***LOKAMASSUJEN SYYSKUU***

Joo, kyllä minäkin aion sitä peräruisketta pyytää, mullakin tulee ystävä tueksi synnytykseen. En halua että hän kaiken sen muun ihanuuden lisäksi joutuu todistamaan minun "jätöksiäni" :LOL:
Ja tosiaan koin sen helpottavaksi tekijäksi aiemmilla kerroilla.

Noista tuttipulloista, en ole ostanut yhtään valmiiksi. Mietin että jos/kun tulee sellainen tilanne että tuttipulloa tarvitaan, niin saa niitä sitten tuosta kaupasta. Meillä kun ei ole kauppa kuin tien ylityksen päässä.
En viitsi ostaa valmiiksi tai varalle, kun en tiedä onko sille heti aluksi mitään tarvetta. Varmasti sitten jonkun ajan perästä tarvitaankin.
Meillä esikoinen sai aluksi ensin lisämaitoa pullosta, eli silloin oli tarvetta pullolle alusta asti. Tuo tyttö sitten olikin toista maata, rintamaito riitti hienosti, ja n.½ vuoden iästä alkoi hörpiskellä maitoa myös nokkamukista. Eli hänen kohdallaan ei pulloja tarvittukaan.

Myöskään tuttia en ajatellut valmiiksi hankkia, meillä ei nuo 2 aiempaa ollenkaan ymmärtäneet tuttien päälle, ja kuvittelen nyt jostain syystä että tämä on samaa sorttia:)
Jos hän alkaa kaivata tuttia, niin senkin saa tuosta vierestä.

Minulla on muutama ystävä joilla ei imetys ole sujunut, toisella ei vaan maitoa tullut, ja toinen taas koki imetyksen epämiellyttävänä. Molemmilla vauvat ovat saaneet korviketta lähes alusta alkaen, ja ihan ihania ja terveitä ja onnellisia vauvoja heilläkin . Eli ei siitä imetyksestä kannata ottaa stressiä, jos se ei suju, niin onneksi on keksitty muitakin keinoja:)

 
Tuutilulla ja Dirlittan - Kiitos :hug:

Helpotti kovin tuo tieto siitä, että en ihan yksin tämän asian kanssa paini. Jotenkin tuntuu olevan asia, josta ei kukaan ole mulle puhunut. Imettämiseen liittyvistä ongelmista kuten siitä, että sitä maitoa ei vaan tule tms. on paljonkin juttua - mutta ei siitä, että jos äiti ei vaan halua imettää.

Onneksi olen kova puhumaan ja mulla on se ihana neuvolatäti - hänelle olen tästä kyllä puhunut. Mulla äidillä on ollut minun synnyttämisen jälkeen synnytyksenjälkeinen masennus ja neuvolassa sanoivat, että se saattaa olla yksi syy tähän. Äidin negatiivinen suhtautuminen itseensä ja äitiyteen on varmasti välittynyt minulle myös silloin vauvana ja ehkä korostunut juuri imetystilanteissa. Kaipa tuossa jotain perää saattaa olla.

En vain oikein tiedä, että miten sitten sairaalassa saisin kerrottua, että imetys ei ole mun juttu. Kotonahan voin sitten suoraan siirtyä pumppaamaan pulloihin ilman kenenkään moraalisaarnoja.

Ja tiedostan kyllä sen, että vauvan syntymän jälkeen imetys voikin olla jotain ihanaa. Nyt ei vaan tunnu yhtään siltä. Synnytys ei jännitä yhtään, ainoastaan se tilanne kun pitäisi ruveta imettämään. Huoh.

Oliivia
 
Huh, käytiin tuossa äsken kävelyllä marketeilla miehen kanssa. Aikaa reissulla meni lähes 2h, kun normaalisti kävelen sinne vartissa.. Mukaan tarttui mm. rintaliivin suojia, tuttipullo ja vauvan pyllypyyhkeitä. Tuti jäi vielä ostamatta, kun ei ollut neutraaleja värejä. Samoin rintakumien ja maidonkerääjän osalta ajattelin tehdä niin, että mies hakee kaupasta synnytyksen jälkeen, jos niille on tarvetta.

Olipas kyllä rankka reissu, tuntui oikeasti kävely aika rankalta..

Piipa rv 36+1
 
Tänään taas takana neuvolareissu..
Rr oli 134/82, pissassa tällä kertaa proteiinit plussalla.. Maanantaina taas noita kontrolloimaan.

Illan ohjelmassa ois lähtee tuttujen järkkäämille heinäharjaisille.. Talkooporukka kokoontuu saunomisen, hyvän ruuan merkeissä.. Tosin jää tältä mammalta toi lonkeron nauttiminen väliin. Oon ollu kokonaan nolla-linjalla tän raskauden.. Odotan et sen Y-H-D-E-N saa taas nauttia! :wave:
 
Koneella taas :whistle: Luin että mitä sitä onkaan tullut tänään kirjoiteltua ja pisti silmään että taisin vastata aika epäempaattisesti (onko se sana?) kun lhs kertoi mummostaan... ei ollut tarkoitus :ashamed: Toivottavasti mummon vointi paranee.

