***LOKAMASSUJEN SYYSKUU***

Rontti: ei ole mullakaan tihkunut tipan tippaa. Välillä olen kyllä ollut haistavinani äidinmaidon imelän tuoksun, mutta kun olen pyytänyt miestä nuuhkaisemaan, ei hän kuulema haista mitään outoa tai uutta. Odotan siis esikkoa ja kova huoli imetyksen onnistumisesta...

YOdottaja taas minä sinulta utelen että niin mikä kyykötys asento kääntämiseen?!? Mä voisin testata, kätilösisko tänään koitti että perätilassa on vieläkin :'( aion kyllä sanoa että yrittävät kääntää mutta harvoin kuulemma yritys onnistuu. Ja leikkaus suorastaan pelottaa!! Joten jos viitsit tarkemmin neuvoa? :)

Topsy 33+4

minulta ei ole maitoa herunut vielä yhtään, mutta ei mulla kyllä noissa aiemmissakaan herunut ennenkuin vasta vauvan synnyttyä.
Ja juuri valmennuksessa kätilö selitti että se tuleeko maitoa jo odotusaikana vai ei, ei kerro mitään siitä miten imetys tulee sujumaan.
Eli huoli pois:)

Topsy:Näistä ei sitten mitään takeita , eikä vastuita :)
Luulisi kuitenkin, että kun näissä ei käsin vauvaa muljautella, ei olisi napanuorapuristumisriskejä. Tsekkaa sun systeriltä ?

Mun kuulema vinkki oli asettua konttausasentoon , siten että pää/hartiat on alhaalla (tyyny alle), pylly ylhäällä - ja olla ko asennossa katsoen josko vauvalle olisi tilaa kääntyillä. Ideana sama kohdun alassuin olo?

Löysin uusiakin vinkkejä näemmä:

*lainaus1*
Sain kaveriltani vinkin, että makaa lattialla selällään ja pitää jalat koukussa (jalkapohjat siis maassa) ja sitten nostaa omaa takamustansa niin se voi edesauttaa kääntymistä.

*lainaus 2*
myös niin, että mies istuu lattialla jalat allaan ja oma peppu siihen miehen jalkojen päälle ja jalat miehen hartioille edesauttaa vauvan kääntymistä.Itse tehnyt niin parissakin raskaudessa ja tehonnut aina.Parina kertana päivässä 5-10 minuuttia.
Toinen on olla kontallaan saman ajan.
Nämä konstit perustuvat siihen, että kohtu on tavallaan alassuin, jolloin vauva kääntyy.
Kääntyminen ei tapahdu välttämättä tässä asennossa kuitenkaan.Itselläni tätä tehtyäni esim. ekan vauvan kohdalla kahtena päivänä vauva yhtäkkiä suihkussa kääntyi sellaisella ryskeellä, että meinasi jalat lähteä alta!Toinen taas hivutti itsensä pikkuhiljaa pää alaspäin.
Ohjeen luin muutama vuosi sitten vauva-lehdestä.
Niin ja vielä, että vauvani ovat kääntyneet viikolla 35.Kummallakin kerralla sairaalan kääntämisajan jo ollessa varattuna.Ei ole tarvinnut mennä:)

*lainaus 3 joogaajille*
http://www.gentlebirth.org/Midwife/breech.html

http://home.comcast.net/~l.mcmahan/turn.html

Tuossa ainakin pari linkkiä perätilavauvan kääntymiseen liittyen. Noissa on samat joogaliikkeet molemmissa eli hartiaseisonta (voi tehdä tuettuna jalat seinää vasten ja nostaa lantiota sen verran kuin hyvältä tuntuu) on se, jota suositellaan. Kyykkimällä voi auttaa vauvaa kiinnittymään, jos vauva on kääntynyt pää alaspäin. Kannattaa tutkia Janet Balaskasin kirjaa "Preparing for Birth with Yoga". Luulisin myös, että Helsingissä ainakin Shantin äitiysjoogasta ja Malla Rautaparta Manipuran äitiysjoogasta osaisivat ehkä antaa joitakin vinkkejä. Noihin voisi soittaa ja kysäistä, vaikkei tunneille pääsisikään.

t huonosti pyörien nukkuva
papu

Pitää ihan merkkailla mihin asti lueskelin..
Ihanaa Elza kun oot saanu jo pikkusen kotia :heart:

