~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

Onnea Minkulille!! :flower:

Ja Zeenalle synttärionnittelut! :flower:

Limee ei vielä päässytkään vauvaa hakee,noh,pidetään peukut pystyssä. Mä olin viikonloppuna kans hirmu oottavalla kannalla että synny nyt.Typyn hoitokin järjestyy helpommin viikonloppuna..Noh,nyt päätin hankkia tän viikon täyteen ohjelmaa että mulla ei niinku olis oikeen aikaakaan lähteä mihinkään synnyttääs :D

Tänään oon suursiivonnut makkaria.Sain revittyä pinniksenkin jo sinne,jes! Pesukone pyörii toista koneellista. Ja ehtoolla tulee vieraita.Alkaa kyllä vähän maistumaan puulta tää jokapäivänen siivoominen kun ei oikein muutakaan päivisin keksi :whistle:

MUKSU 39+2 ( typy syntys juur näillä viikoilla )
 
ONNEA IDAMARIA!! :) :flower::heart:

En päässyt vielä poikaa hakemaan, koskahan mahdan päästä.. :D Mietin pitäiskö käydä näyttäytymässä kun koko aamupäivän on menkkamaista kipua ollut alavatsassa ja välillä pistää. Sattuu lähes koko ajan vatsaan.. Pitäiskö siitä huolestua ja käydä näyttäytymässä vai onko vaan normaalia kipuilua? Vauva kyllä liikkuu.. tosin ei mitenkään hirveästi riehu.
 
Onnea Minkulille ja idamarialle! :flower: :heart:

Jännittäviä aikoja aletaan elellä täällä, vauvauutisia tulee yhä enemmän. Me like :D

Neuvolakuulumisia:
rv 36
paino +200g
turvotus -
rr 117/72
prot ja gluk -
hb 125
sf 34,5
tarjonta rt
syke + (kätilön mukaan 130-150)
liikkeet ++
Lisäksi sain mukaan ohjeet liikkeenlaskentaa varten ja kätilö näytti eilisen äitiyspolikäynnin epikriisin ja sain kysyä siitä tarkemmin. Kotiin kun pääsin (lyllersin) niin samainen paperi odotti postilaatikossa, voinpahan sitten illalla esitellä sen miehelle ja samalla päästä vähän pätemään tiedoillani :)

syksyinen jännä katsoa sitten miten arviot pitää paikkansa :) Mä toivon myös, että jos kontrollissa käy ilmi että pieni on vielä lopuksi ottanut kasvuspurtin niin lähdettäisiin käynnistämään. Puhuttiinko sulle mitään ruokavaliosta ja miten sillä vois vaikuttaa vauvan kokoon?

Tää painelee nyt syömään ja sitten viimeiseen perhevalmennukseen elikkäs vauvanhoitotunnille.
Jaksuja kaikille :wave:

Sähikäinen ja Nöttis 36+0 :heart: ja poks
 
Zeenalle synttärionnittelut ! Minäkin menossa Taysiin huomenna käynnistettäväksi samoin kriteerein. Nyt tiedän sitten, että kotiin tullaan takaisin. Minulla on päinvastoin ollut taipumusta yliaikaisuuteen eli kohdunsuu varmaan epäkypsä. Takana sektio, joka rajoittaa käynnistystä. Exhaustion aiheuttaa helvetillinen rannekanavaoireyhtymä ja turvotuksen laukaisema vanha tinnitusoire. Pää on välillä kuin muurahaispesä. No lisäksi on kyllä rd, mutta vauva ei enää ole ollut isokoinen ennusteissa. Minulla on keskivaikea astma, joka on nyt pahentunut, kun vauva painaa palleaa. Niin ja sokerina pohjalla ikää on todella reilusti. Voi vee ! No yrittänyttä ei laiteta.

idamarialle onnittelut pojasta !

