¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

poppari; Hmm.. Mitenhän kertosin.. Kilpaa oon ajanu ja parissa rallissa istunu kyydissä. Taidan jättää tarkemmat yksityiskohdat kertomatta ;)

Mä ostin ympärysmitaltaan isommat liivit ja toivon, että ne mahtuu sitten kun maito on noussut. Ihmettelen muuten sitä (olikohan tästä joskus puhettakin ) että miksi synnytyksen kivuista puhutaan, mutta kukaan ei kerro, miten kipeeltä tuntuu maidonnousu rintoihin ja ne jälkisupistukset :x h i r v e e t ä !
Synnytystäkin enemmän häiritsee se, että samassa huoneessa yrittää nukkua joku toinen mamma ja ite yrittää purra huulta niitten jälkisupistusten aikaan!

Mulla tulee päivisin ihan siedettäviä supistuksia tiheestikin, mutta öisin ne on ruennu painattaan niin tota alapäätä, että ihan pelottaa. Mut sillon ne tulee maks 20min. välein. Ei se niin kipeetä tee, mutta pelkään, että rupee ponnistuttaan niin että me ei keretä täältä mihinkään. Tosi rentouttavaa tää loppuaika :whistle:
Voin vaan kuvitella kun se tekee tällasen pohjatyön, että millä vauhdilla tää pirpana tähän maailmaan tulee :/

FPI
Moro!

Kiitos Tiihu tiedosta!

Eka- ihana kuulla, että vauva ei ole enää teholla, oikein hyvää jatkoa teille!

Lapsivedestä on monta kertaa täällä puhuttu, mutta kysyn nyt vielä, että mistä tietää, että se on lapsivettä eikä esim valkovuotoa? Kysyn, koska jotain äsken vähän lorahti, ei mitenkään paljon, mutta en osaa sanoa, onko valkovuotoa vai mitä...ihan väritöntä ja hajutonta...?? Ei supista eikä mitään sellaista, eilen illalla tuntui, että vauva olisi vähän laskeutunu alemmas, ei paina keuhkoja niin paljoa.

Mukavaa lauantaita!

FPI+pepe rv 37+5 :heart:

Fpi Mullekin lorahtelee pöksyihin vähän väliä, ja samaa on jatkunut jo parisen viikkoa joten luulen että ainakin omalla kohdallani on kyse valkovuodosta. Tosin, se ei oo yhtään niin "paksua" mitä yleensä eikä haise milleen. Yleensä on pöksyt märkinä just kun nousee sängystä tai on istunut pitkään ja nousee ylös.

edellisessä raskaudessa kävin samanmoisten lirahtelujen takia tarkastuksessakin jossa katottiin jollain testillä onko se lapsivettä. Eikä se ollut, joten ehkä siksi otan nyt vähän rennommin. Eikä ne siellä pitänyt mua mitenkään pöhkönä, vaan olivat tosi kivoja varsinkin kun mua hävetti sit ihan kauheesti kun se ei ollutkaan lapsivettä.

Vai olet sinä Huitshapeli "ralli-ihmisiä" ;) Mun mies harrastaa kans ralli juttuja ja hän on istunut 5 vuotta kaverin kyydissä kartalla :wave:

Huhuilen uudestaan josko täällä olis ketään muita mun lisäksi jolla epäillään (ehkä) liian ahtaita paikkoja normaaliin synnytykseen!! Huhuuuu, onko ketään muita?

Meela 34+0 POKS!

Heipsan pitkästä aikaa.

Alkaa vissiinkin päänsärky vähitellen helpottamaan, johan sitä kestikin, tosin on vieläkin päiviä jolloin on pakko ottaa vahvempaa lääkettä :/

Torstaina oli lääkärineuvola ja sen olis ihan hyvin voinu jättää väliin, ihan turha reissu, mitään ei osannu kyl se lekuri kertoa, eikä edes ultraa käyttää :kieh: :headwall: No onneksi on maanantaina polille meno edessä :)

Kerhosta muistuttelen et salasanaa saa yv:llä. =)

veetis ja pikkuinen 35+2

Lauantaita kaikille!
Tänään olis sitten tasan kuukausi laskettuun aikaan,vaikka saisikin jo tulla,rupean olemaan jo niin levoton ja kärttyinen :whistle:
On niin lohduttavaa lukea että muitakin valvotuttaa öisin,pelottaa vaan että miten sen synnytyksen sitten jaksaa kun on jo näin poikki muutenkin..esikoista odottaessa nukuin kuin tukki lopppumetrit.

