*LOKAVAUVAT 2007 tammikuu 2008*

Pakko vielä tulla tänne kommentoimaan vaikka nukkumaan pitäis jo rientää :headwall:

Yksäiti :hug: Koeta kestää. Kannattais muuten tuosta Peetun käytöksestä jutella joko neuvolan tai sitten jonkun vastaavan kanssa. Sieltä voisivat auttaa teitä, jotta tuo saadaan loppumaan ajoissa (meinaan ettei sitten koulussa diagnosoida jotain ihan ihme juttuja ja tule siitä sitten jotain). Voihan se olla sitäkin, että toinen on vähän mustis pikkuselle, kunnolla sokeria syöny ja tonn ikäinen ei vielä välttämättä osaa sanoa kunnolla koska on paha olla. :hug: :hug:

Meillä syödään joko sitterissä tai sylissä... Soseet yleensä kyllä sitterissä, niin omat vaatteet edes vähän säästyvät... :LOL:

Rasvaa laitetaan harvoin, kun ei ole paljoa tarvinnut. Kertiksien kanssa pitää käyttää usein...
 
Siis ihan oikeesti.....

Ollaanko me jotain yliaktiivisia mammoja, joilla ei ole mitään "järkevämpää" tekemistä? :whistle: Meidän porukalla on koossa kirjoituksia lähelle 1500 ja tammikuussa on päiviä vielä jäljellä :LOL: (Paraskin puhuja itse... montakohan kertaa on tänäänkin tullut roikuttua) ;)
On kyllä outoo porukkaa noi kaksplussan toimittajat elleivät ala tekemään juttua tästä porukasta. Ei ole kellään muulla ryhmällä näin paljon vapaa-aikaa :kieh:
 
susa ei tunneta, mutta saattaa olla että ollaan tavattu. Minulla on pieni aavistus että ois oltu yhtä aikaa valmennuksessa. Voi olla että olen väärässäkin... Mulla tumma pitkä tukka, tais olla farkkuhaalarit asusteena, sanooko mitään?Siellähän ei kovin montaa meitä ollut..
 
Iltaa, taikka yötä paremminkin :D

Jestas sentään mammat, mikä ostofobia teihin on iskenyt :LOL:
Mitä kaikkee tääl onkaan ollut ostovillityksenä ketjun aikana...hmm...ainaki pöllötoppikset, hello kittyt, pilvihaalari, nyt bumbo, hyttysverkko ja kaukalon lämpöpussi :whistle: MITÄ SEURAAVAKS :LOL: Paitti et pakko myöntää et mää olen seuranpetturi, outo lintu.. hehe :D Mulla ei oo noista MITÄÄN =) Ja toi bumbo...anteeks kauheesti, mutta mä en tykkää siitä yhtään :x :ashamed: Ja arvatkaas...mies oli melkein jo ostamassa sitä, mut mä kielsin :whistle: oikeesti, siitä en oo koskaan tykänny :eek: Entiedä miks :ashamed: Tota hyttysverkkoa prinssitekstillä huutiksesta kyllä kattelin(samaa jota yksäiti oli huudellut, heh) mutta väri oli väärä mulle :) Joten yksäiti, en tule kilpahuutajaksi, saat pitää ;) Kohta me mammat tosiaan huudellaan kilpaa huutiksessa jotain :LOL:

rasvauksesta; me ei olla itseasiassa kun pari kertaa punoittavaan pyllyyn perusrasvaa laitettu, muutoin EI MITÄÄN ja pojulla on tosi hyvä iho, sellanen silonen eikä punoittele tai ole ihoittumaa tms. Kylpyveteen ei laiteta mitään ja kylvyssä käydään 2-3kertaa viikossa. +tietty aamu ja iltapesut y.m. lavuaarissa sit...

yksäiti84; voimia sulle :hug: varmaan on rankkaa...koita jaksaa pojan raivareiden kaa. Kyllä täälläkin välillä jos jonkinmoisia taisteluita on ilmassa... Luulen että poika ei muista varhaislapsuudestaan noita juttuja...aika pieni viel 9kk on. Toivotaan että näin olisi, eikä muistaisi siis! Ja voimia myös lapsen ja isovanhempien tapaamisten järjestelyihin...

