~ Lokakuun lapsoset kesäkuussa ~

Talvicci: Neuvolan terkka varoitteli mua viime viikolla, että toisella kerralla liitoskivut voivat alkaa jo paljon aiemmin, ja olla paljon kovempia. Mulla ei esikoisesta ollut juuri lainkaan liitoskipuja, saa nähdä miten nyt käy.

Matilda: Mulle työnantaja maksaa ensimmäiseltä 3 kk:lta palkkaa, joten palkanlaskija ilmoittaa automaattisesti mun tulot sen 6 kk:n mukaan. Mun ei itse tarvitse toimittaa palkkakuitteja, tein vain äitiys- ja vanhempainrahahakemuksen heti kun sain raskaustodistuksen. Mun käsittääkseni se hakemus pitää jättää 2 kk:tta ennen äitiysvapaan hakemista, palkkatodistukset voi toimittaa myöhemminkin.

Streptokokki B:stä: Mulla todettiin strep.B esikoisen synnytyksessä. Näyte otettiin heti synnytysvastaanotossa, koska synnytys alkoi lapsivesien menolla. Viljely ehti valmistua synnytyksen aikana, joten ehdin saada ab-tipan. Jos viljely olisi valmistunut vasta kun lapsi oli syntynyt, olisi vauva saanut ab-kuurin. Tämän raskauden aikana ei strep.B:tä ole tutkittu, eikä sitä tosiaan hoideta oireettomana. Nyt mun pitäisikin kysyä neuvolalääkäriltä, että kai saan automaattisesti sen ab-tipan seuraavaan synnytykseen? Mulla ei ole neuvolakortissa siitä mitään merkintää, mutta muistaakseni esitietolomakkeeseen siitä voi laittaa jotain.

Mun tekisi kauheasti mieli ostaa jotain vauvanvaatteita, mutta kun ei me tarvita oikeastaan mitään. Esikoiselta on kaikki tallella, ja lisää saadaan mun siskolta ja kaverilta. Yhden mekon ja 56 cm:sen windstopperfleece-puvun olen ostanut, ja siinä varmaan ne vaatehankinnat onkin. Noh, ostan sitten äitiysvaatteita hyvällä omallatunnolla. Tämä on todennäköisesti viimeinen raskaus, joten haluan nauttia siitä näteissä vaatteissa. ;)

Ai niin, ja eilen laitoin tilaukseen P&T Explorer-rattaat. Menee jo niin hermo meidän matkisten kanssa. Niissä ei työntökorkeutta saa säädettyä yhtään ja joudun lykkimään niitä ärsyttävässä etukenossa. :kieh: Lyhyelläkin kauppamatkalla saa aikaiseksi kivat supistukset, kun väärässä asennossa joutuu työntämään rattaita.

-Pantsu ja typy 24+2
 
Pantsu Joo, uusien hoitosuositusten mukaan se kuulemma riittää, kun kerran on todettu tuo strepto b. Sen jälkeen sitä ei tutkita kuin painavasta syystä, vaan automaattisesti tulee se ab-tippa kaikkiin seuraaviin synnytyksiin. Sanoin itse esikoisesta vielä synnyttämään mennessä, että tällainen juttu olisi, ja samoin aion toimia tästä toisesta. Tuohon neuvolakorttiin terkkari kirjoitti minulla sen ekalla käynnillä siihen etusivulle, missä on allergioista maininta yms. Siinä lukee myös tuo strepto b pos.
 
Branwen ihan normaaliseurannalla mennään, tosin jos tulisi supistuksia tms kremppaa niin sitten toki asia eri..
Mun ei onneksi tarvitse käydä siinä sokerirasitustestissä. Neuvolasta sanottiin että kun bmi mulla normaalin alatasolla eikä edellisissä raskauksissa ole ollut häikkää (vauvat pieniä syntyessään) niin eivät laita mua automaattisesti siihen testiin.
Verikokeessa pitäisi kyllä käydä, yritän muistaa/ehtiä jo tänään. Mulla on todettu ensimmäisen raskauden yhteydessä trombosytopenia joten lääkäri halusi nytkin tarkastaa tilanteen.

