Synnytyskertomusta...
La-Su-yönä klo 4 heräsin kipeisiin, ennakoiviin supistuksiin, joita tuli sitten koko päivän 5-20 minuutin välein. Panadolilla ja lämpöpussilla pärjäilin, otin parit puolen tunnin tirsat, kun arvelin että synnytys on vasta käynnistymässä ja pärjäilin hyvin.
Su-Ma-yönä klo 2 supistukset tihenivät yhtäkkiä 3min välein, ja alkoivat olla niin kipeitä, että en voinut olla yhtään paikallani. Kolmelta lähdimme sairaalaan. 2cm auki, 2cm kanavaa, eli ihan alkutekijöissään vielä. Pari tuntia teputeltiin pitkin käytäviä, mutta sit olin jo niin kipeä, että päästiin synnytyssaliin (kun viikkoja oli jo se 42, niin syntymäänhän se piti saada) Salissa sain aquarakkuloita ja olin suihkussa, kunnes klo 7 taas tutkittiin- sama tilanne. Sain Oxanestpiikin ja nukuin tunnin (tässä vaiheessa valvomista siis takana 27h).
Kipupiikin vaikutuksen hälvettyä kohdunsuu oli auki 4cm (jipii), ja sain kohdunkaulan puudutteen. Nousin teputtamaan sängyn vierelle, että saisin vauvaa laskeutumaan... 1,5h päästä tutkittiin, 4cm. Sain uuden puudutteen ja kalvot puhki, ja taas teputtamaan jaloilleen. 1,5h, taas oon kipee, ja 4cm... sain epiduraalin (pelkällä puudutteella, kun ei oikein sovi nuo kipulääkkeet), mikä ei auttanut ollenkaan.
Sit tulee hämärä jakso, missä roikun ilokaasumaskissa, tunnin välein käy lääkäreitä katsomassa että 4cm auki, en saa syödä sektiouhan takia, muhun menee letkuja joka reiästä, katetroidaan, ja laitetaan tippaa, antibioottia, kuumelääkkeitä, oksitosiinia...puoleksi tunniksi aina kivut helpotti kun lisättiin puudutetta, sit taas hirveä tuska. Mies auttoi hurjasti, piti kiinni ja kertoi että vauvalla on kaikki hyvin.
Vihdoin 6h päästä aloin aueta, ja pikkuhiljaa päästiin 10cm. Vielä ooteltiin tunti, että vauva laskeutuu, jotta pääsin ponnistamaan. Tässä vaiheessa puudutus viimein auttoi
vauva liukui sitten ihanan helposti muutamalla työnnöllä maailmaan. Synnytyksen kesto 17h.
Rankka synnytys kuitenkin verotti pikkuisen voimia niin, että hän joutui 12h ikäisenä sokeritippaan tarkkailuosastolle vuorokaudeksi. Mä pääsin ekaa kertaa kunnolla lepäämään tiistai-iltana.
Mutta nyt ollaan kotona. meillä on valtavan tyytyväinen ja rauhallinen vauva. Onni on iso :heart: