~ Lokakuun lapsoset kesäkuussa ~

Terhille ja sairaslomalaisille jaksuja:flower:

ällovaroitus:
Mietin et onkohan ihan normia kun multa "valuu" jotai kirkasta limaa isoina "klontteinä", nyt pari päivää tullut (oikeesti, 2 lasta enkä kyl tällaista muista niiltä ajoilta..)
Ei siis mitään veristä/veriviiruista vaan ihan läpinäkyvää hyyteloä:x
Mitään tulehduksia ei pitäs olla eikä siis mitään oireita sellaiseen.....
 
Neiti81: Mulla on ollut tässä raskaudessa ehkä vähemmän valkovuotoa kuin esikoisen odotuksessa, mutta ajoittain saattaa tulla aika paljon kuvailemaasi ällöä.

Terhille stemppiä, toivotaan, että vauva pysyy mahassa mahdollisimman pitkään ja saat itse aikasi kulumaan.

Tänään oli lääkärineuvola, eipä siellä mitään ihmeellistä. Verenpaineet mulla on matalat, töissä niitä olen mittaillut ja viimeksi olivat 95/58. Tekeehän se ajoittain aika huteran olon, mut eiköhän ne ala tuosta loppua kohden noustakin. Paino oli viime neuvolasta laskenut kilon, eikä mikään ihme, sillä meillä on ollut töissä ihan hirveä kiire. Vielä yritän heinäkuun ainakin jaksaa, mut kyllä on välillä kroppa kovilla. Kohdunkaula ja kohdunsuu olivat ennallaan ja sf-mitta (26 cm) kulkee esikoisen tapaan yläkäyrällä.

Lisse ja Ilona 26+1
 
Maidon luovuttaminen: Esikoisen aikana luovutin maitoa. Olihan siinä hommaa, mutta kun oli vain vauva, niin sitä aikaakin oli. Minulta tulee aina runsaasti maitoa, luovutin jotain 6-7dl/vrk.. Tyhjät pullot tuotiin kotiin ja haettiin samalla täydet.

Kantaminen: Olen henkeen ja vereen kantoliinan kannalla. Kuopus oli viimeisen kerran liinassa 4 vuotiaana, kun olimme Lontoossa. Hyvin jaksoin kantaa monta päivää ja kulkeminen oli vaivatonta (vrt. rattaat). Pikkutyttöjen ollessa pieniä tuli kannettua molempia yhtäaikaa, toinen edessä ja toinen takana.. Oltiin me kyllä aikamoinen näky :D

Selkävaivat: Ovat iskeneet tännekin. Kolmatta viikkoa on nyt oikea jalka temppuillut, koko ajan menee pahemmaksi. Useana iltana kävelen kyynersauvoilla, kun jalka ei kanna. Lannerangassa on hermo puristuksissa.

(.)
Huomenna on "pelottava" käynti äitipolilla. Nimittäin lääkäri ottaa kantaa noihin sokeriarvoihini. Jotenkin olen asennoitunut siihen, että insuliinit tulee. Ja toisaalta myös toivon sitä. Koska minulla on mittari kotona, niin olen mittaillut muutamia ylimääräisiä kertoja, kun on ollut outo olo. Poikkeuksetta sen taustalla on ollut korkea verensokeri. Toivottavasti lääkäri ultratessaan viitsii katsoa myös sitä vauvan vatsalaukku asiaa, niin ei tarvitsisi sitä odottaa viikkoa. Ja saa kyllä ottaa kantaa tuohon jalka-asiaankin.. Taidan tarvita jo listan, että muistan kaiken :confused:

Sairaslomaani lääkäri jatkoi jo viime viikolla, se on nyt elokuulle. Eli kesälomani jäi sairasloman alle. Tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että kun ensi vuonna on töihin paluu, niin lomapäiviä on 56 odottamassa. Meillä kuluu 5 lomapäivää viikossa, eli lomaa on ruhtinaalliset 11 vkoa edessä äitiysloman päälle. Toki tästä osan jätän talveksi, mutta esim 8 vkoa äitiysloman päälle voisi olla aika kiva lisä. Tai sitten olen isäkuukauden ajan töissä ja pidän nuo viikot vasta sen jälkeen. Saisi sitten olla pidempään kotona, kun syksyllä koulut alkavat. Kaksi tällä hetkellä nuorinta ovat silloin eka- ja kolmasluokkalaiset ja vauva olisi melkein vuoden vanha, kun palaisin kunnolla töihin. Vaikka näin minä muutama yö sitten unta, että tämä vauva oli minulla sylissä ja esikoisen kummitäti kommentoi minulle että "sulla on toi maha taas kasvanut.." :whistle: :rolleyes:

Dreamer rv 23+5
 
Kiva kuulle terhinki kuulumisia :wave: Jaksamisia sinne makoiluun ja vauvalle käsky pysyä mahan suojissa kasvamassa vielä!