Moni kertoili rintaraivareista. Täällä siis kohtalotoveri, joten tiedän hyvin miltä tuntuu :hug: Voimia kaikille sen kanssa tahkomiseen =)

LillaStina; mää kattelin kans taannoin että monessa muussa pinossa on hiljaista kun huopatossutehtaalla, mut lokakuiset elää :whistle: Tammikuuta jäljellä viel kivasti ja me on kirjoiteltu enempi tässä kuussa kun monessa ketjussa muutamaan kuukauteen :eek: Taidetaan olla hyber-kyber-extra-yliaktiivisia :LOL:

Mhhh...jotain piti vielä sanoo, mutta en muista enää... :ashamed: noh, saanpahan hyvän tekosyyn tulla uudestaan pian tänne jos muistuukin mieleen ;)
 
Ginnifer
Jatkan nyt sitä Rontin aloittamaa imetyskeskustelua vähän toisesta suunnasta. Tarkoitus ei ole ketään loukata, mutta kun itsekseni olen täällä jo ainakin kuukauden päivät ihmetellyt, niin nyt on pakko kysyä: kyllä kai kaikki tietävät, että Maailman Terveysjärjestön (WHO) suositus on täysimetys 6kk:n ikään asti? Ymmärrän, ettei imetys välttämättä aina kaikilta onnistu, ja silloin on annettava korviketta, mutta minkä ihmeen takia olette niin innolla niitä vellejä ja soseita tuuppaamassa jo parin kuukauden ikäisille vauvoille?

Ihmettelee Ginnifer
 
Yökukkuja täällä taas!

Unihiekkaa teille kaikille valvojille. Tässä touhussa kyllä huomaa miten tuo uni on yks elämisen perusedellytys...

Oli oikein mukava päivä tänään. Viime yö meni hieosti yhdellä syönnillä ja nukuttinkin tuonne 10 saakka. Mulla tosin oli vielä väsy kaiken tämän valvomisen jälkeen eli painuin aamupalan ja syötön jälkeen vielä tunniksi unille. Ja sitten olikin koko päivän mahtava olo :)

Esikoisen kanssa käytiin illalla elokuvissa katsomassa se Kultainen kompassi, ja täytyy kyllä todeta että kirjaa lukemattomana meni puolet elokuvasta harakoille. Oli niin sekava ja ryöpsähtelevä että juonestakin oli hankala saada kiinni. Sitten kun juonen tajusi niin se leffa loppu :eek: Kaiken kruunas kummalinen yritys tuoda Taru sormusten herrasta -kaltaista eksotiikkaa pohjolaan sijoittuvilla paikan ja ihimisen nimillä. Kaikki norjalais ja ruotsalaistyyppiset nimet vielä meni mutta sitten repesin kun yhden "noidan" nimi oli Serafina Pekkala :LOL: Ja se lausuttiin just niin tyhmästi kun osaatte kuvitella. Eipä silti, en ollut ainut. Koko sali kohahti kun nimi lausuttiin ja lopputekstien jälkeen näkyi kyllä huvittuneita naamoja :D
Anteeksi jos pilasin jonkun leffanautinnon mutta petyin itse pahasti :/

Mutta mukavinta oli viettää aikaa esikonkin kanssa kun meinaa jäädä välillä huomioimatta. Ollaan me pelattu aika paljon, mutta sekin huomio kääntyy heti "kirppuun" kun hän alkaa äänellä unissaan tai heräilemään. Suosittelen muuten yli 8 vuotiaden kanssa pelattavaksi sellaista lautapeliä kun Ubongo. Todella hauska ja aivotoimintaa harjoittava peli (eli voitte varmaan arvata kuinka monesti olen sen hävinnyt -pannaan imetyksen piikkiin :D ).

Täältä löytyy myös vastarannan kiiski, ei ole kaukalopussia, bumboa, pilvipukua, pöllötoppista ja hyttyssuojakin on tuikitavallinen valkoinen ;) . Ei niissä silti mitään vikaa ole, minä oon vaan vähän huono syttymään muihin kun tarpeeseen tuleviin tavaroihin. Syynä 12 vuotta kitsaan miehen kanssa :LOL:

Ihanaa, tänään ei ollu ollu tissikieltäytymisiä kertaakaan. Voimia teille muille asian kanssa painisikeleville :hug: . Ei voi mitään, mutta välillä tulee tosi paha mieli kun toinen ei tissiä huoli. Toki aikuisena ymmärrän että eihän se äidissä se vika ole, mutta kumminkin välillä tulee kyynel silmäkulmaan kun toineen parkuu pää punaisena kun tissittelyhetki olisi tarjolla :'(

Nyt jos lähtis raahautumaan makkarin puolelle ennen kun aamu taas sarastaa...

:wave: R
 
ihanaa, silja nukahti tosi helposti meidän sänkyyn, rinnalla oli ja sinne jäi! mulla oli tuossa muutaman viikon maito aika vähissä (johtu ehkä menkoista?) mutta nyt taas tuntuvat olevan jatkuvasti täynnä ja tyttö on ihanan tyytyväinen! siljahan venytti nukkumaanmenot viimeviikosta alkaen jonnekki 2.30 tienoille, mutta eilen ja tänään uni onneksi tuli jo puolenyön aikoihin,huh! (varmasti kohta herää kun mamma näin hehkuttaa... :whistle: )

eilen löysi neiti kätensä ja nyt sitä jatkuvasti tutkiskelee. siljahan ei ole ennen yrittäny tarttua esineisiin, mutta tänään oli ekaa kertaa sen aamulla tehny kun isänsä häntä leikitti...ja minä vetelin sikeitä :ashamed: meinas vähän harmittaa kun minä se olen joka jo monta viikkoa olen yrittäny saada tyttöä leluihin tarttumaan ja kerrankos isi yrittää niin heti onnistuu :kieh: no haettiin sitten heti kaupasta lelukaari ja nyt pitkän tovin sitten niitä ihmetteli ja käsin ja jaloin läpsi.