Kelan sivuilla kävin ja mulle on tehty päätös äitiysavustuksesta, pakkaus ilmeisesti tulee parin viikon sisällä jee! :p
Vanhempainrahapäätöstä ei ole vielä tehty, hakemus on kyllä käsittelyssä. Eilen soittivat kelalta ja kyselivät jotain työmatkakorvauksista?? Meni vähän ohi mitä oikein hakivat ja miksi kun olin sellaisessa paikassa etten pystynyt puhumaan..

minimuu ja poikanen 24+2
 
Matilda
Tommoset uutiset on kyllä ihania ku tietää et he on sitä lasta tosissaan toivoneet! Ihmeitäki tosiaan tapahtuu :)
Ja juu voit toimittaa selvityksen tuloista myöhemmin vaikka veisit paperit muuten jo kelaan. Näin meki tein esikoisesta :) Äitiysavustuksesta tuli mulla ainaki tosi nopsaan se päätös :)

Mäki kävin eilen uimassa ja joku nainen luuli saunassa et synnytän jo pianki :LOL:
Alko jotenki huvittamaan, ku en mä nyt oikeesti niin iso kai ole :confused:
Mä muuten tässä hoksin et esikoisesta maha oli jotenki ylempänä verrattuna tähän toiseen raskauteen :D Onko muillaki näin?

Pantsu
Juu mulla esikoisesta joskus loppuraskaudesta häpyluu ja jotkut muut oli kipee ku käveli tai oli jalkeilla paljon


Talvicci ja Torsti rv.25+6 :heart:
 
Eilen soittivat kelalta ja kyselivät jotain työmatkakorvauksista?? Meni vähän ohi mitä oikein hakivat ja miksi kun olin sellaisessa paikassa etten pystynyt puhumaan..
Olisko liittynyt äitiyspäivärahan hakemiseen poikkeavien 6 kk työtulojen perusteella? Silloinhan hakemuksessa täytyy ilmoittaa onko tulonhankkimiskustannuksia eli työmatkasta aiheutuvia kustannuksia, työmarkkinajärjestön tai työttömyyskassan jäsenmaksuja tai muita tulonhankkimiskuluja. Jos näitä ei ole eikä ole kuitenkaan huomannut ruksittaa kohtaa Ei niin joutuvat sitten puhelimitse tarkistamaan asiaa.
 
Meni sitten väärään kuukausiketjuun tämäkin teksti, siispä kopioin sen nyt oikeeseen paikkaan :D Noloa!

Voi minua ja lahoa päätäni...
Olin siinä uskossa että minulla on tänään neuvola. No aamulla heräsin hyvissä ajoin kello 7 ja kävin suihkussa ja meikkasin...Olin valmiina vetämään jo kenkiä jalkaan kun kävi mielessä että niin neuvolakortinkin voisi ottaa mukaan, avasin sen ja katsoin että kaikki tarpeellinen on varmasti mukana kunnes sieltä osui silmään että seuraava neuvola on 15.6 ... Siis EILEN!
Olin muistanut päivän väärin Nyt soitan hetken päästä neuvolaan ja koitan saada uutta aikaa vielä ennen tk:n/th:n kesälomia. Muuten menee raskaustodistuksen yms. saaminen liian pitkälle...
 
Streptokokki B Mulla oli ekassa raskaudessa, silloin sattumalta löydettiin, kun tutkittiin supistelujen ja selkäkipujen syitä raskausviikolla 26. Sain esikoisen synnytyksessä sen ab-tipan ja nyt tällä kertaa myös tulee synnytyksessä se. Muuten ei hoideta tai oteta näytteitä. Neuvolakortissa on maininta ja täällä saa vielä erikseen sellaisen keltaisen lapun neuvolakortin väliin.

