~ Lokakuun lapsoset kesäkuussa ~

Jaahas, joudun sitten minäkin sokerirasitukseen, meillä ei sitä automaattisesti tehdä kaikille mutta tänä aamuna neuvolassa pissanäyte hälyytti :( . No, hyvähän se on että tarkastavat.
Paino on vielä lähtöpainosta -1 kg, paineet 112/60, hemoglobiini 120 ja sf-mitta 23. Että mikään muu ei anna aihetta sokerirasitukseen ku tuo sokeri pissassa... 30.6. sitä sitten mennään juomaan herkkujuomaa ;)

Viime viikon neuvolakäynnillä mitattiin ekaa kertaa sf-mitta joka oli 25 ! onko se jotenkin paljon näillä viikoilla?.. (24+) aiemmista se on ollut molemmista 20 samoihin aikoihin.. Nyt sit sain seuraavan ajan 3 vkon päähän.

Vaavi potkii paljon enemmän kuin mitä aiemmat kaksi. Johtuneeko asennosta vai mistä mutta välillä tuntuu että ois edes hetken paikoillaan. Tuntuu et olen turvonnut kuin valas :ashamed:

Tänään ostin vaunut odottamaan, Gesslein swingit seisovat nyt meillä odottelemassa tulokasta. Tärkeintä meillä oli että ne saa mahdollisimman pieneen tilaan että autoon mahtuu muutakin tavaraa. eikä autoa vaihdeta ;) Saatiin ne hankittua tampereen reissulta. Mutta ihanaa olla taas kotona ja päästä omaan sänkyyn =)

Mäkin muuten olin vatsataudissa, viime viikolla. Ei kiva! Mutta onneksi jo ohi.

donna80 sekä "kaisa" 25+2

Heipparallaa!!

Täällä tänään neuvolassa käyty, kaikki on niinkun pitääkin eli:

Paino: +490/viikko :ashamed:
Turvotus: -
Paineet: 136/67
Pissa: puhdas
Hb: 131
sf: 19
TUPAKKA PYSYNYT NOLLASSA!! =) (sain terkkarilta tosi paljon kehuja)
Sykkeet: 135
Liikkeet: ++

sain myös kelapaperit nyt.. Heinäkuussa olisi sitten sokerirasitus ja lääkäri.. :)

ahahaha.. Huomasin nyt vasta tosta mun neuvolakortista noi ultramerkinnät... :D Siis mitä tosta rakenneultrasta on laitettu.. :D Eli siis kerronpa alusta saakka koko jutun... En ole aikasemmin täällä maininnut, että alunperin meillä on laskettu aika ollut 21.10. 7.4 kävin np-ultrassa jolloin viikkoja ollut 11+6, mutta B-mitta on vastannut viikkoja 11+1 eli laskettu aika muutettiin 26.10 eli 5pvää myöhemmäksi. Nyt sitten rakenneultra oli sillon 7.6 eli viikoilla 19+6, MUTTA tosiaan tänään vasta huomasin, että B-mitta on vastannut viikkoja 20+4 eli 5 pvää enemmän mikä taas pitäs paikkansa on ekan lasketun ajan kanssa... Sitten aloin tarkemmin miettimään, että mähän oon käyttänyt hormooniehkäsyä ennen raskautta, eli on ollut säännöllinen 28 pvän kierto ja viimesistä menkoista laskien 28 pvän kierrolla pitäs lasketun ajan olla noin 21.10... en sitten tiedä, että saa nähdä koska tuo tulee :D Toivottavasti saitte nyt edes jotain selvää tosta mun selityksestä.. :D

Hankinnoista se turvakaukalo tosiaan käytiin ostaa sunnuntaina, muita hankintoja ei vielä olla tehty.. Ajateltiin tossa heinäkuun lopussa alkaa tekee enempi hankintoja, kun ollaan kesälomalla, niin jopa jaksaa ehkä miettiäkin mitä oikeesti tarvii :)

KOVASTI TSEMPPIÄ KAIKILLE SITÄ TARVITSEVILLE!! :hug:

Hellou pitkästä aikaa!! :wave:

Minulla täällä ollut jo pitkään tosi vetämätön olo. Työpäivien jälkeen oikein jaksa enää mitään, joten olen taustalta seuraillut palstaa.

Hirmuiset tsemppaukset kaikille, jotka sitä tarvitsevat! :hug: Nyt sitten vain lepäilette ja yritätte ottaa rennosti! :hug:

RR Tsemppiä sokereitten kanssa! Tuo mittaaminen on kyllä ikävää!

Itse kävin eilen lääkäri-neuvolassa.
Paino +/-0/vko (pelkäsin että ois hirveesti noussut, mutta mitä vielä, samaa näytti kuin edelliselläkin kerralla)
Turvotus: -
Paineet: en muista lukuja, mutta minulle normaalit tasooni nähden (korkea verenpaine)
Pissa: puhdas
Hb: 109 (rautakuurille siis)
sf-mitta: 25
Sykkeet: 160
Sokerirasitus 0h: 4,7. 1h: 6,8. 2h: 5,3.
Nyt sitten saa lomailla rauhassa sekä minä itse, että neuvolatäti. Seuraava aika varattiin vasta elokuulle, koska nyt on kaikki hyvin ja kun olen uudelleeen synnyttäjä niin ei tarvi kontrollissa päivystävässä neuvolassa (oma neuvola kesän kiinni) käydä.

Hankinnoista: Edelleenkään mitään en ole hankkinut. Vaunut odottavat varastossa, samoin turvakaukalo. Pinnasänkyä ei vielä raahata anoppilasta meille. Vaatteet ajattelin juhannuksena nappasta mukaani, ja ens viikolla saakin sitten käydä niitä läpi ja laittaa pesukoneen laulamaan. Ajattelin, että yhtään vaatekappaletta en osta, ennenkuin olen käynyt nuo varastot kunnolla läpi, että mitä kaikkea sieltä löytyy.

Juhannuksesta: Me vietetään perinteinen juhannus anoppilassa. Meillä on mökki siinä vieressä joten rantasauna tulee lämmitettyä. Isäntä lupasi viedä minut kokkoja katsomaan, meillä kun ei juhannuksena oo kokkoja poltettu vaan tykätään enemmän pääsiäisenä poltella niitä märkiä risuja :LOL: (nää on niin näitä alue kohtasia eroja)

Jotain piti vielä kommentoida, mutta alkaa tämä dementia vaivaamaan...

Hyvää juhannusta kaikille!!! :wave:

Huomenta!:wave:
ja kiitos paranemistoivotuksista, mahatauti on kyl ihan kamalaa:x

Mulla on pinna kireellä:kieh:
Tiedän et olen tosi lapsellinen,:ashamed: koitin illalla vähän lämmitellä miestä (mun tekeee kokoajan mieli..:headwall:) ja mies sitten toksäytti että "taasko sä haluat?"
Ja se lapsellinen osuus: Mä loukkaannuin:ashamed:
Valvoin liki koko yon miettien et musta on tullu lihava ja ruma:ashamed:, eikä mies enää halua minua (yhden päivän taukohan automaattisesti merkitsee sitä...:D hormonihoyryissä ainakin ) ja teki mieli kiljaista sille että PIDä VEHKEES SAATANA..|O:kieh: (en kuitenkaan sanonut.. en kyl puhunu mitään muutakaan:ashamed:) ja nyt on vaa sellanen olo et olkoot ilman sitte!
Mä ainakin meikkaan, ja pidän just kivoja alusvaatteita edelleen ja mä tiedän mikä mun vastaus kyllä on kun alkaa kiinnostaa|O. Ja tämähän on ihan naurettavaa käytostä minulta, oikeasti. Miten ihmeessä hormonit tekee musta näin ärhäkän:ashamed: Toinen olis hallunnu olla vaa kainalossa ja mä käyttäydyn kuin idiootti:ashamed::ashamed:
Jotenkin otin sen hirveenä piikkinä et olenko nyt sit niin ruma jo?:headwall:
Ehkä silläkin oli vaan pitkä päivä:ashamed:
Mut ei, mun aivot ja hormonit kääntää asiat taas niin että se ei vaan halua mua, sillä on varmasti joku toinen (siis hohhoijaa... mä en IKINä ole mustasukkainen normaalisti) ja en saa seksiä enää ikinä (edelleen, yhden päivän taukohan on selkeä merkki halujen hiipumisesta:LOL:)
Mutta kun tekee mieli :(:D Mua ei ymmärretä:D

T. Neiti Hormonien riivama +kihuli 23+2

Heipparallaa!

Sokerirasituksesta tuli tulokset. Tainno, th lupas soittaa jos niissä ON jotain häikkää! Oli soittanu neljän mais eilen, mutta huomasin liian myöhään kun olin töissä. Illan jo luin kaikkea tästä, päätin että nyt loppu herkuttelut jne. Melkeen itkua väänsin, että tuun synnyttäää viis kilosen vauvan :D MUTTA soitin sinne äsken, ja tulokset normaalit. Jes :cool: Saipahan nyt mielen rauhan ja juhannuksenakin aion hyvin herkutella! Hehe.

Hankinnat mulla on vielä puolitiessä. Puuttuu vaunut, turvakaukalo, amme jne. Turvakaukalon saan lainaan kyllä kuulemma mun serkulta. Siskolta saan matkarattaat, joihin saa kiinni tuon serkun gracon kaukalon. Ja pinnasänky ja hoitopöytä tulee siskolta myös. Lisäks tuolla on oottamassa monta laatikkoo poikien vaatteita. (siskoilla poikalapsia) Helpolla pääsis jos poika tulis, kun olis melkeen kaikki vaatteet valmiina! :D

Juhannuksena otan ihan rauhallisesti. Oon vanhempien luona, grillataan ja saunotaan. Myös mun toinen sisko tulee lapsineen tänne. :) Ihanaa kun saa nyt juhannuksen ottaa vaan rennosti. Viime vuonna olin töissä koko Juhannuksen, sitä edellis vuosina on pitänykki vaa rällästää. :D

Cinderella ja Nuutti 25+1 :heart:

RR ja muut rd-diagnoosin saaneet: Tsemppiä radin kanssa! :hug: Ei se tee teistä huonoja odottajia, toisilla vaan kroppa reagoi raskauteen eri tavalla, ja insuliinin teho laskee enemmän.

Hankinnat: Uudet rattaat on tilattu ja niitä odotellaan. Kyseessä siis P&T Explorerit sisaristuimella. Imetystyyny pitäisi ostaa, ja lisää imetyspaitoja ja parit -liivit. Muuten taidetaan pärjätä jo olemassa olevilla tarvikkeilla.

