***LOKAMASSUJEN SYYSKUU***

mamma3
Meillä ei ole sairaalassa tarjottu tota peräruisketta. Enkä ole koskaan joutunut sitä muutenkaan käyttämään. Onko kuinka ilkeän tuntuinen homma? Joutuuko sitä pytyllä istumaan sit kuinkakin kauan :ashamed: Tyhmiä kyseleepi hän... :whistle: :D
 
Ruiskeesta pitää kommentoida. Esikoisen aikana en saanut ja tiiättehän mitä siinä sitten kävikään :ashamed: Ja minua vaivasi se yli kaiken ja vaivaa muutes edelleenkin.Kyllä oli jotenkin nolo olo :/ Ja kätilökin oli sellanen tympeä vanha akka |O

Toisesta ja kolmannestakaan sitä en ole saanut vaikka oon pyytänytkin. Kuulemma olisi voinut hidastaa synnytyksen etenemistä, näin KOKSissa sanottiin. Onneks ennen noiden synnytystä vatsa on toiminut kotona tosi kiitettävästi :D
 
Miä muutes napsutin äsken masua ja ilmoitin tulokkaalle että monessa paikassa lukee: 37+0 -42+0 viikoilla syntynyt lapsi on täysiaikainen. Sais alkaa niin kun valmistautumaan siihen että yksiön vuokrasopimus umpeutuu huomisesta alkaen |O Ja saa ihan suosiolla poistua ettei tarvi järeämpiä keinoja käyttöön ottaa :whistle: Ei vaan mokoma ole vastausta vielä antanut, kummallinen ihmisentaimi :eek: :D Tai sitte hää kuuli vaan sen 42+0! Tosin tässä kunnossa varmaan tukehtuisin kesken pusaamisen :(

tuutilulla rv 36+6
 
Ensimäisessä valmennuksessa tuli käytyä keskiviikkona... ja samalla oli "eka" työpäivä kesäloman jälkeen. Töihin meno hieman järkytti, mutta tiedossa vain kaksi viikkoa ja sitten äippälomalle. NEuvolassa oli puhetta, että koitan töissäoloa kun muuten olo ollut hyvä ja jos vain jotain tulee, niin herkästi sitten soitto ja saikulle. EKa päivä oli tietty rankka, kun töistä päästyä pikaisesti kääntyminen kotona syömässä ja sitten valmennukseen. Sielläpä sitten tulikin haukoteltua vähän väliä.. |O :D
Olipa kyllä sitten synnytysvideo hyvin helposta synnytyksestä, mutta eikai siellä ole tarkituskaan peloitella..
Tänään on sitten iltavuoroon meno ja koitan tässä ottaa tämän aamu-ajan rennosti, että siellä jaksaa huppasta edestakaisin pitkin käytävää.

Oman navan sisällä on täälläkin päivittäin vilkasta. Tuntuu toisinaan, että pieni yrittää tosissaan potkaista uuden kulkuaukon kylkiluiden viereen. Päivittäin on kiristystä mahalla ja eilen illan aikan useammankin kerran, mutta se tuntui lähinnä hankalalta, ei kipeältä. Huomaa kuitenkin sen, ettei töissäkäynnin lisäksi jaksa kyllä sitten enää tehdä mitään.

Kyllä se vain meillä kovasti lähestyy se odotettu hetki. Elza onkin sen jo kokenut, onnea hänelle ja perheelle!

Iines-ankka rv 33+3
 
Enpä ole ennen kuullutkaan että peräruiske voi hidastaa synnytystä. No mulla tämä onkin ensimmäinen laatuaan. Systeri vaan vinkkasi että kannataa sitä pyytää niin ponnistaminen on huomattavasti "miellyttävämpää". Täytyy myöntää että kyllä mua asia vaivaa jos samalla tulee paljon muutakin kuin vauva :ashamed: Onkohan siinä ruiskeessa jokin raja jonka jälkeen sitä ei enää laitetata? Mietin vaan et jos yrittää sinnitellä kotona mahdollisimman pitkään.

