***LOKAMASSUT 2008 Huhtikuussa***


Heipä hei jälleen. Onpas tullut paljon tekstiä. Mukavaa, että monilla on ollut hyviä ultra ja neuvola kuulumisia. Itselläni neuvola ensiviikolla, enkä jaksaisi millään odottaa. Toivottavasti pääsee sydänääniä kuuntelemaan. Doplerin kanssa en oo vielä ollut missään tekemisissä:) Missä vaiheessa teillä on alettu kuuntelemaan neuvolassa? Mulle sanoi viimeks, ettei kannata edes yrittää vielä...

Mulla on myös välillä iltaisin ollut sellaisia tuntemuksia, että vauvat liikkuisi mahassa, mutta en tiedä onko se mahdollista edes näin varhaisessa vaiheessa? Toisaalta onhan niitä siellä kaksin kappalein. Tiedä sitten kuvittelenko vaan....

Sokerirasitustestiin joudun varmasti, koska ylipainoa on ja äidillä diabetes.


elämänperhonen kesälomia oon aatellu pitää heti jo kesäkuun alusta, jos vaikka olis vielä silloin virtaa tehdäkin jotain=) Meillä on heinäkuussa töissä todella hiljaista, joten voi ottaa rennosti töissä. En oo kyllä pomolle vielä edes kertonut raskaudesta, mietin että jos tässä piakkoin kertois. Saa nähdä miten reagoi.. Miten ootteko te muut jo kertoneet töissä?
Mun oli pakko paljastaa lähimmille työkavereille, kun halailin pönttöä töissä.

Alkaa olla taas nälkä, joten ruokaa laittamaan. Hauskaa päivää ja voimia kaikille!

Irene & pikku veijarit 12+5
 
FPI
Angel Eyes, en ostanut farkkuja vaan: Housut 9fashion, Master Hyvännäköiset housut, joissa vyötäröllä napakka resori. Vyölenkit ja kangasvyö. Kerron toki olivatko hyvät, kun saan ne!

elämänperhonen, mä pidän kesäloman niin, että loman jälkeen on vielä 3 viikkoa töitä ennen äippälomaa!

Irene, mä kerroin töissä viime viikolla, kun kohtahan se näkyy kuitenkin kaikille...
 
Silleri
Välillä tännekin vähän (.) -kuulumisia:
Kävin seerumiseulonnassa, kun rakenneultraa ei meillä tehdä. Tosin en vielä ollut käynyt ottamassa alkuraskaudenkaan verikokeita, joten otatin kaikki kerralla ja 5 tai 6 putkellista sitä sitten vietiin... :D

Pahoinvointi alkaa olla vähitellen ohi, mikä taivaallinen huojennus! Nyt sitten ollaan koko porukka nuhassa, eikä 2v. tietenkään saa nukuttua kun nenä on tukossa. Sitten kiukutellaan koko päivä, eikä ison lapsenmötiskän kantaminen tunnu nyt jo kovin hyvältä.

Pikku hiljaa tuntuisi enemmän riittävän energiaa hommiinkin, miehelle varmaan mukavaa vaihtelua kun vaimo saa tiskattua ja siivoiltua sohvalla nukkumisen sijaan... :whistle: Vaikka kyllä se unikin maistuisi, ihan niin paljon pystyy nukkumaan kuin vain suinkin on mahdollisuus.

Silleri ja SuVi 15+2
 
Heippahei :wave:

Tämä olo ei kai lopu koskaan :x :x :x Esikoiseta loppu kun seinään ekan kolmanneksen jälkeen ja vielä täällä kärvistellään :x

Neuvolasta Mulla oli eka neuvola joskus viikolla 9+ ja seuraava on ens torstaina eli 16+0.Naistenklinikalla käyn nyt alussa n.1-2kk:n välein,sisätautilääkärillä ja ultrassa ja sitten myöhemin sydänäänikäyrässä aika usein.Esikoisesta kävin tokan raskauskolmanneksen lopulla joka toinen päivä.Että seurantaa ainakin on :D

