~LOKAKUUN lapset **2010** syyskuussa <3~ 3 vauvaa syntynyt!

Onnittelut Heikku lähes samaan aikaan sait tytön, kun minä pojat eli 36+1. Meillä joutuivat olemaan valitettavasti 2 viikkoa Taysissa opettelemassa syömään. Pienempi oli alussa lämpöpatjalla. Sitten siirrettiin ns. kotisairaalaan, vaikka nenämahaletkut vielä olivatkin. Ei ollu onneksi keltaisuutta ja sokeriarvot kohdallaan. Toivottavasti pääsette kotiin aikaisemmin.
 
LARALLE tosin laitoin yhden kuvan viestinä, sen saa laittaa sinne facebookiin jos kerkeät :)

Ihanaa odotusta kaikille!

Heidi ja viikon vanha Matleena :heart:
Hei tämänpä teen! :) Ihanaa kuulla, että kaikki kuitenkin hyvin siellä... Pian se Matleena tulee kotiin sieltä!!! :heart:

...MUOKS! Kunhan löydän piuhan kännykkään! Se voi olla, että menee perjantaille, kun miehellä on ainaki sellanen piuha intissä mukana! Laitan sen sitten tännekki jos heikku haluaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ihana kuulla heikusta ja että kaikki on pienellä hyvin, pidetään peukut pystyssä että pääsette kotiutumaan pian =)

Painosta täällä on tullut noin 4kg ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Nyt tosin on ihan hirveä himo ruokaan, että katotaan kuinka hurjaksi tuo painonnousu vielä muuttuu! :D Entisestään on ylipainoa BMI 26 ja minulta aika hitaasti tuntuu paino tippuvan joten jos ei mitään hirveitä määriä tulisi niin olisi kropan puolesta ihan kiva. MUtta en minä tästä mitään stressiä ota, ne mitkä imetyksen jälkeen jäävät niin niitä sulatellaan sittten muilla konsteilla :)

Tänään on viimeinen kunnon työpäivä, perjantaina olisi vielä sellainen 4 tuntinen rutistus sitten alkaa vapaa!! eikä tarvitse sinne mennä pitkäään aikaan takaisin, ihanaa!

Huomenna olisi neuvola joten sitten lisää kuulumisia.

Voikaahan kaikki hyvin! :)
R ja pyöriäinen 32+1
 
Terveisiä eiliseltä lääkärikäynniltä.
Kohdunsuu on kiinteä ja kiinni, kaulaa 3cm, kuten ollut ennenkin. Eli ei ole tapahtunut mitään vielä. No ei mulla ole niitä supistuksiakaan ollut.

Vauvan pää on ilmeisen alhaalla, kun lääkäri ei saanut kunnolla päänmittoja otettua ultralla, sanoi, että se on niin lantion suojissa. Painoarvioksi tuli 3045g, mitoiltaan vauva on sopusuhtainen, eikä ole rd:n takia kasvanut. Kasvaa siis käyrillä ja LA:n tienoilla olisi vajaa 4kg.

Kaikki oli siis hyvin. Uutta aikaa en saanut, ja rd:n hoitoa jatkuu ennallaan, eli parina päivänä viikossa mittaukset ja ruokavalio + liikunta hoitona.

Nyt pakotan itseni pienelle lenkille, joten tällä(kin) kertaa jää jää jutut oman navan ympärille...

Mukavaa loppuviikkoa!
Heilo 36+3
 
Moikka!

Minunkin pikkusen kääntöyritys maanantaina oli tuollanen opetustilanne. Lääkärin ja kätilön lisäksi paikalla oli kaksi opiskelijaa (molemmat tosin naisia), mikä ei häirinny mua. Minusta oli ihan mielenkiintosta seurata, miten ne opetteli ultralla vauvan asennon seuraamista ym. Enemmän ne oli kuitenkin tilannetta tarkkailevana osapuolena ja lääkäri teki itse toimenpiteen. Toisen niistä ilmekin oli kokoajan sellanen tosissaan ihmettelevä, uutta oppiva ja kyselevä, joten koin et hyvä vaan jos jotain tilanteesta itselleen saavat. Olin kyllä koko operaation siinä sängyllä haarat levällään ilman housuja, kun ne oli vaan edessä. Olo ei silti ollu epämiellyttävä. Ehkä eri asia tosiaan ois ollu, jos opiskelijoita ois ollu se kuusi kappaletta ja ne olis ollu miehiä. :)

