Lokakuun lutuset - Lokakuussa **MEIDÄN KUU**

Onnea vauvansaaneille <3

Tsemppiä jotka vielä odottaa omaa pikkustansa !
Mulla saattaa olla vinkki teille ;) edellisenä iltana kun mulla meni vedet istuin tyynyn päällä ja ns. Keinuin siinä puolelta toiselle ja edestä taakse noin 1h ajan ja noin 30min ajan menin kyykkyyn ja seisomaan (tai niin kyykkyyn kun pääsin...)
En tiedä vaikuttiko nuo vesien menoon vai oliko tuuria mutta luin itse nuo vinkit jostain keskustelusta.

Meillä lähtenyt arki pikkusenkaa hyvin käyntiin. Yöllä herätään enään 2-3kertaa, sairaalassa herättiin 1-2h välein, molemmat aikavälillä 22-08.
 
  • Tykkää
Reactions: Ankkurinappi
Hei taas tovin tauon jälkeen! Jospa nyt pääsisin selailemaan ketjun kuulumiset. Pääsin sairaalasta vasta nyt - tuli siis kahden viikon reissu käynnistyksen ja sektiosta toipumisen ansiosta. En suosittele. Ei siinä muuten mitään, mutta pitkästyttävää ja hankalaa, ja ei ole kiva kun vauva eri osastolla.

Eli 10.10. syntyi tänne poika, 4020 g, 51 cm, rv 41+1.

Ei ollut ihan niin kookas kuin painoarviot viittasi, liki 4.5-kiloiseksi. Eikä rd:sta huolimatta vauvalla ollut verensokeriongelmia. Kirjoitan synnytyskertomusta, kunhan tässä ensin luen tarkemmin, mitä kuulumisia ketjulla on. Lueskelin osastolla kännykästä myös jonkin verran, mutta olin niin tokkurassa, etten ymmärtänyt paljoakaan lukemastani...
 
Onnea uusista lokakuisista vauvoista!

Jayy laitan vinkin korvan taakse jos tässä ei ala tapahtua mitään :)

Tulin juuri neuvolasta. SF mitta selvästi vähemmän kuin viime viikolla eli vauva alkaa olla tulosuunnassa. Seuraava neuvola sitten laskettuna päivänä jos vauva ei synny sitä ennen.

KoiruuZ 39+1
 
Kasenja Onnea poikavauvasta :). Olipas sinun sairaalareissusi pitkä, mutta onneksi nyt pääset nauttimaan vauvasta kotiin

Omituista tosiaan tuon streptokokin kanssa, on ollut mielessä pitkään että kysyn terkalta kun tuntuu että niin monella on automaattisesti testi otettu mutta ei tietenkään ikinä ole sitten neuvolassa enään muistanut asiaa...

Huomenna yliaikaiskontrolli, jänskättää että mikä tilanne on mutta toistaalta ihana että saadaan jonkinlainen suunnitelma miten edetään :)
 
Onnea vauvan saaneille. :heart:

Streptokokkitestistä on tarkoitus tulla valtakunnallinen mutta siinä on siirtymäaika menossa, siksi osa kunnista ei vielä automaattisesti sitä ota. Olen käsittänyt että tulevaisuudessa testi tullaan ottamaan kaikilta joka raskaudessa paitsi jos edellisessä raskaudessa streptokokki on aiheuttanut vakavan infektion, jolloin seuraavassa synnytyksessä antibiootti annetaan joka tapauksessa. Streptokokkipositiivisuus ei onneksi todellakaan tarkoita sitä että infektio tulisi, vain pieni osa sairastuu mutta koska infektiot voivat olla vakavia testataan lähes kaikki odottajat.
Neljän tunnin aikaikkuna on siksi että antibiootti ehtisi vaikuttaa. Vaikka antibioottia ei saisi ajoissa/ollenkaan, vain pieni osa sairastuu siltikin.

ON: Nupun sykkeet laski onneksi kolmannella mittauskerralla. Meinasi pelko jo hiipiä puseroon kun laukkasi 180-200 eikä laskenut millään. Sisätutkimuksen yhteydessä terkka irroitteli kalvoja, mikä myös täällä tuntui melkoisen ikävältä. Kohdunsuun tilanne oli edistynyt mukavasti parin viikon takaiseen (nyt 3cm auki, pehmeä ja kanavaa 0,5cm). Toivottavasti pääsisi viikonlopun aikana jo tositoimiin. Nyt ainakin supistellut lupaavasti ja menkkajomotusta sekä painontunnetta kiitettävästi.
 
Jisu Kiitos streptokokki-infosta :). Hyvä että pikkuinen rauhottui, varmasti huoli ehti nousta. Sehän voi olla että kalvojen irrottelu edistääkin ja saatte pian oman pikkuisenne. Huomenna edessä varmaan samanlaista kalvojen irrottelua, jo valmiiksi jännittää miten "mukavalta" se tuntuu...
 
Kasenjalle isot onnittelut! :flower: :heart:

Jisu, varmaan on sulla tositoimet jo lähellä =) Hyvä kun sykkeet rauhoittui, hiukan varmasti pelotti....

Limatulppaa kaiketi nyt täällä tullu osittain :O Kun aiemmin jossain vaiheessa kirjoittelin, että en oo kolmen synnytyksen yhteydessä sellaista koskaan nähnykään missään vaiheessa, enkä huomannu, niin nyt sitten varmaankin, ei voi olla muutakaan. Sellasta hyytelömäistä "tavaraa", missä pienesti punaista mukana... Sorit, aika ällölle kuulostaa :D

Elli ja Nillestiina 38+2
 
Viimeksi muokattu:
Täällä podetaan syysflunssaa :( myös pienin 1kk on nuhassa. Ja tietysti viikonloppuna kun lähin apu on Jorvin lastenpäivystys.. Täytyy yrittää nenäfriidalla ja höyryhengityksellä pärjätä maanantaihin, että terveyskeskus aukeaa..
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille! Tsemppiä odottaville, levätkää ja kerätkää voimia! Ainakin itse ymmärsin neuvon kunnolla vasta jälkikäteen...

Meille syntyi pieni tyttö 13.10, eli raskausviikolla 41+4. Tytön pituus 52 cm ja paino 3425 g. Ihana tyttönen, mutta vanhemmilla paljon opittavaa. Varsinkin äidin on opittava ottamaan rennommin ja luottamaan itseensä! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kasenja
Onnea hurjasti tyttösestä marieh!! Varmasti kaikilla on aina opittavaa alkuun pienokaisen kanssa. Itse myös luulen että alku menee ihan täysin uusien asioiden opettelussa :)

Täällä ollaan synnytysvuodeosastolla käynnistelemään synnytystä. Aamulla kontrolli jossa tilanne ihan epäkypsä, vauvalla ei elettäkään että pois olisi tulossa, joten nyt jo kypsytellä aloitettu ettei mene liian pitkäksi. Ensimmäinen cytotec saatu klo 13.30,käyrillä muutamaan otteeseen oltu. Aika omituistahäa ja orpoa tämä sairaalassa olo on kun mies on töissä mutta ainakin asia etenee jotenkin. Toivottavasti vaan ei tarvitsisi ihan hirveän pitkään kypsytellä.
 
Onnea Kasenja, marieh ja lullaby89! :)

Nopeasti tepsi sinulla lullaby nuo käynnistelyt!

Kiitokset jisulle ja muille streptokokki-infosta! Taidan vielä soittaa meidän synnärille ja kysyä niiden käytäntöä.

Ninnille
kovasti tsemppiä sairastelevan pikkuisen kanssa!

Ei meitä kovin montaa taida loppujen lopuksi yhdessä koossa enää olla..?

Pepsimax 40+1
 
Onnea vauvautuneille! Varmasti ihana jo nähdä oma pieni ja synnytys jo takana päin <3

Ninnin perheelle voimia sairastelun keskelle, toivottavasti pieni tervehtyy pian :/

Pepsimax, täällä ollaan kyllä yhdessä koossa :D 40+3 tänään eikä mitään tuntemuksia! Kyllä mä tiedän että tääki käynnistykseen menee, mutta toivoisin niiiiiin paljon luonnollista synnytyksen käynnistymistä!