Oliivia: Et todellakaan ole ainoa. Mulla myös herkät nännit enkä tykkää että niihin kosketaan varsinkaan näin raskausaikana. 8 vuotta kesti opettaa tuo miehelle ja vieläkin siltä tuppaa välillä unohtumaan. Vähän jännittää miten tuo imetys sujuu. Yritän kuitenkin suhtautua avoimin mielin. Se joko onnistuu -tai sitten ei. Toivottavasti sinulle sattuu mukava kätilö joka kuuntelee myös äidin tuntemuksia.

Tuutilulla: Vanha kunnon itkupotkuraivari :D On se kumma jos ei ala peräruisketta herumaan!

Susa taas
 
mä odotan kaveria että tulis hakemaan, ollaan menossa syömään tyttöporukalla. Ja vedin tässä naamaan yli puolet lontoorae suklaalevystä!! Tosi järkevää kun menossa ravintolaan syömään! :headwall:

Mie en saanut erikoiselle peräruisketta enkä tajunnut pyytääkään. Enkä kyllä ulostanut kuin vauvan :) aiemmin sitä mietin että miten sitä kehtaa sit, mut paikanpäällä oli ihan sama vaikka ois oksentanut p...kaa, niin kipeä oli :D
 
huh olipa päivän aikaan tullut tekstiä ihan mahottomasti..kahlailin sitä nyt tuossa äkkiä läpite.

koko päivä meni äitini kanssa ajellessa,kun käytiin etelä-karjalassa kattomassa äidin veljen vaimoa sairaalassa..lääkärit olivat antaneet kuukauden sille elinaikaa..syöpä levinnyt niin pahasti ettei voi tehdä enää mitään..
jotenkin kävi siellä sairaalassa ahdistamaan..sanoinkin että ei taida minun työtä enää hoitotyö olla..nyt ainakin siltä tuntuu :whistle:

alamaha on edelleen kipeä..mutta ei kuitenkaan niin kipeä kun eilen ja toissapäivänä..eikä se hiton terkkari tänäänkään soittanut..aijon kyllä maanantaina sille sanoa että olisi kyllä voinut soittaa..kyllä tuollasessa ammatissa pitää asiat hoitaa mitä lupaa..
tietysti vetoaa sitten siihen että lääkäriä ei saanut kiinni tai lääkäri ei osannut sanoa mitään..mutta olisi kuitenkin voinut soittaa.

tuttipulloista mulla taitaa olla neljä tuttipulloa varattuna,kun epäilen suuresti tätä omaa imetystäni.sekä taitaa kolme tuttia olla myös tuolla kaapissa.

herkuista on tännekkin joku ihme suklaan himo iskenyt..mikähän se nyt oikein on,kun nyt sitä suklaata tekee mieli..samaten oli alkuraskaudessakin :p tuossa välillä ei tehnyt yhtään mieli mitään makeeta..
ja tuossa kun pistäydyttiin ruokakaupassa niin pitihän se pizat käydä :D :headwall: ..omat tytötkin kun lähti isälleen,niin ei kehdannu mitään sen kummempaa ruokaa ettiä ja tehdä..no huomenna sitten taas normaaliin päiväjärjästykseen syömisien suhteen :D

selkään nyt pikkusen juilii..tais autossa istuminen tehdä tehtävänsä..no onneksi kohta voi käydä nukkumaan..yksin pitää ens yö nukkua kun isäntä menee yöksi töihin.

peräruiskeista pitää kertoa juttu , silloin kun olin vanhemman tytön tehnyt,ja maha oli tietysti kovalla leikkauksen jälkeen..antovat toden näkösesti metalax supon tjms..ja ajattelin että käyn äitilleni soittamassa käytävän puhelimesta (silloin ei ollut huoneissa puhelimia) enkä älynnyt kysyä että mitenkä nopesti rupeaa vaikuttamaan..no siinä äitini kanssa juteltiin puhelimessa,ja yks kaks kun se möyrähti mahassa..niin katoin että apua miten pitkä käytävä on vessaan..ja lähes juoksin pers kannikoita puristaen yhteen käytävän toiseen päähän veskiin..ajattelin siinä matkalla että apua jos kakkendaali meneekin housuun :LOL: :headwall:
aika ikävä oli tunne..mutta kerkesin vessaan,ja ihan pöntölle asti.
aika noloo olis ollu jos oliskin menny housuun :ashamed:

mutta nyt pitää päästä pitkälleen,olen koko päivän ollut pystyasennossa..

niinukka ja vunttunen 35+6
 
Iltoja tänne! =)

Kauheasti päivän aikana tullut tekstiä. Joku on myös täällä koukahtanut Lokamammoihin :D

Meillä meni päivä sairaalassa, kun vanhemman tytön kitarisat leikattiin. kaikki meni hyvin ja pikkasen pisti esilääkitys naurattamaan: " Mä meen vielä wärritttämmäään..." ja jalat eivät kantaneet enää tuossa vaiheessa :LOL: Kotiin päästiin ja tietenkin byrjöt lensi automatkan jälkeen niin kuin hoitaja varoitteli että saattaa käydä. No aikansa siinä oleskeli ja pelaili pleikkaa kunnes nyt sitten iltaa kohden alkoi nostaa lämpöä. Mittasin 37,8, mutta 38,5 on sitten raja jolloin soitetaan sairaalaan että mitä tehdään. Täytyy nyt seurailla potilasta. :|