Liikkeistä Mä olen tuntenut jo pikku möyrintää reilun viikon mutta en ole uskonut liikkeiksi koska luulin viikkoa olevan vähemmän mutta nyt kun viikkoa onkin jo 15 niin voisin kuvitella ne pikku kullan liikkeiksi :heart: Eilen illalla poksui taa masussa.Onneksi siitä punktiosta ei nyt ainakaan vielä ole tullut mitään,eilen vähän supisti ja juili mutta vähällä selvittiin.Tää on kyllä aikamoista piinailua tämä odotus :/ Ei saa oikein nukutuks enää kunnolla :/ Kunpa kaikki vaan oli hyvin :heart: Mehän oltas saatu tietää sukupuoli 100% varmuudella mutta en halunnut tietää.Mulla tulee luultavasti vielä mahdollisuus sitä kysyä jos satun haluamaan mutta en usko että haluan.Jänskäystä loppuun asti.

Nyt sohvalle lepäämään,jospa tää paha olo helpottais :x
-Laura ja Järkäle 15+0 :heart:
 
Kesäloman ajattelin pitää jo heinäkuussa, ja mennä sitten vielä muutamaksi viikoksi töihin. Voi olla, että elokuussa kaduttaa, kun mahan kanssa tulee töihin vielä.. Mutta en silti jaksa odottaa kesälomaa kauempaa!
 
Hei kaille! Kolmatta lasta odotan, tänään viikkoja 14 ja ilmottaudun mukaan =) Olen tuntenut liikkeitä jo reilun viikon, tulivat tässä tapauksessa tosi aikaisin, aikaisemmin mennyt surutta viikolle 18. En ole käynyt np-ultrassa, enkä mene, mutta neuvolassa on kuunneltu ja ultralla nähty, että yksi vilkas siellä köllii. Tulee sisaruksiinsa selvästi! B)

Neuvolalääkäri mittsi sf-mitaksi jo 12cm eli aika isoa vatsaa jo kannattelen. Ja painoakin on tullut jo 8kg lisää, aiemminkin aina 25kg, kun tuota turvotusta tuppaa tulemaan niin maan perusteellisesti. Seuraava neuvola on sitten viikolla 16 jotain, ja rakenneultraan menen toukokuun 20 päivä.

Vieläkö pääsee mukaan?
 
Sama homma minulla että heinäkuussa pidän loman ja tulen vielä takaisin töihin pariksi viikoksi. Ajattelin että kyllä tuon kesäloman turvin jaksan sitte vielä töitä tehdä. Mutta kesälomaa en kyllä jaksa odottaa =) .
 
Moi

olipas tullut tekstiä ja kaikilla hyviä uutisia neuvolasta ja ultrasta :heart:

Irene kyseli tosta et milloin neuvolassa kuunneltu dopplerilla niin mulla kuunneltiin eka kerran viikolla 10 kun kävin ylimäär. käynnillä kun olin lumikolan kanssa törmäilly ja :heart: äänet kuului silloin ihan hyvin..on yksilöllistä vähän miten kuuluu..normaalista täällä kuunnellaan viikolla 12-13 ekan kerran..

kesälomista mun ei tarvi niitä miettiä kun oon hoitovapaalla :)

vähän jänskättää...pitäis lähteä hakemaan postista tuo ostamani kotidoppler ja taidan tänään yrittää kuunnella sillä :heart:

liikkeistä mulla nyt viikkoja 14+6 ja oon parin päivän ajan miettinyt et liikkuuko mun mahassa joku :heart: ..en todellakaan voi sanoa vielä varmasti..mulla on kyllä istukka etuseinässä ja se voi vaimentaa tuntemuksia..viimeksi kun istukka oli etuseinässä, tunsin liikkeet varmasti viikolla 17...nyt tuntunut muutaman kerran kun olen kyljelläni, joten saa nähdä...
mutta nyt sinne postiin

pw14+6
 
Mukavia kuulumisia monella ultrasta ja neuvolasta =)

kesakarkki: tervetuloa sekalaiseen seurakuntaan mukaan, tietysti joukkoo mahtuu vielä :flower: Milloin sun laskettu aika on??

Tuntuu epäreilulta, et niin moni on jo tuntenu vauvelin liikkeitä. Ainahan sanotaan, et uudelleen synnyttäjät tuntis aikasemmin, mut ei ainakaan mun kohdalla pidä paikkaansa. Tosin, en tiedä vaikuttaako mulla toi kohdun asento (taaksepäin) ja istukan etupuolella oleminen liikkeiden tuntemiseen, ehkä... Taitaa kaikki "potkut" mennä vielä selän puolelle :D
No, ehkä pieni turvatyyny alavatsallakin heikentää tuntemuksia :LOL:
Muistelen, et kahdesta aikasemmasta tunsin varmaks liikkeet vasta joskus 16-17 viikoilla... sitä ootellessa.

jasmara ja masuasukki 13+6
 
Mukavia neuvola ja ultra kuulumisia taas tullut! :=) Voi kun äkkiä tulisi maanantai ja pääsisi itsekin kurkkimaan tuonne masuun :heart:

Monet ovat tunteneet jo liikkeitäkin.. Epäreilua, mäkin haluan :) Pojasta tunsin ekat liikeet vasta tasan rv20 illalla kun olin menossa nukkumaan. Vielä en ole edes osannut kuullostella masuasukin liikkeitä, kun tuskin niitä vielä kuitenkaan tuntisin. Luulen, että menee vielä useampi viikko ennen liikkeiden tuntemista. Niitä odotellessa :)

Irene kyselit sydänäänien kuuntelusta. Minulla ei vielä tässä raskaudessa ole kuunneltu, varmaan seuraavalla neuvolakerralla sitten. Löysin juuri kaappeja siivoillessa ensimmäisen äitiyskorttini, josta katsoin että poikaa odottaessa kuunneltiin ekan kerran rv 10, eikä silloin saatu ääniä kuulumaan. Seuraavalla neuvolakerralla 14+4 sitten kuului jo selvästi. Hauska vertailla nykyistä ja vanhaa neuvolakorttia, milloin on ollut mitäkin tuntemuksia jne .:)

Minä myös olen kotona pojan kanssa, joten kesäloman kanssa ei tarvitse miettiä, kun saan koko kesän rauhassa lomailla :) Sillon tällöin viikonloppuisin olen keikkahommaa tehnyt, mutta en ole vielä töissä kenellekään raskaudesta puhunut. Voi olla että piakkoi pitää ainakin osastonhoitajalle kertoa, sillä kaikkia hommia en enää suostu tavalliseen tapaan tekemään. Iloisin mielin ainakin viimeksi kaikki ottivat raskausuutisen vastaan, toki harmittelivat hyvän sijaisen menettämistä :)

Nyt ruoan laittoon..

gibbon ja mytty rv 12 tasan
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmara:
Tuntuu epäreilulta, et niin moni on jo tuntenu vauvelin liikkeitä. Ainahan sanotaan, et uudelleen synnyttäjät tuntis aikasemmin, mut ei ainakaan mun kohdalla pidä paikkaansa. Tosin, en tiedä vaikuttaako mulla toi kohdun asento (taaksepäin) ja istukan etupuolella oleminen liikkeiden tuntemiseen, ehkä... Taitaa kaikki "potkut" mennä vielä selän puolelle :D
Täällä toinen joka ei koskaan ole tuntenut liikkeitä kovin aikaisin. Joko en vain tarkkaile itseäni tarpeeksi tai sitten johtuu siitä että minulla on aina ollut istukka etuseinässä vaimentaa kuulemma liikkeitä ainakin lääkäri sanoi näin. itse odottelen ekoja liikkeitä joskus kolmen viikon päästä vasta :D

pumppernikkeli ja niilo 15+1
 
Tervetuloa kaikki uudet ja mukavia ultrakuulumisia saaneille :flower: !

Minä jännitän vaan kovasti sitä vauvan virtsarakon liiallista kokoa. Mä en jaksa tarkalleen kirjoittaa mitä on vasta saatu selville, mutta vielä on toivoa siitä, että kaikki onkin ihan normaalisti tai ainakin korjattavissa. Jopa kohtuun voidaan operoida, jos vaikka virtsaputkessa on läppä estämässä virtsan pääsyn pois rakosta. Siinä operaatiossa sikiön virtsaputkeen asetetaan sen läpän ohi joku ohut putki, joka sitten antaa lisäviikkoja elikkäs vauvalle aikaa kehittää keuhkojaan ja sitä kautta selviämisen mahdollisuudet kasvavat. Luojan kiitos, että tuli mentyä sinne ultraan ja että on olemassa tutkimuksia, joissa tällaiset asiat selviää! Mulla on seuraava ultra viikon kuluttua ja sitä tietysti odotan kuin kuuta nousevaa... Olen käynyt lueskelemassa teidän juttuja kyllä ahkerasti, mutten jaksa olla yhtä ahkera kirjoittamaan, kun on ajatukset niin tässä asiassa.

