~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

Odotan itse viikolla 33+0 pikkukakkostamme mutta olisin laittanut tännekin teille ilmoitusta...

Onko sinulla jäämässä käyttöä vaille kestovaipat mm. ä-pakkauksesta ja muutenkin?
laittakaa viestiä s-postiin elsav82@hotmail.com

Onnellista odotusta teille kaikille!

Terkuin,
Elsa ja masuasukki 33+0
 
Nopeasti vaan vinkki mahanahan kanssa kamppaileville: raskausarpia voi estää/lieventää kosteuttamalla mahan ihoa vähintään kerran päivässä. Rasva ei musta ole riittävä, olen käyttänyt öljyä (joko Nuxe -öljyä jos hajusteesta tykkää tai sitten vielä paksumpaa ja myös edullisempaa avokadoöljyä). Toinen raskaus siis menossa ja 0 raskausarpea mahassa! Tiedän että rasvaamatta arpia ihooni tulisi, sillä murrosiästä on edelleen muistona valkoisiksi haalenneita raskausarpia reisissä, lantiossa ja rinnoissa. Harmi etten aikoinaan saanut hyviä rasvausvinkkejä!
 
äitiyspakkaus saapui viimein! :D Eikä oo mennyt kun koko päivä sitä tutkiessa ja ihmetellessä. Huomena pitäis pestä ne kaikki vaatteet ja tekstiilit, kun ne haisee sellaselta kumman kemialliselta. Yök. : / Kattelin niitä kestovaippojakin, et saattaa olla et innostun siitä, kun ei ne näyttäneetkään niin superhankalilta ja epäkäytännöllisiltä mitä luulin. Saa nähä kuinka käy. :)

Omasta hehkeydestä mulle on kyllä tutut sanoneet useestikkin, että on iho jotenkin kirkkaampi nyt. Sitten aina kaikki muistaa kehua, et onpas kaunis maha. :confused: Itestä kyllä lähinnä tuntuu siltä, et näytän joltain martti ahtisaarelta ja liikun sulavasti kun sotanorsu. Naama ja hiukset rasvottuu nanosekunnissa, kun on kokoajan hiki. :D Mut en tiiä, toisaalta kyllä on sellanen veikeellä tavalla hehkee olo. Johtunee siitä, et saa kerranki kulkee just niin turvonneena pallona ku haluaa, eikä tarvi kokoajan vetää mahaa sisään. :D

Miehen menoista piti vielä kommentoida sen verran, et me sovittiin miehen kans, et hän saa nyt heinäkuussa vielä käydä baarissa jos haluaa, mut tuskin käy. Useesti on saanut mut puhuttua kuskiks itelleen, mut tietty aina on sit tultu kotiin kun mä oon halunnut. Eipä tuo juuri baarissa viihdy, mut toisinaan haluu käydä katsomassa tuttuja. Eikä mulla oo ollut mitään sitä vastaan, on sen verran pieni paikkakunta et noi baaritkin on lähinnä tollasia lähipubeja joissa soi kotimainen iskelmämusiikki ja sillain. :D Vähän kyl alkuun ahdisti se, että sit kun mun raskaus tulee julki nii jutut alkaa kulkeen et oon sielä ryypänny raskausaikana, mut eipä oo tähän päivään mennessä vielä moisia juttuja kuulunut. :)

Mut nyt vois lähtee koittaan nukkumista, saa nähdä kuinka käy.

pipituuna & pikku-ukko 27+5 :heart: (kauhee miten pitkään jouduin miettiin noita viikkoja, vaikka justiin eilen kirjottelin jotain ja viikot tuli kun apteekin hyllyltä. :D)
 
Hehkeydestä: Mä kyllä nautin tästä raskaudesta nyt niin että. Ja jotenkin olen ylpeä että saan olla raskaana. Hiukset tuntuu tosi paksuilta, kynnet vahvoilta ja iho on ihan tasanen ja virheetön. Vaikka tota painoa on tullut ja näytän varmaan muiden mielestä räjähtäneeltä valaalta niin itse tykkään tästä olomuodosta ja viihdyn tän vatsan kanssa.

Miehen menoista: Meillä mies käy missään ulkona/baareissa hyvin vähän. Ehkä pari kertaa vuodessa ja mulla sama. Hän on kyllä normaalitilanteessa meidän kanssa ja tekee kotitöitä ja hoitaa tyttöä ihan siinä missä minäkin. Me molemmat ollaan urheilufriikkejä ja ainoot järjestelyt koskee sitä että molemmat pääsee lenkille. Välillä käydään yhdessä rattaiden kanssa juoksemassa tai sit vuorotellen:) Nyt kun me rakennetaan ja tehdään lähestulkoon kaikki itse niin mies viettää kaiken ajan tontilla. Mulle jää luonnollisesti lapsenhoito sekä kotityöt. Mua ei enää tontille huolita muuta kuin sanomaan mitä haluan mihinkin. yritän pitää kodin kunnossa ja että miehellä on ruoka pöydässä että jaksaa rakentaa meidän kotia. Sinänsä tunuu välillä raskaalta pyörittää tota kotia yksin kun on tottunut alusta saakka siihen että mies on siinä myös mukana. Ehkä mä osaan arvostaa hänen panostaan ja osallistumistaan toisella tavalla kun taas palataan rakentamsien jälkeen normaaliin elämään. Sen verran akka olen kuitenkin että mun mielestä se on itsestäänselvyys että miehen PITÄÄ osallistua tuohon kodin pyörittämiseen siinä missä minäkin.

Väsymyksestä:Onko ketään muuta jota väsyttää nyt ihan tuhottomasti? Mä olen lukenut joka paikasta että tässä vaiheessa äiti on energinen ja pirtee. Mä en tasan ole! Väsyttää niin etten tiedä kuinka jaksan tän päivän iltaan asti. Tuntuu ettei ole yhtään energiaa ja haaveilen siitä että saisin työpäivän jälkeen käydä sohvalle päikkäreille. Mulla pitäis se loma alkaa tän viikon jälkeen enkä edelleenkään tiedä alkaako se vai ei. Mä olen niin totaalisen väsynyt tähän työpaikan meininkiin. Onneks mulla on huomenna lääkäri, aijon valittaa hänelle niin paljon ja toivon pitkää sairaslomaa. En enää pistäis pahakseni vaikka laittais mut sairaslomalle äitiyslomaan saakka. Ottaisin sen vastaan ja kiittäisin kauniisti. Tänään käyn vielä juttelemassa tosta mun lomasta ja jos siitä jotain mangutaan että mä en mitään lomaa pidä niin päätin että sanon että ok, en pidä sitten ja pyydän sairaslomaa huomenna lääkäriltä.

Pinnasängystä:Meillä on sellanen Brion perus pinnasänky josta saa pohjan kolmeen eri korkeuteen. Ei ole kyllä mitään muistikuvaa että koska laskettiin pohjaa ekan kerran alemmas. Olisko ollut n. 5-6kk ikäsenä kun tyttö nousi roikkumaan reunaa vasten. Ja aika pian siitä laskettiin ihan alas kun oppi sitten nousta seisomaan. Sitten kun tyttö alkoi kiipeillä sängystä niin laskettiin se reuna alas että jos putoaa niin ei korkealta putoa ja 1,5 vuoden ikäsenä eka otettiin se reuna kokonaan pois ja melko pian ostettiin sellanen juniorisänky. Se oli oikeestaan samaan aikaan kun tulin raskaaksi niin laitettiin pinnis varastoon ja tyttö uuteen sänkyyn. Nyt ajattelin että josko olisin tehnyt äitiyspakkauksen laatikosta vauvalle ensisängyn. Tuo pinnasänky on kuitenkin niin älyttömän iso alkuun. Ajattelin kuitenkin koota pinniksen ja laittaa äitiyspakkaussängyn sinne, että ei tartte lattialla sitä pitää ja on hyvällä korkeudella kun nostelee vauvaa sänkyyn ja pois.

Vaatetuksesta: Mäkin olen miettinyt tota vaatetusta sillon loppuvuodesta. Esikoinen synty huhtikuun lopussa niin se pukeminen oli aika helppoa. Mutta entäs nyt...Mä meinasin että hommaisin jonkun fleecehaalarin ja sinne alle villapukua sitten tarpeen mukaan ja jotain fleece huopaa/äitiyspakkauksen makuupussia. Ja yleensähän kovat pakkaset alkaa joulusta eteenpäin niin eiköhän sen äitiyspakkauksen toppapukukin jo mene sitten. ekaks mietin ostaa ihan kunnon toppahaalarin jotain ihan pientä kokoa mutta tuskin sitä siinä alkuun tarttee, eikai lokakuussa niin kylmä ole vielä....
 
Jaksamisesta ja väsymisestä tuli mieleen hemoglobiinin lasku: te, jotka olette ottaneet raudan jonkun c-vitamiinin kanssa, niin paljonko olette ottaneet c:tä ja tablettina vai poreena? Meillä on tuolla joku c-pore, mutta lueskelin, että siinä on joku makeutusaine, jota ei saa raskaana käyttää. Jos kokeilisi vähän tehostettuna tuota raudan ottamista lähiviikot…

Mahan painamisesta ja hehkeydestä maha tuntuu tosi raskaalta, ja viimeisen viikon-pari on vihlonut kylkiä ja alavatsaa ihan kiitettävästi. Ei mitään supistuksia, vaan sellaista venymisen tunnetta, samanlaisia kun oli alkuraskaudessa kun kohdunkannattimet paukkuivat. Samalla älyttömät liitoskivut ovat alkaneet, joskin sellaisina satunnaisina vihlaisuina. Katselin tuosta vanhasta kalenterista, että esikoista odottaessa maha on pudonnut rv28. Että josko sitä enteilisivät :confused: Vauva kyllä pyörii vieläkin kuin hyrrä, välillä potkii kylkiluita ja seuraavassa hetkessä jonnekin kohdunsuulle. Ynnätään sekaan hengitysvaikeudet nukahtaessa (kohtu painaa tilaa keuhkoilta), närästys ja yleinen itkuisuus ja kärttyisyys sekä nuhjuisuuden tunne, niin ihan hehkeimmilläni en koe olevani :D Vielä pari viikkoa sitten olisin kyllä vielä vastannut toisin. Mutta eipä se siihen vaikuta, että ylpeänä tätä pientä odotan ja ihana, kun liikkeet tuntuvat :)

Kestoista kyllähän ne vähän opettelua vaativat, mutta ovat kyllä käytössä ihan yhtä hyvät kuin kertakäyttöiset. Ja saa ne kertsitkin laitettua päälle väärinpäin, kokemusta on ;)

Väsyttää, kyllä. Nukkuisin varmaan kellon ympäri, jos vain voisi. Viimeksi raudan aloittaminen korjasi tilanteen kun hemoglobiini nousi, saa nähdä, miten käy nyt.

Ihana, kun niin moni on jo saanut äitiyspakkauksen :heart:

Nyt leipomaan, kun illalla tulee vieraita. Josko sitä tekisi jotain hyvää pitkästä aikaa :)

Branwen ja Sissi 27+6
 
sokerirasitus takana! Litku oli jotain veden ja tomusokerin sekoitukselta maistuvaa ylitiömakeaa mössöä....jäi kyllä vähän sokerit kurkunpäähän jumiin :x Paastoarvo oli 4,8 eli hyvä, muut kuulen sitten kai joskus, en muistanut edes kysyä milloin. Olo oli ihan hyvä kokoajan, tein töitä ja lueskelin seiskaa :saint:

Branwen viitsitkö päivittää mulle iäksi 30, nimittäin tänään loppui nuoruusvuodet! :D Vähän huijasin paastonkin kanssa eilen, kun leivoin duuniin valkosuklaajuustokakun ja puoli ysiltä illalla oli ihan pakko vielä maistaa onko se tarjottavaa :ashamed: Suurempia juhlasuunnitelmia ei ole, vaikka pyöreitä täytänkin. Juhlimme reilun viikon päästä yhdessä serkun kanssa , tosin sillonkin pienellä perhepiirillä. Kavereiden kanssa tulee varmaan juhlittua syömään menemällä yms....kun juhlien järjestäminen ei nyt innostanut!

hehkeydestä mä kyllä tunnen oloni aika hehkeäksi, mitä nyt masun kasvaminen pikkusen on sitä viime päivinä latistanut. Alkuraskaudessa päinvastoin, oli sairaan ruma olo mutta sitten 3 kk jälkeen onneksi muuttui. Olen myös tosi energinen enkä tunne väsymystä vieläkään!

Huvittavaa muuten kun juuri tänään aamulla kaupantäti sanoi kassalla "ai sinulle onkin tulossa KESÄVAUVA!!!" :LOL: Korjasin että syksyvauva, mutta en edes kehdannut jotenkin kertoa että vasta 20.10. LA!!!! :D

Nyt pakko alkaa töihin, lisää myöhemmin!


Kenzie 24+5
 
Hehkeydestä, nyt on kyllä viimeiset viikko pari alkanut tuntumaan kaikkea muuta kuin hehkeältä. Kampaajalle valittelin eilen että mikä ihme näihin hiuksiin on tullut kun yleensä ne raskausaikana ovat voineet hyvin ja kasvaneet kohinalla. Nyt ovat muuttuneet niin nuutuneiksi ja huonokuntoisiksi eivätkä tunnu kasvavan lainkaan :( No, eilinen muotoonleikkaus toivottavasti helpottaa hiusten käsittelyä mutta sitä jo kauhulla odottaa onko taas tiedossa synnytyksen jälkeinen hiusten joukkokato niin että ihan tukkuina irtoavat. Iho oli kokonaisuutena ottaen raskauden puoleenväliin asti paremmassa kunnossa kuin koskaan, ei ihmeemmin nyppyjä kasvoissa eikä juurikaan rasvaisuutta. Mutta nyt on ilmestynyt joku ihme finni-invaasio naamaan viikko pari sitten. Tylsää. Onko muilla tapahtunut tällaisia ihomuutoksia kesken raskauden?

Miehen menot, meillä mies käy viihteellä nykyään harvakseltaan eikä tämä raskausaika ole tuottanut mitään muutoksia sen suhteen. Lipittelee relaksanttiolusiaan tuossa kotiterassilla tai sohvalla saunan jälkeen. Oikeastaan olen vähän patistellut, että lähtisi lomansa aikana tapaamaan taas vanhaa lapsuudenkaveriaan toiselle paikkakunnalle. Kävivät viime kesänäkin siellä baarikierroksella tuulettumassa kun kaverille tuli ero.

Mielialoista, nyt on sellainen vaihe päällä, että alkaa koko raskaus kyllästyttää. Rippijuhlia edeltäviä hommia riittäisi, mutta kun sitä väsyy niin pienestä ja joutuu ottamaan koko ajan lepotaukoja. Harmittaa.

Vaivoista, alkaa olla mitta täynnä tätä ummetusta:mad: Vaikka miten huolehtisi kuitupitoisesta ruuasta ja riittävän nesteen nauttimisesta niin silti nuo vessasessiot venyvät ihan käsittämättömän mittaisiksi. Suoli täys tavaraa mutta tuloksena pari onnettoman pientä pipanaa...anteeksi seikkaperäinen kuvaus mutta ottaa niin pattiin. Normioloissa kun on niin tottunut siihen onnelliseen asemaansa, että suoli toimii säännöllisesti ja moitteetta.

Jahas, aika lähteä ulos tuulettamaan päätään, aurinko näyttää paistavan joten lämmintä ja mukavaa päivää kaikille!

kolmenmutsi ja tiitiäinen 26 + 0 se poksuu taas
 
Heippati pitkästä aikaa!! Ja kiitoksia uudesta pinosta, on tosiaan Jo Heinäkuu. Niin tuo aika vaan tuntuu juoksevan vauhdilla.

Pinnasängystä: Meillä 07 esikoiselle ostettu sänky. Odottaa nyt kolmosen syntymää. Siinä on laskettava laita sekä laskettava pohja. Ihan perus malli, taidettiin lastentarvikkeesta se aikanaan ostaa. Menee tällä kolmannella vielä oikeen hyvin, vaikka mieli toki tekis uusi ostaa, mutta mitä suotta kun vanha palvelee vielä hyvin.

Hehkeä olo ei kyllä ole, tuntuu että turvottaa,turvottaa ja turvottaa. Naama on eri sävyjen kirjo, välillä punottaa oikeen huolella. Lisäks välillä hikoiluttaa ku mitäki, vaikka ei varsinaista syytä hikoiluun oliskaan. Pah. No eipä mulla kyllä "normitilassakaan" näitten kilojeni kanssa kovin hehkeä olo ole.

Väsyttää juu, mutta ihan omaa syytä. On nuo yöunet ollu lyhkäsiä ja lisäksi sitten lapset valvottaneet. Eli kun tajuais mennä ajoissa nukkumaan niin ei ehkä olis aina ku nukkuneen rukous.

Sokerirasituksessa kävin eilen, toistamiseen jo tässä raskaudessa, tänään sain neuvolassa tulokset. Loistavat, paremmat kun alkuraskaudessa. Paasto 4,5. 1h 6.1 ja 2h oli sitten 5.1. Nyt kaksi arvoa oli hintsusti paremmat kun alkuraskaudessa. Hyvä siis. Saa jatkella vanhaan malliin.

Neuvolassa kävin siis tänään. Kaikki hyvin, pikkusen sykkeet oli n.148. Sf oli noussut sopivasti, lukemaa en muista, mutta siinä keskikäyrän tuntumassa. Painokin oli laskenut 600g edellisestä käynnistä.Painoa olis tullu siis kaikenkaikkeaan 2,4kg tai ekasta neuvolasta ajateltuna 1,4kg. Ei paha onneksi, vaikkei tuon toki olis tarvinut nousta ollenkaan. Hemppaa ei edes otettu kun oli viimeksi 154 joten itse sain päättää otetaanko vai ei. Seuraava käynti oliskin jo kolmen viikon päästä.

Olo on muuten melkolailla hyvä. Vielä ei kummempia särkyjä tai kolotuksia ole ja kykkiminenkin onnistuu ihan jees. Paitsi yhtenä yönä kyllä särki ja kolotti joka paikkaa rinnasta alaspäin, oli ollut normaalia aktiivisempi päivä ja jotenkin sitä sitten heitti lihakset ja läskit ittensä totaaliseen särkyjumiin. Aamulla oli kyllä jo sitten normi olo. No tuskin tässä menee enään montaa viikkoa kun kolottaa joka mutkaa, en sitä kyllä millään tavalla odota. Mukavaa kun on pystynyt olemaan melko normisti.

Kelan paperit sain aikaseksi täyttää ja lähettää toissapäivänä.
Vauvalle ei ole tullu tehtyä mitään hankintaakaan vielä. Ehtii tuota sitten lähempänäkin. Nyt meillä on hetkellinen tilan ahtaus kun talon remotti on sellaisessa vaiheessa, syksyllä sitten onkin tilaa taas entiseen tapaan joten sinne tosiaan menee kaikki hankinnat. No sen verran olen katsellut vanhoja pikkusia vaatteita että tiedän mitä noin suunnilleen tarvii hankkia. Lähinnä parit bodyt ja tumput. Kaikkia muita on tallessa riittävästi. Monen monta haalariakin, sitten syksyn ja talven varalle.

Pohjaton ja Nappi 27+2 :heart:
 
Hei taas!

kolmenmutsi: Ootko kokeillut jo maitohappobakteereita? Mulla on maha pysynyt toiminnassa niiden avulla tässä raskaudessa. Esikoisesta jouduin käyttämään aina kuuriluontoisesti laktuloosia, kun ei muuten meinannut suoli toimia lainkaan.

Väsymys on tuttua myös täällä. Öisin on ollut niin tajuttoman kuuma, että unenlaatu on kärsinyt ihan hirveästi! Lisäksi nyt on ollut taas kauhean kiireistä, viikonloppu meni ystävän polttareissa ja nyt asustellaan viikon verran anoppilassa, kun poika on siellä päivät hoidossa. Käydään sieltä miehen kanssa töissä kaupungissa ja työmatkoihin menee n. tunti päivässä. Tuntuu, että lepoaika jää töiden jälkeen tosi lyhyeksi, kun pitääkin jo mennä nukkumaan ja sitten taas herätä aamulla aikaisin töihin.

Miehen menot on meillä lähinnä harrastukseen liittyviä. Pelaa salibandya joukkueessa, ja vaikka virallisesti liiga on nyt kesätauolla, on heillä jonkinlainen kesäliiga meneillään ja siellä on pelejä ehkä kerran viikossa. Muuten ei kyllä juurikaan käy kaupungilla, mieluummin viettää aikaa perheen kesken. Aika tasaisesti pyrimme jakamaan vapaa-aikaa niin, että molemmilla on omia menoja, mutta myös ihan vaan minun ja miehen yhteistä aikaa.

Branwen: Täällä myös samanlainen hyrrä mahassa! :D Toissa päivänä tunsin selvät kuperkeikat, ensin tyyppi oli pää alaspäin ja hetkessä vaihtoi asentoa päinvastoin. Potkuja tulee välillä kylkiin, välillä ihan ylös mahaan. Inhottavinta on, kun tyyppi monottaa suoraan kohdunsuulle! :kieh:

Myrtille: Mullekin on tullut murrosiässä paljon raskausarpia, mutta esikoisesta ei tullut yhtään. En edes rasvaillut mahaa tai lantionseutua mitenkään. En tiedä, voiko kudostyyppi muuttua iän myötä jotenkin. Enemmän kuitenkin uskon kudostyypin vaikuttavan taipumukseen saada raskausarpia kuin rasvauksen.

ON: Flunssa muuttui viime viikolla ärhäkäksi poskiontelontulehdukseksi. Hain perjantaina antibiootit, mutta edelleen on aika tukkoinen olo ja ääni on poissa. :( Viikonloppuna olisi ystävän häät, joissa olen luvannut toimia seremoniamestarina ja pitää puheen. Taitaa kyllä ainakin puhe jäädä lyhkäiseksi, en minä tällä äänellä kehtaa raakkua 120 vieraan edessä pakollista maljankohottamista pidempään. :(

Perjantaina kävin myös sokerirasituksessa ja eilen sain lääkärineuvolassa tulokset. Arvot olivat ihan hyvät edelleen. Myöskään kohdunsuulla ei ollut tapahtunut muutoksia, ja itseasiassa supistelut ja kivut ovat jääneet lähes kokonaan pois. En tiedä, voiko johtua siitä, etten ole enää reiluun viikkoon käyttänyt äitiysfarkkuja, vai vaikuttaako keventynyt työtahti. Sf-mitta oli 22,5, menee edelleen alakäyrällä. Painoa sen sijaan on tullut taas reilusti, mutta edelleenkään en mitään negatiivista kommenttia saanut.

Me ostimme asunnon! :) Kyseessä on meidän ensimmäinen omistusasunto. Muuttamaan päästään elo-syyskuussa, riippuen vähän, koska sisätyöt saadaan valmiiksi. Kyseessä on siis aivan uusi paritaloasunto, saamme itse valita pintamateriaalit sisätiloihin. Nyt sitten pitäisi alkaa käydä läpi kämppää vähän sillä silmällä ja pakkailla pikkuhiljaa tavaroita. Hieman sisäisesti kirosin, että eikö me olla mitään opittu? Muutettiin nimittäin edellisenkin kerran tasan kuukautta ennen laskettua aikaa... :whistle:

-Pantsu ja typy rv 27+1
 
Moikka!

Branwen: Minä käytän raudan kaverina 500 mg c-vitamiinia ja ihan tablettina, just sen takia että poretableteissa on usein mukana jotain makeutusainetta. Periaatteessa raudan kanssahan vois nauttia myös jotain c-vitamiinipitoista hedelmää kuten appelsiinia, sekin ajaa asiansa täysin.

Hehkeydestä:
Olen ajatellut että itse vain kuvittelen tämän "onnen hehkun", mutta kyllä siitä on huomautelleet tutut ja tuntemattomatkin, joten uskottava se on. Maha on jo jättimäinen, ja lyllerrän kuin joku merieläin, mutta naama on onnesta soikeana koko ajan, ja kasvojen iho voi tosi hyvin. Hiuksissa en ole huomannut eroa, mutta nyt jaksan laittaa ne paremmin kuin monesti kiireisinä työaamuina. Ja mikä parasta, vaikken mikään missin mitoissa oleva olekaan, niin tämän mahan rinnalla reidet ja peppu näyttävät niin pieniltä :D Uskon kyllä että suurin osa tästä on sitä sisäistä hehkua, eli periaatteessa ei mun ulkonäkö ole juurikaan häävimpään suuntaan muuttunut, mutta olen niin onnellinen, että sen näkee jo kauas :heart:

Vakuutus: En olekaan muistanut kertoa, miten taistelussa Pohjolan kanssa kävi! Laitettiin sinne yhdessä miehen kanssa pitkä kirje, jossa mm. muistutettiin nt-mittauksen vapaaehtoisuudesta, ja siteerattiin Pohjolan omia vakuutusehtoja, joissa ei tosiaan lue että nt-mittaus pitäisi olla tehtynä. Liitteeksi pantiin äitipolin sähköisen sairaskertomuksen kopio ja kätilön lausunto asiasta Pohjolalle. Ja ei mennyt kuin viikko niin tuli kirje että vakuutukset on hyväksytty! :D Eli näimmä kun lopulta vähän rauhotuin ja asiallisesti selvitin kantani, niin se auttoi. Ja varmasti se kätilönkin sana auttoi, hän totesi lausunnossaan että "epävirallisesti katsoen molemmilla nt normaali".

ON: Tänään äitipolin ultrassa lääkäri suostuikin kertomaan meille että masussa on kaksi tyttöä! Branwen voit päivittää etusivulle kun kerkeät :) Hassua, tähän asti ollaan kuviteltu jotenkin että ne ois poikia, samoin koko suku, ja anoppi on ostanut kasseittain poikien vaatteita vaikka olen yrittänyt toppuutella... Mutta aivan yhtä ihanaa on saada pikku prinsessoja :heart:

Ituo 25+4
 
Omaa napaa:(
Käry kävi sit sokereista,1h arvo oli sen sallitun minimin,eli 10,nyt pitää mittailla kotona arvoja ja katsoa mitä suuhunsa laittaa. Masentaa kun olen aina tottunut syömään sitä mitä mieli tekee,koskaan ei oo tarvinnut katsoa mitä mikäkin ruoka sisältää muuta kun mielenkiinnosta, sitä paitsi kun olen vielä kaiken lisäksi hirveä herkuttelija,tää on vaikeeta,vaikkakin pakko nyt skarpata. Sitä paitsi pelottaa se mittaus itseltä,hirvittää jo hemoglobinin otto neuvolassa,etten voi edes katsoa:(
Mulla ei ylipainoa,ja sf mittakin menee just just normaalikäyrällä,nyt painoa tullut 10kg. Eka lapsi syntyi 41+5 ja oli 3380g ja 51.5cm, silloin tuli mulle 20kg painoa,tippui 15kg jälkitarkistukseen mennessä imetyksellä,muttei koskaan edes mitattu sokereita kun olin alle 25v. sillon. Niin ja en harrasta liikuntaa,muutakun töissä jalkeilla 6h liikkeessä(ravintolatyö).
No onneksi kaikki muu oli kunnossa,mutta silti huolestuttaa:( Samoin huolta vielä se että istukka oli silloin 20vkolla alhaalla, niin 34vkolla viimeistään tarkastetaan onko noussut:(


Peikkotyttö ja 27+1
 
Sokerirasitustestistä: itse jouduin korkean painoindeksin takia (yli 30). Viikon päästä sekin olisi edessä :x

Ällövaroitus... Pääsen huomenna näytille neuvolalääkäriin. Soitin tänään terkkarille kun valkovuoto on lisääntynyt hurjasti ja nyt on värikin muuttunut. Saa nähdä mikä tulehdus siellä on : / Kaikenlaisia vaivoja...

Ituo: hienoa, että Pohjola tajusi myöntää vakuutuksen :)

Ummetusta on täälläkin, täytyykin kokeilla noita maitohappobakteereja. Tuntuu, ettei vatsa toimi sitäkään vähää mitä ennen...

Hehkeydestä: mä nautin kyllä, tykkään kun maha on kunnolla iso enkä enää ole vain lihoneen näköinen :p Iho on täydellisessä kunnossa, kun normaalisti mulla on muutamia näppyjä.
 
Donna Monissa kunnissa tuo sokerirasitus tehdään automaattisesti kaikille nykyisin. Meillä ei ja itse jouduin sen takia kun virtsassa oli sokeria.
Peikkotyttö Mulla vähän sama noissa sokereissa, ei oikeestaan ns. mitään syytä miksi olivat koholla eli verenpaineet alhaiset, ei ylipainoa, paino ei ole noussut tässä raskaudessa yhtään, edellinen lapsi normaalikokoinen syntyessään jne... Mulla ilmeisesti sukurasite tekee tämän.
Omaa napaa Supistelee aika lailla ja usein kipeästikin, huomenna neuvola, pitää siellä vähän avautua, varsinkin illat työpäivän jälkeen ovat ihan kauheita, ei oikein voi olla kuin makuulla kun muuten kiristää, puristaa ja koskee...
Muuttokin pitäisi jossain välissä kyetä tekemään, muuttoapu on vaan kiven alla, kovasti lupailtiin apuja mutta nyt kun sitä tarvitsisi niin kaikilla on jotain :( No, eiköhän se jotenkin suju...
Hankinnoista Mulla ei ole oikeastaan mitään hankittuna - tai siis on mutta kaikki on vielä exän luona, pitäisi ne sieltä joskus hakea, mutta kerkeäähän tuota ;) Ja vaunut pitäisi käydä serkun luota lunastamassa, sormet syyhyää päästä niitä räpeltämään :)
vauvan liikkeistä Mulla on todellinen elohopea mahassa, tuntuu että vilkasta aikaa on enemmän kuin lepoa, onhan se tietysti hyvä kun ei tarvitse liikkeitä kytätä mutta joskus olis ihan kiva vaikka yöllä käydä vessassa ja jatkaa unia saman tien eikä valvoa taas tuntia sen takia että maha-apinalla alkoi hulinat :LOL:

Pikkubertta joka on tällä hetkellä ihan pihalla viikoista - oliskohan 26+6??
 
sokerirasituksista ite jouduin sillon alkuraskaudessa kun on tota ylipainoa ja nyt sitten 24 viikon jälkeen kun täällä se tehdään sillon kaikille odottajille.

Branwen mulle neuvolassa neuvottiin, että vois riittää ihan sekin, että jois lasin tuoremehua siinä raudan kanssa. Oon nyt tehnyt työtä käskettyä, saa nähdä onko ollut mitään vaikutusta tohon hemppaan sillä. :)

Turvakaukalosta oisko kellään aavistusta, että myydäänkö missään jotain pehmusteita siihen kaukaloon? Kun tossa kaukalossa ei oo kun tollanen paksumpi kangas päällä, niin musta se tuntuu olevan kauheen kova. En uskalla pikkuvauvaa siihen laittaa. : /

Selkeesti huomaa, että mulla on ihan liikaa aikaa nyt, kun ei oo töitäkään ollut koko kesänä. Sain tänään just pestyä viimesetkin noista vauvanvaatteista mitkä saatiin lahjaksi ja huomena ois edessä silitys & viikkaus. Ei kait siinä mitään, hyvähän se on olla ajoissa valmiina, mutta niihinhän ehtii vielä tulla se inhottava "komeron" haju uudestaan ennen syyskuun loppua. :D Että sitten on uudestaan edessä sama projekti. Onneks ens viikolla miehelläkin alkaa kesäloma niin saan seuralaisen tänne itelleni. ;) Vähän on noi kaveritkin kaikonneet, kun tuntuvat pelkäävän, että mulla on joku kauhee ja tarttuva tauti... :confused: Vaikka yhen opiskelukaverin kanssa kyllä juteltiin, että onhan tää sillain "tarttuvaa", että tästä saa hirveen äkkiä muille kovan vauvakuumeen. :LOL:

Väsymyksestä vielä, mä oisin tohon rv 25 asti voinut nukkua suunnilleen 16 tuntia vuorokaudessa, mutta se on kyllä helpottanut. Nykyään sit tulee nukuttua sillon kun väsyttää (tällä viikolla esimerkiks lähinnä päivisin ja yöllä oon kukkunut sitten 3-4.. : /), koska oon huomannut, että jos en nuku kun oon väsynyt, niin en sitten nuku ollenkaan. Parempi sitten nukkua kuitenkin jossain vaiheessa. :) Viime yönä tosin nukuin melkein kellon ympäri, että saapa kattoa miten tänään käy. ;)

pipituuna & pikku-ukko 27+6 :heart: (jee huomena poksuu taas!)
 
Minä jouduin sokerirasitukseen sukurasitteen (äidillä ja äidinäidillä II-tyypin diabetes), sekä monirakkulaisten munasarjojen takia. Ikääkin on jo 28 vuotta, mutta sen vuoksi olisin joutunut käymään vain kerran, nyt näiden muiden riskitekijöiden vuoksi olen käynyt siis kahdesti. Ylipainoa ei ole ollut ennen raskautta, ja esikoinenkin oli syntyessään rv 40+5 keskiarvovauva 3,5 kg:n painollaan. :) Esikoisesta ei siis ollut sokerit koholla, eikä ole tässäkään raskaudessa mitään viitteitä radista.

pipituuna: Millainen turvakaukalo teillä on? Kuulostaa jotenkin oudolta, että kaukalossa olisi vain pelkkä kangas muovi- ja styroxosien päällä. Meillä on Britaxin kaukalo, ja mun mielestä siinä on ihan riittävät pehmusteet. Selkänojan takana on lisäksi irrotettava tyyny, joka oli meillä ensimmäiset kuukaudet paikoillaan, mutta otettiin pois, kun vauva kasvoi.

Ituo: Onnea tyttölupauksista! :heart: Meillä taas saa toppuutella ihmisiä tuon tyttölupauksen kanssa. Jotenkin en itse uskalla luottaa siihen, kun niin monella tyttö onkin vaihtunut syntyessään pojaksi. ;)

ON: Piti viedä tänään virtsanäytteet labraan, mutta unohdin koko asian. Esikoinen heräsi pari kertaa yön aikana, ja aamulla oli pystyssä jo klo 5.30! |O Menee tämä päivä töissä silmät ristissä...

-Pantsu ja typy rv 27+2
 
Liikkeet Hei, miten te tiedätte miten päin vauva on mahassa? Mulla ei nimittäin ole hajuakaan. Liikkeet tuntuu ihan joka suuntaan: ylös, alas ja sivuille. Ja välillä koko maha heiluu vinhasti. Tunnistan kyllä toisinaan, että jokin pienempi osa (käsi tai jalka) monottaa, mutta kohta samanlainen pienempi on jo aivan toisella puolella. :D Liekö sitten seisoo siellä käsillään tai mahtuisiko tuo vielä poikittain. :D

C'mon
 
Hei! Kiitos listasta, mitä pitää vauvalle hankkia! itse en oo hankkinut vielä mitään, on ollu niin kiireistä töissä ja muutenkin..... :-/ Mutta hei, oletteko kaikki olleet lääkärintarkastuksessa jo? Mulla oli lääkäriaika viime viikolla, mutta lääkäri tsekkas samat asiat kuin neuvolantäti elikä ei tehnyt mitään sisätarkastusta, vaikka olen kuullut jälkeenpäin, että sellainen kai yleensä tehdään?!? Nyt mietin, pitäisikö mun huolestua ja jotenkin varata uusi aika tms.? Sille lääkärille en kyllä halua, kun oli niin nössö, että meinas mennä hermot... Hyvää odotusta kaikille!
 
Mulla viikon päästä toinen neuvola lääkäri.. Kyllä siellä yleensä kuuluu sisätutkimus tehdä.. Kannattaa Marianne vähintäänki kysäsitä omalta neuvolla tädiltä asiasta!

Liikkeistä vejetään melekosta bingongia puolelta toiselle.. Aamullakin ku vielä sängyssä kylleltäni köllöttelin, alko oikein oma käsi pomppia ku tyyppi hyppi alemmasta kyljestä vauhtia ja ponkas ylemmästä.. Aivan ku ois trampalla pomppinu.. Tuntu aika vinhalta!

Mää jotenki niin rakastan olla raskaana ja koitan nauttia tästä ihan satasella! Hehkeydestä en nyt niin tiedä, mut just nyt taas iho suht hyvässä kunnossa ja hiukset kasvaa. Semmosta ylimääräistä mössöi ei peilin mukaan ole isommin kertynyt, niin ei ole mikään valas olokoon vielä. Ihanaa kun saa nauttia elämästä ilman että tarttee tosiaan miettiä, että pmpöttääkö maha yms. Paras "rantakunto" mitä voi olla! Mahan muotoakin on kehuttu kauniiksi, joten hyvillä mielin mennään!

Ja taas tuli joku keskeyttään niin et ajatus katkes... Koiran kans pihalle siis!
 
Tervehdys pitkästä aikaa...

Mukava lukea kaikkien kuulumisia, mutta harvoin ehdin itse mitään kirjoittelemaan.

Kolmen viikon loman jälkeen hurja palata istumatyöhän kun liitokset kipuilee, lonkat juilii ja häntäluu oikeasti napsuu...:headwall: neuvolalääkäri olisi reilun viikon päästä ja siihen asti ajattelin yrittää sinnitellä.

Täällä ihan hillitöntä väsymystä myös. Yöt menee melko huonolla koiranunella ja vessassa ravaan parin tunnin välein. Toisaalta on tosi tarmokas olo...:rolleyes:

Hehkeydestä... nyt kun maha alkaa olemaan isompi on jotenkin hehkeämpi olo kuin alkuraskaudessa... vaikka onkin varsinainen taistelunorsu se ei tunnu haittaavan. Alkuraskaudesta oli hiukset ihan karseat nyt nekin näyttää taas elon merkkejä. Iho tosin on edelleen aika huono mitä ei edellisissä raskauksissa ole ollut.

Sokerirasituksessa olin viime viikolla. Täällä kai testataan kaikki yli 25-vuotiaat. Tosin mulla oli sf-mittakin ihan yläkäyrillä viimeksi, että en tiedä onko sillä osuutta asiaan. Edelliset lapsoset ollut ihan normikokoisia 3500 ja 3180 syntyessään. Ei sukurasitusta painoa enemmän kuin edellisissä raskauksissa, mutta ei nyt mitenkään ylipainoa kuitenkaan.

Hankinnoista: vaatteita on tullut jonkun verran ostettua alesta kun entisiä on paljon kavereilla enkä oikein tiedä mitä ja missä kunnossa ne sieltä palautuu tai palautuuko lainkaan. Nyt kun ei vielä varmuutta ole siitä kumpi mahassa köllöttää niin koitan ostaa vaan ihan pieniä vaatteita jos löytyy värikkäitä molemmille sopivia. Valkoisia tai peessiä en halua.

Pinnasänky: Uuden tai siis käytetyn uuden aion ostaa sellaisen version, josta saa reunan alas. Kahden huonosti nukkuvan kanssa hyppinyt ylös alas ja nyt haluan sivuvaunuksi meidän sänkyyn. Tosin meille tulee myös kehto saa sitten nähdä kumpaa niistä käyttää. Ja millaisen nukkujan nyt saa... edelliset oppineet nukkumaan kunnolla vasta kolme vuotiaana joten toiveet ei ole kovin korkealla.

Miehen menot
: Mua raivostuttaa sen menojalan vipattaminen tällä hetkellä. Vuosiin ei ole mihinkään halunnut lähteä ja itsekään en ole sitten päässyt hyvin lähtemään ja nyt olisi sitten koko ajan menossa... toisaalta ymmärrän, mutta toisaalta raivostuttaa ihan kympillä.

Liikkeet: Varsinainen mönkiä täällä myös mahassa. Potkut tuntuu milloin missäkin päin.. heittää kuperkeikkaa ja pyörii kuin häkkyrä ainakin potkuista päätellen. Edellinen oli tosi laiska mahassa liikkuja joten tämä on kyllä huomattavasti mukavampi kun ei tarvitse huolehtia onko siellä ketään hengissä.

Neilikka
 
Gin
Hip hei, tänään poxxxpoxxxxuuuuuu 25 vkoa täynnä :D

Ihan jees on mennyt,kuuma on ollut tietty.
Eilen näkyi kelan sivuilla että hakemus äippärahasta ja pakkauksesta saapunut.

Pissatulehdus iski -voi jee sen takia mä varmaan lisäksikin hikoilen enemmän ?
Kauheasti tekee mieli suolaista vaikka en sais kauhiast syödä suolasta verenpaineen takia ettei nouse enempiä.
Pesänrakennusvimma on iskenyt mutta liian raskasta puuhaa yksin,kun pitäsi siirrellä kaiken näköistä sekä on tuo 11 kuukautinen tuossa jaloissa hyörimässä....
Jahah... sepä taisi heräillä ,eli taas mentävä..... palataaaaaan !
Yritän illalla päivittää rv 25 kuvan,jos sen nyt sais otettuakin...:)
 
Kentsu kyllä täälläkin on jo tuolta viikon 16 paikeilta mitattu kohdunkorkeutta ihan joka käynnillä...

(.)
Mulla on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pinna kireällä ettei tosikaan!!! Ja oikeesti ihan typerästä asiasta!! Käyn itse tossa yhdellä kuntosalilla jumpilla ja salilla.. Siellä ohjataan myös lasten zumbaa ja kohta vuosi sitten ostin tytölle sinne kymmenen kerran kortin, ku se itse sitä kovasti halusi.. Käynnit on voimassa vuoden latauksesta ja nyt kertoja jäljellä 5!! Ja kerrat menee umpeen 13.8.(paitsi äsken ku soitin sinne ni sain sinne armon aikaa elokuun loppuun..) Oon pitkin vuotta hokenu että mennään mennään ja varsini nyt kesällä ku muut harrastukset tauolla ni oon sanonu, että nyt käytetään ne kerrat loppuun.. Eilen sanoin että tänään mennään(tunti siis nyt aina torstaisin).. Aiko kysyä jotain kaveria mukaan.. Mut ku kukaan ei sit halunnutkaan tänään mukaan ni ei sit lähteny meijän neitikään.. Itse olin ajatellu mennä samaan aikaan kahvakuula-pilates yhdistelmä tunnille.. Oisin ollu sit kotona isännän kaverina remppa hommissa, ku se pääsee töistä.. No siinä inttäessä ja taistellessa kello olikin jo niin paljon, etten itse ehtinytkään koko tunnille ja se =)/&/%¤%¤"/&¤/&()-pentu meni kaverin uimalataalle uimaan!!!:kieh:
Oikeesti.. Nyt se menee sit vaikka väkisin käyttään ne loputki kerrat.. Kyseessä siis kohta 9v, liikuntaluokalle menevä neitokainen.. ARGH!!
Ja todellakin naurettava syy raivota, mut mulla alkaa tiltata kaikki ylimääräinen RAHAN tuhlaus..
:headwall:
Sit ku muksu lauma tosta häipy ni mulla meinas päästä ihan tosissaan itku, ku raivostutti niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon..: /
Joo oli vähän katkonaiset yö unet taas.. Pannaan sen piikkiin... Nyt lähinnä huvittaa, ku oon saanu hetken vejettyä happea.. Mut siltiki taustalla ÄRSYTTÄÄÄÄÄÄÄ!

Juuh nyt meen aurinkoon hetkeks jos se vaikka auttais.. Taidan hakea kupillisen jäätelöä.. tai ottaisko mansikoita...

Raivopäinen Koiksa ja viikot kait jotain lähempänä 27..:p
 

Yhteistyössä