Kävin aamulla neuvolalääkärissä ja terveydenhoitajalla myös saamassa verensokerimittarin ja rd-ruokavalio-ohjeet. Sokerirasituksen paastoarvo oli siis 5,3, 1 h 6,2 ja 2h 6,1. Juuri rajalla siis paastoarvo. Nyt sitten mittaillaan alkuun 3 x viikossa arvoja neljästi päivässä aina viikolle 36 asti :( Jos ne pysyy hyvällä tasolla niin myöhemmin ei tarvitse kuin kahdesti viikossa mittailla, eikä tarvitse mennä äitiyspolin asiakkaaksi. Tympäsee, vaikka hyvähän se on että seurataan. On jotenkin itseensä niin pettynyt olo, että näinkö huonosti pidän itsestäni huolta, vaikka tiedän ettei pelkästään paino ja syömiset vaikuta vaan raskaushormonit saattavat huonontaa omaa insuliinin eritystä. Toivon, että pysyy ruokavaliolla kurissa ettei tulisi rd-diagnoosia ja tarvitsi alkaa insuliinia pistää :(
Mutta sitten hyviä uutisia neuvolasta. En tiiä kuuluuko normaalisti nykyään käytäntöön, että lääkäri ultraa vai johtuiko se noista sokereista. Ultrattiin pieni ja painoarvio nyt 700g, eli ihan normaalin kokoinen viiikkoihin nähden :heart: Sf-mitta oli 23. Oma paino noussut nyt raskauden alusta yhteensä 2,3kg, pissa oli ok, verenpaineet hyvät. Pikkuinen vaan perätilassa, mutta vielähän tässä on aikaa kääntyä vaikka kuin monesti oikein päin :D Kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, kaulaa 3 cm. Eli ei ole supistukset ja vihlaisut tehneet mitään :) Oman jaksamisen mukaan töissä jatkan, terkka sanoi, että jos käy raskaaksi niin sitten sairaslomalle. Ja nyt mä pääsen käymään neuvolassa useammin, seuraava aika jo kahden viikon päästä. Kuuleepahan sydänääniä useammin nyt :)

Kävin vähän shoppailee neuvolan jälkeen ja löysin H&M:ltä alesta pienet bodyt ja potkarit, olivat ihan perustrikoota. Mutta kiva jotain uuttakin saada tälle tulevalle vaikka esikoisen vaatettakin tallessa. Olivat vaan niin halvat, 2 kappaleen pakkauksissa ja maksoivat 5€, ei voinut jättää ostamatta :LOL: Esikoisen pieniä vaatteita olenkin jo vähän pessyt ja kaapissa odottavat. Odottelen kovasti jo äitiyspakkausta saapuvaksi, 1½ viikkoa sitten vein Kelalle hakemukset.

Nessu ja pieni 25+0 *POKS* :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Susse1983, minulle kävi juuri samalla tavalla viime viikolla, taitaa nämä raskaushormonit viedä viimeisimmänkin muistin ;)
Kaiken kukkuraksi meidän terveyskeskuksesta oli tosi monta terveydenhoitajaa pois joko lomilla tai sairaslomalla, joten en päässyt koko alkuviikolla sinne puhelinaikaan kenellekään läpi, sähköpostit tulivat bumerangina takaisin lomaviesteillä varustettuna enkä saanut terkkarin kännykkään lähettämääni tekstariinkaan mitään vastausta. Soitin sitten lopulta osastonhoitajalle joka varasi mulle uuden ajan vasta 1.7.
Mutta voihan äitiyspäivärahahakemuksen jo halutessaan jättää vireille ilman raskaustodistustakin. Tärkeää on, että se hakemus on vireillä viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa. Raskaustodistuksen voi toimittaa siihen liitteeksi jälkikäteen kun sen saa. Mun käsitykseni mukaan sillä raskaustodistuksen kirjoittamisen ajankohdalla ei ole tässä kohtaa niin suurta merkitystä, koska sillä yleensä todistellaan joka tapauksessa takautuvaa tapahtumaa eli sitä että äiti on käynyt terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä. Ja kaikkihan ei edes käy sitä ensimmäistä käyntiä äitiysneuvolan puolella vaan osa yksityisellä. Voihan siihen äitiyspäivärahahakemukseen liittää vaikka kopion neuvolakortista, jossa näkyy laskettu aika, jos jättää hakemuksen jo vireille ilman virallista raskaustodistusta.
 