Mua nauratti ihan ääneen noi peräruiske jutut :D
En saanut kahden ekan kanssa, enkä tiennytkään edes että sellasen voisi saada. Kolmannen kanssa olin jo viisaampi ja pyysin ihan itse.Olin siis osastolla edellisenä iltana käynnistystä varten. Sain tietenkin ruiskeen ja piti pidättää vähintään 5min. Menin toimenpidehuoneen omaan wc:hen ja pistin oven lukkoon. Huonetta ei hoitaja muistanut laittaa varatuksi joten kuulin kun sisään tuli toinen mamma ja joku toinen hoitaja. En vaan kehdannut jostain syystä huutaa vessasta että tää on nyt varattu! ja olo oli siinä vaiheessa sanoisinko..tukala :whistle: Hoitaja ja toinen mamma juttelivat ja juttelivat. Musta tuntui että mun persaus räjähtää, mutta samalla pelkäsin mahdollisia epäilyttäviä ääniä :ashamed: Joten pidätin ja pidätin ja hikikin siinä alkoi tulla :x onneksi n. 10min jälkeen ne kaksi lähtivät ja sain antautua peräruiskeelle :D Olo oli kyllä helpottunut, eikä synnytyksessä tullut mitään ylimääräistä pöydälle B)

Imetyksestä ja ei niin sen ihanuudesta tuli mieleen siskoni, joka uhosi aina synnytykseen asti ettei hänen vauvansa tule ikinä roikkumaan hänen tississään kiinni. No, kun tyttö syntyi niin siitä lähtien musta tuntuu että aina kun soitan hälle tai olen heilä, on tissitakiainen tissillä. Eli ei se pelko ja ällötys aina pidä =) Mun ensimmäiset kaksi lapsista on tehty kun olin 19v ja 21v. Jotenkin vierastin koko imetystä ja imetin vaan 1-2kk:tta. Lisäksi saivat pulloa ja korviketta. Mun mielestä nuo korvikkeet on tehty käytettäväksi, joten jokainen valitsee itse miten ruokkii lapsensa. Ja ihan normaaleita nuo mun lapset ovat vaikka ovat korvikepullolapsia ja varsin terveitäkin.

Musta tuntuu että päivittäin vaihtelee tää olotila. välillä tän mahan kanssa tuntuu kuin aina olis ollut tällainen ja välillä taas kuin ryhävalas olis rantautunut tänne meille.

Ei oikeen mitään vaivoja tälle päivälle, mutta aamupäivästä näkyi pikkasen tähtiä. Voi olla kun istuin niin paljon siellä odotushuoneessa sairaalassa.

Mun herkkua on Daim suklaalevy, mutta kai sitä pitää kokeilla tuota Lontoonraesuklaatakin..? ;)

Hyvää loppuiltaa kaikille ja voikaahan vatsoinenne hyvin! :D

Milli ja Tyttöpötkylä rv 32+4
 
On taas tullut paljon tekstiä, huh! Toisaalta on ihan helpottavaa, että oma kullanmuru on jo syntynyt maailmaan, mutta toisaalta on kaipuu siihen rskausaikaan, kun maha on todellakin poissa. Kai sekin on aivan normaalia...
Peräruiskeista on ollut juttua. En saanut itse sitä, eikä mulle sitä tarjottukaan. En tiedä olisinko saanut sitä, jos olisin pyytänyt. Mulla kyllä kävi se nimittäin mielessä, koska olin muutaman päivä ennen synnytystä kärsinyt ummetuksesta. Pääsin siitä ummetuksesta itse eroon kun hermoilin osastolla sen päivän ja odottelin supistuksia, sanotaan näin, että jännitys tyhjensi suoleni, tai sitten oma keho alkoi valmistautua synnytykseen.
Voin kyllä kertoa sen, että tämä tunne, kun oma pieni ihanalta tuoksuva nyytti jäi sairaalaan, on jotain aivan sanoinkuvaamatonata. Se kaipuu hänen lähelle on valtava! Joka aamu kun menen keskolaan, olen ihan kyyneleet silmissä kun näen hänet nukkuvan siinä sängyssä. :heart:
Häneltä on tänään poistettu nenämahaletku ja nyt hän saa ruokaa vain pullosta ja rinnasta. Ja jos paino alkaa nousemaan niin hän pääsee kotiin. Huomenna aamulla punnitaan ja katsotaan onko tämän päivän maitomäärät riittäneet. Hän ei ole jaksanut itse syödä sitä 80 ml, mutta aika lähelle ollaan päästy joka aterialla. Voi toivottavasti hänen paino alkaisi nousta, niin sitten hän varmaan pääsisi jo sunnuntaina kotiin. Mutta malttia, malttia täytyy olla. Jos ei nouse, niin sitten keskolassa olo jatkuu...Mutta, se nähdään sitten!
Mies lähti nyt yksin iltaruokinnalle, olen itse jotenkin tosi väsynyt. Ollut vauhdissa koko päivän, hieman tunsin siitä huonoa omaatuntoa, että jäin kotiin, mutta kyllä täytyy itsestäkin pitää huoli, kohta se poika on kotona ja sitten ei paljon lepäillä, jos poika on sitä mieltä!
Nyt menen heittämään itseni pitkäksi sohvalle hetkeksi aikaa....Olen sen kyllä ansainnut!

