¤¤¤LOKAMASSUT -08 Syyskuussa¤¤¤

Onnittelut kaikille vauvan saaneille :flower:

Tuli käytyä neuvolassa: Kaikki ok. RR voisi olla kyllä vähän alhaisempi, mutta jos ei tule mitään oireita, päänsärkyä yms. niin ei huolta siitä. Mulla on tainnut koko raskauden ajan heitellä toi verenpaine.. SF-mitta komeat 35 ja nyt siis vkot 37+2. Yläkäyrällä kasvetaan tasaisesti :) Painoa oli tullut onnettomat 75g/vko eli 300g/4vkossa. Sydänäänet ok, pissa ok, hemppa 134.

Jälkivuodosta ollut puhetta.... Esikoisen jälkeen jälkivuoto kesti 6 vkoa, eli tosi yksilöllistä näkyy olevan tuokin. Itse pärjäsin hyvin allwaysin siteillä. Ja vaikka sainkin ihan "mukavasti" tikkejä alapäähän, ei allways siteen ohuus ainakaan minua haitannut.. Ajattelen asian just toisin päin, että jos on joku paksu möhkäle pöksyssä, niin luulis sen painavan haavaan enemmän kuin ohuen siteen... Nää on niin makuasioita!

Mulla ei ole vielä ilmaantunut mitään kunnon supisteluja. Ei kyl vielä tarttekaan. Jotain kuukautis jomottelua ollut muutaman kerran, ei mitään vakavaa...

Onko kellekään tullut pukamia odotus aikana?
Mulle tuli jo ed. raskaudessa, mutta nyt pahentuneet kun paine alkaa käydä alapäähän isonmahan myötä. Mä jo maalaan piruja seinälle, että ne räjähtää synnytyksessä.. Voikohan oikeasti niin käydä?? :eek:

mammatuu 37+2

Satuselle onnea vauvasta :flower:
Täällä olotila ihan samanlainen kuin ollut jo pari/kolme viikkoa. Supistukset hävinneet kokonaan. Edes niitä kivuttomia harjoitus suppareita ei enään ole tullut moneen viikkoon. No paras kai unohtaa koko ajatus siitä että pääsis enen laskettua aikaa synnyttämään ja kiltisti alkaa odotella tuota lokakuuta.

Kaikilla muilla on ilmeisesti loppuraskaudessakin lääkäri. Täällä ei uudelleensynnyttäjille sitä ole jos raskaus on edennyt normaalista ja edelliset synnytkset myös olleet normaaleja :/
Olis ollut niin kiva käydä vielä lääkärillä niin olis saanut vähän vihjettä siitä onko tuolla alakerras tapahtunut yhtään mitään. Mutta ei väkisellä

Siteistä itse kans sitä mieltä että ennemmin hamstraan liikaa kuin liian vähän. Itsellä tosin jälkivuoto yleensä ollut jotain tavallisten menkkojen luokkaa siinä vaiheessa kun sairaalasta ollaan kotiuduttu. ja jonkin ajan päästä olen pärjännyt jo pikkuhousun suojilla. Mutta siitä huolimatta olen päättänyt varautua pahimpaan. Eiköhän nuo siteet tule jossain vaiheessa käytettyä

Pumppernikkeli ja niilo 37+5

meela: mulla ei ole vaavi vielä laskeutunu yhtään, nyt siis 36+3 menossa. Enkä oikeestaan odotakaan, et laskeutuis. Ei nimittäin kahdesta aikasemmastakaan laskeutunu, ku vasta siinä vaiheessa kun alettiin synnyttään.... Eli hyvin yksilöllistä tämäkin asia. Toisilla laskeutuu hyvinkin aikasin, toisilla vasta synnyttäessä. =)

pumppernikkeli: tuo säästö lääkärikäynneissä on kans niitä ei niin kivoja asioita mitä uudelleensynnyttäjiltä evätään. Täällä Tampereella tosiaan me "konkaritkin" päästään muiden ohella lääkärille. Itekin menin juuri siitäkin syystä, et kuuli onko mitään tapahtunu alakerrassa, ku supistelutkin on melko olemattomia moneen muuhun verrattuna. :)
Eipä taida valittaminenkaan auttaa siihen, et kaikki pääsis lääkäriin...??? :/