Branwenille myös :hug: Nyt vaan lepoa, vaikka ei se varmasti aina niin helppoa olekkaan ku on se viikariki siellä kotona...

Sairaslomalaisille vaivojen kanssa :hug:

Neiti
Eihän se vaan voi olla spegua? :D

Maidonluovuttamisesta...
Meillä on synnärille matkaa 90km, niin en tiiä miten täällä onnistuu. Esikoisen aikaan maitoa olis varmasti riittäny muillekki...
Kuinka tarkkaa ja vaativaa hommaa se on, hugienian ja kaiken kanssa... Osaisko joku kertoa kokemuksia tarkemmin... :)

Imetystyynyn tms. hankkimista miettiville vinkkinä et ainakin meillä oli lidlissä semmosia isoja tukityynyjä myynnissä. Hintaa 12,99e :wave: Ite olisin varmasti tommosen ostanu nyt ellen olis semmosta isoa alvin tukityynyä/imetystyynyä jo ostanu käytettynä :)


Talvicci ja Torsti rv.27+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Jaksamista kaikille sairastajille! :hug:

lääkärineuvolasta jännä lukea, ku toisilla on sielä katottu painot ja kaikki nää mitkä normineuvolassaki katotaan. Ite ku kävin eilen nii oli taas sellanen n. 10 minuutin käynti, jonka aikana se lekuri kysyi vaan et miten on mennyt, käski ottaa housut pois ja mennä siihen tuoliin makaan ja sitte ultralla mittas kohdunkaulan pituuden ja mahan päältä kattoi pikku-ukon mitat ja antoi painoarvion. Sitten vaan kiitos ja näkemiin. Mulle jäi jotenki huono maku suuhun tosta käynnistä, ku tuntui, et ois ollut ihan hirvee kiire ja ettei suunnilleen ehdi edes vastata jos mä haluisin vaikka kysyä jotain. : / Positiivista kyllä, pikku-ukko oli jo arviolta kilonen sintti. Oli kuulemma hiukan isompi ku viikot sanoo, mutta ihan jonkun pari/kolme päivää. Mutta siellä köllötteli ja voi jessus miten isolta se näytti ku muistelin miten pieni se oli sielä rakenneultrassa kuukausi takaperin. :heart:

Musta on tullut vähän laiska kommentoija tänne, monesti pitänyt jotain laittaa, mutta sitten aina ajattelee vaan et huomena sitten. :D Sit kun en jotain tee heti ja samantien niin se unohtuu. Täällä alkaa oleen jääkaapin ja pakastimen ovet täynnä erinäisiä muistilappuja, kun on ollut pakko alkaa kirjottaan KAIKKI ylös, kun muuten unohtuu ja jää tekemättä. :D

Maidosta mulla on kanssa muutaman viikon tullut sillain puristamalla, mut nyt on alkanut välillä valumaan muutama tippa ihan puristamattakin. Mies vaan ihmetteli yks päivä et mitä ihmettä mun yöpaidalle on tippunut kun oli tissin päässä kolme sormenpään kokoista läikkää. :D Onneks ei vielä rintsikoista sentään läpi tule, ainoastaan sillon paita menee sotkuun jos ei oo rintsikoita välissä. :)

Ja noista rintsikoista muuten osaisko joku suositella jotain liikettä missä myytäis hyvälaatusia ja isoja? Kun täytyis taas ostaa uudet ja noista "normikaupoista" alkaa koot loppuun ihan kesken... :D Oon kattelut joitain nettikauppoja, mut en sellasista uskalla oikein tilailla, kun oon varma et ne on kuitenkin liian pieniä tai isoja. Tarttis aina päästä koittaan. :)