Luulisi että tähän isoon mahaan olisi jo tottunut..eilen illalla kun laittelin meille iltapalaksi tortilloita onnistuin maustehyllylle kurkottaessa polttamaan mahan paistinpannun reunaan,pääsi unohtumaan että tosiaan tässähän tämä iso rantapallo on,no nyt on sitten yksi arpi poikittais suunnassakin.. :x

Tulisiko kellekkään mitään hyviä leivonnaisohjeita mieleen,olisi kiva leipoa pakkaseen valmiiksi sitten kun vieraita rupeaa ravaamaan vauvaa katsomassa?

siis voiko ihmisellä olla näin tylsää :kieh:
oon viikonloppuleskenä mies kaitsemassa siskontyttöjä koko viikonlopun, ite yritän tässä kokoajan kehkeyttää tekemistä, oon pyyhkinyt pölyjä, luutunnut lattiat, järjestellyt jälleen kerran vauvan huonetta, pessyt pyykkiä kohta ajattelin mennä pesemään kylpyhuoneen.
mutta silti musta tuntuu että tää päivä ei lopu koskaan. blaah!
pitänee varmaan mennä kylppärisiivouksen jälkeen nukkumaan ja toivoa että huomenna ei olisi tylsä päivä :$

Tampere reissusta kotiuduttu. Päivää aikaisemmin kuin oli tarkoitus kun mies ilmoitti että hällä on menoa sunnuntai aamulla. Ei ollut ajatellut mulle kertoa aikaisemmin. sai nyt sitten reilu 300km istua autossa noin 24h sisällä. :kieh:

Satusta kaipasin, kävin galleriassa lukemassa että onko häntä siellä näkynyt, niin huomasin että heille on nyt poika syntynyt. Toivottavasti et satu ole vihainen minulle, kun kerron, mutta ajattelin että eivät ala ihmiset ihmetellä missä olet. ONNEA KOVASTI! :)

Täällä eletään jo toista päivää huolessa. tähän asti masuasukas on ollut itse aktiivisuus. joka päivä telmii niin kauheesti että meinaa hermo mennä, varsinkin iltaisin ja kun yhtään lepää. No nyt sitten on kaksi päivää mennyt jo hiljaisemmissa tunnelmissa. Illallakaan ei tule mitään sarjoja niin kuin aijemmin. ja liikkeet muutenkin on jotenkin vaisumpia.. eilen illalla laskin liikkeet niin juuri se 10 taisi tulla, ehkä 12 tai jotain mutta siis todella vähän kun normaalisit iltaisin tulee se 10 liikettä ensimmäisen vartin aikana. Tänään vielä kattelen ja herättelen, josko on vain sellaisessa asennossa ettei kunnolla liiku, mutta jos ei illalla parane niin soitan huomenna äippäpolille josko pääsisin käyrille.

saako äippäpolille soittaa suoraan, vai pitääkö olla neuvolan lähete että pääsee sinne käyrille?
Neuvola on kiinni viikonlopun, että ei kai mun pidä maanantaihin kärvistellä tätä epätietoutta... :ashamed:

Huolesta soikeena rv35+5

Onneksi olkoon Satu! :hug:

Toiveikasodottaja, voi sinne synnärille soittaa suoraan, kertovat kyllä sitten pitääkö mennä näytille, ite soitin sillon maanantaina suoraan kun ei liikkeitä tullut kolmen tunnin seurannassa kuin muutamia hassuja, käskivät heti näytille vaikka kello oli 23. Sulla noita liikkeitä onneksi tullut paremmin kun mulla, eikä meidänkään vauvalla ollut loppujen lopuksi hätää, mutta eihän sitä voi etukäteen tietää. Sanoivat mulle siellä sairaalassa, että mieluummin kannattaa olla varovainen ja soittaa/tulla "turhaan", kuin olla soittamatta jos jotain onkin vinossa. Mutt jos siis tulee se 10 liikettä kuitenkin niin sehän on hyvä. Mutta jos huolettaa, soita.