Silleri
Kummasti sitä täällä pyörähtelee, vaikka muutakin tekemistä olisi... :D

Meela, käynnistysarvioon sain lääkäriltä lähetteen, kun poika oli syntyessään 4660gr ja syntyi vasta rv 42+0. Äitipolilla ultrasivat 12h ennen syntymää painoarvioksi 3800gr eli vähän pääsi yllättämään pojan pulskuus. Syntyminen on pullukkalapselle vähän hankalaa (saati sitten äidille :x ), niin tällä kertaa luultavasti/toivottavasti käynnistetään, ei tarvitsisi etuajassa, mutta edes lasketun päivän tienoilla.

Luinhan minä olikohan Vauva-lehdestä siitäkin juttua, että jonkun lääkärin mielestä ei pitäisi käynnistää synnytyksiä vain isokokoisen vauvan pelossa, mutta sepä olikin joku mies... :whistle: Siskon lääkäri (ulkomailla) oli ihan kauhuissaan suomalaisesta käytännöstä antaa lasten olla vaan yli lasketun ajan, koska hänen käsityksensä mukaan istukan irtoamisen riski kasvaa. En välttämättä usko ihan siihenkään, mutta viimeinen viikko yli 4kg painava vauva mahassa on jotain, jota en ihan helposti suostu uudelleen elämään.

Älkää nyt säikkykö sitten ensisynnyttäjät yliaikaispuheita... Mutta kannattaa siihenkin varautua, lasketun ajan jälkeiset päivät ovat henkisesti raskaita. Tai siis saattavat olla. Mutta Suomessa ei käynnistyksiä ihan helpolla jaella, tätäkin asiaa on saanut aktiivisesti itse ajaa pojan koosta huolimatta.

Juu ja laskeutunut on tämä vauva. Esikoinen laskeutui melkein 3 viikkoa ennen syntymää (rv 38) ja poika yli 4 viikkoa ennen (n. rv 37) eli minulla se ei paljon vielä kerro... :)

mammatuu Pukamat vaivaa täälläkin :kieh: Neuvolasta kehottivat hakemaan rasvaa apteekista ja alkaa jo rasvailemaan etteivät sitten synnytyksen jälkeen kipeydy kovin pahoin. Olen tosiaankin ensisynnyttäjä niin en osaa siihen sanoa, että räjähtääkö pukamat synnytyksessä, mutta ilmeisesti sen ponnistuksen voiman vuoksi ne todennäköisesti pullahtavat pihalle ja ovat sitten pirun kipeät :kieh:

Mikäköhän rasva olisi kaikista tehokkainta pukamiin??

Heips vaan kaikille pallomahoille...

Laiskuus on iskenyt nyt kun on joutunut lepäilemään... ei edes konetta ole saanu auki... Tänään kuitenkin sain jonkinlaisen hepulin ja pesin pari koneelista vauvan vaatteita... ja kävin ostamassa pinnasängyn ja patjan ja hoitotason... saan ne kotiin vasta parin viikon päästä kun mies tulee työmatkalta toivottavasti... vähän jännittää ku toinen on poissa a supisteluitakin on jo... kait tuolt venäjältä pääsee pian lentämällä takasin...

Viikonloppuna ihmettelin vaaleanpunaista limaa jota tuli, mutta se taisi olla se tulppa joka sieltä valuu... enää tulee reilusti sellaista valkovuodonomaista...

Jälkivuodoista sen verran että ite vuosin tasan 5päivää ekasta pojasta ja sitten ekat menkat tuli 2kuukauden päästä... Mut se on kuulemma todella yksilöllistä...

Tekisi mieli ruveta siivoomaan ihan hirmuisesti, mutta yritän hillitä itseäni, sitä kai kutsutaan siksi pesänrakennusvietiksi...

Eilen BB:tä katsoessa tuli myös mulle babyblues-fiilis ja kyyneleet valus väkisinkin..

melena ja "kirppu" 33+3

Täällä taas! B)

Laji, josta kulta tuli on jenkkifutis, eli marginaalilajien harrastajia/kannattajia ollaan. Mutta kiva fiilis silti.