Tuttipulloista sen verran että mulla esikko oli kokonaan pulloruokinnassa..(pumppasin omaa maitoa ja lisäksi korviketta) ja pärjättiin 4 pullolla enkä aikonut enempää tälläkään kertaa hommata :whistle:

Kiitos Dirlittan ja Nökökin, kiva kuulla kätilön puheet valmennuksessa. Sinällään uskonkin, että maitoa alkaa tulemaan, mutta kun ekassakin raskaudessa tippoja tuli jo hyvissä ajoin ja ilman puristelujakin, niin nyt alkoi hiukan mietityttämään. Onneksi rinnat ovat kasvaneet kuitenkin, eli kai niihin jotain on tulossa :whistle: . On tässä kuulkaa odottavalla monta huolta, eikä ne todellakaan lopu siihen synnytkseen :headwall: . Kuuluvat kai äidin rooliin :heart: .

Se maidon nouseminen on kanssa yks ihme juttu! Ekalla kerralla ihmettelin, mitä tarkoittavat, kun jotkut kyselivät, että joko on noussut. No, sitten kun nousi, niin sen kyllä tajus :LOL: Huh mitkä tissit ja NIIN kovat ja täynnä!!

Leppoisaa sunnuntai-päivää kaikille :wave:

Mistä hitosta tätä räkää riittää |O Eilinen saunominen vaikka en ollut kuin 10min, pahensi taas oloa. Yö ollaan köhitty mytyssä :(

Maidon noususta Ensimmäisen odotuksessa oli järkytys huomata mitä se tosiaankin tarkoitti. Oli kuin melonit ois tohon rinnuksille aseteltu ja se maito vaan suihkus joka suuntaan :D Näissä viimeisissä ei ole kyllä niin rajua muutosta tapahtunut, onneksi!

Muistakaahan mammat sitten suojata ne tissit hyvin kylmältä :wave: Esikoisen aikaan sain rintatulehduksen ja se jos jokin on kipeä. Ja siihen se loppui mun vähäinenkin imetys. Muuta en enää oikein muista kun kivun ja kovan kuumeen :/ Sitä pelkäsin noissa muissakin mutta onneksi säästyin ja toivottavasti säästytään nytkin.

tuutilulla rv 37+1

Moi
Minulla oli viime tiistaina se synnytystapa-arvio. Mullahan on ahdas lantio ja kaksi aikaisempaa tehty suunnitellulla sektiolla. Tai siis piti tehdä... Tämä herra kakkonen päätti itse päivänsä ja synnytyskäynnistyi ja tehtiin kiireellisellä sektiolla.

Menen perjantaina uudelleen. Vauvan painoarvio oli 2700-2800g ja jos vauva edelleen olisi max 3000g yritettäisiin käynnistää :p Mulla on viimeinen mahdollisuus käynnistykseen.... jos vielä leikataan, tullaan kaikki mahdolliset tulevatkin leikkaamaan... MINÄ EN HALUA SEKTIOTA. Kokemukset aikaisemmista hyvät mutta ammatin varjopuolia, että tietää liian paljon... Pelkään sektiota vaikka omat kokemukset ovatkin olleet hyvät.

Mahdollisuus käynnistykseen on aivan minimaalinen... vauva kasvaa näillä viikoilla 200-400g/viikko. Sektiota pelkään aivan hel.....tisti :ashamed: :snotty: . Mietin myös sitä kuinka pärjään jos leikataan vauvan + kohta 2-v:n ja 3-v:n kanssa leikkauksen jälkeen kotona... :'( Mies toki tarvittaessa viettää isyysvapaita ja mummon saan tarvittaessa kaveriksi mutta äiti se on jolle kiuketallaan... kenen syli itkun hetkellä kelpaa...

Onko muita joilla mahdollisesti sektio edessä ja todella suurella todennäköisyydellä onkin?

