***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

Täällä meillä on outo valoilmiö, nimittäin aurinko paistaa pitkästä aikaa B)

helmiyllätys08: oli varmasti mukava käydä hoidossa, onhan se eri asia kun toinen tekee ja itse saa vaan nauttia =)
Suosittelen muuten muillekin odottajille, et käytte jalkahoidossa! Varsinkin sit, kun kroppa ei ehkä taivu hyvin ja kesällä, kun on odotettavissa turvotusta. Vaikka ei olis mitään ongelmia jalkojen kanssa, niin kynsien leikkaus ja varsinkin hieronta on todella mukavaa odotusaikana... ;) Itse monen odottavan äidin jalkoja hoitaneena voin sanoa, et ilmeet ja olot on ollu todella rentoutuneita. =)

AngelEyes: sulla on todellakin jo iso masu. Ihan ku olisit jossain puolessa välissä :eek: Näkyy niin selvästi kun ei ole ylimäärästä massaa edessä kuten meikäläisellä :D Vieläkään ulkopuoliset ei pystyis sanoon, et odotan. Toisaalta on ihan kiva, et tulee joillekin sit yllätyksenä. :)

maisakaisa: sanovatko syytä miks lääkärikäynti on tarpeeton??
Meillä ainakin kaikki käy, multakaan ei edes kysytty vaan automaattisesti varatiin aika lääkärille. Eihän se paljo mitään sit tehnykään, tarkasti kohdunsuun tilanteen ja kokeili sydänäänten kuuluvuutta (jotka ei edes kuulunu vielä silloin). Melko hyödytön käynti mun mielestä. =)
Ehkä sun hemoglobiini oli laskenu niin rajusti, et pelkäävät saman tahdin jatkuvan ja voikin olla sit jo liika alhanen. Siks varmaan puhu raudan syömisestä. Sun arvo on tosiaan vielä hyvä, mut usein jos se laskee n.120 niin suositellaan jo rautalisää juuri tuo nopean "putoamisvaaran" takia. Eihän pienestä rautalisästä haittaakaan ole ;)
Meillä on muuten samat päivät menossa ja laskettu aikakin siis sama. :D Saa nähdä syntyvätkö vauvat paljonkin eri aikaan!?...

jasmara ja masuasukki 14+0
 

Huh.. viikko jälleen pulkassa ja tuli sitten pomollekin tänään asiasta kerrottua. Onnitteli kovasti, mutta totesi, että mun uutiset pistää syksyn suunnitelmat ihan sekaisin. No sellasta se on..

AngelEyes ja Annu onpa teillä jo massua! :)

maisakaisa: Aika ihmeellistä, että eivät edes ehdottaneet lääkärikäyntiä. Mulle sanoivat, että semmonen kuuluu asiaan, mutta ei ole pakollinen, koska olin käynyt jo lääkärillä varhaisultran yhteydessä. Halusin silti mennä varmistamaan, että kaikki ok.

Mut ei täs ihmeitä, pitää lähteä veljen tytön synttäreille. Lahjapaperikin uupuu vielä.. kauppaan siis. Hyviä viikonloppuja kaikille!
 
Tove-81
Nyt niskapoimu-ultra takana!

Siellä sitä viipotettiin niin lujaa ettei meinannut saada täti mitattua pituuttakaan!
Pää-pakaramitta oli n. 4,5 cm ja niskaturvotusta sanoi ettei ole, mutta paperissa siis mitta 0,5 cm.

Täytyy sanoa että vähän liikutuin kyllä kun sen pienen siellä potkimassa näin! Selvästi huomasin, että mieskin vähän kyynelehti muttei tieysti mitään näyttänyt ulospäin.
Tosi pitkiltä näytti pienen jalat! Yhdessä kuvassakin oikein niitä vispoi siinä edessä!
Ja toisessa peitteli käsillään kasvojaan, mutta neuvolan täti sai katsottua, että nenäluukin löytyi, samoin elimet ja päässä kaikki kunnossa. Olen ehkä maailman onnellisin (samoin mieheni), mutta silti yrittää itseään toppuutella että päivä kerrallaan :)

Tänään sitten kuvien kera kerrotaan molempien vanhemmille :heart:
Kiitos kaikille tsempeistä, toivotaan että kaikki jatkuu yhtä onnellisesti eteenpäinkin.
 
FPI
Heippa! :flower:

Mukavia ultrakuulumisia taas! =)

Angel Eyes ja Annu, hienot mahat! Ja Annu, tietty pysyt tässä pinossa ja ihana kuva vauvasta! :heart:

Mullakin on jo masua, mutta aamuisin on melko normaali ja päivän mittaan sitten "pömpähtää" esiin, täytyy yrittää ottaa kuva...