Ihanaa. Huomenna kuntosalilla avoimien ovien päivä. Ajattelin käydä rehkimässä nyt kun suppareita ei tarvii enää pelätä. Munkin keho näyttää kyllä toimivan väärinpäin. Eli mitä enemmän viikkoja sen vähemmän suppareita. Sit voiskin hyvällä omallatunnolla testata sitä lontoonrae suklaata :p Itse asiassa mä pidän näistä uusista pyöreistä muodoistani, mutta tuo selluliitti ei varsinaisesti kaunista :/ Lähteeköhän se raskauden jälkeen kun aineenvaihdunta normalisoituu... Toiveajattelua?

Susa ja Ukko 35+2
 
susa79 En tiijä onko siinä mitään aikarajaa. Miä tosin keskimmäisestä olin sairaalan ovien sisällä 45min ja poika oli ulkona. Kuopuksesta olin reilu 1 1/2 tuntia. Voi olla että miä oon jättänyt menon liian viime tinkaan. Mutta kuopuksen synnytyksessä kätilö sanoi että se voi hidastaa jos se laitetaan..

Mulla nää hommat ei tänään edisty millään eikä mitenkään päin
:ashamed:
 
Oli pakko kommentoida, kun täälläkin tarttu eilen lontoonrae -levy matkaan :LOL: . Ei ollut kummosta, kyllä minttukrokantti voittaa mennen tullen.

Peräruiskeesta: Meille kätilö sanoi valmennuksessa, että aika herkästi se suoli ponnistaessa (lähes kaikilla) tyhjenee, jos siellä jotain on. Ja täällä jkl:ssä sen ruiskeen saa jos haluaa. Eikä se peräruiske satu, jos joku sitä miettii.

Nyt uimaan...

Putsku ja massu 35+1
 
lhs
Höh, meillä kaatui illalla netti jostain tuntemattomasta syystä, meinasiihan vierotusoireita tulla, minäkö koukussa :LOL: Tosin se mokoma yhteys ei kyllä vieläkään ole palannut, nyt ollaan kyläreissulla vanhempieni luona, pakkohan se oli heti juosta koneelle :D

Vauva on täälläkin muuttanut liikkumistaktiikkaa, lähinnä kauheaa mylläystä ja tunkemista, toukan asennosta ei ole mitään hajua, välillä pyörii edelleen ihan poikittain..aikookohan tämä ikinä asettua lähtöasemiin??

Peräruiskeesta: Mä olen kummankin aikana saanut ruiskeen, toisen aikaan pyysin sitä itse kun supparit alkoi kiristymään, sinällään tyhjennyt ei ole mitenkään ilkeää, mutta kovien suppareiden kanssa pöntöllä istuminen ei ole mitään herkkua :x Tuntui kyllä,e ttä järki lähtee, kun supisteli jo aika kovaa ja pakko vaan istua pöntöllä..ääh! Mutta tosiaan halusin lähinnä siksikin tuon tyhjennyksen, että minulla on ollut kamala ummetus raskauksien aikana, ja olo tosi tukala, olipa suuri helpotus saada suoli tyhjäksi, nyt vaan pähkäilen sitä, ehtiikö sitä sitten saada, jos kotona yrittään kärvistellä mahd. pitkään.

Au, että maha on taas koko aamun ollut ihan kivikova, ja vauva tunkee itseään lantioluita vasten, ei tunnu kivalle :(

Muutenkin fiilis on kyllä kurja, jos ei tämä olo ei fyysisesti ole hyvä, niin ei mielikään kovin hyvin jaksele, tuli sitten iso yllättävä meno, johon ei mitenkään ole voinut varautua, ja kun muutenkin on tulot mitä on, niin ahdistusta saa aikaan :headwall: :headwall:

Sitten vielä isompi murhe, minun erittäin läheinen ja rakas mummuni joutui sairaalaan ja vaikka ei nyt mitenkään kriittisessä tilanteessa ole, niin iän takia hoitovaihtoehtoja ei hirveästi ole, eli pitää vaan lääkkeillä mennä ja toivoa, että niillä pärjätään. Meni viime yö valvoessa ja asiaa murehtiessa, minä olen muutenkin aika herkkä, ja tämä kyllä saa ahdistamaan. Olen mummusta jo vuosikaudet huoletinut, hoitanut kaikki juoksevat asiat missä apua on tarvinnu, käyttänyt kaupassa ja muutenkin huolehtinut, että pärjää kotona..Tuntuu niin raskaalle, kunnyt joutuu murehtimaan miten pärjää kotona jne..Voi kun tämäkin sattui harmilliseen aikaan, eihän minusta nyt ole huolehtimaan kaikesta. Toki mummulla on muitakin, mutta minä nyt vaan murehdin ja huolehdin :'(

Miehen kanssakaan en osaa puhua, suren vaan yksin, eikä mies näytä välittävän minun fiiliksistä, ei ole aikoihin kysynyt miten jaksan tms..

lhs rv34+6 *kurjalla fiiliksellä*
 
Tulipas tuossa 1,5 h sitten noustua vihdoin sängystäkin ylös... :) Tätä naista siis nukutti - kerrankin!

Ajattelin kokeilla nyt seuraavaan neuvolakäyntiin asti tuota 1800 kalorin sokeridieettiä, joka siis on tehty raskausdiabeetikoille. Tai en ihan 100%:sti noudata sitä, mutta suunnilleen. Jos siitäkin huolimatta paino nousee lähes kahta kiloa viikossa, on vikaa varmasti jossain! Mutta katsotaan, seuraava neuvola ensi viikon ti, joten 4 pv ehdin tässä testailla terveempiä ruokatottumuksia (vaikka omasta mielestäni olen tietty syönyt terveellisesti tähänkin asti).

Nyt siis painonnousua alusta asti n. 12-13 kg, joista ekat 7 kg tuli tuohon elokuun alkuun ja seuraavat 5,5 kg nyt elokuun aikana. :ashamed:

Oysissa kuulemma annetaan peräruiske automaattisesti kaikille, näin ymmärsin.

Piipa rv 36+1
 
ihs: Tulikin tuosta sinun jutusta mieleen että täytyy lähteä mummon luo kyläilemään. Meidän mummo onkin aika pakkaus. Se on jo muutaman vuoden kysellyt että millonkas sitä jälkikasvua alkaa siunaantua. Oon aina vastannut että kaikki aikanaan. Talvella pian plussauksen jälkeen taas käytiin sama keskustelu ja mummo taas kysyi että no millonkas se aika sit on. Alko ärsyttää tiuskahdin että lokakuussa (asian piti olla vielä salaisuus). Mummo ei keksinyt enää muuta niin sanoi että eikö tuo ois kannattanut tehdä kesäksi että pyykit kuivaa ulkona! :LOL:

Marzyciel: Rohkeesti vaan sitä salmiakkisuklaata ostamaan. Jakaa varmaan mielipiteitä mut minä ainakin tykkäsin. Ei korvaa minttukrokanttia mutta mukavaa vaihtelua. Tuttipulloja ajattelin ostaa vain kaksi ennen synnytystä. Toisen ostin kun se oli niin hieno ja toisessa oli joku juttu et ilmaa ei menis mahaan. Saahan niitä tosiaan vielä synnytyksen jälkeenkin jos näyttää että tissittely ei onnistu.
 
Ginnifer
Tervehdys pitkästä aikaa! Massut kasvaa ja jutut kääntyy kohti synnytystä. Mä en ole vieläkään kehittänyt pahempia pelkoja aiheesta, mut se voi johtua vaan siitä, että enhän mä ensikertalaisena tietenkään tiedä mitä on edessä...