Neiti: Hormonit hormonit... Sellaista ne teettää. :whistle: Tosin olisi sun mieskin voinut vähän nätimmin sanoa, eikä noin vaan töksäyttää.

ON: Sain neuvolalääkäriajan vasta 2 viikon päähän. Neuvolan terkka oli sitä mieltä, että jos supistukset menevät levossa ohi, ei niiden pitäisi saada mitään ihmeellistä aikaiseksi kohdunsuulla. Noh, mulla oli ihan samanlaisia ekassa raskaudessa, ja silloin todettiin kohdunkaulan pehmentyneen rv 28. Nyt olen kuitenkin töissä (silloin "vain opiskelin") ja kotona on vilkas 1½-vuotias, joten lepoa on hiukan vaikeampi saada kuin ekassa raskaudessa. :kieh:

Minustakin tuntuu, että tämä vauva on vilkkaampi kuin esikoinen. Tosin voi olla, etten vain enää muista kaikkea. Kiemurtelee masussa kovasti, eilen taas tuntui potkut päivällä tosi alhaalla ja kohdunsuullakin, mutta illalla taas potki selvästi ylös.

Hauskaa juhannusta kaikille! :) Voi olla, etten enää palstalle ehdi, ennen kuin lähdetään huomisiltana ajelemaan mökille. Mulla on vielä ensi viikon maanantai lomaa, ihanaa, kun saa vähän pidemmän viikonlopun lepäillä.

-Pantsu ja typy rv 25+1

Dreamer75, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin :hug: Niin se vain on, että nykypäivänä nuo ultralaitteet ovat jo kovin kehittyneitä sekä tarkkoja, ja tieto voi lisätä tuskaa...toivotaan että on väärä häly kyseessä.

Hankinnoista, nyt ei enää malttanut mieltään vaan oli pakko tilata ekat tyttömäiset vastasyntyneen vaatteet netistä, samaan settiin tilasin kyllä varmuudeksi sekä tytölle että pojalle sopivat syys/talvipäähineet ja nallehaalarin. Eiköhän tuosta äitiyspakkauksesta löydy joitakin kotiutusvaatteita vauvalle jos sattuisi kasvattamaan ulokkeet vielä loppuvaiheessa. Tyttöön tässä ollaan nyt hieman enemmän varustetasolla varauduttu. Tosin anoppia kielsin vielä lähtemästä rimpsumekko-ostoksille. Tänään haen postista turvakaukalon ja kelapaperit laitoin jo sisään (raskaustodistuksen saan tosin vasta 1.7. mutta laitoin liitteeksi mukaan kopiot äitiyskortista ja lääkärissäkäynneistä yksityisellä), eiköhän se pakkaus sieltäkin jossain vaiheessa tule hypisteltäväksi. Pinnasänky on vielä ostamatta, haetaan todennäköisesti Ikeasta siinä vaiheessa kun laajennusremppa on valmis ja huonekalut saa kannettua sisään.

Liikkeistä, aikamoista veivaamista on täälläkin suunnassa. Vauva aktivoituu erityisesti aamuisin kun istahdan työtuoliin ja pitäisi alkaa työntekoon. Ihan jatkuvaa nyrkkeilyä ja potkimista =) Toinen toimintatuokio koittaa yleensä töistä kotiin päästyä kun oikaisen hetkeksi sohvalle ja kolmannen kerran myllääminen alkaa sitten kun pitäisi itse päästä pitkäkseen ja unten maille ;) Välillä täytyy ihan lähteä kävelemään ympäriinsä, jotta pienen saa rauhoittumaan ja nukahtamaan...

Vielä olisi 5 työpäivää jäljellä ennen lomalle jäämistä. Olotila alkaa olla sellainen, että luultavimmin varaan lääkärinajan ennen kesäloman päättymistä, koska viiden viikon työrupeama ennen äitiyslomalle jäämistä kuulostaa jo tässä vaiheessa uuvuttavalta :( Alkaa olla kävely yhtä puuskuttamista, kädet ja jalat turvoksissa, haaroväli juilii, väsyttää...|O

Oikein ihanaa juhannusta ja jaksamisia kaikille!

kolmenmutsi ja tiitiäinen 24 + 0 ja taas poksuu!

Moikka kaikki!

Täällä on tosissaan niin aktiivista porukkaa, että ei ehdi millään mukaan tähän kirjotteluun, hihih. :) Mulla oikeesti meinaa levitä pää näitten Kelan kuponkien kanssa! :( En ymmärrä oikeen mitään, miten ne täytetään, eikä neuvolassakaan osattu neuvoa. Tekis mieli silputa tuo paperi kokonaan ku niin raastaa hermoa. Neuvolassa kävin tänään, ja oli jälleen uusi terveydenhoitaja - tosin ensimmäinen, joka kyseli oikeasti kuulumisia, että siinä mielessä vähän positiivisempaa... :) nyt on vähän heikko päivä kyllä henkisesti, mutta mikäs tässä muuten on lomaa odotellessa. Enää 7 työpäivää LOMAAN!! Kuukauden sais olla tuulettumasta töistä. Suunnataan miehen kanssa heti loman toisena päivänä Kreikkaan viikoksi. Millasia lomasuunnitelmia teillä on?

