***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

Jasmara - Juu tuota kasvojen hoitoa tulee tehtyä aamuin illoin,kyllä se varmasti johonkin auttaa hih ;)Mä yleensä sävytän ainoastaan hiuksiani,mutta nyt ei toistaseksi ne hajut kiinnosta,mutta tässä voisi jossain vaiheessa laittaa kivan punertavan sävytteen päähän kun kestää ne hajutkin.
 
Annu82: kyllä se sävytys/värjäys kummasti piristää omaakin olotilaa varsinkin näin keväällä kun valo lisääntyy. Itse ainakin kaipaan oikein kunnon punasta väriä keväisin :D Harmi vaan, et se kestää huonoiten hiuksissa ja aurinkokin vaalentaa sen helposti kupariseks :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annu82:
Mimmali - Ei mulle kampaaja ole koskaan kieltänyt väriä laittamasta,enemmänkin yleensä kiharat on ne mitä ne ei mielellään kuulema laita koska ne ei pakosti onnistu niin hyvin vaikka mä nyt taisin saada ikuiset kiharat ;)
Mutta silti mulla koko ajan mielessä että jos lapsesta tulee vammainen tms sen takia että olen hiukset värjännyt niin en sitä kestäisi.
 
Ihan mielenkiinnosta aloin katteleen netistä tietoa tuohon värjäykseen. Ajattelin että varmasti siitäki jo on tutkimuksia tehty :D .

Tässä oli minun mielestäni selkeesti selitetty ja lupa annetaan. Tuskin kuitenkaan hirveen moni värjää niitä hiuksiaan kerran viikossa =) ...

Kosmetiikan käyttö raskauden aikana - voiko hiuksia värjätä?
Kosmetiikkatuotteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Käytön tulisi kuitenkin olla kohtuullista.
Alumiinia sisältäviä deodorantteja voi käyttää. Imeytyminen on vähäistä, ja ihoalue, mihin tuotetta käytetään, on pieni.
Itseruskettavia ihovoiteita ja aurinkovoiteita voi käyttää kohtuudella. Itseruskettavissa ihovoiteissa vaikuttavana aineena on dihydroksiasetoni (DHA). DHA:n käytöstä raskauden aikana ei ole tehty tutkimuksia, mutta ei ole syytä olettaa sen olevan sikiön kannalta erityisen haitallinen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että iholtakin voi imeytyä erilaisia aineita verenkiertoon. Raskauden aikana ihon pintaverenkierto voi olla lisääntynyt, ja laajoja iho-alueita käsiteltäessä imeytymistä voi tapahtua. Esim. osassa aurinkosuojavoiteita on käytetty aineita, joiden on koe-olosuhteissa osoitettu omaavan naissukupuolihormonin (estrogeeni) kaltaista aktiivisuutta. Koska kaikkien kemiallisten aineiden ja yhdisteiden osalta ei ole riittävästi tietoa niiden turvallisuudesta sikiön kannalta, kosmetiikan käytön tulisi olla kohtuullista. Aurinkosuojavoiteiden ohella tulisi muistaa vaatesuojan merkitys.
Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.

Tämä teksti siis löytyy osoitteesta http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437,6169#5
On HUS:n teratologisen puolen sivu, löytyy muuten paljo muutaki tietoa joten kannattaa käydä kattelemassa jos joku mietittää noissa kemikaaleissa yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
mimmali: mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, et hiusten värjääminen vammauttaisi sun vauvaa?????????
Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä tuota väitettä.... :/
Eihän ne hiusvärit ihan mitään myrkyttömiä ole, eikä niitten tarkkoja vaikutuksia tiedetä. Oletus toki on, ettei niistä mitään haittaa ole. Itse kuitenkin minimoin raskausaikana värjäyskerrat.
 
