Lokakuun lutuset - Lokakuussa **MEIDÄN KUU**

Elli, tällä hetkellä pussukoissa on vanupuilot,-laput, harja, perusrasva, liivisuojat, mutta aika näyttää mitä siihen jää, mitä eniten käyttää :)
Niin, meillähän on eskaria vaan puol pvä ja loput päivähoitoa ja kyllä poika ihan koko päivän siellä on. Tokihan haetaan välillä aiemmin ja välillä pidetään vapaa päiviä mutta tuohan kiipeäisi seinille jos ei pääsisi kavereiden kanssa leikkimään ja purkamaan energioita. Meiltä ei asiaa ole edes erikseen kyselty, pitääpä mielenkiinnosta kysästä kun Kelan sivuillakin lukee...
Meiltäkin kovasti kyseltiin että josko siirryttäisiin puolipäivään nyt kun äiti on kotona...
MIKSI, kaikki pojan kaverit ovat päiväkodissa tai koulussa päivisin ja kaveri on jo sen verran iso ettei äidin leikitys joka pvä enään kiinnosta+ että arvostan myös kaksin keskistä aikaa vauvan kanssa. Illalla saa sitten keskittyä vanhempaan.
Ja rahallisesti erotus on niin pieni ettei sekään motivoi.
Anteeksi jyrkkä omamielipide, mutta olen välillä huomannut että päiväkodista mielellään halutaan pienentää omaa työtaakkaa pienemmällä lapsiluvulla (onko se sitten kuitenkaan lapselle parasta...)
Ja kyselyt tehdään monesti siinä muodossa että meillekin tuli kuva että näin vähän niin kuin kuuluu tehdä... Kyselin ystäviltä joilla jo useampikin lapsi ollut jotka sitten valaisivat... Kun kysyin päiväkodista että pitääkö siis lain mukaan lyhentää päivä, niin ei tietenkään, ajateltiin vain kun äiti on kotona...
 
Viimeksi muokattu:
Meille synty eilen poika 3745g ja 53cm synnytys oli nopea 5.20 meni vedet, tunti siitä alkoi supistella, 10 aikaa saatii lupa lähteä synnärille 10.30 synnärille päästyä kohdunsuu oli 3-4cm auki 14.08 oli poika tullu ulos, kivunlievityksiä en ehtiny saada paitsi ilokaasua sekin vasta ku olin jo 7cm auki en tajunnu aikasemmin sitä pyytää tosin en sitä pahemmin käyttänyt, kun se yskitti, loppu aukeeminen kävi ihan parissa minuutissa. Nyt vaan on tosi heikko olo menetin aika paljon verta ja hemppa oli illal 93, mut pää asia et kaikki on poitsulla hyvin, eikä mullakaa ton vakavampaa nyt vaa täytyy lepää aina kun mahollista.
En osaa laittaa puhelimella punaiseksi.
 
jayy: onnittelut!

ja kiitokset synnytyskertomuksista, kiva kuulla miten ovat synnytykset edenneet kun täällä itse kärvistelee ja yrittää "lukea" kroppaa, olisiko kohta tuloillaan :)
Chocolatebox: ihana tuo hoitopöytä, ei uskoisi Ikean halpispöydäksi.
 
Kiitos malttamaton kommentoinnistasi siihen miten teillä sujunut taaperon ja vauvan kanssa! Ei auta kun toivoa, että meidänkin pienestä löytyisi hoivavietti ja suuremmilta mustasukkaisuuksilta vältyttäisiin! :D

Onnittelut kaikille vauvan saaneille! :) Ja kiitokset synnytyskertomuksista täältäkin. Niitä on aina mielenkiintoista lukea.

Tsempit Kasenjalle ja muille, jotka mahdollisesti tositoimissa!

Tänne ei muuten kummempaa... väsymys painaa joka hetki... :( Voisin vaan nukkua, mutta se on tosin mahdotonta tuon vajaan parivuotiaan kanssa. :D Joten päivät menee aika haipakkaan kaikenlaista touhutessa. Vauvalle alkaa olla kaikki valmiina, mutta kotia tekisi mieli laittaa, kun vaan jaksaisi. Oma saamattomuus ärsyttää itseäni, kun yleensä olen kova tekemään ja nyt ei vaan jaksa... Olisi ihana vähän sisustaa ym. :)

Neuvoloitakin mulla on tässä loppuraskaudessa vaan kahden viikon välein. Tosin aika turhalta nekin tuntuu, kuten ilmeisesti monella muullakin... itsekin voisin verenpainetta ja painoa seurailla... huoh.. :( Terkka ei juurikaan vastaile mihinkään kysymyksiin tai ota mihinkään kantaa...

Mutta se siitä valituksesta. :D Oma olo alkaa vaan olla aika kypsä tähän raskaana oloon, vaikka ei muuta vaivaa olekaan kuin väsymys. Saisi vauva jo tulla!! :)

Pepsimax 38+5
 
Meille syntyi rv 40+2 poika. Painoa pojalla 3370g ja pituutta 48cm :heart:

Sunnuntaina meni lapsivedet kotona, supistukset alkoivat miltei samantien tiheinä ja napakoina. Päädyttiiin siihen, että lähden itse ambulanssilla edeltä ja mies tulee omalla autolla, jahka saa esikoiselle hoitaan.

Ambulanssi tuli 15min soitosta ja pihaan laskeutui myös pelastushelikopteri tuomaan lääkärin kyytiin. Sitten lähdettiin ajamaan Kuopioon, supistukset tuli 1,5-2 min välein. Kuopioon kerettiin pitkästä matkasta huolimatta. Salissa supistukset jatkuivat yhtä tiheinä ja kipeinä, kunnes loppuivat kokonaan yöllä.

Aamulla 7.30 aloitettiin oksitosiinitippa. 10.05 lääkäri kävi laitamassa kohdunkaulanpuudutteen, tässä vaiheessa oln vain 3cm auki. 10.30 tuli hillitön tarve ponistaa ja soitin kätilön paikalle, joka sanoi etttä päälaki alkaa jo näkyä. 10.35 aloin ponnistamaan vauvaa pihalle ja poika syntyi 4min myöhemmin klo 10.39. Repeämiä ei tullut lainkaan ja vointi on väsynyt mutta tosi onellinen :)

Synnytys meni nopeasti jahka alkuun päästiin. Kätilö laittoi synntyksen alkaneeksi tipan aloituksesta, kun silloin se lähti oikeasti käyntiin. Eli kokonaiskesto reilu kolme tuntia ja ponnistusvaihe vain se 4minuuttia.

On pojalle ainakin kertomista, että kuinka sitä lähdettiin synnyttämään :) :)
 
ChocolateBox: Mulla se la on vasta maanantaina, mut kyllä nää viimeiset päivät syö naista. Täällä istun kuudetta tuntia keittiössä iPadin kanssa surffailemassa keskellä yötä kun en pysty nukkumaan. Joka kerta kun menen pitkällekin niin närästää tai keuhkot on niin kasassa ettei saa oltua. Mulla on vasta maanantaina seuraava neuvola ja siihen asti ainakin on kai pakko kärvistellä. Oon elätellyt toiveita et jotain tapahtuisi, mut mitään merkkejä siitä et tää kaveri haluaisi ulos ei tunnu olevan. En mä viimeksi ollut näin väsy ja malttamaton. Nyt tuntuu etten vaan jaksa enää. Kaikki mahdollinen on kokeiltu mikä voisi edesauttaa synnytyksen käynnistymistä, mut mikään ei mulla toimi. Meen kohta kättärillä odotusaikana istumaan tyynyn kanssa 24/7 ja sanon etten aiokaan lähteä sieltä mihinkään :p Saa nähä osutaanko yhtaikaa sinne. En osaa sanoa mistä tunnistaisi... Tumman ruskea pitkä tukka ja parimetrinen mies on kai parhaat tuntomerkit :D
 
Onnea, jayy ja Iita!