Pysykäähän terveinä :) :heart:

- Liisikki ja Pulla 22+6

Voi kun oliskin lomaa tiedossa! :D Täällä olis töitä 21.8 asti, sitten olis semmonen 9 päivää työttämänä ja sitten mammaloma alkaakin. No mutta ei voi valittaa, iteppä niitä töitä halusin! :D

Joku vapaapäivä lähetään kummipojan kanssa reissuu. Oltiin viime kesänä hotellissa, muumimaailmassa ja hoplopissa ja samalla käytiin titi-nallen talolla. Tänä kesänä mennään yhdessä hotelliin, särkänniemeen ja samalla varmaan taas pistäydytään titi-nallee kattomassa. Tää kummipoitsu on 4v. Niin rakas :heart:

Oletteko te muuten jo pyytänyt kummeja vauvalle?

Neiti. Kuulostaapa tutulta... Mä olen kanssa "aika" räjähdysaltis nykyään. Mies oli ennen todella viriili,nyt voi mennä viikko tai kaksikin ennen kun pöllytellään peittoja. Hän tekee ylitöitä ja taloyhtiön hommia...Minä valitan kun milloin sattuu mihinkin.. Eilen just otin puheeksi että hänellä on varmasti joku toinen ja olenko ruma ja lihava kun ei ole koko ajan kimpussa. Mies koitti nätisti selittää että on koko ajan jotain hommia ja ajatteli että saisin olla rauhassa kun on kipujakin. Meikäläinen kun menee nukkumaankin jo ilta yhdeksältä. Muuten saan kyllä hellyyttä ja haleja mutta on se ihme kun ei mikään riitä...Tekee mies niin tai näin niin mielestäni kaikki on väärin:ashamed: En ymmärrä enään itsekään itseäni niin miten kukaan muukaan voisi. Mulla on kiltti ja ihana mies mutta en voi näille tunteille ja mustasukkaisuudelle mitään,ne on ihan uusia tuntemuksia mulle. Järjellä kun ajattelen niin tiedän että kaikki on hyvin mutta kun tulee tunnehirviöt ja skitsopeikot ,niin taas on soppa valmis:( On tämä raskaus ja lopputulos silti kaiken vaivan ja itkujen arvoista...Hormoonimyrsky kun laantuu niin kaikki on taas ihanaa:) T: Osmiina ja Osteri-Ossi 23+0 poks

Kiitokset tsemppauksista rakenneultran vuoksi! Tänään sain sitten vielä lisää mietittävää, kun kävin aamulla sokerirasituksessa ja käry kävi. Paastoarvo oli 5,7, 1h arvo 11,6 ja 2h arvo 8,5. Tuon paastoarvon kanssa olen takunnut jo teini-ikäisestä lähtien, mutta koskaan aiemmin ei ole ollut muut arvot koholla. Ja nyt tuo tunnin arvo oli noinkin korkea! Oikeastaan kaiken herkuttelun olen jättänyt pois jo heti raskauden alussa, kun ei ole tehnyt mieli makeaa. Nyt pitää sitten entistä tarkemmin vaan kiinnittää huomiota hiilareiden määrään.

Dreamer75 22+5

nyt mua suututtaa meidän palkanmaksajan sähläys, eli avunhuuto kela-asioissa:attn:

Mä siis aloin täyttämään kelan papereita, ja sitten siinä tuli se kohta että saako palkkaa äitiysloman ajalta, saako osittaista vai ei ollenkaan. No mähän en tiedä miten tässä firmassa on toimittu, ja aloin sitte kautta rantain juttelemaan palkanmaksajan kanssa. Hän sanoi että hän täyttää aina firman puolesta sen kelaan menevän paperin "ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta" ja lähettää minulle myös minun paperit esitäytettynä.

Nyt sain sitte postitse häneltä nuo paperit, ja tosiaan "ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta" paperiin on vaan ilmoitettu mun viimisten 6 kk:n palkka eikä oikeestaan muuta. Ja sitte mun papereihin se oli lisänny perustiedot ja laittanu raksin "en saa palkkaa työssäpoissaoloajalta"

Eli kysymys kuuluu, olenko ihan väärässä kun luulin, että mikäli en saa palkkaa äitiysloman aikana ollenkaan, niin en olisi edes tarvinnut tuota "ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta" paperia. Mä luulin että se on ilmoitus nimenomaan siitä palkasta jonka saisin äippälomalla?!

Mähän olisin pystynyt täyttämään nuo laput ilman työnantajaakin, koska verotuksestahan se mun äitiysraha määräytyy.

Tässä on vielä sellanen juttu, että mä saan aina TOSI ison bonuksen joulukuussa...ja maksan siitä sikamaiset verot, eli se luetaan mun verotettavaksi vuosituloksi. Mutta tuossa tammi-kesäkuu 2011 palkkatodistuksessahan sitä ei näy, kun tosiaan saan sen aina joulukuussa. Eli en tosiaan halua että kela mitään ratkoo tuon viimeisen 6 kk palkkatodistuksen perusteella.

turhautunut Kenzie 22+6

Kenzie, en mäkään nyt oikein ymmärrä miksi ne palkanlaskennasta on täyttäneet tuon Y17-lomakkeen jos kerran työnantaja ei maksa äitiysloman ajalta palkkaa eikä hae sitten kelasta omaa osuuttaan pois. Hakijanhan tarvitsee liittää nuo tiedot viimeisen 6 kk tuloista vain silloin, jos ne ovat vähintään 20% suuremmat kuin viimeksi vahvistetut verotulot ja äitiyspäiväraha lasketaan silloin hakijalle edullisemman tulotiedon mukaan. Mutta jos sun kohdallas verotustiedot on suuremmat kuin tossa Y17-lomakkeessa niin ei kela kyllä tee sulle päätöstä sen lomakkeen mukaan vaan vahvistetun verotiedon mukaan. Oletko varmistanut työehtosopimuksesta että työnantaja ei maksa palkkaa äitiyslomalta? Mä oon itse menettänyt osittain uskoni noihin kaikenkarvaisiin palkanlaskijoihin, kun meidän isännältä puuttuu lähes JOKA TILISTÄ palkkaa vaikka tuntilistat olisi toimitettu oikein palkanlaskentaan :headwall:

Kenzie: Kannattaa tosiaan tarkistaa työehtosopimuksesta, onko työnantajalla velvollisuus maksaa palkkaa äitiysvapaan ajalta. Ottaisin sinuna kyllä yhteyttä palkanlaskijaan, ja kysyisin miksi on merkannut tulot vain viimeisen 6 kk:n ajalta, ja miksi ylipäätään täyttää nuo paperit, jos työnantaja ei maksa palkkaa äitisyvapaan ajalta. Aika outoa toimintaa.

Kela kuitenkin ratkaisee asian sinun hyväksesi, eli jos verotettavat tulosi ovat vuonna 2009 olleet suuremmat kuin viimeisen puolen vuoden ajalta, käytetään ko. verotuloja äitiys- ja vanhempainrahan maksamisen perustana.

Kiitos pantalaimon ja kulmenmutsi, hyvä että itse sentään olin ymmärtänyt asian oikein.
Tosiaan nämä palkanlaskijat on välilllä vähän outoja, tuokaan ei tunnu ymmärtävän normaalipuhetta ollenkaan vaan sähköpostitkin on jollain ihan ihme kielellä kirjoitettu. :D
Mutta hyvä kyllä jos kela asian kuitenkin mun hyväksi päättää! Mä olen kahtena edellisenä vuotena saanu saman suuruisen bonuksen ja palkka pysynyt ihan samana, eli käyttäisi ne sitten 2009 tai 2010 vuoden tuloja perusteena niin kummatkin kävisi.

Aion kyllä tuosta laittaa noottia palkanlaskijalle ja sanoa etten tarvi tuota selvitystä ollenkaan mikäli palkkaa ei yhtään makseta.

Mä varmaan kuolen tuon kelapapereiden kanssa ku saan ne huomenna. Kun on opiskelua ja töissäoloa, niin mun pitäs ensin selvittää, mitkä oli viime vuoden ansiot ja onko 6 kk mukaan laskettuna tullut nyt enemmän. Mut ku mä tahtoisin sen tän kesätöiden mukaan eli laskettuna maaliskuusta elokuuhun, jolloin varmana olisi paremmat tulot kuin viime vuonna. Voiko sen siltä ajalta antaa sen jonkun korotetun äitiysrahan 6 kk ajalta? Vai meneekö tästä papereiden täytöstä 6 kk taaksepäin eli joulukuulle? Mä en tiedä näistä mitään.

ON: täällä potkitaan ja kunnolla! Hikotellaankin. Alle 3 tuntia on aina väliä, kun tuo alkaa telmimään, ilman paitaa huomaa ku vatsa hyppii ja nykii :D Mieskin sitä nauraa kun näyttää mun maha aaltoilevan. On kivaa.:heart: Huomenna taas neuvola, paino noussut kyllä, mutta toisaalta vähät väliä... terveen mitoissa tässä vielä ollaan :) Liikunta jäänyt vähemmälle, kun ei meinaa kunto kestää, mahan kiinnikkeet tmv. alkaa sattumaan jos vähänkään nostaa tahtia.

Juhannusta vietellään saunoen ja kavereiden kanssa + 5 koiraa, jos vain saisi nämä työt alta pois. Iltavuoro väsyttää eniten, yötöissäkään ei ole näin vaikeaa. Neuvolatäti tykkää kun kerron, että mulla on yötöitä loppuun asti aamuvuorojen kanssa... Noh, ehkä jätän kertomatta. Minähän en niitä vaihda. Ne on kivoimpia vuoroja.

Tsemppia sokereitten kanssa painiville! Eiköhän nekin tasoitu jossain vaiheessa, viimeistään raskauden jälkeen.

Carriina ja potkunyrkkeilijä hikkakaveri 22 + 6.

pipituuna kyseli hankinnoista...
Meillä esikoiselta sen verran kaikkee ettei kauheesti tartte hankkia juttuja.
Tuplat on hommattu ja esikoiselle isompi sänky niin vauva saa sitten sen pinnasängyn käyttöönsä.
Pitää kattoa pitääkö parempi sitteri hommata, jos veis vanhan vaikka mummolaan. Leikkimattoa meinasin tälle hommata (esikoisella ei ollu) mut saanki sen sopivasti lainaan kaverilta :)
Muuten on lähinnä tämmösiä pienempiä juttuja mitä pitää hommata joitakin vaatteita oon ostanu,(joitakin isompia 74-80cm pitää varmaan hommata mut ne kerkee sitten myöhemminki) muutaman harson ja imetystyynyn jota ei aikasemmin ole ollu.
Nenäfridan ajattelin hommata. Esikoiselle ostettiin pikkuniistäjä ja musta se oli huono. Sitten oon miettiny lämpöpussia kaukaloon... Pikkujuttuja lähinnä meilläki nää hankinnat mitä tarttee.

Jaksamista sokereiden kanssa kamppaileville :hug:

donna
Meillä ainaki neuvolakortissa on semmonen käyrätaulukko johon merkataan nuo mitat ja näkee missä kohti ne menee :) Katoin mun omasta kortista niin sen mukaan olis yläkäyrällä.

Nannamamma :flower:
Hienoa et oot pystyny olemaan polttamatta :) Mä kans lopetin ennen ku aloin esikoista oottamaan ja nyt tuli tässä kuussa 2½ savuttomuutta täyteen :)

Kummit
Toinen kummeista on todennäkösesti jo tiedossa. Esikoisella on kaks kummia ja niin tulee varmaan tälle toiselle lapselle myös. Kysytään sitten vauvan synnyttyä näitä kummiasioita...

Dreamer :hug:
Toivotaan tosiaan et olis väärä hälytys...

Mulla oli tänään neuvola ja toinen neuvolalääkäri...
Verenpaineet ok
Pissa puhas
Kohdunsuulla kaikki kunnossa
Sf-mitta 23cm (rv.22+0 21cm)
Hb 135
:heart:-syke 135krt/min
Liikkeet +

Sf-mitan otti lääkäri, esikoisesta sai pienempiä mittoja ku neuvolantätit. Eka mitta huiteli yläkäyrällä nyt tipahti vähän keskikäyrän alapuolelle.
Sydänääniä kuunnellessa pari kolme kertaa monotti sitä anturia.
Tarjonnasta ei sanonu mitään ku kysyin, sano ettei sillä näillä viikoilla ole mitään merkitystä ku kääntyvät ja pyörivät paljonki...

Minkä perusteella teillä korttiin merkataan liikkeet kuinkakin monella plussalla?

Lääkäri totes mulla kuulemma olevan löysät vatsan peitteet :ashamed: ja kehotti kiinnittämään huomiota vatsalihasten vahvistamiseen synnytyksen jälkeen... Että ku huomas ylösnoustessa mulla tuossa keskellä jotain tyrämäistä pullistumista vatsalihaksissa... Millanen teijän maha on ku selältään nousette ylös?
Kysy paljonko tuli painoa esikoisesta kun raskausarpiakin on tullu (esikoisesta kommentoi noita arpia "Vähän on tää mahakin kyllä revenny... ) Sanoin että 17kg.
Seuraava kysymys olikin että mitä liikuntaa harrastan? Sanoin että oon käyny uimassa, muuta en kerenny sanoa ku totes et joo mikään kävely ei riitä, vaan pitää kohdistaa liikuntaa enemmän ihan vatsalihaksiinki, uinti on kuulemma hyvä harrastus...
Totes sitten että ku en mä kuulemma miltään bodariltakaan näytä :O :ashamed:
Ekasta neuvolasta laskien painoa tullu 6kg, nyt 63,5kg näytti neuvolan vaaka...

En nyt tiiä miten nuo kommentit olis pitäny ottaa :confused: On toki musta hyvä et opastavat liikunnan harrastamisessa ja muutenki mut jotenki tuli vaan semmonen olo että tää lääkäri varmaan kuvitteli mun vain makaavan sohvalla ja mässäävän jotain karkkia kilotolkulla... :ashamed: Tiiän kyllä että varmaan nää hormoonitki tekee et tuli paha mieli...
Lääkäriki ite tais sen huomata ku totes sitten et millaset mielialat mulla on ollu, et onko jotain masennusta ku tunnuin niin liikuttuvan noista vatsalihasten harjottamis jutuista...
Sano kyllä ettei tää mun tilanne nyt niin huono ole mutta kun olen nuori niin kannattaa nyt yrittää tää asia korjata ja että kuulemma muillaki tämmöstä ollu...

Sitten kysy et onko muuta mielen päällä... Synnytyksestä sitten sanoin ja pillahin itkuun :'(
Pelkopolille lähti nyt sitten lähete, saa nähä miten sinne saa aikoja ja vaikuttaako nää kesälomat jotenki siihen. Sen puolesta helpottunu olo vaikka itkun kanssa mä sieltä kotiin lähin...
Hyvä kyllä et tää lääkäri otti mut tässä asiassa tosissaan ja neuvolantätikin oli sitä mieltä et laittaa lähetteen sinne...

Talvicci ja Torsti rv.26+5 :heart:

Talvicci: No olipas vähän ristiriitainen lääkäri. : / Esim. raskausarpien muodostumiseen vaikuttaa lähinnä kudostyyppi, ei niinkään raskausaikana kertyvät kilot. Mulle tuli esikoisesta 14 kg:a, eikä yhden yhtäkään raskausarpea! Noi asiat voi esittää niin monella tapaa, sun lääkäri taisi olla vaan vähän töksäyttelevää tyyppiä. Toi vatsalihasjuttu kannattaa kuitenkin pitää mielessä, se vaikuttaa sitten myöhemmin elämässä moneen asiaan, jos ei vatsalihakset palaudu kunnolla raskauden jälkeen. Siinäkin kyse voi olla ihan puhtaasti sun omasta fysiologiasta, eikä niinkään siitä, ettet ole harrastanut tarpeeksi liikuntaa ennen raskautta tai sen aikana. :hug:

Toisaalta hyvä, että lääkäri osasi kysellä myös sun mielialasta, ja sait ajan sinne pelkopolille. :) Toivottavasti aika järjestyy, vaikka tässä kesä tuleekin vähän väliin.