Onnea kaikille vauvautuneille. mäkin olen nyt alkanut pesemään vaatteita valmiiksi ja huh, mikä homma! pitääkö se makuupussi,joka tuli äippäpakkauksen mukana pestä? ootteko pesseet?
mulle ei ihmeempiä, ei kait supistuksia ole ollut - mutta tänään tuli eka kertaa sellainen vihlonta tuonne alapäähän luihin ja sitten jonkin aikaa painoi sillai peräsuolta...luulin, että nyt se on menoa - mutta se sitten rauhoittui. rv mulla on vasta 34+2. Tää tila alkaa pikkuhiljaa kypsyttää - varsinkin kun mies kokee, että kun huilaan ja en jaksa nostella ja tehdä kaikkea, että mä vaan esitän :ashamed:

Tuleehan niitä liikkeitä tosiaan juuri säkällä ja ehkä pienellä herättelyllä se 10 mutta kun se on tosiaan ollut niin kummalisen rauhallinen muuten niin yritän kyllä päästä huomenna sinne äippäpolille. En mä kestä tälläistä huolta kun yö unet menee kun miettii että onko kaikki hyvin vai ei. Kiitos kannustuksesta. :)

minä ainakin pesin sen äippäpakkauksen makuupussin. En tiedä oisko pitänyt mutta pesin kun ne kaikki haisi niin uudelta ja pakatulta että halusin pestä. :)

Joko satukin on saanut vauvansa?? Voi ihanaa, onnea sinnepäin :flower:

mä olen tänään koko päivän kitunut supistusten kanssa. Ne on kipeitä mutta ei kamalia. 20 minsaa onneksi vaan väliä parin tunnin ajan ja sitten on taas pari tuntia ettei tule ollenkaan. Tekis mieli kirota. Miksi turhaan pitää kärvistellä näitten kanssa... lähtis kunnolla tuo syntymään eikä kiduttais tällälailla...

hapannaama 37 + 2

Lauantai-iltaa!

Päivät tuntuvat menevän nopeaan, vaikka tuntuu, etten mitään järkevää saa tehtyä. Alamahassa on nyt pari päivää ollut menkkamaista jomotusta, voikohan jotain kypsymistä tapahtua vai onkohan toiveajattelua.

Multa terkka on nyt parina viimeisenä käynnillä kysynyt useamman kerran, että liikkuuko vauva tarpeeksi ja sanonut, että jos liikkeitä ei tule tarpeeksi tai itseä epäilyttää, kannattaa soittaa synnärille eikä jättää soittamista yön yli. Lisäksi on sanonut, että mieluummin soittaa kuin jättää soittamatta. Pystyy ainakin itse nukkumaan yönsä paremmin, jos on kysynyt joltain neuvoa. Tämä asukki tuntuu liikkuvan pari päivää hyvin ja sitten tulee pari hiljaisempaa päivää. Eilen ja tänään on liikkeitä tullut ihan hyvin, mutta keskiviikkona ja torstaina olen laskenut liikkeitä, tunnissa olen nippa nappa saanut sen kymmenen hentoista liikettä. Voisi nämä liikkeet tulla vähän tasaisemmin, niin ei tarvitsisi niiden vuoksi hermoilla.

Monet ovat saaneet vauvasta kokoarvioita. Onko ne terkan vai lääkärin tekemiä, käsikopelolla vai ultralla? Itseä epäilyttää vauvan koko, kun sf-mitta on reilusti käyrien yläpuolella, painoa tullut liikaa ja muutenkin geenien perusteella voisi tulla iso. Terkka ei ole mulle sanonut mitään vauvan koosta. Viimeisessä lääkärineuvolassa pari viikkoa sitten lääkäri ei edes koskenut mahaan. Kysyi vain, tuntuuko liikkeet enemmän ylhäällä ja kun vastasin joo, niin merkitsi korttiin rt. Onneksi kirjoitti lähetteen eteenpäin ison sf-mitan vuoksi. Toivottavasti siellä selviää suunnilleen vauvan koko ja tarkemmin, miten päin on tuolla mahassa.

jasmara: mä voisin haluta sen omppupiirakan ohjeen. Olen yrittänyt keksiä, mitä teen vierasvaraksi pakkaseen ja tuo kuulostaisi hyvältä

Vega 37+1

Heippa!