Vaunut ostetttiin eilen, siniset I'Coo Picot ja niihin musta kantokassi. Tällä yhdistelmällä olis tarkotus pärjätä. Myyjän mukaan ovat niin haluttavat, että ovat ainoat vaunut mitkä niiltä on liikkeestä varastettu... No, toi ei kyllä ollut mikään hyvä myyntiargumentti meille, kun joudumme niitä säilyttämään kerrostalon rappukäytävässä! Että seuraavaksi sitten etsimään kunnon ketjulukkoa (ja siitähän rapun siivooja varmaan ilahtuu, että vaunut on lukittu patteriin...).

Kelan sivuilla näkyy vihdoin, että päätökset on tehty ja pakkaus tulossa kahden viikon sisään. Jo sitä onkin odotettu, kun paperit laitoin jo juhannuksen aikaan!

Mä en ollut mistään Lontoonraesuklaasta kuullutkaan, mutta nyt on vissiin pakko mennä se testaamaan... Että kiitos vaan.

Ginnifer 33+4
 
Mullekaan ei ole viellä tullut tuota kelan äitiyspäivärahapäätöstä, odotellaan..

lhs, toivotaan nyt että mummusi vointi paranee. Koita olla stressaamatta, vaikka se varmasti vaikeaa onkin :hug:

Siitä peräruiskeesta vielä, mä luulen kyllä että pyydän sen, aikaisemmilla kerroilla se ei ollut musta kovinkaan epämiellyttävä, vaikka ei nyt varmaan mikään ihanakaan. Koin että se kuitenkin omalta osaltaan helpotti oloakin, kaikkien niiden supistelujen ja paineentunteen keskellä.

Minä sitten nukuin oikein pitkän kaavan mukaan, juuri heräsin niiltä päiväuniltani..äkkiä sitten vaan pyykit koneeseen, ja nyt hakemaan lapset kotiin..se siitä tehokkaasta siivouspäivästä..

Päivitin profiiliin masukuvaa, kuva otettu viikko sitten jolloin oli rv33, tänään onkin jo sitten 34 tasan täynnä:)
 
Ihana masu Dirlittan

No niin päivän paras hetki koitti..koira käytetty pitkällä lenkillä ja samalla ulkoiltu esikon kanssa..nyt päiväunilla ja täällä on niin ihanan rauhallista :) istua vaan koneella ja syödä mutustaa ihan rauhassa!
Yöllä ei sitten enää herätty kun 2 kertaa..alkaa ilmeisesti tytön olotila helpottamaan.
Antakaas nyt sit neuvoja kanssasisaret elikkäs meillä tuo esikko nyt 1,9v ja tutti käytössä päiväunilla sekä yöunilla, muuten ei syö päivisin tuttia..mitenhän tuo tutin vierotus kannattaisi tehdä ennen vai jälkeen vauvan tulon?yritin ottaa tuttia pois kesällä, mutta sorruin antamaan sen takasin kun huusi yöllä 3 tuntia putkeen :/ Antaiskohan sen tutin sitte vauvalle et ois hänestä sit tullu iso tyttö?!

Tinakenkätyttö ja pikku typy rv 32+6
 
Hyvää perjantaita naiset! :D

Lähdetään tästä kaveriporukan kanssa mökkiviikonlopun viettoon, eli palaan sitten sunnuntaina paremmalla ajalla.

Eilen oli meillä eka perhevalmennus ja melkoinen pettymys oli meille. Mitään uutta tietoa ei mukaan saatu ja muutenkin oli jotenkin ihan rippikoulumeininkiä. Pappi veti jotain "leikintapasia" ja kokoajan piti puhua omista tunteista ym... oltais mieluummin miehen kanssa ihan vaan seurattu ja vähän osallistuttu mukana, mutta mulla oli ainakin jotenkin painostava olo sielä kun tuntu et kokoajan pitää puhua jotain. Muutenkin nuo leikit oli sellasia mistä ei kyllä mitään uutta tietoa tullu vaan just sellasia riparille sopivia, no kummakos se on kun tämä pappi työskentelee paljon juuri nuorten kanssa. Meillä ainakin tämä odotusaika on ollut välillä vähän hankalaakin ja miehelle erityisesti kun hänellä ei ole yhtään isäkaveria tuttavapiirissä. Olisin halunnut tietoa juuri tästä vanhemmaksi kasvamisesta ja parisuhteen hoitamisesta yms. No tulipahan käytyä ja ens kerralla mukana on sitten kätilö, joten sitä ainakin ootan innolla!

Voikaa paksusti ja erinomaista viikonloppua kaikille!!!
(mulla ainakin suunnitelmissa herkutella ihan kunnolla :p )

t.tiipii ja "väiski" rv34+3 :heart:
 
ensiks peräruiskeesta sillon 2001 ku sen sain,niin tokasin vaan kätilölle,et siinäkö se oli :LOL: en tuntenu siis mitään...sanottiin,et ota ny puolisen tuntia niin voit mennä vessaan...ja paskat :D kymmenen minuuttiako jaksoin olla niin piti jo juosta vessaan....joten aattelin kyl pyytää sen nyttenki

suklaastamulla aina "keltasta fazeria" kaapissa....ei mikään muu kelpaa :D ja se levy menee yllättävän nopeest...erityisesti ku tykkää nauttia siitä maitolasin kanssa..

mitäs muuta...labrassa käyty...maanantaina saa sit tulokset...maha ollu tänänki vie aikas omituinen,mut rupeen ny kyl oleen pikkasen sitä mieltä,et pikkunen rupeis laskeutuun...
tyttöki ollu tänään kotona ku flunssa taitaa raukalla olla...onneks ei kuitenkaan kuumetta vielä...yöllä vaan tuhisi niin pahasti ja aamulla ei raukal lähteny ääntä joten päätin et saa olla ny kotona....

Tuutilullatoi viikko 37 olis kyl aikas hyvä :D mulle tulee sen verran viikkoja 29.9 ja meil sillon esikoisen synttärit...sanoinki jo isännälle,et siitä lauantaista otetaan kaikki S:t käyttöön :LOL:

henkka ja veeti 33+6
 
Helou,

Käsittämätöntä miten paljon juttua tänne tulee - meni varmaan tunti, että sain kaiken luetuksi :hug:

Tuo peräruiske on herättänyt paljon keskustelua. Meidän synnytysvalmennuksessa sanottiin, että se annetaan lähes poikkeuksetta kaikille. Tuntuu kyllä vaihtelevan suuresti eri sairaaloiden välillä nuo käytännöt. Ja varmaan myös kätilöllä on suuri vaikutus asiaan.

Tuosta synnytysvalmennuksesta pitää sanoa vielä sen verran, että eipä mikään ihmeellinen kokemus ollut. Vaikka ensikertalainen olenkin niin, tuntuu että juuri mitään uutta sieltä ei irronnut.

Imetys on mulle asia, joka ihan suoraan sanottuna hirvittää. Kauhea sanoa, mutta mua ällöttää pelkkä ajatuskin imetyksestä. Mulle rinnat on jotenkin hirmu henkilökohtainen juttu eikä tunnu yhtään hyvälle, että kohta niissä " roikkuu" vauva. Maitoa on tullut reippaasti rinnoista jonkun aikaa jo nyt ja pakko myöntää, että pari kertaa oon joutunut oksentamaan sen vuoksi. En kestä sitä, että niistä tulee eritettä. Muuten olen täysin innoissani äitiydestä ja odotan sitä, että saan vaavin syliini. Mulle tuo imetys ei vaan mitenkään kolahda. Ja koen olevani huono äiti nyt jo, kun ajattelen näin. Onko täällä ketään muuta kellä olisi samankaltaisia ajatuksia. Vai olenkohan oikeasti jotenkin poikkeava..

