tule edelleenkään, vaikka alun hyvät yöunet ovat vaihtuneet parin tunnin välein imetykseen yötä päivää. Tämä ihan oikeasti on ihmisen elämässä lyhyt aika, ja siihenhän se äitiysloma on tarkoitettu, että voidaan olla äitinä 24 tuntia vuorokaudessa. Ja ainakin esikoisen kanssa se homma niin toimii; se on aivan sama onko imuroitu nyt vai viikon päästä, kunhan vauvan luonnolliset tarpeet tulevat välittömästi hoidetuiksi.

En siis missään nimessä epäile, etteikö täällä jokainen vilpittömästi haluaisi lapsensa parasta, ja aivan varmasti kaikilla on omasta mielestään legitiimit syyt ryhtyä muuta ruokaa antamaan. Mutta kun... tämä otos näyttää osoittavan tilastojen paikkansapitävyyden, ja tilastojen valossahan suomalaisten imetyskäyttäytymisessä mättää pahasti. Suomessa täysimetetään 6kk:n ikäisistä vauvoista vain 3%, kun Ruotsissa se onnistuu 33%:lta. Siis yli kymmenkertaisesti paremmin. Enkä nyt tosiaankaan usko, että ruotsalaisia vauvoja pidetään nälässä, tai että me suomalaiset olemme jotenkin geneettisesti niin poikkeavia kaikista muista, että meiltä ei imetys onnistu. Eli kyllä tässä olisi tsempattavaa sekä äitien korvien välissä, että ennenkaikkea neuvoloiden ohjeistuksissa ja kyvyssä tukea imetystä. Kun kuitenkin rintamaidon ylivertaisuus muihin ruokiin nähden on aivan kiistaton tieteellinen fakta. Että pikkuisen tässä tulee mieleen tämä nykyaikana niin yleinen kiireen tuntu, kaikesta pitää tulla valmista heti eivätkä lapsetkaan saa olla lapsia. Siis tyyliin "7-14 Teens" kuten kuuluu Stockmannin määritelmä lastenvaateosastolla.

Lähdenpä tästä imettämään, taas.

Ginnifer & Ellen alle 3kk
 
Mun pitää vielä lisätä sekin että miä henk.koht. olen aina "inhonnut" imetystä :ashamed: Ja sen puolesta en ole pahoillaan että se loppui Kiian reagoidessa mun antibioottikuuriin rajusti. Olin kyllä päättänyt sitä taas kerran yrittää... Omien korvien välissähän se vastenmielisyys on :ashamed:
 
Mä tuolla pistin uuden aiheenkin jo mut kysyn nyt teiltäkin täällä että ne ketkä täysimettää ja on menkat alkanu niin miten on vaikuttanu, onko maidon määrä vähentyny tms tullut vastaan? Meillä siis neiti nyt 3kk 1vko ja täysimettäny koko ajan, nyt sitten alkokin menkat...ois saanu olla vielä pois :|
 
Hyvähän se vaan on et täällä voidaan myös rakentavasti keskustella. Hienoa et ginnifer oot jaksanu olla noin sitkeä sissi imetyksen suhteen. Mulla kyllä kävi jo vellit mielessä kun Eeli alkoi syömään yöllä 1-2 tunnin välein. Onneksi se oli vain joku kausi. Jos sitä ois jatkunut kovin pitkään niin oisin kyllä antanu vaikka palvikylkee et oisin saanu nukkua :ashamed: Mä en ole kovin mustavalkoinen tällasissa asiossa. Mahalaukun venymisestä on tullu mulle jonkinlainen mörkö. Mutta jos tissillä pärjätään niin puoli vuotta on tavoite. Sain itseasiassa tästä keskutelusta lisä innostusta imetykseen. Mulla kun siihen on aikaa ja todellista tarvetta kiinteille meillä ei vielä ole.
 
