~ Lokakuun lapsoset heinäkuussa ~

RR
Huomenna pitäisi laittaa sähköpostilla diabeteshoitajalle mun aamujen sokeriarvot, valitettavasti paastoarvo ei laske millään keinoilla alle 5,8 jossa se on melkein joka aamu, joten meikä saa ilmeisesti viim. ensi viikolla insuliinin käyttöön :(

Helteet palaavat jo huomenna, enkä odota yhtään. Viikonloppuna mun jalat turposivat ihan muodottomiksi ja olivat tosi kipeät, nyt ovat palautuneet, mutta helteiden palattua turpoavat varmaan jälleen.
Eilen illalla kauppareissulla tuli ensimmäinen kipeä supistus, tasan yksi kappalet, mutta oli tosi kivulias! Piti ihan mennä istumaan ja puuskuttamaan. Säikähdin ihan sikana, mutta onneksi se oli vaan tuo yksi ja siihen loppui.
Meillä kanssa tuo vauveli on jonain päivinä ihan tuolla alhaalla ja silloin kävelykin on jotenkin outoa ja pissalla pitää ravata koko ajan. Tänään on taas ylempänä ja yrittää kaivautua ulos mun kyljestä :LOL: Mulla on kyllä vahva tunne, että tämä kaveri ei odottele lokakuuhun asti, vaan tulee etuajassa ulos, en tiedä mistä moinen tunne on tullut.

Edelleenkään ei ole Kelasta kuulunut mitään, eikä näy netissäkään muuta kuin hakemus saapunut ja siitäkin on kuukausi... Helsingissä ollaan vissiin vähän hitaampia tai jotain.

Synnytystä on täälläkin alettu miettimään ja tietysti se näin ensikertalaisena hieman pelottaa. Toisaalta kun en mistään mitään tiedä, niin ehkä hyvä niin :D Mä olen kyllä niin nössö, että aion ottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset vastaan, mitä vaan voi saada.

Vauvan pukemisesta: Siis mullahan ei ole mitään hajua miten vauvoja kuuluu pukea :LOL: mutta olen hommannut pari hieman paksumpaa fleecehaalaria, joita ajattelin käyttää ennenkuin tulee selvästi kylmemmät ilmat. Päälle vaunuihin tai kaukaloon vielä lämmin huopa, niin uskoisin tarkenevan. Tietysti myssy ja tumput kanssa.


RR ja Viljami 26+6 :heart:

Kääk, huomenna poksuu jo viikko 27!
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!:wave:

Kyllä kannatti avautua miehelle viikonloppuna....! On saanut mennä miten haluaa (ollut baarissa viimeisenä 5 viikonloppuna...) ja mä olen aina hoitanut kodin, pyykit yms ollut ns. kiltti pikku vaimo, oikeastaan koko elämäni aina antanu muiden mennä ja itse hoidan kaiken aina kotona muksuista lähtien.
(Mä kun olen sellanen että sen pitää omasta tahdosta tulla että haluaa olla kotona, ja haluaa auttaa. nalkuttaminen on niin tyhjänpäiväistä. No, viime liitossa sitten hermo meni 7v jälkeen kun toinen teki reissutyötä ja oli kuukausia poissa ja minä 2 pienen kanssa pyöritin arkea ja vuorotöissä olin. 2 kertaa sanoin että on aika jäädä maihin töihin, mitään ei tapahtunut ja otin ja lähdin...)
No, kun hän oli baarissa pistin viestin et oon kyl hiton pettynyt.. kun aina pitää olla menossa.
No, sehän oli vartissa kotona! Juteltiin oikein kunnolla, ja kyllä se on totta, ei ne miehet ajattele asiaa sillai naisen kannalta, eivätkä (ainakaan tämä nykyinen) ilkeyksissään ole mennyt. On vaan kaverit pyytäneet ja mä aina sanonu et no mee ny...:whistle: Ainoa vihje minkä miehet tajuaa on ravivihje...
No, juteltiin siis pitkät tovit siinä ja mulla on kuulkaas ollu aamupalat täällä valmiina aamuisin, lapset ruokittuna ja mun on annettu aamuisin nukkua ja kerätä voimia.:heart:
Paljon parempi fiilis itselläkin hoitaa kotiaskareet yms kun aamulla on kahvit odottelemassa:heart: eikä lapset ole heti kiljumassa aaamupalaa.:heart:
Koko porukka tänäänkin tuli halimaan mut hereille:heart:
Lapset menevätkin Isovanhemmilleen nyt huomenna, tehdään puuhamaanreissu siinä samalla ja illalla jätetään mummulaan ja tehdään suomen rundi miehen kans ihan kaksistaan:heart:
Mulla on tosi harvoin lapsivapaata, vain silloin kun lasten isä on suomessa, tai hänen vanhempansa haluavat ottaa... Mun vanhemmat tosiaan harvemmin yli 2 tuntia lapsia pitää... nyt 2 yötä pitänyt kesän aikana (illasta aamuun) joten sellanen omaloma tulee kyllä ihan kivaan paikkaan :) Miehelläkin loma :) ja saadaan samalla toi puuhamaan reissu hoidettu :)

KENZIE, tuo paineen tunne voi olla ihan siitä että vauva vaan alkaa jo olla sen kokoinen että koko kohtu täyttyy... siihen päälle venyttelyt ja muljahtelut :) Mulla myös tuntuu painetta häpyluun seudulla (mulla kyllä vauva viihtyy tosi alhaalla) ja noita liitoskipuja on jo kiitettävästi.

LIIKUNNASTA, mä olen kanssa himoliikkuja ollut MUTTA KM pelko sai jo heti alussa vähän himmailemaan juoksin tosin cooperin testin 8 vkolla (ja paransin!!)
Mulla on juoksukestävyys parantunut todella paljon:confused: Liekö kropassa lisääntynyt verimäärä siihen syynä? vai onko mulla oikeesti pt:n ohjauksessa kunto niin paljon parantunut.. että vaikka tässä ei ole sen 8 vkon jälkeen juuri treenaillut niin kunto on pysynyt :)

(.)