Oliivia
 
Ruiskejuttua minultakin, kannattaa ehdottomasti pyytää/ottaa!!! Esikoisen aikaan 2003 (Satakunnan Keskussairaala), ja kakkosen kanssa 2005 (TYKS) on minulle molemmilla kerroilla annettu/laitettu pyytämättä. Luomuna olen synnyttänyt, kun ei muuta ole ehditty antaa, ja olen kyllä kokenut, että HELPOTTAA SUUNNATTOMASTI. Kun ainoana kivunlievittäjänä on tosiaan ollut kuuma suihku, niin tuo edes auttaa jotenkin. Ei tartte sitten ponnistusvaiheessa mitään muuta jöötiä enää vääntää. Siellä suihkussa olen kummallakin kerrralla seissyt, välillä istunut pytyllä ja taas suihkun alla. Sama se sitten, mihin viemäriin paska valuu :saint: :heart: :heart:

Kannustan ainakin esikoista odottavia nimenomaan itse pyytämään tätä. Jos mulle ei olisi silloin 2003 sitä ilman sanomatta annettu, olisin jäänyt ilman. En edes huomannut, kun mulle se laitettiin, kätilö yhtäkkiä sanoi että kannattaa suuntautua tuonne pesuhuone/WC-osastolle seuraavaksi:)

 
Jumituin nyt tähän koneelle katselemaan vaunuja. Meillähän siis tuo hankinta jo tehty ajoissa ja uutena. Nyt mulle vasta alkaa valjeta mitä kaikkea tämän meidän "kyläpahasen" ulkopuolella onkaan tarjolla. Tahtoo toisenlaiset :(
 
oliivia täällä toinen "poikkeava" ja kolme pullopoikaa :wave: Miä ihan oikeasti vihaan imetystä yli kaiken :/ Noita kolmea olen vaihtelevalla menestyksellä aina yrittänyt hampaat irvessä mutta parin kolmen viikon jälkeen luovuttanut. Ennemmin olen pumpannut pulloon ja juottanut siitä. Ja en oikein tiedä mistä johtuu moinen ällötys. Oon miettinyt sitäkin että aikoinaan (koulu) olin niitä ensimmäisiä jolle tissit kasvoi ja siitä kiusattiin aika tavalla. Voisiko tuo juontaa osittain sieltä? Yleensäkään en noista ulokkeista välitä ja olen haaveillut jossain vaiheessa tehtävästä pienennysleikkauksesta, jospa nuo D:t (reilut) sais vaikka B:ksi :)

Mutta sun kannattaa kyllä puhua neuvolassa ja sairaalassa siitä. Eihän sitä tiedä vaikka kuinka se mieli muuttuu ja tunteet. Mutta mun mielestä imetyksen onnistumisesta ei pidä paineita ottaa. Eikös se ole pääasia kun lapsi jotenkin ravinnon saa. Saako sen tissistä tai pullosta, mitä väliä! :hug:
 
... ja mää taisin myöhästyä sieltä Halosen avajaishumusta ?
Ainakin saisi (ehkä) tilaa tungoksessa - tällä mahalla ? :)

No niin - en tiedä puffaisko vaiko eikö , mutta kun jo näinkin hyviä tuttuja kaikkien kans ollaan - ja minäkin mielelläni pidän yhteykisä jatkossakin teidän ja mukeloitten kans...
Mutta puffaan kumminkin - eli kiinnostaa niin kuuntelee maanantai-aamuna radiota YLE 1 ja Radio Suomi uutisten yhteydessä klo 7 ja 8, sekä Ajantasa klo 10 ja 14. Ei lie vaikeaa päätellä kuka höpisee ja mistä :)
Itsellä punottaa korvat jo valmiiksi...
Jos kumminkin unohdatte höpisijän nimen tälle palstalle palattuanne .
Onnetonta tää mun matalan profiilin pito, eikös ?

