¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

Vega: minulle nla-lääkäri povasi, että vauva on jo iso ja syntyy tod.näköisesti isompana kuin aikaisemmat. Pääsin kuitenkin diabeteslääkärille, joka ultrasi tarkkaan ja mittasi samalla vauvan, joka sillä hetkellä oli n.2,5kg, eli ihan 'normi' vauva meille on tulossa, ei liian iso. :D
Nla-lääkäri siis tutkiskeli käsikopelolla, onneksi pääsin tuohon ultraan vielä, kerkesin jo säikähtää. :D

Ööh 37++(?)
 
Onnittelut sadulle täältäkin jo etukäteen :flower:

elämänperhonen: pesin myös sen makuupussin. Mielestäni suosittelevat, et ne kaikki vaatteet pesis ennen käyttöä. =)

Vega: mulle painoarvio tehtiin neuvolalääkärikäynnillä ja ultraamalla. Meillä kun tässä neuvolassa sattuu oleen ultra-laite. Ilman sitä epäilen, et olis tehty arvioo. Mun sf-mitta on yläkäyrän tuntumassa ja vauva olis nyt kuitenkin "vaan" 2,2kg eli pienehkö (reilu 3kg syntyessään) . Se mittakaan ei siis kaikkea kerro, mut hyvähän sen on tarkistaa jos epäilyttää. =)

toiveikasodottaja: noi side-jutut on varmaan yksilöllisiä. Jos vuoto on hyvin runsasta mini-ohuet ei välttämättä ime niin tehokkaasti eli siks paksummmat olis parempia. Toisaalta eihän sitä etukäteen tiedä miten paljon vuotaa. Ite varaisin molempia eli ohuita ja paksumpia. Voihan niitä sit käyttää normi-menkkojen aikaan jos jälkivuodosta jää käyttämättä. :D

Musta muuten tuntuu, et taidan olla viimesiä synnyttäjiä tässä joukossa, vaikka laskettuaika onkin jo ennen kuun puolta väliä. Kun näyttää kokoajan siltä, et mun takana olevatkin jo jakautuu.... Kaikenlisäks kaikilla tuntuu olevan supisteluja jo melkosen paljon, kipeitäkin. Viittais siihen, et jakautumisuutisia tulee lisää pikapuoliin. :D

Vega kaipaili omppupiirakan ohjetta, tässä se hälle ja muillekin:

Ohjeella voi tehdä myös raparperi- tai marjapiirakkaa. Annoksesta tulee uunipellillinen eli n.25-30 palaa.

3 kananmunaa
3,5 dl sokeria
1,5 dl maitoa (voi korvata mehulla tai vedellä )
200g (2dl) sulatettua/juoksevaa margariinia
4,5 dl vehnäjauhoja
3tl leivinjauhetta

Päälle: omenasiivuja/lohkoja (3-4 keskikok. omenaa) , raparperinpaloja (n.6vartta), marjoja (n. 1 litra). Maun mukaan voi lisätä tai vähentää määrää.
Halutessaan voi ripotella päälle kanelia n.2tl.

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää sulatettu rasva ja maito/mehu/vesi. Sekoita vehnäjauhot ja leivinjauhe keskenään ja lisää taikinaan. Sekoita tasaiseksi. Kaada taikina leivinpaperilla vuoratun uunipellin päälle ja paista 200 asteessa n.25min.

Siinä tuo ohje, erittäin helppo tehdä ja maistuu varmasti. Ohje on mun äidiltä peräisin ja muistan, et sitä on käytetty mun lapsuudesta asti. =)


jasmara ja masuasukki 36+2
 
jasmara. yksilöllistähän se on, mutta todella hankala näin kuvitella mikä nyt ois hyvä ja mikä ei. Ensi kerralla olen onneksi vähän viisaampi. :D Pitää siis varata kaikenlaisia varastoon kun mies on sellaista sorttia että vaikka näyttäisin paketin ja kaupassa osoittaisin että tuollaisia niin taatusti toisi jotain aivan muita pää punaisena kun on ujoa sorttia. voin kuvitella jo valmiiksi tilanteen että mies saa melkein sydärin kun pakettia hyllystä ottaa, tiirailee ettei kukaan vaan nää ja juoksee äkkiä pois kaupasta jonkun paketin kanssa joka varmasti oisi jotain ihan muuta kuin pitäisi. :LOL: ihana mies minulla. :heart: Kiitos vastauksesta. :)

Ihana tuntea kun vaavi nyt mylvää oikein kunnolla. löysi taas nuo kylkiluutkin. :kieh: Kai se vain lepäili tai oli erilaisessa asennossa kun oli niin hiljainen. :heart:
 
FPI
Onnea Satu pojasta! :flower:

toiveikasodottaja, hyvä,e ttä vauva rupesi taas liikkumaan kunnolla!