Tulipahan kaupunkireissu tehtyä... Meidän normaalisti aurinkoinen tyttönen päätti sitten kiukutella koko ruokaosastolla kiertelyn ajan. Oli hiukan pinna kireenä sekä äidillä että tyttärellä siinä vaiheessa kun päästiin takaisin autolle. Taisi olla väsy ja nälkä ja siihen päälle vielä alkava flunssa. Nyt nukkuu makeasti päikkäreitä, joten äiti latailee akkuja roikkumalla netissä ja syömällä herkkuja... :D

Nyt meen tekemään jotain hyödyllistä, pitää kai taas lähetellä tarjouspyyntöjä ja alkaa miettimään noita kylppärin kaakeleita. Täytynee taas tarkistella kustannusarviota, ollaanko vielä pysytty budjetissa. Kaikki on kyllä ihan sikakallista... Illansuussa pitäisi jaksaa raahautua anopin nimppareille, joten täytyy kai tehdä sille jokin syksykranssi, että on jotain viemistä.

Jasmara, saas nähdä tuleeko peikkotukkavauva... :D Sekä minulla että isällään ollut syntyessä tosi pitkä, tumma ja tuuhea tukka, joten jos vanhempiinsa tulee ja närästykseen luottamista... :whistle:

Nyt on sitten kampaajareissustakin selvitty, ihanaa saada lyhyempi ja kevyempi kampaus, jota helpompi laittaa sitten kun vauvakin talossa. Enkä ees nukahtanut tuoliin....:)

Postissa tuli myös iso vaatepaketti jonka huusin huuto. netistä....Täytynee mennä kohta sitä lajittelemaan ja pesemään pyykkiä! Tänään tuli myös tehtyä isyyspakkaus valmiiksi, joten eipä enää oo muita hommia kesken vauvaa varten kuin toi talo :LOL: Mutt siihenpä en voi ite vaikuttaa. Muutto on kahen viikon päästä, jos siihen asti vauva pysyis masussa niin ei tarttis sitten käärön kanssa muutella....

Nyt päikkäreille ja vauvan vaatteita ihastelemaan :wave:

Adette Noista pukamista. Itse oon käyttäny sellasta rasvaa kun Hädensa. Sairaalasta viime kerralla suosittelivat, kun oli ihan sairaan kipiät synnytyksen jälkeen. Parissa viikossa sitten hävisivät tuon rasvan kanssa. Tällä kertaa oonkin sitten saanut noita jo kipeeksi tässä ennen synnytystä, ihan pelottaa että miten käy kun pitää ponnistaa tuota lasta pihalle. Olivat nimittäin viimeeksi kaikkein kipein asia koko synnytyksen jälkeisessä ajassa. :(

AngelEyes, joka on kerännyt itselleen kaikki raskauden kivat vaivat :kieh: ja masukki 35+6

Voi kauheeta, mitä viikkoja! FPI:lläkin käynnistyy jo 39!!

Mulla on huomenna se maagiset 34+0 ja neuvola.
Mä oon oikeesti niin kyllästyny, että kai tässä kohta joku masennus iskee päälle, jos ei ole jo :(
Pakko saada huomenna jonkin sortin liikkumislupa. Päätä särkee jatkuvasti, lonkat on hajalla ja rintarankakin kai jotenkin jumissa, kun painaa tuohon rintaan niin kun olis tennispallon nielaissut. :headwall: :'(
Yöllä ei saa nukuttua, kun supistaa niin että vauva työntää samalla kipeesti, eikä päivällä oikein voi nukkua, kun pitää kuitenkin vähän tietää mitä nuo lapset tekee ja toisaalta sitten tuntuu että ei sais illalla senkään vertaa unta.

Kaveri alotti tän meidän syysjakautumisen ja lähipiirissä onkin sitten luvassa 9 vauvaa ennen vuodenvaihdetta :)

Heippa kaikille!

Täällä olisi yksi uusi tulokas mukaan keskusteluun, jos vielä joukkoon mahtuu =)
Mä aloitin tänään äippäloman virallisesti ja nyt on kerinnyt katsella netissä kaikkea muutakin kuin pakolliset sähköpostit! Lueskelin teidän ketjua tuossa ja tuli ihan pakko ruveta kirjoittamaan...