Laitan itse tarkemmat tiedot ja tarinan myöhemmin, mutta meille syntyi yöllä 10.10. poika. Meni vähän vaikean kautta: tarjontavirhe, epäonnistunut imukuppilla ulosautto (kaksi miestä kiskoivat vuorotellen hartiavoimin ja minä ponnisti minkä kerkesin), lopulta kiireellinen sektio. Touhusta saisi kauhukertomuksen, mutta hyvin se oikeasti meni, olen tyytyväinen siihen miten kaikki hoitui. Toisaalta olen vielä ihan pöllyssä - joko unettomuuden tai tropin takia näen oikein hallusinaatioitakin - joten katsotaan, mitä mieltä olen myöhemmin selvin päin.
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby89
Onnea Iita, Kasenja ja Jayy!

Eilinen neuvolakäynti oli niin turha kuin odottaa saatoin. Viikon päästä sitten taas uudestaan. Onhan se tietenkin kiva kuulla vauvan sydänäänet kun liikkuminen mahassa on vähentynyt tai ehkä ei vähentynyt, mutta isoja liikkeitä ei tietenkään enää tule niin paljon kun tila alkaa käydä ahtaaksi. Painoa tähän mennessä kasassa 12,5kg, tuntuu hurjalta, mutta ihan normaaliahan se on.

Yöt menee miten sattuu. Herään niin moneen kertaan, että olisi ihana joskus edes nukkua parin tunnin pätkä yhteen menoon. Lonkat särkee aamuisin ja muitakin vaihtelevia kolotuksia on ihan tarpeeksi. Esikoinen tulee joka yö viereen nukkumaan. Yritin jo lahjomalla saada hänet pysymään omassa sängyssä, mutta ei sekään tepsi. Hän sanoo vaan, että ensi yönä vaikka toisaalta viidestä tarrasta luvattu palkinto on hänellä mielessä. Minulla ei ole vaan voimia kuljettaa häntä yöllä omaan huoneeseen. Jonkun aikaa hän jo nukkuikin omassa sängyssään, mutta nyt taas näin....

Vähän saamaton olo tässä alkaa olla kun pakko laittaa pojalle telkku päälle keskellä päivää, että pääsee itse huilimaan. 1,5h ulkona seisten, kauppareissu,ruoanlaitto ja kotihommia päälle aiheuttaa jo tässä vaiheessa sellaisia tuntemuksia, että pakko päästä sohvalle.

Koiruuz 38+1
 
POKS 40!! Tänään siis LA ja kävin siellä polilla.
Bebellä kaikki hyvin, kasvu edelleen ok ja samoin virtaukset. Painoarvio tällä hetkellä 3,7.
Toiveeseen käynnistyksen suhteen oli asenne aluksi että "juu meillähän jo Poiketen Naistenklinikasta käynnistellään 41+5..." Hei haloo, kaksi pvä poiketen... Eipä tässä kohtaa juuri lohduta. En todellakaan ollut itse vänkäys tuulella, viime yönä kun ei nukuttu sitä vähääkään, esikolla alkoi nimittäin oksennustauti! Eli totesin vain että toki asia harmittaa koska esikon kanssa yliaikasuus vei niin voimat ja tässä sitä nyt en olisi toivonut koska ikääkin on tullut se kuusi vuotta lisää. Samoin nuo rytmärit hiukan huolestuttavat, mutta jos teidän käytäntö on tuo tilanteesta riippumati niin ok, kärsitään.
Noh kätilö sanoi että tarkistaa vielä asian ylilääkäriltä... Minä kävin siinä välissä eeg-käyrillä.
Ylilääkäri olikin sitten ollut toista mieltä koska tilanne alakerrassa on jo kohtuu kypsä. Kohdunkaulaa pari senttiä, reilusti kahdelle sormelle auki, pehmeät paikat. Ainakin viikko voidaan aikaistaa :)
Nyt sitten saatiin käynnistysaika ens ti aamuksi osastolle klo 8.00 mikäli ei nyt aiemmin jotain tapahdu. Ihan mukava kun tietää takarajan, jaksaa paremmin.
Olivat sitä mieltä ettei edes varmaan lääkettä tarvita käynnistämiseen vaan puhkaistaan suoraan kalvot.
Näillä nyt sitten neljä päivää :)

Onnea Kasenja, aika hurjalta kuulostaa sunkin kertomus.