Noh... kyllä kaikesta selvitään... itku on joka tapauksessa herkässä... pelkään ettei kaikki mene hyvin... tavalla tai toisella vauvaa ulos autettaessa. Idiootti olen kun edes asiaa etukäteen mietin :headwall:

Kiva lukea toisten suklaa juttuja, nyt kun itse terveellisellä ruokavaliolla yrittää pysyä ettei vaavi vain hirveitä kasvaisi. Porkkanat kasvaa kohta korvista ulos ja ruisleipä pursuaa nenästä pihalle :LOL: Mutta odottakaas vain jos perjantaina sektioon päädytään niin tämä mamma lähtee lohdutuksekseen ekana pitzalle ja käy ostaa ISON kasan suklaata ja namia kotiin... iltapalaksi taidan haetuttaa isännällä vielä oikein ison hampurilaisen grilliltä :kieh:

Mutta toivottavasti tämä ötö olisikin pienempi ja saisin kokeilla pusertaa sen pihalle ihan normaalia reittiä :heart: Silloin meillä saattaisi olla vaavi jo viikon kuluttua :D Sektioon jos menee niin se tehdään tuossa 39 viikon tietämissä.

Tulipas sekavaa tekstiä...

Vielä lisäisin että paljon onnea jo vauvansa saaneelle elzalle :flower:

T: viinika ja ötökkä 36+5

Sunnuntaipäivää,

Ihanan aurinkoinen syksy ilma ulkona! Mielikin on aika virkeä ja olo hyvä. Viime yönä sain nukuttua pitkästä aikaa kunnon yöunet. :whistle:

Meilläkin on saatu jo jotain aikaiseksi vauvaa varten. Saatiin tänään haalattua varastosta pinnansängyn osat sisälle asti. :) Nyt ne vaan lepää tuolla pesuhuoneessa seinää vasten ja odottaa että joku jaksaisi ne vielä pyyhkiä pölystäkin. :p Vissiin ne kotiintulo vaatteetkin pitäisi alkaa pakata pikku hiljaa. Meikäläinen on kyllä yksi laiskuuden huippu kun vertaa teitä muita reippaita odottajia.

Minulla ei ole ollut tummaa viivaa mahassa tytön odotuksessa eikä sitä ole tullut nytkään, ainakaan vielä. :whistle:

Aurinkoista ja leppoisaa sunnuntaipäivää. Minä taidan lähteä ulos nauttimaan kun on niin kaunis ilma.

Katja ja Einar 33+5

sunnuntaita kaikille!

omenapiirakan just tyrkkäsin uuniin,jotenkin kamala makean himo nyt on iskenyt..oikein vesikielellä ootan nyt sitä sieltä uunista pois,ja sitten kun vähän (tai paljon) vaniljakastiketta päälle,niin namj :p

olen kyllä tänään kävellyt tunnin lenkin,ja sitten vielä olis nurmikon ajo esissä..joten kai sitä uskaltaa palan sitä omenapiirakkaa ottaa.

rontti ei mulla ole rinnat tihkunu sitten tipan tippaa vielä maitoa..vaikka joskus olen niitä puristellutkin..kipeät ovat silleen noista sivuista,että luulen että maitorauhaset siellä "kypsyy"
ei edellisissäkään raskauksissa,ennakkoon tullut yhtään maitoa..muistaaksein kolmantana päivänä sitten tulikin,aamulla heräsin siihen että maitovana norui pitkin mahaa..aika ällöttävä tunne oli kyllä.

mutta ei sieltä sitten kuitenkaan niin paljon maitoa tullut että olisin pystynyt täys imetyksellä olla..piti aina antaa korviketta lisäksi.

viinika mulla on ens perjantaina synnytystapa arvio,ja tiedän että sectio esissä,kun edellisetkin ovat syntyneet sectiolla.(häntäluu ottaa vastaan,vaikka kaikki paikat aukeaiskin normaalisti,esikoista ponnistin maailmaan jo 20min ennenkuin tehtiin päätös sectiosta,ja sehän oli sitten hätäsectio) nyt vauvan painoarvio on 2700g,käytiin sairaalassa perjantaina vatsakipujen takia.
ens perjantaina.silloin mitataan vielä entistä sectiohaavan paksuutta,jos yhtään on ohentunut niin joudun jo aikasemmin sitten leikkaukseen.
kai ne viikkoa aikasemmin yleensä leikkaavat..tai vkolla 39..miulla la 6.10.
ite mietin että 29.9 on vkoja 39.jospa ne sitten leikkais silloin perjantaina 28.9..kun jostain kuulin että perjantait ovat tuolla niitä suunnitellun section leikkauspäiviä..no sen näkee sitten ens perjantaina.olisin kyllä valmis siihen leikkaukseen jo syyskuun puolella..
itteäni myös pelottaa se puudutus kaikista eniten,jotenkin jäänyt sellasia traumoja 13v takasesta leikkauksesta,että oikein kylmät väreet tulee kun muisteleekin :x
kyllä siihen esitietolomakkeeseen ilmoitin että pitää juurta jaksaen mulle selittää mitä tehdään ja millon tehdään ja miten tehdään.silloin (13v sitten) kukaan ei vaivautunut selittämään mitään,ei ennen leikkausta eikä liiemmin leikkauksen jälkeen.

