Lokakuun lutuset - Lokakuussa **MEIDÄN KUU**

Elli, hauska kuulla :) Äidillä neljästä osa mennyt, samoin mummilla. Ja "rakenteellinen" juurikin hipsuissa tarkoituksen takia :) Syitä on varmaan monia mutta sekin että mulla ja siskolla aina loppuun asti ( kuten nytkin) kohdussa hyvin tilaa, vettä riittävästi, istukka toimii hyvin ym, niin mihinkäs sillä pienellä kiire on <3 Äiti vaan ei kestä :/
Jälleen yö takana kun olin valveilla enemmän kuin nukuin :(
Viime yönä taas sydänkon otti osaa "bileisiin". Huh huh, ei onneksi enään montaa yötä.
Tylsää on se kun päivällä pystyssä ollessa kaikki ok, selkä, lonkat ym. Eilenkin käytiin keskustassa asioilla ja lounaalla kun esikko oli ystävän kanssa leffassa mutta sitten noi yöt...
 
No mulla samaa vikaa. Öisin on vaikea hyvää nukkuma-asentoa saada, lonkat on kipeet, mutta päivisin olo on ihan mainio, jaksaa kävelyillä käydä ja touhuilla ihan normisti.
Mullakin on noita rytmihäiriöitä kiusana, mut nyt raskaana ollessa ovat alkuraskauden jälkeen pysyneet poissa. Harmittomia mulla ovat kyllä, vaikka sivuääni kuuluu toisinaan. On ultrattu rinnan päältä ja ruokatorven kautta ja gammakuvattu virtaukset ja kaikkee, pieni reikä kammiossa lähellä aorttaa ja mitraaliläppä sulkeutuu jotenkin persoonallisesti narahtaen :D mut tosiaan kuulemma niin pieniä vikoja, et ei haittaa mitään.

Hiukan taikauskoiseks meinasin tänä aamuna alkaa, kun yks meidän kissoista, joka ei koskaan tuu meidän sänkyyn, asettu aikasin aamulla sinne mun masun viereen kehräämään.... Kissa ollu meillä siis nyt jonkun 7 vuotta ja koskaan ei oo tollasta tehny.
 
Chocolatebox Kiva että sait jo päivän käynnistykseen jos ei nyt ala itsekseen sitä ennen. Ikävältä kuullostaa nuo valvomiset, :/ mutta onneksi ei enään pitkään.

willarose Mitenkäs kivut? minäkin menisin kyllä käymään lääkärissä jos ei ala helpottamaan.

Itselläkin menee noin joka toinen yö pyöriessä ja valvoessa ja taas joka toinen yö nukutaan hyvin, onneksi kuitenkin on esikoinen tulossa joten päivällä on sitten hyvin aikaa korvata menetettyjä yöunia, hatun nosto teille keillä ei sitä mahdollisuutta ole.

Täällä odotetaan edelleen että tulisi edes jotain merkkejä synnytyksen käynnistymisestä, viime yönä jossain vaiheessa tunsin pientä jomotusta alavatsassa mutta todennäköisesti se oli vain ihmaa. Lenkkeilty koiran kanssa ollaan sateessa, josko siitä olisi apua mutta eilen tuntui vaan että olisi voinut ihan hyvin tehdä toisen tunnin lenkin perään. Saunan vuoro tänään. Mutta taitaa se olla niin että vauva saapuu sitten kun haluaa tai käynnistyksellä. Tsemppiä muille, ei taida meillä kenelläkään enään olla pitkä aika että on vauvat sylissä <3
 
Willarose miten pärjäät kipujen kanssa?

Chocolatebox Kiva kun sulla on nyt odottelulle takaraja ja saat nyytin pian syliin vaikka ei synnytys itsestään käynnistyisikään.