Ginnifer: Kokeilepa niin, että imetät vauvaa yötä päivää tunnin puolentoista välein ja nuku yöllä maksimissaan 4-5h pikkupätkissä. Jatka näin useampi kuukausi ja hoida iloisena ja jaksavana myös muun perheen tarpeet, johon kuuluu änkyrä eskarilainen, uhmaava 3v ja täystuho 2v. :whistle: (mies tietty myös)
Juu, aika äkkiä huomaa, et yhtälö on aika mahdoton. Onhan se lyhyt aika toisaalta, mutta pitkä aika menee toipumiseen, jos ajaa ittensä ihan piippuun. Kokemusta on siitäkin. Kolme kuukautta meni tuon 2v pojun vauva-aikana niin, että nukuin puolen tunnin pätkissä 3-4h yössä. Sen jälkeen alkoi helpottamaan, mutta mulla meni yli puoli vuotta, että toivuin siitä edes jotenkin. Olin valmis kaivamaan itselleni haudan, et olisin saanu vain olla.
Yhden kanssa kun pystyy päivälläkin levähtämään, ja hyvin jättämään hommat tekemättä, mutta tässä sakissa on ruokaa laitettava ja pyykit pestävä, muista pakollisista nyt puhumattakaan, vaikka kuin väsyttäis. Ei mieskään voi kaikkea tehdä, vaikka paljon tekeekin kotihommia.
Eli jos sillä, että annan 4kk:n iässä vähän kiinteitä, on edes vähän vaikutusta yöuniin, eiköhän se ole koko perheen hyväksi sitten. Äitikin jaksaa olla äiti, myös noille isommille.

:ashamed: Anteeksi tämä purkaus :ashamed:
 
Maidoista ja velleistäMeillä menee myöskin päivittäin se 1,5 litraa maitoa, ja neuvolassa ainakin oltiin sitä mieltä että 3kk iässä aloitetaan pottu, kun turha sitä mahalaukkua on ihan tuhottomasti venyttää. Velliä on annettu pikkusen maidon sekaan iltaisin, ja luultavasti sen takia on yksi syönti yöllä vähemmän kun aiemmin... Imetyksestä minullekin jäi vähän huono maku kun ei se oikein ottanu onnistuakseen ja lopulta oman kärsimättömyyteni takia luovutin. Ensimmäiseen kahteen viikkoon pojalla ei paino noussu, edes syntymäpainoon asti kun omalla maidolla yritettiin pärjätä, mutta lisämaidolla rupesi kasvamaan sitten kovasti. Ja se rintakumien kanssa pelaus... Sitten alko tulla niitä raivareita ja tissi ei kelvannu alkuunkaan, hiki hatussa lypsin päivät pitkät jotta poika sais omaakin maitoa. Kaks kuukautta jaksoin ja sitten alkoi maitokin hiipumaan pikkuhiljaa, joten sitten lopettelin... Ja sekin tosiaan, kun aina imetyksen jälkeen piti hakea lisää maitoa, ja yöllä sen takia syömiseen meni niin tuhottoman kauan aikaa...
Meijän pojalla on hirveän lyhyt kielijänne ja olenki vähän pähkäilly että voisko siinä olla yksi syy miksei se alusta astikkaan onnistunu se imeminen, se pitääkin ottaa puheeksi neuvolassa ens kerran... Mutta mutta, meillä näin. Pääasia että poika saa ruokaa ja kasvaa hyvin.