Laskettuaika on 20.10 ja tänään siis käynnistyi 35+1. Innolla odottelen että muutamat viikot menisisvät nopeasti ja saisi vauvan syliin jo. Ajatella että jotkut teistä ovat jo omansa saaneet :heart: On todella mukava löytää kohtalotovereita näinkin paljon!!!

Heippa kaikille!

Meela-Sun kannattaa kyllä mainita siellä nvla lääkärissä tuosta vauvan paino asiasta,yksin sen kanssa ei kannata jäädä!
Mulla esikoinen oli sen 4020g vkoilla 38+ jolloin synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia.
Ponnistusvaihe kesti 1,5h ja lopulta tehtiin kookas eppari,että saatiin tyttö ulos kun sydänäänet heikkeni.
Istukka jäi myös kiinni kohtuun joten jouduin täysnukutukseen missä istukka sitten irrotettiin.
Siinä lyhykäisyydessään esikoisen synnytys historiaa.
Kyllä siitä ikävät pelot jäi ja nyt olen muutamia viikkoja nähnyt toistuvasti samaa painajaista.

Kävin näistä juttelemassa "pelko polilla"kätilön kansssa joka laittoi saman tien ajan synnytystapa arvioon luettuaan/kuunneltuaan tietoni .
Keskiviikkonahan tuo aika onneksi jo onkin josko saisi asioihin "selvyyttä".
Mm.onko mitään merkkejä,että vauva tulisi itsekseen hyvissä ajoin jos ei niin aion vaatia käynnistystä mikäli on isokokoinen.

Tervetuloa Saikku79,mihin olet menossa synnyttämään?

Nyt odottelemaan salkkareita :wave:

Angel Eyes: Mulla sama homma. Sain pukamat jo edellisessä raskaudessa ja nyt ne on pullahtanut ulos, tietysti kun kova paine on kun vauva painaa. Pelkään myös mitä synnytyksessä tapahtuu.... Kovin ovat kipeät jo nyt...
Ja kipeät ne oli ekan synnytyksenkin jälkeen.. :'(
Itse olen käyttänyt välillä scheriproctia? Tuntuu ettei auta... pitäisi saada vain paine pois eli vauva pihalle...

Tervetuloa mukaan saikku79! :wave:

Onnea vauvautuneille!! Suklaahirmu, Eka ja satunen ovat siis hekin jo omat nyytit hakeneet.

Vega, mulla myös ollut nyt muutamana päivänä aika paljon menkkamaista kipua ihan alavatsassa. Kai se kuuluu asiaan. Samalla tuntuu selkäkin väsyvän, ihan lihasten väsymiseltä tuntuu siis, ja sekin varmaan voi heijastella vatsan puolelle. Minäkin toivoisin, että se kuitenkin merkkaisi jotain kypsymistä tuolla alhaalla. Muuten kun ei ole mitään merkkejä ilmassa. Odotellaan...

Tervetuloa saikku palstalle mukaan ja odottelemaan. Viimeisiä viikkoja viedään. Niinhän se lääkärikin mulle viime viikolla neuvolassa sanoi, että nyt vaan pitää vielä odotella.

Pyykätty on täälläkin. Ihmeen paljon kertyy noista pienistäkin vaatteista pyykkiä. En ole kuitenkaan silittämään niitä ruvennut. Jos joku päivä tulee silitysinto, niin sitten vasta :D Äitiyslomailu ei muutenkaan ole käynyt tylsäksi. Päivät kuluu uskomattoman nopeasti, vaikkei paljon mitään teekään. Suunnitteluasteelle on jäänyt vielä leipominen (pakastimen täytöksi) ja verhojen ompelu.

Novelle 36+1

mammatuu Täällä on vähän samanlaisia pelkoja, vaikka ehkä pieni asia kuitenkin. Miulla tuli tokaa ponnistaessa ensimmäisen kerran, kolmannen kanssa oli jo tosi kipeet synnytyksen jälkeen ja nyt on jo valmiiksi kipeät niin saas nähdä kuin käy. :(
En mie kuitenkaan usko että ne ihan räjähtää voisi. ;) Ja toivottavasti häviävät sitten taas kun tää on ohi.

moi

onpa tullu tekstiä päivän aikana , hitsi sonera ei ole toiminut koko päivänä ja juuri silloin kun ois ollu laskujen maksua ym..no nyt aukes just äsken..argh, vähän ärsyttävää..ja samalla kauheaa kun huomaa kuinka riippuvainen netistä on...

