~ Lokakuun lapsoset syyskuussa ~

Pahoinvoinnista, mulla on kanssa palannut huonovointisuuskohtaukset tähän loppumetreille. Viime yönäkin heräsin sellaiseen lievästi kuvottavaan oloon. Oli pakko nousta kahdelta ylös ja söin sitten yhden tumman leivän ja join lasin maitoa, meni kuvotus ohi. Nyt kun olin aamusta saanut koululaiset kouluun ja tarhalaisen tarhaan, oli pakko juosta heti kotona vessaan ja vatsa oli ihan löysällä. Voi kun tietäisi jotakin positiivista synnytyksen suhteen...Kohtahan tässä on tunnin sisällä lähtö sinne taysiin kontrolliin lääkärin, kandien ja diabeteshoitaja/kätilön syynättäväksi. Jännittää...:eek:

Mukavaa päivää kaikille!

kolmenmutsi ja tiitiäinen 38 + 1
 
Hei! Mulla tää kirjottelu aina jää, käyn kyl lueskeleen muitten juttuja tasaisin väliajoin! Onnea kaikille vauvan jo saaneille:heart: Täällä yritän käydä sairaanhoitaja opintoja viel parin vkon ajan, joudun kyl olee välistä päiviä pois koulusta oon nii kipeenä että hohhoijaa... ja mies ei tahdo enää uskaltaa antaa mun lähtee ajelee kouluun 50km matkaa ku on alkanu taas ne verenpaineenromahtelut et tuumaan pyörtyillä välillä ties minne ku paineet huitelee jossain 80/60 seudulla.. että kovin jo kyllä odotellaan et muutama vko viel menis äkkiä ja pääsis tositoimiin! Polille meen painokontrolliin ens vkolla kun sf yläkäyrillä huitelee kokoajan, tällähetkellä 36cm, eilen vauvalle hankittiin loput pikkujutut et valmiina kyl ollaan pienen tuloon :)

Helistin ja mönkiäinen 36+2
 
Onnittelut jokaiselle synnyttäneelle!

Tänään täällä poksuu 38 viikkoa tasan.
Ylihuomenna minulla on vielä PartyLite kutsut täällä kotona, joten ennen sitä ei tarvis mitään tapahtua, mutta heti sunnuntaina voisin lähteä jo synnyttämään.

Mulla on painoa kertynyt yhteensä 19kg. Joo..on tullut syötyä ehkä liiankin herkästi kaikkea mitä vaan tekee mieli. Tarkotus olisi kyllä pudottaa kaikki nuo kilot jossain vaiheessa. Jospa 10kg jäis synnärille!

Minun miehellä on tapana iltaisin ottaa viskipaukku toisinaan ja varottelin sitä tässä teidän muiden viestejä lukiessa, että josko sen voisi jättää ottamatta synnytykseen asti, että on öisin varmasti ajokunnossa.
Eilen ei ainakaan sitä ottanut, etten tiedä menikö perille. Jos se sitä edelleen haluaa ottaa, niin en minä siitä aio tapella. Jos ei yhdellä sanomisella älyä olla juomatta, niin sitten ei älyä. aikuinen ja vastuuntuntoinen kuitenkin on.

Mie en ole jaksanut miettiä, paljonko vauvaan on kulunut rahaa. Paljon on esikoisen jäljiltä ollut säästössä. Sijoittanut olen turvakaukaloon 100€ ja juoskurattaisiin 160€, jotka ostin käytettyinä eräältä sukulaiselta. Tuoli imettämistä varten ostettiin alakertaan käytettynä 60€ ja kaikenlaista muuta pientä sälää kirppitorilta on tullut hankittua mm imetystyyny. Ja kaupasta vaippoja ja rasvoja ja muuta tarpeellista. Kotiin tulo vaatteisiin sairaalasta sijoitin jonkun verran, koska se on mulle tärkeää, että niiden vaatteiden pitää olla uudet.

Sairaalakassia en osaa oikein pakata valmiiksi. Ajattelin tehdä vain listan tavaroista, jotka heitän sinne lähdön hetkellä ja ehkä pientä herkkua pitää jo valmiiksi sinne ostaa. Eihän siihen tarvitse kuin tavallisia asioita, mitä muutenkin ottaa reissuun mukaan, jos menee yökylään.