Jaksamisia kaikille! :hug:

Elza
 
Älä Elza suotti mitään huonoa omaatuntoa pode! Väsyneestä äidistä ei ole pojallesikaan sitten mitään iloa!
Toivotaan kovasti että pojan paino nousee, ja saatte hänet pian kotiin!

Onnea teille vielä kerran! :flower:
 
Meillä poika anto tutit lintu vauvoille tuossa alkuvuodesta. Hyvin suju vaikka ite sitä enemmän pelkäsin koska pojalla oli yleensä aina tutti suussa. Nyt oon aatellu että jos vauva ei tarvitse niin tuttia ei anneta...Jos tuntuu imemisen tarve olevan suuri tai huuto jatkuva niin kyl siihen sit ilman muuta kaikki keinot otetaan käyttöön. Mulla on pari tutti pulloa kirpparilta ostettuna ja ostin yks pvä myös noita tuttipullon tutteja. Varmuuden vuoks...
imetys muakin jotenkin inhotti tai ehkä enemmän pelotti esikoisen aikaan kun omat rinnat on kans jotenkin niin kamalan arat. Mutta hyvin se silti sujui ja toivon että sujuu nytkin... halvemmalla kun pääsee ilman korvikkeita :ashamed:
minimi äitiys rahalla kyllä säästän mielelläni kaikessa mahdollisessa..

Peräruiskeesta.. mulle se laitettiin esikoisen synnytyksessä ihan kysymättä ja oli kyl hyvä. Tuli ihanan tyhjä olo... :D ja en usko et kauheemmin on aika rajaa, koska itekkin olin niin vähän aikaa sairaalassa sisällä ennen kun poika oli maailmassa.

Mun ystävä sai sit eilen vauvan..tyttö vaavi tuli ja huomena ollaan menossa kattomaan sairaalaan ja sit ehkä sunnuntaina heille kotiin jos vaan pääsevät. Sairalaan aattelin nyt pojan kanssa mennä siks että näkee nyt että mihin äiti sit menee ja miks... Ollaan kyl käyty täs vähän väliä vauvoja kattomassa sairaalassa mutta palautellaan vielä muistiin pojalle =) hän on ihan innoissaan ollu jo koko tän päivän menossa kattomaan vauvaa kun vauva on kuulema ruttuinen..saa nähdä kuinka tuon 2v4kk silmät taas loistaa ilosta kun vaavin näkee.. aina niin kovin innoissaan vauvoista.Epäilenpä vaan et tahti vähän muuttuu kun semmonen tulee meille oikeesti kotiin sit... :whistle:

No mut nyt nukkumaan ja miettimään et uskaltaskohan sitä mennä huomena saunaa... :/ sen jälkeen yleensä supistellu ihan kamalasti..ja maanantaina ois kampaaja...

yksäiti+ hippu rv 35+4
 
No huh huh kun tänne on kirjoitettu! Mulla meni vaikka kuinka kauan lukea kaikkien kuulumiset yms.

Elzalle onnittelut prinssin johdosta! Tosi hienoa, onnea koko perheelle!

Täällä on otettu kantaa vaikka mihin, mm imettämiseen. Hyvä lukea muidenkin fiiliksistä, itseäni nimittäin jännittää enemmän imetys kuin synnytys (tiedän, ihan sairasta). Ajattelen samoin kuin Oliivia, mua hirvittää koko tilanne. Mutta yritän kovasti asennoitua niin, että se on vauvan parhaaksi ja jokainen imetyskerta on plussaa. Ja sitä varten kaupassa myydään vastiketta, että sitä voi sitten käyttää. Tuntuu, että äitejä arvostellaan muutenkin koko ajan kaikesta, ja tämä imettäminen taitaa olla yksi niitä suurimpia ns. syyllistämis aiheita. Mä en jaksais ainakaan kuunnella yhtään syyllistämisiä, minusta on jokaisen oma asia, miten kauan imettää.

Taidatte kaikki muut olla jo äitiyslomilla?
Mulla vielä neljä tiukkaa päivää edessä. Ja paljon, paljon tiukempi jakso takana. Normaalin opetustyön lisäksi tein kahdeksan keikkaa kahden viikon aikana (freelance muusikkona). Ei siksi ihme, että neuvolan mittauksissa tänään oli verenpaine vähän noussut. No, sentään hempan arvot oli kohdillaan.

Ja sitten on tämä raivostuttava turvotus!!!!
Onko muilla kuinka paljon?
Itse olen aina ollut niin turhamainen, ja kenkähullu, että kuljen melkein aina korkokengissä. Vaan nyt on mummon jalat, ja korkkarit tai mitkään muutkaan kengät ei enää mahdu. Kolmen viikon aikana painoa oli tullut 1800g, ja olen aivan rikki siitä (kun muutenkin alla on ihan kiitettävästi lihaa ympärillä). Turvotuksen takia jouduin "nöyrtymään" ja ostin ns mummokengät :| Siinä kaupassa sitten sanoin tutulle myyjälle, että nyt mossahti psyyke ekan kerran raskauden aikana, kun joudun korkokengistä luopumaan. Sanokaa vaan mua turhamaiseksi, I know... Ja yhtään ei lohduta se fakta, että kengän koko saattaa olla nyt sit lopullisesti muuttunut. Kaappiin jäänee kymmeniä pareja ihania kenkiä, byääh...