Masussa on vilkas veijari!!!
Kauhee vähti kokoajan :D

T:Neiti+Kihuli 25+1
 
Neiti-81 meillä kanssa mies ollut kokoajan menossa...ja minäkin olen juuri sellainen että hoidan itse kotona kaiken ja en jaksa nalkuttaa ja kitistä jatkuvasti. Olen antanut vapaasti mennä mutta silti pahoitan mieleni kun tuntuu että kaikki se hauskuus on siellä baarissa tm. kaverien kanssa ja mä vaan pyöritän kotia : / Hyvä että teillä tilanne parani!!!! Kyllä ne miehetkin joskus tajuaa, tosin hitaanlaisesti :LOL:

kestävyydestä sen verran että ihan raskauden alussa olin ihan uuvuksissa samantien ja puuskutin kauheesti, mutta nyt crosstrainerilla pysyy sykkeet ihmeen alhaalla ja jaksaisin vaikka miten!

RR mullakaan ei mitään hajua siitä miten vauvoja puetaan! :xmas: Uskon että silloin just tulee helposti puettua liikaa. Tai no, eihän mulla siis ole mistään mitään hajua ja kun luin tuota tarvikelistaa niin huomasin että kyllä mulla on PALJON opittavaa ennen lokakuuta :headwall: Noh, eiköhän siitä selvitä !

Pinnasängyistä kysymys, onko niissä paljon eroja, ja onko jotain mitä kannattaa huomioida? Ajattelin ihan ikeasta hankkia kun muutakin huonekalua on sieltä tulossa nyt loppukesästä.....ovatkohan ihan toimivia?
 
Olen antanut vapaasti mennä mutta silti pahoitan mieleni kun tuntuu että kaikki se hauskuus on siellä baarissa tm. kaverien kanssa ja mä vaan pyöritän kotia :
Ihan kuin mun suusta :D siis että tuntee itsensä jotenkin ulkopuoliseksi sitten kaikesta hauskuudesta... kaikki muut saa mennä vapaasti.... vaikkei mua ole enää aikoihin baarit sillee edes kiinnostanut niin nyt jotenki harmittaa ku ei sillee voi mennä.

Pinnasängyistä kysymys, onko niissä paljon eroja, ja onko jotain mitä kannattaa huomioida? Ajattelin ihan ikeasta hankkia kun muutakin huonekalua on sieltä tulossa nyt loppukesästä.....ovatkohan ihan toimivia?
Mullakin suunnittelilla ostaa ikeasta pinnis (se limen vihree on ihana!!!). Mulla on esikoisesta ollu matkapinnis, ja kuopuksesta stoccen sleepy (lahjaksi saatiin) ja musta tuo sleepy oli tosi ei-kätevä malliltaan. (se tosin jäi exälle kun oli lahja sen äidiltä) Nyt saa hyvällä omallatunnolla ostaa just sellasen kuin haluaa. Mulle riittää että pohjan saa alemmas sitten tarvittaessa.
Hoitopöytä on ollut, mutten kuopuksen kohdalla tarvinnut lainkaan oikeastaan, joten jää hankkimatta (jäi sekin exälle :D... eli mä otin mukaani vain lapset kun lähdin...... kaikki moottoripyöristä autoihin jäi siis sille... halusin vaan POIS ja nopeesti)

Muutenkin mulla on siis kaikki hankkimatta:LOL:
vaunut on tiedossa, kaverilta ostan käytettynä. Muut ostokset säästän lokakuun lopulle, on sitten puuhaa kun paukkuu 41+ viikot:LOL: (juu, yli mennään taas taatusti:p)
Muistan miten ärsyttävää oli kun kaikki oli valmiina ja vauvaa ei kuulunut... viikot tuntui pitkiltä :) Nyt kokeilen siis näin :D saan mahan kanssa juosta kylillä sit "viime tipassa" kaikki asiat :D ja kiroilla että eikö tätä voinut tehdä silloin kun pääsi liikkeelle ilman kolotuksia:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa taas pitkästä aikaa ja kiitos Branwen uudesta pinosta. Mulla on tänään ä-loman alkuun tasan 2kk, eikä millään jaksaisi kiinnostaa duunihommat. Tosin niitäkään ei ole kuin 23 aamua jäljellä, sillä ensi viikolla alkava kesäloma katkaisee arjen ihanasti.

Lääkärineuvola takana ja kaikki ok. Painoa on omasta mielestä tullut jo aika reippaasti (+7kg alkutilanteeseen), mutta ei ne (siis sekä th että nl) siitä mitään maininneet. Ei tuo lähtöpainokaan tosin mikään mittava ole, ihan normipainoinen olen - BMI 19,6. Eli ei kai syytä huoleen.

SF-mitoilta pudottiin lähelle alakäyrää 20,5cm. Sokerirasituksen tulokset normaalit ja kohdunsuu kiinteä 3cm. Onnellista odotusta -toivotukset perässäni hiivin hämmentyneenä takaisin parkkipaikalle. Vähän jäi kylmä olo, lääkäri oli kesätuuraaja, joten tuskin näen enää uudelleen. Seuraava aika vasta viiden viikon päästä. No, ei kait tässä mitään hermoiltavaa olekaan - kaikki siis hyvin..:confused:

Hankintashow pitäisi aloittaa samaan aikaan kesäloman kanssa. Kiitos kamalasti tuosta etusivun listasta! Ollaan saamassa lahjaksi Stokken Sleepi-pinnasänky. Neiti, millä tavalla koit sen ei-käteväksi? Vielä kun ei olla tilaukseen laitettu, niin voi hyvillä mielin pyytää tilalle jotain muuta. Onko muilla kokemuksia samasta sängystä?

Sisu möngertää mahassa vähän väliä. Potkuja tuntuu joka puolella ja luulen, että bongasin eilen hikan. Ainakin tasaista hellempää kosketusta tuntui jonkin aikaa. Välillä makoilee aika alhaalla selkeästi poikittain, mutta aina silloin tällöin pyrkii jo ulos tuosta kylkiluiden alapuolelta.

F + Sisu 26+2
 
Ollaan saamassa lahjaksi Stokken Sleepi-pinnasänky. Neiti, millä tavalla koit sen ei-käteväksi? Vielä kun ei olla tilaukseen laitettu, niin voi hyvillä mielin pyytää tilalle jotain muuta. Onko muilla kokemuksia samasta sängystä?
Mun mielestä oli tosi hankala lakanoiden yms hankinta sitten.. se malli oli jotenki tosi hankala ja tilaavievä? Tämä siis tietysti vain mun kokemus... on kuitenkin sen verran tyyris, että koin että sen olisi tarvinnu olla jotenki käytännöllisempi..? Itse en alkanut edes etsiä siihen sopivia lakanoita, ja peruslakanat eivät istuneet mallin takia. (tai sai ne sopimaan kun oikeen käytti aikaa ja vaivaa..)
Mutta tälläkertaa siis normimallinen pinnis, kohtuuhinnalla niin voi sijoittaa nekin ylimääräiset rahat johonkin tähdellisempään. Niin eikä tartte kiroilla kun yrittää saada lakanoita paikoilleen...
Tietysti tuohon stocceen on varmaan oma "lakanasarjansa" mutta jos se on piiruakaan samaa hintaluokkaa kuin sänky niin huh huh...
 