Terhille tsemppiä ja tarrasukkia, että pikkuinen malttaisi masussa kasvaa vielä monta viikkoa! :hug:

Mrae ihan sama ongelma täällä tuon negatiiviisen rhesus -arvon takia. Mulla oma terkka sanoi toukokuun neuvolassa, että jossain vaiheessa testataan vasta-aineita. Ei kuitenkaan tehnyt mulle mitään lähetettä. Kesäkuun alun neuvolassa mulla oli tuuraaja, jolta kysyin, mutta eipä tiennyt siitä asiasta mitään. Seuraava neuvola mulla on vasta heinäkuun alussa ja silloin on viikkoja kasassa 24+5. En tiedä, mitä sitten seuraa, jos vasta-aineita sattuu tulemaan??? En edes tiedä, onko mieheni veriryhmä -/+, kun ei hänen äitinsäkään sitä muistanut.

Kela -papereiden yms. saaminen menee mulla tuohon seuraavaan neuvolaan. Viime neuvolassa olis ollu vaan muutama päivä siihen, kun mulle olis nuo paperit voinu antaa, mutta enpä sitten saanu. Nyt olen sitten ummikkona tehnyt työnantajan tietojärjestelmiin ilmoituksen palkallisesta äitiysloman osuudesta ja palkattomista osuuksista ja kaivellut tarvittavaa tietoa palkkasihteeriltä ja luottamusmieheltä. Työantajalle, kun pitää tehdä se ilmoitus 2kk ennen äitiysloman alkua ja mulla tuo viimeinen ilmoituspäivä on keskellä heinäkuuta. Silloin ei kyllä sivistyspuolella ole ketään töissä - ainakaan sellaista, joka mistään mitään tietää.

Hankintoja en ole saanut turvakaukaloa lukuunottamatta aikaiseksi. Ihan, kun ei ole edelleenkään :ashamed: selvää käsitystä siitä, mitä oikeasti tarvitsee syys/talvivauvalle olla, niin ajattelin tutkailla tuon äitiyspakkauksen sisällön ensin (kunhan nyt joskus saisi sen ensin hakeakin). Vauva kuitenkin kasvaa melko nopsaan, niin ei varmaan kannata ihan kauheaa arsenaalia olla minivaatteita. Kellään kokemusta, millainen olisi hyvä kantoreppu?? Joudun täällä perähikiällä olemaan autolla liikkeellä vauvan kanssa ja mietin, että onko joku malli, jossa voisi jo ihan pientä pitää.

Joanmi + matkustaja 22 + 3
 
Sain terveydenhoitajan kiinni (sekin oli yrittänyt tavoittaa minua). Virtsakoe pitää uusia heti koht koska siihen oli eksynyt jotain epäpuhtauksia :D No onko se mikään ihme, minä tuommoisia osaa tehdä :D Se pitää hoitaa tämän tai huomisen päivän aikana. Uuden neuvolan sain 20.6 maanantaina. Pääsen neuvolaan omana 28v-syntymäpäivänäni! Kylläkin neuvolatädin kollegalle, kaikkien ajat olivat täynnä...Pääsen ylimääräisenä johonkin väliin :D

Susse ja Ronja 21+4
 
Viimeksi muokattu:
Joanmi
Juu niitä pikkusia vaatteita ei kauheesti kannata ostaa :D
68cm kokosesta eteenpäin vaatteet musta meni kauemman aikaa niin sitä pienempiä ei hirveitä kasoja kannata ostaa :whistle:
Äitiyspakkauksessahan on nyt ne vaatteiden koot pienentyny niin ne menee hyvin alussa, ellei sitten synnytä isomman kokosta lasta.

Meillä esikoinen synty lokakuussa.
Hyviä vaatteita syksyllä syntyvälle vauvalle musta on ku hankkii pitkähihasia bodeja, puolipotkareita ja sitten jotain päällys vaatetta, haalarit on musta kätevimpiä :)
Äitiyspakkauksessa tulee villahaalari mut se on alkuun aika iso, mut meillä oli ennen sitä fleecehaalari käytössä ja hyvin meni sekin jos ei villahaalaria hanki :)
Siis mitä meinasit et ku oot autolla liikkeellä ja sitten et tarttet siks tuosta kantoreppua... Joo raskaus tyhmentää mua ku en tajua :ashamed: :D

Joissakin pinkoissa aina näkee etusivulla semmosia listoja hankinnoista mitä kaikkee voi hankkia vauvalle, siitä on aika hyvä kattoa ja valkata ne mitä luulee ittellä tarvittavan :)
Pitäskö Branwen nakata tuonne etusivulle semmonen?
 
