*Lokamassut 2009 Maaliskuussa*

Minky :hug:

Muisku Toivottavasti saisit mukavamman neuvolatädin.

Meil oli mukava neuvolantäti. En ole täällä ennen käynyt koko neuvolassa enkä tk:ssa muutenkaan.

Asumisesta oli ollut puhetta. Tällä hetkellä asutaan vuokralla rivitalokaksiossa tai periaatteessa täs on kolme huonetta. Eteinen on joskus pienennetty ja tehty siitä yks huone liesää, joka on nyt työhuoneena. Kesällä alkaa oman talon rakentaminen.Talopakettikaupat oli jo ennen tehty, ku vauva ilmoitti tulostaan. Ei päästä muuttamaan ennen vauvan syntymään, mut kai se siitä menee.

Pahoinvointi on parin päivän ajan vähän helpottanut. Mut kyl sitä viel on. Väsymys on vähän helpottanut. Yöllä herään ain kaks tai kolme kertaa, mut sit nukun 10-11 h yössä. Mies on ollut tän viikon vapailla ja ens viikko ollaan lomalla.
Tänään kävin kontrolliultrassa. Kaikki oli hyvin. :heart: Mieskin oli mukana. Huhtikuun alussa on np-ultra ja siitä noin kolmen tai neljän viikon jälkeen seuraava neuvolakäynti, joskus viikoilla 15 tai 16 sit onkin rakenneuä vuoro rv 18-20. Neuvolalääkärikäynneistä en vielä tiedä. Käytännöt näköjään vaihtelee.
 
kaikkia juttuja en jaksanut lukea, pahoinvointi vetänyt mehut musta ja 5kiloa mennessään.

osui silmään kuitenkin toi "kiellettyjen lista" , esikosta sen oon heittänyt jo mäkeen ja uutta en uudessa neuvolassa saanut...

ELI ELI oisko jollain intoa linkittää jtn sivua tai kirjottaa tänne oma listansa?

mä muuten en uskalla syödä enää mitään B)

ja tosta neuvola asiasta, mekin helsingissä asutaan ja kuulutaan puistolan asemalle, mulla ainakin seuraava aika neuvolaan on vasta huhtikuun puolessa välissä ja sitä ennen on np-ultra..
 
Oottepa taas olleet tosi ahkeria kirjoittajia.
Kiitos kaunis :flower: sille joka infosi noista pellavansiemenistä. Nyt tiedän pysyä niistä erossa =)

ON: Viime yö oli ihan tuskaa. Mikään asento ei ollut hyvä, kun tuntui, et virtsarakko poksahtaa hetkenä minä hyvänsä. Parhaalta tuntui maata selällään, silloin ei tuntunut niin pahalta kuin kyljellään. Arvatenkin siinäkin asennossa jokin sitten mätti. Tietenkin meidän kissa-neiti päätti "tanssia ripaskaa" (sillain teputtaa etutassuilla ja pehmustaa paikkaa) juuri mun virtsarakon kohdalla. Ai hemmetti kun teki ilkeetä. Hereillä ollessa ei ole läheskään yhtä herkkä tuo rakko, ei varmaan vaan tykkää makuuasennoista.
Että näin valitusta tänään.

pinkkimieli ja nimetön 7+0 POKS! :heart: :heart:
 
Voi kauhee ku te ootte kirjotellu niin paljon :eek: :LOL:

Tervetuloa apollo ja chilitin :wave:

Laittelen sulle apollo kerhotunnuksia tulemaan ku niitä pyysit :wave:

Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Barbabörrölle etenki paljon :hug:

Neuvoloista...
Mulla eka neuvola oli rv.7+5, eka neuvolalääkäri jossa ultrattiin oli rv9+1.
Ja nyt sitten ku on käyty np-ultrassa(rv.11+6) niin pitää soittaa ja varata seuraava aika... Seuraavaa käyntiä en siis vielä tiiä mutta joskus ultran jälkeen se on...


Täällä on voitu hyvin. Pissattaa :kieh:
Ja kiukuttaa välissä aivan kauheesti, voi mies parkaa :LOL:

Tänään tuli postissa lappu np-ultraan!!! :D
24.päivä tätä kuuta on jollon viikkoja on 11+6 :wave: Kuluispa aika äkkiä... :whistle:

*Talvicci ja Uuno rv.10+2* :heart:
 
Huh, onneksi on perjantai...Tää viikko on ollut erityisen rankka töissä ja tämä päivä kruunasi kyllä kaiken. Nimim. talvilomaa odotellessa...Tänään piti oikein päivänokoset ottaa kun ei muuten tullu mistään mitään :LOL:

Neuvoloista: mulla oli eka neuvola viikolla 9 ja np-ultra on nyt sitten viikolla 11. Neuvolalääkäri on viikolla 13 jos nyt en väärin laskenut. Sitä seuraavaa kertaa en vielä tiedäkään...Jännä miten paljon on eroja kaupunkien välillä.
 
Aku
Mä alan olla sitä mieltä et meidän terkalla vaan on asenne ongelma :kieh:
Kummaa kun muilla Helsinkiläisillä tuntuu olevan ihan normaalisti toi eka lääkärikäynti mut mulla ei.Ei mulla mitään hinkua sinne terkalle oo et ei haittaa vaik jääkin 1 käynti välistä mut toi lääkäri kyllä sapettaa |O

Kertokaas toisaan muutkin (lähinnä pääkaupunkiseutulaiset) miten teillä on noita neuvola/lääkärikäyntejä tässä alkuvaiheessa.Siis ultrien lisäksi :attn:
 
Aku nyt kun tarkemmin muistelen, niin mulla tais jäädä esikoisesta eka lääkärikäynti väliin sen takia, koska olin käynyt yksityisellä varhaisultrassa. Sama siis oletettavasti tästä tokasta. Monta niitä käyntejä nykyään tarjotaan Helsingissä, 2 vai? Esikoisen aikana en käynyt kertaakaan kunnan tarjoamalla lääkärillä, koska kävin tosiaan yksityisellä varhaisultrassa ja sit vielä 4D:ssä.
 
Aku
Joo kaks tarjotaan kunnallisella np- ja rakenne ultrat.Okei,mäkin kävin yksityisellä varhaisultrassa.Terkka ei vaan maininnu et vois johtua siitä et toi lääkäri jäis väliin,puhui vaan että kakkosen kohdalla kuulemma näin.Tuntuu vaan niin oudolta että noiden ultrien välissä ei oo mitään käyntejä (lääkäri/terkka) kun parhaimmillaan saattaa olla ultrien välissä 8-9 viikkoa :/

Muoks.Esikon aikana tosiaan noi synnärillä tehtävät ultrat ja sit oli vielä tk:ssa ultralaite eli lääkärikäynneillä ultrattiin myös.
 
Iltoja mammat!

Oon vähän kanssa taustaillut taas, kun jotenki veto on ihan pois, vaikka pahoinvointi onki helpottanut ihan siedettäväksi ( ja mä kans muuten hommasin ne rannekkeet ja mulla oli apua. Huomasin kans, et oli aika tarkkaa mihin kohtaan ne asetti et auttoi ). Noh, nyt taas viikonloppu onneks edessä niin saa levähtää...

ON: Viikon paras uutinen oli, et multa löytyi noita parvorokon vasta-aineita, eli voin huoletta olla töissä pelkäämättä tuota inhaa rokkoa. Olin alkuviikosta jo ihan hermona kun uusia tapauksia taas tuli eikä mun verikokeet ollu varmistunu. Meinasin jo, et lähen koko duunista että masuasukki ei oo vaarassa... :ashamed:

Sain lopulliset ultra-ajatkin, eli 26.3. on np-ultran vuoro. Vielä vajaat 2 pitkää viikkoa... :headwall:

Noista neuvolakäynneistä: Esikolta kävin ekan nlan 7+3 ja siitä 4 viikon välein tonne keskiraskauteen saakka ja sit tihennettiin. Eka lääkärineuvola oli viikoilla 11+ muistaakseni.
Nyt olin ekassa neuvolassa 8+1 ja seuraava on siis lääkärineuvola 12+ viikolla ja siinä samassa on siis eka pikainen neuvolakäynti sen samaisen terkan luona ja sit meen tohtorin vastaanotolle. Ja siitä jatketaan sit 4 viikon välein taas jollei muuta ilmene. Meillä ainakin neuvolassa käydään mielummin vähän tiheämmin ku liian harvoin. Ultrat menee omilla painoillaan ja neuvolakäynneistä niitä ei vähennetä. Mut esikon odotusaikana sit lopussa hyppäsin aika tiheesti äitipolilla niin sit neuvolan terkka ei ottanu mua ku joka toinen viikko vaik normaalisti olis kattonu kerran viikossa.