Turvotuksesta, jalkateriä ja nilkkoja lähinnä turvottaa, eikä oikein mitkään kengät tunnu hyviltä...jalkojen pitäminen ylhäällä, ananaksen ja mansikan syönti, veden juonti...minkäköhän muun on sanottu auttavan...?

Alkaa olla jotenkin todella odottava olo vauvan suhteen ja unet muuttuvat vaan koko ajan kummallisemmiksi...huomenna taas poksahtaa viikot eli huomenna on kaks viikkoa LA:han...

Formulat alkaa kohta, joten mukavaa sunnuntaita kaikille!! :wave:

FPI+pepe rv 37+6 :heart:
 
Siteistä sen verran että ekakertalaisen ei varmaan hirveästi kannata niitä etukäteen hamstarata, ainakaan mitään kovin isoja.. minulla oli parit superekstraisot yöside paketit valmiina ja niitä oli jäljellä vielä reilu 6kk synnytyksen jälkeen kun menkat alkoi eli mulla esikoisesta jälkivuoto oli korkeintaan ekoina päivinä runsaitten menkkojen kaltaista eikä joka hetki runsastakaan ja sen jälkeen meni tavallisilla siteillä ja hyvin pian pikkuhousunsuojilla.. etukäteen ostin itse juuri yhden paketin yösiteitä ja yhden paketin tavallisia..

Huutonet
on kyllä kiva paikka, siellä on niin paljon tarjontaa että menee reilusti aikaa kun jotain etsii.. itse olen myynyt siellä jo äippävaatteita ja ilmoitellut niistä näillä kirppisosioillakin.
 
jasmara: kiitos ohjeesta! Pitää joku päivä tehdä valmiiksi pakkaseen.

Kiitos kommenteista painopähkäilyyn! Mulla lääkärineuvolassa 35+4 sf-mitta oli 35,5 cm, viimeksi neuvolassa 36+3 oli sama (maha näyttää laskeutuneen). Mitta on ollut koko ajan reilun sentin, pari yläkäyrän yläpuolella. Terkka on vaan sanonut, että kyllä se siitä tasoittuu ja menee käyrien sisälle, lääkäri sitten kirjoittaa lähetteen, jos näkee tarvetta. Sokerirasituksessa olin viikolla 26, kun terkka ajatteli, jos siitä johtuisi, mutta arvot olivat hyvät. Terkalle muutamaan otteeseen puhuin, että koko huolettaa, mutta ei sillä ollut vaikutusta. Olis varmaan pitänyt olla jämäkämpi ja "vaatia" lähetettä aiemmin. olen nyt vaan ihmetellyt, miksei noita arvioita voitais tehdä rutiininomaisemmin, kun sillä voitaisiin välttää yllätyksiä.

Käytiin tänään tutustumassa synnytysosastoon. Jotenkin siellä tajusin, ettei tässä nyt enää kovin kauaa ole aikaa. olen vain ajatellut, että onhan tässä aikaa, mutta voihan tässä tulla lähtö ties koska tahansa :whistle: Monilla jo supistelee aikalailla, mutta itsellä ei ole mitään, niin ei oikein osaa ajatella, että lähtö olisi lähellä.

Vega 37+2
 
onkohan se satunen menny synnyttään ihan oikeestikki? Mie en galleriasta päässy lukeen mitään missä ois viitattu et sille ois poika syntyny....
Ja sit et minnekköhän se on joutunu jos se on joutunu, ois kauheeta kuvitella itelle sellanen tilanne et pitäs lähtee synnyttään tosiaan sinne tamperellee rovaniemeltä asti, ihan älytöntä...
Toivottavasti on päässy ees ouluun. Ja jos poika on syntynyt niin isot onnittelut satulle :flower:

Mullakaan kun ei supistele ollenkaan niin en tajua et lähtö vois tulla vaikka jo tänä yönä. Toki mie sitä toivon et tää tulis jo ulos, mut sit ku alan miettiin asiaa niin tulee paniikki, munhan pitää keretä viel ommella ne pehmusteet, kaverin pojalle anorakki, itelle pari puseroa, sit neuloa se vaavin villahaalari valmiiksi, ja maalata kavereiden häälahja ja tukkaki pitäs värjätä ja siis paniikki :LOL:

Hassua miten se mieli heittelee niin laidasta laitaan, mut se kait kuuluu asiaan.
 
Heippa!

Nyt on vapaa viikonloppu miehen kans vietetty =)
Tuli tehtyä kaikkee sellasta mitä on pitkään jo pitänyt tehdä pois päiväjärjestyksestä.
Käytiin pesemässä olohuoneen matto ja autokin tuli pestyä sisältä ja ulkoa.
Eilen illalla oli sitten mukava mennä saunaan kun oli saanut niin paljon aikaseks.

Katottiin myös valmiiks miten tuo turvakaukalon jalusta tulee autoon kiinni niin ei tarvii sitä sitten ihmetellä lähempänä.
Esikoisella oli ollut tosi mukavaa ukkilassa,olivat touhunneet taas kaikenlaista kivaa-juttua riitti :D
Kasvimaalta olivat keränneet mm.pikku tomaatteja ja luumuja joita sainkin tuliaisina kotiin :p

Omassa voinnissa ei muutosta-yöt edelleen valvon kipeiden lonkkien ja alaselän takia.
Liikkuminen alkaa olla todella tuskaista vaivojen takia :$

Kiva viikonloppu vaivoista huolimatta ja huomenna arki taas.. =)

:wave: :wave:
 
Siteistä vielä, kuten Emilyn sano ei kannata hirveesti hasmtrata paketteja etukäteen. Tosin ekakertalainen ei voi olla varma miten paljo vuotaa, hyvin yksilöllistä kun on.
Mulla vuoto oli jo sairaalasta päästessä melko vähästä, mut silti käytin niitä yösiteitä mitä äitiyspakkauksessa oli. Ja jos muutenkin käyttää yösiteitä menkkojen aikaan, niin eipä ne kai hukkaan mene.... Tiedän tapauksia joissa on vuotanu parikin viikkoo synnytyksen jälkeen, et koskaan ei tiedä ennen ku sen kokee ja synnytyksetkin on erilaisia eli vuotokin voi olla erilaista eri raskauksissa. ;) Kannattaa siis miettiä miten paljon ostelee etukäteen....
 
Huomenta!

Onnittelut Satuselle :heart:

Katsoitteko eilen BB:tä? Mulla oli ihan tippa linssissä kun Andreaksen kihlattu kertoi raskaudestaan... :'( Mä luulin, että he olisivat päässeet edes pieneksi hetkeksi halaamaan tms. Oikein yllätyin omaa itkuista reaktiotani kun en ole kauhean itkuherkkä :eek:
Luin mitäs nyt -puolelta, että joku jolla on 24/7 oli kuullut Andreaksen sanovan, että vuoden verran olivat vauvaa yrittäneet! Johanin ilme oli kanssa näkemisen arvoinen. Pitkään hän halasi Andreasta...

Vega ja Samperin puusilmä pohtivat vauvan kokoarvioita. Mullakin on pyörinyt asia mielessä viime viikon parjantaisesta neuvolasta asti. (olikohan mun aiempi kirjoitus aiheesta sivulla 23?) Mullahan terkka meinasi, että alaruumis, lantio ja luut tuntuu niin ahtailta ja pieniltä. Tää oli käsikopelolla tehty tunnustelu.
Mulla on viimeinen neuvolalääkäri ens viikon keskiviikkona joka on ultraus ja synnytystapa-arvointi. Sieltä voi saada lähetteen synn. sairaalaan jos lääkärinkin mielestä lantio on ahdas vauvalle. Terkka meinasi, että vauva on ihan keskiarvokokoinen eli lasketun ajan paikkeilla n. 3500 g, mutta sekin voisi olla mun paikoilleni liian iso :eek:

Mä en tiedä yhtään mitä tästä ajattelisin... tuli niin puun takaa! Sen tiedän ainakin, että jos olisi hyvin todennäköistä ettei vauva mahtuisi normaalia reittiä syntymään niin haluan heti sektion. Onhan siinäkin omat riskinsä kun se on kuitenkin iso leikkaus. Kamalin vaihtoehto olisi yrittää väkisin alakautta ja sitten ei mahtuisikaan/repeäisin ihan täysin ja sitten vasta tarjottaisiin sektioita...

