Nytpä alkaa vauvoja vihdoin putkahtelee! Isot onnittelut kaikille jo jakaantuneille!
Minulla oli muuten myös synnytystä edeltävällä viikolla tukka aivan törkeen rasvanen! Kävin just pari päivää ennen synnytystä kampaajalla ja kampaajan piti kesken leikkauksen pestä minun tukka, koska se oli niin rasvainen, että leikkaus oli mahdotonta, vaikka olin pessyt juuri edellisenä iltana. Muita synnytystä edeltäviä oireita oli pieni menkkajomotus iltaisin ja hirveen kiukkunen olo ja sit myös nukuin tooosi pitkiä yöunia muutaman päivän. Keräsin selvästi voimia
Synnytyskertomusta vihdoin: edellisenä iltana n. kymmenen aikaan alkoi lorottamaan lapsivettä pienissä osissa, yritin nukkua mut eihän siitä sit mitään tullut koko yönä. Joskus kahen aikaan yöllä alkoi jo säännölliset supistelut, supistusväli oli jostain 3-10 minuuttiin. Viiden aikaan aamusta lähettiin sairaalaan kun siihen mennessä oli 1,5 tuntia tullut säännöllisiä supistuksia n. 3-6 minsan välein.
Sairaalassa käyrille ja sit sisätutkimus, olin n. 2 cm auki. Siitä synnytyssaliin ja kipupiikki jalkaan. Kivut lievittyi hyvin. Supistuksia tuli tasaiseen tahtiin ja kipupiikin vaikutuksen lakattua kokeilin ilokaasua, josta ei juuri apua ollut. Jossain vaiheessa lääkäri tuli laittaa paikallispuudutuksen, jonka jälkeen olin taivaissa kun missään ei tuntunut vaikka käyrällä näkyi tosi kovia supistuksia..
Jossain vaiheessa vaikutus lakkasi ja taas oli kyl niin tuskaa et huh. Paikallispuudutus laitettiin uudestaan mut eipä se enää samalla tavalla vaikuttanut. Sit olinkin niin sekaisin kivusta et tuntui et taju lähtee enkä ymmärtänyt vastata, kun kysyttiin haluunko epiduraalin. Siinä vaiheessa joku 8 cm auki. Siinä menikin sit se epiduraalimahis ohi ja jossain vaiheessa tuskien keskellä alkoi ponnistuttamaan. 12,5 h avautumisvaiheen jälkeen 34 minsaa ponnistuksia, jotka tuntui epätoivoiselta kun ei vaan tuntunut vauva tulevan pihalle vaan tuntu vaan sille et peräsuoli tulee ulos ihan just
Viimein vauva saatiin ulos, pikkusen jouduttiin välilihaa leikkaamaan mut kätilön mukaan todella ministi. Palkitseva hetki se oli mutta kyllä se synnytys oli vaan ihan just niin hirveetä kun kuvittelinkin.. Lopulta olin tyytyväinen et epiduraali jäi ottamatta, koska palauduin suht nopeesti synnytyksestä. Häntäluu oli vaan jumalattoman kipeä ja se vaivaa kyl edelleen näin 2,5 viikkoa synnytyksestäkin..
Outoa et tänään on laskettu aika ja vauva on jo 17 vrk ikäinen
Olin aika varma et yli menis mut hyvä näin.