Tsemppiä viimeisiin päiviin kaikille jotka vielä odottaa.. :)

Willarose
 
Pepsimax: joo, tepsi. Kaksi kertaa ehdin cytotecia saamaan, kolmatta en enään illalla halunnut kun niin kovin jo supisteli. Avautumisvaihe olikin tosi nopea eikä meinannut itse pysyä perässä mukana kun oli ajatellut että ainakin seuraavaan päivään menee. Hyvä näin :)

Tsemppiä vielä kaikille odottaville
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Hei vaan ja onnittelut kaikille vauvan saaneille sekä tsempit vielä odotteleville!

Meille syntyi 18.10. ihana poika, paino 4238g ja pituus 53cm. Syö ja nukkuu ja on hyvin rauhallinen pikkumies.

Viime sunnuntaina oli jo ennakoivia sipistuksia ja lähes päivittäin sen jälkeen, joten olinkin jo tosi kärsimätön loppuviikosta. Lauantaina meni sitten vedet vähän ennen viittä aamulla ja supistukset alkoi heti kunnolla. Sairaalassa sain ensin parit särkylääkkeet ja olin ehkä puolitoista tuntia suihkussa. Sitten välillä uudelleen käyrille ja vielä hetkeksi suihkuun. Pian olin kuitenkin jo aika kipeä ja 5-6 cm auki, joten päästiin saliin ja sain hengitellä ilokaasua kunnes sain spinaalipuudutksen, jonka jälkeen kivut katosivat hetkessä. Ei edes ponnistusvaihe sattunut juurikaan, vaikka poitsu oli hetken jumissa ensin nenän kohdilta ja sitten hartioistaan. Jos synnytyksestä voi yleensäkään sanoa, että mukava, niin tämä synnytys oli. :)

T. Bola74 ja poitsu 1pv
 
  • Tykkää
Reactions: ninni12345
Vieläkin yhdessä kasassa. Olin varma että tää lapsi syntyy syyskuun puolella kun kaikki edellisetkin tulleet ajoissa ulos ja nytkin alkuraskaudessa sanottiin et oikee la on tod näk noin 5 päivää aiemmin. Nyt tuntuu et lokakuisen sijasta saan varmaan marraskuisen lapsen. Viikkoja on 41, eikä merkkiäkään supistuksista tai muista. Lääkärissä sanottiin et ootellaan 42+1 ennen ku miettivät käynnistyksen aloittamista vaikka tän painoarvio oli rv 40 jo 4,5 kiloa. Voi masennus ja hampaiden kiristys. Oon varmaan viimeinen lokakuinen joka synnyttää. Kaikki mahdollinen supistuksia aiheuttava kikka 3 on kokeiltu ja nyt en ees enää jaksa yrittää mitään kun mikään ei tunnu toimivan. Olen yksinkertaisesti luovuttanut. Asiaa ei ees auttanut eilinen lääkäri, joka totesi et kohdunkanavaakin on vielä hyvin jäljellä, mut ehkä toi ulkosyrjä on sormelle auki. Sama tilanne kuin rv 35 siis, vaikka aiemmin oon ollu auki jo tosi aikaisilla viikoilla ja lapset syntyneet ajoissa. Edelliset ovat myös syntyneet nopeasti, mut ehkä mä pusken tätä jättiläistä sit tuntitolkulla ulos kun ei mikään viittaa siihen et se syntyis. Ite vielä siirsin ens viikolle kaikki mahdolliset menot hammaslääkäreistä auton katsastukseen niin et joka päivä on aamusta iltaan bookattu täyteen kun ajattelin et oon jo palautunut synnytyksestä. Noh, nyt sitä juostaan ympäri kaupunkia tän tynnyrin kanssa, jei! Johan helpotti kun sain kitistyä :D
 
Onnea kaikille jo synnyttäneille! Toivoo nimimerkki, Kateellinen!