Nyt tulee nolo kysymys... Onko muilla ollut pieniä kontrollivaikeuksia ilman päästöjen suhteen? Kun tuntuu, että peräpää elää toisinaan aivan omaa elämäänsä ja rupsauksia sattuu missä tahansa... :whistle:

Tästä tuli hauska juttu mieleen, kuulin kaverilta joskus. En tiedä kenelle tämä on tapahtunut, mutta olipa eräässä urheiluliikkeessä remontti meneillään ja tilapäiset pukukopit oli rakennettu kevyestä materiaalista. Raskauden loppumetreillä oleva nainen oli mennyt koppiin sovittamaan jotain vaatetta, ja riisuessaan housuja pieraissut vahingossa oikein kunnolla, ääneen ja haju valtava. Nainen pelästyi siitä niin, että horjahti päin pukukopin seinää. Seurauksena pukukoppien seinät kaatuivat ja liikkeessä seisoi viimeisillään raskaana oleva nainen housut kintuissa, ja hänen vieressään viaton mies viereisestä pukukopista, joka oli ollut sovittamassa uimahousuja... Kaiken kruunasi yhä ilmoilla lemuava pierun haju....

Hyviä viikonloppuja kaikille toivottaen

Ippuli + junttapuli 34+0

p.s synnäri on vaihtunut, se on hys
 
Ippulin juttu ihan huippu :LOL: :LOL:
Meinas housut kastua, kun hohotin koneen ääressä ja kuvittelin tilannetta. Onneks ei oo sattunu mun kohdalle |O

Mulla noita tuttipulloja, sekä pieniä että isoja, on muovikassillinen jemmassa noilta isommilta. En voi sanoa, että olisin koskaan imetyksestä tykännyt. Voipi tietenkin johtua siitä, että maitoa ei ole oikein tullut, enkä ole imetystä oppinut, jonka takia imetys on sattunut. Rinnanpäät olleet aina jo ekoina päivinä rikki. Lisäksi voitaneen sanoa, että olen sen verran itsekäs äiti, että haluan välillä nukkua ja jättää miehen yöksi hoitamaan ja syöttämään vauvaa. Aika hankalaa iskeä illalla miehelle tissit kouraan ja sanoo, että anna sit yöllä näistä, kun vauvalla on nälkä. Toki aion nyt imettää, jos se onnistuu.

Tässä samalla surffailen Huuto.netissä vauvanvaateostoksilla, vaikka vaatteita on kaapit täynnä ja vannoin itselleni, että ei enää... :whistle: :ashamed:

Tosta peräruiskeesta vielä:
Mulla se on ollu aina tehokas mut en oo kyllä pystyny pidättelemään sitä aikaa, minkä kätilö on sanonu :x
Kaverilla oli raskausaikana ummetusta ja mies, joka on lääkintävahtimestari, ehdotti Microlax-peräruisketta. Kaveri tietty innostu ajatuksesta, että ummetus helpottaa. Mies sitten vetäs tuubin esiin ja kaveri juoksi samantien pöntölle. Aikas tehokas aine, kun pelkkä tuubin näkeminen auttaa :LOL:

Osaisko joku sanoa, onko sellasesta lämmitettävästä kauratyynystä/pussista mitään apua supistusten aikana ja selkäsärkyyn? Mistähän sellanen kannattais hakea/tilata vai voisko sen tehdä itse ja miten?





 
Huomenta!
Kyllä oli taas masussa vilkas ilta, hyvä ettei koko ämmä heilunu. Oli aikas kivuliastakin..

Mulla noi kaasupäästöt on onneks pysyny kurissa :kieh:
Turvotus oli illalla kauhee, hyvä kun sai saunassa ittensä taipuun peseen ja kuivaan. Nyt taas parempi. Mietin kans, että mitkä kengät sitä sopis loppuajaks jalkaan..?? Sandaaleilla mentiin edellinen raskaus, nyt on pikkasen liian viilee niihin.
Mulla jäi viimeks monet kengät pieneks kokonaan, saas nähä miten nyt.

Tänään treffataan taas vanhojen opiskelukamujen ja lasten kera- ihana oli elvyttää vanhat ystävyyssuhteet eloon vuosi sitten.

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

-Vilma rv 35+0-

Ps. 4 viikkoa maksimissaan enää!!
 
mamma3
Ippuli: pukukoppi-juttu oli aivan ihana :LOL:

Voi rähmä :headwall: Täällä herättiin, tai siis mä heräsin, kuudelta aamukahvin keittoon. Kurkku oli ja on edelleen vähän sen tuntuinen että nyt se tauti taitaa iskeä, EIKÄ!!!! |O Mä en haluuuuuuuuu |O Kiva tässävaiheessa sairastua. Sairaalaan jos lähtö tulee niin kui sitä puolikuolleena jaksaa täysillä ponnistella y.m.?? Saati ajatus siitä että tirskun ja pärskin osastolla ja tartutan taudin kaikkiin muihin äiteihin ja pieniin VAUVOIHIN... :headwall: :/ :( :'( EEEEEIII!!!!!