SusaKirjoittelin tuonne aiemmin jo jotain synnytyksestä... Kaikessa kauheudessaan se kesti pitkälle toista vuorokautta ja epiduraalista en saanu muuta apua kun että jaloista lähti tunto ja jaloista ylöspäin oli kaikki tunto tallella, yhtä tyhjän kanssa siis... ja loppu pitkittyi sen takia kun oli niin kamalat kivut ja en voinu rentoutua ollenkaan missään vaiheessa, jonka vuoksi en päässy aukiamaan kunnolla.. siinä kävi jos jonkunnäköstä lääkäriä ihmettelemässä tilannetta, mutta onneksi lopulta sain puskettua pojan alakautta viimesillä voimillani vaikka sektiotakin olivat kuulema miettineet. Siinä meni suunnitelmat jakkarasynnytyksestä uusiksi... Meni siis just niinku valmennuksessa sanottiin, ettei aina kaikki mee niinku suunnitellaan :| Kätilönä oli sama täti joka oli valmennuksessa ja oli kyllä tosi ihana ihminen, kävi myöskin parin päivän päästä juttelemassa osastolla ja käytiin synnytys läpi tarkasti..jäihän siitä pienet traumat kyllä, mutta ajan kanssa kai ne haalistuu, ja kun käy vaan läpi uudelleen ja uudelleen... Millainen maku sulle jäi hommasta, ja sairaalasta ja sen toiminnasta?Ai niin ja nimeä en taida paljastaa täällä kun kuitenkin aika harvinainen ja sinänsä haluan vielä pysytellä jokseenkin tuntemattomana...

Juupasen juu, tulipa tuota taas tekstiä...
 
Iltapäivää!

Kamala yö takana. Demoonitko mun poikaa riivaa? Ennen yösyötöt on menneet ongelmitta, nyt nekin on pelkkää huutoa. Laitoin pojalle kahden aikaan yöllä supon, se rauhotti ja sitten poika nukku tonne puol kahdeksaan, söi ja nukku vielä tunnin verran. Mutta Ilta yhdeksästä sinne 02 asti, täyttä kaaosta. Tekeekö tämä hampaiden tulo tätä? Mulla on kohta keinot vähissä ton pojan syöttämisen suhteen. En haluis mitään totaalia syömälakkoa, sitten täytyy varmaan lähteä lekurille....

Minä olen antanut kiinteää ja velliä siitä lähtien kun poika oli 3kk. Mun syyni on se, että poika syntyi keskosena ja keskolassa suositeltiin kiinteiden aloittamisen sillon. Niin, että poika saisi kiinni "muut" painon suhteen. Koska onhan hän aika hoikkapoika ollakseen kohta 5kk. Viime neuvolassa 6,5kg. Imetyshän mulla tyssäs heti alkumetreillä, kun maidontulo ei koskaan lähtenyt käyntiin. Koin itse siitä vaan tuskaa, kun maitoa ei tullut riittävästi eikä poika ollut koskaan tyytyväinen imetyssession jälkeen. Aina sai antaa pullosta lisää. Varmaan jos poika olis ollut täysaikanen ja olisi kaikki ollut kunnossa imetys olis lähtenyt sujumaan paremmin, mene ja tiedä...

Nyt poika nukkuu ulkona, on hetki aikaa lepuuttaa riekaleina olevia hermoja. Vaikka poika simahti sen klo 02 jälkeen, minä en jäin sitten tietty miiettimään kaikenlaista mistä tämä kaikki johtuu, Kolmelta katsoin vielä kelloa...Onneksi mies nousi pojan kanssa, niin sain nukkua hieman pitempään.

 
Hemuli-76, Mulla alkoi menkat ja samoja aikoja alkoi meillä raivarit ja lakkoilu. Maitoa erittyi(mun mielestä ) vähemmän myös. Sanotaan et menkkojen aikaan maidon maku muuttuu...sen piikkiin mä pistin. Ja nyt oon joutunu, viimeks tänään, pullosta antamaan. Tossa tänään jo kirjoittelinkin että saa nähdä kuin kauan tätä rumbaa jaksaa...et vaihdutaanko meil pulloon kohta? Jos imetys loppuu, menkkojen syyksi sen laitan :headwall: Jos sulla esiintyy mitä ongelmia, raivareita tms niin käänny imetystukilistan puoleen. Sieltä mää olen monet avut saanut!