Ai niin onko kellään muulla lonkat ja tai nivuset kipeät?? Mulla on sellasta vihlovaa ja kolottavaa kipua niissä joka tekee kävelemisestäkin vähän vaikeantuntuista ja istuminen "jumittaa" kans. Olisko tää nyt sitä, että vauva yrittää tunkeutua alas? Tää tuntuu ihan hirveältä :/

meela 34+2
 
Heippa kaikille!

Ja onnittelut Satuselle! :flower:

Meillä on juhlittu lauantai-ilta ja koko eilinen päivä 4:ttä SM-kultaa! Todella siististi siis, kun ei tuo mun kulta juo mitään pepsiä väkevämpää. Miehellä oli finaaliottelu lauantaina ja äärimmäisen jännä sellainen olikin. Onneksi kääntyi voitoksi. =) Sekuntia ennen ottelun loppua oltiin vielä häviöllä, mutta pääsivät tasoihin ja käänsivät lopulta koko ottelun voitokseen jatkoajalla. Olin paikan päällä jännäämässä ja mahassa oli kyllä mieletön meno viimeisen tunnin ajan, kun itseäkin jännitti ihan järjettömästi. :D

Muutenkin tuntuu, että täytyy vähän rauhoittua... Siivosin auton perjantai-iltana ja sen kyykistely ja imurointisession jälkeen ajattelin jo hetken, että täytyykö lähteä laitokselle. Rupesi supistelemaan kymmenen minuutin välein aika kipeästi ja mieskin jo pelästyi. Onneksi rauhoittui sitten levossa kuitenkin itsekseen. Kroppa vähän muistuttaa, ettei enää tarvitse riehua niin paljon. Musta vaan tuntuu, että mulla olisi vielä vaikka kuinka paljon tekemistä. :saint: Pidinkin pienelle puhuttelun, että laskettuun aikaan asti on syytä pysyä masussa eikä haittaa vaikka menee yli. On tietysti helppo puhua näin, kun ei onneksi kummempia vaivoja ole.

Mullakin on lonkat jonkin verran kipeät, mutta todellakin lähinnä vain öisin, kun jumittaa pitkään samalla kyljellä. Oon huomannut, että mua auttaa, kun illalla viimeiseksi käyn koiran kanssa rauhallisesti kävelemässä. Se jotenkin "aukaisee" noi lonkat ja saa nukuttua paljon paremmin.

Jälkivuodosta oli puhetta. Mä kuulun niihin "onnellisiin", jotka vuotavat kuin Niagaran putoukset. Tai näin oli ainakin esikoisen jälkeen. Ensimmäinen viikko oli suht tuskaa, kun mikään side ei meinannut riittää ja senkin jälkeen vuotoa jatkui vielä pari viikkoa runsaiden menkkojen kaltaisina. Tai siis tavallisten menkkojen, vuodan yleensäkin ihan tosi paljon. En tiedä sitten, olisiko niillä mitään yhteyttä. Enkä tosiaan mitään ohuita "muovisia" siteitä halunnut käyttää vaan paksuimpia ja pehmeimpiä mitä löytyi. Ja niitä kului...

Leipomisista oli joku puhunut. Mulla on kanssa omppupiirakkaa pakkasessa, nyt kun on omppuaika. Lisäksi sieltä löytyy porkkanakakkua (ilman kuorrutetta), pullia, pizzarullia ja juustosarvia. Kaikkea tosi helppotekoista, mutta onpahan mistä ottaa. Tosin esikoisen kanssa se ei ainakaan ollut ongelma, lähes kaikki toi mukanaan jotain "rotinoita", osa ihan ruokaakin.