Onkohan mitään keinoa jolla vois estää tätä tautia?? Aiemmin oon burana c:tä käyttänyt kun flunssaoireita ilmassa, mut tokkopa tuota voi nyt käyttää? APUA KAIVATAAN!!!!

Asiasta toiseen...täällä oli puheltu mm. imetyksestä. Esikkoa oottaessa mä en juuri asiaa ajatellu, mut jos ajattelin, ajatukset oli vähän kielteisempiä :/ Toisin kuitenkin kävi kun vauva syntyi ja aikaa kului. Musta se imetys on ollu aina niin ihana tapahtuma, niin luonnollinen ja hellä hetki vauvan ja äidin välillä(joskus tietty kiireessä ei aivan tätä..)mutta pointtina et mun asennoituminen muuttui imetyksen suhteen täysin!! Mähän imetinkin aika pitkään(n.vuoden) ja haikein mielin siitä "luovuin", aivan piti itkeä tirauttaa :ashamed: Mut tää on niitä henkilökohtaisia juttuja, aivan yhtä luonnollista kai se että ei tykkää/pysty imettämään! Jokainen tietää ite! Mä en moralisoi ja kannattaa tehä niinkuin itestä hyvälle tuntuu =) Eikä välittää muiden kommenteista jos sellaisia satelee!

Tuttipulloista. Vaikka mä olen imettänyt ja maitoa tullut, niin kuitenkin olen sen yhden pullon vauvalle aina varannut ja ensimmäisinä päivinä olen joutunut korviketta muutaman kymmenen milliä vauvalle imetyksen lisäksi antamaan, kun ei oma tuotanto ole vielä täysillä mukana hommassa. Mutta siis ihan tämä yksikin pullo(pieni sellainen) meille riittänyt! Aiemminhan se oli äippäpakkauksessa, nyt ei ollut ja jouduin ostamaan :) Saahan niitä ihan ruokakaupoistakin ostettua lisää jos tarvitsee, suotta kymmeniin pulloihin rahaa laittamaan jos ei niitä tarvitsekaan! Samoin tutti. Mulla on 1tutti vauvalle. Enkä mä sitä suoraan vauvalle tuputa. Näkee mikä se imemisen tarve on. Jos kättä alkaa luputtamaan niinkuin nämä muut meillä teki, niin ehdottomasti tutti annetaan! Helpompi se on tutista vieroittaa kuin kädestä :D Toinen meidän lapsista jätti tutin itse, toiselta otettiin vaan se pois. Eikä mitään huutoja tullut =)
Sama siis tän tutin kanssa, et niitä saa sit lisää JOS tarvitsee! Noita mallejakin on sen sataa eriä, eli ei kannata monia malleja ottaa varastoon. Meillä ainakin sitä ovat alkaneet syödä mitä ekaks ovat saaneet ja muut ei ole sit kelvanneet.

Peräruiskeesta viel. Kiitos vastauksista =) Mukava oli lueskella, heh ;) Pitäsköhän itekkin sitä pyydellä, kun tuntui et moni kehui sen helpottaneen oloa ja jopa ponnistusvaihetta =) Mulla on aikahyvin tyhjentynyt luonnollisesti maha ennen synnytystä, mutta silti kun oikein tiukkaan ponnistanut niin pöydälle jotain jäänteitä ilmeisesti tullut. Mutta ei siinä tilanteessa nolota yhtään eikä sitä ees tunne ja ehdi ajattelemaan! Siinä on ihan muut jutut mielessä sillon :D Et vaik en sais ruisketta, niin ei paniikkia, se on luonnollista jos vaikka pöydälle tms. muutakin ilmaantuu kuin vauva =) :whistle: Ja meillä kyl sairaalassa vaihtavat alusia tiuhaan tahtiin, et ei se vauva ainakaan siihen p... läjään synny :LOL:

mileko kyseli lämpötyynystä. Mä käytin avautumisvaiheessa sairaalassa sellasta lämpötyynyä ja oli todella apua selkäsärkyyn!!!
Mulla itellä on sellanen kaurasydän(periaate sama kuin pussissa). Sen olen lahjaksi saanut ja tuo on itsetehty. Eli siis voisi tehä ite! Paksumpaa kangasta (jotain puuvillaa/pellavaa tms) ja sisään kauranjyviä! Tosin en tiedä täytyykö jyviä esikäsitellä kuinka :whistle: Ehkä jostain ohjeet löytyvät! Tai helpoimmalla pääsee kun ostaa kaupasta, siellä on ainakin =)
Voin suositella jokatapauksessa!!! =)

Aika yleistä taitaa olla että supparit lopahtaa kun viikkoja tulee lisää ja jolloin voisi jo vaikka kovemminkin supistella. Mulla ne on hävinny kans
:/ Mut kai ne tulee sieltä jossain vaiheessa takasin...eikä oo muuten enää pitkäkään aika kun viimestään vauva on maailmassa, vaikka menis ylikin... =) *huoh*

Mut nyt taidan mennä hetkeks pitkäkseni, jos lepäilyllä ei ainakaan pahenisi tämä tauti :headwall:

Elzalle viel toivottelen jaksuja!! :hug: Toivotaan että vauva pääsisi pian kotiin :heart: Äläkä pode huonoa omaa tuntoa kun et menny sairaalaan. Hyvä levätä välillä, ei se susta huonoa äitiä tee! Ja ajattele...miehesi meni yksin. Se on tärkeää antaa isälle ja vauvallekin kahdenkeskistä aikaa, ajattele positiivisesti!! =) :hug:
 
Huomenta!