Tosta vellit,soseet vs imetys...Tätä oon pohtinut...monet aloittaa soseet kun pullosta saatu maitomäärä on suuri... .imettäessä ei nähdä kuinka paljon lapsi maitoa saa, toisinkuin pullosta. Eli mistäs sen tietää kuin paljon rintalapset päivässä maitoo saa...sehän voi ollavaik 2litraa...voi olla venähtäneet mahalaukut meijän palleroilla :eek: :D
Mitä näkymätönninni kirjoitti, on totta...on se erilaista esikon kanssa...ei tarvi huolehtii muista...kun taas tällähetkellä itellä on 3alle kouluikäistä, niin ei paljon päivällä lepäillä :(

Entä meinaatteko te antaa/annatteko valmis soseita vai teettekö ite? Mikäs se oli se juttu uutisis vastikään et lasten purkkiruuissa olis jotain syöpätekijää :eek: muistaako kukaan kuulleensa? mulla meni ihan ohi... :ashamed: Mut mä meinaan tälle kolmannellekkin kyl ite tehdä mössöt, perunasta lihaan ja kalaan saakka ite, niinkuin muillekkin!
 
Mulla ei nyt ole aikaa kirjotella enempiä, mutta pakko on tulla sanomaan.
Älkää nyt hyvät rakkaat mammat järjestäkö mitään tappelua tuosta imetys/korvike/velli/soseet asiasta!! Meillä on kuitenkin ollut tässä palstalla toooooosi hyvä yhteishenki, eikä olis kiva jos tää rupee menemään kinailuksi, jos kinata huvittaa kannattaa kävästä tuolla mitäs nyt puolella.
Mä oon sitä mieltä että kukin taaplaa tavallaan ja varmasti jokainen oman lapsensa äiteenä tietää mikä on vauvalleen parasta.

Riita poikki nyt! :D

Elina
 
imetys vs.soseet; pakko kommentoida. Olen OSITTAIN samoilla linjoilla Ginniferin kanssa. Välillä tuntuu, että toiset antavat turhankin aikaisin vellejä ym. enkä tarkoita tällä palstailijoista ketään! Täällä tuntuu kuitenkin järki olevan mukana kaikilla. Meillä mennään nyt täysimetyksellä, mutta varmasti 4 kuukauden iässä aletaan soseita maistelemaan, noi vellijutut ei oikein innosta... Kuitenkin jos mullakin jaloissa pyörisi muitakin alle kouluikäisiä niin todennäköisesti jotain tuhdimpaa ois tullu jo syötettyä. Nyt kuitenin esikoinen on jo eskarilainen, joten Ginniferin tavoin aikaa mulla on ja koen, että sitä varten äippälomalla olen, että olen vauvan käytettävissä 24h/vrk. Samoin velliä tms. antaisin jos tuntuisi, ettei vauva kasva tai itkisi nälkäänsä. Meilläkin herätään usein parin tunnin välein syömään, mutta sittenpähän herätään. Univelkaa on tällä hetkellä, mutta luotan siihen, että jos en ensi niin sitten seuraavana yönä saan nukuttua paremmin...
Esikoinen meillä oli korvikkeella jo pari viikkoisesta ja hyvin kasvoi ja terve tyttö on ollut. Silloin ei itellä ollut motivaatiota imetykseen ja tupakkakin maistui, joten imetys ei ollenkaan lähtenyt kunnolla käyntiin. Nyt taas jo odotusaikana päätin, että jos suinkin mahdollista niin tissimaidolla mennään ja vaikka välillä on vaikeampaa niin sitkeys on palkittu ja nyt pärjätään hyvin näin. Mutta kuten sanottu, ymmärrän kyllä niitäkin jotka jotain tukevampaa haluavat/tarttevat antaa. Se, mitä en ymmärrä, on ne äidit jotka siirtyvät korvikkeesta velleihin pelkästään katkeamattomien öiden takia vaikka vauva muutenkin heräilisi vain 4-6 tunnin välein (näitäkin on!) ja syöttävät perunat ja lihat ja kaikki jo alle nelikuiselle, joka muutenkin on paksu ku michelin ukko ja sitten kehuvat miten hyvin toinen kasvaa, tälläinen tapaus mulla lähipiirissä ja tähän syöttämiseen on jo neuvolassakin puututtu. Eli kohtuus kaikessa ja jokainen tyylillään, mikä on toiselle hyväksi ei välttämättä toiselle ole.
 