Lemonkidsin, tuotteet olivat tosi jees, ainostaan housut ei ollu eli ei ollu sopivat, pitää lähettää takaisin, mutta paidat oli ihan tosi hyvän kokoisia. Ne housut oli mulle ihan vääränmalliset :( Tosi vaikea kattoo niistä kuvista, mutta onneksi voi palauttaa.

Mun dopplerin pitäs nyt olla postissa, jee jee, ilmottelen sit, sainko mitään kuuluviin... ;)

Kamalasti väsyttää eli taidan lähteä postin kautta kotiin!

Mukavaa viikonloppua kaikille!! :heart:

FPI+pepe rv 15+4 :heart:
 
Moi

AngelEyes kiva vauvamaha sulla ,mulla näkyy masu kans selvästi, iltaisin varsinkin oon jo kun 6:lla kuulla.. =) ..laihduin ennen odotusta jonkun verran ja näkyy selvästi nt pömppö...ja mulla on vielä vähän notko selkä..

Kävin tänään mun kaverilla joka ei tiedä vielä et odotan mut huomasin et katse vaelsi aika usein mun mahan paikkeille :)

Eipä oloissa muuta, öllötys on jäänyt nyt tohon 14 viikolle, hyvä niin...doppleria äsken taas kokeilin :heart: ...villiä menoa ja pyörimistä siellä on, nyt kun doppler oli mahan päällä niin tunsin selvää pientä liikehdintää ..aivan hentoista :heart: ...

Annu ihana ultrakuva

eipä muuta ,pitää käydä tekee pojalle paperilennokkia =)

pw 15 tasan :heart:
 
Elikkä vaihdoin väriä tänään päähän ja tuli aivan ihana. Mut jouduin käyttää värinpoistoo eka ku kert vaalensin... Oliks toi värinpoiston teko ihan kamala juttu? Ku oon jostai kuullu et ei sais blondata, vaik siitäki vissii ollaa montaa eri mieltä? Mitäs käsityksiä teillä?

Liina ja ilmari 16+6
 
Heips.
Tää aika on hurahdellut niin suitsaitsukkelaan, etten mä ole tääl kerennyt pal kuikuilla. :whistle:
Mut siis päällisin puolin kaik iha jees, paitti!!
Minähän olin se joka inhoaa olla raskaana.. :saint:
Nooh, kävin nt-ultrassa, ja se lekuritäti sanoi että tervetuloa uudelleen 3.viikon päästä. Eli tää meinaa että me ollaan sitten melkis ekstra kuukausi lisää paksuna.
Touhutippa on kolme viikkoa nuorempi. :eek:
Maanantaina on sitte uudelleenkatsaus ultra. :D
 
Kiitos kaikille vaavi kuva kehuista,ois tosiaan kiva muidenkin nähdä jos vaan saatte ne jotenkin koneelle. =)
Vauvamaha on aikamoinen tosiaan siihen verrattuna että en ole vielä niin pitkällä ko piti alunperin ja toi paitakin hoikentaa,hih kaikenpäälle... no ehkä hyvä vaan niin ei tarvi selitellä sitten että miksi mun maha noin iso on kun en ees ole niin pitkällä.

Salsai - Mulla oli 2 viikkoa nuorempi,sellasta sattunee,pääasia että kaikki kunnossa.


AngelEyes - Sullakin on todella söötti massu selvästi näkyvillä,muhun verrattuna tietysti oot pitkälle kuitenkin,mulla varmasti oli tuollanen maha kun odotin 04 tyttöäni niin oiskohan ollut viikoilla 13-15 en nyt taas ihan tarkkaa muista.

Pinkwawe - Ai kun kiva kun liikehdintää tuntuu ja saa kuunella dopplerilla.
Mitä tässä olen huomannut niin todella monella mammalla on tämä kotidopperi,onhan se hyvä keksintö kieltämättä.

FPI - Täällä innolla oottelen kuulumisia miten dopplerin kanssa sujui ;)

Tove - Hyvä juttu että kaikki on hyvin :)

Sain tuossa syötyy hiukan ja jäävettä kuluu hih,rakastan sitä täysin.Oltiin anoppia katsomassa ja se sähelsi jo mun mahan ympärillä ja kuinka se näkyi ja kuinka söötti ja aaarrhhg hih,söpöö hän tuollanen on ei siin mitää mutta ko muutenkin tuntui että siellä alkoi väsyttää kaikki,lie miksi,kait iltakin jo ja vanhimman känkkäily...