Vega-Pisti silmään tuo sun kirjotus.
Ite olen menossa synnytystapa/painoarvioon ensi ke"vaadin"saada lähetteen kun esikoinen oli isokokoinen ja synnytys vaikea.
Esikoista odottaessa ei tehty mitään arvioita ja koko tuli täytenä yllätyksenä.

Nyt toista odottaessa,tietoisempana asioista en suostu kylmiltään lähtemään synnyttämään ilman minkäänlaisia arvioita.
Vahva tunne on ettei tämäkään mahan asukas mikään höyhen sarjalainen ole kun sf mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella ja on vaan sellanen "mutu tuntuma"omasta kehosta.
Kävin jo kätilön kanssa keskustelemasa mutama vko aiemmin kun mulla on jäänyt pelkoja esikoisen synnytyksestä ja ku toisen synnytys lähestyy niin pelot on vaikuttaneet minuun aika lailla :|
Millasia lukemia sulla on noi sf mitat olleet?
Aika jännä ettei terkka ole aiemmin jo laittanut lähetettä sulle.
Itekään en varmaan olis päässy ellen olisi ottanut asiaa puheeksi ja käydessäni pelko keskustelussa kätilö luki terkan tekemän lähetteen "painoarvioon tarvittaessa"
Onneksi oli mukava kätilö ja antoi lääkärille ajan samalla käynnillä valmiiksi.
En olisi kuulemma välttämättä koskaan saanut muuten aikaa.. :|

Huomenta ja suuret onnitteluni jo vauvautuneille :) Ihanaa kun vauveleita alkaa jo putkahdella, ystäväpiirissänikin kaksi vauvaa syntynyt lyhyen ajan sisällä ja en malta odottaa että pääsee pieniä näkemään.

Omaan napaan ei kummempia.. vaavi tuntuu kasvavan vain hirmuista vauhtia ja liikkeet senkun kovenee. Yöni olen toistaiseksi nukkunut hyvin, mutta nyt vaivana sellainen minulle uusi juttu kuin TURVOTUS :eek:
Turvotuksesta varmasti ollut jo joskus puhetta, mutta mikäli olis jotain vinkkejä joilla tätä sais helpotettua niin otan ilomielin neuvot vastaan!!
Perjantaina huomasin duunissa että onpas sormet pötiköinä ja sen jälkeen tää on vaan pahentunut. Missään muualla sitä ei ole, onneksi. Jalat on ihan normaalit. Sormien päät on rystysistä alkaen valkeat ja sormet TOSI PAKSUT :( Yritin eilen lenkillä heilutella käsiä paljon ja puristella niitä nyrkkiin ja auki, mutta ei vaikutusta. Näytti vaan varmaan aika hauskalta. Lenkkeilyä kyllä harrastan vielä paljonkin, joten liikunnan puutteesta ei varmasti ole kyse.
Kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu minua neuvomaan.

Kirjoittelen lisää kunhan kahden viikon päästä pääsen mammalomalle niin sitten varmasti on paremmin aikaa täällä norkoiluun. Tsemppiä kaikille viimeisille osotusviikoille!!

Nirppu + Elmeri 33+2

Minua turvottaa sen verran, että huomasin ettei yhdet saappaat mahdu jalkaan (vetoketjun kohdalta) ja vaa´assa kävin aamulla ja painoakin on humahtanut ihan lähipäivinä/viikon aikana kilo.. esikoisestakin painoa nousi juuri ennen synnytystä joten aika lähellä taidetaan olla! Eilen illalla jo jännäilin, tuleeko lähtö kun supistuksia tuli koko illan, poislukien saunassa käymistä jonka jälkeen muutaman tunnin ajan supisteli mutta nukkumaankäydessä ne lakkasivat.