Niin, piti lisätä tohon vielä että, kun meidän omat mussukat on kaikki omia persoonia niin ollan myös me äiditkin. Jotkut pärjää yöllä muutamalla tnnulla unta jotkut ei. Kaikilla on varmaan omat perustelunsa miksi tekee niin ja näin...Mutta niinkun PuPu tossa kommentoi, turha siitä mitään riitaa on kehittää, kun meill on niin hyvä yhteishenki :heart: tällä palstalla. Mulle tämä on ainakin semmonen henkireikä, en tiedä mitä tekisin ilman! :heart:
 
Huh huh,on tää yhtä pähkimistä tää äitin elämä :) nyt sit Peetulla on pikkasen lämpöö ja aamusta sai taas kuumekouristuksen,tosin ihan pienen..Hän on noita saanu n.1,5vuotiaasta mun yleensä lämpö on noussu 38 ainakin ennen kun on tullu.Luulin jo et noi on ohi,mut ei ilmeisesti..Ja nyt lämpöö ei ollu kun 37,4...
Voi toista,johtukohan eilinen raivari tästä tulevasta kuumeesta.. :snotty:
Mites muuten tosta vesirokosta, Peetulla siis vajaa pari viikkoo sit oli tarhassa lappu et vesirokkoo,eli voi sekin olla puskemassa päälle...Mutta mitäs jos Pessille tulee tuo rokko? Eihän sitä vissiin mitenkään voi välttää,mut että onko kellään kokemuksia?..

Kiitos mamma3 tuosta huutis jutusta :LOL: on tää kans kummallista... :D no mut tuo beige sopis meille loistavasti kun on sini-beiget vaunut Pessillä.

Ginnifer meillä myös alotettiin velli tossa 3kk kieppeillä ja siks kun ei kauheen huima oo tuo Pessin kasvaminen.3kk neuvolassa oli sen pikkasen päälle 5kg ja pituus kasvussa oli notkahdus alaspäin. Soseita aloin 3kk2vk ikäsenä noin antaan tuon kasvun takia juuri.Ja nyt näyttäs hiukan että poika kasvaiskin..
Meillä kans imetys meni lörinäks ja mua harmittaa se kyllä suuresti :( olisin kyl halunnu imettää mahdollisimman pitkään mutta Pessi ei jaksanu tissiä imee. Ja epäilys on sama kun äitivaan sullakin,meillä myös kielen jänne aikas lyhyt ja lähtee kielen kärjestä sekä myös melkein ikenestä.Meillä lääkäri katsoo tuota kieltä et pitääkö jotai tehä.Aattelin kans et mitenkähän kun noi hampaat puskee tuolta ja kielen jänne on ihan melkein niissä kiinni...hmm..
Tuon jänteen takia luulen myös et Pessi mielummi syö sosetta kun imee pullosta,tosin en anna kun max.puoli purkkia kasvissosetta päivässä,maissi tai peruna-porkkana.