mutta nyt taijan lähtee kattelemaan tuota ruohon leikkuria..isäntä saapi ajella kyllä nuo marjapuskien juuret..

niinukka ja vunttunen 36+1

Mulla alkaa palaa hermo mun serkkuun ja sen vaimoon... :kieh: meijän pitäis saada pinnasänky niiltä mikä on mun pikkuveikan vanha... no... en oo ku viimeset kaks kuukautta sitä odottanu! ja kaiken kukkuraks se sänky on mun serkun vaimon veljellä ja mun serkulta pitäis mennä sen ppojalle sänky mut ku ne ei saa hankittua patjaa siihen... mä oikeestaan odotan et tää laps syntyis ennen ku se sänky tulee et pääsen sanomaan et en mä turhaan hätäilly... ku ne on sanonu et onhan sinne viel aikaa ja että ei se vauva tuu ennen sitä... prkl.... no ens viikolla EHKÄ saadaan kehto vauvalle... mun työkaveri tekee sitä, eilen sano et ens viikolla kasaa sen ja lakkaa.
Meillä miehen lapset ollu keskiviikosta lähtien ja tänään "palautetaan" ne äitilleen... tyttö ollu kuumeessa perjantaista lähtien... kaks päivää se vaan makas mut tänään sit ollu virkee vaikka kuumetta 38.4.
Supistuksia tulee ja menee... tai siis en tiiä onko ne edelleenkään supistuksia vai niitä liitoskipuja... ihan ku menkat alkais... se ei tunnu tuol nivusissa vaan munasarjojenkohalla ja siit sit säteilee jalkoihin.
Silloin ku käytiin PHKS tutustumassa niin siellä kätilö sano et peräruisketta ei anneta ku "pöydän alta"... minä sen kyllä pyydän. Ja luultavasti se on sellanen pienoisperäruiske...Microlax tai Toilax...
Mulla tulee tisseistä maitoa... pakko pitää liivisuojia ku yks päivä ku ei ollu niin isäntä kysy et mitä sul on paidassa... sellanen euron kolikon kokonen läntti tahmeeta maitoa... hävettää jos jossain kylässä sattuis tulemaan :ashamed:
Vauvaa varten on kyl nyt kaikki muuten hankittu ja paikalleen laitettu... ainut et sänky puuttuu!

Me kans tehtiin omppupiirakkaa... ja vaniljakastiketta... nams...

-Santti ja Ilppi 37 TASAN!!!!!!- :p

Huomenta!!!

Minullakin mietityttää oma lantioni että mahtuuko vaavi tulemaan ulos :/ Lähinnä sen takia kun omalla äidilläni vissiin hiukan ahdas lantio. No,aion varata yksityiselle synnytystapa-arvioon ajan rv36,sielläpä sitten vähän tarkemmin selkiää omien röörien tilavuus ja vauvan painoarvio =) en ole tosiaan saanut yhtään painoarviota kunnalliselta puolelta....

Viime yö meni ommellessa,sain vihdoin tehtyä pinnasängyn reunasuojankin valmiiksi ja äippäpakkauslaatikkoon verhoilun,koitan laittaa linkin tähän

http://www.aijaa.com/v.php?i=946376.jpg

tässä myös sängystä

http://www.aijaa.com/v.php?i=946385.jpg

Tuo ruskea näyttää hirmu tummalta tuossa kuvassa,näin luonnossa se on oikein lämpöisen värinen =) Vauva kuulemma tuntee olonsa turvalliseksi ruskean ja viininpunaisen sävyissä,ilmeisesti kohtu näyttää paljolti sen väriseltä sisältäpäin,tiedä sitten :heart:

Tuntuu että koti on taas mullin mallin,täytyy varmaan lähteä siivoilemaan ja sitten pihalle kävelylle :wave:

Diipeli rv34+1

Diipelillä ihanat vermeet vaavin sängyssä! Enpä ookkaan tajunnu, että ton verhon vois noinkin päin laittaa :headwall: :ashamed:
Minäkö tyhmä??? :whistle:

Toi silmänisku merkkinä palstailijoista vois herättää epäilyksiä... ;)

Mikshän mulle ei oo yhdessäkään raskaudessa tehty synnytystapa-arviota? Onkohan mulla niin levee persaus, että luuleevat sieltä mahtuvan tulemaan mitä tahansa :eek:

Voikohan raskausmyrkytys olla ilman kohonnutta verenpainetta??

Diipeli:

Todella hienoa jälkeä olet saanut aikaiseksi! Normaaleista hempeistä poikkeava ja jotenkin tosi näyttävät! =) Siis hienot!
Mistä noita ohjeita saa äippäpakkauslaatikon verhoiluun? Vai otitko ihan mitat ja pistit vaan tuulemaan? :D
Mun pitäis jonkunlainen viritys kans tehdä tuohon laatikkoon kun näyttää todella tylsältä ilman mitään.

Diipelillä tosi ihania ne kankaat....meil sellanen valmis pupujussikat verhoilu kangas siihen äippäpaketin laatikkoon...saa kelvata...en jaksa ruveta mitään väsään enää...
mileko34 ihan samaa täs itekki just ajattelin,et voihan sen verhon noinki laittaa :D ajattelin jo jättää sen kokonaan pois ku en tykkää siit perinteisestä tavasta...mut mut nyt menee kyl suunnitelmat uusiks :D

meillä makkari rupee oleen jo hyväs mallis....isäntä sie ny maalaa kattoo ja sit vie laminaattia lattiaan...kivaa...voi vitsit kohta pääsee sisustaan....muuta en oo täs odotellukkaan =)

henkka ja veeti 34+1

Diipelillä aivan ihanat nuo reunukset ja verhot... vähänkö musta tuli kade :ashamed:
pitäsköhän munkin ottaa tuo äitiyspakkauslaatikko kuitenkin ensin käyttöön..en oo meinaan aatellu sitä käyttää sänkynä,mutta miks ei..Esikoinen oli suoraan pinnasängyssä,se oli vaan "toppailtu" pehmoleluilla ja peitoilla ettei ollu niin iso.Saas nähdä jos vaikka innostuu.Ainoo vaan ettei mulla oo siihen laatikkoon mitään reunuksia,enkä kyl ihan tollain vaan sitä halua laittaa. Harkintaan siis asia.

Omaan napaan sen verran et kyl tää tyyppi taitaa kuitenkin olla pää alaspäin.Saattaa siis olla hyvin mahdollista että eilen ite kuvittelin kaverin toisin päin..tai sit oikeesti käsillään tuola tökki mua alamahaan.
Nyt on kyl meinaan sama meno kun aiemminkin, eli tommonen paksu tikku meinaa työntyä mun kyljestä läpi :D

Mulla ei oo tullu tisseistä maitoo vielä muutakun puristamalla.Ei tullu kyllä esikoisen odotus aikanakaan. Tissit tuntuu vaan kovin painavilta,siitä huomaa et maitoo alkanu tuleen.. esikoisen aikaan mulla kyllä alko sit heti osastolle päästessä synnytyksen jälkeen tissit vuotaan kun joku pirun putous..ja sitä sit kyl jatkukin. Saas nähdä jos pääsis taas tienaan noilla omilla tuotoksilla =)

Mulla ei oo nyt tullu ollenkaan sitä viivaa mahaan. Pojasta tuli heti alkuun ja oli loppuun asti tummana navasta alaspäin, nyt ei siis ollenkaan.
Ehkäpä mun tyttö epäilyt pitää paikkansa...no sen näkee.

Nyt tiskaan ennen kun poika tulee mummon kanssa pyörä retkeltä.

yksäiti+ hippu rv 35+6 (huomena jo rv36... :eek: )

lhs
Saatiinhan se netti viimein toimimaan! Olipas outo olo, kun nettiin ei päässyt lainkaan..ihan joutava koko kone, kun ei pääse surffailemaan :p

Olipas asiaa ehtinyt tulla taas niin paljon, että meni tovi lukiessa..ja oli vaikka mitä mihin aioin kommentoida..

Elzalle, Ihanaa kun olette saaneet pikkuisen kotiin, oikein paljon onnea vielä koko perheelle, ja vauvantuoksuista arkea sinne :heart:

Susa, älä suotta nolostele, joskus sitä onnistuu sanomaan jotain mikä kuulostaa jälkikäteen hassulle. Jospa tämä tästä, pitää yrittää olla murehtimatta liikoja..

[/b]Imetyksestä ja maidon tihkumisesta etukäteen[/b], minulla ei ole edellisten odotusten aikaan, eikä tässä raskaudessakaan tullut pisaraakaan maitoa ennenkuin vauva on syntynyt, sen jälkeen sitä maitoa on kyllä riittänyt sitten tulvaksi asti :whistle: , saunassa käynti olikin, varsinkin viimeksi, aika hupaisaa, kun maitovanat vaan valui mahaa pitkin, välillä lensi suihkuna kun alkoi imettää, sai varoa ettei vauva reppana saanut maitosuihkua silmään :D
Minä halusin imettää senkin takia suht pitkään, kun olen itse allerginen ja omaan atooppisen ihon, imetyksenhän on todettu suojaavan allergioilta ja lisäävän vastustuskykyä. Tosi vähän meillä on kyllä lapset sairastelleen, ja allergioiltakin on vältytty, kuopuksen hiukan kuivaa ihoa lukuunottamatta. Tiedä sitten onko imetyksellä mitään tekemistä asian kanssa, mutta ei se nyt ainakaan haitaksi ole ollut:)
Sen verran vielä haluan lisätä, että vaikka olen itse kokenut imetyksen helpoksi ja mukavaksi, ja olen kahdesti pitkään imettänyt, en ole mikään imetysfriikki, enkä halua millään tapaa syyllistää/pahoittaa kenenkään mieltä, jokainen löytää itselleen ja vauvalleen sopivimman tavan hoitaa ruokailun, pääasiahan on, että vauva saa ruokaa ja on tyytyväinen :)

Minulla siis myös atooppinen iho, mutta nännit ovat kyllä ihmeen hyvin kestäneet nuo pitkät imetykset, toki ihan alussa hieman kuivui ja tuntui aralle, mutta Bepanthenin avulla alusta on selvitty..Nyt taitaa olla jo niin karaistuneet nännit, ettei ihan pienestä enää hätkähdä :LOL:

Mileko, kysyi kauratyynystä kokemuksia. Minulla on kotona kauratyyny, jolla olen kipeää selkää hautonut jo nyt. Synnytyksissä minulla on kauratyyny (sairaalan) ollut kummassakin kivun lievittäjänä selässä, toisen aikaan se oli oikeastaan ainoa kivunlievittäjä, jos miestä ei lasketa ;) Minusta siis lämmin kauratyyny alaselällä tuntui tosi hyvälle, sen piti olla tosi kuuma ja miehen painaa sitä selkää vasten hullunlailla :whistle:

Mahan naksumista on minullakin esiintynyt, joka odotuksessa, nyt ei kyllä vielä kovinkaan monesti, minä luulen, että se on jotain nivelten naksumista, mutta tiedä häntä :p

Tummaa viivaa mahassa ei ole vielä ainakaan näkynyt, poikien aikaan se oli napaan asti..saa nähdä vieläkö se ilmestyy, en muista yhtään missä vaiheessa se tuli..Ei ole oikein tuo näkyvyys kovin hyvä tuonne navan alle :LOL:

Ihania sänkyjä ja vaatteita teillä, kai sitä pitäisi itsekin alkaa pikkuhiljaa kasailla sänkyä ja laitella kasseja valmiiksi..Vaikka olen kyllä melko varma, että supistelut alkaa hiipua ja loppuu kokonaan, kunhan laskettu aika alkaa olla käsillä :kieh: Saunalla ei näytä olevan minuun mitään muuta vaikutusta, kuin että jalat on sen jälkeen kamalan turvoksissa..Plääh!

Hui, nyt venyy teksti taas ihan tolkuttoman pitkäksi..Näin siinä käy, kun ei pääse päivään palstalle :LOL:

lhs rv 35+1 (Toista päivää äitiyslomalla :wave: )

Ippuli, mulla on kans aivan kauhee turvotus! Mulla on tullut nyt kokonaisuudessaan reilut 12 kg painoa, joista 7 kg tuli elokuun alkuun mennessä ja siitä seuraavien 4,5 viikon aikana painoa tuli 5,5 kg! Aivan uskomatonta! Eihän tuollaisia lähes 2 kg:n viikkonousuja voi edes syömällä saada (viimeksi oli 1750g). Nyt oon merkannut joka ainoan suupalan ylös ja otan tiedot mukaan seuraavaan neuvolaan (ti). Jos paino on taas noussut, kaivan paperit esille ja kysyn, että missä vika. Tai no taidankin tietää, vika lienee ihan vain mun omassa kropassa, joka ei enää vain toimi. Nyyh. Onneksi laskettuun aikaan on enää 3,5 vk, mut toivottavasti ei menis edes noin kauaa.

Mun piti kans käydä ostamassa eilen miesten/poikien mallin koon lenkkarit, jotka on kaks kokoa isommat ku mun normaalisti käyttämät kengät. Että näin täällä. Aamulla oli kans niin hirvee turvotus sormissa, ettei sormet ensin taipuneet ja naama näytti suoraan sanottuna aivan kauhealta, kun joka ainoa tyynyn taitosjälki oli painautunut ihoon ja silmätkin melkein umpeen turvonneet. Itku pääsee kohta tämän turvotuksen vuoksi. Vähemmästäkin masentuu. :(

Kuinka paljon meinaatte muuten ottaa mukaan sairaalakassiin rintaliivinsuojia? Mulla ei ole mitään hajuakaan, että kuinka paljon niitä menee esim. päivässä.

Tuutilulla, nuo sun kivut kuulostaa hieman sappivaivoilta. Itse kärsin samoista kivuista, joista eri ketjussa kyselinkin. Todella järkyttävä kipu monta kertaa päivässä!

Miten tuo linea negra, mitä ne vanhan kansan uskomukset sanoo siitä? Mulla on aika selkeä viiva aivan häpyluusta asti ja viiva ulottuu vielä navan ylikin n. 10-15 cm.

Pitääkö sairaalaan muuten ottaa mukaan itse äidinmaidonkorviketta, jos sattuu, ettei maito vielä nousekaan? Vai saako sairaalasta tällaiset jutut?

Diipeli, ihana tuo sinun tekemä äitiyspakkauksen reunasuoja. Voisitko kertoa kankaiden mitat ja ihan palikkaohjeet, miten tuollaisen saa ommeltua? Dirlittan, sama myös sinulle.

Nyt syömään, nälkä!

Piipa rv 36+3

Heh, täällä sitä on yritetty kääntää vauvaa... Kiitos YOdottaja vinkeistä! Kävi nimittäin niin että aamulla olin n. 10 minuuttia sellaisessa asennossa ja olo on ollut sen jälkeen aika hirveä! Alavatsa tuli tosi kipeäksi, vieläkin kivistää, pää meni ihan tokkuraiseksi ja tuli kipeäksi. Ja olo huonoksi. Eli ei pää alaspäin oloa minulle enää kiitos :) panadol piti äsken ottaa kun niin äityi tuo pääkipu ikäväksi...

Ihania sänkyjä teillä, itse en ole vielä viitsinyt laittaa kun aikaa vielä on, pölyttyvät liikaa kissaperheessä. Pesin patjansuojukset kyllä ja äippälaatikon reunuksen, tässä pikkuhiljaa laitan paikalleen. Mulla sisko on tehnyt äippälaatikon reunuksen niin, että on ostanut nättiä ulkopuolelle tulevaa kangasta, jonka on ommellut sopivan renkaan mittaiseksi ja jatkanut sitä tavallisella valkoisella kankaalla. Eli toi nätti kangas tulee ulkopuolelle, valkoinen kangas sisäpuolelle ja sitä valkoista sisäpuolen kangasta on niin paljon että se ylettyy patjan allekin ja näin ollen pysyy paikallaan. Eli periaatteessa on vain yksi, tosi pitkä "hame", joka ei kapene alaspäin. Osasinkohan selittää? ;) Nappaan kuvan kun laittelen paikalleen.

