***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***

gibbon ja muutkin: mun mielestä se sokerilitkun juominen ei ollu mitenkään kauheeta. Kävin tosiaan toisessa raskaudessa kun painoindeksi oli liikaa (ekassa oli myös, mut silloin siihen ei kiinnitetty mitään huomio). Eikä mulla menny kahta tuntia. Odotteluajat oli ne pisimmät mitä siihen joutu käyttään, ite litkun juomiseen meni varmaan muutama minuutti korkeintaan. Näin siis viitisen vuotta sitten, tiedä sit onko se litku muuttunu siitä... :D
Oon kuullu paljon, et se olis hirveetä, mut mulla jäi ihan positiivinen kuva enkä kokenu sitä mitenkään kauheeks kokemukseks. Tämä siis mun mielipide... :ashamed:
Niin ja muutaman kuukauden päästä se olis taas edessä ;)
 
Tänään oli siis neuvola:

rv 14+4
paino oli tippunu melki puolitoista kiloa
RR 116/71, mulla on yleensä alhanen verenpaine, mut jänskäsin ton tolle normaalille tasolle :LOL:
Hb 149, ei oo varmaan koskaan ollu noin korkee

kohdun suu kiinteä ja kiinni ja pitkä ja mitä kaikkee
kohtu "hyvänkokoinen"
vauvan syke 160-165, onkos nuo tyttö- vai poikasykkeitä?

Eli kaikki hyvin, vaikka pahoinvointi vaivaakin vielä. Jee!
 
Huomenta! Onervalle onnea neuvolakuulumisista =) !

Nyt kuulkaa vähän epäilen että saattaa olla että oon parina iltana maate mennessä tuntenu jo vauvan :eek: ! En tiedä onko se edes mahdollista, mutta just tuolla alavatsan kohdalla tuntuu sellanen "möyrintä" tai "kutina" vaikee selittää. Totta ne pikku hiljaa vahvistuu jos ne on niitä aitoja.

Nanna +Pippunen rv 15+1
 
Nanna - Mie sanoisin että ne on kyllä vaavin liikkeitä.hih varmasti ihanaa :)

Mä en saannut nukuttua aamusta,jännittää kamalasti,mulla on aika 11:40.
Täytys käyä suihkussa ja laittaa ittensä ihmismäiseen kuntoon ja yrittää pitää itsensä kasassa ja toivoa parasta,mutta jännittää ihan hurjasti.....

mutta pidemmittä puheitta,mukavaa päivää,tuun kertomaan myöhemmin miten sitten siellä ultrassa kävikään.

Annu & mussukka 11+6 :heart:
 
Tove-81
Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tervetuloa uusille!

Minulla siis huomenna np-ultra.

Miten teillä muilla on alkanut vatsa näkymään? Onko jo selvää kumpua?

Olen huomannut, että vatsan muoto on jotenkin erilainen minulla nyt, sellainen terävämpi kärki tullut alavatsaan! Olen ihan normaalipainoinen, mutta illaksi eteenkin kasautuu sellaiseksi pömpäksi tuo alapallero, että ihan kuin ois pidemmälläkin...
:D
Kuitenkin vasta 11+1 viikkoja, että voiko jo vaikuttaa?

Ostin eilen ensimmäiset mamma-housut koska töissä on paha istua kun alkaa painamaan vatsaan napit ja muut. Kai se on vaan uskottava että se vatsakin jo alkaa pyöristymään! :heart:

Huomenna laittelen ultrakuulumisia, pitäkää peukkuja!
 
Tsemppiä Annulle ultraan mukaan =) ! Voi ku pääset toista ihailemaan, mieki tahon taas :D . Tulehan tosiaan kertomaan hyvät uutiset kun palaat...

Ja onnea tapsulle hyvistä uutisista! Pysyikö laskettuaika samana?

Tovelle myös pidetään peukkuja! Kyllä tuo massu on aikalailla alkanu jo kasvamaan. omat farkut on jo tosi epämukavat päällä vaikka ovatki matalan malliset. Mammahousuja oon kans pitäny jo pari viikkoa.

Nanna +Pippunen 15+1
 
Annulle tsemppiä ultraan ja Tovelle huomiseksi!

Nanna - kyllä se varmasti vauva on kun siellä möyrii :heart: Mulla tuntuu liikkeet parhaiten ruoan jälkeen kun käy pitkäkseen tai kun on syöny jotain makeeta.