Kukkis ja pikku-Piko 12+6
 
Heissan....

Aloitanpas ensin sellasella kysymyksellä : Että heivaattekos mut lokakuisista pois,kun mulla siirty laskettu aika 4.11 asti,haluisin kyllä tässä olla kun tässä tullut viihdyttyä niin hyvin. ?

Mulla on masussa hyvin virkeä tapaus,jalat ja kädet viuhtoi sitä tahtia ettei ole tosikaan,mutta en ole niin pitkällä kun kuuluisi olla menkkojen mukaan,ja sitten mulla on uusi ultra 23.4 ja katsotaan lisää tilannetta.
Niskaturvotusta ei ollut olleskaan,mitä hämmästyin suuresti.
Liikkeistä sanoin että olen iltasin makuu asennossa sellasta pientä tuntenut että miten se on mahdollista ko olen niinkin alussa kuitenkin,niin sanoi että olen todella pieni ja siitä johtunee tämä että tunnen liikkeet todella aikasin ja vaikuttaa sekin että kolmatta oottelen.Ja väli näissä lapsissa ei niin suuri ole.
Pikkusella on mittaa 3,4cm :) Oli se ihana katsella sitä heilumista siellä,meni masulleen välillä.Tietysti kysyin sitten että miten,olenkin vielä näin pahasti riskiviikoilla että keskenmenoa aloin pelkää uudestaan enemmän niin sanoivat mulle siellä että lapsivettä on hyvin ja kaikki kyllä näyttäisi siltä että jatkuva raskaus on että syliin asti tulisi,ja sydän lyö tuhatta ja sataa.oli ihana nähdä se kyllä.

Sitten selvä profiili on lapsesta näkyvissä ja nenäluukin näkyi jo,voi että sentäs olen kyllä ylihäpsy,mutta nyt sitten oottelen sitten 23.4 ultraa ja toivoen että kaikki on sujunut sitten sinnekkin asti hyvin.


Niin sitten puhuin tuosta kotidopperista että nyt kun olen viikolla 10+2 niin kuin hän sanoi niin ihmettelin sitten että miten ihmeessä olen kuullut sydänäänet niin pitkään eli siinä kun laskin niin sitten viikoilta 8 asti niin sanoi että sekin johtunee mun pikkusesta koosta ja hoikkuudesta tietysti myös,ne tulee selvemmin sieltä esiin.


Sain pari kuvaa.Laitan vaikka linkkiä spaceeni jos saan ne sinne asti laitettua tänään niin pääsette katsomaan pikkusta ;)

Kiitos noista sokeri juttuihin vastauksista,mulle tuo on aivan uusi juttu.Eli mulle ei sitten kait pitäs tulla toistaseksi tuollasia testejä,lapset on ollut 4kg on syntynyt ja itselläni ei ennestään ole sokeriin liittyviä juttuja eikä lähiperheessä ja oma bmi on 20.

Annu & touhustiina 10+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja nanna81:
Annu: Totta sie täällä meidän kans pysyt kuitenki =) ?? Hyvähän se on, että pääset uudestaan ultraan (mieki tahon) ! Mutta kyllä tuo kuulosti, että kaikki olis sielä ok? Vai mitä =) ?

Kaikkea ei pystytty tarkastamaan kun oli alussa vielä,eli sanoi että vaati sen vajaa 12 viikkoa melkeinpä hilkulleen että saa varmat vastaukset rakosta ja päästä,mutta tähän astinen kehitys on hyvä :) ja se ettei ole niskaturvotusta niin iso juttu,sanoikin että harvoin tulee vastaan tälläsiä tapauksia ettei sitä yhtään olisi,sanoi etten kuulu sen osalta riskiryhmään olleskaan,synnyttäjänä olen riskisynnyttäjä kun sairastan epilepsiaa.
Ihana oli katsoa kun sillä oli sellanen meno päällä että,ei tarvinnut ees herätellä ;)
Ihana juttu kun saan olla mukana tässä ryhmässä :heart: Kuitenkin alusta asti melkein ollut niin mulle hyvin tärkeä asia.

