~ Lokakuun lapsoset tammi-helmikuussa ~

Vitamiineista...
Mä käytän multivitaa josta puuttuu se a-vitamiini. Esikoisen aikaan oli sama käytössä...
Totta se siinä oleva foolihapon määrä riittää? Lisäks mulla on käytössä maitohappobakteerikapselit. Niitä aloin käyttämään loppuraskaudesta ku ootin esikoista.
Kuulemma jotain tekemistä allergioiden ehkäsyssä ja onhan ne hyväks vastustuskyvyllekkin :)
Mulla on hb sen verran korkee (jotain n.150) et en oikein noita mammavitamiineja kehtaa napsia ku niissä on rautaa... Niitä vois tieten sitten myöhemmin varmaan ostaa ku jos tulee raudalle tarvetta...
Oonki tuota ihmetelly et miks niihin mammavitamiineihin tukitaan sitä rautaa ku sitähän ei sais ennen 12viikkoa syödä... :confused:

On kyllä käyny mielessä et pitäskö kattoo jotain muuta vitamiinia ku ei noita kasviksia ja hedelmiä tule varmaankaan tarpeeks syötyä... :ashamed:


Tuosta Dacapon kirjotuksesta tissien valskaamisesa tuli mieleen että imettääkö joku muuki vielä? :D
 
Mirage Jotain perusvitamiinia (en nyt nimeä muista) olen popsinut, ja lisärautaa söin vielä viime viikolla. Pitäisi käydä mittauttamassa tuo hemoglobiini, josko se olisi jo kunnossa…

4D-ultra kiinnostaisi kovasti, mutta hinnat taitaa olla aika hurjat :/ Niistä ei ole kokemusta, mutta mitä olen kaverin kuvia nähnyt, niin onhan ne hellyttävän valokuvamaisia :heart:

Dacapo Maitoa, hui :x Tuota en tullut ajatelleeksikaan… Vielä ei ole kauheasti rintoja kipottanut ja turvottanut, niitä oireita vain olen odottanut. Mutta jos esikoisestakin nousi jo pian puolenvälin jälkeen, niin täytyypä kaivaa ne kestosuojat esille valmiiksi :D

Pahoinvointi tuntuu täällä lähinnä sellaisina pieninä kuvotuksen aaltoina. Yöllä piti nousta vessaan ja ämpärin kanssa tulin pois, kun iski sellaisen kuvotuksen päälle… Näin se alkoi esikoisestakin. Ja aamukahvi haisi tänään pahalle Muuten ei ole ollut ihmeitä.

Tuosta tyttövaatteiden ostamisesta tuli mieleen, että onko muilla vielä minkäänlaista tyttö/poikaoloa? Jotenkin itselle on iskenyt ihan poikaolo, ei mitään järkevää selitystä asialle :D

Salainen toive 400mg on muistaakseni se minimisuositus foolihappoa. Ja joo, nuo maitohapot täytyy muistaa kyytiin kun apteekissa käy, ne oli hyviä mahan rauhoittajia muutenkin ainakin viimeksi :) Ja kai tuon raudan kanssa tarkoitetaan sitä ihan lisälisärautaa, että erillisinä pillereinä söisi… :confused: Näin ainakin olen ymmärtänyt.

Imettämisestä Lopetin vuosi sitten. Kannattaa varmaan neuvolasta kysellä, ettei aiheuta supistuksia? Kaverin piti kakkosen alkaessa lopettaa niiden takia, mutta muuta en ole aiheesta kuullut :)
 
Branwen
Niin en hoksinu kyllä yhtään sanoa tuosta imetyksestä, poika kuitenki enää vain iltasin syö tissiä ennen nukkumaan menoa... Voikohan tuosta olla jotain haittaa? :O

Tyttö/poikaolosta...
Mulla ei ole oikein vielä mitään oloa... Viimeks ukko keksi tekonimen ja poikahan siitä tulossa kuulemma oli. Itellä alko sillon kans tuntumaan et poika on...
Vaikka synnytyssalissa ukon kanssa vielä mietittiin että jos se onki tyttö, mut oma olo osu oikeeseen :) Nyt mies totes tämän masuasukin olevan Torsti :D Totta se ajattelee taas et poika tulee...


Huonoa oloa ei ole ollu... Tais olla vain hetkellistä...
Eilen oli ihan kaamee väsymys...