Oma aamu alkoi oksentamalla :x . Siis pahoinvointi on ollu jo viikkoja pois ja nyt ihan yhtäkkiä tuli vaan ylös... Esikoinen pelästy kauheesti ja juoksi hakemaan paperia ja hoki äiti pipi... :heart: Aikaisemmin ei reagoinu mun oksentamisiin mitenkään.

No näin meillä. Nyt yritetään painua ulos ja puistoon kun ei sadakaan ainakaan vielä!

Emppu & Papunen 14+5
 
Tovelle huomikseksi tsemppiä ultraan :wave:

Nanna - Kiitos ! kävin tuossa suihkussa ja itkin sielläkin,ja on pahaolokin kun hermostuttaa niin kamalasti.

Emppu - Kiitos paljon.Meillä nuorimmainen on sellanen huolehtija kanssa,on hurjan huolissaan jos oksennan.Ollaan selitetty kyllä että se johtuu siitä kun oottaa vauvaa,niin kerran nuorimmainen luuli sitten että tuleeko vauva suusta ulos kun mamma oksentaa.Ja niin tässä yksipäivä se kysyi isältään että leikataanko mamma mahan auki ja sitten tulee vauva ja onko mamma sitten tosiiii kipee ja kuinka mammaa sattuu,kamalasti nuo muksut itekseen miettii.
Oiskos sulla ollut massu vaan niin tyhjä että siksi tuli ylös,mulla nimittäin on ollut niin muissa raskauksissa vaikka pahoinvointi on ollut ohi niin jos massu aamuisin on tyhjä eikä melkein heti syö niin sitten tulee kakomista aamuisin ja saa mennä halimaa pönttöä.



 
Huomenta! Ultrassa minäkin olen nyt käynyt. Yli viisi senttiä oli pituutta. Siellä se vilisti! Ihan vauvan näköinenkin jo! Tätä ei tarvinnyt herätellä - pyöri kuin herhiläinen. Mitään merkkejä kehityshäiriöistä ei ollut :) huh. Voisikohan sitä jo luottaa, että tämä tulisi syliin asti....
Mä taidan nimetä meidän oman vilperiksi = työnimi. Mulla on sellainen poikatunne muutenkin.
Kiva, että teillä muillakin ultrakuulumiset on olleet hyviä. Mitähän sitä taas parin viikon päästä tekee, kun haluais jo jotain elonmerkkejä taas nähdä/kuulla. No onneksi neuvola on 3 viikon päästä, sitten jos pääsisi jo kuuntelemaan sydänääniä.
Aika pian Nanna sinulla jo tuntuu liikkeet - monesko lapsi sinulla on kyseessä? Voi kumpa itsekin jo noilla viikoilla tuntisi jotain!
Emppu, ei kuulosta minun korvaan hyvälle, jos tosiaan pahoinvointia vielä jatkuisi meikäläiselläkin tuonne viikolle 15. Tää on ihan kauheaa tää kuvotus. Mutta nyt ehkä paremmin kestää, kun näin eilen tosiaan sen, minkä vuoksi niitä oireita on :)
Elämänperhonen + vilperi 12+0
 
elämänperhonen: Esikoinen tämä minulle on. Kysyin kyllä sikolta juuri ja hän alko tuntemaan liikkeet myös esikoiselta näillä main, toiselta ja kolmannelta jo aikasemmin eli kai se sitte pitää paikkaansa :heart: . Ihanaa kun alkaa tuntumaan koko ajan enemmän ja enemmän todelta tämä raskaus :heart: .
 
FPI
Moikka :wave:

Kivoja neuvola ja ultrakuulumisia taas! :heart:

nanna, mulla on kanssa tuntunut sellaista kutinaa/kuplintaa mahassa ja oon miettiny, että onkohan ne vauvan liikkeitä? Englanninkielisessä lähteessä kyllä sanotaan, että näillä viikoilla voi jo ensiodottajakin tuntea liikkeet! Itseasissa oon aika varma, että tuo kutina/kuplinta on niitä liikkeitä, tuntuu nytkin, hih, ja on lissääntymään päin koko ajan!

Annu, tsemppiä ultraan!

Ai niin, VIHDOIN vastattiin tuolta kuuntelevauvaa-paikasta ja lähettävät hetimmiten dopplerini, joku sekaannus oli tapahtunut! Ja myös mun äippävaatteet lemonkids-nettikaupasta odottavat postissa! =)

Eilen kävin myös Lindexissä ja H&M:ssä ja ostin muutaman pikku-bodyn vauvalle!