Rontti- ei Peetu saa noita raivareita tarhassa ollenkaan,tai ei ainakaan mulle oo kukaan kertonu.Kyllä aattelin ottaa ton puheeks neuvolassa nyt.3vuotis neuvolan varaankin nyt Pessin 4kk neuvola käynnillä. Niin mä ajattelinkin et ei varmaan sillain muista et mitä on tapahtunu mutta just se et on voinu jäädä jotain tuonne alitajuntaan tuosta turvattomuuden tunteesta..ite siis oon suojellu Peetua vauvana kun leijona emo poikiaan...koko ajan melkein ollu mun sylissä ja oikein sillain hoivissa..enhän mä oo meinannu Peetua ees kenenkään muun antaa vauvana hoitaa.Neuvolasta sit neuvoivat et josko äiti hiukan ees hellittäs ja antais jollekkin poikaa...Meinas itellä jaksaminen loppua.Ja ihmekkös tuo.

no mutta mitä niitä vanhoja miettimään..ton takia oon tyytyväinen kun oon Pessin odotus ajasta asti ollu poikien kans keskenään.
Nyt peetu heräs..ja pessi nukahti :)
 
Mä täällä TAAS :D Kohta teil palaa hermot muhun kun mä asun täällä nykysin :LOL:
Nyt vaan on aikaa...Isäntä lähti isompien lasten kaa mummolaan. Mä jäin vauvan kaa kotiin. Anoppihan se tietty kimpaantuu kun me ei menty mukaan :whistle: Pojalla vaan alkaa olla vaunu-uniaika. Muutoin ois pitäny ottaa vaunut mukaan ja meidän istuu mummolas nii kauan ku poika nukkuu. Ja tietty ois pitäny viel olla sillaikin siel et poika hereillä...eli kokopäivä ois menny sit siel =) Ja meille on tulossa mun vanhemmat illalla kylään.

Joo, mut sitä mun piti viel sanoo et ystäväni oli neuvolassa sanonut antavansa lapselleen 3kk iltaisin vellipullon, niin terkka oli siihen sanonut et jos ei oma maito riitä, niin toki lisää voit antaa, mutta älä anna sitä velliä, vaan korviketta. Oli ollut niin tarkka et ei alle 4kk vellejä tms vahvempaa. Että on noita ohjeita ja mielipiteitä, niinpaljon kuin meitä ihmisiäkin...

PuPu 10-07, =) Ei musta ainakaan riitelyksi ole tämä asia mennyt ja toivottavasi ei menekkään =) Niinkuin susa sanoi, että kiva kun voidaan rakentavasti keskustella. Ja mä oon ajatellu et tääl palstalla voi jutustella just niistä asioista jotka mieltä askarruttaa ym. Eikä pelkästään antaa vinkkejä mitä mammojen seuraavaks pitää hankkia :D On täällä niin hyvä yhteishenki että uskon että myös "vakavammistakin" asioista voimme jutustella :hug: kaikille ja toivotaan että kukaan ei kimpaannu näistä mielipiteistä. Jokaisella meillä on oma mielipide ja oikeus siihen, yhtä oikeaa tapaa ei ole =)

Juu, mutta nyt täytyy mennä imettämään(tai ainakin YRITTÄMÄÄN) ja sit täytyy lykätä poika vaunuihin... Hetkeks ainaki pääsette musta eroon :LOL:
 