Annu & touhustiina 10+3 :heart:
 
heipä hei! voisin päivitellä tietojani eli meillä on LA 24.10 saas nähä saanko synde lahjan kun mun syndet on 25.10 :LOL:
vointi on tosi hyvä tuntuu etten ees raskaana oliskaan tai sit ei vaa enää kerkee kiinnittämään huomoita moiseen :)
naurukohtaus: mä olen käynyt läpi ton lapsivesipunktion ja se vastausten odotus oli yhtä tuskaa ja itkua joten :hug: sulle ja miehelles....
oon alkanu jo tuntemaan pikkusen liikkeitäkin=)
peikkojen perhe ja toukka 12+0 :heart:
 
Heissan! B)

Mä en kehtaa mahakuvii vielä laittaa, kun ei taida multa tän pömppömahan takaa viel vaavimasu erottua, laitan sit kun voi selvästi todeta sen olevan vauvamaha eikä läskimaha :LOL:

Onko muilla tapahtunut raskauden myötä ihossa muutoksia? Mulla ainakin naama ihan täynnä finnejä, ja muuten yleensä on ollut aikas siisti iho, ettei paljon finnejä ole ilmaantunut. Kosmetologi ystäväni sanoi kuulemma että johtuu just hormoneista. Tosi kiva kun näyttää ihan joltain murrosikäiseltä teiniltä. :ashamed:

Muutenkin yleensä sanovat että atooppinen iho paranisi hiukan raskauden aikana, mut mulla näyttää kyllä vaan pahenevan. Inhottavaa kun hirveästi ei sit kehtais noita erikoisvoiteita käyttää.

Jeps, mut nyt suihkuu ja nukkuu niin jaksaa huomen töissä olla.

memmy ja vaavi 11+4
 
Silleri
Hienoja vauvamahoja teillä, kiva nähdä, että muillakin näkyy, eikä vain itsellä...

Vaikkakin edelleen piilottelen omaa kumpuani, oikeanlaisilla paidoilla ja farkuilla näyttää vain vähän pulskistuneelta, ihme kyllä. Tai siis kovastikin lihoneelta, mutta kun se kuitenkin on tullut pikkuhiljaa, niin ihmiset luulevat joulukiloiksi... :D

Tästä alkaa tulla jo harrastus, kuinka kauan pysyy salassa! Vanhemmat tulossa kylään parin viikon päästä, ovat sen verran hajamielisiä, että jos jaksaisi vetäistä vyön housuihin ja vähän päälle valittelisi painon nousua, niin täydestä varmaan menisi!

Osaisiko joku muuten kertoa, "millä kuulla" milloinkin ollaan, siis kun puhutaan, että on kolmannella kuulla raskaana ja viidennellä kuulla jne. Mikä on ensimmäinen kuu ja onko viikot 36-40 sitten 9. vai 10. kuu? Kun täydet 40 viikkoahan on jaettuna 4 viikolla yhteensä 10kk... Näin tyhmiä sitä joskus miettii... :ashamed:
 
Huh, työharjoittelu viikko taas takana.. aijai miten luksusta kun on vapaa vkonloppu eikä enää kauaa kesälomaan.

Mutta sitä mä nyt haluan hehkuttaa, kun elämä taas maistuu - PAHOINVOINTI on ollut jo VIIKON poissa!!!!!! :attn: Eli ne jotka sen kanssa vielä painiskelevat, kyllä se näköjään tosiaan joskus loppuu. Mä en voi uskoa tätä. Taivas miten mahtavalta voi tuntua syöminen, kun siihen taas normaalisti kykenee :heart:

rv14+4
 
Liina81: tuosta värjäämisestä kyselit... Tää on kans niitä ikuisuus aiheita mistä kiistellään varsinkin "maallikkojen" kesken. Kampaajat on varmaan kaikki samaa mieltä, et hiusten värjääminen ja yleensäkin käsittely on turvallista raskausaikana =) Nykyaineet on kuitenkin niin tutkittuja ja turvallisia, et jos niistä nyt jotain menisi päänahan kautta äitiin, niin ei kyllä sen pidemmälle. Ja tuota imeytymistä en ole ite koskaan uskonu muutenkaan.
Ainoa mikä saattaa käsittelyjä haitata on yksilölliset hormoonivaihtelut eli joillakin värit ei onnistukaan niin hyvin ku ennen. :)

