***LOKAMASSUJEN SYYSKUU***

Tää on niin kummaa..mä olen ollu tänään tosi ahkeralla tuulella, siivoilin, laitoin vauvan kamppeet valmiiksi, kävin kävelyllä, leivoin sämpylöitä tms..
Kehuin miehellekin että ihanaa kun pitkästä aikaa on niin reipas ja hyvävointinen olo. ..
No, nyt sitten olo onkin kuin junan alle jääneellä, selkää sattuu, supistelee, ja väsymys on ihan kamalaa..
Miten voikin niin laidasta laitaan nämä fiilikset mennä??

Nyt on tosiaan vauvalla sänky valmiina, ihanaa! Ja vaatteet ja muut tarvikkeet paikallaan, tuntuu nyt niin uskomattoman todelliselta että meille tosiaan tulee pian vauva!! Mieletöntä!

Olen samaa mieltä tuosta kirjoittelun jatkamisesta. On ollut tosi mukavaa täällä jakaa tuntojaan, ja lukea teidän kuulumisia!
 
Onpa taas ollu viikko!
Joteskin puuhaa ois niin kauheesti, mut ko ei viitti :whistle:

Mulla vaihtu toi neuvolatätikin, vuorotteluvapaalle jäi tää "oma". Noh.. maanantaina kun olin ol RR pikkasen noussu 124/86 ja pissakaan ei puhdasta ollu. Sovittiin et tiistaina vien aamupissanäytteen ja RR katotaan. Pissassa leukkarit plussalla ja Rr,alapaine edelleen päälle toi 80. Huamen pitäs mennä taas pissimään purkkiin ja tota verenpainetta. Sillaan ahistaa ko sairaalaan menosta kovin puhui ja raskausmyrkytyksen mahdollisuudesta.. Oon koittanu olla ihan mieli tyynenä mut kyl mua ahistaa..

Tänään viä hevonen, P..le sai mut kaatumaan mahalleen. Ei sattunu mut tuli semmonen olo et tääkin vielä..

Vointi muuten kohtalainen ja kait mielikin ihan ok!

Nyt sienikastikkeelle; enon poimimista kanttarelleista :p
 
Kylläpä on ollut vetämätön ja kurja olo koko päivän :( Olen miehelle kiukutellut oikein urakalla ja itkua tullut väännettyä asiasta jos toisestakin.. Olen vain välillä niin väsynyt noihin miehen töihin (yrittäjä on) kun se on sitä 6 päivää viikossa vähintään 12h päivässä. Aamulla kun töihin lähtee, niin ei koskaan osaa sanoa aikaa milloin tulee kotiin ja koska minä olen tarkka ja suunnitelmallinen ihminen niin välillä alkaa niin ahdistamaan tämä kun ei koskaan tiedä mistään mitään :'( Minulle olisi ok tuo työmäärä mitä nyt tekee mutta hittovie kun haluan tietää milloin hän on kotona, mitkä hänellä on huomisen suunnitelmat jne. jotta tiedän suunnitella omaa elämää ja aikataulua eteenpäin! Ihan kyllä miehen ehdoilla elämää eletään eteenpäin tällä hetkellä..

Tuostakaan ei tainnut kukaan ymmärtää hölkäsen pöläystä kun ei ajatus tahdo pysyä taas kasassa :headwall: Jos saisi itseään liikkeelle niin lähtisi käymään vaikka tuolla virkistävässä syysilmassa lenkillä niin ehkäpä elämä alkaisi taas näyttää hieman valoisemmalta..

Inana ja masukki 35+2
 
Tänään tosiaan päätin että ei herkkuja meidän talouteen. Hyvin on mennyt tähän saakka, joskin kävin hesessä syömässä, mutta vain salaatin. Sain reippaana tyttönä pestyä linnunkakat ikkunasta ja vaihdettua talviverhot keittiöön. Alkaa ilmeisesti se alkuaikojen väsymys palata, eikä meinaa puhti riittää, vaikka olo onkin muuten mainio. Loppuilta onkin sit varattu löhöilyyn ja telkkarin katseluun. Herkut on tänään korvattu kuivatuilla ruisleipä snackseilla. Pettymys!!! Jotain aivan kauheeta :x Kaikkeen sitä mainoksen uhri sortuu.

Kaupassa kierrellessäni tuli mieleen että onko tuttipulloissa ikäsuosituksia kuten tuteissa?

Nyt kokeilemaan että jos porkkana onkin uusi suklaa...


