Lokakuun lutuset *Syyskuussa*

Onnea Toive, ihana kuulla lisää vauvauutisia!
Ja onnea Iitalle naimisiinmenosta!
Toivottavasti Ruumäällä menee huomenna hyvin, jos ei synnytys ole jo alkanut!
Tsemppiä kaikille jotka ovat jo lähtökuopissa, ja meille jotka vielä odotamme merkkejä synnytyksen lähestymisestä! Sekä myös teille jotka olette jo aloittaneet vauva-arjen ja synnytyksestä toipumisen! :)

Kiitos tumppu-vinkeistä! H&M:stä en löytänyt, mutta joskus valikko vähän vaihtelee. Ja hyvä Malttamaton että muistutit, ettei niitä tumppuja välttämättä edes tarvitse! Välillä unohdan ettei kaikkia tarvikkeita tarvitse, vaikka joku suosittelee etteivät olisi pärjänneet ilman, niin hyvin voi olla ettei meidän vauva tarvitse. Varmaan pärjätään niillä kolmella parilla mitkä meillä on ja voisi sitten vaikka tuolta Nextiltä tilata tumppuja (ja vähän muutakin ihanaa! ;) ) jos on sitten tarve! :D

Viimeksi muokattu:
Toivelle onnea vauvasta ja Iitalle avioitumisesta!

Olen alkanut vähän kytätä synnytystä ennakoivia merkkejä. Satunnaista supistelua, ehkä (en oikeasti aina erota muista kivuista ja kolotuksista): enemmän epämukavaa kuin kipeää. Limaa saattaa irrota kohdunsuulta vähän reilummin. Päätä särkeeaina välillä.

Väsyttää edelleen, flunssakin kiusaa. Uusi ihmeellisyys on rannekipu. Onko kellään ollut vaivana? Voi tietty olla joku tavallinen jännetuppitulehdus, mutta tiedä sitä jos liitokset löystyy lantion lisäksi vähän joka paikasta, niin jospa sitten ranteetkin löystyvät? Tympeä juttu. Haittaa kotitöitä, ja ellei mene ohi, tulee vauvanhoidostakin aika vaikeaa. Täysinäinen maitopurkki alkaa olla liian painava pideltäväksi.

Rv 39+3

Kasenja: rannekanava ahtauma ja rannekanavaoireyhtymä ovat erittäin tyypillisiä raskausvaivoja, googletapa.

Chocolatebox: mä kuulun niihin onnellisiin, joilla imetys kuluttaa. Kaksin käsin olen karkkia ja suklaata ahminut joka päivä. Eilen saunottiin ja siinä just miehen kanssa mietittiin miten huikea ihmiskroppa on: 4 täysaikaista raskautta, 4 synnytystä, 4 keskenmenoa, kaikki 6,5 vuoden sisään. Alle 3 vkoa viimeisimmästä synnytyksestä ja kropasta ei mistään muusta huomaisi kun ihan pieni kupu alavatsalla.

Viimeksi muokattu:
Iitalle onnea naimisiin menosta!
Toive paljon onnea uudesta perheenjäsenestä.
Mitähän vielä piti kommentoida.
Täällä on tuntemuksia ollut nyt muutamana iltana. On ollut oikein kunnon viiltelyjä tuolla alapäässä. Ja eilen illalla oli kunnon jomotukset selässä. Siis sellaset mitä joskus menkoista on mutta voimakkaampina. Limaa/valkkaria on tullu oikein kunnolla. Huomisen jälkeen saa mun puolesta tulla koska vaan. Huomenna on pojun kaverisynttärit. Haluisin että ne vielä oltas kotona. Toisaalta luulen kyllä että ollaan sinne laskettuun asti. Mies jo sano että pitäsköhän toi sänky petata jo ja laittaa kaikki tavarat paikoilleen. Eilisen selkäsäryn aikana hiero mun selkää vaikka oli jo unessa :D. Miksköhän noi säryt tulee pääsääntösesti illalla? On päivälläkin, mutta ei yhtä paljon.
Kasenja mulla ei varsinaisesti särje ranteita mutta oikea käsi puutuu tosi helposti tai siis puutuu ranteesta sormiin.
Mietin tässä sellasta...hmmm hiukan arka aihe, mutta kuinka pitkään ootte harrastaneet seksiä? Kun musta tuntuu että se elämä taitaa olla nyt aika kuihtunutta, juurikin noiden iltasten olojen takia. Ei mieskään oo siis ees yrittänyt, mutta jotenkin tuntuu julmalta miestä kohtaan, koska eihän hänellä oo mitään oloja. Hän kyllä siis ymmärtää enkä ees tiedä tekeekö hänenkään mieli......Itekseni vaan mietin tällasia.

Täällä ei ole seksiä harrastettu sitten toukokuun, kiitos alapään suonikohjujen ja turvotuksen. Mies ollut todella ymmärtäväinen asian suhteen. Ja nyt suonikohjut on helpottanut, mutta en vielä uskalla tän sektiohaavan takia.

Kasenja minä ajattelin maanantaina ottaa yhteyttä neuvolaan jumalattoman rannekivun takia, mutta enpä sitten taida ottaa kun asia täällä selvisi :) viikon verran on nyt vasen ranne ollut tosi kipeä varsinkin öisin, ja kovasti ihmettelin mistä se johtuu kun en käsiäni ole satuttanut mitenkään lähi aikoina. Mutta nythän sekin onneksi selvisi. Tiistaina on kuitenkin seuraava neuvola ja saattaa olla meidän viimeinen käynti, jos käynnistys tehdään 7.10.

Ihanaa kun on jo useita vauvoja tupsahtanut maailmaan :heart:

Seksistä, me on sitä vielä normaaliin tahtiin harrastettu kun omat olot on ihan ok. Iltaisin olen kyllä jäykkä ja nivusia aristaa, mutta aamusin on parempi olo, joten peitto heiluu yleensä siihen vuorokauden aikaan jos on heiluakseen. Eniten jännittää se elämä synnytyksen jälkeen, kun pelottaa että paikat repiää synnytyksessä. : / kaikenlaisia pelkoja sitä onkaan... Mutta paljon muuta läheisyyttä on meidän taktiikka, jos tulee enemmän taukoa koko touhuun.

Ankkurinappi ja pikkunappi rv37+5

Ninni12345: miten ne sun suonikohjut muuten? Mulla ovat hävinneet ja jopa se pinnallinen laskimotulehdus parantunut, turvotuskin hävinnyt.

Seksiä meillä oli ihan loppuun asti ennen synnytystä, mutta nyt en uskalla ehkä ennen jälkitarkastusta. Jotenkin sellainen olo ettei kaikki ole vielä "paikoillaan", joten haluan odottaa vielä hetken.

Tänään on kyllä ollut kaikista vaikein päivä tähän asti. Aamulla käytiin esikoisen kanssa leikkipuistossa. Matkalla alkoi sukkapuikko pistelyt alakertaan, onneksi pääsin sentään kotiin asti.

Sen jälkeen pistelyt, jomottelut ja mahan kovottelut ovat jatkuneet...Huomenna oli tarkoitus lähtee kiertelemään kirppikset ja kaupat, saa nähä kuinka käy.

Huh, kiitos tuosta rannekanavaoireyhtymä-tiedosta! Googlasin, ja sehän osui täysin omaan oirekuvaan. Mennyt ohi mahdollisten raskausvaivojen listalta aiemmin, vaikka kaikenlaista olen tässä äitiysvapaalla kerennyt netistä katsella. Toivottavasti tosiaan synnytyksen jälkeen pian loppuu. Ikävä vaiva.

Seksiä on harrastettu ihan normaaliin tahtiin. Nyt vähän jo lääkärin määräyksestäkin :), kun lekuri neuvoi kokeilemaan kaikkea, mikä saattaisi kypsyttää paikkoja.
No, ehkä vähän harvemmin kuitenkin harrastetaan kuin vaikka kesällä, kun tuo maha meinaa olla tiellä, ja pitää asentojen kanssa kikkailla. Mutta ei ole ollut mitään sellaisia oloja ja vaivoja, jotka olisi haitannut haluja, kummallakaan. Minua kyllä huolettaa sama kuin Ankkurinapilla, että miten synnytyksen jälkeen mahtaa seksielämä jatkua.