Niin ja varhaisultralla ei ollu mitään merkitystä noiden käyntien kannalta, et ei ainakaan vähentäneet niitä...

Muoks; ja näin siis meillä täällä pikkukaupungissa pohjanmaalla

Ääh, taas tämä loputon nälkä...jääkaappi kutsuu.

Ihanaa viikonloppua kaikille ja parempaa vointia itse kullekin! :hug: :heart:
 
Hei taas kaikille!

Nyt on neuvolassa käyty, paperirutiinit hoidettu ja tutustuttu aivan ihanaan neuvolatätiin. Nyt sitten odotellaan np-ultra kutsuntaa jonka pitäis olla ihan pian sillä 10 rv alkaa ihan hujakoilla... Toivottavasti syke löytyy eikä ole tuulimuna tms.

Pikki Mekin asutaan tässä Pauligin tehtaan lähellä :D ja ei oo kahvin hajut kyllä hyvää tehneet pahoinvoinnille, sen voin sanoa. Muutenkin kahvia on tullut juotua 0 kuppia sitten 6 raskausviikon.

Väsymys ei ole enää onneksi niin pahaa kuin aiemmin. Kai tää tästä. Tavalliset housut puristaa ihan hirveesti, hassua vaikka painoa ei oo tullut ollenkaan vielä... täytyy kai siirtyä verkkareihin ja mamma housuihin kohta, vaikkei ollenkaan huvittaisi.

Asumisesta: Me asutaan kerrostalossa ja 80 neliön komiossa (hyvä plussa et on 2 vessaa). Poika nukkunut muutosta lähtien omassa huoneessaan, joskus tulee väliin nukkumaan jos näkee esim pahoja unia.

Ihanaa kun on viikonloppu.. saa vähäb relata rankan koulupäivän jälkeen

:hug: sinne kaikille :)
 
Vältettävä

Kalat:

-Hauki -> Ei suositella lainkaan -> Korkea elohopeapitoisuus. Elohopea läpäisee istukan ja voi vaurioittaa sikiön aivoja.

-Itämeren isot silakat (yli 17cm ) tai Itämeren lohi -> Voi syödä 1-2 kertaa kuussa -> Korkeita dioksini- ja PCB- pitoisuuksia. Voivat aiheuttaa kehityshäiriöitä.

- Sisävesien iso ahven, kuha ja made -> Runsas, yksipuolinen käyttö ei suositeltavaa -> Korkeita elohopea pitoisuuksia

HUOM! Ainakin kaksi kala-ateriaa viikossa vaihtelevasti eri kalalajeja, kuten kasvatettua kalaa (kirjolohi ja taimen ), muikkua, puna-ahventa, seitiä tai siikaa. Kala sisältää paljon hyviä rasvoja ja on osa monipuolista ruokavaliota.

MAKSA, MAKSARUOAT JA MAKSAMAKKARA


1) Maksa ruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko ) tulee välttää koko raskauden ajan. -> Runsas A- vitaminin määrä. Keskenmenon ja sikiövaurioiden riski.

2) Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200g/ viikko; ei tulisi syödä enempää kuin 100g kerralla.

3) Jos maksamakkaran tai maskapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi nauttia enintään 30g/ päivä. Tämä vastaa 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2rkl maksapasteijaa.

TYHJIÖPAKATUT GRAAVISUOLATUT JA KYLMÄ SAVUSTETUT KALAVALMISTEET, MÄTI, PATEET, PASTÖROIMATON MAITO JA SIITÄ VALMISTETUT JUUSTOT SEKÄ PEHMEÄT JUUSTOT ( esim. home- ja tuorejuustot )

-Käyttöä ei suositella kuumentamattomana. -> Listerioosin vaara: keksenmeno, ennenaikainen synnytys, vaikeita yleisinfektioita, aivokalvon tulehdus lapselle.

-> Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70'C kuumennuksessa, ei tuhoudu pakastettaessa tai suolatessa.

HUOM!
Suomessa maito pastöroidaan laksiääteisesti.