Jaahas, jos lähtisi päivän puuhiin, tarkoitus olisi vierailla mammuttimarkkinoilla ja muutenkin käydä asioilla, saisi tuo mies nukkua yövuoron jälkeen rauhassa. Vointeja kaikille! :wave:
MiHLa ja Mökö, rv 34+6
 
Ensinnäkin ISOT ONNITTELUT SATULLE POJASTA!! :heart: :flower:

Omaan napaan sitten, vaihteeks. Kyllä on ollut taas niin tuskasia päiviä. Ensin pe-la yön nukuin huonommin kuin pitkään aikaan, oltiin vaunulla, ja patja sielä on erilainen kuin kotona. Selkää särki ja lonkkia kolotti koko yön, ja pyörin ja melskasin sängyssä. Aamulla olin todella väsynyt.
Sitten la-su yön nukuin kyllä muuten hyvin, mutta ramppasin vessassa, ja heräilin siihen että käsi tuntuu puutuneelta. Aamulla turvotti oikeaa kättä, mutta ei mitään muuta paikkaa. Ei tosin sen enempää kuin, että sormuksen pois saaminen oli tiukkaa. Hetken päästä sekin tosin helpotti.
Eilinen päivä sitten oli sen verran kummallinen kropan puolesta että.. Molemmat kädet tuntu jotenkin olevan maitohapoilla, mistä ihmeestä sitten johtuikin. Turvotusta ei ollut enää missään. Illalla lämpimän suihkun jälkeen olin itku silmässä tuolla vessassa, ja mies tuli kyselemään mikä on. Jostain sain suihkun aikana kauhean hedarin, en vieläkään tiedä mistä..
Viime yö meni sitten pyöriessä, ja ravatessa vessassa. Just kun sain hyvin unesta kii, niin kello soi, että mees ämmä pissalle..
Mulla siis tänään on vuorokausivirtsankeräys, sen munuaisjutun (valkuaisten) takia, ja huomiseen aamuun asti kestää..
Huomenna on sitten synnytyslääkärin vastaanotto ja ultra. Tulokset noista veri ja pissakokeista saan sitten vasta perjantaina. Nyt kovasti jännitän sitä että minkä kokoista arviota sieltä tulee.
Onko kukaan käynyt arviossa suunnilleen näillä viikoilla (itsellä menossa rv 35)??
Minkäs kokosta on sillon arvioitu?

nyt on mentävä lepäämään, taas tulee huono olo :(
 
Huomenta.

Täälläkin yksi joka itki bb:tä katsoessa. Olen kyllä tosi itku herkkä ja raskauden aikana herkempi että ihan kunnon itkut päästin katsellessa sitä episodia. Tuntui niin pahalta andreaksen puolesta kun ei päässyt edes halaamaan puolisoaan. itse oisin varmaan jo juossu pk huoneeseen ja sanonut että mää lähden nyt. :) Mahtavaa. Tuli mieleen oma plussatestin teko, vaikka se ei ollut ihan niin onnea täynnä... :D :heart:

Taivas kun aamulla säikähdin. koitin kääntyä vähän turhan vauhdikkaasti sängyllä kylkeäni niin repäisi oikein kunnolla oikealta alavatsasta. aivan kuin ois lihas revähtänyt tai jotain. ensin säikähdin että nyt on jotain pahasti vialla mutta sitten muistin että on ollut aikaisemminkin sellaisia ja jostain kysyessäni sain tietää että ovat noita repäisyjä. pitäisi ottaa rauhassa tämän mahan kanssa. vaikkakin yleensä se onkin vain kauheeta myllertämistä, mutta aina ei muista varoa.

Lonkat minullakin ovat kipeät lähinnä yöllä. jos on liian kauan samalla kyljellä ja tyynyt on pujonneet jalkojen/päälimmäisen polven alta niin on taatusti kipeä lonkka.

Tulisi jo torstai. Saan ne äippärahat. eilen tein listan tavaroista mitä pitää käydä vauvalle/minulle ostamassa. sitten on kaikki valmiina vauvaa varten eikä tartte enää hermoilla että vauva ehtisi syntymään ennen kuin kaikki on valmiina. itseltänikin puuttuu vielä täysin imetysliivitkin niin ei se saa vielä syntyä. :LOL: henkkamaukan imetystopit pitäisi tulla tänään tai alkuviikosta että onpa sitten edes jotain jos nyt syntyykin. Niissäkun on ihan hyvä "toppi" siä alla.

eilen oli muuten ihan kummallinen päivä kun tuntui että koko ajan harjoitussupisteli (eli maha kovasti, ei sattunut muuten mitenkään). heti kun jotain teki, käveli rivakammin, seisoi liian kauan, nousi nopeasti ylös... koko ajan maha kovana melkein. Ja sitten välillä tuntui että vauva oikein puskee koko voimallaan kroppansa ihan tuohon kylkikaaren alle niin että ylävatsa tissien alla on sellainen oma möykky. ei aina niin kiva. Mutta pääasia kun liikkuu. :)