Viimeksi muokattu:
Mä nyt kävin kopsaamassa listan mikä oli lokakuisten pinkassa sillon ku esikoista ootin... :)

Kaikki tavarat ei varmaankaan oo tarpeellisia kaikille mut tuosta listasta voi ottaa vähän mallia mitä ite kukakin voi hankkia...

Vauvaa varten...

*Vaatteita
Kietasupaitoja/bodyja, bodyja, puolipotkareita, potkupukuja, vetoketjullisia haalareita
*Haalari
*Myssyjä,hattuja
*Lapasia
*Töppösiä jalkoihin

*Pussilakanoita
*Aluslakanoita
*Muovifrotee-alustoja sängyn suojaksi
*Peittoja, kankaita
*Harsoja
*Kylpypyyhkeitä, pyllypyyhkeitä

*Pinnasänky
*Patja pinnasänkyyn
*Petauspatja (jos haluaa käyttää )
*Reunapehmusteen pinnasänkyyn

*Vanna/amme
*Jalat vannaan/ammeeseen (säästää selkää)
*Hoitopöytä tai muu alusta (ei välttämätön)

*Vaunut
*Turvakaukalo
*Sitteri (käyttöä esim. ruoanteon aikana)
*Itkuhälytin (ei välttämätön)
*Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa)

*Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
*"Nenäimuri" rään imemistä varten
*Kynsisakset (tulee äp:ssä )
*Kylpylämpömittari (tulee äp:ssä )
*Pehmeä hiusharja (tulee äp:ssä )
*Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen. Korvakuumemittari on hyvin epäluotettava, koska korvakäytävä on niin pieni)
*Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin (kiehuva vesi ajaa saman asian)
*Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) Tavallinen muki käy vallan mainiosti
*Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
*Tuttipulloja pari (varalta)
*Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
*Tutteja (jos käyttää )
*Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle (mutta vain pari, jottei jää käyttämättä

*Kylpyöljyä
*Vanupuikkoja, -lappuja
*Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä)
*Vaippoja
*Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
*Perusvoidetta. (tulee äp:ssä).
*Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
*Sinkkivoide (vaippaihottumaan) Kaikki ei tarvitse ollenkaan. Pärjää Bepanthinella tai peruvoiteella
*D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta) Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeenkin
*Rela-maitohappobakteeritipat
*Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii)

Sekä myös ittelle:

*Jättirättejä!!!
*Imetysliivit (normaalitkin liivit voivat riittää, jos on irroitettava olkain)
*Liivinsuojia (kerta tai kestokäyttösiä)
*Imetystyyny (tai iso tyyny)
*Maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
*Rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
*Rintakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
*Lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
*Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
*Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
*Liukuvoide (tulee äp:ssä )
*Särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
*Kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
*Pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Synnärille mukaan:

Ittelle:
*Neuvolakortti!!!
*Hammasharja+tahna
*Hiusharja+kampa
*Pesuaineet
*Kosteusvoidetta
*Deodorantti
*Kännykän laturi
*Kamera+laturi ja riittävän iso muistikortti

*Kirja, ristikoita, käsitöitä tms. ajanvietettä (kaiken varalta jos tarvetta)
*Urheilujuomia tms.?
*Jotain syötävää...Hedelmiä yms.

*Liivinsuojia
*Kotiinlähtöä varten vaatteet...

Ja vauvalle kotiin lähtöpäivää varten:

*Body
*Puolipotkarit
*Haalari
*Myssy,töppöset ja lapaset
*Peitto tai viltti matkalle (varalta)

*Turvakaukalo
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaahan tuo lista aika hurjalta mut tosiaan munki mielestä tuossa on paljon semmosta mitä ei kannata hankkia etukäteen vaan kerkee kyllä hankkia vasta sitten jos niitä oikeesti tarttee...