Joo kyllä mä ainakin varasin itselleni kampaaja-ajan ihan vailla huolen häivää. Menee muuten yliskitsoilun puolelle. Ihan vaaleita raitoja meinasin laittaa.
Jos se olisi kovasti haitallista,siitä varmaan mainittaisiin esim. jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
Jos nyt lähtee miettimään sitä, että esim. pastöroimattomat maitotuotteet. Niitten syöntiä ei suositella. Kysymyksessä on siis mahdollisuus, että maidossa saattaisi olla bakteereja ja jos ne bakteerit aiheuttaisivat sairautta odottavalle äidille,niin tulevat hoidot olisivat haitallisia sikiölle. Mikä on todennäköisyys..? Mun käsittääkseni häviävän pieni. Mutta siitäkin on mainittu, ettei tuotteita suositella.
Todennäköisesti värjäyksistäkin olisi mainittu.(+hyvänä lisänä toi hus:n tietoisku)

Odotusaikaan mahtuu niin paljon huhuja ja pelottelua, että kannattaa ottaa terve järki käteen. Toki täytyy olla valppaampi asioitten suhteen, kun normaalisti. Onhan kysymyksessä
kehittyvä ihminen, mistä kannamme huolta.Ja tämä kehitysvaihe on erittäin herkkää aikaa.
Mutta pitää myös muistaa iloita elämästä esim.hiusten laitosta, sekin on tärkeää :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
Annu82: kyllä se sävytys/värjäys kummasti piristää omaakin olotilaa varsinkin näin keväällä kun valo lisääntyy. Itse ainakin kaipaan oikein kunnon punasta väriä keväisin :D Harmi vaan, et se kestää huonoiten hiuksissa ja aurinkokin vaalentaa sen helposti kupariseks :(
Juu niin tekee kupariseksi menee äkkiä :( mutta piristää ainakin sen hetken jos ei muuta ;)
Odotankin innolla milloin pääsen sävytteleen :)

 
Mimmali - Jokaisessa raskaudessa olen hiuksiani laitellut ja ei ole vammaista tullut enkä ole moisesta kylläkään koskaan kuullut.Mutta ota ihmeessä selvää kätilöltä tai neuvolasta.

Mä soitin mammapolille asiasta - koska aikamoinen ns " väite " ja saa laittaa hiuksiaan ja ihan niin kuin meikata myös.Yliskitsoilun puolelle ei pidä mennä tosiaankaan,koska tässä on paljon mammoja ja ei saa laittaa kenenkään päähän mitään ihme ajatuksia,kuitenkin raskausaikana ollaan sen verran herkkiä asioista,kukapa ei haluisi omaansa suojella ja tehdä kaiken niin oikein kun mahdollista.Mammapolilta mulle sanottiin että voin aivan rauhassa olla ja ei tarvitse moisista jutuista välittää,hyvä on kysyä Mimmali asioista ensin ihmiseltä joka asiasta tietää ennen kuin alkaa melkein " väittämään" asioita.

Kyllähän säikähin,yleensä en ole tällänen mutta tämä raskaus tekee tepposia tosiaankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annu82:
Mimmali - Jokaisessa raskaudessa olen hiuksiani laitellut ja ei ole vammaista tullut enkä ole moisesta kylläkään koskaan kuullut.Mutta ota ihmeessä selvää kätilöltä tai neuvolasta.

Mä soitin mammapolille asiasta - koska aikamoinen ns " väite " ja saa laittaa hiuksiaan ja ihan niin kuin meikata myös.Yliskitsoilun puolelle ei pidä mennä tosiaankaan,koska tässä on paljon mammoja ja ei saa laittaa kenenkään päähän mitään ihme ajatuksia,kuitenkin raskausaikana ollaan sen verran herkkiä asioista,kukapa ei haluisi omaansa suojella ja tehdä kaiken niin oikein kun mahdollista.Mammapolilta mulle sanottiin että voin aivan rauhassa olla ja ei tarvitse moisista jutuista välittää,hyvä on kysyä Mimmali asioista ensin ihmiseltä joka asiasta tietää ennen kuin alkaa melkein " väittämään" asioita.