Minua vaivaa sama eli lonkat. On aika lohdutonta odottaa ensin nukahtamista ikuisuus ja käydä kolmatta kertaa vessassa ja juomassa ja huomata kellon olevan peräti kaksi. Saatan jopa toivoa,että vauvan unipätkät ovat pidempiä kun nämä mun unet nyt ovat olleet :)
 
Täällä kivut hellittänyt vähän. Viimeyönä ei miehen tarvinnut auttaa vessaan, vaan itse könysin vaikka aikaa jokaiseen vessareissuun kyllä meni :D huomasin eilen illalla, että parempi koittaa pysyä liikkeessä, eikä vaan makaa, sillä se pahentaa kipua ja liikkelle lähteminen on kipeintä. Tänään olen siis pystynyt kävelemään, tosin hitaasti mutta kumminkin! Oon onnellinen, että pahin kipu on hellittänyt. Huomenna mies menee töihin ja mietityttää, että mitenköhän mahdan pärjätä tuon taaperon kanssa. :)

Tsemppiä kaikille loppurutistukseen. Kyllä taitaa kaikilta kolotuksia ja jonkin näköisiä kipuja löytyä! :)

Willarose 39+3
 
  • Tykkää
Reactions: Elli-
Nytpä alkaa vauvoja vihdoin putkahtelee! Isot onnittelut kaikille jo jakaantuneille! :)

Minulla oli muuten myös synnytystä edeltävällä viikolla tukka aivan törkeen rasvanen! Kävin just pari päivää ennen synnytystä kampaajalla ja kampaajan piti kesken leikkauksen pestä minun tukka, koska se oli niin rasvainen, että leikkaus oli mahdotonta, vaikka olin pessyt juuri edellisenä iltana. Muita synnytystä edeltäviä oireita oli pieni menkkajomotus iltaisin ja hirveen kiukkunen olo ja sit myös nukuin tooosi pitkiä yöunia muutaman päivän. Keräsin selvästi voimia :)

Synnytyskertomusta vihdoin: edellisenä iltana n. kymmenen aikaan alkoi lorottamaan lapsivettä pienissä osissa, yritin nukkua mut eihän siitä sit mitään tullut koko yönä. Joskus kahen aikaan yöllä alkoi jo säännölliset supistelut, supistusväli oli jostain 3-10 minuuttiin. Viiden aikaan aamusta lähettiin sairaalaan kun siihen mennessä oli 1,5 tuntia tullut säännöllisiä supistuksia n. 3-6 minsan välein.

Sairaalassa käyrille ja sit sisätutkimus, olin n. 2 cm auki. Siitä synnytyssaliin ja kipupiikki jalkaan. Kivut lievittyi hyvin. Supistuksia tuli tasaiseen tahtiin ja kipupiikin vaikutuksen lakattua kokeilin ilokaasua, josta ei juuri apua ollut. Jossain vaiheessa lääkäri tuli laittaa paikallispuudutuksen, jonka jälkeen olin taivaissa kun missään ei tuntunut vaikka käyrällä näkyi tosi kovia supistuksia..

Jossain vaiheessa vaikutus lakkasi ja taas oli kyl niin tuskaa et huh. Paikallispuudutus laitettiin uudestaan mut eipä se enää samalla tavalla vaikuttanut. Sit olinkin niin sekaisin kivusta et tuntui et taju lähtee enkä ymmärtänyt vastata, kun kysyttiin haluunko epiduraalin. Siinä vaiheessa joku 8 cm auki. Siinä menikin sit se epiduraalimahis ohi ja jossain vaiheessa tuskien keskellä alkoi ponnistuttamaan. 12,5 h avautumisvaiheen jälkeen 34 minsaa ponnistuksia, jotka tuntui epätoivoiselta kun ei vaan tuntunut vauva tulevan pihalle vaan tuntu vaan sille et peräsuoli tulee ulos ihan just :D

Viimein vauva saatiin ulos, pikkusen jouduttiin välilihaa leikkaamaan mut kätilön mukaan todella ministi. Palkitseva hetki se oli mutta kyllä se synnytys oli vaan ihan just niin hirveetä kun kuvittelinkin.. Lopulta olin tyytyväinen et epiduraali jäi ottamatta, koska palauduin suht nopeesti synnytyksestä. Häntäluu oli vaan jumalattoman kipeä ja se vaivaa kyl edelleen näin 2,5 viikkoa synnytyksestäkin..