Esim. rela/cuplaton/dysflatyl-tipat, suolatipat, rintakumit, maidonkerääjät, tuttipullot yms. tutit, korvikkeet, rintapumput ja erilaiset rasvaputelit.
Meillä pärjättiin hyvin äp:n perusvoiteella ja bebanthenilla, on moni käyttöstä niin voi käyttää itekki :)
 
Viimeksi muokattu:
Lisäisin tuohon synnärille otettavaan listaan mukaan muistiinpanovälineet. Meillä mies teki muistiinpanoja kaikenlaisesta synnytyksen aikana, ja sitä oli mukava lukea jälkikäteen. Sain kyllä synnäriltä mukaan synnytys- ja lapsivuodeaikakertomuksen, joita nuo omat muistiinpanot täydensi kivasti. :)

On tosiaan hyvin yksilöllistä, mitä tuosta listasta oikeasti tarvitsee. Itselleni oli esim. sähköinen rintapumppu ihan ehdoton heti kotiutumispäivästä lähtien, koska maitoa tuli aivan valtavasti. Mutta senkin mies osti vasta kun kotiuduttiin. Onneksi en ostanut etukäteen korviketta, koska se olisi jäänyt meillä täysin käyttämättä. Tuttipulloja ja tutteja tuli hankittua myös ihan turhaan, esikoinen kun ei suostunut kumpaakaan suuhunsa pistämään!

Meillä oli esikoisella tasan yksi 50 cm:n body. Loput oli 56 cm:siä. Esikoinen syntyi 51 cm:n pituisena ja tuo yksi body meni varmaan tasan 1½ viikkoa päälle. Enpä siis taida tälle pikkukakkosellekaan ostaa 56 pienempiä vaatteita, saahan niitä sitten kaupasta, jos tämä syntyykin ennenaikojaan ja pienenä.

Kantorepuista ja -liinoista: Meillä oli esikoisella käytössä sekä trikoinen kantoliina että myöhemmin Manduca-kantoreppu. Ihan pienen vauvan kanssa koin kantoliinan mukavammaksi ja suojaisammaksi. Siihen sai tehtyä kehtosidonnan, jossa esikoinen tykkäsi nukkua pisimmillään 4 h putkeen. Sitten kun vauva kasvoi, kannoin kietaisuristi-II-sidonnassa. Sidonnat oli suht' helppo oppia. Manduca meille tuli vasta vauvan ollessa puolivuotias ja sitä käytettiin kyllä ahkerasti. Manducassa paino jakautuu kantajan vyötärölle, joten meidänkin 10-kiloista jässikkää oli ihan kevyt kantaa siinä. Manducassa on sisäänrakennettuna vauvatuki, joten sillä voi kantaa jo 3,5 kg:sta lähtien. Ainoa vaatimus on, että vauvan jalat saa aseteltua sammakkoasentoon.

Talvicci: Musta ainakin tuntuu, että maha on jotenkin alempana kuin esikoisesta. Kai se liittyy aiempaan raskauteen ja siihen, että nyt vatsalihakset antavat helpommin periksi, joten mahan muoto on erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Nopsaksiin vaan, että laitoin nyt tuohon etusivulle linkkinä, joka johtaa tämän ketjun tälle sivulle. Keräilen itselleni johonkin täydennysehdotuksia tuohon listaan, mitä nyt mieleen tulee, ja heitän sitten heinäkuun kuukausipinkan etusivulle ihan näkyvänä listana :) On niin pitkä, että en lähtenyt heittämään tuon toisen linkkilistan sisään sitä. Laitan sitten erillisenä.

Kantorepuista Vauvan jalat pitää tosiaan saada sammakkoasentoon, että on vauvalle ergonominen! Meillä on ollut tuo Manduca kanssa, ja edelleen kannetaan tuota 2,5v:tä siinä välillä (kun nyt reppuun suostuu ;) ) ja on tosi hyvä myös kantajalle.
 
Peikkotyttö80: Mä vein hakemukset kelaan 3.6 ja nyt oli eilen ilmestyny Kelan sivuille, että se on tilattu ja noudettavissa postissa kahen viikon kuluessa. Ja haen myös sitä äippärahaa vikojen 6kk perusteella. Eli avustus päätös tuli vähä vajaa pari viikkoo siitä ku vein lappuset kelaan.

Matilda: Mulle kelassa sanottiin, että heti sitten pitää laittaa ne palkkatiedot sinne, kun ne vaan tulee. Mulle viimenen palkka maksetaan vasta syyskuun puolessa välissä kylläkin, ja loma alkais jo 30.8. Että tuota, täytyy varmaan kysyy että onnistuuko jos en sitä vikaa ees ota mukaan näihin laskelmiin, vaan jos laskis sitten siihen helmi-heinäkuun tulojen perusteella. :)

Tulevan maanantain sokerirasitusta ja neuvolaa ootellaan jännityksellä. Painoa on reippaasti tullu viime neuvolasta. Hyh :/

Talvicci: Kiitos listasta. Kyllä tuossa onkin sitten paljon tavaraa, ja paljon semmosta mitä en olis itse kyllä varmaan ees hoksannu :p

Branwen: Ootko sä muuten saanu jo lääkärineuvolaan aikaa? Mietin vaan et ku mulla on nyt maanantaina normi neuvola, rv 24+6 sillon. Että millä viikoilla se lääkärineuvola sitten olis? Eiks sen pitäs kuitenkin nyt tässä pian olla? :D

Mulla oli tänään ne soveltuvuuskokeet sinne lastentarhanopeks. En oikee osaa sanoo miten meni, ainakin jäädyin täysin muutamassa kysymyksessä. Tuskin tuun sisään pääsemään nyt, mutta ainakin tuli taas kokemusta lisää! :D Ens vuonna sitten jos koittais ja jos olis enemmän motivaatiotakin. Jotenkin nyt ollu koko jutun kaa motivatio nollassa, kun tietää ettei sitä kouluu syksyllä ees vois alottaa.

Me käytiin äitin kanssa pääsykoe matkalla tänään pandan tehtaalla ja tulihan sitä herkkua osteltua ja täällä mussutan lakua ja suklaata vuoronperään. Nam! :p

Masussa kaikki hyvin. Potkuja tulee kunnolla, voi sitä ihanaa tunnetta kun se tuolla myllertää. Kädellekin tuntuu jo liikkeet niin hyvin. :) Melkeen aina kun pötköttelen niin alkaa kunnon touhut vauvalla! :D

Voikaahan hyvin! :heart:

Cinderella ja Nuutti 24+2 :heart:
 
Kiitos vastauksista,sain myös omilta kelan sivuilta tietoa tänään,että on avustus hakemus saapunut ja kahden viikon kuluessa saan paketin,jes*malttamaton*:D
Tänään töiden jälkeen tuntunut etten pääse kävelemään kunnolla(kiireinen,keittiötyö) kun viiltää navan seudulle(alle) ihan sikana,sitten jos painaa kädellä siitä niin vähän helpottaa,ja istuessa ei koske ollenkaan,onkohan tääkin ihan normaalia,onko muilla vastaavaa kokemusta?!


Peikkotyttö ja kaveri 24+2
 
RR
Mistä te näette noi Kelan sivuilta? Kirjauduin nettipankkitunnareilla sisään ja siellä lukee äitiyspäivärahan kohdalla, että hakemus vastaanotettu tms. Mutta missään ei ole tosta äitiyspakkauksesta mitään mainintaa. Kaikki hakemukset oli täytetty ja ihan oikein vielä, palkanlaskija toimitti ne Kelalle suoraan.
Pari viikkoa takaperin siis toimitettu paperit, eli koska pitäisi olla huolissaan jos mitään ei kuulu? Tuleeko kotiin vielä postitse joku ilmoitus, että kaikki on ok?
 
Mistä te näette noi Kelan sivuilta? Kirjauduin nettipankkitunnareilla sisään ja siellä lukee äitiyspäivärahan kohdalla, että hakemus vastaanotettu tms. Mutta missään ei ole tosta äitiyspakkauksesta mitään mainintaa. Kaikki hakemukset oli täytetty ja ihan oikein vielä, palkanlaskija toimitti ne Kelalle suoraan.
Pari viikkoa takaperin siis toimitettu paperit, eli koska pitäisi olla huolissaan jos mitään ei kuulu? Tuleeko kotiin vielä postitse joku ilmoitus, että kaikki on ok?
Siellä on kaksi erillistä kohtaa. Toinen on äitiyspäiväraha ja toinen äitiysavustus (tai jotain sinne päin). Koita, jos sieltä sen kohdan löytäisit. :)
 
Pantsu
Tuo oliki hyvä vinkki! Olis kyllä ollu kiva ku olis ite (tai lähinnä mies varmaan) laittanu jotain ylös ja kirjotella fiiliksiä sillä hetkellä niin niitä olis muka ollu lukea myöhemmin :)