8 viikkoa äitiysloman alkuun, voi ääk ja kääk! Mihin tää kesäkuukin katosi?

pipituuna & pikku-ukko 27+0 poksutipoks. :heart:
 
Sairaslomalaisille paljon jaksamista ja ennenkaikkea Terhille jaksamista ja tsemppiä. Onneks tilanne pysyny kuitenkin samana:hug:

Maidontulosta:Mä en ole huomannu että tulis mitään. Mulla kävi niin että lopetin esikoisen imetyksen hänen ollessa reilun vuoden eli viime vuonna suunnilleen näiihin aikoihin. Mulla ei maidon tulo loppunut rinnoista vasta kun aloin odottaa tätä toista. Sitä tuli ihan kunnolla eikä tarvinnut edes paljoa puristella:rolleyes:

Selkävaivosta:Täälläkin yksi selkävaivainen ilmoittautuu mukaan. Eilen illallakin oli alaselkä niin tulessa että mietin jo että helkkari sentään, onko nää jotain supistuksia. Niitäkin eilen illalla oli. Ihan kivuttomia mut epämiellyttävän tuntusia.

Eilen oli sitten neuvolakäynti ja kaikki oli periaatteessa hyvin. Sain Kelan paperit ja tunnukset netissä täytettävään synnärin esitietolomakkeeseen, jossa saa niitä synnytystoiveita ym. ilmoittaa. Tänä iltana olis tarkotus laittaa kelapaperit ja vakuutuspaperit kuntoon.
Paino:+700g/viikko:rolleyes: (Pian 10kg tullut nyt raskausaikana yht.)
Hb:128 (122)
Verenpaine: 120/78
Pissa: puhdas
Syke:140
Liikkeet:++
SF-mitta:23,5 (tasasesti kulkee ylintä käyrää)
Ja sitten neuvolatäti oli saanut napattua siihen terveyskeskuslääkärin katsomaan kohdunsuuntilanteen. Mullahan on ollut noita selkäkipuja ja supistuksia. en saanut edelleenkään selvyyttä että millaiset supistukset ovat vaarattomia ja mitkä ei. Tuo terveyskeskuslääkäri ei sitten löytänyt kohdunkaulaa juurikaan ja sanoi että pehmeeltä tuntuu. Sanoi kuitenkin ettei ole varma asiasta ja sain uuden ajan ensi viikon torstaiksi neuvolalääkärille. Nyt pitäis ottaa rauhassa vaan ja vältellä sellasta mikä aiheuttaa noita supistuksia ja selkäkipuja. Ja jos ensi torstaina havaitaan että kohdunkaula on lyhentynyt tai pehmeä niin joudun lepoon. Että näin. Mä vähän ympäripyöreesti valaisin tätä mun työtilannetta neuvolatädille ja hän sanoi että heti jos tuntuu siltä niin kirjoitetaan sairaslomaa. En nyt välttämättä haluais vielä jäädä mihinkään sairaslomalle. Oon odottanut tota mun kesälomaa ja ajatellut että saan lepäillä silloin ja jaksan sitten rutistaa viimeset viikot töissä ennen äitiyslomaa. Mulla on niin ristiriitaset tuntemukset nyt kaikesta. Mä haluaisin hoitaa nää mun työjutut pois ennen äitiyslomaa mutta kun tää raskaus on töissä vaan iso ongelma ja haittatekijä eräiden mielestä niin on jotenkin vaikeaa. Tällä ex-pomollani on sellanen asenne että mun täytyy hoitaa nää työjutu nyt ennen äitiyslomaa koska kukaan muu ei niitä pysty hänen mukaansa hoitamaan. Että vaikka olen raskaana niin reissuun on mentävä ja palaverit pidettävä. Jotenkin tuntuu nyt että nuo elokuun reissut jää meikäläisen osalta. Hoitakoon kuka hoitaa tai jääköön hoitamatta. Ja musta tuntuu etten jaksa nyt enää tätä stressiä mikä täällä on. Olen siis töissä nyt vaikka saisin olla kotona. No, päivä kerrallaan.

Matilda ja vauveli 23+3 tai jotain sinnepäin
 
helmiäistenäiti tervetuloa, lisäsin sinut listalle :wave: kerrotko vielä iän ja synnärin sekä tyttö/poikaolon tai -lupauksen, jos tahdot ne tuohon näkyviin. Ei toki ole pakko :) Kerhoa ei ole eikä ole tullut sellaisesta puhuttuakaan vielä :)

Dreamer ihme lääkäri on, jos ei samalla viitsi sitä mahalaukkua vilkaista :hug: Ja ihana tuo uni, ai mikä vauvakuume… :D

Kiitos jaksuista, kyllähän tämä korvien väliin lähinnä käy, kun mitään ei oikein saa tehdä… Mutta pienen parhaaksi tietysti. Ja miehen suojeluvietti on saanut yhden ylikierroksen, eilenkin töistä vielä tekstaili, että et sitten tee mitään :heart: :D Siihen kyllä vastasin, että kyllä äiti… ;) Päätin, että nämä pari viikkoa ennen auttajien lomia saavat meillä olla telkkariviikkoja, eli pari kertaa päivässä tökkään esikoisen katsomaan nauhalta piirrettyjä ja makaan samalla itse. Meillä ei muuten telkkaria juurikaan katsota, joten ei se esikoinen tästä pilalle mene ;)

Alkoi muuten oikeasti pelottaa, kun kuulin tuon rv 26+ annetun arvion, että vauva on jo 1200g :O Että minkäkokoinen se sitten syntyessään on… Vastasi tosin kaksi mittaa kolmesta viikkoja 27+4, ja eikös se painoarvio lasketa juuri noiden mittojen kautta? :confused: Ja sekin alkoi pelottaa, kun mitat vastasivat 27+4, 27+4 ja reisi oli vain 26+0. Että kasvaako nyt sitten jotenkin väärin… Esikoinen oli syntyessään 3340g, vaikka meni yli lasketusta. Jotenkin olin ajatellut, että tämäkin olisi kirppuinen, mutta mitä tuo painoarvio nyt sitten meinaa… Minkä kokoisia teidän vauvelit ovat olleet arvioissa tai syntyessään?

Matilda nyt sitten otat rennosti! Ja kotiin lepoon heti kun vaan pääset, nyt kun olet leikkimättä asialla ja lepäät kiltisti, niin voi olla, että et täyslepoon joudukaan, saati sairaalaan. Jaksamista ja hyvä, että tilanne katsottiin ja pääset pian uudelleen tarkistuttamaan tilanteen :hug:

Branwen ja Sissi 27+0 *poks*
 
Neiti
Eihän se vaan voi olla spegua? :D
:LOL::LOL::LOL::LOL:
No siis toi on sellasta ihan läpinäkyvää hyytelöä..:confused:
Ei se kyl ennen ole sellasena ulostullut:D
Ihanaa ku Omasta kropasta alkaa tulla kaikkee epämäärästä ulos :LOL:
Sit ku alkaa tukkaa näkyä ni on vissii jo kiire:LOL:

Maidonluovutuksesta, esikoisesta en luovuttanut (oli verenp. lääkitys) mutta kuopuksesta luovutin 2kk, yhteensä 12,5l luovutin siinä ajassa, eli maitoa tuli reippaasti :D Jouduin pumppaamaan jo muutenkin halkion takia niin samallahan se meni :)
toki luovutan taas jos maitoa tulee, mutta JOS nyt kilpirauhasissa on vikaa niin sittenhän saan lääkätyksen enkä saa (?) luovuttaa(?)

Painoarvioista, mulla esikoisen painoarvio ultralla oli n. 3kg, 2 pvää ennen kuin syntyi. Tyttö oli 2905g, kuopuksesta oli arvio n. 3kg:a mutta lekuri sanoi heti ettei saanut mahaa mittailtua, niin arvio on hiukan alakanttiin. Neuvolassa täti aavisteli käsikopelolla että n. 3,4kg ja 51cm... nooh, hyvin täti tiesi! tyttö oli 3420g ja 51cm:LOL: Sanoi että kyllä hän aina ultrat päihittää kun on kymmeniä vuosia tollasia pieniä pyllyjä mahanpäältä tunnustellut :D:LOL:

Matildalle jaksuja lepäilyyn.
Onpas muuten monella jo annettu käsky ottaa vähän rennommin....
Mullahan ei uudelleen synnyttäjänä ole mitään sisätutkimuksia tehty kuin rv 10 viimeksi....
Tosin esikoistaki käynnistettiin 2 vkoa, kuopus oli kohdussa aina rv 41+5 asti, että eiköhän tässä mennä marraskuulle ja lujaa niin ei mitään hätää :D :D :D:LOL:


(.)
Turvottaa :(
kilo eilisestä tullut:kieh:
En tiedä mitä alkaisin tehdä turvotuksen kanssa.. :(

T.Neiti+Kihuli 24+...........3?
Kamalaa ku ei muista viikkojaan....:LOL:
 
Branwen Täällä ei annettu minkäänlaista painoarviota esikoisesta. :O Menin siis synnyttämään ihan yllärinä, vähän jännitti millainen jötikkä sieltä tulee, mutta 3,5 kilon paikkeilla se paino oli, 2 viikkoa etuajassa tuli, että ihan hyvä niin. Laskettuna aikana se olis ollut vissiin nelikiloinen...
Jos sua arveluttaa noi painoarviot niin ota ne asiaksi neuvolassa, kyllä ne siellä osaavat kertoa. :)

Onko niillä Kelan papereilla muuten joku kiire? Siis jos en saa niitä ennenkuin seuraavassa neuvolassa heinäkuun lopulla?? Silloin viikkoja olis jotain 27-28... Mutta tuntuu vaan nyt olevan sen terkkariharjoittelijan kanssa niin vaikeeta etten mä niitä vissiin oikeesti tuu saamaan ennen neuvolakäyntiä. :O

Apua, mun olis tehnyt mieli kommentoida vielä vaikka mitä mutta kello onkin noin paljon ja mun pitää mennä toimistolla palaveriin vaikka oonkin saikulla. :O
Palaan myöhemmin.

- Hapsiainen ja Lyllervo 23+
 
pipituuna: Changesta olen saanut aina hyvät liivit ja palvelu on ollut erinomaista. Nyt uskaltauduin tilaamaan netistä kahdet imetysliivit, ja molemmat istuivat kuin hanska! Ostin HotMilkin ja Bravadon, jälkimmäiset ovat pehmeämmät ja joustavat hyvin. HotMilkillä taas on tosi nättejä ja naisellisia liivejä, mutta tukevat hyvin isoakin povea. :)

Branwen: Mä kävin esikoisesta ultrassa rv 28. Vastasi silloin täysin viikkoja muuten, mutta reisiluu oli ihan samalla tavalla n. viikon verran "jäljessä". Sama juttu oli tässä toisessa raskaudessa jo rakenneultrassa, eli reisiluun mitta vastasi pienempiä viikkoja kuin muut mitat. Lääkäri lohdutteli silloin esikoisen aikaan, että mittavirheet on yleisiä. Kyse on usein millimetrin tai parin heitosta, mikä saattaa antaa montakin päivää eroa. Virhemarginaalithan noissa on aika isot, eli normaalia heittoa saa olla useita päiviä, jopa yli viikon. Esikoinen oli syntyessään ihan sopusuhtainen kaveri, ja on edelleen. :D

Terhille paljon tsemppiä! :hug: Kurja juttu, ettet pääse tyttösi rippijuhliin, mutta tärkeintä on nyt, että vauva saa mahdollisimman pitkään kasvaa masussa.

Maidonluovuttamista olen miettinyt itsekin. Esikoisen aikaan se jotenkin jäi, mutta jos nyt maitoa tulee samaan tahtiin, eikä tämä kakkonenkaan innostu pullottelusta, niin mieluummin pumppaan sitä maitoa jollekin tarvitsevalle kuin heitän pakkasesta roskikseen. :ashamed: Hygienian kanssa saa varmaankin olla tarkkana, mutta toisaalta pitää ne pullot ja pumppu steriloida kuitenkin, joten eiköhän se luovutuksenkin yhteydessä onnistu.

ON: Huomenna on toinen sokerirasitus, plääh! En tiedä miten selviä juomatta tällaisella helteellä. :(

Mulla on nyt alkanut seisomaan noustessa ja kävellessä vihloa tosi inhottavasti aivan alavatsalla. Onko nämä nyt niitä kuuluisia liitoskipuja? Ei mun mielestä tunnu niinkään kohdun seutuvilla vaan jotenkin vähän alempana. Esikoisesta en muista lainkaan kärsineeni liitoskivuista, joten ne on ihan uusi tuttavuus. Inhottavaa, jos alkaa jo näin aikaisin!