memmy: mulla iho on huomattavasti parempi ku ennen, sekaiho se edelleen on ja mustapäitä löytyy, mut ne joka kuukausi ilmestyvät finnit on jääny vähemmälle. Ihon pintakin on kuivunu hieman entisestä.
Toisilla tosiaan atooppinen iho voi paremmin, mut toisilla muuttuu pahemmaks. Varmaan vaikuttaa millanen se on ollu ennen. Jos on pärjänny suht helpolla ennenkin niin raskausaika voi sitä parantaa, mut jos on joutunu käyttään tuhdimpia voiteita, niin se ei ehkä paranekaan vaan pahenee, valitettavasti :(
Niin ja ne hormoonit aiheuttaa niitä näppyjäkin. Sekin on valitettava tosiasia, et jotkut joutuu kärsiin niistä koko raskausajan ja helpotusta tulee vasta joskus synnytyksen jälkeen.
Muistathan puhdistaa aamuin-illoin kasvot hyvin ja käyttää voiteita?? Varmaan on ystäväsikin tuon sanonut :ashamed:

Jos ihmettelette mistä mun into vastata noihin kauneudenhoitoasioihin, niin mullahan on noi molemmat ammatit ja siks ne on sydäntä lähellä olevia asioita. :D

14+0
 
Huuomenta!

Joo eli lääkärintarkastuksesta... Ekalla neuvolakerralla mulle puhuttiin kyllä
lääkäärintarkastuksesta. Nyt tokalla kerralla menin ja kysyin et millois mulla se on, niin terkkari sanoi että se muuttui juuri sun viime käynnin jälkeen, että lääkärit yleisesti luopuu ensimmäisestä tarkastuskerrasta, jos kaikki on mennyt hyvin. Se katsotaan siis tarpeettomaksi ihan yleisesti. En tiedä onko tää käytäntö nyt vaan kyseisellä terveysasemalla, tai onko se koko Helsingin käsittävä ? (kertokaa muut)
Eli jos jollain on lääkärintarkastus ollut tai tulossa, niin se EI VARMASTI tarkoita että joku oisi vinossa. Eikä mullakaan mikään sitä vastaan ole että se jäin väliin, kuitenkin jos haluaisin,niin pääsisin sinne. Mutta kun olo on hyvä ja mitään outouksia ei ole sattunut niin, olen ihan tyytyväinen tilanteessa.

Mulla oli muuten verenpaine 110/88, alapaine siis hieman koholla. Minkälaisia arvoja te ootte saanu. Meillä on suvussa verenpainetautia.Ja tietysti hieman huolettaa ettei arvot tosta paljon kohoa. Onneks saan mittarin lainaan niin sitä voi tarkkailla.

Ja eikun ulkoilemaan, se tekee hyvää.Ulkona paistaakin aurinko ihanasti.
Nyt meen kultani tekenmälle aamupuurolle!

jasmara ehdottomasti pitää ilmoitella miten ajat pitää kutinsa !

Ihanaa lauantaita
:heart:

maisis & kupu 14+1
 
Huomenia.

Tuosta hiustenlaitosta tuli mieleeni kun odotin ensimäistä niin laitoin sitten kiharat ja tuli oikein hyvät,siitä on kohta 6 vuotta ja mulla edelleen sitä kiharaa päässä eli mulla ei ole luonnostaan mitään luonnonkiharaa,että näin mulle kävi ;) :LOL:

Kasvojen ihosta niin onhan tässä kasvoissa hiukan näppylöitä tullut,mulla on joka raskaudessa ollut sama juttu,eikä ole auttanut aamuin illoin pesu ja muutenkin hoitaminen.

Maisakaisa - Mulla oli verenpaine viimeksi 99/70 eli hyvin oli laskenut mulla alas,ja se aiheuttaa mulle päänsärkyä ja huimaamista.Normaalisti mulla on korkeempi.

Emilyn - Ai kun kiva juttu kun pahoinvointi on poissa,mulla on se edelleen aaltoilevaa.

Jaffa80 - Tervetuloa mukaan :)

Mun aamuni alkoi pöntän halaamisella,oli niin tyhjä massu mikä sen sitten teki ja sain sitten kaupanpäälle sairaan päänsäryn,ettei niin kiva aamu vuorostaan.
Eilen illalla kuuntelin dopperilla niin vauvalla oli sellanen meno päällä,ettei sieltä kuulunut kuin pox ääniä käytännössä kun se liikkui ;) ei koskaan vielä ole noin kuulunut ja kyllä sen sieltä erotti että meininkiä oli ;)

mä taidan ottaa päivän rennosti,tuntuu että se on paikallaan,olen hurjan väsynyt ollut tässä taas,niin täytyy kerää voimia.