Annu & Touhustiina 10+2
 
Moi

pikainen moikkaus vielä ja piti tulla kertoo ilouutisia ...kävin hakee sen dopplerin postista ja painuin äkkiä makkariin testaan sitä :LOL: ja sieltähä löyyi tosi selkeät sydänäänet ja ei ollu epäilystä et kumman ne oli :heart: ...nyt olen tosi iloinen kun hommaisin sen, ei tarvi ihan into piinä sitä neuvolaa odottaa ....olisin tullu toimeen ilman sitä mut kun sattui kirppis osiolta niin sopivasta sen löytää..

Annu tottakai pysyt täällä...mullakin la aika 4.10 mut leikataan ihan varmasti jo hyvissä ajoissa syyskuussa ja toivottavasti voin myös pysyä tässä pinossa siinä tapauksessa

mut nyt moi ja kesakarkki tervetuloa

pw 14+6
 
Pinkwawe - Ai kun kiva juttu että sydänäänet kuului,eikös ole ihana laite,mä ainakin nautin hih.Mulla vaan aikaseen kuuluu,sydän lyö sellaseen tahtiin että hui hih.
Kiva juttu että sopii että voin porukassa olla.

Niin tässä linkki kuvaan sieltä vaan klikkailemaan kuvaa suuremmaksi ;)

http://helppoa.spaces.live.com/photos/cns!
 
piti tulla nosteleen ku oltiin niiiiii kauas tipahettu :)

tänään oli siis lääkärineuvola ja kateltiin masuunki päin ja siellä se vauva hyppi ja heilu aivan kauheena. ei meinannu mitään mittoja antaa ottaa ko pomppi siellä. :D melko vilpertti siis tulossa. oli ihana nähdä taas pikkunen ja kaikki oli kunnossa. :heart:

pidemmällä olen kuin kuukautisten mukaan.. mutta antaa nyt olla tuolla etusivulla tuo laskettuaika, jos sitä sitten rakenneultran jälkeen laittas muuttaen jos on muuttuakseen.

jokos sitä uskaltais alkaa kertomaan uutista eteenpäin..... :whistle:

paukkuli 13+4
 
Uusille tervetuloa minunkin puolestani! Ihanaa kuulla iloisia uutisia ultrista ja neuvolakäynneiltä. =) =) Keskiviikkona kuului meilläkin sydänäänet, asukin syke oli 169. Hirveää menoa! Tiistaina sit nt-ultraan, päästään näkemään vähän kuvaakin. Olen tässä hemmotellut vähän itseäni, kun kävin eilen hierojalla ja tänään kasvohoidoissa. Yksi vanhempi tuttavani sanoi jokin aika sitten että nyt kannattaa kyläillä ja tehdä kaikkea ihanaa kun vielä jaksaa pienen mahan vuoksi.. ikään kun ei tiedä miten jaksaa liikkua ja ajella ison vatsan kanssa, aika näyttää. =) Otin neuvosta vaarin. Aamulla sanoin miehelle meneväni kosmetologille, hän kysyi että mikä se on? ilmeisesti kaksi hoitoa samalla viikolle oli liikaa maalaisisännän mielestä, jonka äiti ei ole käynyt missään. :LOL: Mitäs tuosta, käyn kun huvittaa. Suosittelen muillekin tuollaisia reissuja, oli ihanaa olla hoidettavana!
Annu- ihan vauvan näköinen pieni sinulla! Ihana kuva :heart: tuskin maltan odottaa näkeväni kuvat omasta, jos sitä osaisi sitten rentoutua oman olonsa kanssa.
Joku päivitteli loppumatonta pahoinvointia, täälläkin on sitä vielä. Tänään aamulla selvittiin ilman yökkimistä, mutta koville ottaa. Illallakin oli taas viittä vaille ennen ruokaa että käynkö ensin tyhjäämässä vatsan ja aloitan uudestaan.. Väsymystäkin on vielä, neuvolatäti oli siitä vähän huolissaan kun ei ollut vielä mennyt ohi.
Onnea huomisille neuvolakäynneille kellä on ja hyviä vointeja kaikille!