Maanantaina kääntöyrityksen lisäks kävin magneettikuvassa selvittämässä, mahtuisko pikkunen syntymään alakautta. Lääkäri soitti sit eilen magneettikuvan tuloksista. Ylä- ja keskiaukeama on kuulema normaalin kokoset, mut ala-aukeama on pieni/ahdas. Pienen raja on kuulema 9 ja mulla se on 8,8. Eli ymmärtääkseni häntäluun tietämillä on ahdasta. Sanoi, että raivotarjonta vauvaa vielä siitä aukosta vois yrittää, mutta ei perätilaista. Eli sektioajan varas mulle syyskuun vikalle viikolle (rv 39+). Kätilö vielä soitteli myöhemmin päivällä ja varmisti sektiopäivän ja kertoi sektioon valmistautumisesta. Jos synnytys ehtii käynnistyä ennen, leikataan kuulema päivystyksenä. Vaikka alakautta synnytys oliskin ihanne, on mulla nyt ihan hyvä mieli. Näillä eväillä mennään, mitä on annettu. :)

Mahanahka on edelleen arka maanantaisen muokkauksen jäljiltä. Oon yrittänyt nyt pariin otteeseen olla siinä "kumarra mekkaan päin"-asennossa (kontallaan pää alaspäin), jotta masukki kääntyis itsestään rt:hen, mut on kyllä hankalaa. Tuossa asennossa on niin vaikea olla ja lisäks pikkunen lopettaa liikkumisen aina kun asetun kontalleen. Vielä ei oo siis tuloksia näkynyt. :D

Mulla painoo on tullu tähän mennessä n. 13kg. Vähän jännittää paljonko sitä vielä tulee, kun mullekin maistuis herkut niin hyvin. Onneks meillä ei oo oikein mitään syötävää, joten pitää vaan kärvistellä herkkuhimossa. :)

Hoikkalori, ikävä että ulkopuoliset arvostelee teidän lasten kasvatusta! Mut niin se on varmaan aina. Jos olisitte löysempiä, joku toinen pääsis valittamaan, ettei teidän lapsella oo mitää kuria. Mitenkään päin ei oo hyvä. Aina löytyy tosella tavalla ajattelevia. Kasvattakaa siis ihmeessä omat lapsenne niin kuin itse parhaaksi näette! Koeta olla stressaamatta toisten sanomisista.


Tatara ja tirriäinen 36+4
 
Heikulle paljon voimia ja toivotaan että saisitte pikkusen matleenan viikonlopuksi kotiin.

Eilen mulla oli se lääkäri neuvola ja nyt pitäis sitten ottaa rauhallisesti kun kohdunkaulaa jäljellä noin 2cm ja todella pehmeä ja littana niin kuin lääkäri sen mainitsi. Totesi että voi pienestä tärähdyksestä mennä vedet eli sain sitten esikon nosto kiellon mikä on aika vaikee toteuttaa kun neidille tulee muutama kerta päivässä sellanen tarve päästä syliin ja oliskin sitten melkein tunnin yhtäputkee sylissä. Muuten arvot oli kohdalla paineet 119/79 painoo yhteensä tullu joku 12-13kg hemppaa ja pissa näytettä ei otettu kun viime viikolla oli neuvola ja ens viikollakin on niin sano että otetaan sitten silloin kun aina muutenkin ollu kaikki hyvin.

Eilen sitten supisteli ihan kiitettävästi koko illan epäsäännöllisesti ja vatta heitti yön aikana sekasin. No toivotaan ettei nyt kummiskaan viellä muutamaan viikkoo lähettäis synnyttää kun pienokaisen paino arvio on vaan 2033g niin ois se kyl kiva jos nousis ainakin sinne 2500g.

Tiukuliina ja tinttaralla 33+5
 
Eilen oli taas neuvola jossa todettiin että kaikki on hyvin ja sf 36cm menee edelleen omalla käyrällään. No mutta ensi viikolla sitten taas neuvolaan katselemaan josko jotain olis tapahtunut.

Painoo on tullut yhteensä n.17kg ja voipi olla että 20kg menee rikki (hope not) :)

Olen kanssa miettinyt tuota kanto systeemiä ja olen hieman kallistunut manducaan... Uutena meinaan sen ostaa sillä mua hieman ketuttaa kun huutonetissä maksavat kumminkin niin paljon 70-80€ ja uuden saat 95€. Toisaalta en ole ostanut vielä kun en tiedä tuleeko sitten käytettyä oikeasti, esikoisen kanssa en käyttänyt kertaakaan.

Neuvojia löytyy kyllä joka suunnasta ja välillä idioottimaisiakin. Itsekkin torun poikaani jos käyttäytyy huonosti ja selitän asian hänelle niin että tajuaa ajatella miltä itsestä tuntuisi jos toinen tekee hänelle niin. Mulla ei ole ollut tapana mennä neuvomaan muita sillä kukin tavallaan mutta kyllä välillä tekis mieli sanoa juuri niille jotain jotka vaan kääntävät katseensa kun lapsi tekee jotain typerää :kieh:
Kaveri oli täällä poikansa kanssa ja sen puheet oli todella törkeitä sen äidille ja siinä vaiheessa kun piti lähtä ja pojan piti hakea kengät niin alkoi äidin naaman läpsiminen ja jne. mutta kertaakaan ei lapsi saanut kunnon kieltoa/kommenusta. Meidän poika katsoi ihmeissään vierestä ja lopulta haki kengät ja vei ne sille kaverin pojalle. No mutta siis jokainen tyylillään ja tuskin huonon käytöksen torumisesta on haittaa.

KYlläpä aika vierähti nyt pitää mennä pojan taxia vastaan.

Uni ja Poju 36+6
 
onnea heikulle! ihanaa kun kaikki on hyvin....täällä mammaloma hyvin pyörähtänyt käyntiin...paljon on touhuttu ja paljon on vielä tehtävä ...kunto on kyllä laskenut aika paljon....painoa mulle tullut vain noin 4 kg ja neuvolassa koko ajan patistaavat syömään enemmän...BMI ennen raskautta noin 21. nyt päikkäreille...
 
Nopeasti käyn vain toteamassa, että hiphei sain vaihdettua sen opetusvastaanotto ajan pois! Nyt siis vain lääkäri paikalla ensi viikon perjantaina, kun vaavia tutkaillaan ja yritetään kääntää (jos nyt siihen edes suostun). Riippuu täysin muista tuloksista, vauvan koosta,a sennosta jne.
Olipa kyllä maailman tylyin kätilö piuhelimessa TAYSissa kun soitin. Alkoi arvioimaan, että onkohan tuo ylilääkärin antama aika nyt ihan liian aikaisin (35+6) ja onko koko vauva edes perätilassa jne. Piru että meni hermot!!!!

Voi kun toivoisin tuon sairaalakäynnin tuovan samanlaista varmuutta kuin Tatara oli saanut. Helpottaisi kovasti fiiliksiä.

Tänään alkaa synnytysvalmennus, menen yksin koska mies työreissussa. Saas nähdä onko siellä mukavaa. :confused:

Nappula-10 34+4
 
Kantoliinaa oon täälläkin kattellu anttilasta ja sellasta kantopussiakin. Tiiua kun oisin halunnu silloin liinassa pitää mut ei vaan ollu varaa hommata mut nyt aattelin jos anttilasta tilais kk maksuilla kun pitää uus telkkarikin hommata kun vihdoin sanoo meidän ikivanhasta telkkarista kuvaputki millä hetkellä hyvänsä irti. Mies vaan totes noin vuosi sitten että sitten vasta hommataan uus telkka kun edellinen alkaa olemaan kaput.
 
Heipsan!

Synnytystapa-arvioon sain nyt vihdoin ajan, eli ens tiistaina pääsen pikkusta kurkkaamaan :heart: ja kuulemaan lääkärin kommentit. Painoarvio kyllä eniten jännittää ja se mimmonen lääkäri siellä tällä kertaa on. Jos vaavi nyt pysyttelis oikeinpäin ja jos hän on kookas niin kuin esikoinen oli, niin aion kyllä olla tiukkana sen käynnistyksen kanssa. Nyt sit viikon verran tsemppaan itteeni kohtaamaan lääkärin ja pitämään puoliani:O

Painoa mulle on tullu noin 5kg, mutta hirvittää paljonko nousee vielä ennen synnytystä. Mulla siis tosiaan jo entuudestaan ihan liikaa painoa, niin ei kyllä tarvis paljon tulla. Nyt vaan täytyy olla entistä tiukempana herkkujen suhteen:ashamed:

Toisten kasvatukseen puuttuminen on kyllä munkin mielestä todella tökeröä. Ja omasta mielestäni lapsella täytyy kyllä ne rajatkin olla. Meillä onneksi isovanhempien kanssa sujuu ihan hienosti ja he kunnioittavat meidän tapaamme lasta kasvattaa. Toki mummun ja mummin luona on hieman lepsumpaa joissain asioissa. Mutta niin kauan kuin isot linjat pysyvät yhtenäisinä niin homma mielestäni toimii.

Poitsu oli leikkimässä serkkujen kanssa kun olin siskolla lapsenvahtina ja nyt vetelee sit sikeitä. Pitäis siis itsekin varmaan aika käyttää hyödyks ja hyökätä vaatekaappien kimppuun..ei vaan millään jaksais:D

Jaksuja kaikille!

Nipsuliina ja Sindi 36+2
 
Neuvolakuulumisia:

Kaikki hyvin :) Sf 29 cm, pissa puhdas, verenpaine ok, painoa on tullut lähtöpainoon verrattuna nyt n. 8kg, sikiön syke 145 ja tadaa, asia, mistä olen tosi iloinen tarjonta: RT!! Huh! Nytkun vielä pysyisi tuossa tämän loppuajan :) Ainiin, tuossa jo ehdinkin kysellä, että piirretäänkö teillä neuvolakorttiin sf-mitta-käyrää ja valittaa, kun oma th:ni ei niin tee, niin eiköhän se sitten tänään piirustellut mullekin käyrän :) Keskikäyrällä mennään.

Tuosta opetusvastaanotosta sain siis juuri neuvolasta tietää, että mun seuraava neuvolalääkäri rv 36 on vastaava opetustilanne...jipii..th sanoi, että vain yksi pääsee kokeilemaan ja muut kattoo.. Tulossa siis varmasti TODELLA mukava tilanne. Ei siis niin, että se mua aivan kauheasti haittaisi...mutta tuo th:n kommentti siitä, että "muut vaan kattoo" kuulostaa hieman epäilyttävältä. En kyllä kauheesti ilahdu, jos siellä on joku järjestön lössi kattelemassa. Pari opiskelijaa on ihan ok, mutta sit jos on enemmän niin tilanne ei vaikuta enää kauheen yksityiseltä.

Lisäksi, mun pitää varata aika jollekin toiselle th:lle johonkin lastenhoitotuntiin . Kenelläkään kokemusta moisesta? Perhevalmennus ja luentoillat on tähän vielä päälle erikseen. En oo kyllä ikinä kuullu tällasesta..:confused: Miehenkin kuulema pitäis tähän hoitotuntiin osallistua..

Lavelyn 33+2
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Heikku, kun kävit kuulumiset kertomassa:) Kyllä keltaisuus yleensä korjaantuu valohoidolla muutamissa päivissä - tosin en ole varma aiemmin syntyneiden vauvojen tapauksissa, täysiaikaisilla ainakin. Ja kotona tilannetta voi sitten vielä jatkaa nukuttamalla päikkäreillä ikkunan edessä - auringon paisteessa.

Tänään oli taasen neuvola ja kävin samalla verikokeissa kilpirauhaskontrollissa ja otattamassa ylimääräisen verikokeen, koska ensimmäisellä lapsella oli keltaisuutta syntymän jälkeen. Onkohan tuo joku uusi koe, koska ei tarttenut käydä kakkosen aikaan?

Verenpaine oli vähän koholla 137/85, mutta luulen, että johtui neljänkymmenen minuutin odotuksesta labraan...meinasi mennä hermo, kun minun edellä oli vain yksi tyyppi ja kuvittelin, että kerkiän hyvin neuvolaan - varasin puoli tuntia siihen aikaa. Painoa viikkoon tullut puolisen kiloa, nyt yhteensä 8,5kg. sf-mitta sama kuin viime viikolla, eli 31. Pissa puhdas, vauvan sykkeet hyvät. Pää ei ole vielä kiinnittynyt ja sen kyllä liikkeistä huomaa. Neuvolan jälkeen menin kampaajalle ja siellä herra päätti taasen lähteä ihan urakalla liikkeelle... Neuvolatäti sanoi, ettei uudelleensynnyttäjällä välttämättä pää kiinnity kuin vasta ihan synnytyksen alkaessa, mutta jospa se jo vähän aiemmin asettus paikoilleen. Tosin en ole kärsinyt yhtään liitoskivuista, mikä johtunee siitä ettei pää tuolla alhaalla paina.

Ilmoittauduin mukaan zumbaan ja tänään olisi eka kerta:p, saakohan aikaiseksi muuta kuin huvittuneita katseita... Mutta ajattelin, että se olisi sellainen laji, mitä olisi kiva sitten synnytyksen jälkeen tehdä!

Ihana ilma, kaikki vaan oman jaksamisen mukaan nauttimaan syksyn raittiista kelistä!

sannri ja myllertäjä tasan 36
 
nipsuliina.
Minkä kokoinen teidän ensimmäinen oli? Mä olen kauhean kiinnostunut näistä käynnistys ja koko asioista, kun koskettavat aika paljon itteäni.
Itelläni esikoinen oli sen 5kg ja nyt näyttäis jäävän onneksi sen alle ja alatiesynnytykselle näytellään keltaista valoa :D
Varsinkin noi käynnistysasiat kiinnostaa, että millä perusteilla kellekin tehdään käynnistys. Osaa sitten vähän itsekin perustella miksi pitää lähteä käynnistelemään.

Kasvatukseen puuttumisesta
Itse näen punaista, jos joku tulee arvostelemaan meidän kasvatusperiaatteita! Ja haluan, että isovanhemmat pysyisivät samalla aaltopituudella meidän kanssamme.

Mitä ootte mieltä siitä, jos joku toinen aikuinen komentaa lastanne?
Meillä suvussa on vahvat perinteet siihen, että toisten lapsia komennetaan ja hyväksyn sen täysin. Teen sitä itsekin heidän lapsilleen.
Sitä tosin en voi sietää, että "yhden vauvan vanhemmat" tulee arvostelemaan 5v uhmaikäisen, minä itte- tapauksen käytöstä!
Ystäväperheemme oli käymässä ja heidän lastaan pitää oikeasti varoa, ettei vaan ala itkemään meidän poikamme vuoksi. Hiljaisuus on lapsiperheessä niin helppoa :D
Pieni esimerkkitarina:
Poikamme oli jo illansuussa hieman väsynyt ja makasi eteisessä, kun ei halunnut pukea ulkovaatteita päälle. Ystäväperheen isä sitten oikein kovaan ääneen "Sinun pitäisi nyt olla esimerkkinä, kun täällä on pienempiä lapsia.." Ja sitten oltiin mäkkärissä "Et viitsi nyt leikkiä sillä ilmapallolla ettei se puhkea ettei meidän vauva saa sätkyä.."
Ja sama virsi on kyseisen perheen äidillä. Siinä menee itselläkin hermo todella herkästi eikä osaa nauttia ollenkaan heidän seurastaan, kun pitää lasta varoa koko ajan!



Bubbeli 33+6
 
Toi sukulaisten kasvatukseen puuttuminen on tosi törkeetä.
Meillä anoppi ei onneks puutu asioihin. Appiukon kanssa ei olla juuri muutenkaan tekemisissä, tässä puoli vuotta sitten se erehty arvostelemaan tekstiviestillä meidän kasvatusperiaatteita ja haukkumaan mun miestä huonoksi isäksi :O Sen jälkeen en oo sen äijän kanssa tekemisissä ollut senkään vertaa enkä aio olla. Mutta siis tällä yhteydettömyydellä on pidemmät perinteet ja se johtuu monista asioista. Ja appiukko on vähän erikoinen ja narsisti (eli ihan sairas). Miehelläkin meni herne sillon nenään niistä viesteistä mutta se vaan aina unohtaa kaiken ja nyt välillä soittelee isänsä kanssa. Ja kai se on välillä käynyt raksalla katsomassa että miten sujuu. Autahan hän ei tietenkään, vaikka aikaa olisi. Mä en oo appiukkoo nähny varmaan 2 vuoteen enkä aio nähdä. Eikä lapset oo nähny sitä varmaan kans kohta 2 vuoteen. Eipä ole miestä paljon kiinnostanut.
Semmosia noi sukulaiset välillä on : /

Huomenna synnytyksen suunnittelu. Vähän jännittää!


Zeena 36+3
 
Nyt on neuvolat ja lääkärit käyty läpi ja eiku odottelemaan ensi viikolla olevaa synnytystapa-arviointia..
Lääkäri sai sf-mitaksi 33 ja neuvola-setä 36,aika huima ero. Neuvola-setä oli kuitenkin sitä mieltä että hänen käyrällä mennään. Mulle on aivan sama - kunhan kaikki on hyvin :)

Ja siltä ainakin näyttää. Poika on rtssä ja painoarvio vkolla 35+3 oli 2900. Kaikki sydänäänet,liikkeet yms ok. Mulla myös paineet,pissat, Hbt ok. TH sitä mieltä että poju olisi laskeutunut, ei saanut päästä " otetta" enää samoin kuin aikasemmin. Mulla myös ollut hillitöntä paineen tuntua tässä männä viikolla joten ei olisi mitenkään ihmeellistä jos näin olisi käynyt. Esikko ei koskaan laskeutunut eikä pää fixoitunut joten ihan uutta mulle.

Tosin aika ikäviä nuo tuntemukset, välillä tuntuu siltä että koko alapää olisi " räjähtämässä ", niin kova on paine. Supistuksia tulee ihan päivittäin, tänään ekat kivuliaat. Alaselkää vihloo ja reisiin asti säteilee : /

Mutta näillä mennään ja kovasti odottelen mitä lääkäri siellä sairaalassa sitten päättää..

Hyvää loppuraskautta kaikille :wave:

Perlage 36+1
 
bubbeli Esikoinen painoi syntyessään 4495g ja oli 55cm pitkä. Viikoilla 40+1 painoarvio oli 4,1kg ja käynnistämään lääkäri suostui vasta 41+4. Aamulla käynnistettiin ja seuraavana yönä lopulta kiireellisellä sektiolla poika syntyi. Avauduin reiluun 9senttiin, kunnes lääkäri päätti pojan sydänäänien ja synnytyksen pitkittymisen takia tehdä sektion. Ja sanoi leikattuaan et juuri oikeella hetkellä saatiin poika ulos, oli kerinnyt kakkaamaan lapsiveteen. Synnytyksen jälkeen lääkäri ja kätilökin sanoi synnytyksen pysähtyneen koska vauva oli liian iso. Sf-mitta meni koko ajan esikoisesta yläkäyrällä ja yli...

Tällä kertaa en siis todellakaan haluisi et vauva kasvatetaan tarkotuksella niin isoks että joudutaan lopulta sektioon. Toki siihen voidaan päätyä jostain muustakin syystä, mut ois se ainakin kiva päästä yrittämään ns. normaalia synnytystä. Esikoisestakin mulle ensin lääkäri lupasi käynnistystä 40+ , mutta yllätys yllätys, kontrollissa oli taas eri lääkäri joka oli aivan toista mieltä. Asiasta ylilääkärille purnasin, niin hän vaan totesi että se on ihan lääkäristä kiinni. Joten erittäin jännityksellä odotan tiistaita ja tulevaa tuomiota...:O

Nipsuliina ja Sindi 36+2
 
:wave:

Nipsuliina
Juu, hyvin tutunoloista tekstiä!
Meidän esikoisen mitat olivat 5160g ja 55.5cm ja viikot 41+3. Insuliinit oli käytössä jostain 30-35 viikoilta, en muista nyt kuollaksenikaan millä viikoilla ne aloitettiin. 38-39 viikoilla alkoi ilmaantua myrkytysoireita ja jouduin sairaalaan sisään 39+ jotain ja ruvettiin käynnistelemään synnytystä. Synnytys ei lähtenyt käyntiin yhdestä cytotecistä (kumma juttu epäkypsästä tilanteessa) ja rv40+0 minut passitettiin kotiin odottamaan luonnollista synnytyksen käynnistymistä. Painoarvio oli samana päivänä 4500g.. Ja siis nyt olen puhunut tästä ja lääkärit ovat sanoneet, että 4500g painoarviolla ei saa edes yrittää insuliinivauvaa alakautta. He ovat myös kyselleet, että missä synnytin. No, samaisessa puljussa. Luottamus ei siis ole kauhean korkealla, että mitään käynnistelyä ennen 42 viikkoa on luvassa :D Vaikka puhuttu on 38vkosta ja että viimeistään 40vkoa on se raja, jolloin käynnistetään. Niinpä niin, niinhän te viimeksikin sanoitte!
Nyt onneksi osaan jäädä sinne, enkä minnekään lähde ja vaadin jotain kunnollisia perusteluja miksi ei toimita..

Bubbeli 33+6 (ja huominen jännittää, kun on kontrolliultra vauvan painosta)
 
Polilla käyty ja tietty käyrä korkealla... No alatiesynnytys onneksi ja käynnistysaika, jos "alakerta" antaa myöten ja 4A-osastolla Taysissa tilaa 29.9. Eli enää 3 viikkoa. Ei vaivautunut lääkäri tutkimaan kohdunsuun tilannetta. Ei ole kuulemma näillä viikoilla mitään merkitystä... Aluksi makrosominen vauva on kutistunut jo hyvin pieneksi. Painoarvio vain n. 2600 g. Ei ole sokerit kasvattanut, sillä näin pientä yksöstä en ole vielä odottanut.

Nyt pitäisi sitten tehostaa kohdunsuun tilannetta, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Vauva keikkuu vielä niin ylhäällä. Ilmeisesti tippasynnytys tiedossa. Näin ainakin vihjailtiin. Saattaahan tuo taas muuttua, kun eri ihmiset asiasta päättämässä.

Discovery 35+3
 
Pikaisesti lääkäri käynnistä..
Paino +850g/viikko yhteensä n. 22kg
Rr 120/80, viimeksi 112/70
Turvotus +
Pissa puhdas
Sf 33, viimeksi 29
Tarjonta vihdoin rt, mutta ei kiinnittynyt ja tosi ylhäällä joten voi vielä mennä miten päin vaan.
Kaulaa 3cm
Syke hyvä
Alkoi epäileen raskausmyrkytystä, mutta seurataan..

Jos tänään myöhemmin ehtisin lukea päivän keskustelut:)

Multatassu 36+3
 
Viimeksi muokattu:
37 poks, ja sitä kun ajatteli aikaisempina viikkoina että tää aika ei kulu millään niin nyt se vasta tuntuukin pitkältä :LOL:

Tänään lähdetään ostamaan/hakemaan kaverilta turvakaukalo, telakka ja rattaat. Samalla pääsee kyläilee ja pois kotoota. Mies tulee vasta sunnuntaina takas kun menee tänään veneellä katsomaan ilotulitusta ja jää sitten veneelle yöks, mikä on fiksua sillä loppuu niin myöhään ja vene lähempänä duunia kuin koti ja sit meneekin venekerhon saaren syystalkoisiin (dokausta) viikonlopuks. Itse en enään viitsinyt ottaa riskiä ja lähteä sillä eihän sitä ikinä tiedä mitä voi sattua ja sieltä saarestahan ei kovin nopeasti pois pääse.

Kauheesti tekis mieli tehdä pannukakkua ja sit käydä keräämässä omenoita ja tehdä sosetta, olis niin hyvää mutta sit taas tulis syötyä kaikki itse kun ei täällä tällä hetkellä muitakaan ole :)

Uni ja Poju 37
 
Hei!

Kiitos Heikku että jaksoit käydä kertomassa tilanteestanne. Olette olleet kovasti mielessä! Paljon voimia viimeisiin päiviin ennen kun saatte Matleenan kotiin! Kaikkea Hyvää!

En ole jaksanut käydä paljon täällä, meillä on ollut aika kovat ajat. Kaksi viikkoa sitten saatiin kuulla, että Masu-Viljalla on vaikea sydänvika. Taysissa diagnosoitiin hlsl:ksi eli edessä olisi vähintään kolme sydänleikkausta joista ensimmäinen muutaman päivän iässä. Eilen käytiin tutkimuksissa Lastenklinikalla. Lääkäri antoi toivoa, että saatetaan selvitä pienemmillä toimenpiteillä. Synnytys ja jatkohoito on Helsingissä. Syntymän jälkeen vasta tiedetään miten käy.
Jos haluatte käydä lukemassa tilanteesta niin täältä löytyy Viljan blogi:

Vilja Vaeltaja

Kaikkea Hyvää teidän masujen kasvatukseen!

Noora ja Vilja 33+2
 

Yhteistyössä