VALMISRUOAT JA PAKASTEVALMISTEET


- Kuumennettava ennen käyttöä -> Listeriavaara

ULKOMAISET PAKASTEVADELMAT


-Vain kunnolla kuumennettuna -> norovirus riski

HUOM!
Myös muiden ulkomaisten pakastemarjojen kuumentaminen on suositeltavaa -> norovirus riski

RAAKA LIHA

-tartar pihvi -> ei suositella
-raaka jauhelliha taikina -> ei suositella
-> Toksoplasmoosin vaara:
keksenmeno tai sikiölle vakava infektio

KORVASIENET

-Ei suositella -> Sisältävät gyromitriinijäämiä käsittelystä huolimatta

ALKOHOLI

-Hyvä välttää kokonaan -> haittaa sikiön kasvua ja kehitystä. Turvvallista rajaa ei tiedetä.

YRTTITEET, RAVINTOLISÄNÄ MYYTÄVÄT YRTTIVALMISTEET

-Käyttöä ei suositella. Huom! Ruusunmarja tee ja muut hedelmä teet käyvät.
-> Yrtit voivat sisältää luontaisesti haitallisia aineita. Turvallisuudesta ei tietoa.

ENERGIATTOMAT MAKEUTUSAINEET

- Sakariinini ja syklamaatin käyttöä ei suositella -> Suurina annoksina todettu syöpää aiheuttaviksi koe-eläimille.

HUOM!
Aspartaamia ja asesulfaania voi käyttää

MERILEVÄVALMISTEET

- Ei suositella, jos jodimäärä ei ole tiedossa -> liiallinen saanti haittaa kilpirauhasen toimintaa ja sikiön kehitystä.

KAHVI JA KOFEIINIPITOISET JUOMAT, KUTEN KOLA- JA ENERGIAJUOMAT


-Kofeiinin saantia on hyvä rajoittaa 300mg/ päivä, joka vastaa 3kkp kahvia tai reilua 2l kolajuomaa tai 1-2l energiajuomia.
-> Kofeiinin vaikutuksista sikiön kasvuun on ristiriitaista tietoa.
Joissakin tutkimuksissa runsaan kofeiinin saannin on epäilty aiheuttavan ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.

SUOLA

-Käytön vähentäminen perusteltua -> Lisää raskauden lopulla turvotusta, kuormittaa munuaisia ja nostaa verenpainetta.

LAKRITSI JA SALMIAKKI


-Ei suositella säännöllistä käyttöä, kerta annos alle 50g/päivä. -> Sisältävät glykyrritsiiniä, joka aiheuttaa turvotusta ja voi nostaa verenpainetta. Ennenaikaisen synnytyksen vaara.

PELLAVANSIEMENET JA PELLAVAROUHE


-Ei suositella -> Sisältävät kadiumia (raskasmetalli ) ja syaanivetyä.

YLEISET SUOSITUKSET JOILLA VÄLTETÄÄN RUOKAMYSKYTYSTÄ JA MUITA MIKROBIRISKEJÄ


- Pese kädet ja kasvikset huolellisesti
- Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi raakaa lihaa tai raakoja kasviksia
- Pidä kypsennetty ja raakaruoka erillään toisistaan
- Kuumenna ruoka aina kunnolla höyryävän kuumaksi.

paapelo+poju+ Tiuhti 10+6
 
Suomessa ollaan kyllä supertarkkoja noiden ruokarajoitusten suhteen. En sano että se on huono asia, hassua vaan miten paljon vaihtelee.
Mulla ekan raskauden kohdalla, joka myös alkoi Kiinassa, kysyin lääkäriltä kielletyistä aineista ja sanoi että alkoholia ei saisi käyttää eikä raakaa lihaa syödä. Että näin täällä. Nyt unohdin kysyä kokonaan.

Sain minäkin vihdoin varattua np-ajan joka on siis 2.4. Meilläkin onkin täällä mummi kylässä siihen asti että tekemistä on.

Hauskaa viikonloppua :wave:
 
Aku Mulla on eka neuvolalääkäri loppuraskaudessa. :) Terkkarin mukaan se eka lääkärikäynti on jätetty kaikilta pois, sen korvaa kai np-ultra. Sen ekan käynnin tarkoitushan on ollut raskauden toteaminen ja sen voi tehdä myös se ultraava kätilö (tai lääkäri). Keskiraskauden ultra jää mulla todennäköisesti sen takia väliin, kun terveysasemat toimii kesällä vajaasti ja kaikki "turhat" käynnit jätetään pois. Näin oli myös esikoisen kohdalla kun olin raskaana samana vuodenaikana. Mullahan oli kuitenkin tässä raskaudessa se ylimääräinen varhaisultra niiden aikaisempien keskenmenojen takia, joten olen sentään lääkärin nähnyt jossain vaiheessa. :D

Etanainen Hih, ollaankohan me naapureita...:D

Paapelo Kiitokset tuosta listasta! Hyvä aina kertailla noita juttuja... Noita pellavansiemeniä olen kyllä syönyt, jos niitä on esim. jossain leivässä vähän pinnalla.