Carriina: Jos ilmoitat Kelaan sun palkkatulot viimeisen 6 kk:n ajalta, niin ne lasketaan nimenomaan äitiysvapaata edeltävien 6 kk:n ajalta. Eli jos saat elokuun palkan vasta syyskuun puolella, niin toimitat sen jälkikäteen Kelaan. He vertaavat näitä tuloja vuoden 2009 vahvistetun verotuksen tietoihin, ja jos tulosi ovat nousseet yli 20 %:a, lasketaan äitys- ja vanhempainpäiväraha korkeampien tulojen mukaan.

Kummeista: Me emme kuulu miehen kanssa kirkkoon, eikä esikoista kastettu. "Pakanakummeiksi" pyydettiin mun sisko ja miehen veli. Tälle tulevalle ei ole vielä ehditty miettiä kummeja, jotenkin nyt tuntuu vaikeammalta valita. Mulla on veli- ja siskopuoli, joita tekisi mieli pyytää, mutta sitten miehen puolelta ei ole oikeastaan ketään. En nyt tiedä, onko sillä niin väliä, mutta jotenkin ehkä haluaisi olla "tasapuolinen" tässäkin asiassa, siis että kummeja olisi molemmin puolin sukua.

Kesälomasta: Juu, ei ole lomaa tänä kesänä. Noh, kaksi vuosilomapäivää ehdin saada, ja toisen pidin helatorstain jälkeisenä perjantaina ja toisen pidän nyt juhannuksen jälkeisenä maanantaina. Että äitiysvapaata odotellessa vaan... :whistle:

Pantsu
Niin. Hyvähän se on kiinnittää huomiota noihin vatsalihaksiin mut olis voinu kyllä vähän nätimmin senki sanoa :( Todellakin aion pistää mahan kuntoon raskauden jälkeen...

Olo on kyllä siltä osalta huojentunu että jos nyt saisin apua tähän oloon mikä tuohon synnyttämiseen liittyy...
Mä en niinkään sitä synnytystä pelkää. Se ponnistusvaihe lähinnä ja se että jos vauvalle käy jotain. Sitä kauhua ja häslinkiä en haluais kokea uudelleen mikä oli esikoisen synnytyksessä...

Mieli on kyllä aika maassa...

Viimeksi muokattu:
Talvicci: No olipas vähän ristiriitainen lääkäri. : / Esim. raskausarpien muodostumiseen vaikuttaa lähinnä kudostyyppi, ei niinkään raskausaikana kertyvät kilot. Mulle tuli esikoisesta 14 kg:a, eikä yhden yhtäkään raskausarpea!
Ja mulle tullut esikoisesta 25kg, kuopuksesta 30 eikä arpia tullut. on todellakin kiinni ihotyypistä enempi kuin kiloista.

Vatsalihaksista sen verran että niitä ei missään nimessä saa alkaa treenaamaan liian aikaisin synnytyksen jälkeen, tai pömppö jää. mahan täytyy antaa rauhassa palautua, ja treenata ensin ne ns. syvät vatsalihakset ja ehdottomasti lantionpohja pitää wensin treenata ettei sitten taas vatsalihastentreenaus lisää laskeumanriskiä lantionpohjan ollessa vielä heikko synnytyksen jäljiltä. Näin siis mulle on opetettu, korjatkaa jos jollakulla on päivitettyä tietoa asiasta.

Talvicille extra hali ja jaksuja:hug: anna neukkutätien arvostella. Niin ne mullekin aina tekee kun olen kamalasyntinen joka kerää painoa suositusten rajat reilusti paukkuen (huom. Aina on ne kilot lähtenyt ja ihan hoikka olen.. silti siitä jaksavat marista..)

ja entä sitten jos pari kiloa jää? SO??? Siinä on pieni lapsi sitten hoidettavana, imetettävänä ja valvomista yms kertyy, ei se pari lisäkiloa siinä vaiheessa varmaan ole ihan ekana mielessä, tai pahaksikaan. Niit ajatellaan sit kun se on ajankohtaista imetyksen jälkeen jne.
Taas mä paasaan tästä hiton ihme trendistä ku ei kiloja sais tulla ja ristiäisiin mennessä tarttis olla säteilevä, ja mallinmitoissa:stick: ja on paha ihminen jos sitä ei ole, jos onkin oman navan sijaan vaikka keskittyny siihen vauvaan.. mikä mun mielestä on ekat kuukaudet luonnollista...! Sen jälkeen vast näkeekin et mitkä kilot oli niitä ku tarttis karistella sitte, imetyskin on kropalle kuitenkin melkoinen homma. UGH olen puhunut.:whistle:

Niin ja DREAMERILLE tsemppiä! Toivottavasti kontrolliultrassa sitten kaikki hyvin ja sokerit pysyisi kurissa

• Tykkää
Reactions: Gin
sokerirasituksta vaan että onko se litku jotain ihan hirveetä kun monet sitä kammoksuvat :D mua eniten siinä ärsyttää se jumittaminen siellä pari tuntia. Mä muistan kun mahatähystyksen takia piti juoda litratolkulla jotain hirveetä mahantyhjennyslitkua...yäk...mut ihmeen hyvin meni alas sitte kuitenkin.
Pelottaa kyllä ahdistus siitä, että meikäläinen joutuis vähentää makeiden syömistä, sehän siis ei onnistu millään! :kieh: Sokerimittaritkin löytyis kaikki jo kotoa kun mies on 1-tyypin diabeetikko, mut mä en ikinä suostu mittaamaan omaa sokeria, pelottaa nimittäin jotenkin se itsensä "pistäminen". :ashamed: ...onpas tosi pistämistä joo se pelkkä mittaaminen...hih

talvicci no tuntuipas tökeröltä lääkäriltä. Olis alkanu muakin ärsyttämään. Hitot tossa vaiheessa tarvi mistään vatsalihaksista alkaa paasaamaan! Okei varmasti ne on tärkeä saada takasin mut mietitään sitä sitte myöhemmin :) Mulla on ennen ollu tosi hyvät vatsalihakset aina....miltei 6-pack..heh...mutta nyt hyvä että pääsen sängystä ylös muuten kuin kierimällä, eli ne lihakset on kyllä kadonneet jo ihan alkumatkassa raskautta!

Hyvä että pääset sinne pelkopolille! Kaverilla oli sellainen synnytys että ponnistusvaihe meni kaikin tavoin päin peetä ja siitä syntyi ihan kauhea härdelli ja paniikki...huone täynnä lääkäreitä ym. ja kaveri luuli kuolevansa ja vauva oli vaarassa....aikamoista terapiaa tarvi sen jälkeen, oli kuulemma niin rankka kokemus. :|

kummeista en tosiaan vieläkään ole ratkaissut että kastetaanko edes lasta....se on mun päätettävänä koska miehelle se rituaali ei mitään merkitse kun ulkomaalainen on. En oikein osaa päättää, ja jotenkin kummien keksiminen stressaa mua. Vaihtoehtoja tavallaan on, ehkä liikaakin.

ON: karsee härdelli töissä ja on alkanu ärsyttää oikein urakalla. Onneksi ei ole kauaa jäljellä! Jos pystyisin aloittaa loman heinäkuun puolivälissä ni sitte olis enää kuukausi jäljellä kun palaan, koska äippäloma alkaisi 15.9.
Juhannus vietetään ekaa kertaa pk-seudulla, eikä oikein ole mitään erikoista. Tylsää, mutta ei se nyt mua kauheesti onneksi harmita, kun heinäkuulle on kivoja juhlia luvassa ym. Ensimmäisenä omat 30-v. juhlat, sitte hääpäivä ja sitten pienet perhejuhlat. Ja vielä serkun häätkin mikäli vaan jaksan lähteä.

Hyvää juhannusta kaikille!!!

Sokerirasituksesta ei se litku ollut niin paha kuin luulin. 5 minuutin sisällä täytyy juoda se 3 dl juomaa. Ei se nyt herkkua ole kuitenkaan, ei kannata jäädä miastelemaan. Tsemppiä toisillekin sokereista "kiinni jääneille"!

Talvicille sattunut aika tökerö lääkäri :hug:

Kelasta ja äippärahoista kuten Pantamolainen jo sanoikin, niin tulot määräytyvät joko vuoden 2009 mukaan tai viimeisten 6kk tulojen. Ja kolmas vaihtoehto on se " 2 lasta 3 vuodessa". Itsellä olisi myös kaikkein paras vaihtoehto ollut, jos rahat olisivat tulleet vuoden 2010 mukaan, mutta se olisi vasta, jos olisi jäämässä äitiysrahoille vuoden 2012 puolella... Laskettu aika siis liian aikaisin nyt :D Viimeistä puolta vuotta en edes omalta kohdalta laskettanut, kun kevään opiskelin päätoimisesti. Saan siis samat rahat kuin esikoisesta. Ja kun juuri ihmettelin etteivät tee päätöksiä Kelalla, niin tänään oli ne tulleet. Kahden viikon sisällä pitäisi tulla äitiyspakkaus =)

Kummeista ei olla vielä mieittty. Vaikeaa on kyllä keksiä ketä kysyis, kun kaikkein lähimmät jo esikoisella. Ja en tiedä viitsiikö pyytää toiseen kertaan.

Nessu ja pieni 25+6 huomenna *POKS*

Ja oikein ihanaa juhannusta kaikille!

Kummeista: Mä oon pyytäny jo yhtä ystävääni kummiks ja hän suostu! Vielä pyydän ainaskin mun siskoa ja sen miestä. Oon löytäny aivan ihanan runonkin, teen kortin ja laitan sen runon siihen :heart: Aattelin, että josko nyt Juhannuksena niitä pyytäs, vai olisko se sittenkin parempi vasta kun vauva on syntynyt. No joka tapauksessa tää mun ystävä on kummiudesta ihan innoissaan ja musta on ihanaa, kun sekin laskee koko aika viikkoja ja oottaa niin innolla vauvan syntymää. Mäkin kun yksin ootan lasta, niin on ihana että joku elää tollai hengessä mukana. :heart: Haluisin pyytää vielä mun yhtä kaveria ja sen miestä, mutta ku jotenkin viis kummia tuntuu paljolta! Tokikaan tällä lapsella ei oo sitten taas niitä toisen puolen sukulaisia, joten olis sitten muutama tommonen läheisempi ihminen.

Kenzie: Ei se litku nyt _niiin_ kauheeta ollu! Eihän se nyt siis hyvää ollu, semmosta tosi makeeta vadelman makuista litkua, mutta luulin paljon pahemmaksi, kun siitä on niin paljon pahaa puhuttu. Eikä sitä tarvinnu juua kun joku pari vajaata kertakäyttömukillista ja sit sai vielä vesilasin päälle. :D Kyllä sen kestää ;)

Yhteistyössä