Zadna, tuo kuulosti niin tutulta ettet uskokaan! Paitsi että itselläni on ensimmäinen ehkä tänä vuonna vielä tulossa.. Alkaa usko olla hiipunut täysin siihen että luonto tuon tuolta ulos hoitaisi, mutta kahden äippäpoli käynnin jälkeen alkaa tuntua, että ei sitä kyllä lääkäritkään tee! Tynnyrin kanssa on niin tukala jo olla, että jonkin sorttinen ennen synnytystä -masennus täällä on päällä! Yksikin joka vielä menee sanomaan: "Nauti nyt viimeisistä odotuspäivistä", saa taatusti nähdä erittäin vihaisen odottajan. Mistä tässä pitäisi nauttia? Kivuista, närästyksestä, nukkumisen vaikeudesta (kylkeä ei voi todella kääntää ilman että heräisi ja setvisi itseään toiselle kyljelle 5 minuuttia), kipujen tuomasta "kotiarestista", vai onko jotain muuta nautinnollista vielä tulossa? Yöunet tässä on jo mennyt ennen lastakin ja TV-"tarjonta" alkaa käydä liian tutuksi ja entistä passivoivammaksi. Hermo menee ja on mennytkin!

Helpotti edes vähän tuulettaa tunteet tähän, saa nähdä poistanko vai postaanko tämän valitus-tekstin.
 
Niin tuttua... Mä oon valvonut enemmän tai vähemmän muutaman viikon ja nyt viimeiset 4 yötä täysin. Päivällä sitten saanut nukuttua pieniä pätkiä. Jos meen makuulle niin närästää niin ettei pysty olemaan ja/tai vauva painaa mun keuhkoja niin etten saa henkeä. Sairaalasta ehdottivat et pumppasivat mut täyteen lääkkeitä ja menisin sinne nukkumaan, mut en halua mitään unilääkkeitä raskaana. Käynnistys ei kuitenkaan ole vaihtoehto, mikä on outoa. Rv 35 kun kysyin suuresta koosta niin lääkäri kommentoi et mahtuu hyvin syntymään isompikin. Nyt sairaalassa sanoivat et toivottavasti mahtuu tulemaan, mut silti annetaan vaan kasvaa. Asiasta voisi rutista, mut tuntuu turhalta kun joka kerta vastaus on et kun ne kaikki arvot on hyvät ja vauva voi hyvin ni näillä mennään. Aamulla taas yks turha neuvola edessä...
 
Lullaby89 ja Bola74 onnea!! :flower: :heart:

Zadna, aika erikoiselta tuntuu, et tuohon kokoon ei sit mitenkään reagoida.

Kyllä täällä vielä isovattasena palloillaan varmaan pitkään :D Minä siis ainakin... Mullahan on meidän pinon viimeisenä tuo laskettu aikakin (30.10) ja muutenkin on meillä menny sen yli, eli mä voisin hyvinkin olla se viimeinen.

Valvoin yöllä minäkin pari tuntia pariin otteeseen ja nyt aamulla sit nukuin vähän pommiin, kun piti herätä lapsille keittään aamupuuroa ennen kouluunlähtöä. No saivat puuroa, ehdin sittenkin. Pieniä supistuksia, mitkä just pitää hereillä, mutta tuskin muuta tekevät. Tosiaan sitä limatulppaa valunut pikkuhiljaa, eilenkin vähän ja sellasia ikäviä sukkapuikkovihlasuja tuli kävelyllä eilen.

Kohta neuvolaan (taas) =) Nyt tuntuu, et niitä käyntejä on jatkuvasti. No hyvä se on kun tarkkaillaan.. Mulla ei oo kyllä mitään valittamista olon suhteen, kun voin ihan hyvin. Ainoa, mikä harmittaa on no katkeilevat yöunet, mut pystyn yleensä päivällä sit ottamaan torkut.

Elli ja Nilleliini 38+4
 
Zadna ja Exec, täällä ihan samat fiilikset! Niin ja tosi outoa, etteivät Zadnan kohdalla jo käynnistele kun vauvakin niin iso?! :eek: ihmeellistä touhua välillä. Aivan kun äidin voinnilla ei olisi merkitystä ja pahimmassa tapauksessa vauva ei mahdu syntymään ja joutuu sektioon.