Sanna ja masuasukki 11+jotain
 
Angel Eyes Onpas sinulla jo massua! Ihana kuva :heart: Meillä myös yritettiin ottaa masukuvia, mutta kamerasta loppui sopivasti akut, joten jäi taas sekin homma. Pitäisi kyllä ottaa ettei jää sitten. Hyvinhän tämä masu jo erottuu - ei jää muille kyllä epäselväksi ;)

Sorruin eilen ostamaan kaksi bodya vauvalle!! :whistle: Olivat niin ihania ja alennuksessa ja kaikkee - oli vaan pakko saada :D Ehkäpä näitä vaatteita uskaltaa nyt pikkuhiljaa ostella. =)

Täällä olo on muuten normaali - väsyttää vaan taas niin pirusti, mutta ehkäpä sen voi laittaa työpaikan tyky-päivän piikkiin, koska kollegat ovat myös aika väsyneen näköisiä. Näiden päivienhän pitäisi piristää työyhteisöä, ei väsyttää!! :p

Juupajuu, jospa palaisia taas työn pariin. Tervetuloa uusille! :wave:

Adette & Allu 15+2
 
Huomenia.

Mä soitin tuossa neuvolaan ja kysyin,eilen illalla ko loikoilin niin 15 liikettä tuli ja näky ihan pientä masunpäällä,ai kun tuntui pieniltä kohdilta kun tuli sellanen tönäsy,mutta tosiaan piti neuvolaan tarkistaa että täh voiko noi nyt JO olla liikkeitä,olen pientä hipaisua tuntenut ennemmin vaan mutta nuo nyt oli toista luokkaa,hyvin vahva pakkaus tämä mun touhustiina ;) Sama juttu kun odotin tuota nuorinta eli 04 syntynyttä niin se oli vahva pakkaus että tuntui monta kertaa että tulee ulos masusta. ;)
Eli liikkeet tuntuu hyvin pienillä ja hoikilla ihmisillä paljon nopeammin ja vaikuttaa myös kuinka mones odotus.

Helmiyllätys - Touhustiina kiittää ;) kivoja aina nähdä noita kuvia vaikka ne on ns samantyyppisiä kaikki mutta mukavaa kuitenkin hih.

Pitäsköhän munkin ottaa tästä masusta kuva,on se sen verran pyäristynyt,no katsotaan milloin jaksaa,kun makaakin jo niin miehenekin sanoi että hyvin on kumpu kasvanut vaikka vasta viikoilla 10+3 mutta tuntuu kyllä enemmän että menkkojen mukaan oisi oikea mutta täytyy uskoa kätilöä asiasta nyt vaan ;)

Annu & touhustiina 10+3

 
elämänperhonen ajattelin pitää kesälomaa tossa heinäkuussa,mulle ei ole kertynykään sitä kun muutama päivä ja pyrin et saisin pitää 2viikkooa,osan palkatonta sitten.
Tarkoitus olisi et päästäis kahdestaan puolison kanssa pikku matkalle,kun se vielä on mahdollista!

Töissä en ole vielä kertonut,muuta kun lähimmälle kaverille. Eipä tässä hätää.

Eilen kävin neuvolassa ja kuulin että mulla ei olekaan ekaa lääkärintarkastusta, sellainen on kuulemma katsottu tarpeettomaksi.No ei sinällään haittaa.
Muuten kaikki oli ihan hyvin, sydänääniä sai kuunnella,aikamoinen pikajuna siellä kuului.
Arvot oli ok, terkkari suositteli mulle rautavalmisteita mun hemppa oli 138 (?mun mielestä se on hyvä?) Mut se on tietysti laskenu 154 joten onhan se iso tipautus.
Mun paino oli noussu kauheesti tai siis vähän alle puol kiloa.Mut ei paljon enempää tarttis nousta aina per kerta. Nyt vaan sit odottelemaan toukokuuta ja rakenneultraa. Hiphei

Hyvää viikonlopun alkua vaan kaikki!
:heart:
Tää lähtis töihin..


 
maisakaisa - Mulla oma hemppa oli alussa 146 ja laski kuukaudessa 136 mutta tosiaan ei missää tapauksessa ole tarvetta raudalle vielä,yleensä mulle ainakin sanottu että sitä suositellaan aloitettavaksi viikoilta 22 lähtien,erikoistapauksia tietysti on mutta sulla on hyvä hemppa edelleen.
 

Yhteistyössä