Ensi lauantaina olisi ne yhdet kihlajaiset jonne haluaisin päästä eli aikasintaan ensi sunnuntaina voin synnyttää :D

rv37 B)

katiapatia vei sanat suustani :D Oon kans ihan hermona näiden supistusten kans |O
Eilen(KIN) supisteli vartin välein ja kivuliaasti parisen tuntia. Mut sit loppuvat... aaarg. Sit ku supistelee kerkee jo intoutua vähäsen, et jokos jokos... Mut eipä tietenkää :p
Satuselle onnea :flower: vaik ei vissii itse oo päässykää tänne ilmottelee.

Hyvät sunnuntait kaikille :wave:
Liina ja tiiti 37+3

onnea satu pojasta!!! :heart: ja kaikille muillekin jos en ole huomannut onnitella vauvautumisesta :flower: :flower: kateeksi alkaa jo pikkuhiljaa pistämään kun sais täälläkin alkaa jo tositoimet :D
Flunssaa täällä edelleenkin poden ja eilen olin niin tukossa että oli pakko laittaa nenäsumutetta...no sit rupesin vast miettiin et oliskohan sitä saanut laittaa ja tarkistin netistä niin ei sais käyttää raskaus aikana...eli se siitäkin avusta :snotty: täytyy vaan mennä patsasteleen kuumaan suihkuun...jos se sais vaikka jotain muutakin aikaan :D

Supistelee edelleenkin aika tasaseen tahtiin mutta sietämättömiä kipuja ei niiden yhteydessä oo... luut on kyllä niin kipeet ette meinaa sängystä päästä ylös...

ELÄMÄNPERHONEN mä pesin sen makuupussin ihan sen takia että kangas vähän pehmenee... taitaa olla miesten yleinen vika että eivät ihan osaa hahmottaa mitä elämä on tälläsen mahan kanssa ja täynnä vauvaa =)

[/b]Cristiina ja vaavi 37+3 :heart:

moi

Satuselle :flower: kun pääsee lukemaan tänne viestejä...

nirppu mulla kans sormet tönkköinä ,varsinkin kun eilen söin tortilloja ym herkkuja :p , yritä välttää kaikkee suolasta, juo nestettä runsaasti, ananas ,mansikka vois auttaa poistaa ylimääräistä nestettä ja kannat kattoon aina kun mahdollista

suppailee täälläkin :kieh: , ihan kohta tekis mieli jo sairaalaan =)

pw 37+1.. :heart: :eek:

Onnea kaikille vauvansa saaneille. :flower:

Taas pitkä tovi omasta kirjoittelusta, mutta päivittäin täällä notkun taustalla ja lueskelen teidän kuulumisia, ihanaa et niin aktiivisesti tää pino pysyy vaan korkealla. =)
Omaan napaan ei kummempia kuulu, raskaus etenee hyvin ja malttamaton olo kasvaa päivältä päivältä suuremmaks ja oma nyytti olis jo tervetullut. Valmisteluja vauvaa varten on pikkuhiljaa tehty, sairaalakassi pakkaamatta ja tänään taas oon vaatteita pessyt, muutamat hankinnat vielä tekemättä, mutta ensi viikolla olis tarkoitus kaikki laittaa valmiiks, että ei enää tartte muuta kuin odotella vaan lähtöä. Vaikka hössötystä taas varmasti loppuun saakka, onhan se ihan tieto... :D
Eilen kävin tarkastuskäynnillä äippäpolilla, kun perjantaina neuvolassa oli hieman laskua sydänäänissä, koska asennot oli mitä sattuu jossa niitä kuunneltiin, mutta äippäpolilla sydänkäyrässä pikkuisen syke oli hienoa ja ultrassa kaikki hyvin. Saatiin myös todella ihana kasvokuva otettuna 4D-ultralla, harmittelenkin jo aikaisemmin, kun jotenkin kaikki ultrakuvat ovat olleet epäselviä tai muuten huonoja, mutta nyt tää kuva kyllä korvaa kaikki noi. :heart: Ja painoarvio oli nyt 2600g, että ihan sopusuhtainen vauveli tulossa.
Turvotusta on täälläkin ollut jo pitemmän aikaa, aamulla jalkapohjat oli kuin pallot ja liikkuminen sen mukaista. :( Paino nousee hirveätä vauhtia tuon takia ja neuvolassa terkka jo puhui uudesta sokerirasituksesta, jos ei tilanne ensi viikolla ole muuttunut. Mutta lepääminen ei ole oikein onnistunut ja en mä kyllä malttaiskaan pötkötellä, aina pitäis jotain olla tekemässä ja ne tekemättömät hommat kummittelee mielessä, et ei siitä levosta osaa nauttia.
Nimistäkin teillä oli jo puhetta kait jossain vaiheessa ja kummeista, vai muistankohan ihan väärin.. :ashamed: Pojalle meillä on nimi ollut valmiina jo plussaamisesta saakka ja tytölle todennäköisesti silloin päätetyt toinen ja kolmas nimi, mutta etunimestä tulee olemaan sitten vääntöä tai muuten vaan päättämisvaikeutta, ihania nimiä olis niin monta. Mä nyt olenkin päättänyt odotella lopullista valintaa siihen asti, että näkee pikkuisen ja miltä hän sitten näyttää. Kummien valinta tuottaa tuskaa, sylikummit meillä on valmiiksi mietittynä ja heitä pyydetään sitten kuin vauva on syntynyt, mutta sisaruksilla on kolme kummia yhteensä ja nyt sitten se yhden löytäminen tuottaa vaikeuksia, eihän se pakollinen olisi, mutta kiva lisä siinä kyllä. Mullakin on paljon serkkuja, mutta ei heidän kanssa sillai ole niin enää tekemisissä, että kehtais pyydellä kummeiks ja välttämättä en haluaiskaan, kun ei yhteyttä pidetä muutenkaan. Miehen sisarukset ollaan jo käytetty aikaisemmin ja mulla ei sisaruksia olekaan sitten. Kavereissakaan ei oikein ole sellaisia joita vois pyytää, suurin osa kavereista on noita sukulaisia jotka jo on kummeina ja loput sitten ovatkin asia ihan toinen, Huoh, no kait tuo asia sitten ratkeaa jotenkin lähempänä sitten...

Kipeitä supistuksia ei vielä ole ollut, mutta muuten onkin alapää kipeä.
|O Käveleminen on yhtä tuskaa, jos pitempää tallustelee ja jalkoja ei pysty enää paljoa nostelee, pukeminen onkin tosi hauskan näköstä varmasti ja aina pitkällään olon aikana pitää olla kasa tyynyjä jalkovälissä niin et toinen jalka sojottaa taivasta kohden liki. :LOL:
Mutta nyt odottaa ruuanlaitto ja lapsetkin kaipaa jo äiteen seuraa. Kaikille hyviä vointeja!

Kielo81 36+1 :heart:

Kuulumisia. Vaavi oli illalla ihan normaali taasen, tai ainakin melkein. kun bb:tä rupesin katsomaan sängyllä kyljelläni niin jumppa alkoi. 10 liikettä täyttyi ensimmäisen 15min aikana. Ja aamullakin kun ylös nousin, jumppasi jo melkein normaaliin tahtiin. Normaalisti päivällä vauva on tosi hiljainen että täytyy nyt seurailla iltaan ja jos taas mennään siihen että ei liiku niin sitten soitan että pääsis äippäpolille. Menisin heti jos se poli oisi lähempänä, mutta kun matkaa on se 70km niin ei ihan pienestä huvita sinne lähteä kun on juuri reilu 300km ajoja takana tampere reissusta.

Huuto netistä taas shoppailen. Loistava paikka. Nyt kun sukupuolenkin vauvalle tietää niin olen jo monta hienoa vaatepakettia löytänyt... tili tuli, tili meni, näkikö kukaan? :LOL:

Niistä jumbositeistä pitikin kysyä. Että onko ne mini ohuet huonompia/ikävämpiä käyttää, kuin maksi malliset. toki pitää olla kaikki yömalleja mutta sitä mietin että onko ne paksummat sitten mukavampia jos on tikkejä ym tuolla alakerrassa. NOrmaalisti olen kyllä ohuita tottunut käyttämään... Ei tällänen ekakertalainen osaa tälläisiäkään ajatella. :LOL:

rv 35+6

Yhteistyössä