niskat mulla ihan jumissa! pitäis varata hierojalle aikaa. pelkään että kohta jämähtävät paikoilleen (mulla käyny näin ehkä 5kertaa ja kipu on niin kova ettei ite pääse ees sängystä vessaan ilman apua!) tuohon kyllä auttais sitten se kipupiikki, mutta eipä sitä varmaan imettäessä suositella. nyt kyllä onnekseni luin kaksplussasta että jos äiti sairastaa niin isällä on oikeus jäädä kotiin hoitamaan lapsia 1-4 päiväksi tuo oli mulle ihan uus tieto mutta hyödyllinen varsinkin jos nämä niskat jossain vaiheessa tekevät lakon :eek:

menkkojen säännöllisyydestä oli puhetta. mullahan ne kans alkanu vaikka meillä silja pelkällä rintamaidolla. jälkivuoto kesti n.7vk ja siitä eteenpäin kaikkia epämääräsiä vuotoja ja sitten yhet kunnon menkat. lääkäri sano että keho alottelee hormonitoimintaansa. nyt sitten noitten kuukautisten jälkeen ei ole vuotanu mitään, saapi nähä millon suraavan kerran tulevat |O
 
Pakko oli vielä lisätä oma lusikka soppaan... Ginnifer kyselit velleistä ja soseista. Minäkin oon joskus sitä hämmästellyt, mutta ystävälläni on 4 kk ikäinen pojan nassikka ja hän on ollut tooodella nälkäinen jo n. kuukauden verran ja siitä syystä jo neuvolan tätikin oli pottua suositellut. Meillä ei tosin ole kiirettä soseille ja velleille kun maidollakin näyttää vielä pärjäävän, mutta ymmärrän kyllä jos nälkäisille vauvoille annetaan trpeeseen muutakin kuin maitoa.

Minua itseä harmittaa jo sekin kun iltaisin oma maito ei riitä ja joudutaan antamaan juuri ennen nukkumaan menoa korviketta. esikoinen kyllä kasvoi hyvin purkkimaidollakin ja ei ole allergoita ja muitakaan vaivoja, mutta kun kerrankin on tuo imettäminen sujunut, niin korvikkeen antaminen surettaa. Pumppu on mulla manuaalista mallia ja sillä en päivällä niitä määriä saa maitoa irti että sitä riittäisi illaksi.
 
Vielä tääläkin jalkeilla ja oli munkin tohon ginniferin kysymykseen käytävä viel kommentoimaan. Meillä mennään siis (täys)imetyksellä, satunnaisesti korviketta tai lypsettyä rintamaitoa poika saa(meillä ollut rintaraivareita/imemislakkoiluja y.m.). Monesti mäkin olen miettinyt miksi antaa lisäruokaa(velliä/sosetta), JOS siis kasvaa maidolla hyvin ja on tyytyväinen? Vaan taitaa se yleisin syy olla juuri tuo että ei joko kasva hyvin tai ei ole tyytyväinen...
Tapaukset on yksilöllisiä, jotkut tarvii lisäruokaa, jotkut pärjää pelkällä maidolla(rintamaito tai korvike).
Mutta on meissä niitäkin jotka ihmettelee kuinka ihmeessä lapsi pärjää 6kk ikään saakka pelkällä maidolla :eek: Vasta eräs tuttava päivitteli ja sanoi ettei ymmärrä sitä...pitäisi kuulemma aiemmin soseet aloittaa :eek: Kyllä mulla sappi mienas sillo kiehahtaa :kieh:
 
En ole sitten ehtinyt tänne ollenkaan, ja onpa minut näköjään unohdettu listoiltakin no pistäkää takasin kun ehditte.
Meillä valvotaan kaikki yöt, ja sit pitäis jaksaa päivät kuitenkin olla niinkun normaalisti esikon kanssa.
Enpä ois uskonnut et tää vois olla näin raskasta.
Ja sit ollaan jouduttu hyppään lääkärissä, kun pikku-herralla on joku ylimääräinen humpsahdus sydämessä. no se selviää ensi viikolla, joudutaan Ouluun. nyt pitää mennä, kun minua tuolla jo kutsutaan. toivottavasti tämä helpottaa ajan kanssa. ja jaksamisia kaikille
:hug:
 
eevin äiti; Tsemppiä halien kera sulle :hug: Ja voi pikkuista...toivotaan että ihan harmitonta ois :heart: humpsahtelut :hug:

Voi jessus, syysmasuille on oma pino...kohta on lokamassut 2008 pinokin...voih...aika menee kamalan nopeesti*haikeudella muistelee*
 
Heippa! Ihania kuvia suloisista vauvoista =) Laitanpas minäkin muutaman kuvatuksen Jessestä


Jesse 2kk3viikkoa


Tässä maistellaan ekaa kertaa sosetta

Jesse tykkää tosi paljon pureskella tuota,oon yrittäny vilkuilla että eikait sieltä vaan ois hampaita tulossa mutta ei näy mun mielestä. Kuolaakin erittyy varmaan litra päivässä :LOL:

Laitan tämän kuvan tähän siksi ku vissiin oli synnytyksistä ollu puhetta. Mulla ei oo kanskaan minkäänlaisia traumoja ite episodia kohtaan,mutta aina meinaa nousta vedet silmiin kun katselen näitä ensimmäisiä kuvia Jessestä. Tosin tässä hän on jo 3päivää vanha eikä enää teholla.

Saadaan olla onnellisia että vauvat ovat terveitä :heart: hih täällä mä herkistelen :) Mutta nyt nukkumaan :wave:
 
:eek: missäs vaiheessa työ oikein nukutte? MIä olin kiltisti jo klo 23 pää tyynyssä elikä heti kun Kiia hyyty.

diipeli Suloisia kuvia Jessestä :heart: Anteeksi nyt mun huono muisti :ashamed: mutta minkä takia pieni silloin teholle joutui? Yritin tässä muistella mut en miä saa päähäni :ashamed:

eevin äiti mamma3:een yhtyen, toivottavasti olis harmitonta :hug:

Ginnifer Hyvä kysymys. Tuun vastaamaan myöhemmin
 
Kiinteistä: Meillä meni siihen, et Elia söi yötä päivää 1,5h:n välein. Ja tätä kun oli kestäny yli 3vkoa, niin päätin aloittaa kiinteät. Poju oli silloin 3,5kk. Muutaman kerran kokeilin illalla lisämaitoa pullosta, mutta ei mitään vaikutusta ollu yöuniin. Eli tuo maito ei enää pitäny nälkää tuon kauempaa. Edellistä täysimetin yli puolivuotiaaksi, mut hänelle se maito riitti hyvin, eikä ollu kokoajan tissillä. Kyllähän Eliakin kasvo hyvin pelkällä rintamaidolla, mutta ei mulla riitä aika siihen, et istun kokoajan imettämässä, kun on 2v, 3v ja 6v lapsetkin. Ja hyvin maistuu bataatti pojalle! :D Suuttuu aina kun loppuu. :whistle:
Mutta kieltämättä itekin vähän ihmettelen, et miksi esim kahen kuukauden ikäiselle kiinteitä annetaan. Mutta jokaisen oma ratkaisu ja vauvathan on kyllä kaikki erilaisia.. =)
 
Kiinteistä: Meillähän alusta lähtien poika ei kasvanut ihan "normaalisti". Joko pituus tai paino ei noussut tarpeeksi. Siitä huolimatta sitkeästi imetin ja imetin. Saatoin imettää 1½-2 tuntia kerrallaan ja vartin päästä poika oli taas nälkäinen. Yritin kaikkia keinoja, joilla maitoa olisi voinut lisätä (paitsi mitään teetä tms...). Ensi alkuun Eemeli sai lisämaitoa (noin 1½kk). 2 kuukautisena neuvola käski antaa vähän velliä lisäksi... Aloitettiin vellit ja paino alkoi nousta "normaalisti". Imetin siinä rinnalla, mutta syöttöjen väli pidentyi hieman. Iltoihin se toi ainakin helpotusta, kun ei tarvinnut istua 4 tuntia syöttämässä koko aikaa. Soseita päätin antaa vähän päivällä, jotta helpottais pojan nälkää. Nytkin koko ajan sitkeästi imetän jopa tunnin kerrallaan, mutta kun ei pojan nälkä sillä häviä. Meillä liikutaan ihan älyttömästi, ei toi ole paikallaan edes nukkuessaan, joten olen ajatellut sen johtuvan siitä. Paino nousee ihan ok tällä hetkellä, mutta vielä pitäisi saada lisää ruokaa. Äidiltä sitä ei vaan valitettavasti saa vaikka kuinka haluaisin sitä antaa. Yöllä on ainut milloin tuntuu saavan riittävästi maitoa (tai ainakin tähän saakka, koputan puuta). Mielelläni imettäisin täysin sinne 6 kk asti, mutta kylmä tosiasia on, että meille tissimaito ei riitä ellei äiti istu sitten imettämässä ihan koko ajan. :ashamed: :'(
 
Mamma3 juu ollaan jotain extra aktiivisia tosiaan. Yölläkin tekstiä tulee tosi paljon =) Koettakaa mammat nyt edes nukkua välillä :saint:
Eihän tässä voi mihinkään lähteä, kun sillä välillä tulee tekstiä jo ainakin pari sivua.... :LOL:

Ei vaan :hug: yökukkujille! Toivottavasti teilläkin kohta helpottaa olipa syynä sitten vauva tai oma unettomuus!
 
Jopas täällä on taas saatu aikaseks.. :LOL: koitin vähän selailla mitä ootte turissu ja asiaahan oli taas nin paljon et olis kyl tarvinnu olla se kynä paperia!!

Meillä on tässä ollu muka niiin kiirusta ja menoja että oon joutunu oleen pois koneelta..tai sit oon sen vähän ajan käyttäny makoiluun mitä on jääny..
Mulla on niin selkä kipee ja ehkä vähän vätystääkin kun edelleenkään likka ei suostu nukkuun muuten kun vaunut on vauhdissa ja täällä meillä on ainakin oll niin kivat säät et on ollu oikein ilo ulkoilla :kieh: mä oon jo ihan täynnä tota vesisadetta ja kävelyä,onneks iltapäivällä saa sit mennä vaiks autolla ajeleen kun isäntä tulee töistä..oon mä välillä sit nukuttanu syliinkin sisällä mut ei sit nuku kun parikyt minsaa.

Ootteko huomannu et vauva olis jotenkin rauhaton ja itkuinen jos ootte kyläilly tms. ollu menossa kovasti? meillä ihan selvästi huomaa..oltiin ke neuvolassa,to kaverilla kylässä, sit samalla reissulla vähän shoppailemassa ja eilen siskontytön synttäreillä ja sieltä mentiin vielä äitille saunaan niin ruvettiin jo ihmetteleen et tarviiko viedä tohtoriin kun kitisee vaan eikä tapana yleensä oo turhia natista mut sit tultiin kotiin ja rauhotuttiin niin johan oli kun eri lapsi! kai se yleinen hälinä ja sylistä syliin meno sit stressaa vaan.
Perjantaina kävin Ikeassa siskon kans ja oli sit eka kerta kun olin yli pari tuntia kauemmin pois..oli kyl aivan ihanaa!vaikka on se shoppailu vaan rankkaa hommaa, ainakin isännän lompakolle..tarttu taas mukaan kaikenlaista :whistle:
Piituliko oli kans poikennu siellä? mä ostin kans tuliaisiks sellasen hippohelistimen! ja puuhamaton..

Tää ostomania on kyl hauskaa!meillä on se pöllötoppis, on kyl aikas pitkälti ollu käyttämäti kun on niitä toppapukuja "muutama" muukin.. :ashamed:
Sit se vaunurekkari,tuliks siitä hittiä? Meille sellanen tilattiin netistä samana iltana ku Vilma synty! oli aivan pakko saada..Pilvipukua en taatusti osta (vaikka jo sitä lindexillä hypistelin) kun meillä on tosiaan noita toppa ja fleecepukuja joka lähtöön!
Ja ikean reissulla kun oltiin niin poikettiin Hobbyhallin myymälässä ja kattelin siellä niitä kaukalopusseja (35eur) ja päätin kuitenkin olla ostamatta mut nyt kun tuun tänne lukeen ja ootte niin moni sellasen hommannu niin onkohan munkin pakko?!vaikka siellä niin päätin et taitaa olla tässä vaiheessa talvee turha! on tää kauheeta..ja sellanen Bumbo, ikinä en oo kuullu mut ny rupes kiinnostaan kovasti,heh!kummallista :eek: Hyttyssuoja kai sit pitää käydä tilaamassa..

Parisuhteen kestosta ootte kans puhunu..meillä tulee ens kuussa 8 vuotta yhteistä taivalta ja kesällä sit tulee viis vuotis hääpäivä!

eevin äiti yhdyn muihin, toivottavasti ei olis mitään vakavaa!

yksäiti onnea hyvin menneistä treffeistä, toivottavasti saadaan kuulla jatkoa tarinalle!pidähän meidät tilanteen tasalla!

dogtor varmaan oot jo kirjottanukkin mut ei osunu silmiini et kauankos se teijän poijjaan kuume siitä rokotuksesta kesti?jouduitteko ihan lääkäriin meneen?


Ihon rasvauksesta vielä..meillä on jouduttu nyt pari kertaa laittaan rasvaa Vilmalle mut esikoiselle,5vee ei oo taidettu vielä laittaa kertaakaan!

Joo..ei toi selkäkipu ainakaan helpota kun kököttää tässä tuntitolkulla niin josko mä poistun! :wave:
 
En kaikkea taas ehtinyt lukea, mutta tulin jo muutamaa asiaa kommentoimaan.

Joku kyseli mitä on tassutus. Mä oon lukenut (ja sit ite käyttänyt sitä nimitystä) että se on tietynlainen "termi" vauvan nukuttamiselle sängyssä niin, että vauvan kädestä pidetään kokoajan kiinni. Eli siis unikouluunkin liittyvää, mutta meillä illalla kun tuo jää itkemään sänkyyn, niin en ota sieltä pois, mutta pidän kädestä tai jalasta kokoajan kiinni ja hiukan silittelen, niin ei tunne itseään yksin jätetyksi, vaikka itkemään jätetäänkin. Olikohan vaikeesti selitetty :whistle: .