Mulla on kanssa edessä tuo sokerirasitustesti, en tosin tiedä, että milloin, mutta ainakin ystäväni, joka sai vauvan tässä pari kuukautta sitten oli kanssa testissä, eikä mitenkään ilmaissut, että se olisi ollut kauhea.

Mukavaa torstaita :flower:

FPI+pikku-pepe rv 15+3 :heart:
 
Nanna - Juu kyllä ihan varmasti on liikkeitä,mä peräti olen minäkin tuntenut liikettä,hyvin pientä kylläkin mutta se että liikettä siellä on ja kun dopplerilla kuuntelee vauvaa niin sieltä kuuluu sellasia pox ääniä että tosiaan liikkuu,kyllä esim ilmaa jos masussa on niin erottaa ja ne tuntuu mun mielestä ihan erinlaiselta eli masussa ilmaa tunne ja vauvan liikehdintä.Tosi kiva juttu että tuntuu liikehdintää

ja tais FPI olla sama juttu että tuntuu liikettä,ihana juttu.Ja saat sen dopplerinkin,kiva juttu,tuu kertoilemaan heti kun olet sitten päässyt kuuntelemaan.Mun mies laittoi eilen niitä ääniä koneelle,ihana muisto ja kiva lähettää mesen kautta tutuille sitä ääntä ;)



Siis tästä sokerirasitus testistä niin - Mitkä on ne syyt kun ne tehdään ?
 
Huomenta kaikille mammoille! Pääsen tänään teatteriin katsomaan Titanicia ja sit amarilloon syömään. Jee! Meillä on töistä sellainen tyky päivä :D Tulee vaan pitkä päivä, mutta eiköhän sen jaksa.

miimu86 Meillä on kanssa sellainen perhoskoiran kokoinen pakkaus. On itse asiassa sekarotuinen: chihuahua ja pystykorva sekamelska. Ja älkää kysykö miten on saanut alkunsa - se on mysteeri :LOL: chihu on kuitenkin isä, sen verran tiedämme :D Mutta, mutta... pelko on persiissä miten meidän poika reagoi vauvaan koska on itse todella huomionkipeä ja hieman vaikea tapaus. Adoptoimme hänet noin kahden vuoden iässä paikasta, jossa häntä oli kohdeltu kaltoin, joten oli tosi arka tapaus ja pelkäsi lähes kaikkea mikä liikkui. Nyt on sitten tullut sellaiseksi ylisuojelevaiseksi meitä kohtaan kun ollaan hänelle niin rakkaita. Huutaa ja mekkaloi siis kaikelle joka yrittää meitä lähestyä. Uskon siis että meillä tulee olemaan vauvan tultua mustasukkaisuusdraamaa, mutta kun vauvan "kotiuttaa" oikealla tavalla eikä ala liian ylisuojelevaiseksi kummankaan kohdalla niin kaikki sujuu hyvin =) Sitten kun vauva on jo konttausiässä voi tulla taas uusia kohtauksia esim. lelujen kanssa tai Rikun (koiruus) karvojen repimisen kanssa, siitä Riku ei tykkää sitten yhtään... :kieh: Että tulemme elämään mielenkiintoisia aikoja :LOL:

No niin, josko taas jatkaisi töiden parissa. Mulla on nykyään hirveä motivaatiopula... :whistle:

Adette & Allu 15+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Annu82:
Siis tästä sokerirasitus testistä niin - Mitkä on ne syyt kun ne tehdään ?

Alkuperäinen kirjoittaja gibbon:
Siihen on monia syitä, miksi se tehdään.. Esim. äidin painoindeksi on yli 25, edellinen lapsi on ollut isokokoinen>4500g, synnyttäjä on yli 40-vuotias, pissanäytteessä on ollut sokerit koholla, syntyvä lapsi on arvioitu isokokoiseksi, aikaisemman raskauden aikana todettu raskausdiabetes, äidillä todettu PCO-oireyhtymä (munasarjojen monirakkulatauti), suvussa on sokeritautia jne.
=)
 
FPI, olitkin jo tilannut Lemonkidsiltä. Mä kanssa tilasin yhdet housut sieltä, ja olen tyytyväinen niihin. Sellaset mustat perushousut (joita oli kolmea pituutta tarjolla). Ne on ainakin mukavan joustavat, että menee hyvin eri vaiheissa raskautta.