Ihanaa, kohta on kymmenen viikkoa täynnä! Mulle se on jonkinlainen rajapyykki, silloin on pikkuisella kaikki rakenteet valmiina ja km-riski pienenee... Huonoa oloa on edelleen, uskon sen olevan merkki siitä että kaikki on kunnossa. :)

Pikki 9+5
 
Viikonloppuja :)

Onko joukossamme matkustelijoita, siis muitakin kuin massun salaisia? Minulle iski nimittäin kauhea matkakuume ja mietin, josko sitä vielä lähtisi rv 18 Kreikkaan perheen kanssa. Vähään aikaan nimittäin ei sitten niin helposti enää matkustetakaan. Onko ihan huono idea? Tietääkö kukaan suosituksista? Onko joku ollut raskaana lomailemassa? Eniten mietin sitä mitä siellä voisi syödä, kun tuntuu täällä Suomessakin olevan välillä hankalaa, kun kaikki on kiellettyä. Ja toinen tietysti, että jos siellä alkaa joku keskenmeno tai muuta niin onpa hauskaa. Tämä on nyt tämän aamun villitys :)

Huono olo vaivaa, ilta kohti pahenee. Ruoan laittaminen (ja miettiminenkin) on inhottavaa ja kaikki ällöttää. Lisäksi närästää ihan kiitettävästi aina välillä. Tämä oireileva vatsakin edelleen harmittaa. Jollain muullakin oli "stressivatsa" tainnut alkaa enemmän vaivaamaan nyt raskaanaollessa... vai muistanko ihan väärin. Myös mieliala on ollut aika heittelevä. Suorastaan v*tuttaa vähän väliä :/ Ei kiva. Eli lomaa odotetaan myös täällä :)

Emmama rv 7+3
 
Aku
Okei,eli vaihtelee tosi kovasti eri kunnissa ja jopa saman kunnan sisällä noi neuvolajutut :/
Mäkin kävin siellä varhaisultrassa ja siellä pieni köllötteli että todistettavasti massussa on elämää.Itseäni vaan vaivaa tosi paljon kun on noin pitkiä noi käyntien välit kun ympärillä on ollut ihan hirveesti keskeytyneitä keskenmenoja :'( Jotenkin ajattelen että mun pitäis saada tietää mahd. pian jos jotain sattuu eikä todeta rakenne ultrassa että kesken on mennyt jo useempi viikko sitten :|

Mutta nyt ehkä keskityn mukavampiin asioihin ja koitan jättää ton turhan murehtimisen.Toivotavasti pikkuinen pysyy matkassa ja kaikki sujuu mallikkaasti harvoista käynneistä huolimatta =)

Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:
 
Emmama Tietenkin menet jos tilaisuus tarjoutuu - eihän tämä raskaus mikään sairaus ole ja varsinkin Kreikka on hygieniatasoltaan erittäin siisti maa=) Tervettä järkeä syömisten kanssa ja hyvin menee B) ! Muutenkin olen noista syömisistä sitä miltä, että kaikka voi kohtuudella /vähän syödä...tosin itse en maksaruokia syö muutenkaan saati sitten raakaa kalaa- mutta liika on kaikessa liikaa: uskon pärjääväni maalaisjärjellä ihan ok- pesen kuitenkin kasvikset yms. muulloinkin hyvin ja kypsennän ruuan kypsäksi saakka! Me lähdetään Kyprokselle juurikin silloin kun 20 viikkoa täyttyy ja en malttaisi odottaa millään =) ...Thaimaa olisi meillä ollut kohteena kesällä kaverin häiden merkeissä, mutta taidan olla silloin jo niin iso, ettei hirveästi tuo tropiikin kuumuus houkuttele :LOL: ! Ja noista kurjista ajatuksista, että siellä alkaisi km tms. en itse halua ajatella näin ja jos jotakin niin kamalaa tapahtuisi, niin saa sielläkin hoitoa ja lento kotiin varmasti järjestyy pian. Ajatuksena on kamala, että stressaisin koko 40 viikkoa, eli olen päättänyt nyt nauttia tästä raskaudesta täysin rinnoin ja kun se 12 viikkoa on täynnä ja varsinkin kun rakenneultra on takana, niin mikäli kaikki ok- haluan olla onnellinen enkä stressata itseäni hengiltä...olen nimittäin juurikin sellainen ihminen, että jos annan pelolle pikkusormen, niin se vie kyllä koko käden :eek: ! Pieni epävarmuus varmasti lahaa koko ajan mukana, mutta siihen on kait tulevana äitinä totuttava :D