kipeitä suppareita täälläkin, yksi pisti nyt illalla ihan kunnolla puhkumaan...mulla on huomenna viimeinen neuvola, ensi viikolla viimeistään siis vauva sylissä ja nyt alkaa jännittää ihan oikeesti...sanoin kyllä miehelle et tällä viikolla lähden kyllä jo, lyötiin ihan vetoa =) miten tää aika onkin menny nopsaan, kaikki valmiina jo ,tänään mies haki teutonian vaunut mitkä ostin vaikka piti ostaa vasta keväällä ja mennä talvi vielä noilla tuplilla mut kun naapurikaupungista sain sellaiset mitä etsin niin pakko oli ostaa (huutiksen kautta)...no ovat valmiina jo ja jos en aina tarvi tuplia niin noikin on nyt valmiina...

mut nyt katsoo telkkua...

pw37+2

Heipsis kaikille! Se on nyt syyskuu sitten puolessa välissä ja lokakuu lähenee hurjaa vauhtia :D
Paljon ONNEA vauvautuneille! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:

Tänään sitten pyörähti tasan rv 37+0, jippii! Pitkälle on jo päästy ja masuasukki lasketaan normaaliaikaiseksi vaikka pian jo syntyisikin.

Huomaa, että tunteet on tosi pinnassa ja jotkut pienetkin kommentit loukkaa mukamas hirmuisesti...kävin tänään lähikaupassa ja kassan "täti" siis suht saman ikäinen kun minä uteli, että koskas on laskettu aika...kerroin, että lokakuun alussa niin päivitteli, että voiko olla kun masu on vielä niin pieni...höh...minulla ulkotakki päällä ja masu piilossa kassan takana niin mistäs ihmeestä sitä noin voi arvostella :LOL: Oliskohan ollut vaan sitten katee :LOL: :LOL:

Nooh, mutta itse asiaan...käytiin tänään miehen kanssa Taysissa synnytystapa-arvioinnissa ja painoarvioksi lääkäri sai muutamaa grammaa vaille 3 kg. Siis ihan mukavan kokoinen viikkoihin nähden ja perinteisellä synnytystavalla mennään sitten kun h-hetki koittaa =)
Lääkäri teki käynnin yhteydessä alaosaston tutkimuksen, ultraäänitutkimuksen ja kokeili häntäluun onko se suora vai "kippura"... tutkimuksen ikävin osuus oli tuo juuri häntäluun tutkiminen :kieh: :kieh:
Ennen lääkärin vastaanottoa kätilö otti sydänkäyrän, joka oli hyvä ja sellainen kun pitää =)
Nyt vaan rauhassa nauttimaan viimeisistä raskausviikoista ennen laskettuaikaa...osaan jo odottaa, että tulee kova ikävä sitten tätä vauvamasua vaikka nyt välillä vaivoja onkin ja puuskutan mennä naama punaisena :LOL: :LOL:

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ja voidaan hyvin! =)

Terkuin,
Kaneli-07 ja mussukka rv 37+0

Terveisiä äitiyspolilta. Mentiin tänään sinne lähetteellä, kun neuvolassa vaavin sydänäänet olivat hitaanlaiset, vaikka aika kauan kuunneltiin. Noh,, päivystyksenä kun menin, niin muutama tunti vierähti siinä reissussa. Käyrässä makoilin ja lääkäri ultrasi/tutki, ei mitään hätää ja kaikki ok. :heart:
Tervetuloa uusille :wave: kamalasti tullut tekstiä taas, pitää ihan ajan kanssa lukea.

36+6

Kaneli mulla kävi sitten ihan just päinvastoin. Multa kassatyttö kysyi jo elokuun alussa, että sulla ei varmaan oo enää pitkä aika? Kun sitten sanoin, että 2 kuukautta vielä, niin suunnilleen suu auki totesi, että ei uskoisi :LOL:

Koko päivän on supistellut. Suurin osa kivuttomia, mutta myös paljon niitä tuntuviakin. Ei kyllä läheskään niin kipeitä kuin viime yönä. Iltapäivällä taisi tulla vähän limatulppaa, mutta siis hyvin vähän. Nyt sitten hirvee jännitys päällä joka vessakäynnillä :D
Jotenkin on sellainen olo, että tää vois vaikka jo tän viikon aikana tulla. ( Ja nyt kun sanon näin, niin olen kuitenkin täällä vielä laskettuna päivänä kärvistelemässä :LOL: )
Vauvan kotiutumisvaatteet oli pakko kaivaa jo esille. Pitää vielä miehelle näyttää hennesin sivuilta vauvan haalari, jotta osaa käydä oikeanlaisen hankkimassa, jos en itse kerkeäkään.
Ikinä kuitenkaan tiedä, että koska se lähtö tulee ja kuinka nopeasti,,,

37+5

Tämän päivän touhuilut sitten kostautuivat, supistelee ihan jatkuvasti... Ei olis saanu kaiketi niin paljon touhuta ja häärätä... Taitaa taas tulla pitkä yö, kun vatsaa välillä kivistää ja välillä paineen tunnetta alhaalla... No kaipa se tästä kunhan vaan sais itsensä rennoksi...

Jotenkin tuntuu että vatsa olis päivän aikana valahtanut tonne alas... ja alaselkäkin jotenkin väsynyt...
Ja sit ärsyttää ku toi äijäkin on poissa... nyt tarttis vaan rentoutua, taidan kokeilla vielä tota suihkua...

Huomenta....
tänä aamuna ei taas väsyttänyt yhtään :headwall: herätys tuli 4.30 eikä unta millään...
Vaan hirvee meno mahassa vaikka tilaa ei tunnu hirveesti olevan...
Eilen jatkuvasti sellanen olo kohdunsuulla kun neulalla vauva siellä pistelis läpi...onko muilla...mistä moinen??!!...toiveissa että siellä alkais jo jotain tapahtumaan :LOL:
illalla supistukset oli kipeita noin parin tunnin ajan ja sit rauhottu :headwall:
luultavasti tää vaavi syntyy viikonloppuna kun mies lähtee la-su jyväskylään treenaamaan... =)
eipä tässä mitään sen ihmeempiä kun odotellaan :heart:
Cristiina ja vaavi 37+5 :heart: ...eipä oo tätäkään viikkoa enään paljon jäljellä :D

Huomenta! Kylläpäs meinas eilen hätä tulla kun netti oli koko päivän kaatuneena. Olin jo niin sunnuntaina suunnitellut, että tänne tulen lukemaan loppuviikon kuulumiset heti aamusta :D .

Sadulle ihan ensin onnea näin etukäteen. Lisäilen sitten sinun tiedot tuonne kun tulet tänne ilmoittelemaan.

Meela: Täällä kans itkettiin kun tuon bb:n katoin :D . Tosi itkuherkkä olen ollu koko raskauden ajan. Normaalisti en ollenkaan.

Viime yö meni aikalailla taas valvoessa. Kipeitä supistuksia tuli säännöllisen epäsäännöllisesti :kieh: . Joko tämä poika vois jo päättää tulla!
Nanna + poju 37+6

Huomenta

Viime yö meni paljon paremmin kuin moni viikkoon! Sain jopa nukuttua, ainoastaan vessareissuille heräilin. Supistuksiin en herännyt, mutta nyt sitten aamusta onkin suppaillut jonkin verran. On rytmi kääntynyt kun tähän asti just öisin suppaillut ja päivisin saanut olla rauhassa....No, parempi näin päin, että saa öisin nukuttua :D Eilen illasta asti ollut epämääräistä vihlontaa mahassa, tuntuu tosi oudolle, mitäköhän on.....Oiskohan samaa kuin Cristiina sulla? Mulla kyllä tuntuu ylempänäkin, ei vaan kohdunsuulla....

Tänään neuvola, kiva.

Ei oo muuten Nannaa näkynyt hetkeen, onkohan vauvaa hakemassa?:)

Kirppiina ja Muru 35+4

Juu en ole päässy vielä :D ...
Onkohan Satunen muuten joutunut lähtemään kauemmas täältä kun täällähän oli se tilanne että tampereelle tai kuopioon lähetetään jos on ennenaikasena. Onpa aika hirveetä ajatella jos asuisi vaikka Utsjoella että joutuis Tampereelle synnyttämään. Välimatkaa tulee kuitenki se reilu 1000km.

Yhteistyössä