Mä oon ihan väsy ja uupunut, pitäisi kai painua kävelylenkille.
Mietin oisko hyvä idea painella Sinooperin tms vempaimilla turkooseja kuvioita tuohon Ikean (12 e) pinnissuojaan. Ois virkeemmän näköinen ?

Kyllä peräpään tyhjennys kuulostaa aika hyvältä idealta - mullahan synnytyksessä on vielä mukana ystävä(t) joten suklaanvärinen ylläri peräpuolelta ei tunnu kovin hienolta ... vaikka kuuleman mukaan raadolista se homma tulee olemaan ja hienostelut ja häpeilyt on syytä jättää nurkkaan ...
Sain aivan ihanan vauvanhierontakirjan , koetan laittaa linkin webbiin jos siihen löytyy- oli koliikki ja hampaidnepuhkemaisohjeita hieronnaksi, sekä intialaista että afrikkalaista vauvan hierontaa. Ja ihania kuvia !!! :heart:

Oikeasta suklaasta - mä kyllä olen sortunut liköörikonvehteihin pari kertaa. Ja Fami on hyvää ... ja sitten se valmiskaakao Play vai mikä - vauva sitä varmaan haluaa :)

Niin pitääkö vaunuihin hommata joku lukko ? Ja aina lukita jos jättää jonnekin ? Tuntuu kolkolta, että joku viitsii lastenvaunujakin varastaa ? Vaan täällä Oulussahan varastellaan hirmusti pyöriäkin, multakin yhtenä kesänä 2 kpl.

Jaksuja, hyviä yöunia , herkkuja ja namuja ja pehmeästi liikkuvia vauvoja kaikille , :hug:

papu & viola Rv 35+2

 
Keiju07
Alkuperäinen kirjoittaja Marzyciel:
Paljonko muuten ostatte tuttipulloja? Joku mulle puhui että kymmenen...
Apua, mulla ei ole ainuttakaan... Vai että kymmenen? Aattelin ehkä yhden ostaa ja sitten katsoa tilannetta kotiutumisen jälkeen. Olenko ihan pihalla?

Vielä siitä ruiskeesta. Kun kellään ei kerta ole mitään negatiivista kokemusta, niin aloin kyllä miettiä sen pyytämistä. Jotenkin sitä on tässä vaiheessa - kun ei ole kokemusta - niin siveää, että toivoisi ponnistaessa tulevan ulos vain lapsen ;) .

Täytyy kysäistä asiasta kätilöltä, kun menen synnytyssuunnitteluun (Haikaranpesä tarjoaa sellaisenkin; ei siis ole kuitenkaan synnytystapa-arvio).

Muuten, 33+3:set ovat olleet tänään ahkerasti liikkeellä :) . Omat viikot aina osuvat muiltakin silmään.

 
Peräruisketta kannatan minäkin. Kahdessa eka synnytyksessä sen sain ja helpotti kummasti. Kahdessa seuraavassa tuotokset olikin sitten pöydällä :ashamed: Se oli tosi noloa |O
Samoin aion pyytää karvojen ajelua, kun näillä viikoilla ei itse yletä/nää siistiä ja jälkivuodon aikaan on ainakin minun mielestä kivempi olla karvaton =)

Minä vetäisin aamupäivällä yleiseen vitu......n levyn Pandan valkosuklaata. Tais sokerit nousta aika rajusti, kun tuntu, että taju lähtee :/

Meillä tutista vierotettiin ihan perinteisesti eli huudattamalla. Ei tyttö jaksanu kolmantena yönä enää huutaa. Sama tehtiin pullon kanssa.

Omaa napaa:
Supistukset jatkuu nyt kolmatta päivää, mut lievenee ja harventuu yöksi. Kohdunsuuta jomottaa ja jotain sieltä tuntuu valuvan. Koko ajan on sellanen olo, et pitäis käydä pöntöllä pa..... |O
Päätä juilii, väsyttää, huimaa joka asennossa, selkää polttaa, lonkat on romuna, häpyliitos paukahtaa kohta kahtia ym. Siinä sitä onkin jo syytä toivoa pääsyä synnyttämään :LOL: :kieh:

Vauvattareen ei oo vieläkään niitä Minni-sittereitä ilmaantunu, perrr... :kieh:





 
lhs
Peräruiskeesta vielä piti sanomani, että minusta se ennemminkin edisti synnytystä, ja voimisti suppareita, ei suinkaan hidastanut, kummallakaan kerralla!

Tuttipullosta/imetyksestä: Meillä pullot on kyllä olleet täysin turhia kapistuksia, meillä taitaa olla pari pulloa, jotka nekin on vain rintapumppua varten olemassa. Kummallekkaan isommalle, meillä ei ole pulloa ikinä tarjottu, sen verran kovia tissin perään on kumpikin ollut. Pumpattua maitoa on annettu sitten pehmeänokkaisesta nokkamukista, sen muutaman kerran minkä on tarvinnut. Eli ei kannata hamstrata pulloja suotta etukäteen paljon, ehtiihän niitä ostaa sitten jos näyttää, että tarvitsee, niitä kun yleensä myydäänkin joka kaupassa.

Imetystä en ole kummemmin miettinyt, minulle se on aina ollut helpoin/ luontevin keino ruokkia vauvat. Maitoa tuli viimeksi tosin ihan tulvan kanssa, että saas nähdä millainen suihkutissi tällä kertaa olen, tuntuu vaan määrä lisääntyvän :p

Kiitos Dirlittan, jospa sitä osaisi olla liikoja murehtimatta, muutenkin kun on mieli herkässä, niin tuntuu vaan niin raskaalle..

lhs
 
Miks mulle ei sitten ruisketta ole annettu |O :kieh: On se nyt kumma kun siitäkin pitää kiehahtaa saako peräruiskeen vai ei :ashamed: :LOL: Pitääköhän mun taas kokeilla, neljännen kerran? Ja jos sanovat ettei niin sitte kyllä hypin tasajalkaa ja huudan: MIKS MIÄ EN SAA KUN MUUTKIN KERRAN SAA. HALUUUUUUUN!! |O :D
 
Heissan kaikille :wave:

Neuvolaterkkuja:
Sf-mitta 31,5 alakäyrällä menee (ei siis olekkaan se 34+ mitä se "lääkäri" viimeks sai)
vauvan :heart: äänet jumpsutteli vahvana
oma paino oli taas noussu 1,4kg reilussa viikossa :ashamed: mä en voi käsittää miten se nousee noin paljon..yhteensä nyt sitte 14kg
hb 111
rr 125/81 vähän kohonnut sekin mun normi arvoista
pissa puhdas
vauva rt ei kunnolla kiinnittynyt
ja terkka meinas että ei mikään jättivauva ainakaan olis tulossa..siis ihan vaan käsillä päältä koittamalla tunnusteli.

No sain sitte ajan ens maanantaiksi kun se paino taas oli noin kovasti noussu ja verenpaineki hiukan koholla, että ei ala mitään raskausmyrkytystä kehittelemään.
Mutta kaikki on nyt kuitenkin ihan ok ja terkka vaan tokas, että sitte kuule vaan sitä synnytystä odottelemaan.
Tuntuu jotenkin ihan hullunmaiselta, että vauva olis nyt sitte ens sunnuntaista lähtien "täysaikainen" ja saa tulla sieltä jos niin päättää..
Aikast jänskää :p :D

Itse olen ollut joskus harjoittelemassa opiskeluaikoina synnärillä ja ollut synnytyksissä sit kanssa tietty mukana..enkä mä oikein osaa miettiä etukäteen että mitä mä sit siellä aion pyytää kivunlievitykseksi ja millai se oma synnytys sit mahtaa mennä.Meinasin siellä sit luottaa vaan niihin ammattilaisiin ja koittaa selvitä hengissä..

Hyvät viikonloput kaikille!!
 

Yhteistyössä