-Susa ja kylkiluun kovertaja 35+1
 
Keiju07
Ei se porkkana, susa, ole uusi suklaa... Juuri suklaalevyn napaan vetäisseenä tiedän... Fazun sininen meni sinne sitten kymmenessä minuutissa :ashamed: No huomenna on uusi terveellisempi päivä!
 
tänään kävin neuvolassa ja kaikki kunnossa,paitsi että pääylöspäin siellä vauva edelleen on..viikolla 36 on synnytystapa-arvio. mitähän tekeevät jos siellä vieläkin istuu..
mulle sanottiin että pylly eellä saa tulla alakautta,mutta jalat eellä jos on tulossa niin silloin on varma sektio. enkä mä kyllä tiedä uskallanko ees lähtee yrittämään edes sitä pylly eellä synnyttämistä,kun esikoisen kanssakin kävi miten kävi. harmittaa vaan jos sektioon "joudun" mut kyl ne viisaammat kertoo mikä on vauvan kannalta turvallisin siihen se on sitten myönnyttävä.

mulla on ihan hirvee närästys :x :x kävin ostaa cavisconia,terkka suositteli. tehoo musta ehkä vähän paremmin kuin rennie. raudan käski vaihtaa toiseen söin nyt retaferia niin käski vaihtaa obsidaniin ei kuulemma imeydy kun vasta ohutsuolessa niin ei aiheuta näitä hirveitä vatsavaivoja.
jos joskus muistas luontaistuotekaupan ohi kävellessä käydä ostaa sitä rautajuomavalmistetta niin vois koittaa sitäkin.
yöllä tuli joku ihme mahatauti meinas itku päästä vessassa kun koski niin kovasti mahaan,kyyhötin aika pitkään siellä.mut onneks meni ohi.
ja sit vielä närästi kokoajan..kunnon valitusvirsi tulee taas :D
voispa sanoo että olen hehkeimmilläni raskausaikana :LOL: en ole koskaan tuntenut oloani näin hyväksi....joopa joo..
niinku elokuvissa,mut minusta tää olo on aika kamala.ilmavaivoineen ja kolotuksineen ja röyhtäilyineen.
täytyy muistaa tää jos vielä joskus alkaa kolmatta kuumeilee..

joku mainitsi esikoisen opettamisesta omaan sänkyyn.sama ois meillä eessä,mutta kun se nukahtaa niin kivasti siihen mun viereen.eikä oo yksinästä kun mies on yleensä viikot muualla töissä. miehen kotona ollessa on kyllä nukutettu omassa huoneessa,oon siinä sen vieresä niin kauan kun nukahtaa tai sit kun nukahtaa meidän keskeen niin kannetaan omaan sänkyyn.
alkaa toi 160cm sänky tuntua ahtaalle kun siinä on kaks aikuista ja sit yks metrin mittanen milloin pylly jommankumman meidän naamalla tai varpaat suussa..ja onhan se kiva kiehnätä miehenkin kainalossa :heart:

olen päättänyt että tämä vauva saa opetella nukkumaan omassa sängyssä ja nukahtamaan ite.. :whistle: toivottavasti pystyn tän lupauksen pitämään.
mutta kun niitä on niin ihan katsella ja nuuskia ja silitellä siinä vieressä kun nukkuuvat :heart:

täälläkin meni äsken puolikas fazerin punainen levy.. :ashamed: :ashamed:
ja nyt on huono omatunto..tuleepa hyvän tuulinen vauva kun äiti syö suklaata.. :whistle:
 
mikä tosiaankin oli pika reissu..mutta tulipahan mielenrauha :whistle:
aamulla soittelin terkkarille niistä minun alamaha kivuistani,se nyt ei oikein osannut sanoa juuta ei jaata,epäili liitoskivuiksi,minä taas sanoin että eivät tosiaankaan ole liitoskipuja,kun tuntuuvat tuossa ihan keskellä alhaalla..ja kun minulla on liitoskipuja ollut niin ne tuntuvat lähinnä tuolla sivuilla lähellä nivustaipeita..

no terkkari lupas kysyä lääkäriltä,ja soitella aamupäivän aikaan minulle takasin..mutta eipähän soitellut..kyllä mie sanoin isännälle että on siinäkin meillä terkkari..liekkö sit unohtanu koko asian..mutta eipä puhelua tullut :headwall: :/

sitten tuossa ennen neljää soitin osastolle,ja selitin asian,ja käski sieltä kätilö tulla näytille,no myö siellä käytiin.
vähän aikaa olin siinä sydän käyrässä,ja sitten päivystävä lääkäri kävi ultraamassa.
epäili että entinen leikkaushaava vain "viruu" niin siintä tulee kipu,ja vauva kun istuma asennossa niin just jalka on siinä entisen arven päällä tuolla alamahalla.oli entinen arpi vielä hyvässä kunnossa ei ollut ohentunut vielä ainakaan yhtään.vaavin paino arvio oli 2.7kg että ei sieltä taida mitään nelikiloista tullakkaan..hyvä jos 3.5kg..
ens perjantaina sitten sinne sovittuun synnytystapa arvioon..
heti pitää mennä takaisin jos tulee kovaa kipua tai vuotoja.
mukavan tuntinen oli kätilö..ja yllätys yllätys oli saksalainen lääkäri :x

joo uusperheasiaa kyllä miehen ex taas oli ihme jutun lohkassu..tytöt tulee nyt viikonpäästä,ekana sovittiin että perjantaista maanantaille ovat täällä (menisvät maanantaina linjurilla kotiin)
no oli soittanutkin tuossa yhtenä iltana ja sepustanut että vanhemmalla tytöllä alkaa silloin maanantaina joku leiri joka on jo maksettu (90e) että meidän pitää viedä ne mikkeliin sunnuntaina..isännälle sanoin että siis täh,silloinhan on koulua,että mille hiton leirille se kouluviikkona on menossa..epäilen nyt suuresti miehen ex-n puheita..

en tiiä,mikä on homman nimi..vai onko sillä nimeä ollenkaan..sanoinkin isännälle että tuli vähän sellanen olotila että ex ei haluais laskee tyttöjä meille,kun on vauvakin tulossa..
ja uskon että nää kaikki jutut nyt on vauvantulosta johtuvia.

meillä on ollut kanssa ongelmaa tuon siisteyden ja syömisenkin kanssa,minun tytöt nyt ovat kaikkiruokasia,mutta isännän likat nyt nirsoilee melkein kaikkien ruokien suhteen..sanoinkin tässä ed.kerralla kun olivat täällä että,sitten voipi mennä kumpikin pöydästä pois jos ei ruoka kelpaa.eikä mitään herkkujakaan sitten tule..tuo ekaluokkalainen vasta onkin syömistavoiltaan kyllä ihan mahoton,sanoinkin joskus että varsin kana pitää hommata kun murentaa niin paljon..ja auttamattoman hidas on syömään..tyyliin,ekana ruokapöydässä,ja viimosena sieltä lähtemässä..
sitten myös se että aina pitää olla sanomassa että likaset vaatteet pyykkikoriin..eikä tyyliin likaset alushousut puhtaiden alushousujen kanssa samaan koriin ja kaappiin :headwall: :headwall: :headwall:
keräilin tässä kerran isomman tytön alushousu korista varsin viidet likaset pikkarit pyykkiin :/ :headwall: arvatkaa ottiko kupoliin..kyllä sai tyttökin kuulla asiasta..
mutta mikään likanen vaate ei mene oma-alotteisesti likapyykkikoriin,puhtaat,ja käytetyt vaatteet ovat sekaisin komerossa..josta ei ota mitään selvää ennen kuin olet pudottanut kaikki vaatteet lattialle...voi et mie välil kärsin :headwall:

mutta olen huomannut ( ainakin omieni kohdalla) että sata kertaa kyllä kaikista asioista saa sanoa ja välillä rautalangastakin vääntää..niin kyllä ne sitten rupeaa menemään nuppiin..
mutta kun tuntuu niin turhauttavalta..tiedän että miehen ex ei ole mikään talousihme,eikä siivousintoilija niin mitä se huushollin pito siellä on..ja nyt kun lapsetkin ovat noin isoja niin hyö keskittyyvät uuden miehen kanssa vain heihin.(ilmoittanut isännälle varmaan sata kertaa että heillä on nyt aikaa keskittyä vain toisiinsa,kun ei ole pieniä kakaroita) .ilmankos lapset sitten itkeevät ikäväänsä isän luo...

että tämmösiä täällä..taishan tuo sepustus tulla,ja miljoona kirjoitusvirhettä..
mutta nyt taijan lähtee suihkuun..kun kotikatukin kohta alkaa.

niinukka ja vunttunen
 
Tänään oli taas neuvola ja käytiin myös tutustumassa Oysissa, kun tutustumiskäynnit on taas alkaneet tällä viikolla pitkän tauon jälkeen. Käynti oli ihan ok, ei kauheesti tullut uutta perhevalmennusten jälkeen, mutta olihan se ihan kiva nähdä ne paikat.

Neuvolassa verenpaine oli pikkuisen laskenut, nyt 132/79. Hemoglobiini oli ihan hyvä, 116. Proteiineja ei ollut, sf-mitta oli pysynyt viime viikosta samana (35) johtuen siitä, että vauva on jo laskeutunut (mikä tuntuu muuten kurpitsalta alapäässä.. :ashamed: ).

Mutta mutta, turvotusta on edelleen valtavasti. Painoa oli tullut viikossa 1750g!!! Katselin just neuvolakorttia, että 1.8. mennessä mulle oli tullut painoa 7,5kg ja nyt sitä seuranneen 4,5 vk aikana 5,5kg! Aivan uskomatonta! Suolaa emme käytä ruuanvalmistuksessa ollenkaan ja juon joka päivä paljon vettä. Eikä syöntitavatkaan ole muuttuneet entisestä. Mutta aivan kauheeta tämä painon nousu! Mieli maassa. :/

Piipa rv 36+0
 
onko kellään ollu mahakipuja ym. sellasta jos vauva on kääntyny raivotilaan,tai sit ruvennu laskeutuun????? mulla ollu tänään kyl ihan karu päivä..en osaa ees selittää niit kipuja,mut nyt on myös tuntunu siltä,et vauva vois olla RT:ssä...ketään???
 