Me tilattiin BB 24/7 kun sen saa ilmaiseksi jos on jokin maksutvpaketti. Arvatkaa tollotanko vaan sitä, ihan tyhmä ohjelma, mutta jostain syystä sitä katsoo kokoajan... :D

Piipa, ei tarvitse sairaalaan omaa korviketta, hyvällä lykyllä, jos luovuttajia sattuu olemaan sillä hetkellä paljon, voit saada vauvalle luovutettua maitoa (yleensä ne kyllä annetaan keskosille ja heikoille vauvoille kun on ravinteikkaampaa) mutta muutenkin siellä on kyllä korviketta, se on sitä parempaa, jota muistaakseni saa myös ostaa apteekista, vai muistanko mä ihan väärin?? Ei kuitenkaan mitään lähikaupan NANia.

Topsy 33+5

Hmmm... kun luin tuon oman viestin, tuli sellainen fiilis niinkuin olisin vähän YOdottajaa torunut kun mulle kääntövinkkejä kirjoitti... :ashamed: Ei siis todellakaan ollut se tarkoitus, en olisi itsekään uskonut että siitä noin huono olo tulee ja ihan itse se oli aiheutettu ;)

Topsy

tin
Heipsan!
Makeenhimo tääläkin kova *mussuttaa vaahtokarkkeja* :whistle: Huh ku oli rankka viikonloppu takana, meillä oli tuparit perjantaina ja täälä meidän supersuures rivitaloasunnos oli jotain 30 henkee. Koko perjantai meni siivoilles ja järjestelles ja sitte ilta itte pileis. Pitihän sitä sitte paikallises baaris käydä jatkoilla. Eipä tartte hetkeen onneksi mennä ;) Lauantaina oliki sitte taas siivoilua ja kävin äitiä auttamas maalaamises. Sunnuntaina oltiin talkoohommis semmosella ikivanhalla hirsitalolla- ja tilalla jonka pikkuusen tuleva kummitäti oli ostanu. Oli ihan mukava olla työn touhus välillä mutta kyllä nyt on naatti olo.

Massuun sen verran että perjantaina sillä oli aikalailla hiljaiseloa ku oli niin porukkaa ja meteliä. Kaverit kyllä silitteli toista koko illan, taisi vain nauttia kosketuksesta ;) mutta muuten potkuja satelee ja supistelemaanki on vähän ruvennu. Sitte semmosta epämäärästä kipua oikees nivuses, mitähän mahtaa olla? Liitoskipuja? Oon kyllä satavarma että tää ei synny ennenkö käynnistetään joskus pitkän ajan päästä. Sais tulla jo parin viikon päästä...

Voimia flunssaisille! Sairastaminen vie kaiken vedon ilman tämmöstä massuaki niin en halua kuvitella kuinka poikki te kipeet ootte ollu :hug:
Sitte tuosta maidon tulosta, sitä oon kans vähä jännittäny ku mitää ei oo vielä tihkunu, kiva kuulla että ei kaikilla muillakaa. Mulla on kans nuo tissit aika arka paikka niin vähä jännittää tuleva imetys. Toivottavasti kuitenki onnistuis.

Niin ja noita kotiintulovaatteita ja sänkyjä piti kommentoida, aivan ihania! :) Meki tuotiin vaunut eilen mummulasta(oli tupareita evakossa) ja oon pessy kankaita tänään. On ne vaan ihanat.... Jaha, mutta jos keskittyis tähän maajussin morsiameen :)
Vointeja!
Tin+ pienu 35+2

Sellasta vielä piti kysyä että missäköhän hintaluokassa yksityisellä on raskausajan lääkärintarkistus? Kun mulla olis tuo perjantaina ja lääkärinä olis sama mieslääkäri mikä oli koko kesän meillä töissä osaston lääkärinä... hiukan ahdistaa ajatus mennä sille... Neuvolan tätikin sanoi että ei tarvi mennä sille lääkärille mutta kun ei ollut muita vaihtoehtoja tossa 36viikon tienoilla. Nojoo, murheet on onneksi aika pienet :ashamed: :D

Yhteistyössä