Esikon kohdalla mullakin odotettiin sinne 42+1 asti ennen käynnistystä. Vaikka miten olin kipeä ja vauva iso, ei annettu toivoakaan, että aikasemmin alettais käynnistelemään. :/ voimia kovasti kaikille jotka vielä kärvistelee.

Tän raskauden myötä olen kyllä niin varma, että tätä en enää kolmatta kertaa tee! Ja mun ei kuuluis ees vielä valittaa kun viikkoja "vasta" 40+4.. Juu, vois varmaan varata jo sen yliaikaiskontrollin.
 
Ihana kuulla muidenkin odottajien oloja, nyt sitä vertaistukea tarvitaan :) kuulostaa kyllä hurjalta zadnan tilanne ison vauvan kanssa, toivottavasti menee lopulta hyvin.

(.) Tänään on meillä laskettu aika. Viime viikolla joka ilta supisteli ja olin aika varma että lähtö on lähellä. No nyt pari päivää aika rauhallista eli eiköhän tässä vielä mee.. Vatsa tosin selkeästi laskeutui jälleen enemmän eilen, yhtäkkiä huomasin ettei se olekaan tossa rinnan alla heti. Yöt onneksi nukun ihan hyvin parilla vessareissulla. Mutta silti jotenkin väsynyt olo päivisinkin. Onneksi ei ole suurempia "vaivoja", kun teidän juttuja lukee. Voimia!
 
Vinkki idottaville: Sain muutama päivä ennen synnytystä kaverilta vyöhyketerapia ohjeita, eli mitä pisteitä voisi hieroa jotta synnytys käynnistyisi. En tiedä mikä oli hieronnan teho, kun en edes tiennyt hieronko oikeita pisteitä, mutta perjantaina aloitin hieromisen ja maanantaiaamuna vauva syntyi :D Hieronnasta ei ole ainakaan haittaa! Googlettamalla löytää varmaan ohjeita, ja tosiaan ihan vaaratonta kokeilla, kunhan lopettaa jos sattuu eikä hiero liian kauan samaa pistettä. Myös mahdollisimman pitkiä kävelylenkkejä yritin tehdä, su-iltana viimeisen...

Päivät ennen synnytystä olin kyllä kärsimätön ja ajattelin että käynnistyksellä menee. Lauantaina olin huonolla tuulelle, eikä mikään huvittanut. Sunnuntaina oli kovasti kuukautis-tyylistä kipua alavatsassa ja selässä. Olin lukenut täältä että muillakin oli samantyyppistä tuntemusta ennen synnytystä, mutta en uskaltanut uskoa että synnytys olisi todella alkamassa. Sunnuntai-iltana alkoi sitten supistelut 10-15 min välein. Supistukset melkein loppuivat pariksi tunniksi mutta kymmenen aikaan alkoivat taas 7-10 min välein ja kahden aikaan yöllä lähdimme sairaalaan kun tuntui että parempi mennä tarkistamaan mikä on tilanne. Olin 3-4 cm auki ja jäimme siis odottamaan että lisää tapahtuisi. Avautumisvaihe oli pitkä (vaikka ymmärtääkseni ihan normi) ensisynnyttäjälle. Kokeilin ilokaasua mutta siitä tuli vain huono olo, eli epiduraali laitettiin ja kalvotkin puhkaistiin viiden maissa. Olin kyllä onnellinen että päädyin epiduraaliin, enkä väkisin yrittänyt ilman lääkkeitä! Viimeistä epiduraaliannosta en kerennyt saada kun ponnistusvaiheen alkaessa vauvan käyrillä alkoi hälyttämään ja tuli kiire saada vauva ulos. Viimeistä epiduraalia en kerenyt saada kun tuli kiire. Imukupin avulla vauva tuli maailmaan. Napanuorakin oli ollut tytön kaulan ympärillä, mutta saatiin hyvin pois. Mikä sitten hälytti käyrillä ei oikein tiedetä, mutta onneksi kaikki oli hyvin eikä mitään erikoista ollutkaan. Vauva syntyi terveenä ja pirteänä!!!

Lämmin kiitos kaikista onnitteluista! <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä