Huomenta!
Meillä oli eilen
rakenneultra, ja vaavilla on kaikki hyvin. Vastasi kokoa parin päivän heitolla, ja painoarvio oli 330g. Kaikki rakenteet ultrattiin tosi tarkkaan, ja kaikki näytti hyvältä. Pieni oli tosin hiukan eri mieltä koko hommasta, ja kääntyili koko ajan ihan vääriin asentoihin. Esim. just kun piti katsoa nenää ja suuta huulihalkion varalta, niin tyyppi päätti laittaa kätensä siihen eteen
Sukupuolta ei haluttu tietää, eli se on salaisuus loppuun asti. Meillä on vielä yksi ultra tulossa viikolla 31 edellisen lapsen ennenaikaisuuden ja pienipainoisuuden takia.
Hoitoapua saadaan ihan kohtuullisesti. Molempien meidän vanhemmat asuu noin puolentoista tunnin matkan päässä, mutta tulevat silti mielellään hoitamaan jos tarvitaan. Lisäksi esikoisen kummivanhemmat asuvat muutaman sadan metrin päässä meiltä, ja he myös ovat hoitaneet neitiä tosi paljon. Kummitädin kanssa on myös jo sovittu, että hän tulee hoitamaan esikoista sitten synnytyksen aikana. Lisäksi ollaan jonkun verran käytetty MLL:n kautta hankittua hoitajaa.
Lapsiluku on meillä todennäköisesti kaksi, eli tämä on viimeinen kerta kun olen raskaana. Jollei sitten tule jotain yllärivauvaa joskus myöhemmin
Vakuutus me otettiin tapiolasta, kun sieltä on muutkin vakuutukset ja esikoisen lapsivakuutus. Me haettiin vakuutusta jo ennen nt-ultraa, eli Tapiolassa se ei ainakaan ole vaatimuksena vakuutuksen saamiselle. Vähän odotin, että sieltä olisi tullut jotain lisäselvityspyyntöä ennen vakuutuksen myöntämistä, kun noin aikaisin haettiin, mutta ei tullut.
Synnytyksistä on ollut puhetta. Meillä edellinen synnytys käynnistyi viikolla 35. Siihen mennessä en ollut tuntenut yhtään supistusta, ja kun ne silloin alkoivat, niin kuvittelin sen olevan vaan jotain mahakipua. Kymmenen aikaan illalla tosiaan alkoi mahaan sattua, ja vähän myöhemmin päätin mennä nukkumaan, kun ajattelin, että kipu menee sillä varmaan ohitse. Sängyssä makaillessa sitten tajusin, että kipu tulee aika tarkalleen viiden minuutin välein, ja rupesin miettimään että onpa kummallista... Puolenyön aikaan nousin ylös, ja ylhäällä ollessa kipu tuli jo noin kolmen minuutin välein, jolloin sitten päätin soittaa sairaalaan ja kysellä, pitäiskö tulla näytille. Sinne sitten lähdettiin, ja sisätutkimuksessa totesivat, että olen jo reilun kolme senttiä auki. Sitten vaan synnytyssaliin, jossa ensin pärjäilin vähän aikaa ilokaasulla, sitten sain kohdunkaulanpuudutteen, ja muuta kipulääkitystä en sitten tarvinnutkaan, kun tuo vei kivut ihan täysin. Aamulla puoli kuuden aikaan olin sitten kokonaan auki, ja vauva syntyi noin kymmenen minuutin ponnistusvaiheen jälkeen. Synnytyksen kokonaiskesto siis kahdeksan tuntia. Neiti sai syntyessään 8 pistettä, mutta ennenaikaisuuden ja pienen koon (45 cm, 2220g) takia joutui pariksi päiväksi lastenosastolle tarkkailuun. Kokonaisuudessaan synnytyksestä jäi ihan hyvä fiilis =)
Autona meillä on Ford Focus farmari, josta tykätään kovasti. hankittiin se vuoden vanhana vähän ennen kuin tuo esikoinen syntyi, eli on nyt viitisen vuotta vanha. Meillä on autossa valmius isofixille, mutta ei siihen ei ole sitä kuitenkaan asennettu, ja kun esikoiselle turvaistuinta ostettiin, niin todettiin, ettei laiteta, kun jalustallisen turvakaukalon sai hyvin kiinni ilmankin. Meillä on
turvakaukalona juuri tuo Graco Logico S telakallisena mallina, jonka täällä joku muukin mainitsi. Tykättiin siitä kovasti esikoisen kanssa, ja meinataan siis käyttää tällä tulevallakin vauvalla tuota samaa. Se on ihanan iso, eli lapsi mahtuu siihen kohtuu pitkään, ja todella helppokäytteöinen tuon telakan ansiosta. Ainoa huono puoli on, että vie autossa todella paljon tilaa, eli meidän farmariinkaan ei mahdu kuljettajan taakse, vaan tarvii asentaa pelkääjän taakse. Esikoinen tarvii sitten syksyllä kääntää istumaan naama menosuuntaan, että mahtuu molemmat istuimet autoon. onneksi esikoinen on sitten jo kolme ja puoli vuotta, eli voi hyvin kääntää.
Mahan muodosta en osaa kommentoida mitään, kun mun maha on edelleen niin pieni, että näytän enemmän siltä että olisin lihonut kuin että olisin raskaana. Tästä toisesta maha pullahti esiin paljon nopeammin kuin eiskoisesta, ja olen joutunut jo pitkään käyttämään äitiyshousuja, mutta se ei ole viimeiseen kuukauteen tainnut kasvaa enää yhtään, eli toennäköisesti tulee taas loppuun asti olemaan tosi pieni maha, ihan niinkuin esikoisestakin. Silloinhan monet ei ees tajunnu että olin raskaana, kun oli niin pieni maha...
Omaa napaa eli siis valitusta vielä vähän tähän loppuun. Mua närästää ihan koko ajan
Ihan sama mitä syön, eli vaikka kuinka yrittäis välttää jotain närästystä aiheutaviua ruokia, niin joka päivä kuluu monta rennietä. Mitään vahvempaa lääkettä en oo ainakaan vielä kuitenkaan käyttänyt, kun tuo auttaa. Lisäksi on jalkakramppeja sekä öisin että päivisin. Ja tuo työmotivaation puute, mistä joku muukin valitti, alkaa myös olla ongelma. Yhtään en viihtyisi töissä! Onneksi ei oo tämän viikon jälkeen enää kuin neljä viikkoa kesälomaan, ja kesäloman jälkeen ei oo kuin muutama työpäivä ennen kuin aloitan äitiysloman
Kisulinen ja masu 20+4