~ Lokakuun lapsoset helmikuussa ~

Huomenia!

Parin valvotun yön jälkeen on virkistävää olla työpaikalla, varsinkin kun näyttäis että tulee melkoinen hulabaloo-päivä. Noh, en minäkään mikään kone ole, joten ehkä tästä jotenkin selvitään...

Sain varattua eilen np-ultraan ajan. Se meni vasta maaliskuun puoleen väliin, joten sinne pitäis jaksaa odotella. Minäkään en tiennyt, että työterveyshuoltoa voi hyödyntää varhaisultraa varten. Tosin aatoksissa oli, etten siihen muutenkaan mene. Mites muuten noi seulat? Oli varmaan niistä aiemminkin puhetta, mutta kyselenpäs vielä, että kuinka moni ne meinaa ottaa?

Pahoinvointia on, tosin vain illalla ja aika lievänä vielä. Minä oon saanu tuon pahoinvoinnin pysymään aisoissa aika hyvin pähkinöillä ja hedelmillä. Tuota mehujäätä käyttää aika monet, joten sitä vois kokeilla kanssa. Kaikki on vielä tähän mennessä pysynyt sisällä. Kahvikaan ei ole vielä aiheuttanut närästystä. Mää oon kyllä semmonen juustohiiri, etten oikein tiedä miten voin olla erossa pehmeistä juustoista... :D
 
Huomenta!

Kai noi varhaisultrat riippuu työterveydenlaajuudesta. Meillä menee mun mielestä erikoislääkärinjutut lähetteellä työterveyslääkäriltä. Lisäksi ohjeistus oli mun mielestä, että työkykyyn vaikuttavat asiat. No aion mennä itekseni yksityiselle, en halua muutenkaan, että töissä tiedetään asiasta missäännimessä.

Tossa kiellettyjen listalla oli mm. arpartamiini. Oletteko lopettaneet kokonaan sen käytön (light limsat? Niissähän sitä on.

Entäs hiusten värjäys? Ens viikolla olis väriaika kampaajalle. Kysyin eilen asiaa neuvolasta ja sanoi, että heillä ei ole annettu siitä mitään ohjeistusta, mutta hän itse uskaltaisi kyllä värjätä kampaajalla, kotivärit jättäisi välistä. Mitäs muut on mieltä?
 
Huomenta!

Makeutusaineellisia tuotteita en aio käyttää ollenkaan, tosin en käytä normaaliolosuhteissakaan, niin ei tule suurta ongelmaa tuon asian kanssa. Jotenkin ällöttävänä makuisia nuo kevyttuotteet. Sokeria sen olla pitää, tosin sitäkin harvoin :D

Hiuksia värjään kampaajalla n. 10 viikon välein, joista joka 3 kerta kokonaisuudessaan ja muuten pelkkää tyviväriä. Eli yhden raskauden aikana ei niin montaa värjäyskertaa ehdi tulemaan, että jättäisin välistä. Lisäksi kampaajani käyttää värjäykseen Swarzkopfin essensity-sarjaa, joka ei sisällä mm. ammoniakkia ollenkaan. Meikit oon kyllä jättänyt ja muutenkin kempparituotteet jotka sisältävät esim. parabeeneja.

Nyt aamupalalle ja töihin :wave:

Sedna 5+6
 
Huomenta |O

Sisällä pysyvistä ruoista Mehujää, hedelmät, jugurtti, digestive toimivat minulla… Joskin mietin noita pahoinvointirannekkeita. Toiset tuntuvat niistä hyötyvän, toiset eivät… ja mietin sitäkin, että kun ihan oksentelemaan en ole vielä päätynyt, niin olisiko niistä apua tähän ällötykseen…

Jenny Ärsyttävää tuollainen tiputtelu, toivottavasti on vaaratonta :hug: Voisiko sinulla olla nyt menkkojen aika? Niiden aikoihinhan monella juuri tiputtelee…

Neiti Hieno juttu, että mitään vikaa löytynyt. Teillä on sitten vaan ollut tosi kurja mäihä aiemmissa raskauksissa :( Saatko kuitenkin nyt tarkemman seurannan tms?

cala Eikös se mene niin, että jos soitat työterveyteen ja kysyt tuota ultra-asiaa, niin työterveys ei kerro työnantajalle edelleen raskaudesta? Ja noita homejuustojakin saa kyllä syödä, kun ne kuumentaa ;) Pizzassa söin ainakin viimeksi.

Hiusten värjäyksestä Kohtuudella värjäisin (en siis ihan joka viikko tai kuukausi kuitenkaan) ja tosiaan kampaajalla. Kaverilla tuli raskauden aikana väristä ihan erilainen kuin normaalisti, mutta tiedä sitten, johtuiko se hormoneista vai ei :)

Tuosta ruokalistasta siinä on makeutusaineista osa kiellettyjä, osa sallittuja. Aspartaami eli se limsan makeutusaine on sallittu :) Huomasin, että tuli vähän epäselvästi ne siinä keskenään putkeen.

Branwen ja Silmu 6+3
 
RR
Meillä gynekologin palvelut kuuluvat työterveyshuoltoon, itse olen kaikki käynnit hoitanut sitä kautta, on otettu papat ja ultrattu munasarjat ja kaikki on mennyt työterveyshuollon laskuun. Joten uskoisin, että tämä ultrakin menee :) Jos ei mene, niin maksan sitten omasta pussista.
Eikä meillä kukaan töissä sitä saa tietää, itse varasin ajan työterveysasemalta. Jos siitä meidän henkilöstötoimistoon menee jotain tietoa, niin se on luottamuksellista.
 
En ollut ensimmäisen kohdalla, enkä nytkään meinannut hysteerisesti syömisiä välttelee. Kiellettyjen listalla olevat ruoka-aineet, niin niitä tulee harvemmin muutenkin syötyä. Alkoholi on ihan ehdoton ei kyllä! Mutta kalaa syön harvemmin, homejuustoja söin pitsan päällä tms. Meikkiä käytän vähän ja jatkossakin käytän, hiuksia värjään 3-4 kertaa vuodessa, meinasin mennä kuten tähän asti. Luultavasti kesällä tulee seuraavan kerran värjättyä.
Näistä kielloista tuli mieleen, että kävin esikoisen aikaan hammaslääkärissä ja siellä hammaslääkäri valitsi jonkin toisen puudutteen, kun olin raskaana. Sielläkin on siis hyvä mainita asiasta.

Pahoinvointiin auttaa minulla kylmät syötävät: mehukeitto, jukurtti, jäätelö, hedelmät yms... Ja yrittää syödä lämmintä ruokaa myös, pitää nälkää paremmin ja ei pahoinvointi yllätä. Tyhjällä mahalla tukee vielä huonompi olo. Esikoisesta makasin 6 viikkoa vaan kotona kun oli niin huono olo, en edes jaksannut ajatella meneväni töihin silloin. Nyt toivon että ei olisi yhtä paha pahoinvointi. Tällä hetkellä etoo jatkuvasti ja kahtena aamuna olen käynyt vessassa istumassa ja miettinyt tuleeko yli vai ei :(
 
Syömisistä Salmiakkia kaipaan, kuten esikoisestakin. Synnärille lähti evääksi iso pussi salmiakkia :D Homejuustoa tekisi mieli, jos vaikka tekisi pizzaa joku päivä tässä.. Ainakin näin alussa menen aika orjallisesti tuon listan mukaan, kun kehitys on niin herkässä vaiheessa.

Hammaslääkäristä Niitä röntgenkuviahan ei myöskään saa ottaa raskaana :) Kävin tarkistuksessa esikoista yrittäessä ja sanoin, että saatan olla raskaana. Jättivät kuvat ottamatta. Suosittelivat oksentelun jälkeen noita ksylitolipastilleja, että hampaat eivät kärsisi.

Meikkiä käytän niukasti muutenkin, en aio siitä luopua. Muutenkin tulee meikattua vaan se kerta-pari viikkoon ja tosi kevyesti silloinkin, en jaksa siitä stressata :) Hiusväriä en varmaan lähiviikkoina ainakaan laita, täytyy sitten myöhemmin katsella.