Zadna, hauska yhteensattuma muun lisäksi...Täällä samat tuntomerkit, mulla tummanruskea pitkä tukka ja mies kaksimetrinen :) Eiköhän siis tunnisteta jos samaan aikaan ollaan :) Jaksamista sulle sinne ja toivotaan että alkaa pian tapahtumaan.

Nyt viikonlopun viettoon, josko nyt olisi viimeinen viikonloppu kolmistaan, josko ensi viikonloppuna meitä olisi neljä <3
 
Oikein paljon onnea Jayy, Iita ja Kasenja! Toivottavasti kaikki lähtee käyntiin hyvin vauvojenne kanssa ja itsekin toivutte hyvin! Ihanaa Ninni että vauvan paino on lähtenyt nousemaan!

ChocolateBox, kiva että siellä kaikki hyvin ja sait lääkäriltä vielä uuden arvion ja käynnistyspäivämäärän. Ehkä synnytys jopa lähtee käyntiin ennen sitä! :) Aloin miettimään tuota istukan toimintaa, kun siitä puhuit, enkä ole sitä osanut murehtia aikaisemmin. Neuvolantäti oli ainakin sitä mieltä että istukan toiminta heikkenee vasta sitten kun on mennyt yli ajan, eli ei tarvitse sitä murehtia... Toivotaan näin!

Oma napa (taas ;) ): Minulla yliaikaistarkistus tiistaina, täällä käytäntönä yliaikaistarkistus äitiyspolilla rv:lla 41+5. Mutta silloin ei vielä käynnistetä, vaan mietitään milloin ja miten, ja toivotaan että vähän kovemmat otteet tarkistuksessa pistäisi synnytyksen käyntiin... Tänään oli minulla viimeinen äitiysneuvolakäynti ja vastassa oli opiskelija. No, opiskelija oli noin kolmekymppinen ja melkein parempi kuin oma neuvolatäti! :D Vauvan pää oli kiinnittynyt, mitä olen vähän miettinytkin kun on ollut kova paine alapäässä. Ehkä pitkät kävelylenkit ovat auttaneet. Viimeiset päivät on myös tullut vähän kipeämpiä supistuksia, mutta ovat aina menneet ohi aika pian. Väsymystä täälläkin kovasti, vaikka nukun todella hyvin! Yritän joka päivä saada ainakin yhden asian tehtyä (maksettua laskut, käytyä kaupassa, pestyä pyykkiä yms) ja käytyä tunnin kävelylenkillä. Joskus saan vähän enemmän tehtyä mutta kova on väsy. Onneksi päivät menevät kuitenkin aika nopeasti. Nyt olisin kyllä valmis synnyttämään, toivottavasti ei tarvitsisi käynnistykseen asti odotella! :)

Ja kiitos teille synnytyskertomuksista! Kiva kun jaksatte niitä kirjoitella!
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Onneksi olkoon kaikille vauvan saaneille!

Itse olin eilen neuvolassa (38+5) ja painoarvio jo nyt 3,8 kg. Terkka vaan sanoi, että ei kannata stressata, kun on viimeksikin 4,3 kg hyvin mahtunut syntymään, mutta lupasi kuitenkin pyytämättä laittaa seuraavan käynnin yhteydessä lähetteen äitiyspolille käynnistystä silmällä pitäen, vaikka käyntini onkin viikoilla 39+4. Edellinen synnytys siis käynnistettiin 40+4 painoarvion takia ja poitsu painoikin 4365g syntyessään. Esikoinen joka syntyi 39+2 oli painoi myös 4010g, joten isoja poikia meille vaan näyttää aina syntyvän. :)

Loppuraskauden liitoskivut, närästykset ja selkäsäryt ovat minullakin nyt ilonani, joten jännityksestä huolimatta toivon, että synnytys pian käynnistyisi.