Kyllähän säikähin,yleensä en ole tällänen mutta tämä raskaus tekee tepposia tosiaankin.
Kysyin kätilöltä ekalla neuvolakäynnillä ja sanoi ettei hän suosittele.Värjäysaineissa oliks se vetyperoksidi on kuulemma sellainen aine ettei sen haittavaikutuksista osata sanoa varmaksi.
 
Ihania masukuvia teillä :D Pitäisi itekin kokeilla joskus paremmalla ajalla, jos osaisin oman masuni tänne laittaa.. Itselläkin on vauvamasu yhtäkkiä pullahtanut ulos :) Luulisi, että olen paljon pidemmällä mitä olenkaan. Poikaa odottaessa vielä edes rv20 ei tällaista mahaa ollut.. Montakohan tuolla on :eek: Maanantaina ultrassa selviää.. en oikeasti kyllä edes usko enempään kuin yhteen, mutta mistä sitä ikinä tietää. Tänään olen menossa kavereiden kanssa iltaa istumaan. Suurin osa ei raskaudesta vielä tiedä, mutta tämän illan jälkeen varmasti jo tietävät, ei tätä kasvavaa kumpua pysty peittelemään enää :whistle:

Hiusten värjäyksestä on näköjään ollut paljon puhetta. Itse olen ainakin ihan normaaliin tapaan värjännyt, kovin usein en kyllä normaalistikaan joudu värjäilemään. Vielä en tämän raskauden aikana ole värjännyt kertaakaan, kun ei ole ollut tarvetta.. Mutta meinaan kyllä pian värjätä, ja hyvällä omallatunnolla! Minun tätini on kampaaja ja ekassa raskaudessa kyselin tuosta värjäämisestä, kun niin paljon siitä erilaisia mielipiteitä kuulin. Sanoi, ettei ole muuta haittaa kun että väri ei välttämättä niin hyvin tartu tai voi tarttua jopa liikaa.. Jatkuvaa, viikottaista värjäämistä ei suositella, mutta silloin tällöin värjäämisellä ei pitäisi haittaa olla.

Minulle laitettaan poikaa odottaessa permis joskus ennen rv8, silloin en edes tiennyt olevani raskaana, ja ihmettelin kun jo muutamassa viikossa kiharat olivat lähes suorat. Pian syykin siihen selvisi, kun tein positiivisen raskaustestin. Joten minulla ei permis pysynyt, mutta värit ovat kyllä pysyneet ihan normaalisti. Nämä, kuten monet muutkin asiat, ovat tietysti jokaisen omia päätöksiä, mutta minä ainakin oman jaksamisenkin takia meinaan ulkonäöstä huolehtia ja hiuksiani silloin tällöin värjätä..

Nyt valmistautumaan iltaa varten, hyviä viikonloppuja kaikille! :wave:

gibbon ja mytty 12+2
 
Tuosta värjäyksestä on aina aika ajoin kauheasti puhetta odottavien keskuudessa. Kannatta muistaa, että neuvolan täditkin saattavat sanoa ihan vaan omia mielipiteitään vailla sen suurempaa tieteellistä taustatietoa - onhan niin helppo sanoa, että "vältä varmuuden vuoksi", mutta toisaalta se kuulosta välillä hätävarjelun liioittelulta. Mä luottaisin ennemminkin teratologiseen tietopalveluun, jolla on ihan oikeaa ja eksaktia tietoa hiusvärien koostumuksesta ja jotka ovat päätyneet siihen ratkaisuun, että hiusväreistä ei ole vaaraa. Joskus pari vuotta sitten esikoista odottaessani luin jostain vauvalehdestä lääkärin vastauksen odottajan värjäyskysymykseen ja hän sanoi, että EU:n myötä valvonta hiusväreissäkin lisääntyi ja EU:n alueella kiellettiin loputkin pienelläkin kysymysmerkillä olevat hiusvärituotteet eli täällä myynnissä olevat ovat turvallisia. Jokainen tehköön kuten tahtoo - jotkut eivät kuulma raskausaikana uskalla edes käydä bensa-aseman tontilla hajuhuurujen takia. Elämän saa toki vaikeaksikin... Itse yritän olla tarkka siitä, mihin tietolähteeseen mielipiteeni nojaan ja elää sitten sen mukaan, koska en ole asiantuntija siinä, miten mikäkin aine päätyy sikiöön asti...

Kukkis ja Pikku-Piko 13+1 (jihuu, neljästoista viikko menossa!)
 
nanna81, maisakaisa, Annu82, gibbon ja kukkis2: samoilla linjoilla oon teidän kanssa. Puhuitte asiaa =)

mimmali: ei millään pahalla, mut ootko yleensäkään värjännyt hiuksiasi?
Meinaan vaan, et me jotka muutenkin värjätään, suhtaudutaan paljon vapaammin tuohon asiaan.
Ainahan voi käyttää suoravärejä jotka ei sisällä sitä vetyperoksidia tai käydä lunnon värejä käyttävällä kampaajalla. Silloin ei ainakaan tule mitään ylimäärästä värin lisäks.
Niin ja vetyperoksidi aiheuttaa yleisimmin allergiset reaktiot mitä värjäämisen yhteydessä tulee eli jos on hyvin allerginen, niin ei kannata värjäillä ennen testien tekemistä. Nykytutkimusten mukaan vetyperoksidi on turvallista pieninä pitoisuuksina hiusväreissä, eihän sitä muuten EU:ssa sallittais käyttää.

Ja kuten sanottu jokainen tekee omat päätöksensä eikä niitä voi toiset muuttaa, mut ylihysteriaan ei kannata lähteä.
 
Mä olen nauttinut olostani kun sain päänsäryn pois,ei ole jaksanut koneellekkaan tulla,nyt oisi tulossa yövieraita joten tässä täytys ajatella yöpaikat sitten kaikille.Mä en tiedä olenko enää tässä vaiheessa iltaa mitenkään seurallinen kun väsy alkaa iskee pahemman kerran.

Kaikille oikein kivaa illan jatkoa ja kauniita unia.

Annu & Touhustiina 10+4 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
nanna81, maisakaisa, Annu82, gibbon ja kukkis2: samoilla linjoilla oon teidän kanssa. Puhuitte asiaa =)

mimmali: ei millään pahalla, mut ootko yleensäkään värjännyt hiuksiasi?
Meinaan vaan, et me jotka muutenkin värjätään, suhtaudutaan paljon vapaammin tuohon asiaan.

Ja kuten sanottu jokainen tekee omat päätöksensä eikä niitä voi toiset muuttaa, mut ylihysteriaan ei kannata lähteä.
:LOL:
Tietysti värjään hiuksiani,jos en värjäisi ollenkaan niin nämä olisivat ihan kamalat. :x
En ymmärrä miksi tästä nyt haloo tuli kun kysyttiin asiasta ja vastasin.. :snotty:
Jotenkin se vaan särähtää omaan korvaani jos käsketään välttämään että en halua myöhemmin sitten katua mitä tuli tehtyä.En värjää ennen kuin lupa annetaan.En canesten-kuuriakaan aloittanut ennen kun lääkäriltä sain luvan kun pakkauksessa luki että keskustele lääkärisi kanssa..
Rauhoittukaa hyvät ihmiset. :hug:
 
Mimmali - Ei tässä kukaan ole hermostunut,ainakaan mun mielestä,ihan vaan aikamoinen väite tuli sulta tämä vammasuus juttu.Mutta ymmärrän että olet varovainen mutta yli menemisen rajan varmaan itsekkin huomaat.Ystävällisiä me vaan ollaan mutta kyllä vammasuus sana saa puheen aikaseksi,kait sen itsekkin ymmärrät.Joten rauhottumista sieltä päästä taidetaan kaivata :)

ja nyt meen pois :LOL: :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annu82:
Mimmali - Ei tässä kukaan ole hermostunut,ainakaan mun mielestä,ihan vaan aikamoinen väite tuli sulta tämä vammasuus juttu.Mutta ymmärrän että olet varovainen mutta yli menemisen rajan varmaan itsekkin huomaat.Ystävällisiä me vaan ollaan mutta kyllä vammasuus sana saa puheen aikaseksi,kait sen itsekkin ymmärrät.Joten rauhottumista sieltä päästä taidetaan kaivata :)

ja nyt meen pois :LOL: :wave:
Pakko myöntää että ei voi mennä yli missään vaiheessa jos on omasta lapsesta kyse. :eek:
Ei oo väitteet minun keksimiäni,mitä siitä hyötyisin että niitä itse keksisin?
Voi olla että mein terkkari on ylisuojelevainen mutta en pidä sitä huonona juttuna.Huh huh. B)
 
mimmali: pakko vielä palata tuohon aiheeseen, et neuvolassako sanottiin, et lapsi saattaa vammautua jos värjää hiuksia?? Kun et kerran ite keksiny...
Sanoisin, et oli terkkarin tietämättömyyttä jos noin sanoi. Kyllä hiusasioista kannattaa kysyä ammattilaisilta eli kampaajilta, he tietää viimesimmät tutkimukset ja tuotteiden kehittelyt =)

Mun puolesta tän jutun voi antaa olla ja sori jos jotain suututin tai muuten mieltä pahoitin. Oon vain suorasanainen luonteeltani ja sanon rehellisesti, jos koen toisten puhuvan puppua. Ei olis eka kerta kun joku loukkaantuu... :ashamed:

Mut nyt lopetan tältä illalta paasaamisen, öitä :)

14+1
 
Hyvä iltaa!

Täällähän on ollut kiivasta keskustelua hiusväreistä. Itse en edes hiuksia värjää, niin eipä oikein ole mielipidettä asiasta. Ajattelin pitkästä aikaa mennä ihan luomuna tän päävärkin kanssa, kun permiksen otin viime keväänä ja oli kyllä ihan kamalassa kunnossa lopulta. En tiedä että johtuiskohan noista raskaushormooneista tms.

Jasmaralle piti kommentoida että kyllä tässä itselläkin on tuota ylimäärästä massaa vaikka muille jakaa. :D Ehkä siitä johtuukin että masu näkyy selvästi. Onneksi tuota painoa ei oo nyt tullut lisää vaan on vähentynyt jo 5 kiloa tämän raskauden aikana.

Tove-81:lle onnittelut kivoista ultrakuulumisista. :flower:

FPI: Mie sit tilasin tuolta sellaset armytyyliset housut ja toisesta paikkaa nuo samaiset farkut kun oli siellä halvemmat. Tosi nopsaan tuli paketti, mutta piti palauttaa kun oli liian lyhkäset lahkeet, katsellaan että millaset tulee sit seuraavaksi. Oli kyllä tosi ihanaa kangasta, että jos on sopivat niin varmaan tosi ihanat kesällä.

Annu82 Kiva vauvamassu jo siullakin, ja tosi aikaseen. :)

Memmy kyseli finneistä. Täällä yksi jolla on tullut tosi paljon finnejä, ja niitä siis tulee korviin, niskaan ja selkään. Onneksi sentään ei naamaan. Voisi melkein tuosta päätellä että meille tulee tyttönen.

(.)Meillä oli tänään pihapäivä ja töissäkin käväsin nopsaan. Hassua muuten että taisin saada jo liikaa aurinkoa tuolla ulkona vaikka vaan vähän aikaa olin. Vaikuttaakohan raskaus tuohon palamisherkkyyteen? Kun muutenkin palan kyllä melko nopsaan, niin kivaa kesällä jos on koko ajan ihan rapu. :( Eipä sen ihmeempää tänne sitten.

Ainiin tervetuloa myös uusille lokakuisille. :wave:

AngelEyes ja masukki 13+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
mimmali: pakko vielä palata tuohon aiheeseen, et neuvolassako sanottiin, et lapsi saattaa vammautua jos värjää hiuksia?? Kun et kerran ite keksiny...
Sanoisin, et oli terkkarin tietämättömyyttä jos noin sanoi. Kyllä hiusasioista kannattaa kysyä ammattilaisilta eli kampaajilta, he tietää viimesimmät tutkimukset ja tuotteiden kehittelyt =)
Sanoivat vain etteivät suosittele kun hiusvärin haittavaikutuksista sikiölle ei varmaksi tiedetä.Sitten lukasin neuvolan esitteestä samaa juttua että vaurioista ei tiedetä.Eikös vaurion sanana voisi tulkita hyvin että aiheuttaa jotain pahaa lapselle,vammahan se on pienikin vaurio.Varsinaisesta VAMMAISUUDESTA en mene mitään sanomaan.

Jätetään tämä aihe tähän,jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Mimmali ja pikkuruinen rv 12+2 (UÄ 11+5)
 
Huomenta :)

Mä olen myös värjännyt hiuksiani ihan surutta :)

Maanantaista lähtien mulla on särkenyt hammasta ja eilen oli pakko käydä poistattamassa se kun en halunnut pitää vauvaa kokoajan särkylääkkeissä :( Nyt tuntuu suussa hassulta.Hammas oli siis kuollut.Ja vieläkin vähän särkee mutta hyvin pärjää jo ilman lääkkeitäkin :) Vauva aina välillä muistuttaa olemassaolostaa oikein napakalla potkulla :heart: Joskohan ne pian tuntuisivat kädellekkin?Mies malttamattomana odottaa :D

Jassoo nyt kahville ja jospa tänään voisi jo syödä muutakin kuin jätskiä :D

ktl ja pikkuinen 14+6 vissiin :heart:
 
jasmara kiitos vastauksesta, pitää yrittää hoidella tuota ihoa mahdollisimman hyvin.

Angel eyes ole onnellinen ettei ole naamassa! :) Mulla on otsa täynnä sellaista pientä syheröä ja leukaan kasvaa aina oikein sellainen iso finni, entisen kun saa pois niin jo tekee uusi tulojaan |O
Mutta jospa tämä olisi vaan väliaikaista ja mieluummin kärsin tästä kun pahoinvoinnista, sitä ei oo ikävä, ei sit yhtään :p

Mä kävin kans hiukset värjäämässä pari viikkoa sitten ja mulle se kampaaja sanoi että voi kyllä ihan huoletta värjätä. Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee :)

Huomista ultraa odotellessa..

memmy ja vaavi 11+6
 
Toivottavasti tää kone ei tälläkertaaheivaa mua ulos täältä just kun oon saanut tekstit kasaan.... :D
tosiaan kävin tossa pitkastä aikaa kirjottelemassa viikolla pitkät pätkät ja sit kone ei suostunut lähettämään ja sit heitti ulos koko ohjelmasta...no...
...Lähinnä laittelin tietoja tuosta ultrasta jossa käytiin vasta 13+4...se oli kyllä suloista katseltavaa :heart: siellä oli kasvateltu mittaa jo 8cm ja reisiluu oli 1,1cm :D niskaturvotus oli ok,muistaakseni 1,1... nyt tarvii sitten kk odotella että pääsee uudestaan ultraan =) meillä se on 15.5 , samaisena päivänä onkin sitten puoliväli :heart: kyllä se aika rientää...
täytyykin lähteä tästä aamupalalle ja sit maalaus hommiin...
-Cristiina ja masu-asukki 15+3 :heart: -
 

Yhteistyössä