KIITOS GINNIFER; eilen ostin jo vellipurkin kun poju on ruennut syömään yöllä(imetän) 1n tunnin välein |O , ja arvelin josko ne unet paranisi mutta luettuani kirjoituksesi mietin oikeasti että MIKSI vielä velliä? jätkä on hyvänkokoinen, jämäkkä miehenalku--ei tosin yhtä komeet muskelit kun millin vauvelilla :heart: --ja tyytyväinen . päivisin imee noin 3n tunnin välein. ehkä hän noilla tiheillä yösyötöillä tehostaa mun maidontuoantoa, tiedä häntä? ja toistaiseksi jaksan vähän univelkaisenakin, kyseessä on esikoiseni ja ainokaiseni :heart: . ja kun tuo imetys on vihdoin ja viimein ruennut sujumaan ja yhteys vauvaan siinä tilanteessa on MINULLE korvaamaton! jätän siis vielä vellit kaappiin, ja kuuntelen ensin ainakin neuvolantätin neuvot asian suhteen, voihan olla tilanne muuttuu piankin kun tuo jässikkä kasvaa aika huikeaa vauhtia :heart: . minua muuten ärsyttää suunnattomasti tämä "ympäristön" painostus---siis sukulaiset!!!!!--- joiden mielestä pitäis suunnilleen läskisoossia rueta syöttään!!!! siis haloo, ensin kehuvat miten hyvin kasvanut pulleaposkinen poika ja samaan hengenvetoon että PITÄÄ rueta sakeampaa ruokaa antaan!!! siis miksi, jos hän kerran on niin hyvin kasvanut rintamaidollakin:headwall: ???
eikös meillä ole niin hyvä henki tällä palstalla ettei me rueta tämän asian takia tukkanuottasille, eihän? kun jokainen lapsi on erilainen ja jokainen tilanne erilainen, ja kaikki meistä tekee niinkuin oman lapsensa parhaaksi näkee :flower:

:wave: tilda+poju kohta 3kk :heart:
 
meillä sitten tunnin päikkärit takana..eestyttiin miehen kanssa lenkille.joten likka vaunuun ja mukaan.pihaan kun tultiin niin yks kukku silmät pyöreenä vaunussa..

ja tytyllä nenä aivan tukossa,joten tais se nuha nyt tohon pikkuemäntään tulla..äkänen on ku ampiainen..sylissä vaan tillottaa ja nyrkkiään syö.

niin kyllähän se on esikoisen kanssa et kunhan vauvan tarpeet tyydytetään..mamma voipi kävellä vaikka päivän yökkärissä,mutta kun sattuu olemaan muitakin täällä..ja aina silloin tällöin vielä kaks lasta lisää..parhaimmillaan meitäkin on täällä 5 lasta ,ukko ja minä sekä koira ja kissat..
mutta en minäkään halua että tosta täysimetys vastaan muut tulee mitään sotatilaa niinkuin pupu kanssa kirjoitteli.(muuten välillä tuolla mitä nyt palstalla ihan järkkyjä kiistelyn aiheita.vaikka esim se kuumeen mittaaminen pepusta)
eiköhän myö rakkaat mammat jokainen hoida pienokaisensa parhaaksi katsomalla tavalla.
ja itsekkin nyt vasta olen tajunnut kuin lyhyt tää vauva-aika on( vaikka kaks isoa lasta ennestää) ja noita isoja likkoja en imettänyt kun 2vkoa..joten tämä 2kk ja 3vkon imetys vaikka osittain oli minulle henkilökohtaisesti suuri saavutus.ja olen siitäkin imetys ajasta itseeni pirun tyytyväinen.
 
Joo siis sitähän mä yritin kanssa silloin siihen hyttyssuoja viestiin laittaa että niitä saa siis ihan tilata suoraan siltä tekijältä ja just omalla tekstillä ja kuvalla (siis mitä tekijällä on). :LOL: Mutta aina ei tuo ulosanti ole ollut se paras mahdollinen. :LOL:

Tuosta kiinteistä oli kyselyä että miksi annetaan. Minä aloitin siksi jo alle 2 kk vanhana antamaan velliä kun tytöt tankkasivat molemmat iltaisin puolen tunnin välein maitoa (en siis pystynyt imettämään kahta) ja kuitenkin on nuo 2 muutakin tuossa olemassa ja yksin viikot kotona joten se oli melkoista rumbaa iltaisin. Tytöt yksinkertaisesti tarvitsivat hiukan vahvempaa muonaa jaksaakseen ja kasvaakseen (keskosia kun olivat). Nytkin mennään pelkällä maidolla ja vellillä ja olen ajatellut näin mennä ainakin sinne 5 kk asti koska peruna kävi vatsan päälle. Mutta kuten muillakin kyllä se kunnon yöuni on jaksamisen perusta ja jos sen unen saa antamalla hiukan kiinteitä siin ei se minusta ole ollenkaan paha asia. :) Ja kuten joku jo sanoikin kyllä meistä jokainen osaa ja ymmärtää mikä on lapsen parhaaksi. Ja ymmärrän myös sen että se imetys olisi 6 kk asti toivottavaa ja hyväksi, mutta ei se aina ole vain korvien välistä kiinni siihen vaikuttaa tosi moni asia. =)