Annu & touhustiina 10+4 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liina81:
Elikkä vaihdoin väriä tänään päähän ja tuli aivan ihana. Mut jouduin käyttää värinpoistoo eka ku kert vaalensin... Oliks toi värinpoiston teko ihan kamala juttu? Ku oon jostai kuullu et ei sais blondata, vaik siitäki vissii ollaa montaa eri mieltä? Mitäs käsityksiä teillä?

Liina ja ilmari 16+6
No kun tossa asiassa on niin monta eri puolta.Minun kampaajani kielsi värjäämästä raskausaikana ollenkaan ja taas kaverit sano että voi.Joten päätin että en värjää ollenkaan niin ei tule mitään.Viimeksi värjännyt joulukuussa.. :D
 
Huomenta! Tai no huomenta ja huomenta kun töissä istunu jo reilun 4 tuntia =) .

Voi kun on jo ihania massuja teillä. Mietin että pitäiskö sitä uskaltaa jo omaki laittaa, mutta taidan vielä viikon pari odotella...

Meillä täällä oli myös lääkärin vastaanotto alussa, mutta ei sielä kyllä paljo mitään tehty. Lääkäri katto alapäähän ja tuumas että kaikki näyttää normaalilta.

Saas nähdä saanko enää ollenkaan lääkäripalvelua täällä muualla kuin yksityisellä kun tein kantelun noista tapauksista mitä on nyt tullu tässä parin kuukauden sisällä :LOL: . Eipä sillä itselle siitä ei varmaan hyötyä juuri ole, mutta jospa osaisivat alkaa ottamaan tosissaan yleensäkkin kun joku yrittää saada apua.

Hiusten värjäyksestä: Alussa kans sitä täältä kyselin ja suurin osa oli sitä mieltä että voi värjätä. Sen jälkeen olen värjännykki hiuksia ja uskon että parturi ei olis alkanu näitä värjäämään jos ois ollu hänellä pieninäkään epäilyä haittavaikutuksista (parturini on pitkäaikainen ystävä ).

Nanna + Pippunen rv 15+3
 
No en onnistunut jostain syystä lisäämään masukuvaa tähän. Joten kävin laittamassa irc-galleriaan.
Kuva ei ole kovin hyvä kun mies ei ollut kotona ja yritin kuvata itse itseäni :D Mutta kyllä tuosta jo saa käsityksen kuinka valtama masu jo on :eek:
En nyt mikään langan laiha ole muutenkaan mutta kyllä tuo jo vauvamasu on :D

http://irc-galleria.net/archive.php?nick=pumppis%5E%5E

Pumppernikkeli ja niilo 15+3
 
Pumppernikkeli - Juu selvä vaavimasu on :)

Neuvoja - Päänsäryn kanssa,en viitti lääkkeitäkään syödä liikaa,yhden otin ja huilin ja olen syönnyt,mutta kun lähtee käveleen,niin tää särky on jotain sanonko mitään,tuossa silmän yläpuolella just.... oiskos jotain muita kikkoja mikä auttaa... ?
 
Ihmettelen myös mimmalin kampaajan kommenttia ettei väriä laita. Pelkäsiköhän, et se epäonnistuu eikä uskaltanut sit laittaa??? ;)

Annu82: kiharoissa on tosiaan suurempi riski ettei onnistu niin hyvin tai voi onnistua jopa liikaakin eli permisaineisiin vaikuttaa odottavan hormoonipitosuus eri lailla ku väriin. Onhan permisaine yleisesti ottaen tujumpaa kun värit.
Ja tuosta ihonhoidosta, et eihän huolellinen puhdistus ja hoitaminen yleensäkään ongelmaa kokonaan poista, vaan vaikuttaa siihen ettei ongelma pahentuis ja jälkikäteen iho paranis nopeemmin. Eli mitään poppaskonsteja ei näppyihin ole, mut puhdistus estää suurempia ongelmia.

Hiusten värjäämisestä vielä, et ite olen värjännyt n. kerran kuussa samalla sekotuksella ku ennenkin ja väri on ollut just niin hyvä ku ennen raskautta. Oon kyllä ollu aina sitä mieltä, et hiukset on uusiutuva luonnonvara joten jos väri epäonnistuu voi aina laittaa toisen päälle :D

maisakaisa: ihan looginen selitys miks et tarvinnu lääkärikäyntiä. Itekin koin sen turhaks, mut tulipa käytyä.
Verenpaineesta, mulla se on yleensä jotain 130/80 tasoa, viimeks tais olla 136/82, kuulemma ihan hyvä vielä. Tuohon raja-arvoihinhan vaikuttaa myös ikä eli vanhemmalla paine voi olla korkeempi. =)

jasmara ja masuasukki 14+1
 

Yhteistyössä