Discovery 38+2 (vasta)
 
neuvolakuulumisia ..

paino noussut järkyttvät 1830gr VIIKOSSA..turvottaa ihan kunnolla...
tarjonta:rt ja terkan mukaan kiinnittynyt...
sf mitta 37cm
rv oli 37+1
ja hb:tä ei katsottu, pissa puhdas ja paineet kunnossa..
Turvotuksen takia antois stiksejä kotiin (seurattava pissaa ..)

mukava käynti mutta saishan tuo jo syntyäkkin....alkaa olla aika tukala olo. Töissäkin piipahdin ja siellä on isoja mullistuksia menossa, lupailivat palkankorotusta ja lisävastuuta mutta ei oikein ainakaan nyt jaksanu kiinnostaa lainkaan...samalla kysyivät voisinko palata äippälomalta aijottua aikaisemmin, tästä kunniasta kyllä kieltäydyin. Huokaus...joka tapauksessa paikka ei ole enää ensi syksynä sama josta jäin äippälomalla, mitä siellä onkaan vastassa? ei aavistustakaan....

Onnea vauvautuneille, ja synttärisankareille ja sorry omanapaisuus (taas...)

neila rv 37+1
 
Onnea idamaria123 ja Minkuli :flower:

Täälähän on ollut lämpönen keskustelu synnytystavoista, tulevat miten tulevat pää asia että tulevat ehjänä perille :heart:

Täälä on alkanut "kiva" alaselkä särky, ja nyt mietin että voivatko olla supistuksia mutta selän puolella?. Kun kokemusta ei ole kun niistä kunnon supistuksista. Aina välillä lämmittää ja sitten taas hetkeen ei. Vai ovatko jotenkin kytköksissä liitoskipuihin kun tuntuu että vaavi painuu alespäin ja lonkat vääntyy ulospäin, sekä vihloo sinne minne aurinko ei paista. Ja välillä sitä menkkamaista paineen tunnetta.. No nämä kuitenkin sai keräilemään kamoja jo vähän kasaan, toilettipussi kokoelmat ja vaaville kotiutumis vaatteet, itselle kun vielä etsisi niin siinähän se. Lyhyesti näin oma napaista taas,sorii.. Toivottavasti tulisi joku selvä merkki, niinkuin limatulppa viimeeksi että kohta mennään..

Taikamyrsky poks rv39! tai niinkun itse lasken 39+3 ;)
 
heippa rallaa
Täällä oli nyt sit neuvola /neuvolalääkäri tänään.
paino +800g viikko
paineet 109/73
pissa puhdas

lääkärin mielestä olisi tyyppi nyt raivotarjonnassa (peukut pystyyn!) mutta kun potkut yms tuntuvat kuitenkin tuonne enemmän alas niin menen huomenna vielä uudestaan niin kurkkaa ultralla että mitenpäin on eli tarvitaanko lähetettä sairaalalle vai ei. sf mittaa ja muita ei muistanut tohon korttiin näköjään merkitä. mutta kohdun suu oli hyvin kaukana ja tiukasti kiinni. Joten ei ainakaan pelkoa että tämä tyyppi päättäisi ennen aikojaan tulla, näinköhän menee yli lasketun ajan :D

Onnea vielä kaikille vauvan saaneille!! :)

ryöminkäinen poks 35 (perässä tullaan kovaa vauhtia :) )
 
idamaria123 Lämpimät onnittelut :flower:

Zeenalle synttärionnea! Ja samalla peukut pystyyn, että pääset synnyttämään piakkoin d :) b

Discoverylle tsemppikset huomiselle!!!

Sähikäinen ei puhuttu mitään ruokavaliosta mulle, mutta onhan silläkin varmasti vaikutusta hieman. Itselleni tuntuu taas maistuvan kaikki liiankin hyvin; niin oikea ruoka kuin herkutkin ettei varmaan haittais vaikka vähän rajottais tuota syömistä ;) Synnytyslääkäri sen sijaan esitti asian niin, että mulla on varmaankin ns.geneettinen ominaisuus synnyttää kohtuu isoja vauvoja. Tämän hetkinen kuopus ja masukki kasvavat suunnilleen samalla käyrällä. Esikoiselta mulla oli kunnon raskausmyrkytys ja istukka silloin osittain kalkkeutunut, jolla oli luultavasti osuutensa siihen, että hän panoi "vain" 3370g. Silloin sanottiin, että vauva olisi ollut isompi, jos istukka olisi toiminut ns.normaalisti.

Tänään käytiin ostamassa pinnikseen patja ja oon saanut nyt suurimman osan vauvan vaatteista pestyä. Silittämistä oottaa huomenna yks telineellinen tuolla. Hitaasti, mutta varmasti kaikki näyttää valmistuvan ja hankinnat täyttyvän :)

Etusivua jos jossain vaiheessa päivitellään niin mun iäksi voi vaihtaa 34v, vanhenin tässä syyskuun alkupuolella :)

syksyinen ja kyytiläinen 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Uninen huomen kaikille.. täällä herätty ainakin 10x vessaan yöllä ja sen lisäksi 3-4kertaa kipeisiin supistuksiin jotka kumminkin sitten alko laantua ja harveta kun sängystä ylös kampesin...selkä on ihan tulessa mutta se kai johtune tuosta etupainosta jonka vatsa tuo..esikko hoidossa ja toinen kouluun lähdössä..mies nukkuu kun sillä yöhön meno..hepat on jo ulkona joten taidan kohta kammeta miehen viereen tuonne unijukan vastaanotolle =)

saishan tuo jo miun puolesta syntyä, tänään rv 37+2 ja nuorimmainen (nyt 5v) syntyi siis kanssa 37+2 ja painoa jo yli 3 kiloa ja hienosti meni kaikki...

selkäpoltteista kärsivä, Neila
 
POKS 37!!!

Eilen oli pelko-/äitipoli-/loppuraskauden lääkärikäynti. Antoivat kontrolliajan la:n tietämille eli muutaman vkon päähän. En tiedä, oliko käynnistä noin niin kuin henkisesti mitään apua. Tosi kurja ja itkuinen fiilis ollut siitä saakka.

Hyviä uutisia olivat kuitenkin seuraavat: vauva kasvaa tiukasti keskikäyrällä ja painoarvio oli eilen 3 kg. Lantiossa on kuulemma ok tilaa tulla, mutta eivät halua päästää kovin yliaikaiseksi (esikoinen syntyi 42+2 ja tuloksena todella pitkä ja kivulias imukuppiponnistusvaihe, josta tää kaikki paha olo johtuu...). Eli la:n aikoihin katotaan painoarvio uudestaan ja pohditaan mahdollista käynnistystä.

Kohdunsuu samoissa mitoissa, 3 cm ja yhdelle sormelle auki. Sama tilanne oli näihin aikoihin esikoltakin. Lantion tilavuuden tutkimus jätti aikas häijyn olon loppuiltapäiväksi :rolleyes:

Päivän saldona leipomista ja muita kotihommia. Kyllä tää fiilis tästä varmaan kohenee...Kun voisi vain suoraan saada vauvan kainaloonsa :'( niin olis elämä helppoa. Mies tarjoutui synnyttämään ja tokaisin vain, että helppohan se on tarjoutua kun ei ole kovin realistinen ehdotus :p
 
Onnittelut vauvan saaneille!
P123 taitaa olla vauvan hakureissulla tänään, ellen väärin muista :)
Ja muutama muu mahdollisella käynnistysreissulla! Tsemppiä kaikille tasapuolisesti.

Huomenna polille ja katsellaan tuota synnytystapaa ja vauvan tarjontaa. Jännäksi käy!
Bubbeli 36+6
 
Onnea vauvan saaneille!!!
me täällä vielä tuskastellaan jatkuvien suppareiden kanssa. Toisinaan ne on kivuttomia ja välillä tuntuu kuin p*rse repeis siellä mihin auriko ei paista kuten edellä Taikamyrskykin kertoi. 5.10 olis se synnytystapa-arviokäynti, saa nähä pitääkö lähtee käymään jo ennen sitä. Ma neuvolassa vielä terkkari katsoi että likka ei ole vielä kiinnittynyt mut viimeyönä tuntui kun olis nyt sit kiinnittynyt. On meinaan sellainen tunne koko ajan tuol alhaalla et melooni jälkovälissä pitää kävellä, vessassa saa ravata ihan yhtenään ja kävely muuttui kaakerrukseksi;-)
Esikoinenkin taas kipeeenä, hitto, ei ole montaa pivää tässäkuussa ollu jätkä terveenä, nyt nousi kuume ja nuha on aika paha, viime yönä ei nukuttu senkään takia. Väsyttää, enään 2 päivää töitä ja sit toivottavasti saa levätä.

tiltallitti ja mymmeli 37+1
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Synnytystavasta ja siitä et kiintyykö lapseen otan osaa sanomalla vaan että eipä ollut mulla ainenkaan ongelmaa kiintyä pieneen vaikka tosiaan oli sairaalassa sen kaksi viikkoa. Ja sektiolla syntyi, eipä pahemmin kiintymystä sekään vähennä, pyh ja pah! En voisi kuvitellakaan etten rakastaisi tuota ihanuutta! Vähän vinksahtaneelta musta tuntui edes kirjottaa tuollainen lause, huh hui!

Ja esikko syntyi alakautta, silloinkin olimme erossa viisi päivää. Eli molemmat lapset on käyneet joko teho tai/ja valvontaosaston kautta useemman päivän vierailulla eikä se mun rakkauttani noita kohtaan ole vähentänyt vaikka ensihetket ovat viettäneet hoitsujen seurassa. Pikemminkin voisi sanoa, että se kaipuu olla toisen lähellä ja antaa läheisyyttä ovat voimistuneet mitä enemmän päiviä olemme olleet erossa. Ja sitten kun hänet saa eka kerran syliin... Ai että sitä tunnetta!

No joo.. Mun piti hei kysyä, että mitä mieltä täällä ollaan sellasesta että kun sairaalassa on noi ruoka-ajat. Eli syötetään vauva yleensä sen kolmen tunnin välein. Niin mitä ootte mieltä että eikös lapsi osaa itsekin herätä syömään sitten kun on nälkä, miksi herättää toinen unilta ja varsinkin jos on ollut vaikea yö takana? Ja nyt siis puhun TERVEISTÄ vauvoista, asia erikseen jos on jotain muuta miksi vauvaa pitäisi syöttää juuri noilla ajoilla tms.

Mä mietin tässä vaan sitä että ollaan nyt menty noilla kolmen tunnin syötöillä, mut olen huomannut sellasen et useinkaan vauva ei syö just noilla ruoka ajoilla vaan nukkuu mun sylissä jos yritän antaa tissiä/pulloa. On kutiteltu varpaita ja poskia, vaihdettu asentoa että heräisi, mutta ei. Ei edes vaipanvaihtoon suostu välillä heräämään. Sitten herää jonkun tunnin päästä itse ja silloin on nälkä kyllä..
Mitä ootte mieltä?

Heidi ja Matleena ylihuomenna 1kk. :)

Joku muuten mietti et onko kukaan täällä synnyttäny rv 36. Täällä ainakin yksi. Täällä vissiin tänään mennyt ihmisiä käynnistykseen..eikö? Mitkäs rv:t heillä muuten?
 
Täältäkin onnittelut Minkulille ja Idamarialle!!! :heart:

Heikku, tosta 3 tunnin syöttövälistä. Ite en herättelis jos paino siis nousee ja vaippa on märkä aina vaihtaessa. Siis edes yhdet pisut. Sairaalassa ollessa sillon aina tulivat utelemaan ja vinisemään just siitä 3 tunnin syöttövälistä että täytyy muistaa kelloa siirtää et hekin tietää millon syönyt yms.. Siellä ehkä sen ymmärtää, mutta kotona mä annoin nukkua 5:kin tuntia putkeen..

Täällä edelleen yhes kooos.. Tänään on koko maha ollu hellänä ja selkää vähän särkee.. Supisteluja tullu jokunen mutta tosi voimattomina nekin tulee.
Mulle tuli epikriisi synnäriltä niin siellä luki kohdunsuun tilanteesta (38+5) että kohdunsuu vielä suht epäkypsä, puolipehmyttä kanavaa 2,5cm, ulkosuusta menee sormi, sisäsuu vielä suljettu. Oudosti selitetty!! En siis ymmärrä et onko se nyt auki yhtään vai ei.. Kuuluuko sinne mennä sormi vai ei.. oon vaan kuullu aiemmin et sormelle auki.. Mut siis hyvähän se olis että olis jo sormelle auki.. tiijä vaikka nyt on jo enemmän auennut ja alaksikin omia aikojaan tää synnytys.. Ärsyttävää epätietoisuutta ja odottelua!!! :confused:

Hanttaliini ja neitinen 39+4
 
Mä mietin tässä vaan sitä että ollaan nyt menty noilla kolmen tunnin syötöillä, mut olen huomannut sellasen et useinkaan vauva ei syö just noilla ruoka ajoilla vaan nukkuu mun sylissä jos yritän antaa tissiä/pulloa. On kutiteltu varpaita ja poskia, vaihdettu asentoa että heräisi, mutta ei. Ei edes vaipanvaihtoon suostu välillä heräämään. Sitten herää jonkun tunnin päästä itse ja silloin on nälkä kyllä..
Mitä ootte mieltä?

heikku: Meillä ei ainakaan Tyksissä olla koskaan puhuttu mistään 3 tunnin syöttövälistä ja vaikka oliski niin en ainakaan minä olisi sitä noudattanut. Samoilla linjoilla olen sun kanssa että kyllä se vauva heräilee sitten itse kun on nälkä, enkä ole ainakaan koskaan kuullut että yksikään vauva olis kuollu nälkään sen takia ettei sitä syötetty 3 tunnin välein... Nää on varmaan niitä sairaaloiden omia suosituksia kuten sekin et vauvan pitäisi saada rintamaitoa eikä tuttia suositella... Mä otin viimeksi oman tutin kotoa mukaan kun sairaalasta ei enää tuttia saanut. Ja mun mielestä oli jotenki vastenmielisen tuntuista että kun mä en imetä kunnolla ja olisin halunnut korviketta niin mulle suositeltiin ensimmäisenä jonkun toisen äidin lypsämää rintamaitoa... arvaa vaan suostuinko moiseen... EN TODELLAKAAN! Mun mielestä pelkkä ajatuskin tuntuu inhottavalta että mun vauva jois jonkun toisen lypsämää maitoa (siitäkin huolimatta etten itse imetä)!

Mä kävin tänään kohnimassa kirpparilla.. mukaan ei kyllä tullut juuri mitään, mut tarkoitus olikin saada aamuisia supistuksia vähän voimakkaammiksi josko olis päässy jo tositoimiin... mut ei... miksi ne aina loppuu ku seinään??? Mä olisin jo niin valmis synnyttämään ja tänään olis ollut erittäin mainio päivä synnyttää mutkun ei niin ei... huoh! Eikö kellään muulla käy aika pitkäksi istua kotona ja vaan odotella että sais jo vauvan maailmaan.. musta tää loppu aika tuntuu aivan liian pitkältä... Noh lohtuna tietenkin se ettei sinne viel kukaan oo tähän päivään mennessä jääny ja onhan tässä laskettuunkin vielä jokunen tovi aikaa, mulla kun laskettu on 15.10. Tälläistä täällä tänään.. nyt laittamaan kinkkukiusausta uuniin ja sit hakemaan kuopusta hoidosta.
 
Samaa mieltä edellisten kanssa: lapsentahtista syöttöä, ainakin jo noin "isolle", tarkoitan vanhalle vauvalle. Ehkä ekat päivät on asia erikseen, siellä sairaalassakin, sillon voi yöllä sen 3 tuntia pitää väliä. Mutta sitten kun alkaa näyttää, että syö tosiaan hyvin silloin kun itse herää syömään, niin sitten väli sellainen kun vauva haluaa.

Mä taas vilttis on ihan fanaattinen yhden vaikeasti allergisen äitinä siinä, ettei sairaalassa vaan anneta mitään korviketta, varsinkaan mitään maitopohjaista. Että jos pitää lisämaitoja antaa, niin sen pitää olla luovutettua äidinmaitoa tai sitten erikoiskorviketta. Näin meitä on tässäkin moneen junaan ;)

Mies ihan yllätti eilen ja toi kukkia ja lahjan kun tuli töistä. Että oli sen tään synttärit muistunu mieleen :xmas: johtu kyllä varmaan siitä, että toi meidän 4-vuotias muistutti sitä sitten kuitenkin :LOL:
Viime vuonna tosiaan mies ei muistanu ollenkaan ja totesin vaan marttyyriamisesxti illalla sängyssäkun mentiin nukkumaan että "olipas kiva synttäripäivä, kiitos vaan" :vampire:
Nyt pitää olla siis TODELLA positiivisesti yllättänyt tästä saamastaan huomiosta. Ja oli oikein korun ostanut lahjaksi, ne kun on miehen mielestä ihan vihon viimesiä turhakkeita joissa rahat menee ihan hukkaan :LOL: Että mielummin voisi aina toivoa vaikka kattiloita tai pyykinpesuainetta :LOL: Niitä tarvitaan aina.
Semmonen suomalainen mies mulla. Ei se oikeesti noin paha oo.

Mä oon tosi kipee taas, eilinen oli parempi. Nyt en pääse kunnolla kävelemään. Ei hyvä, ei.


Zeena 39+3
 
Viimeksi muokattu:
heippsaan!!

eilen olin synnytystapa-arviossa. ensin pääsin käyrille reiluks 20 min, käyrä näytti oikein hyvältä, muutamat supistuksetkin siihen piirtyi :)

vauvan kokoarvio eilen oli 2,56 kg eli pikkuinen vaavi on tulossa jos luottamista ultran antamaan arvioon :) ei antanu arviota syntymäpainosta, mutta eikös vauvat kasva suunnilleen 200g/viikossa näin lopussa vai oonko ihan väärässä? Eli reilu kolmikilonen ois tulossa jos niin laskee että 200g viikossa kertyy vielä painoa? ja tietenkin jos laskettuun asti päästään. verenpaineet ja pissat oli mulla OK.

muuten jäi vähän outo maku suuhun lääkärikäynnistä,edelliset käynnit kun on ollu niin mukavia. ensinnäkin, lääkäri oli TOSI inhottavan olonen, ultratessaan ei päästänyt muistaakseni sanaakaan suustaan, lantiota koitteli ja totes vaan että hyvin mahtuu tulemaan. kohdunsuun tilanteesta sanoi että kaulaa jäljellä 3 cm ja sormelle auki. sitten kun oli ultrannut vauvan ja painoarvio tosiaan se 2,56 kg niin sanoi vaan että vauvan koon takia joudun oksitosiinirasitukseen. Kun on siis kuulemma pieni vaavi näille viikoille( 36+6 eilen siis ). En oikein tajunnut sitten kun selitti niin nopeaa siitä rasituksesta että minkälainen oikein siis on. kahen viikon päästä uus aika ja sillon tehään siis se rasitus. en oo ikinä ees kuullu tuommosesta, onko jollakin kokemusta? jos yhtään käsitin sen puheista niin siinä sitä oksitosiinia tiputetaan suoneen ja katotaan miten sen vauva reagoi siihen, laskeeko sydänäänet tms.. mulle aivan sama, kai se on nykyään joku käytäntö tietyissä tilanteissa. omasta mielestä vauva ei nyt niin järin pieni kuitenkaan ole, kun ite kuitenkin olen ollu reilusti alle 3kg syntyessä ja mies vielä pienempi. en ees odottanut mitään lähemmäs nelikilosta vauvaa vaan koko ajan aatellukkin että jotain kolmikilonen sieltä syntyessä tulee :)

elikkä 13.10 ois tuo rasitus, silloin viikot jo 39+0, saa nähä ollaanko sillon vielä yhtenä kappaleena. :) pääsenpä tutustumaan ainakin synnärille paremmin ;)

heikun tyttelikin jo kohta kuukauden ikäinen, niin se aika vierii :) tosin tämä odotus välillä raastaa hermoja, ois se jo ihanaa saada nähä pikkuinen <3 toisaalta, mikäs kiire tässä kun monta kuukautta jo odotettu :D tuntuu vaan välillä että nää viimeiset viikot matelee eteenpäin..

tämä tyttö lähtee lenkkeilemään raikkaaseen syysilmaan

miraaz ja vaavi 37+0 ja poksahdus :heart:
 
Jaahas, lääkärikäynti takana. Tajusin nyt vasta että missään vaiheessa en ole saanut mitään painoarviota enkä mitään muutakaan arviota. Onkohan ihan normaalia?? Synnytystapa-arvio oli sormi sisään, kohdunsuu pehmennyt & piste. Lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin viikoiksi 32 että senkin puolesta vähän ihmetyttää.

Käytiin tänään synnäri tutustumiskäynnillä. Oli ihan positiivinen kokemus kaikin puolin. Ja kieltämättä tuntuu mukavammalta mennä sinne.

Discovery on vissiin sitten päässyt hommiin?

Sofiia 36+1
 

Yhteistyössä