Salainen toive ja Torsti rv.5+6(4+6)
 
Salainen toive En usko, että haittaa on, varsinkin jos syö vaan sen kerran päivässä. Kaverilla oli alkanut kohtu supistelemaan imetyksen yhteydessä, niin piti sillä lopettaa. Mutta soittele toki terkkarille, parempi kysyä kun katua :) Toisaalta voisi olla järkevää vierottaa esikoinen rinnasta ennen toisen syntymää, ettei tule sitten mustasukkaisuutta. Mutta siihenhän nyt on vielä aikaa :)

Työnimestä Meillä tämä kakkonen kulkee toistaiseksi ihan vaan betana, katsoo sitten, mihin muuttuu. Esikoisellakin oli varmaan kymmenen nimeä, kun muuttuivat pikkuisen kasvun myötä :D Sukupuolta ei tiedetty ennen kuin 37+0 olleessa kontrolliultrassa (raskausmyrkytystä epäiltiin), joten neutraaleja työnimiä olivat. Sama linja varmaan jatkuu :)


Branwen ja beta 4+5
 
Branwen
Joo en meinaa kyllä mitään tandem imetystä harrastaa... On tässä kuiten jo 1v3kk imetetty että eiköhän se ala pikku hiljaa olemaan jo lopetuksen paikka... Vaikka tuntuu niin haikeelta... :D

Ei mekään tiedetty kumpi oli tulossa. Rakenneultrassa kätilö totes vain ettei se ultra ole sitä varten ja ettei siellä sitä kerrota... Näinhän se on. Musta vaan noissa pitäs sitten kaikkien ultraajien ottaa sama kanta ku melko samaan aikaa ultrassa käynneille puolitutuille kuitenki oli kerrottu :whistle: Tais olla vain kätilöstä kiinni...
 
Hei vaan taas kaikki :)

Vauvanvaatteita ei ole tullut osteltua, esikoiselta on vielä tallessa niin paljon vaatteita, eikä tiedossa tulevaa käyttäjää ennen tätä tulokasta. Sitten tietty jos ultrassa selviää, että on tulossa toista sukupuolta kuin esikoinen, niin jotain voi ostella vähän sitä silmällä pitäen... Mutta ei siis ihan lähiaikoina.

Tyttö/poikaoloa ei ole vielä ihmeemmin, katsotaan, mihin suuntaan kehittyy ;)

Se on kyllä tyhmää, jos osalle kerrotaan sukupuoli rakenneultrassa ja osalle ei :( Ymmärrän toki, että kyseessä on "seulontaultra" kehityshäiriöiden varalta ja niiden selvittämiseksi sinne mennään, mutta ei se nyt iso juttu ole yrittää kurkata, kumpi on tulossa... Meillä sanoi ultraaja, että yrittää lopuksi katsoa, jos aikaa jää ja näkyy. Niin oli esikoinen jalat ristissä, ettei sukupuoli selvinnyt, ja se jäi siihen. Mutta kaikille pitäisi kyllä olla ultraajasta riippumatta sama palvelu samassa paikassa :(
 
RR
Taidan minäkin uskaltautua tähän ketjuun :) Tänään kahden testin jälkeen pakko uskoa, että totta se on :heart: Laskettuaika menee sinne n. 7.10.2011, sairaalasta ei tietoa, joko kättäri tai naistenklinikka varmaan.

Vatsassa nipistellyt nyt pari päivää ja veskissä saa ravata jatkuvasti. Kahvi ei maistu, mutta ei toistaiseksi mitään muita oloja.
Tulossa ensimmäinen ja ikää tällä neitosella 31 :)

Ensi viikolla pitäisi varmaan neuvolaan alkaa soittelemaan, jännittää niin pirusti :D
 
Heips

Mie olen soitellu neuvolaan urakalla tällä viikolla :)
Edelleen vuotaa verta, ei kuitenkaan niinku menkoissa, ei runsaasti. Eli nyt tilanne o se, että a keskenmeno b valemenkat niinkö ainakin äitillä o mua oottaessa ollu.
Joudun väkipakolla ja tuskalla oottelemaan pari viikkoa vuodon loppumisesta, että mikä o tilanne. Eli loppuis äkkiä tuo ni sais varmuuden asioihin.