Yksäidille, ei poika muista vauva-ajasta sinällään varmaan mitään, mutta niinpä sitä sanotaan, että perusturva ja muu rakentuu heti vauvasta lähtien. Joku tuntemus mieleen voi siis varmaan jäädä, vaikkei itse tilannetta/epävarmaa aikaa niin muistaisikaan. Vähän rankka vertaus, mutta esim adobtoidut lapsethan ei varmaan kanssa sinällään vauva-aikojaan muista, mutta pääkoppaan siitä ajasta voi jäädä paljonkin pahaa. Jos susta itestä tuntuu, että kohtaukset alkaa oleen liian suuria varskin tuon ikäiselle (kuulosti aika hurjalta nimittäin), niin kannattaa ottaa neuvolassa puheeksi. Entä onko päiväkodissa ilmennyt mitään vastaavia? Vai osaako sen säädellä, että äitille vaan :whistle: ? Tsemppiä ja jaksamista! Ja nyt tietty voi vauvantulokin vaikuttaa käytökseen...

Joku näemmä kysyi tuolla rasvauksesta. Meillä on niin kuivaihoinen tyttö, että olen rasvannut oikeastaan joka ilta Novalanilla ja nyt iho onkin oikein hyvä :) . Nyt jo välillä jätän rasvaamattakin.

Mun tekee kans mieli mennä kattoon noita hyttyssuojia :whistle: . Mitähän maksaa.. Kyllä ne kaikkea nykyään keksii! Nyt jatkaan taas muita hommia, vaikka olis kiva lukea jututkin loppuun.
 
Ginnifer, pakko vielä lisätä, kun pakko oli kumminkin pikalukea tätäkin sivua vielä. En syytellä ketään kanssa halua, en yhtikäs, mutta täällä lukiessani olen kanssa ihmetellyt, kuinka paljon vauvoille toiset antaa jo ruokaa. Varmaan voi olla tarpeenkin, mutta itseä vaan ihmetyttää B) .

En muista kirjoitinko jo aiemmin tänne vai oliko se siinä tekstissä joka katosi taivaan tuuliin. Kukaan ei ainakaan ole kommentoinut... Elikäs joku aika sittenhän oli lehdissä kovastikin juttua siitä, kuinka pienille vauvoille, olikohan ainakaan alle 4kk ikäisille ei pitäis antaa ainakaan mitään hedelmää. Siis sori, muistan tän jutun tosi huonosti, en ole edes varma mitä ne ruoka-aineet oli, mitä ei pitänyt antaa, mutta jotain makosampaa se oli kuin peruna. Ja tää liittyi kai jotenkin diabetekseen ja ehkä muutenkin johonkin. Muistaako kukaan tai tietäänkö kukaan tällasesta "ohjeesta"? Itsellä vaan silloin kolahti toi juttu, kun esikoiselle aloin antamaan perunaa ainakin hiukan ennen 4kk kun imi mua niin kuiviin. Ja meillä vielä diabetestäkin suvussa. Luulen muuten, että jos tuo esikoinen olisi mulla nyt, sama vauva siis, me pärjättäis paremmin ilman ruokia, ehkä silloin oli muutenkin vaan jotenkin hätäisempi kaikkeen :kieh: . Enkä taas halua tarkoittaa, että täällä olisi hätäistä väkeä, mutta itseäni kun olen ajatellut äitinä näiden kolmen lapsen kohdalla, niin kyllä kokemus on jotain matkalla tuonut. Ekan kanssa toimisin nyt varmasti monessa asiassa toisin. Ja niinhän tämä kuuluu mennäkkin, äitiyskin on jatkuvaa oppimista :heart:
 
meillä syötiin tänä aamuna taas klo 6..epäilen että neiti ompi rytmiään muuttamassa..nukku kyllä sitten vielä varttia vaille kaheksaan..isäntä oli noussut sitten jo ylös,käyny postin ja keittäny kahvit :D
yleensä se olen mie joka postin hakee ja kahvit keittää.

vielä tosta bumbosta isäntä ekaksi sano et pottihan tuo on... :D
mie vaan et eikä oo...

apua niin paljon oli juttua tullu yön ja eilisen illan aikana et en kyllä muista et mitä piti kommentoida..

topsy2 ko teki leivinuunissa pizzaa?
mie oon kanssa tehnyt,ja voin kyllä sanoo että tulee parempaa kun sähköuunissa.meillä likat sanookin aina että leivinuunissa pitää pizza tehä.