Nyt tuoreen ananaksen pariin. nami!
rv36+0 (uusi viikko poksahti, JIPII)
 
Huomenta

Meela, mäkin rupesin jostain syystä itkemään kun katoin sitä Andreasta, vaikka yleensä en kyllä tommosista liikutu, mutt jotenkin se kun se parkas että "musta tulee isä...!".... :'( Mietin omaa fiilistä sillon kun tajusin että Musta tulee äiti.... :'( :'(

MiHLa, missä lajissa tuli kultaa? Onneksi olkoon!:)

Vuodosta, eipä ole kokemuksia vielä kun esikoista ootellaan, mutta en aio todellakaan odottaa sitä tilannetta kun ollaan kotona ja huomaan että oho, kylläpä vuotaa ja vaan noita tavallisia siteitä kotona, vaan hankin jo valmiiksi pari pakettia isoimpia yösiteitä oottamaan. Mieluummin niin että vuoto ei ookkaan niin runsasta että niitä tarvis kuin että pitää heti laittaa mies kauppaan hakemaan, varsinkaan, kun meilläkään se ei varmaan osais kuitenkaan tuoda oikeenlaisia :LOL: Ja menee ne sitten normaalien menkkojen aikaan viimistään, käyttämättä eivät missään tapauksessa jää....

Nanni, mullakin eilen, viime yönä ja tänään pakottanut käsiä. Uusi vaiva tän supistelun, närästyksen ja väsyn lisäksi. Siitä päästiinkin omaan napaan, kun ei saa nukuttua!!!!! :headwall: Monta yötä supistellut säännöllisen epäsäännöllisesti, viime yönä 4-10 minuutin välein niin, että siihen kipuun herää. Päiväksi sitten rauhoittuu, onneksi. Lisäks tuo NÄRÄSTYS, mikä pirullinen vaiva..! Päivisin vielä menee mutta heti kun menee pitkälleen, tuntuu että koko nielu on tulessa. Oonkin yrittänyt nyt sitten nukkua istualteen, ettei valuis kaikki hapot nieluun. Koskaan ennen mua ei oo närästänyt, en oo tajunnut miten hirvee vaiva se on.... Nyt kyllä vähän helpottanut, ja anopin mielestä masu on valahtanut alas, joten johtuiskohan siitä.... En toivo että vauva vielä syntyis näillä viikoilla, mutta tää olo on varsinkin öisin sellainen, että siitä voisin jo luopua.....Enhän mä jaksa kohta synnyttää ollenkaan, jos tää unettomuus jatkuu ja jatkuu ja jatkuu....:headwall: Tänään pitäis mennä vielä istumaan kampaajan tuoliin tunniks, mähän nukahan siihen.....

Ai niin ja Nanni, meillä oli viime viikolla 34+3 painoarvio 2400g. Lääkärin mukaan viikkoihin nähden tosi hyvin, meillä on kyllä kasvettu koko ajan yläkäyrillä, rakenneultrassakin viikolla 22 koko vastas viikkoa 23.

Kirppiina ja Muru 35+3
 
Huomentapäivää!

Mulla tuli myös kyyneleitä, ku kattelin Andreaksen reaktioo vauvauutiseen. Oon kyllä normaalistikin tosi itkuherkkä vastaavissa tilanteissa, nyt kyllä vielä herkempi.
Itku pääs myös, ku luin Ville Pusan avopuolison hautajaisista Iltasanomista..... :'(

kirppiina: onkohan teidän vauvalla paljon tukkaa, ku sua niin närästää.... :D
Meidän taitaa olla kalju, ku ei ole juurikaan närästäny alkuvaiheen jälkeen. =)

Mulla taitaa olla liitokset ja nivelet niin liikkuvia jo valmiiks ettei onneks juurikaan vaivaa noi kivut. Mun nivelet on oikeestaan yliliikkuvat eli nilkat ja ranteet kääntyy ihan poikittain ja polvetkin notkahtaa taaksepäin seistessä. Toisaalta tuo on inhottavaa, ku esim. nilkat nyrjähtelee helposti, mut täs raskausaikana siitä taitaa olla vaan hyötyä... :ashamed:

Mulla on kans noita harjotussupisteluja joskus "sarjoina" pitkin päivää ja sit ei ole taas mitään toisena päivänä. Meitin vauva ei taida tykätä, ku istun paikallani. Heti alkaa möyrintä, varsinkin jos meinaa nojata eteenpäin. Se on inhottava tunne, ku pitäs vaan nojata taaksepäin, muuten tuntuu ilkeesti. Välillä on jopa tunne, et "lopeta jo ja rauhotu" =) Hikkakin tuntuu vauvaa vaivaavan monta kertaa päivässä. On lisääntyny huomattavasti viime aikoina. Lääkäri kyllä sanokin, et harjottelee hengittämistä, et taitaa liittyä siihen toi hikka... :)

jasmara ja masuasukki 36+3
 
Silleri- Siis ostitko tuon puvun h&m myymälästä? Mä olen tilannut kanssa tuon ja just kävin katsomassa h&m sivuilla, niin toimitus siirtynyt taas viikon eteenpäin :headwall: Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että vauva kerkee tulla ennen pukua, joten oispa hyvä jos sen saisi haettua kaupasta :)

Siteitä meinasin hankkia yhden ihan normaalin paketin. Ja sitten nuo pakkauksessa olleet yösiteet. Eiköhän niillä pärjää. Kauppa on kuitenkin kävelymatkan päässä, enkä meinannut kovin moneksi päiväksi jäädä neljän seinän sisälle.

Viime yönä meni taas 2 tuntia valvoessa kivuliaiden supistusten kanssa. Suihkussa istuin, jottei tarvitsisi särkylääkettä ottaa. Eipä tuosta panadolista niin hirveästi apua olekaan, vähän kuitenkin sitä kivun kärkeä helpottaa. Olo alkaa olla sen verran tukala, että ihan kiva olisi jo synnyttämään päästä.
Kohta taas neuvolaan. Viimeviikolla th sanoi, ettei uskonut mun sinne enää tulevan, mutta tässä sitä vielä ollaan yhdessä kasassa. :D

rv 37+5
 
FPI
huomenta vai onko enää aamu??

MiHLa, onnea, missä lajissa tuli SM-kultaa?

Viikot poksahti tänään eli alkoi rv 39...kaks viikkoa tasan LA:n, huh, ei kyllä oo mitään tuntemuksia, että alkais syntyä...pitäs kohta alottaa siivoomaan niin saa nähdä kuinka käy...

Mulla kädet tai lähinnö kämmenet ja sormet tuntuu usein olevan maitohapoilla ja tosiaan vasemman keskisormen ja nimettömän päät edelleen puutuneet...no huomenna on taas neuvola niin täytyy asiasta mainita, vaikka tuskin sille mitään voi tehdä...

Mukavaa maanantaita lokamassut! :wave:

FPI+pepe rv 38+0 :heart:
 
Hyvää alkanutta viikkoa lokamassuille! :)

Täällä myös yksi joka eilen vollotti oikein antaumuksella Andreaksen reaktiota vauvauutisiin - mies katsoi silmät pyöreänä vierestä, mutta ymmärsi olla ilmeisesti ihan hiljaa ja halasi vaan. Ja sitten itketti vielä enemmän :LOL: Ihania asioita nämä vauvauutiset. :)

Viikonloppu meni ihan mukavasti, TAAS täällä kotona miehen kanssa laitettiin paikkoja järjestykseen. Tänään saadaan vihdoin lastenhuoneen kalusteet, ilta meneekin varmasti niitä kasatessa sitten.

Olen alkanut käydä nyt pidemmillä ja hieman rankemmilla lenkeillä melkein joka ilta. Mies mukana tietysti. Josko se hieman avittaisi synnytyksen käynnistymistä... :whistle: Toisaalta olen jo ottanut sen asenteen, että tulee sitten kun haluaa, mutta ainahan sitä voi kaikkia vippaskonsteja keksiä ;)

Niin ja onnea todella paljon kaikille vauvaantuneille!!
:flower: :flower: Satunenkin se jo meni nyytin saamaan :heart:

Omaan napaan ei mitään kummempia. Pe-La välisenä yönä tuli noin kymmenkunta säännöllistä kivuliasta supistusta, mutta hellittivät sitten, joten palasin takaisin nukkumaan, tosin suoli tyhjänä. Mulla noi isommat supistukset tuntuu heti laittavan vatsan liikkeelle ja suoli tyhjenee alta aika yksikön. Eipä tarvitse sairaalassa ainakaan mitään peräruiskeita! :D Muutoin ei siis masuasukki ole synnytyksestä ilmoitellut, olemassa olostaan kylläkin ja kovalla jytinälläkin aika ajoin :)

