~ Lokakuun lapsoset kesäkuussa ~

Tine: Voi kurjuus, toivottavasti kaikki hyvin! Mullakin on selkä ihan rikki. Tai aamusta on aina ihan hyvä mutta kun töissä muutaman tunnin oon istunu niin tekis mieli itkee.

Äitiyspakkauksesta: Ihanaa kun alatte saamaan noita pakkauksia. Me ei nyt sitä pakkausta oteta vaikka olis mieli tehnyt. Meillä esikoisen pakkaus tallessa ja uutta vastaavassa kunnossa joten sillä mennään. Muistan kyllä kun pakkauksen postista hain niin kyllä se oli hienoo. Odotin miestä töistä kotiin ja keitettiin kahvit ja alettiin penkoa ja hypistellä:heart:

Äitiyspäivärahasta:Mullakin työpaikka maksaa normi palkan noilta kolmelta ekalta kuulta. Täyyy kai kysyy palkanlaskennasta et kuinka menee noi.

Nyt avautumisvaroitus....

Olosta: Mä en haluis valittaa mutta on niin p*aska fiilis kun vaan olla voi. Laskn päiviä äitiysloman alkuun. Nyt on 65 työpäivää jäljellä. Niin vähän mutta niin paljon. Mä en jaksa enää yhtään pisaraakaan ottaa vastaan mun pomoltani joka on ihan täys k*usipää. Siitä päivästä lähtien kun kerroin raskaudesta niin olen saanut sellasta kohtelua etten voi uskoa että selalsta voi edes oikeesti tässä maassa tapahtua. Koko ajan saan kuulla nälvimistä ja kuittailua siitä että oon raskaana. Hän on alkanut kohdella mua kuin joatin vähä-älyista. Lisäki hän on kaatanut mun päälle kamalan työtaakan ja lisää tulee koko ajan. Mä tulen olemaan koko elokuun työreissussa melkein koko ajan. Kotona kerkee käydä sen verran että saa matkalaukkuun puhdasta vaatetta ja taas mennään. Yks kollega tuota kommentoi että miten pomo oikein luulee että viimeisenä raskaanaoleva jaksaa enää tollasta niin pomo vastas että no sehän on sen duuni. Että näin. Ja eilen palaverissa kun käytiin kesää läpi niin pomo totes kaikkien kuullen siinä että mähän en pidä sitten mitään kesälomaa. Mä en edes saanut mitään sanottua kun olin aivan haavi auki. En tuota sikaa sitten nähny enää loppupäivänä mutta jospa tänään sen tavotan niin kysyn että mitä se oikein meinaa. Meillähän on normaalisi niin että saadaan ite päättää lomistamme ja sen ajankohdasta. Ja niin on kaikkien muiden osalta nytkin. Pomolla ei ole mitään muuta syytä perua mun lomia kuin tehdä se kiusallaan. Hammasta purren jaksoin työpäivän loppuun ja kun pääsin autoon niin itkin koko matkan kotiin ja vielä kotonakin itkin miehelle. Mulle on sinänsä ihan sama oonko töissä vai lomalla. Voin kyllä säästää nää lomat sinne äitiysloman loppuun, mutta asiasta olis voinut sopia hyvän tavan mukaisesti ja aikasemmin. Mulla ei ole nyt lapselle hoitajaa kolmeksi viikoksi että en tiedä nyt sitten mitä tässä tekis. Ja eilen pomo taas vaati että mun täytyy vahvistaa kauanko aijon olla kotona. Sanoin että mulla ei ole mitään velvollisuutta vahvistaa sitä nyt, mutta kolme vuotta olen kotona. Lisäks mulla tosiaan on selkä nyt niin romuna että kaikki iltapäivät ja illat alkaa olla tuskaa kun selkää pakottaa. Ja pelkään että joudun sairaslomalle. Pelkään sitä niin paljon että stressaan sitäkin kaiken lisäks. Jos ilmottasin jääväni sairaslomalle niin en pomon reaktiota halua nähdä. Toisaalta jos kesälomat perutaan niin mies sanoi että haet sitten sairaslomaa ja olet sairaslomalla sen ajan kun ei ole tytölle hoitajaa. Meillä on vaan neuvolatäti sellanen että jos vähän jotain kremppaa tulee niin se on sairaslomaa äitiysloman alkuun. Mulla vaan on sellasia työjuttuja että mun on ne pakko hoitaa vaikka pää kainalossa muuten voin varautua siihen että en samaan tehtävään enää äitiyslomalta palaa. en olisi ensimmäinen jolle niin käy. itseasiassa mä sain tän paikan kun tästä yks jäi äityslomalle ja kun tuli takas niin joutui ns. huonompiin hommiin kunnes lähti muualle. Mä siis tykkään työstäni mutta en usko että äitiyslomalta tähän palaan jos vain onnistun toisen työpaikan jostain löytämään. Mä oon miettinyt että ottaisin yhteyttä liittoon tai pääluottamusmieheen, mutta tiedän että sekin osuu omaan nilkkaan jos nostan tästä haloon. Lisäks joudun töissä olemaan niinkuin ei mitään. olen esimeisasemassa enkä voi oikein alkaa purnaamaan omalle tiimilleni tästä. Ja mun kollegat muuten on sellasia uraohjuksia kaikki ja hyvää pataa pomoni kanssa joten ei ole hesitäkään kukaan sellanen jolle vois puhua.

Nojoo, onneks on perjantai ja viikonloppu edessä. Ja hyviä säitäkin on luvattu:)
 
Tine
Voi kurja. Käyhän lääkärissä niin josko siellä jotain apua saisit : /

Äitiyspakkauksesta
Mekään ei sitä nyt otettu ku esikoisen paketti on edelleen käyttökelponen, osa jäi jopa käyttämättä. Ja tosiaan Matildan tavoin muistan kuinka ihanaa oli ku ukko sen paketin toi postista ja pääs tonkimaan niitä vaatteita :heart:

Matilda
Voi kurja. Noin pahaksiko sulla on töissä tilanne menny :hug: Kurja ettet voi työkavereillekkaan puhua mitään : / Tosiaan tuossa tilanteessa vois liittoon soittaa koska eihän tommonen kohtelu ole oikein! :O Mitä jos ottasit yhteyttä pääluottamusmieheen ja pyytäsit siltä neuvoa et mitä voisit tehä? Eihän sen kautta ole pakko mitään alottaa jos sitä haloota pelkäät...
Mulla kävi yhessä työpaikassa niin et oli suullinen sopimus tehty töitten suhteen ja ennen ku kerkesin sopimuksen kirjottaa tuliki vain ilmotus et töitä ei olekkaan ku 3pvä. Olin kerenny moneen paikkaan ilmottaa jo etten voi tulla niille töihin (ku sieltäki töihin kyselivät) ku on jo työsopimus sinne ja sinne asti :( Työkaveritki oli sitä mieltä et voisin liittoon siitä soittaa mut en kehannu melko vasta valmistuneena siihen alkaa vaikka oikeus oliski ollu...



Täällä alko uus viikko taas! Vau:n mukaan vauvalla painoa 900g ja pituutta 31cm :)

Talvicci ja Torsti rv.26+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onpas Matildalla kurjat olosuhteet töissä. Olisko teillä luottamusmiestä, johon voisi olla yhteydessä ainakin tuossa loma-asiassa? Ei kuulosta ihan oikealta, että et saisi ollenkaan pitää kesälomaa.

Selkä on vihoitellut muillakin ja niin täälläkin oli eka aamu, kun heräsin jo valmiina selkäkipuisena :( Jos vaikka pääsisi pienelle kävelylenkille, niin ehkä sekin auttaisi. Maanantaina on neuvola, joten täytyy sitten valittaa tästä asiasta sielläkin. Aikaisemmissa raskauksissa kun en tästä vaivasta ole kärsinyt - toki painoa on jo nyt valmiiksi enemmän ja selkä rasittuu enemmän.
 
Tine tsemppiä kipuiluun! Käy ihmeessä lääkärissä näyttämässä selkääsi!

Täällä myös yksi selkärikkoinen, tai jos istun vähänkin pidemmän ajan kovalla tuolilla niin kävelen kuin ankka sen jälkeen.

Matildalla on kyllä tosi kurjaa töissä! :O Eihän se niin voi mennä että kesälomat evättäis. :O

Äitiyspakkaus Meillekään ei äitiyspakkausta tule, mutta pitäisköhän mun mennä porukoille penkomaan esikoisen vauvavaatteet, saisin saman tunteen kuin pakkauksen saatua. :heart:

Apua, nyt tulee pomo neuvoon mulle jotain, joten palsta kiinni ja palaan myöhemmin. ;)

- Hapsiainen ja Lyllervo
 
Matilda. Mulle tulee mieleen erään lääkärin tokaisu kun valittelin myös etten millään voi olla sairauslomalla.....Hautausmaat on täynnä "korvaamattomia ihmisiä". Aika karua tekstiä mutta kun alkaa ajattelemaan,taitaa olla totista totta:( . Mä olen pienessä työyhteisössä ja tuntuu että kaikki kärsii jos yks jää pois. Toisaalta kun mietin niin se on työnantajan velvollisuus hoitaa joku sairastuneen tilalle. Nyt kun raskaus etenee,en enään mieti miten hommat hoituu. Terveellä itsekkyydellä eteenpäin,tämä raskaus ja vauva on kaikkein tärkeintä. Muut pärjää ilman minua,vaavi ei:) Se olis nyt pari iltavuoroa ja heti su aamu perään..No,heinäkuun alussa alkaa kesäloma:) Hauskaa vkonloppua kaikille. T: Osmiina ja Osteri-Ossi 22+2
 
Matilda: Tuohan on jo ihan selvää työpaikkakiusaamista! :O Nyt vaan rohkeasti yhteys pääluottamusmieheen! Älä anna pomon kävellä ylitsesi. Ymmärrän kyllä, että kynnys on varmasti iso, mutta ei ne asiat toisaalta parane, eikä pomon käytös ikinä muutu, ellei joku puutu asiaan. Paljon jaksamista ja tsemppiä! :hug:

Tinelle voimia kipujen kanssa! :hug: Ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin, että saat jotain helpotusta.

Mulla oli iskiaskipua rv 18 asti, mutta se hävisi ihan yhtäkkiä! En tajua mitä tapahtui, mutta sen jälkeen ei ole selkä kipuillut. Sen sijaan nyt on pari iltaa ollut maha tosi kipeä ja supistellutkin vähän. :( Kiire ja stressi töissä kostautuu aina iltaisin, mitään en oikein pysty kotona tekemään. Tässä mietin, että mistä sitten tietää, koska pitää jäädä sairaslomalle? Mulla on neuvolalääkäri vasta neljän viikon päästä, pitäisikö vaan sinne asti sinnitellä?

-Pantsu ja typy rv 24+3
 
Talvicci minullakin maha roikkuu tuolla melkein polvissa tai ainakin melkein ;) Esikoisesta putosi jo rv 29, joten ei tuo kauhean kauas taida noustakaan… mutta selvästi on alempana. Kylkiluita kyllä potkii kovasti ja henkeen käy kun istuu vähänkin lysymmässä, mutta pieni vissiin vaan viihtyy sitten tuolla alempana :)

Kelalta oli yritetty soitella minullekin, tiedä sitten, mistä asiasta… en päässyt vastaamaan, ja takaisin ei pysty soittamaan. Arvelin, että vieras numero olisi sieltä, ja ainakin nuo alkunumerot täsmäävät… Ihmettelen vaan, kun pitäisi mennä samoilla tulotiedoilla kun esikoisesta. Ei kai ne halua uudelleen kaikkia niitä palkkatodistuksia :confused:

Lantion kivuista Sattuu, jos kävelee liikaa tai seisoo liian pitkään tai jos vaikka istuu tai makaa liian pitkään samassa asennossa. Selvästi ovat alkaneet paikat löystyä.

Jos raskausdementia vaivaa odottajia (kiva, että muitakin kuin vain minua ;) ), niin näemmä se voi vaivata neuvolaterkkareitakin :kieh: Minun pitää tällä tai ensi viikolla käydä se vasta-ainelabra, kun olen veriryhmältäni rh-, niin terkkari ei ollut maininnut mitään, että koetta ei oteta perjantaisin… Tänään sitten sain järjestettyä paitsi esikoiselle hoitajan niin myös itselleni kyydin labraan. Ja ei kun maanantaina uudelleen… huoh.

Joanmi ja Mrae tuosta rh negatiivinen –jutusta minulle sanottiin, että rv 25-26 pitäisi käydä. Siihen sai edellisessä neuvolassa sen SPR:n lähetepaperin. Joanmi luulen, että saat tuossa seuraavassa neuvolassa sen lähetteen ja se pitää sitten siinä viikon-parin sisään käydä antamassa. Miehen veriryhmällä ei ole merkitystä noiden vasta-aineiden kannalta, esim. me emme tienneet mieheni olevan rh+ ennen kuin esikoinen syntyi veriryhmältään positiivisena Noissa vasta-aineissa käsittääkseni riittää riskiksi se, että äiti on negatiivinen.

Cinderella seuraava neuvola on minulla lääkärineuvola, osuu rv:lle 26+5. Edellinen neuvola oli minulla kelaneuvola rv 23+, joten luulen, että saat nyt seuraavasta neuvolasta tuon lääkäriajan siihen parin viikon päähän :)

Peikkotyttö olen mieltänyt nuo napakivut ihan kasvukivuiksi, kun kokeilee, niin kohdunpohja on siinä jonkun matkaa navan yläpuolella. Että pingottaa niitä viimeisiä navan rippeitä, jotka eivät ole vielä hävinneet ;)

Tine :hug: jaksamista! Vauva on varmaan vaan hiljempaa, kun äitiin sattuu, ja panadolikin voi vähän rauhoittaa pientä.

Matilda nyt olet heti yhteydessä teidän työpaikan pääluottamusmieheen tai ammattiliittoon! Tuollaista ei pidä niellä :kieh: Ja jos jotain seurauksia tuollaisesta kohtelusta valittamisesta tulee, niin ei muuta kuin uusiksi yhteyttä :kieh: Ei herttileijaa työntekijän OIKEUKSIA saa tuolla tavalla polkea. Jaksamista!

Branwen ja Sissi 25+1
 
Pantalaimon ja muut sairaslomaa pohtivat, minusta raja menee siinä, jos ei enää työpäivien jälkeen jaksa tehdä mitään kotona, ei kotitöitä eikä seurustella muun perheen kanssa normaaliin tapaan. Eli jos kaikki vapaa-aika menee siihen että yrittää palautua ja kerätä voimia seuraavaa työpäivää varten. Sinnitellä ei mielestäni kannata vaan varata lääkärinaika heti kun siltä tuntuu.

Matildan tapaukseen vielä, tuo pomon käytös on työpaikkakiusaamista itseään. Sitä ei tarvitse sietää. Valitettavan usein luottamusmiehet, liitto ja jopa työsuojelupiiri eivät saa joitakin narsistisia työpaikkojen mätäpaiseita kuriin. Itse olen myös ollut työyhteisössä jossa pomo harjoitti useita vuosia useaan alaiseen kohdistuvaa henkistä väkivaltaa ja hän alkoi jo työhaastattelussa kysellä nuorilta naisilta, oletko raskaana ja mitkä ovat perhesuunnitelmat jatkossa. Suurin painajainen tuntui olevan tällekin ukolle se, että alainen jää äitiyslomalle. Oli meillä kyllä sitten vahingonilossa pitelemistä, kun saimme puskaradion kautta tietää, että pomon omalle hädintuskin täysi-ikäiselle lapselle oli käynyt vahinko ja saivat tyttöystävänsä kanssa lukiolaisina vauvan :D Niin että pomonkin olisi kannattanut vaan seurailla omien jälkeläistensä touhuja tarkemmin kuin alaistensa :LOL: Mutta vakavasti ottaen, minulle sanottiin työterveyshuollossa psykologin taholta, että yksi keino on vaihtaa työpaikkaa. Ensin jästipäänä torjuin ajatuksen ja intin, että minähän en tuollaiselle narsistille periksi anna. Mutta lopulta kävikin niin, että sopiva paikka avautui hakuun toisesta työyhteisöstä ja sain sen =) Toivottavasti Matilda sinunkin tilanteesi ratkeaa parhain päin. Älä epäröi hakea apua. Jää tarvittaessa sairaslomalle.
 
Matilda ymmärrän täysin sun tuskan, joskaan mun tilanne ei noin paha kyllä ole! Mutta olen ollut duunissa aikaisemmin sellasella natsilla, että tiedän tasan miltä tuo tuntuu. osmiina tuossa kyllä sanoikin hyvin, että kyllä ne sinua ilman pärjäävät, mutta vauva ei. Tätä olen myös itselleni hokenut, kun nyt tosiaan näyttää siltä että oma lomani jää pitämättä/ainakin siirtyy paljolti. Olen aina pitäny vastuullisesta työstä, mutta tuntuu että jotkut pomot on kyllä ihan hakoteillä mitä tulee raskauteen.....työntekijän lähtöön pitäisi varautua HYVISSÄ AJOIN ja ottaa huomioon että tosiaan saikullekin voi vielä joutua ennen virallisen äitiysloman alkua. Mä olen niin täynnä tätä MIESTEN MAAILMAA. :(

äitiysrahasta yms. Siis mä en edes tiennyt että jotkut firmat maksaa esim. ekalta 3 kk:lta palkkaa!! No mun tuurilla näin tuskin on mun kohdalla : / Tosin ihan olen kyllä siihen asennoitunutkin että kelan äitiysrahaa sitten suoraan vaan, eli tietämättömyys ehkä pelasti mut tässä pettymykseltä :D Mun pomon kanssa on vaan niin sairaan vaikea puhua näistä asioista.....hmph.

ON: Päivä päivältä enemmän taitaa vaikeroinniksi ja valitukseksi muuttua tämä mun touhu....uskomatonta miten jopa sängystä pitää nousta eri tavalla, ikään kuin kierähtäen.....nyt sen tajuaa miten vatsalihaksia käyttää monessa asiassa, ja nyt ne tosiaan on kai jo kokonaan hävinneet! :D On kyllä niin valas-olo kenkiä sitoessa ja kaikessa muussakin.....ja miestä vaan huvittaa niin hitosti tämä mun ulkomuoto....eli siis hänelle on hauskoja aikoja luvassa lokakuuhun asti! :stick:

Mutta toisaalta en mä ihan sillai tosissani valita, mitä nyt itekseni puhisen ja ähisen mutta tämähän kuuluu asiaan . Kai nämä viimeiset 2-3 kk on vaan ollu niin kivan helppoja, että siinä ehti jo alkupahoinvoinnin jälkeen totuus unohtua :p

No maanantaina neuvola pitkästä aikaa, lähinnä kiinnostaa hemoglobiini ja onko pissa ok kun vähän taas virtsatulehduksen tunnetta ollut. Tietty myös kiva saada ne kelan paperit!

Onko juhannussuunitelmia muilla? Meillä ei mitään! Outoa olisi viettää elämäni ensimmäinen juhannus pk-seudulla, mutta ei me ainakaan vanhempien mökille lähdetä. Mies ei tykkää mökkeilystä ja mullekin siellä on enemmän stressiä kun rentoutumista (koirissa niin hirveä vahtiminen ja erinäiset sukulaiset joskus käy hermoille). Ja sääkin saattaa olla mitä tahansa...


Kenzie 22+1
 
työntekijän lähtöön pitäisi varautua HYVISSÄ AJOIN ja ottaa huomioon että tosiaan saikullekin voi vielä joutua ennen virallisen äitiysloman alkua.
Tästä mäkin olen samaa mieltä. Meillehän ei palkattu tänne ollenkaan kesäksi harjoittelijaa, koska minä uutena työntekijänä olen koko kesän töissä. Aiempina kesinä on siis ollut tapana palkata työharjoittelija kesäavuksi. Kerroin kyllä raskaudesta sen verran ajoissa, että mielestäni harjoittelijan olisi ehtinyt vielä rekrytoida, mutta ei sitten... Aika pulassa täällä kyllä ollaan, jos joudun jäämään sairaslomalle kesken heinäkuun lomien. Toisaalta se ei ole mun murhe, mutta tosiaalta olen sen verran tunnollinen, että tunnen syyllisyyttä, jos joku toinen joutuu keskeyttämään lomansa mun sairaslomalle jäämisen vuoksi. : /

kolmenmutsi: Olet kyllä oikeassa. Työpäivän jälkeen pitäisi kyllä jaksaa hoitaa normaaleja kevyitä kotitöitä. Eilen tosin mentiin kauppoihin perheen kanssa heti töiden jälkeen, joten luulen, että se oli osasyy illan mahakipuiluun. Täytyy katsoa miten ensi viikko sujuu, jos kipuilu jatkuu, niin sitten otan kyllä yhteyttä lääkäriin.

Juhannuksesta: Me lähdemme mun äidin ja isäpuolen mökille. Juhannus on oikeastaan ainoa ajankohta kesässä, että ehdimme sinne. Meiltä on ajomatkaa mökille n. 3,5 h + tauot + venematka saareen. Ihan lyhyeksi aikaa sinne ei siis viitsi ajella. Sain vielä juhannusta seuraavan maanantain vapaaksi, joten voimme rauhassa nauttia mökkeilystä, eikä tarvitse tuskailla paluuruuhkassa sunnuntaina.
 
Olipas paljon tekstiä. Katotaan, mitä tämä lahopäinen dementikko enää muistaa kommentoida :whistle:.

Talvicci suurkiitos tuosta listasta. Kopsin sen itelle tietokoneelle muistiin, niin on sitten jotain pohjaa mietinnöille, että mitä tässä tarvii hankkia. Laitoin vähän epätarkasti tuon mun vauvelinkuljetus -pähkäilyn. Siis mietin lähinnä sitä, että mahtaako kuinka paljon asioinneista kauppaan yms. selvitä ilman, että taittaa vaunuja autoon mukaan. Jos esim. käväisee ruokakaupassa, niin selviänköhän sillä, että vauva auton turvakaukalossa mukaan ja sitten kaupassa siihen kärryssä olevaan istuimeen tai miten??? Kyllä taas huomaa, että ei mitään kokemusta ole mulla pikkuvauvoista :ashamed:. Toisaalta torikäynneillä näkee, että ihmiset kantelee pieniä kantorepuissakin... Ehkä mulle selviää nää logistiikka-asiat tässä pikkuhiljaa. Ajankohtaisia nämä nyt lähinnä siksi, kun olen isompaa autoa ettimässä ja mietin, että kuinka paljon pitää mitäkin kalustoa kuskailla.

Tinelle ja Matildalle jaksamista!! :hug: Matildan tilanteessa komppaan kolmenmutsin ja muidenkin kantaa. Nyt sun on kerrankin lupa olla itsekäs!! Ei tollasta tarvii kestää. Liian usein sitä kuvittelee itsensä töissä korvaamattomaksi. Tosiasiassa korvaamaton olet oikeasti vaan vauvelille.

Branwenille kiitokset tuosta veriryhmätiedosta. Hyvä, että kerkiin sitten vielä ajoissa testiin. Mitä siitä sitten seuraa, jos on noita vasta-aineita??

Joanmi + matkustaja 22+4
 
Matilda-08 Toi on kyllä niiin selvää kiusaamista.Ihan suututtaa sun puolesta.Nyt yhteyttä jonnekkin.Sä ja sun pieni olette nyt kaikkein tärkeimmät,muut voi painua jonnekkin ja hyvin kauas.

Mäkin olen parin viikon saikulla.Jalat ei kestä töissä seisomista ja niitä harjoitussuppareita tulee niin lääkäri sanoi ettei riskiä oteta.Pääsen ensi viikolla neuvolalääkärille joka saa tsekata kohdunsuun tilanteen.
Pissanäyte oli onneksi puhdas ja hiivanäytteen tulokset tulee ensiviikolla.
Mä sain niin ihania viestejä työkavereiltä faseen että ihan itku tuli...ne kaikki huolehtii että onhan mulla kaikki hyvin.

Multakin pitäis ottaa nuo vasta-aineet kun olen rh-.No ensi viikolla on neuvola jossa pitäis saada kaikki kelan laput.

Eikös se ole niin tuosta äitiysrahasta että kun työnantaja ei maksa sitä 3kk,niin mun pitää pyytä todistus tämän vuoden tuloista jotka sitten toimitan kelaan?Ja sosiaalietuuksien verokortti pitää sitten pyytää verotoimistosta ja että ne lähettää sen kelaan.

Potkuja on ruvennut tuntumaan..ei vielä kauheen säännöllisesti mutta kuitenkin.
Mä meen viel utraan vk 27 ja sitten olis kuulemma se synnytystapa-arvio rv 36 kun on sekstio tehty.

Mun mies on idiootti.Se ei ymmärrä mua yhtään.Ja mä olen se joka ostaa kaiken tällä vauvalle ja esikoiselle....vittu millä rahalla???
Mä toivotan sen kohta hornan tuuttiin.
Mietin jo etten ota sitä edes synnytykseen mukaan.

No mä rupeen kattoon supernaturalin jaksoja....ai kun siinä on aika hottis miehiä:p

Shenda ja muru 21+5
 
Moi!

Matilda Mun mielestä tuo luottamusmiehelle soittaminen kuullostaa hyvältä idealta, vaikka valitettavasti sekään ei yleensä mitään muutosta asioihin tuo. Mun edellinen esimies oli täysi narsisti, jonka ei todellakaan pitäisi olla tällä alalla kuin olen ja yksi kuin toinen oli liittoon ja luottamusmiehiin aina yhteydessä, mikään ei koskaan muuttanut..

Aina puhutaan, että kuinka nykyään työelämään saa sellaisia ja tälläisiä joustoa perheen hyväksi, mutta kyllä mun mielestä asenteet eivät ole pehementyneet yhtään. Mä kuulen jatkuvasti naistenkin suusta (kasvatusalalla!), että sitä ja sitä ei valittu siihen ja siihen tehtävään, koska se oli raskaana/lapset olivat liian pieniä jne.

Ehkä mä olen vain katkera, koska mulle ei nämä työelämän joustot ja mahdollisuudet hoitovapaaseen yms. ole paljoa auttaneet. Ekan kanssa oltiin molemmat vielä yliopisto-opiskelijoita, nyt mä jää työttömyydestä äitiyslomalle.

Sokerirasitukseen varasin ajan eilen, se on kesäkuun vikana päivänä. Juhannuksen jälkeen mulla on vihdoin ja viimein neuvolakin - tähän mennessähän mä olen nähnyt neuvolatädin tasan kerran alkuraskaudesta.

Juhannus menee tänä vuonna etelän auringossa Välimeren rannalla, huomenna on lähtö ja tässä pitäisi alkaa pakkaamaankin. Yleensä juhannuksena ollaan mökillä grillailemassa itikoiden seassa - jollei sitten sada vettä. Hiukka jännittää kuinka paljon mitä mun jalat tykkää lentämisestä ja sikäläisestä helteestä, puristussukat lähtee mukaan.

Äitiyspakkaus Mä aion ottaa sen, vaikka esikoisen vaatteet ovatkin olleet säilössä. Mä ihan odotan, että pääsen hypistelemään sitä. Pieniä vaatteita (50cm ja 56cm) olin viimeksi hankkinut aivan liian vähän kun kuuntelin toisia äitiä, esikoinen käytti 56 cm kuukausikaupaulla ja 70cm menivät vasta joskus vuoden ikäisenä.

Kvilla ja muru 21+1
 
No niin, nyt on taas hyvä hetki rauhoittua hetkeksi palstailemaan. Työpaikalla on vähän perjantaifiilis kun tänään työpaikan virkistysilta ja kaikki suunnittelee innoissaan sitä. Meillä on teemana pukeutua rock / heavy -tyyliin. Todella hienoa tuon pallomahan kanssa. :D

Juhannussuunnitelmia Ei oikeastaan ole sen enempää. Meinattiin vähän käydä mökillä (porukat vuokranneet kesäksi kivan mökin) saunomassa ja ehkä siellä grillailua yms. Sitten vaan leppoista oleilua kotona.
Ja varmaan menee paljon muuton ja asuntohommien miettimiseenkin. Meidän kaksio nimittäin on myyty, tai no paperit tekemättä mutta suulliset sopimukset tehty. Muutto olis heinäkuun aikana kun vaan tietäis minne. :O Eli vuokralle varmaan tässä välissä ja sitten todenteolla etsimään ok-taloa.

Muuten söin parina päivänä rautatabletin ja heti vissiin siitä johtuen tulikin ummetusta! :O Nyt sitten ties kuinka mones päivä jo ettei maha ole toiminut. Huoh. En uskalla kyllä ottaa yhtään rautatablettia kun aina mulle käy heti näin. Olen siis joskus joutunut menkkojen aikaan syömään rautaa ja aina sama lopputulos. Raskauden aikana ei ole vielä tarvinnut ja nytkin terkkari sanoi että jos tuntuu väsymystä niin voin ottaa mutta ei mikään pakko, että ruokavaliolla pääsääntöisesti yritän saada hemoglobiinia nousemaan.

Mutta nyt kahvitauolle ja sitten kotiin valmistautumaan iltaan. :)

- Hapsiainen ja Lyllervo 21+
 
Moi mammat!

Minäkin yhdyn muiden mielipiteeseen Matildan tilanteesta. Itsehän olen työpaikkani luottamusmies, kuten olin jo edellisessä työpaikassani, joten mulla on näistä asioista kokemusta ja koulutusta. Nyt pomosi kohtelee sinua väärin, ja jos itse vain haluat, luottamusmiehen kuuluu puuttua asiaan! Ainakin tuo kesäloma-asia olisi ihan hyvä selvittää. Tässä pätkä Vuosilomalaista:

4 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) lomanmääräytymisvuodella 1 päivän huhtikuuta ja 31 päivän maaliskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina;

2) lomakaudella 2 päivän toukokuuta ja 30 päivän syyskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina;

3) arkipäivällä muita viikonpäiviä kuin sunnuntaita, kirkollisia juhlapäiviä, itsenäisyyspäivää, jouluaattoa, juhannusaattoa, pääsiäislauantaita ja vapunpäivää.


Sekä toinen pätkä:

5 luku
Vuosiloman antaminen
20 §
Vuosiloman antamisajankohta

Vuosiloma annetaan työntekijälle työnantajan määräämänä ajankohtana, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi loman pitämisestä 21 §:ssä tarkoitetulla tavalla.

Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma). Muu osa lomasta (talviloma) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä.
Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa.

Jos loman antaminen lomakaudella aiheuttaa kausiluonteisessa työssä olennaisia vaikeuksia työnantajan toiminnalle, kesäloma voidaan antaa lomakauden ulkopuolella saman kalenterivuoden aikana.

Ja vielä:

24 §
Vuosiloman sijoittaminen työntekijän vapaajaksolle

Työnantaja ei saa ilman työntekijän suostumusta määrätä vuosilomaa alkavaksi työntekijän vapaapäivänä, jos tämä johtaa lomapäivien vähenemiseen. Kolme päivää tai sitä lyhyempää loman osaa ei saa ilman työntekijän suostumusta antaa niin, että lomapäivä sattuisi työntekijän työvuoroluettelon mukaiseksi vapaapäiväksi.

Työnantaja ei saa ilman työntekijän suostumusta määrätä vuosilomaa työntekijän äitiys- eikä isyysvapaan ajaksi. Jos työntekijän vuosilomaa ei voida äitiys- tai isyysvapaan vuoksi antaa 20 tai 21 §:ssä tarkoitetulla tavalla, loma saadaan antaa kuuden kuukauden kuluessa vapaan päättymisestä.


Tässä vielä linkki jos haluatte tarkemmin lueskella FINLEX

Eli kyllä se kesäloma pitää antaa jos sitä on kerennyt ansaita! Eikä tuota lakia voi tulkita mitenkään muuten. Ymmärtäisin vielä, että Matildan työ ei ole kausiluonteista, joten silloin ei voi senkään takia siirtää. Ja äitiyslomakin taitaa alkaa siellä syyskuussa joten sekää ei estä antamasta lomaa normaalisti lomakaudella.

Mene vaan Matilda jutteleen sen luottamusmiehen kanssa. Jos hän ei osaa auttaa, niin sitten voit soittaa suoraan liittoon. Siellä ollaan sitä varten, että autetaan näissä tilanteissa. Tiedän, että monesti olisi helpompaa antaa asian olla, ja varsinkin raskaana ollessa ei jaksaisi alkaa vääntämään tällaista, mutta itse olen ajatellut tuollaisissa tilanteissa että nyt vain kylmän rauhallisesti laitan asian viereille ja sillä sipuli. Me vaatimattomat suomalaiset ei edelleenkään osata aina vaatia meille kuuluvia asioita.

Pomosi on kyllä muutenkin varsinainen persläpi! Ihmisen irvikuva suorastaan. Olen itsekin ollut joskus muutaman vuoden töissä samankaltaisella pomolla, ja voin hyvin kuvitella tilanteesi. Ei muuta kuin tosi paljon tsemppiä, kohta pääset siitä eroon ainakin vähäksi aikaa! Ja kotona ollessa voit miettiä ja kuulostella tilannetta. Sinullahan on kaikki mahdollisuudet sitten auki, voit muuttaa suuntaa ja jättää tuollaisen taaksesi. Jos jotain olen elämäni aikana oppinut, niin sen että paha saa aina palkkansa - aina. Ja vaikka sinä et sitä olisi enää näkemässä, niin ansionsa mukaan hän jollain tavalla saa myöhemmin elämässään.

Se vielä tuli mieleen että kaivelkaa myös rohkeasti oman alanne TES:t (työehtosopimukset) esiin tai vetaiskaa luottamusmiestänne hihasta mitä tulee äitiysloma-, vuosiloma- tai palkka-asioihin! Se ei ole periaatteessa firmasta kiinni, maksetaanko äitiysloman ajalta palkkaa ja kuinka kauan, vaan se riippuu siitä minkä alan TES:ta noudatetaan. Esim. omalla alallani työnantaja maksaa palkaa 3 kalenterikuukauden ajan, eli sitten äitiys- ja vanhempainpäiväraha-hakemukseenkin merkittiin se kohta. Ja vielä TES:ta riippuu, maksaako työnantaja koko palkan ja hakee teidän puolesta äitiyspäivärahan itselleen, vai maksaako hän palkan ja päivärahan erotuksen ja te haette päivärahan. Molemmat tavat voivat myös olla vaihtoehtoisina, ja niistä sovitaan yhdessä työnantajan kanssa.

ON: Eilen oli sitten ensimmäinen lomapäivä, pärjäsinkin sitten ihan hyvävointisena loppuun asti. Nyt sitten nautitaan kesäloma, sairasloma ja perää syksyllä äitiysloma :) Tällä viikolla tosin maha ollut tosi kova ja pinkeä, välillä aivan vaikea olla. Soitin eilen neuvolaan ja kutsuivat heti käväisemään lääkärillä. Nyt oli lääkärillä jo toinen ääni kellossa. Viimeksihän se vähätteli huoltani supistusten suhteen ja antoi olettaa että turhaan ramppaan tutkituttamassa kohdunsuuta... No nyt sanoin heti ovesta tullessa että äitipolilta käskettiin soittaa ja tulla tänne heti jos supistaa tai on yhtään mitään, niin lääkäri oli niin samaa mieltä ja hoki että kaksosraskaudessa pitää suhtautua kaikkeen vakavammin.
Kaikki oli kuitenkin hyvin, ei kai siis syytä huoleen. Olo vain on aika inhottava, kotona vain makaan. Ilmeisesti joku kohdun kasvuspurtti kuten viimeksikin, napa ainakin on tasottunut kovasti parissa päivässä :D Ei oo enää edes siitä säälittävästi pikku "madalluksesta" tietoakaan.

Ituo 22+6
 
Heippa! Kävin tänään neuvolassa ja unohdin (onpa ihme juttu) kysyä vitamiineista. Osaako joku neuvoa että pitääkö jotain vitskua syödä? Meillä neuvolassa ei oteta hb:täkään kun ihan alussa. joten en siitä raudastakaan tiedä. Vointi on ihan hyvä ja virkeä.....työpotutusta lukuunottamatta:) Devisolia olen ottanut keväällä yhden tabletin mutten näin kesällä enään..
Se ois 9 työpäivää vielä ennen lomaa. Juhannuksena "saankin" tehdä 12 tuntisia päiviä että ei sen kummempia juhannus suunnitelmia:)) Tänään sain kelan paperit ja kovasti mietin varhennettua äippälomaa. Tiedän jo etten missään tapauksessa kestä töissä normaaliin aikaan asti. Nyt jo olen joutunut pari kertaa sairauslomalle päänsärkyjen takia.Enpä ota mitään stressiä,kesäloman jälkeen katselen tilannetta ja jään suosiolla pois,jos en kertakaikkiaan jaksa. Helpompaa se on työkamuillekin ettei niiden tarvi vaihdella vuoroja ja arvuutella pääsenkö töihin vai en.
Kuullaan taas:wave:
T: Osmiina ja Osteri-Ossi 22+2
 
Kiitokset tsempeistä! :)

Sain nyt muutaman päivän saikkua ja mulla onki kolme vapaata sit siihen perään. Sanoi, että jos maanantaina ei ole yhtään parempi niin mennä takas sen vastaanotolle. Pissaki katottiin ja puhdas oli. Ihan siedettävää tää on liikkuessa mut heti kun vähän istahtaa, niin alkaa hillitön juiliminen.

Kaikille tsempit, jotka jonkin vaivan takia kärsii! :D
 
Juhannuksena käydään varmaan mökillä, tai jos on sateisempaa, niin grillaillaan kotona. Ei oikein huvita hirveästi lähteä huonolla kelillä tämän mahan kanssa hyttysten syötäväksi…

Joanmi jos niitä vasta-aineita löytyy, niin sitten vissiin selvitellään tarkemmin, että mikä vasta-aine on kyseessä ja seuraako siitä jotain haittaa sikiölle. En ihan tarkkaan tiedä itsekään… mutta olisiko, että joku 0,1% näytteistä vaan se löytyy. Eli tarkoittaa noin 60 äitiä vuodessa. Tosi harvinaista on, mutta niin helppo seuloa ja vauvan kannalta tärkeä asia, että kannattaa tehdä :)

Vauvan kanssa ruokakaupassa jos autoon lykkää turvaistuimeen, niin voi olla helpointa ottaa se koko turvaistuin mukaan kauppaan. Meillä ainakin nukahdettiin tosi nopeasti autossa, joten ei tarvinnut sitten kauppareissun ajaksi herättää, kun nukkui siinä kaukalossa. Tai sitten jättää kaukalon autoon ja laittaa vauvan niihin kaupan kärryjen kaukaloon :)

Shenda :hug: jaksamista ja toivottavasti lepäily auttaa!

osmiina ihan multivitan raskausvitamiini on ainakin hyvä perusvitamiini. Jos hemoglobiini on laskenut sinne lähemmäs sataa, niin sitten rauta (esim maltofer, obsidan, retafer…), mutta siitä ne yleensä mainitsevat neuvolassa. Maitohappobakteereja napsin itse lisäksi, ne eivät ole välttämättömiä, mutta auttavat minulla mahan toimintaan. Lisäksi niistä on hyvin epävarmaa näyttöä, että saattaisivat estää allergian puhkeamista tulevalla vauvalla. Kaikki keinot käyttöön ;)

Iloista viikonloppua!
 
Hei kaikille! Pitkästä aikaa. On mennyt tässä lomaillessa aika, ei ole tullut koneella liiemmin istuttua. Oli aika urakka lukea kaikki kirjoitukset läpi, täällä on niin aktiivista porukkaa :D hyvä niin. En vaan muista mitään mihin meinasin kommentoida!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Ompas monet saaneet sukupuolesta lupauksia :heart: Kaksoistyttöjäkin tulossa, vautsi :p

Meilläkin oli rakenneultra reilu viikko sitten (viikoilla 20+6). Kaikki oli onneks hyvin pienellä! Painoarvio oli 370g. Koko vastasi 21+6, mutta keskiarvo oli kuitenkin 20+5 :confused:
Ihan mukava ultraaja oli. Ei meinannut vaavi suostua kääntymään, joten sukupuoli jäi vähän epäselväksi. Mutta sen minkä ultraaja näki, arveli tyttöä :heart: Joten listaan saa päivittää sen tyttölupauksen :)

Käytiin etelä-suomesta ostamassa farmari autokin, kyllä tykkään! VW passat vm-04.

Kela neuvola olikin sitten tänään. Paperit laitoin menemään palkanlaskuun tänään. Sain -09 vasta vakkaripaikan, joten sinä vuonna olin vaan ½vuotta töissä, niin piti hakemukseen sitten laittaa se palkkatulojen mukaan maksettava... Eikö sitä saa mitenkään 2010 tulojen mukaan?? tuleeko se aina edellisten 6kk tulojen mukaan?

Neuvolassa kaikki oli ok. Laittoi lähetteen sokerirasitukseen, se olis sitten edessä 1.7, kauhulla odotan :x Sf-mitta meni käyrän yläpuolelle, oisko ollu 23cm. Sykkeet oli 147. Hemppari pysyny vieläkin yli 120, niin ei tarvii rautaa onneks syödä. Paino ei ollut vieläkään noussut onneks yhtään, eli vieläkin oon noin -5kg lähtöpainosta.

muoks. Matilda jaksamista sinne! Kauhee työpaikka. :(

Niiskuneiti ja tyttönen(?) 22+0
 
Viimeksi muokattu:
Pantalaimon ja muut sairaslomaa pohtivat
kolmenmutsi aika hyvin jo sano tuosta :) Ite jäin saikulle rv.30 ku töissä olo alko olla tuskasta, hommat hiastu ja niihin meni niin kauan aikaa, piti istahtaa levähtämään aina välissä ku alko mahaan käymään, supisteli siis. Vajaakuntosena ei ole mitään järkeä olla töissä, siitä kärsii työkaveritki ku joutuu tekemään "toisten" hommia ku toinen ei pysty/jaksa/kerkee... :whistle:

niiskuneiti
Meillä kelassa sanovat et kyllä ne yleensä siellä kattoo ne palkat silleen et ne on hakijan kannalta paras vaihtoehto. Kannattaa menn kelaan ja kysyä sieltä, osaavat varmasti neuvoa parhaiten miten kannattaa tehä :)

Vauvan kanssa ruokakauppaan
Me ainaki tehtiin aina esikoisen kanssa niin et vauva oli kaukalossa, monesti nukahti siihen niin oli näppärä napata kaukalo vain autosta mukaan :)
Tietenki sitten jos oli pitempi kauppareissu kyseessä, että oltiin ihan ostoksilla, niin sitten poika oli vaunuissa. Kauheen pitkää aikaahan vauvaa ei kannata kaukalossa piettää ku ei ole hyväks selälle.

osmiina mietti vitamiineja
Mulla on kummanki raskauden ajan ollu käytössä ihan tavallinen a-vitamiiniton multivita :)
Sitten ku on rautaa tarttenu lisäks niin sitten otin raudan käyttöön. Esikoisesta tarttin rautalisää vasta rv.29 ja ainakaan vielä ei ole ollu tarvetta ku hb:t on ollu hyvät koko ajan.
Mä uskon et jos syö monipuolisesti niin tommonen a-vitamiiniton multivita esimerkiks riittää :)

Mä otan lisäks tosin kalaöljykapseleita, ku kalaa tulee syötyä jotenki aika vähän. Ja sitten maitohappobakteerikapseleita, pitää kans mahan kunnossa ja ite voisin väittää et oon sairastellu vähemmän ku oon noita käyttäny siitä asti ku esikoista ootin. Tosin en ole töissä ollu niin saattaahan seki vaikuttaa... Mut ja tosiaan sanotaanhan sitä et saattas olla jotain tekemistä allergioiden ehkäsyssäkin... Meillä poika on kans saanu 2kk ikäsestä asti muistaakseni relatippoja.

Ai niin osmiina
Mä ennemmin hakisin saikkua jos et töissä pysty olla, se äitiyslomahan sitten lyhenee sieltä toisesta päästä. Ja sitähän varten se sairasloma on jos ei töissä pysty olla...


Talvicci ja Torsti rv.26+0 :heart:
 
Tässä vielä Kelan sivuilta vanhempainpäivärahan määräytymisperusteista:

Päivärahan määrä lasketaan pääsääntöisesti henkilön verotuksessa todetun työtulon perusteella. Työtulona käytetään vanhempainpäivärahakautta edeltäneenä vuonna verotuksessa vahvistettuja työtuloja, esimerkiksi vuonna 2011 alkavassa vanhempainpäivärahassa käytetään verovuoden 2009 tuloja.

Jos työtulot ovat ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista olleet olennaisesti eli yli 20 prosenttia suuremmat kuin verotuksessa todettu työtulo, voidaan perusteena käyttää vanhempainpäivärahakautta edeltäviä tuloja.

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.
 
Matildalle ihan hirveesti tsemppiä töihin :hug: Kuulostaa ihan hirveeltä toi sun tilanne!! Saikkua vaan jos lomat katoaa :)

Juhannus menee töissä :) eka juhannus ikuisuuteen, että en lähde mihinkään mökille ja ylipäätään oon töissä, mutta tuleepa hyvät lisät :) Tai siis pitää nyt kattoo miten toi mun selkä jaksaa voisin ottaa sen puheeksi ens viikon neuvolassa.. Eli siitä pääsenkin aiheeseen selkäkipu :( Tosiaan pari viikkoa ollut työpäivien jälkeen selkä kipee tuolta vähän oikeen lapaluun alta, kipu siis niin kova, että en pysty edes sohvalla istua, vaan pakko maata selällään tai vasemmalla kyljellä. En oikeen osaa sanoo, että onko rasituskipua vai meneekö sielä joku lihas kramppiin. Sitten aina kun seuraavana päivänä herää, niin ei taas ole mitään kipua, mutta taas alkaa sitten työpäivän viimeisten tuntien aikana kipu tulemaan ja viimeistään kotiin päästyä kipu on jo sietämätön ja taas seuraavana aamuna se on poissa! :(

Ensi viikolla tosiaan on kelaneuvola käskin ton mieheni sinne mukaan, koska jotenkin tuntuu, että noi kela-asiat on mulle ihan täyttä hepreaa, joten sanoin miehelle, että on parempi senkin olla mukana kuuntelemassa, koska luultavammin multa menee jotain ohi kuitenkin :LOL: Mulla justiinsa toi keskittymiskyky ei ole mikään paras mahdollinen :p

ainiin Talvicci kiitos paljon tosta listasta, nyt vasta tajusin oikeesti paljon sitä tarvii hankkia tavaraa.. :D Tosin osa tavaroista tuntu mun mielestä aika turhalta... Me oikeestaan olla mitään hakintoja vielä tehty.. ei ole tuntunut vielä ajankohtaselta.. Tosin turvakaukaloo mennään kai huomenna sovittaa autoon :)

Ääh.. jotenkin on kauheen ärsyyntynyt olo, en vaan tiedä miksi :/
 

Yhteistyössä