Kävin ostamassa apteekista pahoinvointirannekkeet. Alkaa olla sen verran ympärivuorokautista tämä ellotus, ja pitäisi lähteä kotimaanmatkalle loppuviikosta... Toistaiseksi tuntuvat ihan hyviltä ainakin, muutama sellainen pahoinvoinnin aalto on tullut, mutta sen jatkuvan ällötyksen pitävät aisoissa. No, joskus tämä ällötyskin loppuu :)
 
Salainen toive Ei ole kapseleissa a-vitamiinia, ne on hyväksi raskaana oleville kun sisältää foolihappolisän. Semmoset kun Möller sydämelle. :)

Pahoinvointi lisääntyy, samoin hajuherkkyys, mies haisee suoraan suihkusta tulleenakin pahalta...
 
Nyt sitten on eka neuvola-aika varattu ja se on sitten 4.3.! Silloin mennään jo 9+3, tuntuu että siihen olis tosi pitkä aika, mutta vastahan huomasin olevani raskaana, vk:lla 4 ja nyt kuitenkin vk 6! Hurjaa vauhtia menee aika, varsinkin kun niin paaljon kaikenlaista ohjelmaa! :) Nyt pitäis sitten miettiä missä haluais synnyttää että mihin varais sen ultran..

Onko mielipiteitä näistä pk-seudun synnäreistä?
 
Viimeksi muokattu:
Vilijonksu Esikoinen syntyi kättärillä haikaranpesässä, ja ei voi muuta kuin lämpimästi suositella :) Ultrat käytiin kättärillä kanssa ja oli tosi mukavat ja ystävälliset kätilöt. Satuttiin vielä saamaan haikaranpesästä perhehuone. Sekä synnäri että tuo perhehuone oli tosi kotoisat ja lämpimän tuntuiset.

Oli tosi turvallinen olo koko synnytyksen ja siellä ollun ajan, ei yhtään sellainen hei-olen-vähän-blondi-kun-tätä-kysyn-anteeksvaan-olo. Eli kehtasi kysyä apua ja neuvoa esim. imetyksessä :) Naikkarilla en ole ollut, mutta siitä on sellainen vähän kiireisempi ja sairaalamaisempi mielikuva. Sinnehän tosin ohjataan sitten ongelmaisemmat tapaukset.

Mites teillä aikaisemmin synnyttäneillä on muuten synnytykset menneet? Onko jo suuria toiveita ja ajatuksia syksyn varalle? :)
 
BRANWEN: luulisin että olen seurannassa joka tapauksessa, koska mullahan itseasiassa ei ole yksikään raskaus ollut normaali: esikoisesta mulla oli kohtuullisen paha raskausmyrkytys, ja kuopus on halkiolapsi.. olen oikein neuvolatätien kauhu varmastikin...:whistle: ja kun yksi kromosomipoikkeava raskauskin on takana (se joka päädyttioin keskeyytämään puolivälissä), niin punktiota tarjotaan lähestulkoon varmasti.... mutta jos np-ultra on ok, ei mulla ole aikomustakaan ottaa mitään riskejä, olivat ne kuinka minimaalisia tahansa.

MEIKKIÄ käytän ihan normaalisti. En usko sen vaikuttavan niin paljoa

NEUVOLASTA: Ajattelin varata vasta 8 vkon jälkeen jos tarvetta vielä on.... ennen en halua enää ku niin monta kertaa sit joutunu perumaan :/

).(
Mä palelen ja ihan hirvee väsymys!
Olin aamulla jo salilla, mutta nukahdin kun tulin ja heräsin vasta :O
Muita oireita ei juuri ole. Närästys.. sitä on ollu jo yli viikko ja se on aina ollut alusta asti oireena.

Jos yrittäis saada jotain aikaseks ennen lasten hakua :)

T:Neiti, rv 4
 
Heippa!

Kiitos ekana kaikille tsempeistä. <3 Nyt ei oo tuosta isästä sitten enää edes kuulunutkaan mitään ja hyvä niin. Jännitin, että tuleeko viikonloppuna jotain puheluu tai tesktarii, kun oli varmasti juomassa.Mutta eipä onneks tullu :)

Tokana onnittelen kaikkia plussanneita ja toivotan tervetuloa mukaan!

Kovasti täällä tuntuu juttuu piisaavan ja kiva niin. :) Itekin koitan nyt paremmin pysyy jutuissa mukana ja tuun kirjottelee vähä useammin kuin kerta viikkoon.

Hyvin on kaikinpuolin menny. Väsymystä ON ja huonoo olookin on vaihtelevasti. Tänään ei oo ollu oikee mitää pahoja oloja, mut välillä sitten ihan järkyttävät olot. ja yleensä ne tulee ulkona? :D

Eilen uskallauduin spinningiin ja bodypumppiin. Kerroinkin tuossa, että mulla on ylipainoo jonkun verran ja just laihduttanut n.20 kiloa. Oon aika ahkerasta nyt muutaman kuukauden käyny spinningissä jne, niin nyt sitten ollu ihan kumma olo ku ei oo käyny. Mua niin kauheesti pelottaa, että siitä tulis jotain vauvalle jos kauheesti rehkin. Yritin nyt sit ottaa ihan iisisti ja hyvähän se kai vaan on jos nyt tulis käytyy niin jaksaakin sitten loppuvaiheessakin paremmin. :)
 
Cinderella ehkä lapsesi isä haluaa sulatella asiaa pidempään, kuitenkin aika iso juttu. Mä muistan esikoisen odotuspinosta yhden odottajan, joka kävi vielä samana päivänä kuin synnytti spinningissä. Ei siitä haittaa ole varmasti, mutta raskaana olevillehan suositellaan, ettei syke saisi mielellään nousta pitkäksi aikaa yli 140.

Mulla on maaliskuun puolivälissä seuraavan kerran kampaaja, käyn niin harvoin, että uskallan kyllä värjätä. Meikeissä ja kosmetiikassa välttelen jo ennestään parabeeneja yms. ja nyt vähennän meikin määrää. Ajattelin käydä hankkimassa luonnonkosmetiikkaa, kun ei tämä lärvi ilman meikkiä ole kauhean kaunista katsottavaa.

Mä en oikein osaa päättää mitä mä teen tuon veriseulan suhteen. Jotenkin ei haluaisi ottaa sitä, mutta ehkä päädyn kuitenkin ottamaan. Tänään ajattelin varata varhaisraskauden ultran.

Hieman enemmän on etovaa oloa ilmassa, pieni flunssakin iski. Muuten olossa ei erikoista, vatsaa turvottaa. Väsyttää edelleen aika paljon, tuntuu, ettei ole yhtään energiaa. Kai se on kuitenkin lähdettävä noi lumityöt taasen tekemään.

Lisse ja Viljami 6+1
 
Täällä yks lokakuussa lisääntyvä lisää tähän jengiin. Laskettu aika on näillä näkymin 2.10. ja toinen lapsi kyseessä! Jee!
Pahoinvointia on ollut vasta ihan vähän. Täytyis varmaan koputtaa puuta. Viime raskaudessakaan en tosin kertaakaan joutunut yrjöömään vaikka olikin tosi usein huono olo... Kaikenlaista vatsakramppia sensijaan on esiintynyt.

Zuboda 6+2 + pikkukarhu 3 v
 
Jokohan tuota uskaltas pikku hiljaa liittyä tänne. Oon 25 (tässä kuussa täytän 26) vuotias esikoista odottava. Laskettu aika on 11.10 ja synnärinä OYS.

Varhaisultraan oon menossa 23.2 ja toivottavasti siellä jotain löytyy ja näkyy. Kovista alavatsakivuista kärsin, varsinkin yöllä ja vähän väsymystä esiintyy. Rinnat tuntuu menevän koko ajan herkimmiksi.

Tine ja Nipsu 5+0
 
Onkos muilla rinnat kipeät?
Mulla nyt ekaa kertaa ihan kosketusarat, ja nukkuminen on tosi hankalaa kun särkevät kokoajan... onko kellään jotain vinkkejä miten sais tissisäryt pienemmiksi?
Oli pakko ottaa liivitkin pois kun särkee...:whistle:
 
RR
Voi kiesus mikä keli oli aamusta täällä pk-seudulla!
Noniin, eka neuvola ois sitten takana, erittäin mukavan tuntuinen terkkari :)
Mulla kaikki arvot tosi hyvät, vielä käyn aamulla jättämässä pissatestit labraan. Seuraava neuvola-aika meneekin jonnekin viikolle 22 :D Tässä välissä on sairaalassa ne kaksi ultraa, joihin tulee ajat kirjeitse myöhemmin. Katsoin tosta ohjeesta, jonka sain, että mulle tulee yhteensä vain 6 terkkarikäyntiä, 2 ultraa ja 2 lääkäri käyntiä koko raskauden ajalle, ellei tule jotain ihmeitä vastaan.

Kauhean kasan sain luettevaa sekä DVD:n, jota alan juuri katsomaan :)

Rinnat On kipeät ja turvonneet.
Meikkiä aion käyttää ja hiusten värjäämistä aion jatkaa ihan normaalisti koko raskauden ajan. Kiellettyjä ruokia pyrin kuitenkin välttämään. Toisaalta allergioideni takia en voi muutenkaan syödä esim. kaloja enkä äyriäisiä. Maksasta en tykkää, enkä raa'asta lihastakaan.

LA onkin terkkarin laskujen mukaan 6.10.2011

Tervetuloa kaikille uusille ja onnea!

RR ja Pähkinä 5+5 :heart:
 
Kolmenmutsi: Mulla aiemminpi synnytys ei ollut mikään ihana ja mahtava kokemus. Synnytys alkoi lapsiveden menolla, tosin sen pitemmälle ei sitten käynnistelyistä huolimatta päästy, joten 54h vesien menosta tehtiin hätäsektio. Itselläni oli tulehdusarvot taivaissa ja olin 8vrk tipassa kiinni, poika vietti ensimmäiset 5 vrk lastenosastolla tipassa myös korkeiden tulehdusarvojen takia. Joten minä varmaan menen pelkopolille keskustelemaan kätilöiden kanssa ensin, ennenkuin mietin sen kummemmin mitään...

Neiti: mulla myös tosi kipeet rinnat, nukkuminen varsinkin tosi hankalaa, kun ei tiedä miten päin olisi. Joten jos jollain on jotain "poppakonstia" niin mielellään kaikki neuvot otetaan vastaan... :D

Meikit ja hiukset: Itse olen tämmöinen naturellielli, joten meikit eivät ole minulle mikään ongelma. Ystäväni leikkaa yleensä hiukseni, ja väriä en käytä, joten senkään suhteen ei tarvitse stressailla mitenkään. :)

Tervetuloa uusille tulokkaille!! :wave:
 
Oireista:

Meillä on 3 poikaa jo. Lisäksi meillä oli yksi keskenmenopoika rv. 11+6. Jokaisesta edellisestä alkuraskaudesta muistan hillittömän väsymyksen, pahoinvoinnin, hajuherkkyyden ja esim. kahvi iltaisin oli ihan karmeaa!! Tuore kala sai oksentamaan... Nyt minulla vissiin rv. 5+2 ja olen ainoastaan mieheni mielestä herkistynyt hajuille. Liekö näin?

Kokemuksia kanssaeläjät?! Kokemuksia oireista töissä ollessa vrt.kotona ollessa?!

Olen aiemmin ollut erittäin stressaavissa ja paineen alaisissa töissä juuri tässä alkuraskauden aikana. (Kiireaika töissä, kaikki pojat syntyneet samassa kuussa eli alkuraskaus aina samaan aikaan ollut ennen tätä) Töiden raskauden vuoksiko olen sitten joka kerta sitten ollutkin tosi kanttuvei? Nyt olen "vain" kotona. (Herra nummer 3 on vasta 1 v. ja alle 1 kk päälleja hoidan myös 6 v. kotona) Minulla ei ole vielä oireita. Saatan toki muistaa viikot väärin aiemmista eli ehkä oireet alkoivat myöhemmin. Toisaalta nyt minulla on kuitenkin mahdollisuus levätä päivän aikana. (Esikoinen koulussa ja 6 v. osaa touhuta torkkujen aikana ilman jatkuvaa valvontaa.) palelmista on iltaisin ja väsymystäkin...

Ymmärsikö joku siis kysymykseni? Kirjoitan samaan aikaan, kun tuo taapero tutkii joka paikan tietokonehuoneessa. :)


Ai niin siis minun tietoihin voi lisätä: PKSSK on sairaala ja olen 34-vuotias.
 
Oireista:

Meillä on 3 poikaa jo. Lisäksi meillä oli yksi keskenmenopoika rv. 11+6. Jokaisesta edellisestä alkuraskaudesta muistan hillittömän väsymyksen, pahoinvoinnin, hajuherkkyyden ja esim. kahvi iltaisin oli ihan karmeaa!! Tuore kala sai oksentamaan... Nyt minulla vissiin rv. 5+2 ja olen ainoastaan mieheni mielestä herkistynyt hajuille. Liekö näin?

Kokemuksia kanssaeläjät?! Kokemuksia oireista töissä ollessa vrt.kotona ollessa?!

Olen aiemmin ollut erittäin stressaavissa ja paineen alaisissa töissä juuri tässä alkuraskauden aikana. (Kiireaika töissä, kaikki pojat syntyneet samassa kuussa eli alkuraskaus aina samaan aikaan ollut ennen tätä) Töiden raskauden vuoksiko olen sitten joka kerta sitten ollutkin tosi kanttuvei? Nyt olen "vain" kotona. (Herra nummer 3 on vasta 1 v. ja alle 1 kk päälleja hoidan myös 6 v. kotona) Minulla ei ole vielä oireita. Saatan toki muistaa viikot väärin aiemmista eli ehkä oireet alkoivat myöhemmin. Toisaalta nyt minulla on kuitenkin mahdollisuus levätä päivän aikana. (Esikoinen koulussa ja 6 v. osaa touhuta torkkujen aikana ilman jatkuvaa valvontaa.) palelmista on iltaisin ja väsymystäkin...

Ymmärsikö joku siis kysymykseni? Kirjoitan samaan aikaan, kun tuo taapero tutkii joka paikan tietokonehuoneessa. :)


Ai niin siis minun tietoihin voi lisätä: PKSSK on sairaala ja olen 34-vuotias.
 
Hei moi!
Täällä on jonkin verran "vanhoja tuttuja" linjoilla...
Täällä yksi täänän vihdoin testin ostanut ja plussannut... Sain keskenmenon 3.1.2011.. Ehdin käydä kääntymässä tuolla syyskuisissa. Nyt siis uusi plussa heti tuon tammikuun alun jälkeen. Vuoto kesti tuolloin kokonaista kolme päivää ja oletettu ovis oli aikastalailla tasan kaksiviikkoa vuodon alusta. Eli normilaskujen mukaan LA ois 10.10. ja synnärinä OYS. Kokmas lapsi tuloillaan, ennestään on tyttä -02 ja poika -04.
Kyllä se on jännä miten voikin pientä ihmistä tärisyttää..
Lisää kommenttia kunhan vähän rauhoitun ja kokoan taas ajatukset.

Koiksa ja munanen 5+
 
Mulla ei ole mitään oireita, paitsi aika ajoin pientä alavatsan jomotusta, sitäkään ei päivittäin. Pientä ruskeaa tiputtelua joinakin päivinä, tänään taas ei. Rv 4+5 nyt takana.

En tiedä pitäiskö ihmetellä?

Tommonen löyty netistä:

Raskausoireet alkuraskaudessa

Ton mukaan esim. pahoivontia esintyy vain 13 % :lla ?!
 
Viimeksi muokattu:
Oskari Olematon:
Just tänään mietin, että esikoisesta ei ollut näin varhain muuta oiretta kuin huimaus ja nyt tässä raskaudessa jo puolitoista viikkoa päivittäin vaivannut kuvotus, väsymys, palellus ja arat rinnat.

Tyttöjen raskausaikana voimakkaat oireet jo neljännestä viikosta alkaen, mutta ei ihmekään monikkoraskaudessa. Siksi mietinkin nyt, että odotammeko taas kaksosia, kun oireet näin voimakkaat jo näin varhain. Esikon raskausaikana olin töissä, joten en (ehkä) kerennyt rekisteröimään kaikkia tuntemuksia. Tyttöjen raskausajan olin kotiäitinä. Nyt jälleen töissä, mutta tällä hetkellä 1,5 viikon vapaalla, joten olen kerennyt oloani kuulostelemaan =)

Varasin tänään neuvola-ajan ja se on 1.3 joten viikkoja silloin (vasta) 7+0. Ekaa ultraa odottelemme todella innolla/jännityksellä, jotta selviää montako masuasukkia sieltä löytyy =)

White 4+0
 

Yhteistyössä