Mä sain tutulta semmosen kantoliinan (oliko joku vitmi se "merkki") mut en osannu sitä käyttää. Meillä poika tosin oli sillon jo 4kk niin ei oikein tuntunu siinä edes viihtyvänkään...
Voishan sitä kokeilla uuelleen tällä toisella :)
 
Apua miten paljon taas tullut tekstiä tänne. :) Kauheesti koitin lukea läpi, mutta sit ku pääsi tänne loppuun asti nii ne ensimmäiset on jo unohtuneet kaikki. Voi tätä elämää tän raskaudesta lahoutuneen pään kanssa. :D

Mut näin ekana taas onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista! :heart:

Terhille voima :hug: ja jaksamista tilanteeseen. Toivotaan et pikkunen jaksaa vielä pysyä masussa monta viikkoa! :)

Sokerirasituksista toinenkin kerta käytynä. Ja voi yök miten mun tuli huono olo ja käsi kipeeksi, kun se hoitaja onnistui sillä neulalla raapaseen tohon isommankin haavan. : / Hieno kulkee ympäriinsä kun toinen käsi on ihan mustana ja turvoksissa, näyttää pahemmaltaki narkkarilta. No, mut pääasia et on nyt käytynä eikä enää tarvi mennä. Hyi luoja miten se litku tekee mut aina huonovointiseks. : / Ja oli viel kaikki sokerit kunnossa. Neuvolassa se th nauroikin, et miten voikin mennä just ihan tasan siinä keskiarvolla. :D

Neuvolassa tosiaan kävin ja kaikki hyvin. Syke oli 140-150, paino tippunut jotain 200g viikossa, liikkeistä saatiin ++, pissa oli puhdas. Ainoa oli et hemoglobiini oli taas pudonnut 112 vaikka välillä saatiin se nostettua 120... No sain sit uudet rautaohjeet, kattoo kuinka lähtee siihen reagoimaan. Tää kesäsijainen oli kyl jotenki miellyttävämpi kun se mun vakkarith. Kertoikin, et se vakkari ei tuu enää takas ollenkaan, et saa nähdä kuka ottaa vastaan ens kerralla... Vähän kurjaa kyl, jos nyt sit tyyliin joka kerta vaihtuu toiseen. Mut ehkäpä siel on tää sama sijainen, toivottavasti ainakin. Oli ihan huippumukava. :)

Jotain muutakin mulla oli mielessä, mutta ei tähän aikaan enää aivot pelaa. Hyvää vointia kaikille, ihan kiva aurinkopäivä oli taas, pääsi lenkkeileenkin pitkästä aikaa. :)

pipituuna & ukko 25+0 poksutipoks. (Vaikka periaatteessa 25+1 alkoikin minuutti sitten :heart: )
 
Ärtymystä ja kärsimystä Eilisestä lähtien oikealta puolelta alaselkä ollu ihan tulessa. Vauva ei oo liikkunu kunnolla, hirmu huoli. Vaikka joo tiedänki, et voi olla pitkiä taukoja ettei tunne, kai. No enpä sitte oo nukkunu yöllä yhtään. Panadoli ei auttanu pätkääkään. Mieski heräs hieromaan ja sekään ei auttanu. Ei oo hyvä maaten eikä istuen. Seisten tuntuu vielä pystyssä pysyvän.
Ehinhän mie yhen päivän töissä ollakin. Olin poissa jo, kun äiti joutu sairaalaan toisessa kaupungissa ja tilanne oli kääntyny pahempaan suuntaan niin lähin sinne. Onneks tilanne nyt paranemaan päin. :heart:

Mutta ei kai se auta, kun odotella, et saa soitella lääkärille aikaa ja toivottavasti se kirjottaa mulle saikkua. Ei musta töihin tän selän kans ole.

Tarvikelistasta pakko sanoo, et oli siel muutama asia mitä en ollu tullu ees ajatelluksi. :D Meillä on tarkotus nyt hiljakseen ostella kaappiin tavaroita, nii ei tuu sitte kertaostolla kaikkee. Siihen ei kuitenkaan taida varaa olla.

Voikaahan paksusti!

Tine ja VienoIlmari 23+5
 

Yhteistyössä