Omapas vilakka ilma tuolla ulkosella :/ Suunnittelin antavani kesäkukille potkut tältä vuodelta kun ne jo näyttävätkin aikansa eläneiltä. Pitää sitten pällistellä jonkin aikaa tyhjiä laatikoita kun ei havuja ihan vielä viittis hakea. Tai minut tietäen se voi olla illalla metsäretki tiedossa :)

Miä oon tehnyt yskimisestä taiteen lajin ;) Jalat ristiin ja asennosta riippuen käsien paikka mahaa tukemisessa vaihtelee. Ompi nuo lihakset pikkusen hellänä jo :'( Ja olo ei kyllä helpommalta tunnu yhtään. Hitto että miä vihaan näitä räkätauteja |O

tuutilulla rv 37 täynnä! kuuliainen lapsi ei kyllä ole tulossa kun ei kuuleviin korviin ottanut vuokrasopimuksen umpeutumista. Vitkuttelee tietyst loppuun asti :kieh: :whistle:
 
mamma3
tuutilulla: Ainiin sullahan oli kans tauti päällä, voi kurjuus :( Voimia!!! Toivottavasti mulla menis ohi tää :headwall: Mä vihaan räkätauteja kans ylikaiken |O
Mitä muuten sulla terkka on sanonu jos synnärille jo lähtö tulis? Mä kerroin tääl yks päivä kun mun terkka stoppaili sanoillaan lähtöä :eek: Hiivatin terkka... :kieh: Vaikka ei sinänsä...vaik ois "luvan" antanutkin, niin eipä noita suppareita kuulu :whistle:
 
Imetyksestä: Mun mielestä jokaisella on oikeus tehdä niinkuin hyvältä tuntuu. Korvikkeella tulee yhtä hyviä ihmisiä kuin rintamaidolla, ainakin meikäläisen kokemuksen mukaan. Tosin näitä vasta-aineita ei korvikkeessa ole eikä siis niistä saatavaa suojaa pöpöille (toimii: vaikka itsellä ois flunssa sitä ei välttämättä vauvalle tule imettäessä ). Itsellä ei ole koskaan ollut mitään kammoja tai inhoja asiaan, ja hyvin imetys esikoisen kanssa sujui. Ja mieli voi tosiaan muuttua sitten kun tilanne on päällä, ihan hormonienkin vaikutuksesta. Esikoista imetin 8 kk, ja korviketta meni myös jos olin vaikka jossain menossa. Ja jos oli menossa, oloa oli tietysti helpotettava rintapumpulla ja pakasteeseen silloin aina kertyi myös vähän omaa ainetta. Nyt sitten kun imetys on vuosi sitten loppunut, tuntuu tosi vaikeelta kuvitella millasta se edes oli. Mutta imetyksen aikaan ei tosiaan yhtään hävettänyt paljastella rintojaan ties missä yleisilläkin paikoilla. Niin ja pulloja kertyi ehkä 6 kpl yhteensä tähän satunnaiseen tarpeeseen. Alussa mun mielestä riittää vaikka 1 pullo; sitähän voi sitten pestä ja keittää useammin ja hankkia lisää ensimmäisinä päivinä.

Nyt on meikäläinenkin saanut valkattua kotiintulovaatteita (katsotaan nyt että onnistuuko tämä linkitys):

Vaihtoehto 1:
http://www.aijaa.com/v.php?i=941148.jpg
Vaihtoehto 2:
http://www.aijaa.com/v.php?i=941156.jpg

Sain kälyltä lainaan omasta mielestä aivan ihania villaneuleita (kuvien haalari ja kietaisuneule). Hän on tosi taitava neulomaan, kateeksi käy.

RV 36+2
 
ippuli vaihdoin sen sairaalan sulle...ja kiitos kevennyksestä :LOL:

tääl kan flunssaa vihataan ja pelätään...tytöllä ny jotain oireita jo ollu ja mulla muutaman päivän kurkku oireillu ihmeellisesti...toivottavasti ei pahene...

mut ny aamupalalle...

henkka ja veeti 34 tasan
 
mamma3
Vilma-Onni: Tuleeko sulle sectio, kun kirjoitit et max. 4vkoa enää? Tyhmiä kyselee tää taas :ashamed: :whistle: Tai sit aivot vaan ei enää toimi :D

Mun piti mennä pitkälleen, mut heti on muksut kimpussa kun asetun aloilleni :/ Ja mies tietty töissä :headwall: Olo on vetämätön!!!
 
mamma3 eipä tuo mitään ihmeellistä sanonut :) Toivotteli vaan niitä tiukempia suppareita jotka jotain aikaan saisvatkin. Niin muutes sanoi lääkärikin. Samperi vaan kun ei niitä tule kun luvan sai :D Tuntuu kyllä niin hölmölle että. Osan raskautta oot tekemättä mitään ettei vaan supistelisi ja sitte kun vois jo tulla niin vaikka teet mitä.... ei supparin supparia. :D No minkäs teet, ootellaan viel suht "rauhassa" (lue: kukkapenkit saa tänään kyytiä, sauna tilattu, seksi... ööh ei jaksa) :whistle: :D
 
Mileko : kauratyynypussin saa esim marketista saunatarvikeosaston läheltä (tuoksuöljyt, saunatontut yms ...). On nykyään semmoisia lasten mallisiakin sielläkin ..