Piipa75: Me myös olimme tänään OYSsiin tutustumassa =) mukavahan se paikka oli nähä ja miehelle sanoinkin että me lähtään laitokselle vasta ku alkaa kakattaa :LOL: heh tuskimpa sentään jaksaa niin kauaa kotona venyä...en vaan oikeen tykkää tuosta sairaalajutskasta...toivottavasti kaikki sitten menis hyvin ja sieltä pääsis mahdollisimman pian kotiin.

Tulipas tuossa taas ostettua yksi kevyttoppapuku pikkuselle,semmonen söpö Benettonin vaaleansininen priimakunnossa kirpparilta 3,20? :D heh jokohan tuo riittäis...Vaunuja ei olla vielä saatu ostettua,meillä on sellaset matkarattaat pehmeällä kantokopalla,mutta koppa on niin pieni n.60cm pitkä ettei siihen talvikamppeiden kanssa kyllä kunnolla tule mahtumaan :/ No saapahan siitä kantokopasta todella muhkean lämpöpussin vaunuihin ku poistaa kovekkeet =)

Osteopaatilla kävin taas tänään,tämä minun vasemmanpuolinen kylkiluun päällä oleva järkyttävä kipu on haimapiste,se on siis suurella kuormituksella :| ilkee vaan ku kipu siis aivan mahdoton,tähtiä meinas silmissä leijua ku se hoiteli paikkoja kuntoon.

Minustakin on todella kiva kirjotella tänne palstalle ja lukea teidän kaikkien tarinoita =) ei sitä enää osaa koneelta olla poissa puoltapäivää kauempaa,varmaan tahti pikkusen hellittää kun vauva syntyy mutta ehdottomasti minäkin haluan jatkaa jutustelua teidän kanssa :heart:

Diipeli ja masujesperi rv33+5
 
KOTIÄITI-1981: Meillä sanottiin keskiviikkona synnytysvalmennuksessa, että nykyään ei se peräruiske ole mitenkään automaattinen. Sitä kannattaa pyytää jos sellaisen haluaa, esim. jos on ollut ummetusta tms. ennen synnytystä, kannattaa varmaan pyytää se tyhjennys ettei sitten tyhjene itsekseen kesken synnytyksen:)
Mulla edellisillä kerroilla se laitettiin automaattisesti, mutta mullahan noista on jo aikaa 7 ja 10 vuotta, eli käytännöt tässäkin asiassa on näemmä muuttuneet.
 
Piiiiiitkästä aikaa ehdin kirjottelemaan.Oon kyl käyny lukemassa kuulumisia mutta tuntuu ettei aikaa oo ollu näpyttelyyn.Mul oli tiistaina lääkäri ja ihmettelyä onki riittäny sen jälkee.Vauva ottanu loppukirin kasvussa ja nyt sain tuomion et jos menee yli ni painoarvioon.Aiemmat lapset ollu 3220-3750g ja tästäkin piti tulla siroa sorttia mutta nyt ei olekaan enää niin varmaa.Mikä eniten ihmetyttää ni en oo todellakaan syöny herkkuja vaan tosi terveellisesti ja aiemmissa raskauksissa syöpötelly kaikkea suolaista ja makeaa.Siis nyt rasvamakkarat ja suklaat kehiin jos se enää auttaa :) Toivon kumminki että ei tarttis isompaa puukata...Kohdunsuu oli 3cm auki ja yleensä oon siin vaihees ollu menos synnyttää joten hiukan pisti mietityttämään että tuleeko tää sitte vauhdilla.Tosin mun tuurilla yli menee 2vkoa ja sittenki kestää vähintää 7tuntia!Niin ja aiemmissa raskauksissa ei oo ollu yhtää auki täs viimesessä lääkärissä.No aika näyttää mitä tämä villikko keksii.Sunnuntaina möyri koko päivän aamu 9:stä puolilleöin ottaen puolen tunnin torkut ku minäkin makasin.Pas.. lens ja olo oli todella ontto ihan vaa sen takia et tää paino hanuriin.Jokainen raskaus on erilainen mutta tää on yllättäny mut totaalisesti etenki tällä mielettömällä liikkumisella.Jännä on nähdä millanen on kun syntyy.
Kohta me kaikki saadaan omat kääröt ihmeteltäväks ja päättyy tämä PITKÄ PITKÄ odotus.Ajatelkaa kun vasta alettiin kerätä lokamassujen pinoa ja kohta ollaanki ex lokamassuja.Ei mene kauaa ni varmasti saadaan eka maha maailmaan!!!!!!!!!! ÄH,siis toinen.Enhän mä muistanu että Elza sai pienen pojan.No laitan tän höyryn vaikka masun piikkiin.:heart: :heart: :heart: Sitä odotellessa villit masunpotkut kaikkiin kasvaviin patoihin ja voidaan oikein paksusti. :hug: Niin ja OIKEÌN PALJON ONNEA JA HALAUKSIA PIENEN POJAN ÄIPÄLLE!!!
 