ginnifer ihmettelit että miks ruvetaan antamaan korviketta,vellejä ja soseita jo 4kk ikäselle tai allekkin.
tietysti ken kuka pystyy imettämään sinne 6kk.een niin ihmeessä imettää.mutta itekkin kun imetin melkein 3kk ikäseksi.mutta jouduin joka ikisen imetyksen jälkeen antamaan korviketta.enkä todellakaan halua että vauva itkee nälkäänsä.ja minusta miulla ei riitä hermot eikä resurssit siihen että jos vauva olis koko ajan roikkunut tissillä..silloinhan kaikki muu jää tekemättä..halusin että kun syödään,niin syödään kerralla masu täyteen,eikä siis koko ajan.
ja sitten noista velleistä ja soseista..jos maitomärät rupeaa olemaan päivää kohden yli litraa,niin kyllä silloin halua että jotakin tuhdimpaa neiti saa.ja meillä ainakin neuvolassa (3kk) terkkari sanoi että itse parhaiten tiedän mikä on tytölle parasta..ja suositukset ovat suosituksia.
ja eipähän tuo ole tosta vellien ja soseiden alotuksesta alle 4kk ikäsenä ollut moksiskaan..päiväunet parani,kun rupesin pottua antamaan ennen päikkäreille menoa..ja yöunet myös iltavellin jälkeen,vaikka tyty nukkuu yöt muutenkin hyvin.
mutta jokainen tekee silleen kun parhaaksi näkee..ja varmaan jokainen teki niin tai näin,ajattelee vaan lapsensa parasta. =)

mutta joo..mitähän miun piti vielä..

diipeli ihania kuvia jessestä =)

joo neitipä nukku sit tasan 10min..nyt tillistelee tossa silmät suurena.
 
vielä piti kirjottaa rasvauksesta meilläkin tytyllä hyvä iho..peppuun ja kasvoihin oon laittanut bepanthenia silloin tällöin,mutta muita rasvoja ei olla tarvittu =)
vaikka tuli hommattuu sinkkivoidetta,talkkia,perusrasvaa..sinkkivoide ja tuo talkkipurkki avaamattomia :D

mikero olen huomannut venlassa sen että jos ollaan enempi liikkeellä,niin silloin illalla ainakin on rauhattomampi.
tarkkaan kyllä kyläilyt ym pitää suunnitella.
eikä sitä tosiaankaan enää lähdetä extempore kaupunkiin tai jonnkekkin muualle.

rontti miekin muistelen lukeneeni diabeteksen mahollisuutta noihin soseiden aloitukseen,,mutta luulen että perintötekijät voivat kyllä suurimmaksi osaksi vaikuttaa diabeteksen puhkeamiseen.niin meillä ainakin pottu uppoaa paremmin kuin makee sose

mutta niin vaan suosituksia,ja säädöksiä tulee pilvin pimein..allergiat lisääntyy..ja varmaan se maalaisjärkikin jossain vaiheessa myös katoaa :D

meillä isot tytöt säästyneet allergioilta,ja vanhempi tyttö rupes saamaan pikkusen ennen 3kk soseita (silloin oli aloitus ikä se 3kk) ja toi 13v tyty sai ekakerran pottua 2kk ikäsenä..eikä mitään tullut.
 
Voi kun on Jesse suloinen. Meinasin heti kysyä mistä ton eka kuvan puku on, mut parempi kun et kerro. On nimittäin tämä mamma sen verta höyrypää et hetihän se pitäis saada -oli kaupat auki tai ei. Noh en mä aina näin materialisti ole mut välillä iso pyörä pyörähtää. Onneksi meillä on täällä näitä järjen ääniä joukossa :)

Kiinteät vs. imetys Tissillä mennään toivottavasti sinne 6kk saakka. Iltasin ennen nukkumaan menoa olen antanut nannipullon. Tissit kun alkaa illasta olla melko tyhjät ja ei Eeli jaksa väsyneenä enää tehdä työtä ruokansa eteen. Jännä miten nuo suositukset muuttuu nopeesti. Sisko on tehnyt 3 lasta suht lyhyellä välillä (nuorin 7kk.) ja kaikki ois pitänyt hoitaa erilailla. Toistaiseksi Eeli on kasvanut hyvin. 3kk neuvolassa 62 cm ja n.6,6 kg. Mutta jos tarvetta ilmenee niin sit vellit ja kiinteet aiemmin kehiin.

Äitivaan: Muitanhan minä sinut. Minä olin se toinen tumma ja pitkä. Meillä tuli sit melkein kuukausi ikäeroo noille pokasille vaikka samassa valmennuksessa oltiin. Miten sulla synnytys meni? Entäs mikä poitsulle tuli nimeksi? (jos siis haluat näin julkisella palstalla kertoa).

Susa
 
Tiipii: minä kävin viime torstaina hierojalla kun tuntui ettei yöllä pääse sängystä imettämään kun paikat oli niin jumissa. Kävi aivan tajuttoman kipeää varsinkin tuonne alaselän lihaksiin ja hieroja sanoikin että ne oli tosi kireellä. Neuvoi että kun vauvan hoidosssa hartiat ja kädet on pääasiassa eteen kumarassa niin pitäisi muistaa tehdä vastaliikkeitä ja nostella käsiä ylös ja taaksepäin. Minähän käyn sauvakävelemässä ja sitä kehui kans hyväksi vastapainoksi vauvan hoitoon, pistää lapaluiden verenkierron käyntiin ja olen huomannut itsekin että tuo kävely auttaa jumitukseen. Aion käydä uudemmankin kerran hierojalla vaikka oli kyllä aika tyyris reissu :eek:


Nyt minä hokasin ettei meidän Emmaljungan scooter rattaissa ole hyttyssuojaa, joten taidanpa minäkin käydä huutiksessa kaupoilla
:LOL: kyllä meikäläinen osaa keksiä selityksiä jopa itselleen miksi mitäkin meillä tarvitaan :kieh:

Ehdotin miehelle että leikitään tänään sellaista leikkiä että saat olla tämän päivän Katja :D raukka suostui ja lupasi pestä tämän päivän pyykit eikä niitä ole pelkästään yhtä koneellista :D :D :D vino pino lakana pyykkiäkin! Ja minä saan viettää vapaapäivän kotitöistä =) no pakko kai se on vähän ainakin auttaa toista
 
Täällähän tuli nukuttua melkein "herroiksi" :D Tonne ysiin saakka poitsun kaa sikeiltiin, kun toiset heräsi ennen kasia. Mukava oli nousta sit valmiille aamukahville ja aamupalalle :p Poitsu heräsi tos kuuden maissa vääntään kakkaa. Vaipanvaihdon jälkeen kömmittiin takas sänkyyn -kylki kyljen- ja jatkettiin unia :) Eilen tosiaan tuli valvottuun... ja täytettyyn tätä palstaa ;) Mä oon oikeestaan aina ollut aika vähillä unilla toimeen tuleva, valvon myöhään ja herään aikasin... Eilen isäntä innostui pelaa pleikkaa kun isommat olivat jo nukkumas, niin mäkin sit "kaverina" valvoskelin ja pörräsin tääl netis ja luin kirjaa :D Mut kyl mulla on jonkinsortin uniongelmiakin nykysin...saatan olla kauheen väsy illasta, niin et meinaan väkisin nukahtaa jos istahdan, mutta kun sais käydä nukkuun, niin eipä uni tulekkaan :headwall: Toi kirjan luku on mulle hyvää unilääkettä =)

Tuli tossa äsken käytyyn lukemassa, varmaan sadannen kerran, imetystukilistaa. Meillä siis edelleen noita lakkoja/raivareita :( Luulin et ne ois jo ollu välillä takana, mutta ei... Pikkuhiljaa mulla alkaa usko loppumaan :( Jotain vinkkejä kyllä taas tuolta poimin, täytyy koettaa... Mut en tiedä kuin kauan jaksaa :headwall: Voi olla että pullosta alkaa pian poika maitonsa saamaan... Mietin jo sitä sähköpumpun ostamista, jos sillä kerta paremmin maito irtoaa. Manuaalisella ei irtoo juuri mitään. Maitoa mulla siis erittyy, välil kovastikkin, mutta ei vaan rinta taas kelpaa :( Aamumaito rinnasta kelpas, seuraava ei sit olenkaan... Pakko oli pullosta antaa. Yöllä meillä kyl lakkoilujen aikaan aina kuitenkin rinta on kelvannut. Ihmeellistä! No, kai täs vaan taas on yritettävä.

Synnytyksestä vielä, mulla ei ole mitään traumoja jäänyt, ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Oli ihana kätilö, homma meni nopeesti ja kipujakaan en enää muista, vaik ihan puhtaasti luomuna mentiin :) Te joilla on mörköjä mielessä synnytyksestä, kannattaa ottaa vaik neuvolassa puheeksi ja jos vaik pääsis synnärille jutteleen niistä. Ei jäis pahaa makua suuhun...ETENKIN jos meinaa viel lisää muksuja =)
*muoks* ja meillä käytiin synnytys vaihe vaiheelta seuraavana päivänä synnytyksestä läpitte. Sain aloittaa kertoon siitä kun kotona alko supisteleen ja kun lähdettiin synnärille...eli TOSI tarkkaan käytiin läpi! =)

rontti oli hyvin sanonut yksäiti84:lle, et tosiaan perusluottamus ja turvallisuus y.m. muodostuvat siellä varhaislapsuudessa, eli ei tuskin muista kuvannollisesti noita juttuja mitä on joutunut näkemään, mutta jossain siellä mielen sopukoissa ne asiat kuitenkin voi myllertää...Kannattaa ottaa asia esille vaik neuvolassa :hug: Jaksuja!!!

Hmm...ehkä mä meen tästä nyt siivoomaan keittiöö :)
 

Yhteistyössä