Outoa et tänään on laskettu aika ja vauva on jo 17 vrk ikäinen :) Olin aika varma et yli menis mut hyvä näin.
 
Tsenppiä kaikille loppu rutistuksiin!

Täällä neito yökukkuja pitää mua hereillä... Nyt kaks yötä parin tunnin unilla takana. Siihe päälle kiukkuava esikoinen ja kärttynen ukko. Jee... Hermosto kireellä, niskat ja selkä sohvalla nukkumisesta niin kipeet et päätä särkee. Odotan et se hiton ytk sais jonkulaisen päätöksen aikaan vihdoin mun elokuun tulosta... Lasku läjä oottaa maksajaansa. Joutunu soittelee joka paikkaan ettei oo millä maksaa ku ei oo millä elääkkään. Voinette arvaa et ottaa aivoon "pikkusen".. Jos niistä rahoista sit laittais tohon selkään et pystyis taas elämään normaalisti.

Tytteliina siis valvottaa maha vaivojen takia luulen. Lantun syönnin lopetin, seuraavaks jää varmaan ruisleipä ja sit sipulit jos ei helpota. Onneks sentääs kakkaa viel joka toinen päivä. Oma maitoki riittänee hyvin kun viimeks oli painoa tullu tytölle 46g/päivä ! :D kyllä siitä näkeeki et on enempi pyöristyny ja alkanu muotoutua omaksi itsekseen.. :) muutoin menee siis kivasti. Esikko osottaa mieltään ja tyttö valittaa mahaansa ja äiti kipeetä päätä, selkää ja hartiaa. Nytki makaan sängyssä, haluisin nukkuu mut ei pysty tön säryn kans.. Järki lähtee varmaa seuraavaks. Jos tekis jotain hyödyllisempää sen kerran ku täällä jotain ehtii tekemään..eipähä tartte ton yhen kiukutella mulle sit....,
 
Onnea pikkuisensa saaneille, paljon tsemppiä odottaville!

Meille syntyi poika 4.10 klo 22.39, rv 38+2. Pikkuisen mitat olivat 52cm, 3525g ja py 33,5cm. Synnytys käynnistettiin balongin avulla ja kalvojen puhkaisusta synnytys lähti toden teolla käyntiin. Alatiesynnytys oli suunnitelmissa, mutta lopussa pieni saapui sektiolla, sillä poitsun pää oli avotarjonnassa, eikä pieni laskeutunut, joten sektio oli ainoa tapa.

Hurmaava poitsu kutsuu, joten palaan takaisin paremmalla ajalla synnytyskertomuksen kanssa.

Ihanaa alkavaa viikkoa kaikille,
Luckygirl & Vekara 8vrk
 
luckygirl: onnea poitsusta!

Onpa paljon yhtäläisyyksiä synnytyskertomuksissa, moni mennyt ilman epiduraalia ja ihmeen monella ollut tarjontavirheitä, kuten myös meillä neiti oli avotarjonnassa ja kätilö sanoikin, että ensikertalaisella ei siinä asennossa olisi tullut ulos.

vilja: mulla tuo ihmeellinen kiukkuisuus vaivasi ennen vesien menoa ja hiusten rasvoittuminen. Ai niin ja nukkuminen. Mä en yleensä saa päivällä unta millään ja kas kummaa kun illalla meni vedet, olin nukahtanut sohvalle päivällä.