No, mutta nyt lähden nuuhkuttelemaan kaverin kuukauden ikäistä tyttöä ja kasvattamaan omaa vauvakuumettani.

T:Manta ja vaavi 38+0
 
Peikkotyttö80 HURJASTI ONNEA!!! <3

T&pikkuinen Kurjaa, että raskausmyrkytys iski! Onneksi kuitenkin pikkuinen kainalossa tuhisemassa. Miten sulla on toipuminen sujunut?

Rahaa on mennyt vaunuihin (käytetyt) 200e ja kaukaloon 150e. Vaatetusta olen ostanut ehkä 50 e ja sitten muuhun tarvikkeeseen (rintapumppu, pikkutavarat, kestovaippakankaat, sitteri yms.) varmaankin joku 150e. Pinnis on oma vanha (ja muuten edelleen odottaa tuolla korjausta :ashamed:) ja matkarattaat saan serkulta 50e. Uskoisin selvinneeni siis n. 550e yhteensä, mikä esikoisen kyseessä ollessa on mielestäni ohan ok summa. Onneksi on paljon vaatetta tullut tutuilta ja sukulaisilta, niin ei ole niihin mennyt rahaa.

thelmu1 Tsemppiä ja jaksamista sinne!! Tässä vaiheessa ei kaipaa yhtään ylimääräistä stressiä. Toivottavasti sulla silloin 4.10. olis joku kokenut lääkäri ja tilanne silloin parempi.

Maaritilla järjestänyt sitten Niksu vähän jännitystä elämään :)
 
Omanapaista tuskailua! Nukkumisesta ei tullut viime yönä mitään, ensin vauva puski tuolla ihan häpyluussa ja muljasi tosi kivuliaasti, sitten koko yön voimakkaahkoja-ei-kuitenkaan-tarpeeksi supistuksia. Kääntyilin, hikoilin, tuskailin, kävin vessassa varmaan 10 kertaa, ja sit tuli aamu... Kävin suihkussa, vähän helpotti mut nyt on taas sama ääni kellossa. En saa oikein nukuttua, tosi kamala olo. Onko tää nyt sit tälläistä vielä 3 viikkoa? Ei jaksais...
 
Neuvola oli tänään eikä siellä juuri mikään muu ollut muuttunut kuin paino ja masun koko :D Noususuhdanteisena.
Viikkoja nyt 36+4 ja vauva laskeutunut melko alas, alakerran tunnelmat eivät ole kovinkaan ihanat kun tuntuu kuin joku poraisi tuolla koko ajan. Huomenna pistämme vihdoin ja viimein vaunut tilaukseen! Löytyi vihdoinkin semmoiset johon molemmat olemme tyytyväisiä. Tuleva veli ja sisko kyselevät koko ajan millon vauva tulee, ihan joka päivä. Ensi viikolla tiedetään sitten jo tarkka päivä vauvan syntymälle kun viimeinen ultrakäynti tulee ennen sektiota.
<3
Susse

Paljon onnea kaikille vauvansa syliin saaneille! <3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea taas kaikille vauvaantuneille! :heart: Mä oon kyllä niiiiiiin kateellinen, etten meinaa housuissani pysyä. ;)

Pahoinvoinnista mulla kans tullut sellanen ällötys kaikkea kohtaan takas. Ja välillä tulee sellasia oikeita pahoinvointikohtauksia, että yhtäkkiä tulee suunnilleen oksennus suuhun. : / Ihanaa.

40 + 0 POKS! "Eräpäivä" tänään, missä mun vauva?? :D Olis edes jotain supistuksia... Mut ei mitään. Mä oon niin katkera jo kaikkien noista eräpäivistäkin. Epistä, mäkin haluan! :D :heart:
 
Äh, kirjoittelin pitkät jorinat, mut ne sitten hävisi jonnekkin bitti avaruuteen:mad:

Onnea Talvicci ja Peikkotyttö!:flower:

Miustakin on kiva lukea synnytyskertomuksia, joten kirjoitelkaahan niitä kunhan vauvatohinoilta jaksatte:)

Miulla oli tänään neuvola ja kaikki oli kunnossa. Sf-mitta oli 31, eli hyvin on laskeutunut, verenpaine 135/85!!(norm. ollut 122/76), pissa puhdas, turvotus vähän lisääntynyt ja sydänäänet +125 (norm. ollut +135-140). Kohonneen verenpaineen takia miulla on seuraava neuvola jo maanantaina. Mutta ei tuo neuvolatäti siitä kovin huolissaan ollut kun pissa oli kuitenkin puhdas. Vähän puheli siihen malliin, että vois vaan olla merkki lähenevästä synnytyksestä. Voi kun olisi! saa nähdä;)
Ei kyllä oo ollut mitään kipeitä supistuksia tms. Pari päivää on ollut sellaista menkkajuilintaa.. Josta jo aloin manailee tulevia menkkoja! Itelläni kuukautiskivut on aina ollut jotain ihan kamalaa ja kohta niistä taas joutuu kärsimään:/

Voi elämä, että osaa ihmistä väsyttää! Mie en ymmärrä, että miten voi olla näin puhki poikki.. koko ajan voisi vaan nukkua. Inhottaa, kun päivässä ei saa mitään aikaseksi. Tänään päätin ottaa itteetäni niskasta kiinni ja pakata sairaalakassin!

miehen juomisesta, en oo ees ajatellut, että mies ei oo juonut pitkään aikaan mitään! ei edes sitä iltakaljaa. Mutta hyvä vain:). Mieskin maanittelee joka ilta Urpoa jo tulemaan maailmaan. Ihana nähdä kuinka malttamaton hänkin jo on:) Miun mies ei oo ollut oikeastaan koko raskaudessa mikään masulle juttelija..ym. eikä osaa silleen näyttää innostuneisuutta tulevasta vauvasta. Mutta nyt viikon sisään on tullut huima ero. En malta oottaa, että Urpo tulee ja alkaa isyysvapaa, niin voidaan olla koko pieni perhe yhdessä kotona:heart:

Voi ei, kohtahan tuo mies tulee kotiin töistä ja mie en oo tehnyt mitään muutakuin koomannut!:ashamed:

cala&urpo 39+0
 
Hei!
Täällä eräs matti myöhänen ilmoittautuu. Oon lukennu tätä ketjua aivan alusta asti (jostain helmikuusta). No tänään on kuitenkin laskettuaika ja voin niin samaistua teihin muihin samassa jamassa oleviin. Missä ihmeessä vauvani viipyy?? Ei minkään valtakunnan merkkejä edes lähestyvästä synnytyksestä... Esikoinen syntyi JO viikolla 38 + 3, joten olin varautunut/odottanut, että tämäkin tulisi ajoissa. Mutta ei...
Onnittelut kuitenkin kaikille jo vauvansa maailmaan saaneille ja muille odottajille kärsivällisyyttä :)
 
( . ) Täällä kotiuduttu äitiyspolilta, huomiseksi annettiin käynnistysaika. Aamulla täytyy ennen paikan päälle lähtöä alkaa pommittamaan sinne puhelimella ja jos on ruuhkaa niin käynnistys voidaan siirtää uudelleensynnyttäjällä iltapäivälle tai sitten toiselle päivälle, ei kuitenkaan viikonlopulle. :( Olin jotenkin niin harmissani kun sieltä tänään lähdin taas kotiinpäin ajelemaan, kun kuitenkin puolen päivän aikaan sanoivat, että sillä hetkellä oli tilanne synnytyssaleissa hyvä eli ei ruuhkaa. Miksi eivät sitten ottaneet jo heti sisään ja oksitosiinitippaa vaan suoneen :headwall: :confused: Kai se on sitten tätä sairaaloiden byrokratiaa...että täytyy olla oikein aamusta varattu käynnistysaika joka ei sitten kuitenkaan loppupeleissä edes välttämättä toteudu. No, sen näkee huomenissa. Onneksi miehellä on vapaapäivä niin ei ainakaan tarvitse stressata onko paikalla vai ei.
Harmistus ehkä osittain johtui myös siitä, että meikäläinen kyllä kelpasi ko. opetussairaalan kandeille "koekaniiniksi" ja siellä sitä sitten oltiin kahden tulevan ja yhden jo valmistuneen lääkärin kroplattavana :mad: Olisivat nyt edes saaneet kunnon suppareita aikaan...mutta ei niin ei. Pissa oli puhdas, RR 135/83, painoarvio 3899 g, lapsiveden määrä normaali, sikiön liikkeet ++, rt I ja fundus-mitta huiteli omissa sfääreissään 38 cm:ssä vaikka vauvan pää hyvin alhaalla ja laskeutunut jo lähtökuoppiin. Kohdunsuu kahdelle sormelle auki ja kanavaa jäljellä 1 cm, lääkärin mielestä ok-edellytykset käynnistämiselle.

Tsemppiä kaikille huonosti nukkuville.:hug:

Nyt täytyy nousta koneelta pois ettei vallan takapuoli tähän sammaloidu :D

kolmenmutsi ja tiitiäinen 38 + 1
 
Viimeksi muokattu:
kolmenmutsi jospa huomenna pääsisit käynnistykseen, tsemppiä!

Voi, mä voisin myös lähtee synnärille. Vaikka heti |O Tympäsee vaan, kun mitään ei tapahdu. 2-3 viikkoa ollut kaiken maailman merkkejä, mutta mitään ei tapahdu! Tiedän ettei tässä enää kauan voi mennä (tai no, 2 viikkoakin vielä!). Alkuraskaudessa ajattelin että lasketun ajan yli mennään, jossain välissä aloin sitten toivomaan että ehkä kenties syntyisi laskettuun aikaan mennessä. Mutta ei :headwall: No jos kuitenkin vielä tällä viikolla?
 
Kyllapa sai SatKSilta taas hyvaa palvelua.

Mulle iski paha migreenikohtaus, nako havisi, ja otin panacodin, ja tunti kohtauksen alusta, mulla alkoi havita kasista ja jaloista tunto (nakohairiot mulla ihan normioire, tunnottomuus ei)
Soitin synnarille etta mita teen, tulenko naytille niin mulle ilmoitettiin etta tama ei liity raskauteen/synnytykseen millaan tavalla etta ihan turhaan soittelen. Seuraile kotona. (taalla raumallahan ei ole paivystyksessa mitaan jolla vauvan vointia voisi seurata) Jos ei helpota niin eivat voi estaakaan tulemasta naytille.
Ihan uskomatonta. Teki mieli sanoa etta oon helvetin pahoillani etta vaivaan heita "turhalla" asialla, mutta meinasi ihan oikeasti tulla hata kun taju oli menna ja olin hiton huolissani tuosta minulle uudesta oireesta ja halusin varmistaa ettei vauvalla vaan ole hataa..:'(

No, nyt lepaily auttanut, tunto palautunut raajoihin ja naen taas. Taidan synnyttaa kotiin kun se aika on, ma niiiiiiiin vihaan kun sairaalassa on toissa ihmisia joita ei vois vahempaa mun huoli kiinnostaa..
 
Onpa Neiti-81 saanut kurjaa kohtelua :|

Mulla on varmaan keilapallo jalkojen välissä, siltä tuntuu ja valkovuotokin lisääntynyt. Tänään tuli myös postissa kutsu ensi viikolle synnytystapa-arvioon, pääsen sinne kun edellinen synnytys oli sektio. Justhan mä siellä polilla ravasin, kun olin huolissani vauvan sydänäänten lisälyönneistä mutta ihan mielenkiintoista nähdä sekin, että pysyykö vauva pää alaspäin, kun tähän asti ollaan epäilty perätilaa, mutta maanantaina vauva oli kuitenkin oikeinpäin.

Verenpaineet ovat olleet viime neuvola/polikäynneillä koholla, alapaine 95-105 mutta ei siihen olla vielä puututtu. Katsoin vanhoista äitiyskorteista, että edellisissä raskauksissa eivät paineet ole muuttuneet mihinkään. Maanantaina on seuraava neuvola, saa nähdä mikä tilanne on siellä.

Ksylofoni 36+4
 
Neidillä ollut kyllä kurjaa kohtelua, kyllä minun mielestä tuo olisi syy mennä synnärille! Toivottavasti ei toistu!

ksylofoni mä sain vastaavilla alapaineilla, kuin sinulla, mittarin kotiin omaseurantaa varten. Eipä siinä muuta kuin seurantaa alkuun, jos olo hyvä ja pissa ok. Toivottavasti ei sinulla lähde loppua kohti nousuun nuo paineet!

yön aikana tunsin muutaman supistuksen, mutta ne loppui taas! Sen jälkeen näin unta, missä olin synnyttänyt ja osastolla vauvan kanssa. Ajattelin ihan hölmönä että mikähän päivä tämä vauva nyt on syntynyt ja vauvan säöngyn kortissa oli 2.10. Enneuni, vai toiveajattelua? :LOL: Sunnuntaita odottaessa...

Nessu ja pieni 40+1 (piinapäivät sitten alkoivat!)
 
Pohjaton kuittaa myös tänne:

Poika syntyi 27.09-2011 klo 13.24 - 3040g ja 49cm pipa 34cm
Raskausviikkoja oli 39+1

Synnytys oli jos niin voi sanoa, IHANA. Toki kivulias, mutta kahden ei niin ihanan ja todella kivuliaan synnytyksen jälkeen tämä oli kuin lasten leikkiä. Tarinaa voin rustailla kun kerkeän.

Onnea myös muille jo vauvansa saaneille :heart:

Pohjaton ja Kurttu 3pv :heart:
 
:flower: ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE :flower:

Ihanaa kun alkaa tähänkin pinoon ropisemaan pikku rimpuloita :)

Täällä oma napa poksui maanantaina 36 vkoa. Oli tosi hyvä olo 2 viikkoa, vauva pysyi pää alaspäin (kun oli kääntyillyt, mutta sit pysyi), ei kolottanut, ei supistanut, ei närästänyt. Pääsin jopa kävelemään neuvolaan =)

Kunnes sitten viime yönä muksu kääntyi taas perätilaan, heräsin yöllä kamalaan jysähdykseen kyljessä. Mietin että löikö mu mies mua unissaan vai lensikö ikkunasta jotain, mut ei, kyllä se oli tuo beebi joka taas vääntäytyi. Nyt on poikittain. Soittelin neuvolaan, laittoivat lähetettä äitipolille. Pitää tarkistaa lantionmitat, että mahtuuko syntymään jos nyt päättääkin pepulleen jäädä.

Huoh, ja mä kun jo aattelin että saa huilata ees nää viimeiset viikot. Painoa on tullut nyt yhteensä 19kg, muuten kaikki kohdallaan.

Hankintoihin ei ole paljon mennyt... vaunut, rattaat, turvakaukalo ja pinnasänky käytettynä 300e, rintapumppu 40e, vaatteita ehkä 60e, muut on saatu kierrätyspusseina :) villahousulankoihin ehkä 40. Viidensadan huitteilla mennään.

Olen nyt kuunnellut päivittäin Synnytä Rentoutuneena- CD:tä, se on tosi hyvä mielestäni. Jos sitten osais synnyttäessäkin relata, ekasta olin aika kireellä ja siksi en varmaan ensin auennutkaan... Nyt oon niin löysä ja väljä kuin voin :D
 
Täällä tuore äiti :wave:

"Sisu"-poika :heart: syntyi keskiviikkona 28.9. rv 38+3. Strategiset mitat 3380g, 51 ja 32 cm. Palauduttiin just lääkärintarkastuksesta hyvillä uutisilla - kaikin puolin terve ja jäntevä poika! Maidon nousua tässä odotellaan, jotta päästään nostamaan painoa kunnolla ja vihdoin kotiin isän ja karvakuonon luokse.

Synnytystarinaa ehkä sitten joskus, kun olen ajatuksiani kasannut. Aika touhua...

Onnea myös kaikille muille tällä välin vauvautuneille! :heart:
 
Heippa taas tännekin!

Hankintoihin on meillä menny varmaan joku 700 euroa. Siinä mukana yhdistelmävaunut (käyttämättömät), turvakaukalo, pinnasänky + patja ja pikkukamaa kuten hoitolaukku, rintapumppu, petivaatteita, muutama vaate, tuttipulloja, hoitoalusta yms.

Neiti-81 kyllä on ollu veemäistä kohtelua :kieh:

neuvolassa käväisin juuri ja kaikki ok;
verenpaine :128 /89 (vähän tuo alapaine taas koholla mutta kotimittaukset hyviä joten nou hätä)
pissa: merkitsi proteiinit + ja gluk. -, mutta keskiviikkona kävin ihan labrassa virtsanäytteessä ja se oli puhdas joten ei kai tuossa mitään
paino : -438 g/vko...outoa.
sf-mitta: 32 ....tämä minun oma hoitaja saa aina vähän isompia lukuja kuin muut mittaajat ja tämän mukaan ihan keskikäyrällä mennään
hb: 122 (viimeksi 118)
Sydänäänet: 140

Niin ja kävin tosiaan siinä ylimääräisessä ultrassa Jorvissa eilen, mutta eipä siitä paljon jäänyt käteen. Kaikki on ok, painoarvio 2,9 kg (37+0). Tytöksi veikkaisi tämäkin lääkäri jos jotain pitäisi sanoa, mutta hoki taas sitä miten tyttöjen kanssa se on aina vähän hankala sanoa, varsinkin enää näillä viikoilla.
Kuvaruutu oli tosi pimeä enkä itse oikeen edes saanut hahmotettua miten se vauva siinä oli, ja jäipä kuvakin saamatta tällä kertaa. Taitaa olla tila vähissä jo :)

oma olo alkaa nyt olla turhautunut ja hormoonit heittelee mielialaa miten sattuu. Periaatteessa fyysisesti voin yhä tosi hyvin, mutta kärsimättömyys alkaa näkyä ja en malttais millään enää odottaa. Mitään supistuksia tms. ei kuitenkaan ole ollut, ja paikat ei todellakaan ole pehmenny tai auennu, tai edes lyhentyny, joten ei tässä muu auta kun jatkaa odottelua :headwall:

Vauvautuneita olenkin jo varmaan fb:ssa onnitellut, mutta ONNEA KAIKILLE myös tätä kautta!!!!! :flower:

Kenzie 37+1
 
Onnea vielä täälläkin frangipanille ja pohjattomalle!!

Ja tervetuloa bananasplitille!

Mulle tuli vihdoin päivitetty äitiyspäivärahapäätös kelalta, on luojan kiitos yli puolet enemmän kuin esikoisen aikaan. Tarkoituksella teinkin tänä vuonna esim. pääsiäisen ja juhannuksen töitä, jotta sain keskiarvoa nostettua.

Eilen oli neuvola, eikä oikeastaan mitään uutta auringon alla. Sf-mitta oli noussut sentillä ja oli nyt 36 cm. Pissa oli puhdas, ei turvotusta, paineet ok, sykkeet ok. Seuraava aika ois ens viikon perjantaina, toivottavasti ei tarvisi sinne enää mennä. Mä olen kohtuullisen turhautunut, ei oikein enää jaksaisi tuon uhmaikäisen kanssa taistella tämän ison mahan kanssa. Esikoinen on välillä ihan mahdoton, onneksi kärsivällisyys kyllä riittää, mutta kroppa ei meinaa jaksaa. Yöllä särkee liitoksia niin pirusti.

Lisse ja Ilona 39+3
 
Onnea Pohjaton ja Frangipani!! :heart:

Neuvolassakin tuli taas piipahdettua. Mulla oli tuolta ehkäisyneuvolan puolelta tuuraaja, joka ei kyllä sitten tiennyt mitään. Kokeili mahaa ja kyseli multa, et oliskohan tää kantapää??? Sykkeet sentään löysi ilman apuja. Rh- asiaakin siinä googletteli, kun oli epävarma siitä, et pitäiskö hänen nyt jotain sen asian kanssa tietää... (mulla siis viime viikolla taas otettiin vasta-ainetestit, joiden tulokset varmaan tulee ens viikolla). Onneks siis ei mitään ongelmia mulla raskauden kanssa, niin pärjään ihan itteksenikin. On mulla kyllä varalta tuon oman terkan antama puhelinnumero, josta tarvittaessa tavoittaa toisen alueen kokeneen neuvolatädin, mikäli jotain ongelmaa tulis.
Sf: 32
Mahan ympärys: 97,5 (viikko sitten 1,5 cm enempi??)
Paino; 70,4 kg. Nyt meni sitten se 10 kg lisäys alkupainoon rikki. Sen siitä saa, kun herkut taas maistuu.
RR: 110/75
Pissa: puhdas
Liikkeet: ++
Turvotus: ei ole
Syke: 150
Hemppaa ei mitattu, kun viikko sitten lukemat huiteli 140 yläpuolella.
No ens viikolla taas...

Jaksamista kaikille loppuajan vaivojen kanssa taisteleville!! Ja jakaantumissupistuksia niitä toivoville (eli varmaan melkein kaikille :))

Joanmi + Potkiainen 37+5
 

Yhteistyössä