Siteitä minäkin olen jo aimo kasan hommannut ja arvelin ottaa sairaalaan omat mukaan. En voi kertakaikkiaan sietää niitä sairaalan vaippasiteitä. Kun olin kohdunulkoisen raskauden vuoksi leikkauksessa, ja tietenkin vuotoa tuli, piti käyttää näitä 5cm paksuja siteitä ja aina oli side rypyssä tai vinossa ja veret housuissa :/ Joten otan mieluusti omat, siivekkeelliset siteet ja yösiteet mukaan.

Jaahaps, nyt pitää mennä taas touhuamaan!

Adette & Allu 37+5
 
Silleri
Zizilisko, ihan tavallisesta h&m:n pikkumyymälästä löysin puvun. Edellisen kerran kun pari viikkoa sitten kävin siellä, ei niitä vielä mielestäni ollutkaan, mutta viime viikolla oli. Ja se oli vielä muistaakseni kaupassa pari euroa halvempi kuin netissä, mitä vähän ihmettelin itsekseni.

Sidekeskusteluun vielä, jotenkin sitä on itsekeskeisesti luullut, että kaikilla on jälkivuoto runsasta, mutta ilmeisesti ei olekaan... :D Parempi tietysti niin! Itsellä vaan tuli ensimmäisen kanssa yllärinä, kuinka paljon niitä siteitä ehti kulua jo ennenkuin jaksoi lähteä itse niitä ostoskelemaan. Joten nyt sitten varasin liioittelematta kassillisen. Ja pehmeitä ja paksuja: jos tulee tikkejä, ei ohuita halua nähdäkään. :x

Piti muka vain lyhyesti kirjoittaa, mutta pakko vielä kertoa: lauantaina saatiin sänky vauvalle, lainaan, tuotiin se kotiin ja sanottiin pojalle (2v.), että se on vauvalle, vauva sitten tultuaan nukkuu siinä. Poika meni nostelemaan patjaa ja ihmetteli "ei näy vauvaa, missä vauva on?" :D Nyt on sänky pedattu, ja hyvä kun on ajoissa valmiina niin konkretisoituu tämä vauvan tulo lapsille valmiiksi. Sairaalakassiakin on pakattu ja tänä aamuna laitoin kotiintulovaatteetkin vauvalle!

Apuva, juuri naputellessa soittivat sairaalasta käynnistysarvioon! Eipä apuja muuten, mutta mihin saan pojan siksi aikaa? Hoitajan etsiminen on aina työn ja tuskan takana, kun ei ole juurikaan sukulaisia lähellä ja tuttavat ovat kaikki perheellisiä itsekin... Ei auta muu kuin alkaa metsästää. :/

rv 37+6...
 
Masukuvapäivityksen tein. :) raita paita saa mahan näyttämään tosi pystyltä. että ei paljo näytä laskeutuneen. Kuvia vertailemalla mun mielestä maha ei ole kasvanut mutta mitta kerto muuta. nyt jo 112cm suurimmasta kohtaa!! Ei ihme kun on mahassa kamalan isoja arpia... :ashamed:

 
Palaan vielä lonkka-aiheeseen. Mun oli pakko soittaa äsken th:lle ja kysyä, että onko näin kova kipu/vihlonta lonkissa normaalia... On aika tuskaiset oltavat kun tuntuu, että lonkat repeää kohta irti. Peppu ja takareidetkin on aika hellänä. Eipä se th osannut muuta sanoa kuin, että kokeile särkylääkettä eli panodolia ja jokin tukivyökin voisi auttaa. Ei auta muu kuin kärsiä vaan. Eikä ne vaivat koko loppuraskautta kestä näin th minua lohdutteli :/
Tässä rupeaa jo oikein odottamaan, että pääsisi synnyttään ;) Hyvä, että vauva yrittää tunkea itseään alemmas =) Millä viikoilla teillä pidemmällä olevilla on lasketunut?

Silleri saanko udella miksi sinulle tehdään käynnistysarvio? En millään muista oletko kertonut aiemmin :ashamed: Toivottavasti löydät pojalle hoitopaikan!

meela 34+2
 

Yhteistyössä