Pinnasänky tällä kertaa mulla on ehdottomana juttuna se, että sen laidan saa laskettua!! Viimeksi ei saanut, en edes tiennyt sellaisesta mahdollisuudesta, taikka sellaista ei edes ollut silloin 7 vuotta sitten. Nyt kun oli tuo kaverin poitsu hoidossa ja matkkasängyn laidan yli roikuin sinne sänkyyn tuttia tai muuta, niin muistin että laskettavan laidan haluan ehdottomasti! Onneksi naapurilta saatava on juurikin tuo Ikean valkoinen perusmalli, jossa on laskettava laita! :)

Miehen menot meillä myös varsinainen baarikärpänen! Johtunee osakseen siitä, että lähes suurin osa ystävistämme on baarialalla töissä, niin ei niitä oikein tule muuten nähtyä... Ja myös täällä sellainen periaate, etä miehen on itse haluttava jäädä kotiin, mitä minä täällä kotona miehellä teen, joka haluaisi olla jossain aivan muualla!? No siis toki olemme asiasta keskustelleet ja sopineet, mutta näin raskauden pehmittämänä ei tuo tunteiden purkautuminen ole ihan samaa luokkaa kuin aiemmin ;) Meillä siis mies kyllä hoitaa kotia ihan samalla tavalla kuin minäkin, hoitaa siivoukset pääasiassa kokonaan ja herää aamulla pojan kanssa leikkimään oli sitten ollut ulkona tai ei! Eli lähinnä ainoa harmituksen aihe on se, että joudun yksin olemaan illat, pojan nukkumaan mentyä ja pähkin koko illan että mitä tekevät ja keitä kaikkia kavereita on mukana! (en mustasukkaisessa mielessä, vaan niin että keiden tapaaminen minulta jäi ohi) Tätä pähkäilyä ei ennen raskautta ollut??
No olemmekin nyt sopineet, että saa nyt vielä tämän heinäkuun mennä ja viimeistään sitten kun pojalla alkaa koulu, niin loopu tulee... Eihän sitä kuitenkaan koskaan tiedä milloin tämä täältä masusta ulostautuu, niin olisi ihan kiva että mieskin olisi kotona kun se hetki tulee ettei tarvitse esikoisen kanssa lähteä taksilla kaupungilla hakemaan miestä ja viemään poikaa hoitoon yms. ennen sairaalaan pääsyä! Ja sitten kun on kaksi hoidettavana, niin olisi suotavaa toisenkin olla lähettyvillä!
Tämän siis mies tietää, ja onkin sanonut, että kokee viettävänsä viimeista huoletonta kesää! ;) Kokee että tarvitsee nyt tälläisen tähän väliin ja mielelläni sen hänelle nyt suon, kun rehellisesti asian myöntää! Mielummin siis nyt kuin, kuin että tämä vapauden ja nuoruuden kaipuu iskisi, jo vauvan synnyttyä tai pahimmassa uhmaiässä!

Ulkovaatetus meillähän on esikoinenkin syntynyt 21.10 ja hänellä kyllä riitti tammikuun puolelle, sellanen vuorillinen fleesepuku, oli sitten aina varuiks mukana sellainen huopa minkä heittää siihen päälle. Oli kyllä sellainen kuumakalle, että olisi ollut ihan rääkkiä pistää toppapukua päälle, ennen kuin pakkasta oli se 20 astetta! Eli omasta puolesta suosittelen sellaista kevyempääkin, mutta toki lapsi kohtaista!

omat olot on ja pysyy...
Eilen illalla supisteli todella kipeästi ja aika pitkäänkin ja selkä oli niiiiiin kipeä! Väsymys oli myös omaa luokaansa, kun olin pari kertaa heräillyt edellisenä yönä hoidossa olleen pikkuisen kanssa. Nyt kahdentoista tunnin unien jälkeen on olo lähes normaali taas! Vaikka kyllä nuo eiliset supistelut kyllä vähän mietityttää.... :confused:
Jouduin tekemään ikävän päätöksen ja päädyin jättämään hyvän ystäväni polttarit ensi viikonlopulta väliin!: / Sen verran rankalta kuulostaa tuo eilen julkaistu polttari ohjelma... matkaa suuntaansa 400km. autossa istumista, ohjelmassa koripalloa, vuorikiipeilyä, melontaa, toisena iltana mökkeilyä ja toisena iltana baarin lähtöä ymsyms. Ei nyt ikävä kyllä sovi tuollainen meno, selälle eikäliioin supisteluille! Olisin kovasti halunnut osallistua, mutta minkäs teet...omista haluistani tiesin joutuvani luopumaan, kun annoin masuyksiöni vuokralle tuolle pikkaiselle:heart: sehän se kuitenkin on tässä se tärkein!:heart:

Miina 24+2
 
Moi!

Oltiin pari päivää mökkeilemässä poissa kaupungin helteistä ja netin ulottumattomissa. Lauantaina oli aivan käsittämättömän kuuma, mittari näytti varjossa + 30 astetta. :cool: Aamullakin oli kuin olisi herännyt jollain etelän lomalla tosi kirkkaaseen auringonpaisteeseen. Mä olin suosiolla varjossa, vaikka mä normaalisti ottaisin kaiken ilon irti auringosta.

kolmenmutsi Kylläpä kuullosti tutulta tuo sinun eka kätilösi. Meidän kätilö kielsi myös äkäisesti olematta huutamasta ja kun en pystynyt olemaan ihan hiljaa, sitten se kielsi mua jo murisemastakin.

Mulla on muuten vyötärön korkeudella selässä pieni tatuointi (ehkä noin 5 cm x 5 cm) ja kun mulle vihdoin alettiin pistää epiduraalia, meidän kätilö sai siitä hirveän vihaisen hepulin, ettei tänne mitään epiduraalia pistetä kun täällä on tatuointi. Ihan kuin se olisi löytänyt jonkun suurinpiirtein sukupuolitaudin tai jotain.

Mä oikeasti aloin itkemään siinä :'( , koska olin stressannut asiasta kuukausikaupalla ja kysynyt joka paikassa, etta tuleeko siitä tatskasta ongelma. Kaikki mahdolliset ihmiset NKL:llä vakuuttivat mulle etukäteen, että asia ei ole ongelma, varsinkin kun se on lähinnä muutamia viivoja eikä mitään täyteen tatuoitua mustaa laatikkoa. Eikä se epiduraalin pistänyt lääkäri loppujen lopuksi siitä mitenkään hermostunut, pisti sen varmaan 15 cm koko tatuoinnista alaspäin. Kätilö ei sitten ollut ilmeisesti viitsinyt lukea edes mun papereita, koska mulle oli laitettu siitä niihinkin joku merkintä asiasta.

Liikkuminen Alkuraskauden pahoinvointi vei kyllä aika paljon voimia ja mulla osui silloin myös iltaopiskeluprojekti, joten mun normaali viikottainen liikunta-annos pienentyi aikalailla jo heti alkuraskaudesta. Ennen raskautta urheilin joka päivä, jumppaa/tanssia/kahvakuulaa/spinningia sellaiset 4-6 kertaa viikossa, uintia 1 kerta ja sählyä 1 kerta.

Nyt kun työkiireetkin on ohi, olen taas yrittänyt liikkua enemmän, mutta kyllä sitä ei pysty liikkumaan normaalisti. Musta tuntuu, että olen zumbassakin vain kömpelö pallo kun normaalisti painaisin eturivissa 110 lasissa. Mä olen tuon zumban (1-2 krt/vko) lisäksi käynyt lähinnä vain venyttelemässä. Pyörällä mä olen ajanut muksun rinnalla ihan normaalisti. Tosin kyllä mä siinä pahoinvoinnissakin pelasin yhden sählyturnauksen, vielä sekajoukkueilla...

Herkut Mä en yleensäkään syö paljoa makeata, mä olen aina enemmän ollut suolaisen ja rasvaisen perään. Tai salmiakin, se on mun makuun. Meillä vanhenee jouluksi saadut suklaat aina kaapissa, mutta sipsi- tai juustonaksupussit eivät pysy siellä päivääkään.

Tämän raskauden aikana ei ole tehnyt oikein mieli mitään herkkuja, ei suolaista eikä makeaakaan. Jäätelö on ehkä ainoa asia, joka maistuu helteillä tosi hyvältä. Hyvä näin. Nyt kun mä kirjoitan tän, niin ihan varmasti iskee joku palstakirous ja mä vedän sitten sen jälkeen kaksin käsin suklaata ja karkkia. ;)

Maitoa ei mulla tihkunut esikoisen odotusaikana yhtään, eikä sitä ole tullut nytkään. Viimeksi maito oli synnytyksenkin jälkeen ensin tosi tiukassa ja imetys oli aluksi tuskaista. Onneksi se vähitellen siitä alkoi herua ja lopulta imetin esikoista pitkään (1v8kk muistaakseni).

Maarit Ahaa, mä olen aina kuvitellut, että lapsivesipuntiossa katsotaan kaikki mahdolliset asiat läpi. Aina sitä oppii uutta. :)

Branwen Mä olen niin hassu, että mietin esim. kaikkea mitä on vahingossa tullut syötyä ja ahdistelen sitä, että olenkohan aiheuttanut vauvalle jotain kamalaa. Mä söin esim. äitienpäivänä puolihuomiossa vähän korvasienikastikettakin...kääk. Kai sitä pitäisi vain opetella luottamaan siihen, että sen suurimman todennäköisyyden kaikki menee hyvin.

pipituuna Höh, tuon äitisi kanssa. Kun mä odotin esikoista tosi kuumana kesäna 2003 ja ihan läähätin helteillä kun maha oli tosi korkealla, mun oma äitini sai päähäni, että mulla on niin huono kunto, että mä en selviä synnytyksestä. Siitä se sitten jaksoi jauhaa "kai sinä tiedät, että synnytystä verrataan marathoniin" jne. Kyllä se vieläkin puuttuu vaikka mihinkä lapsenkasvatusasioihin tuon esikoisen kanssa kun se on ainoa lapsenlapsi. Mä annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vauva pukeminen Esikoinen syntyi ihan syyskuun lopussa ja meillä oli paljon käytössä fleecehaalari ja silloin äitiyspakkauksessa ollut ohuempi vaunuhaalari. Vaunuihin sai sitten vielä makuupussinkin sisään. Kun ilmat alkoivat kylmetä, ostin ihan toppahaalarinkin kun äitiyspakkauksen varsinainen talvihaalari oli silloin aivan käsittämättömän iso (+80cm). Kyllähän jossain suositeltiin käännettäväksi hihoja ja lahkeita, mutta kymmeniä senttejä liian iso puku ei millään onnistunut kun vauva hukkui kankaan sisälle jossain siellä keskellä. Eikä turvakaukalo ja aivan liian iso puku oikein suhteudu hyvin yhteen kun kädet ja jalat pitäisi saada remmien välistä.

Kvilla ja murunen 23+5
 
Viimeksi muokattu:
Pinnasängystä vielä. Isäni kunnosti esikoiselle mun oman pinnasänkyni vuodelta -76 ja siinä on jo ollut silloin laskettava reuna (Miina _o/). Muutenkin se on sirompi kuin nykyajan pinnikset.

Ongelmana oli vain, ettei esikoinen suostunut nukkumaan omassa sängyssään laisinkaan, enkä itse jaksanut koliikkivauva kanssa koko ajan ponkaista pystyyn vaikka sänky olikin ihan meidän parisängyssämme kiinni. Vauva nukkui mun vieressä, mies siirtyi toiseen huoneeseen patjalla nukkumaan kun esikoinen huusi ensimmäisten kuukausien aikana öisinkin.

Nyt pitää kyllä mitata tosi tarkasti miten pinnis edes meidän makuuhuoneeseemme mahtuu, sen verra pieni huone on ja vaatekaapitkin on just sillä sängyn pidemmän reunan kohdalla. Meidän huushollin isoin makkari on esikoisella ja sekin on mallia pitkä ja kapea. Mietin tässä viime viikolla, että pitäisikö ostaa ekoiksi kuukausiksi joku korisänky tai kehto, onko kenelläkään sellaisesta kokemusta? Kuinka pian sellainen jää pieneksi ja oliko siitä hyötyä?

Kvilla
 
Sokerirasitus takana.. Voi jösses ku jollaki rade vaivaa.. Eilen muistin ja en muistanu.. Kävi serkun porukka kylässä ja just seiskan maissa oltiin sit herkkuja mättämässä.. Sut muistin että kökö mulla kokeeseen meno klo 7.15.. Ja sit vielä unohdin ja napsin muutamia sipsejä ajatuksissani kupin pohjalta... Ja sit taas välähti että mit vit mää taas puuhaan.. No sit oli syömättä aamuun asti ja ainaki eka sormesta otettu arvo oli alle 5 niin en ole huolissani.. Tuli siinä kuitenki 11h täyttä paastoa, en edes vettä juonut. Mut siis se litku!!!!!!!!! Ihan karseeta, eikä kyllä mitään vadelman makua ollu nähnykkään. Hoitsuki sano että äkkiä vaan juot ja ELÄ MAKUSTELE! Hyi saasta! 2002 maistu kolalle ja oli melkein hyvää. Melko tuskaista istua se pari tuntia, ku ei saanu nukkuakkaan.
Oliko muita Oulun pään tyttöjä paikalla? Oli nääs usiampi maha paikalla Kontinkankaalla tänä aamuna!!

Meiläki mies saanu usiammat makiat naurut mun tolloilun takia.. Esim viikonloppuna leivoin pojan synttäreille ja siinä sit kirosin ja ähräsin taikina valmiina ja uuni kuumana uunin alaluukkua auki.. Yritin saada peltiä sieltää Ei auennu sit millään ja aattelin että on niin täys ettei siks aukea.. Kaivelin sitä sit lastalla ja kiskoin auki ja ei aukee.. Kiroan miehelle että tuu nyt auttaan.. se tulee ja pikkasen nostaa ja vetää laatikon auki.. Hohhoijaa ei ite tienny itkee vaiko nauraa, ku yks vieressä hekottaa ihan pöljänä..:LOL:

Jahan se ois taas koiran rimmaus hommia!
 
Pinnasängystä täälläkin on katteltu ikean sänkyä.. :) HENSVIK Pinnasänky - IKEA tuota mallia. .(toivottavasti sain nyt ton linkin näkyviin..)

Liikkeistä Mullakin parina päivänä tuntu liikkeet tosi alhaalla ja sellasta hassua paineentunnetta tuntunut.. Kiroilin mun äitillekin jo, että yrittääkö tuo nyt työntää jalkaansa ulos musta :LOL: Äiti vaan totesi siihen, että joo-o ikävältähän se tuntuu, mutta odota vaan, että sille kehittyy lihaksia enempi. :D

Koiksa joo et ole ainoa joka kärsii rade:sta.. Laitoin tossa aamulla pomolle tekstarin, että mihin päivään saakka mun saikku olikaan :D

miehen menemiset Meillä tuo onneksi viihtyy kotona.. Jos se haluu lipittää kaljaa, niin se tekee sen tossa mun vieressä sohvalla :heart: Tosi harvoin.. ehkä kerran puoleen vuoteen lähtee baariin.. :)
 
Branwen kiitos uudesta pinosta taas! :flower: Ihan oikein oli etusivu ainakin miun osalta päivitetty, kiitti!

Stokke sleepi pinnis on meilläkin tuolla tulokasta oottamassa. Käytännön kokemusta ei ole, mutta edellinen omistaja kehui. Oli vielä osto hetkellä hänen 2v tytöllä käytössä. Miusta se on niin kivan näkönen. Ei varmaan käytössä ongelmaa, jos sille on vaan tilaa, varmaan vie tilaa vähän enemmän kun normi pinnis. Sen näkee sitten syksyllä =)

Vauvan pukemisesta ei täälläkään ole mitään hajua :whistle: mutta jonkun fleece-haalarin meinasin syksyllä ostaa, jospa se ois sit sopivaa vaatetusta lokakuussa. Kai sitä sitten oppii..

Vauvan liikkeistä tääkin tyttönen näköjään tykkää vääntäytyä tonne ihan alamahaan poikittain, ja usein! Tuntuu aika tukalalle. Hassua kun vaavin selkä tai kylki tuntuu ihan tossa mahan pinnassa, sillon kun se kunnolla vääntäytyy sinne.

Maitoa tulee täälläkin aika reilusti. Pikkasen kun puristaa, valuu ihan noronaan :D ja ihan puristamattakin sitä tihkuu, ei kuitenkaan ole paita vielä kastunut :D

Miehen baarireissuista
monien muidenkin miehet näköjään viihtyy baarissa. Meilläkin mies kokee sen ainoaksi keinoksi viettää aikaa kavereiden kanssa, oon aina ajatellut et siinä on jotakin vialla, ei se oo normaalia :D
Hyvä kuulla, et ei se miun mies oo ainut :LOL: Meillä kaveri piirissä nimittäin ei oo muita parisuhteessa olevia miehiä, joita baari houkuttelisi niin paljon kuin meidän ukkoa. Oon aina yrittänyt sanoa, et eikö vois vaan käydä kahvilla tai jotain, mut ei. Meille on suhteessa lähes kaikki ongelmat aiheuttanut alkoholi aikoinaan, kun mies otti aina liikaa. Onneks se on tainnut vähän viisastua. Mut saa olla vieläkin vähän huolissaan, et missähän kunnossa se siellä kylillä huitelee. Onneks se on nyt raskausaikana ajatellu minuukin, että ei ihan millon vaan ole lähössä, ettei miun tarvii yksin jäädä kotiin mököttämään.

Sokerirasitus takana täälläkin.. Koiksa, yhdyn tohon siun kommenttiin, se vadelmalitku oli ihan kamalaa! Hitto miten huono olo siitä tuli. Oon yrittäny soittaa niistä tuloksista, mut ei nuo tuolla neuvolassa halua näköjään vastata.

Helteet oli han kamalat viikonloppuna.. Luojan kiitos en ole turvitusherkkä, ei tullut yhtään turvotusta, vaikka muuten olikin ihan kamalan tukala olla. Voin vaan kuvitella millanen olo teillä, joilla on vielä turvotustakin ollut, on ollut. Ei tarviis kyllä enää tulla noin kuuma. Inhottavaa kun ei saa edes nukuttua.

Äitiyspakkaus saapuu ens viikolla, ihanaa! Pääsee hypistelemään vaatteita. Makkareiden remonttikin alkaa olla puolessa välissä, sitten pääsee pyykkäämään ja laittamaan vaatteet kaappiinkin :p
On tää remontin keskellä eläminen vaan aika raskasta, ollaan olohuonemajotuksessa niin pitkään, että saadaan makarit valmiiksi.

Voikaahan hyvin! =)
Niiskuneiti ja tyttönen(?)...... 24+4 kai? :D
 
Neiti repesin ihan ääneen tuolle ravivihjeelle :D :LOL: Niiiin totta. Mutta tunnistin kyllä meidätkin tuosta kertomastasi – jos itse olen syyttänyt miestä siitä, että yrittää lukea ajatukseni rivien välistä (ja siis päätyy ihan väärään lopputulokseen), niin en voi odottaa, että hän sitten ymmärtää asiat, joita en sano. Hienoa, että saitte puhuttua, ja hyvä mies sinulla tuntuukin olevan, ei hän varmasti ilkeyttään sinulle pahaa mieltä aiheuta.

Pinnasängyssä pitää ehdottomasti olla säädettävä pohjankorkeus, jos minulta kysytään! Meillä olevassa on yläasento, joka ei ole kuin ehkä 20cm yläreunasta ja sopii tosi hyvin ihan pienen vauvan käsittelyyn, sitten keskiasento vähän isommalle ja ihan ala-asento jo seisovalle. Säästää nostajan selkää varsinkin pikkuvauvan kanssa. Toinen mitä kaipaisin tuohon pinnikseen, on sellainen laskettava reuna. Eli kun meillä esikoinen tykkäsi nukkua lähellä, niin aluksi nukutettiin pinniksessä niin, että pinnis oli ihan parisängyn laidassa kiinni. Että olisi voinut sitten laskea sen sängynreunan alas/ottaa pois, jolloin ei olisi itse tarvinnut kurkotella sinne ”sivuvaunuun” tutia laittamaan yms. Brion tuo taitaa olla, jostain poistoalesta :)

Noista kehdoista/äitiyspakkauksen laatikosta olen kuullut, että menisivä siihen asti, kun vauva oppii kääntymään kyljelleen? Eli jotain kolmisen kuukautta.

Raskauskiekko - Vauva.fi Tuolta muuten voi käydä katsomassa paitsi vauvan mittoja, myös äidin keskimääräisen painonnousun jokaiseen viikkoon mennessä. Vko 27 näyttäisi olevan 7 kg ihan normaali :)

Miehen menot meillä on aika kotihiiri mies, tai siis lähinnä käy töissä ja harrastuksissa, mutta ei ole mikään baarivipeltäjä. Kerran parissa kuussa käy jossain.

Jo on ihmeellisiä kätilöitä osunut monelle :( ei ole kauaakaan, kun luin jostain uutisen, että tatuointi ei ole este epiduraalille. Niin kuin ei siinä synnytyksessä muutenkin olisi tekemistä… : /

Liikunnasta tuskailin aikoja sitten terkkarille, että kun ei pysty mitään liikuntaa harrastamaan, kun huimaa ja supistaa heti. Hän lohdutti, että raskaus itsessään on jo kropalle yhdenlainen urheilusuoritus, ja sitten kun kotona touhuaa vauvan/taaperon kanssa, niin sitä arkiliikuntaa, ulkoilua, nostelua, kantamista sun muuta tulee niin paljon, että ei siinä rapakuntoon pääse. Kaverinikin totesi, että oli varmaan elämänsä huippukunnossa, kun lapset olivat pieniä, vaikka ei päässyt salille. Lumihangessa kun pukkasi edellä yhtä vaunuissa ja veti toista pulkassa perässä, niin kyllä siinäkin syke nousi ;)

Rade on varmasti luonnon tapa tasoittaa miehelle nämä hormonimyrskyt, mitä raskaus saa aikaan ;) Pitää sitä miehellä jotain hauskaakin olla vaimon odotuksessa… :cool:

Kiitos noista pukemiskommenteista :flower: varmaan vanufleecella mennään sitten ainakin alkuviikot :)
 
Neuvolassa käyty: painoa ei ole paljon (onneksi) +70g/vko, sf mitta viimeksi 25 (24+3) ja nyt 30 !!! (27+2). Joudun/pääsen ens viikolla lääkärille ylisuuren mitan vuoksi!

Maidosta ei tule pisaraakaan edes puristamalla vielä.
Helteet antaa tulla vaan mä tykkään lämpimästä. ainut miinus on että lapset ei nukahda illalla nukkumaanmenoaikaan vaan palloilevat hereillä vuorotellen. vajaa 6 v oli viikonloppuna hereillä vielä 23.30 aikaan! ja meillä on nukkumaanmenoaika klo 20 heillä.

donna80 ja kaisa 27+2
 
Pinnasängyistä Laskettava laita auttaa mikäli vauva nukkuu vieressä ja haluat päästä vauvan kömpimään viereesi. Myöskin jos tahtoo nukuttaa lasta pinnasängyssä esim. turvallisuuden tunteen takia tai tilanpulan joskus 2v., niin ne laskettavat reunat voi laskea alas, niin lapsonen pääsee ulos pinniksestä aamulla.

Meillä ihan ehdoton oli vuokrattava vaavisänky. Pyörät olivat todella hiljaiset ja nätisti liiteli paikasta toiseen. Oli kiva saada vauva otettua mukaansa keittiö puuhiin/ olkkariin oli vaavi sitten hereillä tai nukkumassa.

Sokerirasitus meni puihin, kun oksennus tuli. Enkä toiste enää siihen mene. Oli olo niin karmea ja kovan taistelun tuloksena nesteen sain alas ja pidettyäkin alhaalla 40min. ja sitten ei vaan enää auttanut. Viereen tuli tupakalta ja viinalta lemuava mies ja lähdin ulos haukkaamaan happea. Siellä lemusi mukavasti mätänevät kaupan roskikset ja siinäpä se sitten olikin!

Maarit ja Niksu, aamuja 99 jäljellä la:han.
 
Maarit mullaki meni tovin pähkäillessä pysyykö se litku sisällä vaiko ei.. Tiukkaa teki, mut sain taisteltua!

Normisti tykkään helteistä, mut nyt ei oikein maistu.. Siis siinä 25 paikeilla vielä menee, mut jos paukkuu +30 ni sit on jo liikaa. Viime viikko oli aika passelia keliä täällä ku pysy 20-25 asteessa ja lisäks Oulun tyyliin tuuli jonkin verran. Nytkin toivon ettei mene tuosta kuumemmaksi.. Yöt varsinki hankalia! Mut nautitaan kesästä kuitenki!

Terveellisestä ruuasta: Täälläki sama homma ku useammalla, että lähes joka päivä päätän että nyt jätän kaikki herkut, mut jostain niitä aina meille ilmestyy ja syödäkin ne pitää. oon koittanu herkutella mansikoilla, mut kyl se uklaakin uppoaa:headwall:

Sängyistä: Yks kaveri lupaillu meilla alkuun lainaan kehtoa ja ajattelin sen kyllä ottaa jos se vain on käyttökelpoinen. Lisäksi serkku kysyi eilen, että milloinka tullaan hakemaan heiltä pinnasänky(koivun värinen, jonka sais maalata jos tahtoo). Heillä ei nuorimmainen ole nukkunut siinä päivääkään(nyt reilu 1,5v) vaan on nyt hoksannu kiivetä reunalla ja hypätä sieltä.. Hiukka vaarallista touhua.:|

Ei ole kelalta kuulunut mitään, eikä tunnu hakemus etenevän.. Tahtois jo niin sen äippäpakkauksen, mut toisaalta ehkä parempi vaan jos tulis joskus parin viikon päästä ni saatas remppa tehtyä.. On mulla jo lipasto tyhjättynä ja putsattuna vauvan vaatteille.

Rempassa ihan ällöä se ku joka paikka sekasin ja kauhee homma koittaa jemmata ylimääräiset romut niin, etteivät olis tielää. Meillä tarkoitus purkaa seiniä ja komeroa ja sit uusitaan koko kämppään lattiat.. Oon siinä palapeliä siirreltäväksi, jotta saadaan lattiat paikoilleen. Onneks takapihalla katettu terassi ni saa sinne isoimpia kamoja pois lattian laiton alta.

Mahanahka kutisee ja venyy ja paukkuu. Näyttää tulevan uusia arpia, mut eivät onneks ainakaan vielä kauhean riemun kirjavia ja suuria. Ja alkaahan tuota ikääkin olla ni sit hommataan ens kesäks pikinien sijaan joku kiva kokouikkari..:stick: Mulla muutenki tää iho vaihtelee muutamassa päivässä.. Välillä räjähtää iha hillitön kutina ja joka paikka ruvella ja sit saa just paraneen ni taas iskee.. Nyt on hyvä kausi, saa nähdä kuin kauan kestää.

Jahans ja taas mennään.. Vaihteeks ruuan laittoon!

Koiksa ja mykerö mönkijäinen 26+jotain;)
 
Äitiyspakkaus saapui noin 2 vkon kuluessa.

Vauvan sängystä meillä on ensisänkynä sellainen nostalginen vanha sairaalasänky jossa saa päätyä säädettyä ylemmäs, kuten nykyisissäkin vauvojen sairaalasängyissä. Siskoni joka on vaatetusompelija, ompelee siihen valitsemistani kankaista pehmusteet reunoille.
Meillä on myös esikoiselle aikoinaan hommattu perinteinen pinnasänky joka edelleen hyväkuntoinen, kun tuo ensisänky jää pieneksi niin vauva saa siirtyä tuohon "perinnesänkyyn" :)

minimuu ja poikanen 27+0

ps. mullakin loma lähestyy, 20.7 alkaa.. jee! :)
 
Siis voihan kääk!
Mullakin oli aamulla sokerirasitus, ja oli aika kamalaa... pari kertaa meinas sen viimeisen tunnin aikana mennä taju, tuli semmonen kylmä hiki ja naama meni kalpeaksi ja hyperventiloin. En päässy tuolista ylös että olisin mennyt pyytämään päästä lepohuoneeseen joten siinä sairaalan aulassa rötkötin silmät ummessa penkillä. Joku mummeli tokaisikin saattajalleen kun menivät ohi että "tuossa nyt nukkuu!" :D
Ja äsken siis soittelin neuvolaan tuloksia, niin raskausdiabeteshan se sitten olikin! 1 h arvo oli 10,3 kun raja olis 10,0. Hyvästi karkit ja muut herkut... :/ Ja oikeestaan sama se sille mutta huolettaa kaikki vauvoille aiheutuvat riskit. Vauvojakin seurataan sitten syntymän jälkeen tarkemmin.

Kiitos muuten vinkeistä imetyksen ja rintapumpun suhteen niille jotka niitä antoivat! :flower:

Kela/äitiyspakkaus: Minä jätin paperit kelaan 16.6. ja netissä näkyi muutama päivä sen jälkeen tiedoissa, että "käsittelyssä" tjs. ja vasta nyt 4.7. oli tullut päätös ja nyt netissä luki että pakkaus saapuu postitse kahden viikon kuluessa. Eli ensin meni käsittelyyn yli 2 viikkoa ja sitten vielä postitukseen oma aikansa. Mulla oli samassa paperissa kaikki eli äitiysavustus, äitiys- ja vanhempainpäivärahat sekä lapsilisät, joten Kelassa sanoivat, että sen takia saattaa mennä pitempi aika että kaikki on käsitelty. Päätöksessä näkyikin sitten kaikki maksupäivät ja summat yli vuodeksi eteenpäin. Vain lapsilisän kohdalla luki että maksetaan lasten syntymän jälkeen eikä ollut muuta tietoa.

Nyt tämä lähtee ihmettelemään, mitä uskaltais syödä... (Hahhah, olen terveydenhuoltoalalla ja entisessä työpaikassani olin diabetesvastaava, joten tietoa pitäis kyllä olla, mutta...) :confused:

Ituo ja mussukat 25+3
 
Ihan lyhyesti käyn kommentoimassa noista Kelan päätösten odotusajoista...eli siellähän myös kesälomat pyörii kelatädeillä (ja -sedillä :) ) parhaillaan, joten se voi näkyä myös käsittelyajan pitkittymisenä. Lapsilisästä tulee päätös vasta sitten kun lapsen syntymätiedot menee sairaalasta väestörekisteriin ja saa henkilötunnuksen ja muistaakseni lapsilisää aletaan maksaa vasta syntymää seuraavan kuukauden alusta eli jos lapsi syntyy esim. 12.10.2011 niin hänestä maksettava ensimmäinen lapsilisä on maksussa 25.11.2011. Täällä muuten kelan hakemusten käsittelyn tavoiteajoista: Kela - Käsittelyajat
 
Hankinnat Muutamia vaatteita ollaan esikoisen kanssa shoppailtu. Lisäksi viime viikolla tuli turvaistuin ja tällä viikolla pitäisi tulla vaunut. Äippäpakkaushakemuskin on vetämässä, sitä odotan hurjasti! Vauvan vaatteet vaan on niin ihania että! :D Hoitopöytää ei hankita. En ole ennenkään sitä oikein tarvinnut. Tulee vaihdettua vaipat ja vaatteet missä milloinkin: lattialla, sohvalla, sängyn päällä.. Hoitoalusta ostettiin. Muuten vielä hankintoja on tekemättä, pinnasänkyä ja sellaista :)

Miehen menot No eipä tuo ole paljon baareissa käynyt, muutaman kerran jossakin kun on ollut jotain menoa muutenkin. Mä tosin saattaisin loukkaantua paljonkin, jos olis jatkuvasti jossain kapakassa. En kyllä kieltäis menemästä, koska ei ole mitään järkeä toista sito. Mutta, surullista kyllä, en varmaan voisi itselleni mitään, että tuntuis pahalta ja varmaan päässäni pohtisin motiiveja moiseen käytökseen tai kokisin sen jonkinlaisena arvostuksen puutteena. Kuitenkin tuo vauvakuumeili jo ennen minua ja hyvinkin runsaasti! :p Olisin aika hämilläni, jos nyt sitten vaan menisi koko ajan omia menojaan, kun odotus on alkanut. Varsinkin alkuraskaudessa, kun olin välillä aivan hormoneissani (ja nehän saa mut aivan sekaisin), niin kapakkareissut olis ollu mulle vielä pahempi paikka. Nyt kun mieliala on tasoittunut huomattavasti keskiraskaudessa, niin ei enää varmaan haittaisikaan. Mutta mä nyt olenkin aika feministi ja hyvin kaukana kenenkään kilteistä pikkurouvista. ;) Joskaan en kyllä osaa tapellakaan, saati nalkuttaa. Mun kokemuksen mukaan miehet nalkuttaa paljon enemmän.. :D
Ja harrastuksiin ja mitä menoja onkaan niin saa kyllä mennä aivan vapaasti. Voisinhan mäkin mennä, jos vaan jaksaisin. Väsymys vaivaa edelleen jonkin verran ja kotona on paljon kivempi olla kuin missään muualla. Alkais vaan äitiysloma jo, niin vois keskittyä oleellisiin asioihin! :D

c'mon 26+2
 
Ainiin.. piti vielä kirjoittaa, että hirmuinen raskausdementia vaivaa täälläkin ja muutenkin sellainen yleinen ihan hassu kohellus joka asiassa. Tai vaivaa enemmän kuin normaalisti :D
Ja äsken kun luin tuon kirjoittamani tekstin, niin olen nähtävästi kadottanut myös oikeinkirjoitustaitoni, että näin.. jeje :whistle:


c'mon
 
Tsemppiä muillekin rd-diagnoosin saaneille! :hug:

Pinniksestä
Meillä on Brion sänky (ehkä Brio One, jos oikein muistan). Siinä ei ole laskettavaa laitaa, mutta pohjaa voi säätää oliko kahdelle eri korkeudelle. Ollaan oltu tyytyväisiä ja sillä mennään nyttenkin.

Äitiyspakkauksesta Kelaan on paperit toimitettu 7.6., päätökset tehty juuri ennen juhannusta. äitiyspakkaus ei ole vielä postiin saapunut, kovasti sitä odottelen jo, tällä tai ensi viikolla viimeistään on varmaan perillä jo? Ei malttais odottaa että pääsee sitä katsomaan :D

Liikunta on nyt jäänyt kyllä työmatkaliikuntaan :ashamed: Ei vaan jaksa enää lähteä töiden päälle lenkille, pitäisi mutta ei jaksa. Tuntuu että työ verottaa nyt niin paljon, olen ihan väsynyt töiden päälle. Vapaapäivät on hienosti ripoteltu yksittäin, ei pääse kunnolla huilaamaan. Vasta loppukuusta on seuraava kahden päivän vapaa tiedossa, viikkoa ennen kuin työt loppuu. Kivaa tää vuorotyö :( odotan kyllä niin kovasti jo heinäkuun loppua, sitten saan jäädä kotiin, kun työt loppuu! Kaikki suuremmat kotityötkin odottavat sinne asti, sitten järjestelen kotia kuntoon. Nyt ei mitään ylimääräistä jaksa sitä ennen kyllä.

Maha tuntuu välillä painavan jo aika lailla. Välillä tulee paineen tunnetta alapäähän, rasituksen jälkeen varsinkin. Vauvan liikkeet myös tuntuu enemmän oikeassa kyljessä alhaalla, perätilassa ilmeisesti on vieläkin. Oli siis muutama viikko sitten ultrassa niin. Esikoisesta muistan että liikkeet alkoi tuntua ylhäällä kun kääntyi pää alaspäin. Maitoa ei vielä tule, mutta rinnat on taas aran tuntuiset.

Voikaahan kaikki hyvin ja koitetaan jaksaa loppu viikon helteet taas!

Nessu ja pieni 27+5 (Kohta taas poksuu viikot!)
 
Äitiyspakkaus tuli öö, taisi olla niin, että reilu viikko siitä kun oli hakemus saapunut.

Koetko olevasi hehkeimmilläsi?Niin, monestihan sanotaan, että nainen on hehkeä ja kukkea ja vaikka mitä muuta ihanaa ollessaan raskaana. Mites on lokakuun mammojen laita, koetteko olonne vastustamattoman hehkeiksi? Itselläni on kyllä kaikkea muuta kuin kaunis ja viehättävä olo. Hikoilen kuin possu (hikoileeko possut??), suonikohjut on vallannut jalat, turvotus on melkoinen, olo on kuin pullealla valaalla. Jotenkin kaikki nämä raskausajan mukanaan tuomat jomotukset ja kolotukset sun muut, eivät kyllä ole tuoneet muassaan mitään kovin kaunista ja viehkeää oloa, päinvastoin. Toki nautin raskaudesta ja olen ylpeä ja onnellinen siitä, että saan olla raskaana. Mutta missään nimessä en koe olevani millään lailla edukseni. Sisäistä hehkua kyllä on (ainakin aina välillä kaikkien hormonimyrskyjen keskellä ;) ).
 

Yhteistyössä