addoda: teillä kakkaamisväli joka toinen päivä, meillä jokaisessa vaipassa on kakat...tsemppiä maauvaivojen ja valvomisen kanssa, en osaa edes kuvitella kuinka rankkaa on kun ei saa öisin nukkua ja päivät pitäisi jaksaa taaperon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Minä myös olin todella väsynyt juuri ennen synnytystä ja nukuin monen tunnin päiväunet paria päivää ennen. Nuo tarjontavirheet tuntuu olevan todella yleisiä, monella kaverilla päädytty sektioon juuri niiden takia.
Mulla ois laskettu aika huomenna ja meidän pieni nappisilmä on jo neljä viikkoa vanha! Koko raskausaika oli niin rankka että olis kyllä kamala ajatella että voisin olla vielä pari viikkoa raskaana! Tuolla tytöllä on kyllä niin kiire ollut koko ajan että ollaan varmaan pulassa vielä sen kanssa! Lattialle kun laittaa niin ei ole hetkeäkään paikallaan!
 
Huomenta kaikille!

Meillä poitsu on päättänyt pitää perhettä jännityksessä. Supistuksia alkoi tulla jo eilen viiden aikoihin ja illalla hälytettiin jo mummikin tänne isoveljien seuraksi. Sitten tilanne kuitenkin rauhoittui. Yöllä heräsin ja tunnin verran ainakin kellottelin supistuksia n. 4 min välein, mutta kovin kipeitä ei olleet, joten sain taas nukuttua. Saas nähdä nyt, kun isäntä lähti töihin ja nousin ylös, alkaako taas supisukset... No ehkäpä voi ainakin sen verran päätellä ettei laskettuun aikaan eli sunnuntaihin saakka mene. :)

Niin ja onnittelut kaikille teille, joilla jo on vauva kainalossa. Jokos olette perustaneet omaa ketjua jonnekin vauva-puolelle vai ootatteko kaikki lutuset mukaan?

T. Bola74 ja poitsu 39+1
 
Huomenta ystävät :)
Ja onnittelut luckygirl vaavista <3
Pikku hiljaa meidän joukko kasvaa, nyt ollaan jo pian puoli välissä meidän kuuta :)
Ja täällä edelleen yhdessä palassa. Viime yön näin koko yön (sen minkä sain nukutuksi) unta siitä että herään, vedet menee, tiheällä aikavälillä ja todella kipeitä suppareita yms yms... ja sitten herään vessaan :/
Tuntuu oikeesti vähän hassulta kärvistellä näiden ennakoiden kanssa kun mitään ei tapahdu tai kyllähän tuolla on tapahtunut mutta pikkunen ei vaan lopullisesti ulkoista itseään...
Noh huomenna sitten (hope so)
Ja mitä ihmettä sitä touhuaisi viimeisen päivän :)
 
Onnea vauvan saaneille!

Täällä ollaan edelleen yhdessä koossa myös. Sain viime viikon lopulla kauhean räkäkuumetaudin, mutta nyt se alkaa onneksi helpottamaan. Hetken jo pelkäsin, että joudun heikossa kunnossa synnärille, mutta pojun kanssa tehty diili piti. Ei yrittänyt ulostautua ennen kun minä olen kunnossa ;)

Laskettu aika täälläkin lähenee ja alkaa pikku hiljaa jännittämään. Sitä kun ei yhtään osaa edes arvata mitä luvassa. Synnytys ei vieläkään varsinaisesti jännitä, enemmän olen innolla menossa tähän tilanteeseen. Mitään luomusynnytystä en kuitenkaan mieli. Saas nähdä miten käy, jotenkin mulla ob sellainen kutina, että laskettuaika tullaan ylittämään. Saa vain nähdä kuinka paljolla :D


Beanna & Hessu 39+2
 
Onnea monesta pikkuisesta!!

Viikko laskettuun aikaan. Iltaisin ollut muutaman päivän aika napakoitakin supistuksia, mutta ei sen kummempaa. Kävely on hankalaa, selkä kipeytyy herkästi, oisin ihan valmista kauraa jo.. Toivottavasti ei menisi marraskuun puolelle.
 
Oikein paljon onnea kaikille vauvan saaneille ja kovasti tsemppejä odottajille!

Yritän saada jossain välissä päivitettyä listaa!

Kotiin päästiin viime viikon torstaina vauvan ollessa 3 vrk:n ikäinen. Lisämaidolla saatiin vauvan paino nousemaan. Kaikki vauvan kanssa on mennyt hyvin, oma terveys vaan huolettaa.

Sain siis korkeaan verenpaineeseen lääkityksen, siitä huolimatta rr oli nyt tässä päivällä 144/100. Eilen oli näköhäiriöitä ja silloin 172/104. Proteiinit edelleen yhdellä plussalla. Onneksi labrat olivat jo parempaan suuntaan..

Tuulia84 ja tyttö 1 vko
 
Viimeksi muokattu:
Addoda, toivottavasti pian selviää (tai ois jo selvinny) nuo rahajutut, toi on aika kurjaa.

Tuulialle pikaiset paranemiset!

Käytiin sit äsken harjottelukeikka synnärillä :D Multa lirahti housuun jotain ja ei kyl haissu yhtään omasta mielestä pissalle, ja oli ihan kirkasta vettä valkovuodoksikin, niin oli sit pakko mennä näytille. Testitikun mukaan ei kumminkaan ollu lapsivettä. Multa otettiin sit samalla mrsa-näytteet ja käyrällä makailin jonkun aikaa. Pari supistusta tuli siinä käyrälle, mitkä ei musta tuntunu kyllä oikein miltään. Kohdunsuunkin tarkisti, niin oli kahdelle sormelle auki. Nyt tietty vähän supistelee, kun on ronkitttu =) Kai tuo loppuu...

Elli ja Vauhti-Nilleliini 37+4
 
Onnea taas uusille vauvaantuneille! <3
Minulla oli tänään neuvola käynti ja kaikki oli hyvin. Nyt vaan odotellaan torstaita ja mahdollista käynnistystä. Ei tämä nimittäin taida itsekseen tulla :) nyt on kaiken lisäksi turvotus astunut kuvioihin, sormet on kuin nakit ja aamuisin kädet ei mene nyrkkiin. Yöllä on tuskaista ainakin wc:ssä käynnit, tuntuu että sängystä ei pääse millään ylös kun nivuset on ihan muussina. Välillä supistelee ja alaselkää jomottaa, jännityksellä odotan onko supparit kypsyttäneet alakertaa yhtään viime tiistain tilanteesen nähden. Päivät kuluu siivoillessa ja rentoutus kasetteja kuunnellessa. Niihin olen hurahtanut nyt loppumetreillä :D

Tsemppiä loppurutistukseen myös muille, seuraava päivitys tilanteesta tulee tältä suunnalta viim. torstaina :)
Ankkurinappi ja pikkunappi rv39+6
 
Huh, olihan päivä... Bebe on ryskäyttänyt itsensä niin lähtöasemiin ettei istuminen meinannut tänään sujua lainkaan, tuntu kun olisin välillä istunut "kiven" päällä. Lonkat tohjona ja ihan järkky närästys. Nyt menee näköjään jo päiväkin kärvistelyksi :/
Olen niin kypsää kauraa huomenna mutta muutama sana matkasta tähän päivään...
Tämä raskaus on ollut ihana ja iästä huolimati olen onnellinen että olen voinut ja saanut nauttia tästä loppumetreille asti <3 Tukena on ollut matkalla ihana rakastava mies ja ihana rakastava esikko jotka molemmat odottavat yhtä innolla pientä tulokasta <3
Tässä vielä kuva masusta joka on valtava, esikon kädet ei enään riitä halaamaan pikkuveikkaa <3

ChocolateBox ja rakas Hippunen 40+4
 
Viimeksi muokattu:
Chocolatebox, komea on sun massu, ihana !! =) Onnea nyt kovasti tähän päivään ja synnytykseen!