Mähän kävin sillon viime viikon keskiviikkona synnärillä kipeiden supistusten ja kauheen painon tunteen takia...ja muutenkin olo oli sillon ihan ihmeellinen ja aika kipee. Sillon tää oli sit kääntyny rt:hen et ite epäilen et noi silloset supparit jne johtu siitä.

Nyt on olo ollu tänäänkin tosi hyvä. Nukuin vaan n.20min päikkärit ja olo ollu kovin pirtee koko pvä..saas nähdä taas enteileekö tää jotain. :$
Ja maha nahka on oikeelta puolelta ihan älyttömän arka kun tää kaveri niinkun vetää kantapäätä tai jotain tossa ylös alas..tuntuu tosi inhottavalta.
Ihan kun kova paksu tikku työntyis tuolta mahasta läpi...
Närästys on alkanu oleen ihan kamala nyt muutamana päivänä, närästää koko ajan, joka asennossa ja mikään ei auta.. Samoin alkanu oleen oikeesti tosi pöhöttyny olo..esikoisen kanssakin mulla alko näihin aikoihin kova turvotus, tuli aina painoo 800-1500g/viikko. Samalta menolta näyttäs nyt..hyi kun inhottaakin kattoo peliin kun on naama ihan turvoksissa.

Mun ystävä jonka kanssa siis oltiin eilen syömässä, laitto viestin aamulla 07 aikaan et meni hänellä lapsvedet ja alko kunnon supistukset... koko päivän oon jännittäny ja nyt meni vasta tekstiviesti perille hänelle.Ei kyl oo mitään vielä ilmotellu mut toivottavasti raukka ei oo koko päivää joutunu synnyttään..

No mut nyt nukkumaan kun vähän vois väsyttää..vielä kunnes sänkyyn pääsee :/

yksäiti+ hippu rv 35+3 jo..... :heart:
 
Herkuista. Mie olen melkein koko raskauden puhunut miehelle, kuinka pelkään, että vauvasta tulee kamalan iso. Mun äidillä on ollut raskausajan diabetes ja osittain sen takia mie ja sisarukset ollaan oltu kookkaita. Veljen kohdalla synnytys käynnistettiin ennen laskettua, koska muuten olisi kasvanut liian isoksi alatiesynnytystä varten. Lisäksi vielä jostain luin, että runsas punainen liha ja sokeri raskausaikana voi aiheuttaa kookkaan sikiön. Punaisen lihan tuoksu ja maku on ällöttänyt koko raskausajan, mutta makeaa kyllä menisi.
Monesti, kun karkkihyllyllä kinuan karkkia on mies muistuttanut tuosta miun 'pelosta' ja sillä on selvitty hyllyn ohi. Tuskinpa tuo karkkipussia pois laittaisi, jos sen kärryyn heittäisin. Mutta onhan karkki pienempi paha silloin, kun sen on mies kärryyn laittanut kuin itse :saint:
Eilen kun käytiin synnytysvalmennuksen jälkeen kaupassa. Taas kinusin karkkia (fazerin uutta suklaa makua -lontoon rae), mies kokeili kaikki vanhat perustelut, mutta mie pysyin lujana ja halusin suklaata. Mies lopulta synnytysvideo mielessään luovutti ja tokaisi "ähki sitten lokakuussa" ja heitti suklaalevyn kärryyn :LOL: Mutta on muuten tosi herkkua suklaata :p Pitäskö varata levy sairaalakassiin, saa sitten synnytyksen jälkeen maistella. Ja jos kovin ähkimiseks meni, niin ainakin maukkaasta syystä.

Kolmen viikon päästä on synnytystapa ja koko arvio. Hoo!! Ainoa vaan, että sen tekee lääkäri jota mä en arvosta (sattuneista syistä). Saa nähä mikä on 'tuomio'

Hipkukka 33+3
 
Valitan tänne kun ei oo tällä hetkellä muutakaan kelle valittelis..
Mä oon niin poikki |O Esikko on valvottanu yöt..heräilee puolen tunnin välein huutamaan, nyt siis nuhaa ja yskää. just kun saatiin edelliseen vaivaan lääkitys (joka valvotti myös kivasti yöt) ja rupes paranemaan niin pitihän se flunssa iskeä :( ja yksinäänhän täällä olen kun mies viikot toisella paikkakunnalla :/ saiskohan viikonloppuna huilattua ollenkaan..
 
Hipkukka:
Mulle oli pettymys toi Lontoon rae-suklaa.. :( Noh.. onhan niitä onneksi muitakin, ettei ilman herkkuja jää..=)

Hitsit.. Ei nukuta yhtään.. alavattas on ihmeellinen paineentunne.. huominen neuvola jännittää..jos se RR on koholla ois edessä käynti sairaalassa, ihan varmuuden vuoksi.

Jokohan huomenna selviäis millon sellanen perhevalmennus alkaa..oishan laitoksellakin ihan kiva käydä ennakkoon tutustumassa! ihmeen myöhäseen kyllä jää..ruvetaan jo puhuun täysaikasesta vauvastakin..
 
Tinakenkätyttö, voimia sinulle. :hug:

Diipeli, vai olitte te myös Oysissa. :) Toivottavasti ei ole koko osasto aivan täynnä sitten, kun oma h-hetki koittaa. Ei olis kiva olla siellä aivan kuin sillit sardiinipurkissa (vai miten se sanonta meneekään..).
Miten se osteopaatti muuten hoitaa tuota sinun kipua? Minulla on ollut jo useita kuukausia aivan järkyttävän kova kipu oikealla ylämahassa. Sappi tutkittiin, afos-arvot olivat korkealla, mutta mitään ei muutoin näkynyt. Kipu kuitenkin on aivan järkyttävä, kuin olisi seiväs tungettu läpi mahasta selän puolelle (vähän samalta kuulostaa muuten tuo yksäiti84:n kipuilu..).

Nyt hyvää yötä. |O
 
Huomenta!

Tinakenkätyttö hurjasti voimia lapsen hoitoon :hug: Ja pikaista paranemista toiselle.


Täällä yö meni taas yskiessä. Eilen innostuin siivoamaan ja olin sitten koko illan ja yön ihan tukossa, mikään ei auttanut. Ventolinesta sain avun vain tunniksi kerrallaan. Parempi ois ollut kahlata pashan keskellä kun kärvistellä koko samperin yö. Mutta mikä mielenkiintoista, siivous ei aiheuttanut yhtään supistusta :eek: On se kumma kun viikot lisääntyy niin supparit loppuu :whistle: Tänään otan urakaksi poikien huoneen. Helppohan siel ois siivota jos lelut ois paikoillaan mutta nyt menee ensin aikaa niiden keräämiseen. Ja se keräys on sitä että kaikki mitä saan koreihin niin kuopus kulkee perässä ja mättää ne sieltä pois. :D Onneksi on koko päivä aikaa.

Hei tuo kipuilu sinne selän puolelle. Ootteko miettineet ettei liity närästykseen? Mulla on ollut vaivana jo monta vuotta närästys (vai onko sappivaivoja) välillä närästykseen liittyy kipu, palleasta lapaluiden väliin. Tuntuu kuin puukkoa väännettäisiin lapaluiden välissä :/ Viimeksi banaani laukaisi sen alkuviikosta.

Nyt alkoi nukuttamaan uudelleen mutta ei ole mitään järkeä tuonne puoleksi tunniksi kellahtaa :/ Pitää alkaa varmaan laittamaan eskarilaisen vaatteita valmiiksi...

tuutilulla rv 36+6
 
Jahas, mitäs vertaistukea tämä tällainen on?!?! Eilen oli jo kädessä uusi fazerin lontoorae suklaalevy, mutta pysyin kovana ja takaisin meni hyllyyn. Ja täällä sitten kehutaan että on niin hyvää... Eli munhan pitää se mennä tänään ostamaan ja se on vain ja ainoastaan teidän syytä, vai mitä? :LOL: Hipkukka, en suosittele sairaalakassiin ostamaan yhtään mitään herkkua. Ensinnäkin ne tulee kuitenkin syötyä ennen sairaalaan lähtö, ja toisekseen, jokainen vieras tuo jotain herkkua kuitenkin tuliaisiksi :D

Esikoisen nukuttamisesta pohdiskeli ainakin Katjanna. Meilläkin tyttö (täyttää ensi kuussa 3) siirtyi pinniksestä taaperosänkyyn tuossa n. vuosi sitten ja siitähän laukkaaminen alkoi... ei millään itsekseen nukahtanut. Mies sitten katsoi töllöstä sellaisen kasvatusohjelman, jossa kerrottiin miten tuo nukutus pitää hoitaa. Ja auttoi ainakin meillä. Nyt tyttö menee itse sänkyyn, luetaan satu ja jää sinne. Joskus höpöttelee ja lauleskelee tunninkin, mutta itsekseen nukahtaa. Ohje meni niin että lapsi vain viedään sänkyyn, luetaan satu tms ja sanotaan hyvää yötä. Valot pois ja mennään pois. Kun nousee ylös, kaksi kertaa saa takaisin viedessä sanoa taas hyvää yötä, nyt nukutaan tms, mutta sen jälkeen ei saa puhua mitään! Eli käydään vaan nostamassa takaisin sänkyyn hiljaa. Meillä likka laahkasi ehkä viikon, mutta pikkuhiljaa alkoi vähentyä nousut. Tiukkana pitää olla, ja vaikka pari eka päivää tuntui ettei se asetu, niin ei saa luovuttaa! :) Vaikka vähän itkaisisikin sängyssä. Ja silloin vauvanakin kun heti opetettiin että itse pitää nukahtaa pinnikseen, voi että olen ollut siitä tyytyväinen että jaksoin opettaa! Kaverikin kun tuli hoitamaan että lähdettiin illanviettoon niin kehui että kyllä voi tulla uudelleenkin kun ei mitään nukuttamissessioita yms ole! Mutta kyllähän noi on kinkkisiä juttuja ja vaatii tiukkaa pinnaa ja riippuu paljon lapsen luonteestakin mihin suostuu. Tsemppiä kaikille opettamisessa! :)

Liikkeistä mulla on jo vähän hätä... siis jos liikkeet vähenee, niin mistä tiedän että ne vähenee esim kasvamisesta tai ehkä kääntymisestä oikein päin, eikä mistään muusta? Kun tää vaavi on muuttunut aktiivisesta ihan muuksi. Aamullakin yritin tehdä liikelaskentaa, mut ei se liiku. Välillä tuntuu pieni tönäisy, tai muljahdus, mutta tosi vähän! Ja yleensä kun olen syönyt, alkaa mahdoton myllerrys, nytkään ei mitään vaikka join kupin kahvia ja pari leipää aamupalaksi. Mitäs teille on sanottu liikkeistä? Mitä mun pitäis tehdä?

Mukavaa perjantaipäivää kaikille! Ihana syysilma! Me lähdetään täällä Oulussa Halosen avajaisiin, kunhan tuo esikoinen heräisi. Miksi mun pitää aina herätä ennen sitä, en osaa ite yhtään enää nukkua myöhään :headwall: Tulkaahan moikkaamaan jos tuutte Haloselle, käydään vaikka kahvilla :D

Topsy 33+3
 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja Dirlittan:
KOTIÄITI-1981: Meillä sanottiin keskiviikkona synnytysvalmennuksessa, että nykyään ei se peräruiske ole mitenkään automaattinen. Sitä kannattaa pyytää jos sellaisen haluaa, esim. jos on ollut ummetusta tms. ennen synnytystä, kannattaa varmaan pyytää se tyhjennys ettei sitten tyhjene itsekseen kesken synnytyksen:)
Mulla edellisillä kerroilla se laitettiin automaattisesti, mutta mullahan noista on jo aikaa 7 ja 10 vuotta, eli käytännöt tässäkin asiassa on näemmä muuttuneet.
Tämän mielikuvan sain myös Kätilöopistolla, että ruiske ei ole automaattinen. Kätilö tosin sanoi, että suolen tyhjeneminen ponnistusvaiheessa on erittäin tavallista ja jos sitä alkaa pelkäämään, niin ei se lapsikaan ulos tule, kun ponnistaminen ei ole sitten kunnollista. Eli ei kannata alkaa häpeilemään kesken kaiken. Tosin, tuskinpa siinä tilassa tuollasia jaksaa miettiä :D .

Kukas se oli, joka valitti, että on kurjaa sairastaa flunssaa, kun ei saa ottaa mitään tavallisia troppeja. Tuutilulla ainakin. Olen täysin samaa mieltä! Vannon yleensä Finrexin nimeen, mutta sehän nyt on tietenkin kiellettyä. Eilen löysin kaapista tosin Panadol Hottia, jota lääkeselosteen mukaan saa käyttää tilapäisesti raskauden ja imetyksen aikana. Vaikuttava ainehan on paracetamol. Mutta hitto se on pahaa. Mustaherukan maku aiheuttaa vilunväristyksiä joka kulauksella (ja muutoin kyllä tykkään mustaherukasta). Sainpahan tosin sen voimalla sitten hyvin unta ja heräsin kukkumaan vasta viiden aikaan...

Tänään pitäisi mennä katsomaan kaverin kolmiviikkoista ja en oikein tiedä kehtaanko mennä nuhaisena. En tosin usko, että tämä on tarttuvaa, vaan siis lähinnä vilustuminen. Vauvaa en kuitenkaan syliin viitsi ottaa. Ystävä on toisessa kaupungissa ja hotellikin on reissua varten varattuna, joten en viitsisi väliin jättää, mutta vaikea sanoa, tykkäävätkö kyttyrää, jos nuhaisena menen. Mitenkään kunnolla en ole kipeä, toki jättäisin väliin, jos olisi jotain muita oireita...

Keiju ja neiti mahassa 33+3
 
Hei,


Minä sain ennen esikoisen synntystä peräruiskeen ilman että sitä pyysinkään ja se oli siis vuonna 2004. Synnytyssairaalana meillä on Oys. Kyllä minä sen toivon nytkin jos eivät sitä automaattisesti enää anna.