Mikäli kaikki sujuu hyvin, niin terveydellisesti kuin rahallisesti, meidän perheen seuraava Thaikkulan matka siintää talvella 2011 ja silloin menemmekin koko perhe (mikä siis käsittää koko minun puolen lähisukuni =) !) eli silloin Papu olisi reilun vuoden ikäinen :heart: . Rakastamme itse matkustelua ja haluamme myös lapsemme oppivan siitä nauttimaan. Vaikkei nyt vuoden ikäinen juurikaan matkasta muistoja saa, niin saa ainakin kokemusta matkailusta /lentokoneessa olosta sekä kyllähän se pienikin nauttii päivänvarjon alla kelliessään sekä muista kivoista jutuista lomalla B) ...loma on kuitenkin aina loma :heart: B)

Hugis ja papu 8+6
 
Huomenta päivää!
hugoliina Mie niin kans haluisin lähtee jonnekin lämpimään ja ajatuksena olikin nyt kesällä lähteä johonkin, mutta taitaa siirtyä. Jotenkin aattelee et reissusta ei nauti yhtä paljon jos on kovin pieni lapsi huollettavana ja kun tietysti hänen ehdoillaan mennään niin kannattaako siitä maksaa niin hirmuisesti. Tosin nyt kun esikko on jo 1.5vuotta niin ehkä voisin kohta harkita jo johonkin matkustamista...mutta sekin pitäisi tapahtua ennenku maha on valtava :)
Mie en oo oikeen noista syömisistä niin pitänyt lukua. Tiedän kyllä suurinpiirtein mitä ei sais syödä, mut jos jotain tekee mieli niin kyllä syön. En nyt ehkä tietentahtoen jäisiä pakastevadelmia popsisi, mutta esim. maksalaatikkoa kyllä olen syönyt kun se maistuu niin hyvältä! Niin ja eilen illalla vedin 300g:n lakritsipussin :ashamed: Siitä tuli kyllä vähän huono omatunto, mutta jotenkin en usko että pelkällä ruoalla vois aiheuttaa keskenmenoo tms. (ellei siitä tosiaan saa jotain listeriaa tms.)

Kukas se oli kun sano että puhdas pyykki haisee kauheelle?! Itellä oli esikon raskaudesta kans jäänyt sellanen että yhtä tiettyä huuhteluainetta en voi kertakaikkiaan enää käyttää kun se haisee todella vastenmieliselle. Oli pakko antaa siskolle kaappiin jäänyt pullokin. Ja yks työkaveri käyttää tuota kyseistä huuhteluainetta ja aina kun hän käveleekin ohitse töissä niin se oikeen löyhähtää mun nenään ja tekee edelleen pahaa.
Tänään aattelin ylittää itteni ja käydä ulkona! Sielä ei ole tullut pariin viikkoon melki käytyä, tai autolla oon käyny lääkärissä, mut siis ihan ulkoilemassa ulkona. Tänään ehkä sen verran parempi päivä olotilalta, että vois jo kuvitella ulos menevänsä...oksupussin kanssa :D
 
emmama: Itse oltiin reissussa juuri kun olin viikolla 6-8 ja alkoi vuoto juuri ekana päivänä. Jatkui sitten kolmisen päivää ja runsastuikin. Oli kyllä tosi kamala olo ja hieman tietty pelottikin. Kipuja ei silti ollut. Käytiin sitten lääkärissä jossa oli huonosti englantia puhuva lääkäri eikä sitten kauhean hyvin mikään selvinnyt. Ultrasivat ja selvisi vaan että on kohdunsisäinen eli ns. helppo keskenmeno jos niikseen käy. Kesken siis tuo raskaus meni, jäi alku sille matkalle. Voin sanoa että ei ehdottomasti ollut kiva kokemus, mutta eihän se koskaan ole. Mitään hätää/paniikkia ei kuitenkaan ollut. Lääkärissä pitivät hyvää huolta vaikkei yhteistä kieltä kauheasti ollut. Luulisin että Kreikka on aika turvallinen maa ja sieltä on kuitenkin tosi lyhyt matka kotiin jos niikseen käy.

Itse olin ekassa raskaudessa viikon 10 kieppeillä Australiassa pari viikkoa ja se oli kyllä elämäni paras reissu. Nytkin ollaan oltu Malesiassa alkuvuonna ja varmasti tehdään vielä pari reissua niin kauan kun saa lentää. Voihan sitä km:ää pelätä kotonakin, ehdottomasti lähde ja koe vielä mahtava loma!

Täällä meillä tekee kevät kovasti tuloaan. Lämmintä luvattu ensi viikolle jopa 26, hurjaa. Kohtaa päästään ihailemaan kirsikkapuiden kukintaa.

Ainiin sain tilaamani vaatteet sieltä funmum.comista. Itku meinasi päästä kun oli niin ihania vaatteita =) Ja täytyy sanoa että vaikka kuljetusmaksu oli sen 16? niin nuo vastaavat tuotteet olisi Suomessa olleet paljon kalliinpia. Nyt vaan odottelemaan että niitä pääsisi käyttämään. Täällä ei ole muuta kuin ruokamahaa vaan...
 
Päivää!!

Tuli mieleen kun tuossa on noista kaloista varsinkin kauheasti asiaa, niin tuo suomen listahan perustuu käsittääkseni siihen, että suomessa todella myydään ja yleensä myös syödään paljon kotimaista kalaa ja meidän vesistöissä nuo elohopea pitoisuudet on sitten korkeita, valitettavasti...en sitten tiedä miten muualta tuotujen kalojen kanssa sitten...taitavat suureksi osaksi löytyä pakasteista.
Itse rakastan kalaa ja syön sitä aika runsaastikkin välillä...kampela on herkkuani. :D

Ja mielestäni voi hyvin lähteä reissuun. Oikeastaan nuo rajoitukset koskevat lähinnä rv20 jälkeen ajoittuvia matkoja...ei niinkään hygienia asioissa vaan lentämisen suhteen. Kun kone nousee ilmaan, muttuu ilmanpaine aika reilusti ja tämä SAATTAA käynnistää pahimmassa tapauksessa synnytyksen.
Myös pitkä aikainen istuminen ei ole suositeltavaa raskausaikana, sillä kroppa on tässä tilassa altis veritulpille, joita syntyy varsinkin pitkästä paikoillaan olosta, kun maha painaa valtimoita varsinkin jaloissa.

Ihanaa...kohta on sauna ja sitä ennen mennään käväisemään vähän ulkona.

Ja count down ultraan 6pv :D

Pitänee laittaa miehelle toivelistaan, että tarvitsen uuden yömekon...laitoin tämän hetkisen yöppini eilen päälle ja oli hiinä hiinä, että meni mahan yli alas ja olo oli kuin makkarankuoressa :LOL:
Kamalaa :D

Nyt tekemään jotain syötävää ja jos vaikka rahkapullan siinä sivussa söisi, kun eilen tuli tehtyä ihan kammo määrä niitä :D

paapelo+poju+Tiuhti RIKS RAKS POKS 11+0
 
Nupsuliina Vastasivatko nuo funmumista tilattujen vaatteiden koot ihan normaaleja kokoja? Esim. itse olen kokeillut h&m:stä l-kokoista äitiyspaitaa mikä oli sopiva ja mietin, että mahtaako L riittää tuolta funmumista... =)
 
Matkustelusta: Me oltiin Prahassa 2v sitten kun odotin esikoista. Olin silloin vkolla 27-28. Minusta oli ainakin aivan äärettömään ihanaa reissata. Joten olin jo yli 20vko mutta ei lentäminen vaikuttanut mitenkään pieneen. Lento kesti 2h, ja tukisukat oli jalassa niin hyvin jaksoi istua.
Ensi kesänä ollaan menossa Unkariin kun olen 24-25vko enkä ole yhtään huolissani. Toivon vaan ettei raskauden aikana tuu mitään komplikaatioita että pääsen reissuun.
Joten ihan hyvillä mielin vaan reissamaan, sanon minä :D

Inka 11+5 :heart: :heart:
 

Yhteistyössä