-Pantsu ja typy rv 26+2
 
(.)
Vauvalla on kaikki hyvin! Vatsalaukku oli hyvin näkyvillä, sitä ei tarvi enää murehtia. Painoarvio 680g, viikkoihin nähden on isompi. Reisiluu oli reilua viikkoa pidempi muihin mittoihin nähden, pitkää vauvaa veikkasi lääkäri. Insuliinit aloitettiin, ihan kuten arvasinkin. Ja siihen sitten kuulemma liittyy se, että täysiaikaiseksi ei päästetä. Kerta se olisi ensimmäinenkin, kun meikäläinen ennen laskettua aikaa synnyttäisi :D Mutta mun säkällä synnytystä ei käynnisty..

Dreamer75, rv 23+6
 
hellurei!!

tervetuloa mukaan helmiäistenäiti :flower:

hei kaikki muut selkäkipuiset!! oonko mä ainoa jolla tuo kipu ei ole alaselässä, vaan ylempänä?? :eek: tarvii varmaan taas kohta käydä makuulle, kun ei taas pysty istuu :/

Dreamer75 Mä oon myös miettinyt tota kantoliinaa/reppua.. :) varmasti helpottaisi esim. kaupassa käyntiä silloin, kun mies ei ole mukana.. :) Voin vaan kuvitella miltä olet näyttänyt kahden muksun kanssa, kun toinen edessä ja toinen takana :LOL:

Liikkeistä Meidän poju on tosi kova liikkumaan, liikkeet on alkanut näkyä jo mahan päällekin. :) Tälläkin hetkellä hirvee vipellys tuolla menossa :) Myös selkeä päivärytmi on kehittynyt. :)

Ainii... taisin bongaa ekan hikan eilen :heart:
 
RR
Neuvolalääkäri takana, sairasloma jatkuu nyt 20.7 asti, jolloin mulla alkaakin 2 viikon vika jakso kesälomasta.
Paino arvio vauvasta oli 924g ja on päivän isompi (26+2) kuin viikot, eli hyvin tasaisesti kasvaa ja kehittyy :heart: Jos näin menee loppuun asti, niin painoarvio laskettuna aikana on 3,5kg. Mulla oli kaikki ok, verenpaine,pissa, kohdunsuu jne. Selkä ja käsi vaan vihoittelee, jonka takia sairaslomaa tulikin.
Syke oli Viltsulla 130 ja kohdunpohjankorkeus oli 23cm. Keskikäyrällä siis mennään :)
Tänään on iltapäivällä vielä kättärillä diabeteshoitajalla käynti, katsotaan mitä sanoo, olen nyt kerran viime viikolla ja kerran tällä viikolla mitannut sokereita, mutta en oikein osaa tulkita noita. Kohtahan se selviää.

Tsemppiä särkyjen, turvotuksien kanssa painiville sekä sinne sairaalapetiin kanssa. Toivotaan, että pikkuinen pysyy yksiössään vielä pitkään :)

RR ja Viljami 26+1 :heart:
 
RR
Dodii, nyt on diabeteshoitajallakin käyty. Mun pitää syödä enemmän ja listätä vielä yksi iltapala ohjelmaani eli luvan kanssa saan ns. yösyödä :LOL:
Mulla on ainoana ongelmana aamun eka arvo, joka on ollu kaikilla mittauskerroilla 5,8. Jos ei saada sitä ensi keskiviikkoon mennessä laskemaan alle 5,5 tuolla lisäiltapalalla, niin mulla aloitetaan insuliinihoito, eli pistäisin jatkossa vain iltaisin.
Tuli jotenkin hyvä mieli, että ei noi mun arvot nyt niin sekaisin olletkaan, vaan itseasiassa ihan ok olivat, kun ruoan jälkeisetkään arvot eivät mulla kohoa yli 7,0. Herkuttellakin kuulemma saan, merkitsen ne vaan tohon omaseurantavihkoon ylös.
Nyt mittaan 5 aamuna viikossa ja 2 koko päivänä noita sokereita ja katsotaan miltä näyttävät.

RR
 

Yhteistyössä