Ippuli: mä oon kans korkokenkäfriikki , ja vaatefriikki. Nyt kyllä olen suosiolla ollut jo mokkasiininainen viimeiset 3 kuukautta - ja ehkei oo silleen turpoillut jalat - tai sitä ei huomaa. oon normaalisti pitänyt hameenkin kans vielä saappaita - joissa turvotus vasta makialta tuntuukin :) Puolialaston olohan sitä ilman kunnon kenkiä on :) Samoin piti tehdä alushousumyönnytys - normaali pikkarityyli on stringit - mutta nyt oon näitä Kappahlin kainaloihin vedettäviä ä-alkkareita harrastanut, ei paina vauvamasua ... Kaikkeen sitä. Tukisukkia onneks just näihin aikoihin himpun vähemmän on tarvinnut - mulla alkuraskaudesta oli lentämistä sun muuta , niin niihinkin piti alentua ...
Että imago on muuttunut , on, on ... :)'

Saa nähdä vieläkö tää napa voi enempää pullistua - mulla tulee ihan ulos sfääreistään .

On ollut aivan i-ha-naa nukkua vähän paremmin pari yötä, nytkin ketkuttelin kymmeneen ... Ehkä tuo työ- yms yksityistressikin helpottaa hieman...
Kävin alkuviikosta sen sairaalakeikan - ja siellä oli txtarin mukaan vieruspedin mamma saanut ihanan pojan keskiviikkona , onnesta oli mykkyröillään :) :heart:

Jotenkin tuntuu jännältä noiden vauvaan liittyvien asioiden realisoituminen. Kohta OIKEASTI se tuhisija on rinnalla ja ... en mä tiedä osaanko kuvitella imettämisen tai mitään muutakaan oikein. On mullakin 3 tuttipulloa , 2 niitä mikro-a-uunidesifioitavia - mutta tahtoo imettää juu. Toisaalta luulisin imettämisen olevan antoisaa itsellekin , oon semmoinen kosketteluimmeinen - toisaalta ihon rikkoontuminen hirvittää...

Mun on pitänyt kans rajata omaa jaksamista - piti sanoa tiukasti mun äidille (sairastaa sitä rintasyöpää) , joka on aika väsy, marttyyri ja ... etten nyt kertakaikkiaan jaksa olla syöpätukena , ja että sen roolin saa nyt ottaa mun sisko tai joku muu. 72-v muori vaan on niin ylpeä ettei lähde hakemaan apuja psykologeilta tms - taisin sanoa liiankin tiukasti, että sellaiseen ylpeyteen ei ole nyt varaa, mulla ei paukut riitä olla iloinen superodottaja ja psykologi samalla. :headwall:

Flunssa on kyllä kur-jaa ! Paranemista kaikille - se höyryhengiteltävä minttuöljy (luontaiskaupan) auttoi mulle yskään heinäkuun lopulla.

Mulla ois sit se vauvan biologisen isänpuol. serkkulassa vierailu huomenna - tavataan serkut eka kertaa ... se on ihan kivaa , ja mukavaa. Mua kyllä hirvittää, onko voimavaroja kohdata mummo ja ukkikandia - asuvat samassa pihapiirissä lähellä. En ainakaan jaksa nyt alkaa syväkeskusteluihin - tän vauvamahan näkeminen vois tietty konkretisoida asiaa heille. No, tilanteen mukaan... kaikenlaisiin tilanteisiin sitä itsensä elämässä lykkää ... :D

Nyt aamuteelle ...
Oulussa paistaa aurinko siihen malliin , että lienee leikkatava ruoho takapihalta ...
Jaksuja ...

papu & viola a RV 35+3






 
mamma3
tuutilulla: Jänskä kuin erilaisia näkemyksiä noil terkkareilla y.m. :whistle: mut eihän niit oo pakko kuunnella =) Ja munkin terkka on sillai vanhempi et vanhoillinen näkökulma kai?(vauvan pitäs syntyy just LA:na :) ) Muuten on kyl niin symppis tyyppi =)
Nyt vaan koita keksiä paljon fyysistä hommaa. Myös sitä seksiä, kyllä sä jaksat ;) :LOL: Paljon askelia, kyyristelyjä y.m. tsemppistä =)
 
Ippuli: Täällä kans on koko kesän harmiteltu, kun jalkaan ei mahdu kuin lenkkarit ja tennarit (nekin tuki polvareiden kanssa) :/ Niin monet ihanat korkkarit lojuu nurkassa käyttämättömänä, ja jos ne ei odotuksen jälkeen mahdukkaan enää jalkaan, niin voihan videot!

Tänään se sitten alkaa....eli äitiysloma!

Hyvät viikonloput kaikille!

Kiisumirri ja kirppu rv 35 (jo!) :wave:
 

Yhteistyössä