Olotilaa on edelleen: Pahoinvointi, ( Ananas oksetta, ajatuskin oksettaa), väsyttää aivan simona, maistuu rautaa ja kananmunat haisee heinälle. HUH, onkohan mielikuvittelua tämmöinenkin :D
 
Onnittelut, RR :) Lisäsin sinut listaan, laitoin nyt sekä kos että nkl, tarkennellaan sitten :)

Salainen toive Voi olla, että sitä 2v:tä et halua enää tandemimettää :D Nimim. yksi kaksvee tuossa kipittää... Aika aikaansa kutakin, niin haikeaa kuin se onkin :)

Vauvanvaatteita Kävin kaupassa katsomassa itselle paitaa, niin kummasti sitä vauvaosaston kautta piti pois mennä ;) Mutta mitään tuskin ostetaan vielä ainakaan ennen kesän loppua.

RR Nuo vatsan nipistelyt ovat vihoviimeisiä, varsinkin ne repäisykivut. Heräsin toissayönä kun kylkeä käänsin, oli kuin olisi nivusiin puukolla pistetty :x Normaalejahan ne ovat ja kertovat vaan kohdun kasvusta, mutta kivoja ne eivät ole.
 
Oireita tähän mennessä...
Väsyttää sikana... Pissalla saa kyllä käyä tiheesti...
Mulla mahan jomottelut on selvästi vähentyny. Kyllä se etominen on tainnu nyt alkaa ku jotenki äklöttää...

Tervetuloa RR :wave:

millimolli
Kurja tuo sun tilanne. Jaksamisia odotteluun...

Vauvanvaatteista...
En ole ostanu mitään enkä uskallakkaan ennen ku tietää onko tuolla mahassa kaikki hyvin... Esikoiselta on vaatetta, pitää jossain vaiheessa käyä läpi ne ja karsia esikoisella epäkäytännöllisiks osottautuneet vaatteet pois ja kattoa mitä puuttuu...

Oikeestaan en oo kauheesti halunnu näitä ees miettiä vielä...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei varsinaisesti oo tyttö- tai poikaoloa, mutta jonkun vanhan viisauden mukaan tulee kuulemma poika, koska meidän makuuhuoneen alapuolella on autotalli. Tiedä näistä sitten varmaksi, mut on jännästi kyl aika monella tuttavaperheellä osunut ihan oikeaan. :)

Me kerrottiin tää asia nyt kummankin vanhemmille, ei uskalla vielä muille puhua jos nyt sit käykin jotain. Päätin kyl kovasti pysyä positiivisena kaiken suhteen siihen asti et tietää sit paremmin, mut jotenki aina kun pikkusenkin on jotain tuntemuksia alavatsassa nii iskee sellanen pieni paniikki et onkohan siel nyt kaikki hyvin. :/

Ja paljon onnea Rr! :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea ja tervetuloa RR!

Oireista: Väsymystä ja rintojen arkuutta lukuunottamatta, ei edelleenkään oireita ole. En oikein osaa päättää onko se hyvä vai huono asia. Hyvä siinä mielessä, etten oikein välitä halailla vessanpönttöä, mutta huono siinä mielessä, että kaikenlaisia ajatuksia liikkuu enemmän päässä...

Tyttö- tai poikaoloa ei ole. Ei ollu edellisessäkään ennenkuin näin unta että saan pojan. Ultrassa ei haluttu tietää kumpi oli tulossa, koska molemmat oli tervetulleita, ihan niinkuin nytkin. Eli varmaan ei nytkään kysellä sukupuolta. Mutta enneunta odottelen jälkeen saapuvaksi ;)
Vaatteita en ajatellut vielä tässä vaiheessa ostaa, ja voipi olla etten osta ollenkaan. Sen verran paljon niitä esikoiselta jäi, että luulen ainakin hetken pärjääväni niillä. Tosin jos jotain ihanaa eteen osuu, niin voi olla, etten malta olla ostamatta. Täytyy varmaan kiertää lastenvaateosastot kaukaa :D
 
millimolli Niin samaan aikaan illalla kirjoitettiin, että nyt vasta huomasin viestisi. Toivottavasti vuoto on vaaratonta ja rauhoittuu nyt nopeasti :hug: Myös etinen tai marginaalinen istukka (eli alkio on kiinnittynyt kohdunsuulle tai ihan sen viereen) voi aiheuttaa tuollaista vuotelua. Onko sinulla ultrattu alkion sijaintia (tai voisiko sitä edes vielä paikantaa...?) ?

pipituuna ja HeMmiN Nuo on hauskoja nuo enneunet ja vanhan kansan teoriat siitä, kumpi on tulossa :) Minulle ennustettiin joskus vuosia sitten sormuksella lasten sukupuolet, ja esikoinen meni oikein. Nyt olisi sitten poika luvassa ja sormuksen mukaan vielä iltatähtenä (pitemmän tauon jälkeen siis) tyttö :)
 
Huomenta :wave:

Ihan näin aamun alotukseks semmonen kysymys että ootteko huomannu eroa väsymyksessä päivän mittaan?
Ku mä eilen hoksin et se karsee väsymys alkaa joskus yhen-kahen maissa ja jatkuu tuonne kuuteen-seittemään ja sen jälkeen vähän helpottaa... Outoa..


Yö meni kauheen pissahädän kanssa, varmaan sen 4kertaa piti vessassa käyä...

Salainen toive ja Torsti rv.6+0 (5+0) :heart:
 
Onnea plussasta, RR :) Kiva, kun porukka kasvaa.

millimolli :hug: Jaksamista odotteluun, toivottavasti kaikki on hyvin. Tuosta istukan tiputtelusta olen minäkin kuullut, mutta olisiko ollut isommilla viikoilla? Lääkärintutkinto puuttuu :D

Oireista Ei just mitään, huolestuttaa kuitenkin :/ Menkkajomotuksia on ja aamukahvi jäi juomatta, väsyttää vähän, mutta sitä oli jo ennen plussaakin... meillä on esikoisen unikoulu menossa, siinä syytä riittävästi. Pitäisi varmaan yrittää nauttia tästä oireettomuudesta, mutta silti... :/

Väsymyksestä Aamulla nukuttaisi pitempäänkin, sitten esikon päikkyjen aikaan huilaan vähän itsekin. Iltapäivä on virkeämpi, mutta yleensä etoo, ja sitten viidestä eteenpäin vaan laskett tunteja nukkumaanmenoon.

Mirage ja 4+6
 
millimollille piti tosiaan munki arvella tuota istukan sijaintia... Mulla kaverilla istukka oli kohdunsuun päällä tjsp. ja "menkat" tuli melko normaalisti. Oli 12viikolla ku alko epäilemään et on raskaana... Ihan terve 4v tyttö nyt :)
 
Hei!

Kaipa minäkin voisin uskaltautua tänne. Keskiviikkona tuli plussatesti tehtyä ja pari päivää on tässä mennyt uutista sulatellessa. Raskaus on kyllä oikein toivottu, mutta taustalla on lapsettomuutta ja esikoinen (1 v 2 kk) sai alkunsa lapsettomuushoidoilla. Imetän edelleen esikoista ja minulla ehti olla vain yhdet kuukautiset synnytyksen jälkeen. Tärppi kävi sitten ensimmäisestä mahdollisuudesta. :) Tämä luomuplussa oli siis melkoinen yllätys ja ikäerossakin on vähän sulateltavaa, kun jotenkin olin jo asennoitunut, että vähintään 2,5 vuotta tulee ikäeroa.

Laskettu aika on vielä hakusessa, mutta todennäköisesti se on 4.10. Sairaala on TYKS. Keskiviikkona sattui olemaan esikoisella neuvola, ja varasin samalla itselleni sinne ensimmäisen käyntiajan. Meillä on sama terkka sekä äitiys- että lastenneuvolan puolella, mikä on tosi kiva juttu. :) Menen ultraan yksityiselle puolelle maaliskuun alussa. Esikoisesta ehdin käydä kaksi kertaa ultrassa ennen nt-ultraa, ja haluan nytkin jo etukäteen varmistusta, että matkassa tosiaan on joku.

Oireita en oikein osannut tunnistaa ennen plussatestiä, mutta palelen iltaisin aivan kauheasti, olen tolkuttoman väsynyt ja lisäksi minua vaivaa jatkuva pieni näläntunne. Aamukahvi on jäänyt juomatta jo parina aamuna, koska se aiheuttaa kammottavaa närästystä. Se olikin minulla oikeastaan pahin oire esikoisesta, varsinaista pahoinvoinita minulla ei ollut. Eilen illalla ja viime yönä alavatsaa jomotteli ja vessassa olen joutunut juoksemaan jo öisinkin. Onneksi närästys ja kaikki muutkin "ihanat" alkuraskauden oireet loppuivat esikoisesta kuin seinään, kun 12 raskausviikkoa tuli täyteen. :D Toivon siis, että niin käy nytkin. ;)

Itse olen vielä pystynyt nauttimaan tästä vähäoireisuudesta. Esikoisesta stressasin ihan hirveästi, kun takaraivossa jyskytti pelko keskenmenosta ja siitä, että uudelleen raskaaksi tuleminen olisi niin hirveän hankalaa. Nyt ehkä osaan ottaa jo rennommin, kun on kokemusta, ja toisaalta tuo esikoinen pitää sopivasti päivät työntäyteisinä. :) Ei ehdi niin kauheasti kuulostella omaa oloa.

Olettekos muut jo kertoneet uutisesta kenellekään ulkopuoliselle? Minä kerroin siskolleni, joka odottaa viimeisillään esikoistaan. Serkuksille tuleekin melko pieni ikäero, jos kaikki menee hyvin. :) Lisäksi muutamalle hyvälle ystävälle olen jo kertonut. Olen ajatellut, että kerron ennen ultraa sellaisille ihmisille, joille kertoisin keskenmenostakin. Omille vanhemmille ja sukulaisille kerrotaan sitten vasta ekan ultran jälkeen.

Onnea kaikille muillekin plussanneille! :heart:

-Pantsu rv 4+3
 
Onnittelut Pantalaimon plussasta! :) Lisäilen sinut listalle tuolla lasketulla, itse kullakin ne varmaan elävät ultrassa hieman :) Tuon esikoisen ja raskaudesta hermoilun suhteen on tosiaan totta se, että pienen kanssa ei voi eikä pysty samalla tavalla stressaamaan kuin esikoista odottaessa. Ei vaan pysty samalla tavalla varomaan eikä ehdi yhtä lailla pelätä. Haasteensa toki siinäkin, että jaksaa huomioida väsymyksen keskellä esikoista riittävästi :)

Ulkopuolisille emme ole vielä kertoneet, varmaan ekan neuvolan jälkeen kerrotaan, jos siellä on kaikki kunnossa. Täällä päin kun ultrataan jo eka neuvolassa, tosin jollain suht huonolla laitteella, kuulemma. Mutta raskauden pystyy sillä todentamaan. Jos nyt sinne asti päästään kärähtämättä ;) Kovasti on kakkoskyselyitä kuitenkin jo ollut. Loput saavat sitten kuulla, kun keskenmenoriski on ohi :)
 
Mä ajattelin tällä kertaa mennä varhaisultraan, niin ehkä sen jälkeen voi sit joillekin kertoa. Muuten yritän pitää salassa mahdollisimman pitkään.

Onnea pantalaimonille plussasta! Samoin myös RR:flower:

Oireeton olo on, ajoittain pistelee alavatsaa. Päätä on särkenyt jonkin verran. Mulla on poikaolo ihan vain näiden oireiden erilaisuuden takia verrattuna esikoisen odotukseen. Katsoin myös siitä kiinalaisesta kalenterista (ehdottoman luotettava lähde:D) ja poikaa sekin povas. Esikoisesta lupasi aikoinaan tyttöä ja sehän se sitten olikin.

Lisse ja Viljami 4+4
 
Tervetuloa Pantalaimon ja onnea plussasta :)

lisse Samasta syystä minullakin on poikaolo :) Jostain luin aikaisemmin näitä väittämiä, että millä oireilla on tulossa tyttö ja millä poika, niin siinä väitettiin tytön vievän äidin hehkeyden ja tuovan pahoinvoinnin ja kiukkuisuuden kaksien hormonien takia :D Molemmat olisivat tervetulleet toki, se on jännä, miten nämä olot muodostuvat :) Missä tuo kiinalainen kalenteri löytyy? Huvikseen voisi vilkaista :)

Kivaa viikonloppua! :wave:
Mirage 4+6
 
Tervetuloa, Kermaperuna ja onnea plussasta :) Lisäilin sinut listalle.

Viikonlopuksi on aika huipakasti ohjelmaa, joten voi olla, etten huomenna/sunnuntaina ole koneen ääressä, mutta päivittelen listaa viimeistään maanantaina. Iloista viikonloppua kaikille! :)

Branwen ja beta 4+6
 
Onnittelut kaikille plussanneille!!!
Itsekin vuosi sitten ihmettelin kahta viivaa testissä, vaikka oltiin jo varauduttu menemään lapsettomuushoitoihin. Poika tosin syntyi jo heinäkuussa, joten ikää on hiukan yli 6kk (ki 3kk).

Onnellista odotusta jokaiselle tasapuolisesti :)
 

Yhteistyössä