Rv 39+4

Mä en ymmärrä kuinka täällä ei voisi jo jotain tapahtua, mur.
Kun luen teidän oireita ja saan vaan todeta että täällä noilla oireilla on odoteltu jo kolme viikkoa... Eikä mitään. Taitaa pieni niin viihtyä yksiössään vaikka ahdasta onkin <3
Täälläkin on seksi ollut viimeaikoina vähemmällä mutta muulla hempeilyllä on sitten korvattu. Meillä kun on muutenkin kilometrejä (15vuotta yhdessä, pian 12vuotta naimisissa) jo sen verran takana että näitä "seesteisiä" kausia aina välillä tulee :)
Synnytyksen jälkeen ihan fiilis pohjalta, riippuu vaurioista ja palautumisesta. Onneksi mies on aina ymmärtäväinen ja osaa itsekkin lukea tilanteet :)
Nyt jälleen kysely...
Te jotka käytätte kerttisvaippoja, mitä suositte??
Esikon vaippa-ajasta on jo niin monta vuotta etten enää muista..
Meillä tais olla Libero tai Pampers mutta kumpi??
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille, katsotaan montako vauvaa tulee tällä viikolla :)
Niin ja tällä viikolla alkaa MEIDÄN KUU <3

Täällä myös tuo 15 vuotta yhteistä elämää takana ja 12 vuotta naimisissa =) hassua, et samat lukemat...
Meillä kesäkuussa kiellettiin yhdynnät, kun mulla oli niitä verisiä vuotoja, niin siitä asti ollaan sitten oltu ilman. Viime neuvolassa siitä kyselin, et josko uskaltais, kun eihän tässä enää paljon haittaisi, vaikka synnytys alkaisi, niin oli sitä mieltä terkka, että voishan sitä vaikka sitten kumin kanssa, et ei tulis mitään tulehduksia sit kuitenkaan. No eihän sitä oo oikein rohjennu kumminkaan :D Kun se vauveli on nyt poikittain (kai edelleen), niin en nyt kyllä haluis, että synnytys alkais. Ja tuskinpa se sitä kuitenkaan, mutta mutta... Muutenkin meillä on nää raskausajat olleet vähän hiljaisempia, mies etenkin jotenkin kai pelkää satuttavansa, kun se maha on siinä... ja häiritsee se muakin. Mutta ehtiihän tuota sitten myöhemminkin =)

Mä oon vaipoista tykänny pienemmällä vauvalla Liberosta ja sit taas ne Pampersin housuvaipat on mukavempia, pehmosempia. Mutta käytetty on kyllä monia muitakin merkkejä, Muumia ja Lidlin vaippojakin. Ei oo ollu mitään ihottumaongelmia vaippojen kanssa.

Elli ja Nillestiina 35+4

Nyt on sit ballonki asennettu ja sain lähteä kotiin odotteleen että tapahtuuko mitään. Heti asennuksen jälkeen oltiin tunti käyrillä johon piirty paljon suppareita ja tyypin sykkeet oli tosi korkealla. Mut halusin silti kotia kun ei ole kuin 10min. Matka sairaalalle. Viimestään huomen aamuna takas ja sillon aloitetaan sit lääkkeillä.

Onnittelut Toiveelle ja koko perheelle tytöstä! :)

Ollaan tänään menossa vielä tuonne osastolle punnitukseen, nyt peukkuja että paino on lähtenyt nousuun kun ekan kahden vuorokauden aikana paino tippui melkein 8 % ja jos ois menny yli 10 % niin oltais jouduttu jäämään sairaalaan. Onneksi päästiin kotia, niin paljon helpompaa ja rennompaa täällä, kun ei koko ajan ovi käy.

Meillä on aloitettu nyt Liberon teippivaipoilla, koko 1 oli sairaalassa mutta kokoa 2 oon käyttänyt kotona, ei kauheesti koossa eroa mun mielestä, vauva hukkuu molempiin samalla tavalla :D Mut on ne silti onneks pitänyt, kerran vaan menny vähän pissaa ohi vaipan.

Hurjasti onnea kaikille vauvan saaneille!! :) Tuntuu, että tosi moni jo päässyt tositoimiin. Ja Iitalle onnea naimisiinmenosta! :)

Malttamaton miten teillä on nuorimmainen ottanut vauvan vastaan? Kun meillä tuo esikoinen on samanikäinen, niin kovasti on mua mietityttänyt, kuinka suhtautuu vauvaan ja miten "riitän" molemmille, kun mies palailee isyysloman jälkeen töihin... Noh, eiköhän suju omalla painollaan, kaikkea tässä vaan kerkee yön tunteina surra mielessään... :D

Täällä ei mitään ennakoivia oireita... Kivuttomia suppareita silloin tällöin ja kovasti puskee vauva itseään alaspäin, mutta ei ainakaan viime neuvolakäynnillä ollut kiinnittynyt. Jotenkin sellanen fiilis kuitenkin, että vois vaikka tullakin vähän etukäteen. Ja nyt kun tän sanoin, niin mennään varmasti rytinällä yli! :D

Vaipoista mä oon tykänny käyttää Pamperseja. Just sen takia, et on mun mielestä materiaaliltaan paljon pehmeämpiä.

Ruumäälle tsempit käynnistykseen!

• Tykkää
Reactions: Madde84
Pepsimax: poitsu on suhtautunut vauvaan tosi hyvin. Sairaalassa tuntui ettei edes huomannut koko vauvaa, mut kotona yhtäkkiä tajusi, haki imetystyynyn syliin ja pyysi vauvan syliin. Yhtään ei ole ollut mustis vaan pussailee kovasti ja pyytelee syliin silitettäväksi. Usein tulee myös katsomaan kun vaihdan vaippaa ym ja auttaa ojentelemalla tavaroita. Musta tuntuu, että kaikilla meidän lapsia on joku ylimääräinen hoitovietti, kun kaikki samanlaisia :) sekin varmaan kyllä vaikuttaa, kun on kuitenkin jo 3. niin tottunut touhuamaan itsekseen tai tyttöjen leikeissä eli ei tunnu kokevan, että vauva häneltä mitään veisi.

Ruumää: tsemppiä ja onnea tositoimiin kun sinne asti pääset!

Vaipoista: sairaalasta saatiin niitä liberoja, mut kotiin ostin pampersseja. 2 kokoa olen kotona melkein koko ajan käyttänyt, kun tulee niin isoja pissoja.

Ohohh, OIKEIN PALJON ONNEA prinsessoista nenäpäässä! Kaikkea hyvää pikkuisille!

Meillä käytettiin pampersin vaippoja. Jostain syystä liberon vaipat falskasi aina läpi.

Toivottavasti Viljan vauvalla paino on noussut. Muistan esikoisen alkuajat, kun elämä oli vauvan painon kanssa kamppailua. Viikko jouduttiin olemaan osastolla ja vihdoin paino nousi ja päästiin kotiin!

Shoppailemassa käyty, ostin sairaalakassia varten pesuaineet ym. Vois varmaan senkin pakata nyt valmiiksi..

Tuulia84 ja rv 37+2

Nyt on ballonki irronnut. Ällövaroitus! Itroamisen yhteydessä tuli reilusti verta ja jotain ihme riekaleita. Kaippa se kuuluu asiaan kun eivät siitä mitään sanoneet. Nyt on supparit taas hiipuneet. Kai se on lähdettävä lenkille koiran kanssa jos sais sillä vauhtia.

Paljon onnea Nenäpäässä!!:flower: :heart::heart:
Hurjalle tuntuu, kun meillä sama oli tuo laskettu aika ja sulla vauvat tulleet jo monta viikkoa sitten maailmaan =) Oikein hyviä vointeja sinne kaikille.

Ruumää, kuulostaa hurjalle... toivottavasti se synnytys nyt lähtis kunnolla eteneen!

Nenäpäässä onnittelut prinsessoista!:flower: :)

Ruumää tsemppiä! Eiköhän ne supparit sieltä tule takas! :)

Meillä on ollu aina liberon vaippoja käytössä. Oon tykänny niistä enemmän ja hyvin ovat toimineet. Nytkin olisi tuolla paketti niitä vauvaa varten odottamassa :)

Aika kuluu kyllä hitaasti. Vois jo tapahtua jotakin..

Sunniva 40+1

Täällä myös taistellaan painon kanssa. Esikoisen kanssa oli sama. Maitoa ei tule tarpeeksi ja korviketta saa myös. On vaan kova puklaamaan ja nukkumaan tää neiti. Huomenna taas neuvolaan kattomaan oltaisko päästy syntymäpainoon.

Onnea vauvan saaneille!

Toivottavasti pienten paino lähtee nopeasti nousuun. Muistan hyvin kuinka rankkaa esikoisen kanssa alku oli ja ylimääräiset herättelyt syömään toki sotkivat vauvan unirytminkin pahasti ja sitten meillä oli jatkuvasti heräilevä vauva.

Sairaalakassi ja vauvan kotiintulo kamppeetkin on nyt pakattu. Nyt on kaikki ainakin ajoissa kunnossa. Tämä äitiysloma tuntuu edelleen ihan epätodelliselta ja lomalta kun outoa olla esikoisen kanssa kotona. Toisaalta erilaisten vihlaisujen ja selän väsyminen laittaa hidastamaan vauhtia ja ei ole ihan helppoa keksiä tekemistä vilkkaan ja päiväunet lopettaneen esikoisen kanssa.

Yhteistyössä