Kiitokset Topsylle vinkistä esikoisen nukuttamiseen. Meillä on tämä ongelma tullut kuvioihin vasta sitten kun siirryttiin jatkettavaan sänkyyn josta siis pääsee itse liiankin nätisti pois. Vauvana aina jätin yksin pinnikseen eikä ollut mitään ongelmia, mutta silloin oli kyllä kuvioissa tutti ja harso. Nyt enää harso ja unikaveri. Varmaan tuo tutista vieroituskin teki osansa siinä, että sen jälkeen meni tälläiseksi säätämiseksi nukuttamiset. Pitää kokeilla tuota palautus systeemiä sänkyyn nyt jo viikonloppuna. Epäilen että vaikeaa tulee olemaan ja todellakin vaatii piiiiitkääää pinnaa. Mutta yritän parhaani. :ashamed:

Viime yönä sain onneksi nukuttua kohtuu hyvin, vain kerran piti käydä veskissä! Meillä on kans vaavi ollut melko hiljainen tänä aamuna ja olin hieman ihmeissäni. Tavallisesti alkaa touhuamaan heti kun herään sängystä ylös.


Ihanaa viikonloppu tulossa ja pari päivää vapaata!! Mukavaa viikonloppua.

Katja ja Einar 33+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keiju07:
Alkuperäinen kirjoittaja Dirlittan:
KOTIÄITI-1981: Meillä sanottiin keskiviikkona synnytysvalmennuksessa, että nykyään ei se peräruiske ole mitenkään automaattinen. Sitä kannattaa pyytää jos sellaisen haluaa, esim. jos on ollut ummetusta tms. ennen synnytystä, kannattaa varmaan pyytää se tyhjennys ettei sitten tyhjene itsekseen kesken synnytyksen:)
Mulla edellisillä kerroilla se laitettiin automaattisesti, mutta mullahan noista on jo aikaa 7 ja 10 vuotta, eli käytännöt tässäkin asiassa on näemmä muuttuneet.
Tämän mielikuvan sain myös Kätilöopistolla, että ruiske ei ole automaattinen. Kätilö tosin sanoi, että suolen tyhjeneminen ponnistusvaiheessa on erittäin tavallista ja jos sitä alkaa pelkäämään, niin ei se lapsikaan ulos tule, kun ponnistaminen ei ole sitten kunnollista. Eli ei kannata alkaa häpeilemään kesken kaiken. Tosin, tuskinpa siinä tilassa tuollasia jaksaa miettiä :D .


Joo, eiköhän siellä ole muutakin mietittävää:)

Mulla nämä vauvan liikkeet oli pari päivää tosi vaisuja, ja aloin olla jo huolissani. Tänä aamuna taas on alkanut sen maailman resuaminen tuolla vatsassa että ei mitään rajaa. Muutaman kerran jo kenkäissyt niin kovaa tuonne kylkiluihin että ihan kipeää tekee.

Mietinkin juuri että jos vauva kasvaa vielä hurjasti kokoa, en tiedä minne aikoo mahtua. Kun nyt jo tuntuu että kylkiluista ihan tuonne alas asti olen "täynnä vauvaa". Ja liikkeitä tuntuu kyljissä ja alhaalla ja ylhäällä..
No, parin viikon perästä on se painoarvio, sittenhän sen näkee millainen vonkale täällä kasvaa.

Jotenkin tuntuu että tämä on vilkkaampi liikkeisään kuin nuo sisaruksensa oli aikoinaan. Tai sitten vaan en enää muista:)

Noista herkuista..minä tyttö sitten reippaana vetelin eilen puoli litraa jäätelöä kinuskikastikkeella.. :ashamed:
Ja niinkuin olin PÄÄTTÄNYT että en herkkuja mässää, ja aika hyvin tuossa päätöksessä olen pysynytkin, niin nyt parina iltana olen kyllä kaksin käsin ahminut kaikkea mitä ei pitäisi.
No, nyt taas ryhdistäydyn!

Nyt ottamaan aamupäiväunet, ja sitten toivottavasti on niin paljon virtaa että jaksaa siivota tämän kaaoksessa olevan huushollin:)

 
Topsy: Minäkin ajattelin suunnistaa kymmeneksi tuonne Haloselle kun kerran avataan. Nähdään ehkä sitten siellä :) Pitäis kyllä nukkua muttei malta.

Monella tuntuu olevan vauvat vielä perätilassa tai poikittain; niin täälläkin. Mulla tosin viikkoja jo 36+1, eli viikon päästä pääsis kai jo sinne kääntöyritykseen. Ens viikolla vielä ultra jossa varmistetaan että miten päin oikein on.

Toivottavasti sallitte tällaisen harvakseltaan kirjoittelevan osallistua keskusteluun. Tosi mukavaa keskustelua täällä kyllä käydään, täytyy aina käydä jutut lukemassa!

Ja Elzalle ja vauvelille vielä täältäkin onnittelut!

Papunen 36+1
 

Yhteistyössä