Mullakin on muuten se pöllötoppis (kertaa 2), hyttyssuoja, vaunurekkarit (halpis malli a' 4,90 ?), kaukalopussit, oli vauvapesät (kertaa 2), Hellou Kitty vaatteita ja kaikkea muuta kivaa (ehkä tarpeellista ehkä ei) :LOL:

Mikero joo olin eilen Ikeassa ja tarkoitus olisi mennä taas helmikuussa uudelleen kun täältä on matkaa n. 150 km per suunta Vantaalle. Mutta sinne on vaan päästävä, meillä mies ei voi taas ymmärtää koko Ikea villitystä. Mutta aina se on kaiken kasannut mitä sieltä olen tuonut, nytkin on leluhylly kasattuna ja kovassa käytössä. 2v tajusi heti että sinne voi kiivetä kun se on sellainen portaann mallinen hylly missä on ne muovilaatikot. :LOL:

Piituli ja Tylleröt :heart:

p.s eevin äiti lisään sinut listalle. :D
 
Plääh! Mun pää on ihan tyhjä kun yritän miettiä sitä tekstiä :headwall:
Vaihtoehtoja:
*Kiiukka/Kullannuppu kauneusunilla
*Ken minut herättää, saa myös nukuttaa!
*Pikku pirpana päikkäreillä
*Hyss, lataan akkuja
*Hiljaa, olen kauneusunilla!

Ei leikkaa lanttu, ei :headwall: Kuvaksi kyllä haluaisin v.pun kruunun yllättäin

Auttakaa minuuu! Teijen "syytähän" tääkin mania on :LOL:
 
Yksäiti vesirokko saattaa nostaa ensin kuumeen (ei toki kaikille) ja sitten tulevat näpyt, ja sen kyllä erotaa onko rokkonäppy vai joku muu. Itämisaika taudilla on kahdesta-kolmeen viikkoa, tauti tarttuu jo ennekuin näpyt ovat tulleet (n. 2 päivää ennemmin) ja tauti ei enään tartu kun näpyt ovat kuivuneet, niitä voi kuivattaa apteekista saatavalla vesirokkovoiteella ja kuitinaan saa reseptillä esim Ataraxia joka on ns. allergia lääke. Suihkuttelu auttaa myös hiukan kutinaan varsinkin pylly alueella. Meillä rokko oli viime kesänä. Toivottavasti tästä saa selon. :saint:
 
Aijoo, Bumbon tarttisin minäkin kun Essi pyrkii jo istumaan sitteristä näkisi sitten paremmin kun olisi Bumbossa. :D Isäntä ei kyllä lämmennyt yhtään ajatukselle, mutta eihän siitä välitetä vaan mennään ostamaan kun saadaan rahaa. Kuten aina ennenkin. :saint: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piituli1974:
Joo siis sitähän mä yritin kanssa silloin siihen hyttyssuoja viestiin laittaa että niitä saa siis ihan tilata suoraan siltä tekijältä ja just omalla tekstillä ja kuvalla (siis mitä tekijällä on). :LOL: Mutta aina ei tuo ulosanti ole ollut se paras mahdollinen. :LOL:
Etin tuon viestin ja ihan selkeesti siinä luki :D Mun sisälukutaidossa taitaa olla toivomisen varaa :ashamed:
 

Yhteistyössä