T. Bola74 ja poitsu 38+6
 
Chocolatebox, kiva kuulla, että sait käynnistysajan! Ei ole enää kun 4 päivää siihen :)

Ja tsemppiä kaikille muillekin joilla h-hetki lähellä!

Oli ihan pakko tulla tänne ensin kyselemään, että onko näin kovat häpyliitoskivut normaaleja?! Jonkin aikaa ollut siedettävät, eli pystynyt liikkumaan jotenkin. Eilen autosta noustessa tuntui jokin naksahdus ja siitä lähtien melko totaalinen kävelykyvyttömyys. Vahvat panadolit oon naamaan vetänyt, eikä auta. Yöllä mies auttoi ylös ja vessaan samalla kun itse väänsin itkua. :( sattuu vaan niin kamalasti. Nyt vielä sängyssä ja kohta pitäisi nousta ja kivuta jotenkin alakertaan. Mä en enää jaksa tätä.. ;(

Anteeksi valitus! Willarose 39+2
 
Mukavaa ChocolateBox, kun oot saanu tuollasen "määräajan", ei enää kauaa oo odottelua sitten =)

Willarose, ei tuo musta kyl kuulosta enää normaalille liitoskivulle. Pitäisköhän sun mennä näytille lekuriin?
 
Elli, mä soittelin tänään synnärille ja kyselin että onko enää ihan normaalia, ja vastaus oli että "joillakin sattuu olemaan voimakkaampia kipuja jos on löysät liitokset" ja että "tulet sitten näytille jos menee kotona oleminen mahdottomaksi, mutta ei täällä voida asialle oikein mitään tehdä".. Jaa, kiva :) no kärsitään sitten vielä luultavasti sinne 42 viikolle saakka, ei tämäkään täältä synny ennen käynnistämistä, siitä oon aika varma.
 
Voi Willarose, koita jaksaa/kestää ja sit vaan synnärille jos menee ihan sietämättömäksi :(
Mun siskolla oli niin löysät paikat/kovat liitoskivut että lopuksi meni pakittamalla eteenpäin, ainoa tila kun ei liikkuminen sattunut. Hän sanoi silloin että tuntuu kun luut menisivät päällekkäin tuolla alakerrassa, naksu ja paukku kun vähänkin liikku.
Mun sisko sai juuri 5kk vauvan ja sillä oli kolmas, kaikki tulleet käynnistyksellä, nyt meillä toinen ja vaikka merkkejä on ilmassa kuinka (ollut jo monta viikkoa) ei vaan tule ulos. Puhuttiin siskon kanssa että voiko olla myös jotenkin "rakenteellista" ettei itsestään lähde tulemaan...? Mä olen ihan varma että mikäli ei käynnistettäisi nyt tiistaina niin sitten pariv viikon päästä, itekseen ei tule :)
 
Chocolatebox, mä veikkaan kanssa, ettei tää ilman käynnistystä tule. Ja kiitos, kai se on alkuviikosta mentävä näytille jos ei kivut hellitä siihen mennessä.. Toivottavasti ne nyt sit varmasti alkaa tiistaina käynnistelemään! :) oon ihan kade, kun haluan iteki tän vauvan jo syliin ja eroon kivuista. Vaikkakin synnyttäminen näiden kipujen kanssa ei myöskään houkuta!
 
No on se kurjaa se kivun kanssa oleminen :( Mulla oli kolmannen lapsen odotuksessa aika kovat liitoskivut ja nyt ei oo ollu juuri mitään, hassua, kun yleensä aina joka raskaudessa pahenee vaan. Kai toi pitkä väli nyt sit vaikuttaa. Ja toisaalta mä kerkeen vielä kipuilla, jos menee kovin yli lasketusta, ku mulla vasta 37+2 nyt.

Oon lukenu, että ois perinnöllistä tuo yliaikasuus, että sukuvikaa vois hyvinkin olla, tuskin sentään "rakenteellista". Jotkin hormonaaliset toiminnothan sen synnytyksen kumminkin käynnistää.

Jos sitten vaikka kävelylle koiran kanssa, kun ei nyt sadakaan. Vois vaikka taas tulla muutama supistus lenkin jälkeen...
 

Yhteistyössä