(.) Neuvolasta tulin juuri. Vaavi oli taas pyörähtäny eri asentoon, oli kyllä pää alaspäin, mut edelleen ylhäällä pää, "kylkeä kääntelee" aina puolelta toiselle meidän vauhtivaavi. Hurjaa myllerrystä kyllä pitää mahassa. Kai hällä sitten on tilaa siellä, kun niin pieni on se kokoarviokin.
Pissa oli puhdas ja verenpaine hyvä, hemoglobiini 126, paino oli tippunu (?) puolisen kiloa viime viikolta (mulla oli viime viikolla kyl sellaset paksut äitiysfarkut jalassa ja nyt ohkaset kangashousut), ja sf-mitta oli 31. Ikinä ei oo ollu tuo sf-mitta mulla noin pieni näillä viikoilla, pakko kai alkaa uskoa jo siihen, et nyt ei oo tulossa 4-kilosta vaavia meille. Pikkuisen syke heitteli siellä 140-150+, kun taas oli kova touhu päällänsä.
Streptokokkinäyte oli mulla positiivinen, eli antibiootit saan sit synnytyksen yhteydessä.
Eilinen kohdunsuun ronkinta sai pientä veristä vuotoa aikaan, mutta supistelut sitten loppuivat illalla ja nukuinkin tavallista paremmin viime yönä.

Ittestäni ja omista oloista tykkään näköjään kovasti jutella :D

Elli
 
luckygirl onnittelut poikavaavista! ja tsemppiä chocolatebox! Kyllä mulla alkaa jo pitkästyttää ja turhauttamaan!!! viikko nyt laskenun ajan yli ja ei vieläkään merkkejäkään synnytyksen alkamisesta, ei supisteluja ei mitään. Jos ei perjantaihin mennessä mitään tapahdu niin sitten soittoa sairaalaan. On tää turhauttavaa kun on jo viimeiset kolme viikkoa ollut laukku pakattuna :) Kyllähän sitä tekemistä, kaappien siivousta ym. olisi tehtävää, mutta en tiedä olenko laiskistunut vai eikö vain jaksa, mutta en oo kyllä saanut mitään aikaiseksi.. vali vali... ;) sorry valitus..
 
Cubula Täällä ihan samanlaiset tunnelmat, mitään ei saa aikaiseksi kun ei osaa keskittyä muutakun odotteluun ja koko aikaiseen itsensä kyttäykseen että josko jotain pienen pientä vinkkiä tilanteen etenemisestä tulisi. Mutta ei niin ei, ei yhtikäs mitään. Tänään on viimeinen neuvola ja lauantaina sitten yliaikaiskontrolli jos ei sitä ennen ole tullut. Kyllä alkaa käydä hermoille jo tämä odottelu, tietysti parasta kannattaa odottaa, mutta alkaa pikkuhiljaa huolestuttaa jos ei tulekaan ilman käynnistystä, jota en taas tietysti mielellään haluaisi. Päivät tuntuu niiiiiiiin pitkiltä ja aamut niiiiin ankeilta kun tajuaa ettei taaskaan yön aikana mitään tapahtunut. Noh, kuten joka toinen tuttu toteaa "kyllä se sieltä aikanaan, ei sinne kukaan ole koskaan jäänyt" ;)
 
lullaby: joo, joka ilta nukkumaan mennessä mietin, että no taas se on ilta ja yksi samanlainen päivä takana kuin eilenkin. Olen myös tullut vainoharhaiseksi liikkeiden kanssa. Heti olen huolissaan jos ei hetkeen liikettä ole tuntunut vatsalla. Kai sen vauvan täytyy välillä nukkuakin :) kovaa möyrintää kyllä tuntuu ja lapsivettä taitaa vielä kuitenkin olla melko reilusti eikä vauvan kokokaan vielä taida olla ihan mahdoton. Olen kyllä saanut aika eri arviot hoitajalta ja lääkäriltä, joten melko arpapeliä tuo käsikopelolla arviointi taitaa olla.
 

Yhteistyössä