SOKERIRASITUS mulle tehdään myös, ehkä rv 26, koska painoindeksi oli juuri yli sen 25 ennen raskautta. Kuulemma jotain suunnilleen hiilihapottoman väljähtyneen kokiksen makuista mustaa litkua pitää juoda ,ja sen jälkeen parin tunnin välein mittaillaan sokerit. Kuulosti jotenkin siltä, että siihen saa hyvinkin lähes koko työpäivän kulumaan. Ymmärsin nimittäin, että kaksi kertaa kahden tunnin välein se mitattaisiin. En ihan varma ole.

NEUVOLAkäynneistä, nehän pitäisi olla noin kuukauden välein aluksi, mutta täällä on välistä jätetty ainakin yksi käynti pois, eli nyt menen vasta rv 20+ seuraavan kerran, kun viimeksi rv 12+4 oli lääkärineuvola. Taitaa olla aika paljon vaihtelua eri kunnissa näissä palveluissa. Meillä pitää itse omatoimisesti joka kerta sitten käydä puntarilla ja tehdä pissatesti vessassa. TH mittaa joka kerta verenpaineen, ja joskus katsotaan hemppa, mutta ei näköjään aina. Mulla kun oli muista syistä otettu se tammikuussa (ja oli 131), niin neuvolassa ei ole otettu vielä kertaakaan.
 
Sitä piti vielä teille valittaa, kun täällä ei saa rakenneultraakaan kunnan puolesta. Pitää nyt miettiä, menisikö yksityiselle saman tien 4D-ultraan vai tavalliseen rakenneultraan. Olen tuota 4D:tä vakavasti harkinnut, mutta vielä ei saanut aikaa niin pitkälle varattua, kun se olisi viikoilla 20-24.

Novelle rv 13+4
 
FPI
Tässä vielä lisäinfoa siitä sokerirasitustestistä:

"Raskausviikot 22-28
22.-28. raskausviikkojen aikana neuvolassa käydään keskimäärin 4-5 viikon välein.

Terveydenhoitajan vastaanotolla
Perustutkimusten lisäksi terveydenhoitaja kertoo Kansaneläkelaitoksen (Kela) maksamista lapsiperheen etuuksista. Jos perhe haluaa osallistua perhevalmennukseen, sovitaan sen aikataulusta terveydenhoitajan kanssa.

Sokerirasitustesti
Sokerirasitustestiin ohjataan yleensä raskausviikoilla 26-28, jos raskaana olevalla naisella on jokin näistä:

On ylipainoa (painoindeksi yhtä suuri tai suurempi kuin 25)
Edellinen lapsi on painanut enemmän kuin 4500 g
Syntyvä lapsi on arvioitu suurikokoiseksi
Ikää on yli 40 vuotta
Aikaisemmassa raskaudessa on todettu raskausdiabetes.
Sokerirasitustestillä pyritään selvittämään, onko odottavalla äidillä raskausdiabetes. Se on raskaudenaikainen sokeritasapainon häiriö, joka todetaan tai alkaa ensimmäistä kertaa raskauden aikana ja joka häviää raskauden päätyttyä.

Tutkimusta edeltävänä iltana klo 20.00 jälkeen ei saa syödä eikä juoda kokeen aloittamiseen saakka. Testi suoritetaan laboratoriossa. Sokerirasitustesti on verinäyte, joka otetaan kahden tunnin kokeessa kolme kertaa. Ensin otetaan niin sanottu paastonäyte, jonka jälkeen annetaan juotavaksi glukoosiliuos. Verinäytteet otetaan tunnin välein.

Koko testin teon ajan on oltava levossa. Mukaan kannattaa ottaa välipalaa, jonka voi nauttia heti testin teon jälkeen.

Perustutkimukset:

verenpaineen mittaus
painon punnitseminen
virtsatutkimukset
sikiön sydänäänten kuuntelu
kohdunpohjan korkeuden mittaaminen
Lääkärin vastaanotolla
Normaalin raskauden toinen lääkärikäynti sijoittuu yleensä viikoille 24-28. Lääkäri tutkii tuolloin kohdun koon sekä kohdunsuun tilan. Tutkimuksella selvitetään, onko raskaudessa ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuus. Lisäksi kuunnellaan sikiön sydänäänet.

Mahdollisesta painonnoususta keskustellaan. Samalla lääkäri arvioi, onko sokerirasitustesti tarpeellinen. "

Novelle, kiva, että olet ollut tyytyväinen housuihisi, toivottavasti olen samaa mieltä! ;)
 
Hyvää huomenta kaikille :wave:
Tervetuloa kaikki uudet lokakuiset!
Mä olin vaan sammuttanut herätyksen ja käynyt uudestaan nukkumaan. Onneksi poika tuli ajoissa herättämään ja kysymään, että: "eiks mun äiti pitäis lähtee kohta kouluun?" :ashamed: Mulla oli tossa 3 vapaatakin putkeen ja 2 ekaa päivää mä vaan nukuin, enkä saanut tasan mitään aikaiseksi. Vaikka oli aikomus käyttää hyödyksi vapaat :whistle: Onneksi nuo lapset on jo niin isoja, että voi vaan päivälläkin nukkua jos nukuttaa. Hattua nostan kaikille teille, joilla pieniä taaperoita kotona :flower:

Maanantaina kävin neuvolassa. Sydänääniä kuunneltiin ekaa kertaa ja hyvin kuului. Syke oli n. 150. Paino oli taas noussut ihan liikaa. Pitää tosissaan ruveta tarkkailemaan syömisiä. Ja jos vähän kerkeis (lue: jaksais ) selkälihaksia treenaamaan tässä kotosalla. Meinaa töissä selkä kipeytyä siihen malliin, ettei tällä loppuun asti tehdä töitä, jos ei asialle jotain tee.

Minäkin joudun tuohon sokerirasitukseen jossain vaiheessa, kun bmi oli yli 25. Kuopuksen odotusaikana olin myös siinä muista syistä. Ja pakko sanoa, että traumat on jäänyt :x Laatta meinasi lentää useampaan otteeseen litkua juodessa ja ihan sai töitä tehdä, että pysyi sisällä. Että kauheen innoissani en sinne ole menossa,,,

Vaunuja oon käynyt jo kattelemassa. Mutta aion ostaa vasta kun saan tietää sukupuolen, koska jos tulokas on tyttö, niin haluan tyttöväriset kärryt :)

Liikeitä olen minäkin tuntenut jo jonkin aikaa :heart: Ihanaa kun tietää pikkuisen olevan kunnossa :) Aluksi tuntui parhaiten kyljellään maatessa, mutta nyt ihan missä ja milloin vaan.

rv 15+1
 
Huomenta!

Taas on vietelty hiljaiseloa, lukemassa kyllä käyn joka päivä tein kuulumisia, mutta ei oo oikein ollu mitään kommentoitavaa kummemmin.

Onnittelut ultrasta mukavia kuulumisia saaneille ja tervetuloa täältäkin uusille.

Kysyisin FPI:ltä että ethän sattunut farkkuja tilaamaan tuolta LemonKidsiltä? Olisin ollut utelias ja kysellyt noista kokojutuista, kun tuolla sivuilla lukee että voisi tilata omaa kokoaan normaalisti olevat? Jos viitsit vastailla. :)

Liikkeistä oli kanssa juttua ja siihenkin kommentoisin sen verran että miulla kanssa jo tuntuu noita liikkeitä, ihan siis sellaista tönimistä, yleensä iltaisin kun sängyssä makailee. On aika kivan tuntusta. :D

Nyt taas siivoilemaan.

AngelEyes ja masukki 13+2

 
Heippa!

Nyt tulee kovasti omaa napaa, kun kävin tänään siinä nt-ultrassa ja olen niin innoissani kun näin pikkuisen siellä. Kaikki oli hyvin, virtsarakko oli ainoa mitä kätilö ei nähnyt, mutta arveli että se voi olla tyhjä, joten ei kannata huolestua.
Laskettu aika siirtyi vähän eteenpäin eli virallinen on nyt 24.10 (jos Nanna viitsit vaihtaa :) ) jaja saatiin monta kuvaa mukaan, mieskin pääsi onneksi osallistumaan. Oli kyllä niin ihana nähdä pikkuisen heiluttelevan sormia ja pyörivän väkkärän lailla :heart:

Noista mammavaatteista olette jutelleet, itse olen ihastunut Lindexiltä ostamiini mammafarkkuihin ja pidän niitä jatkuvasti kun ne vaan on niin mukavat päällä. Maha ei kyllä niin vielä pullota, että tarvetta oikeasti olisi niitä pitää :snotty:

Mutta nyt ulkoilemaan, oikein mukavaa päivää kaikille,

Taralee 11+6
 
elämänperhonen Mie ainakin meinasin pitää kaikki kesälomapäivät just ennen äippälomaa, eli jään kesälomalta suoraan sit äitiyslomalle. Tämä sen takia että saa sitten lomaltapaluurahan, jos vaikka ei jaksakkaan sit loppuajasta olla töissä.

AngelEyes ja masukki 13+2
 

Yhteistyössä