LOKAKUUN ÄIDIT 42+1

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yksi tissipuoli lisää ilmoittautuu. Oikeanpuoleinen tissi on vauvan suosikki. Vasenta tyhjensin tänään kerran rintapumpulla, ja pohdin pitääkö se tehdä toisenkin kerran. Meillä alkoi lähes totaali hylkiminen antibioottikuurini ja/tai vauvan oikean silmän rähmimisen takia.

Olen aika tööt antibiooteista kuten vauvakin. Kiitos, Äiskä, taannoisesta reladrops- vinkistä (+ käsidesi). Sain kohtutulehdukseen Trikozol ja Kefexin kuurin. Ensimainittu on täysin tuntematon minulle, mutta lastenneuvolan terveydenhoitajan mielestä melko tuju mahansekoittaja niin äidille kuin imetettävälle lapsellekin. Synnytyksenjälkeinen ummetus sentään katosi.. ellei sitten palaa. Ai niin, saatan myös piipahtaa huomenna neuvolassa kuten Airi, mikäli vauvan rähmivä silmä ei ole kunnossa. Se taitaa olla parantunut onneksi. Ohjehan on puhdistaa sitä steriilisti rähmästä. Keittiö höyrysi, kun jatkuvasti keitin uutta vettä tai astioita.

Mamma-64: hienoa, että vauveli on parantunut, ja Orvokki, kiitoksia hauskasta kertomuksesta parkkipaikkaretkestä.

Nukutuskeskusteluun, toistan esikoisen kanssa opittua. Minusta on mukavaa pitää vauva lähellä, jolloin havahdun nopeammin vauvan herätessä. Vinkki ottaa pinnasängystä toinen laita pois ja siirtää se sängyn viereen olisi oiva sopivalla sängyllä.

Tissinlussuttelu ja kiemurtelu: Tajusin Taikan viestistä, että meillä se alkoi antibioottisotkun aikana. Liittyy mahavaivoihin ja/tai kakkaamiseen.

Vauva heräilee, minä menen.

nyt nukuttiin taas hienosti, äippä levänneenä ja isi pirteänä töihin.
jaksoin itse hoidella vauvaa koko yön niin sai isukki nukuttua ja ihmettelikin aamulla että onpas tyttö ollut rauhassa...nooh, olihan se pääosin ;)

viikonloppuna lähdetään pohjanmaalle anoppilaan / mummolaan.
saa nähdä kuinka monta pysähdystä matkalla joudutaan tekemään sillä ajomatkaa on normaalisti noin 5 tuntia per suunta mutta nyt mennään ihan tytön ehdoilla.
tulee bongattua varmaan huoltoasemaa jos jonkinmoista matkalla :)

voi olla perillä aika tungos kun sukulaisia tulee katsastamaan vauvaa.
siis miehen suku on sieltä päin.

kuinka paljon olette ristiäisiä suunnitelleet?
itse olen tänään menossa varaamaan paikkaa 9 joulukuuksi. sellaisen kunnan kerhotilan/takkahuoneen meinaan varata jonne sopii se 20-30 henkeä sitten tyttöä juhlistamaan. sieltä tilataan myös ruoat, seisovapöytä jotta itse pääsee helpolla.
minun mummoni lupasi tilata kakun ja tehdä pikkuleivät joten siinäkin säästetään.
leipuri on hänkin ammatiltaan :)

ainoa ongelma vain että nimi on vieläkin hukassa ja tekisi mieli tilata sellaisia nimiservettejä sinne...

tutti on nyt meillä pannassa. Heti eilisen jälkeen, kun sitä ei syöty, imuote on parantunut. Joudun kuitenkin koko ajan edelleen ohjaamaan, kun nappasee kiinni. Mutta ilmaa menee nyt vähemmän mahaan, vaikka kyllä vieläkin se selvästi vaivaa. Jännä, miten nopeasti imuote meni tohon "tuttiasentoon". Toivottavasti nyt opitaan siitä poiskin, muuten ei oo yhtään kivaa kellään. Toinen juttu on myös se, ettei tää poika ime kovin kauaa, sellaiset max 10-15 minuuttia kerrallaan. Yöt menee, luojan kiitos toistaiseksi hyvin, nyt ei ole ollut sitä valvejaksoakaan yöllä, vaa on nukkunut n. klo 8-9 aamulla.

Itsellä tulossa nyt sitten se flunssa, mitä pojat sairasteli viime viikolla. Sanoin miehelle aamulla, että älä pliis lähde sinne työreissulle ens viikolla, nyt on jotenkin ihan tööt. Mutta saapa nähdä, työt taitaa mennä täälläkin kaiken muun edelle. Eilen jo tuli ihan riitaa tuosta.

Ajattelin muksauttaa pojan kantoliinaan ja käydä kaupassa, kerrankin hyvä ilma siihen. Meillä muuten ristiäissuunnitelmat edelleen vaiheessa, kun mieheltä ei saa selvää vastausta, milloin ne järkätään. Tulee kohta kiire! Ja nimi edelleen hukassa... Ehkä tästäkin tulee joku Veli tai Veikka :).

ja sitten vähän vitsin tynkää... Viime viikolla, kun tuo mies oli siellä reissussa ja isovelikin nukkui meidän kanssa samassa huoneessa, niin luettiin illalla iltarukousta. Siihen loppuun lisättin kaikkea tyyliin, toivottavasti isi on kunnossa ja toivottavasti esikoisen flunssa parantuu. Siihen tämä vajaa 3 vuotias lisäsi, että "Toivottavasti äitin pimppi parantuu." Että ihan kiva, kun sitä yläkerran kauttakin yritetään vallan saada kuntoon ;). Mistä lie poika tuonkin nappassut, meinasin kyllä tikahtua, vaikkei saanutkaan nauraa.

Orvokki: Tuo parantumispyyntö oli kyllä hellyyttävä ja hauska! Kaikkea ne lapset poimii muistiinsa! Vai mistä lie tuon päätellyt? Meitä on varmasti monia, jotka tarttee tuota samaa toivetta parantumisesta...
Siitä puheenollen, parantuminen mennyt ihan hyvin. Vielä kyllä tulee tuota veristä vuotoa. Varsinkin jos käy kävelylenkillä. Ja on tainnut vika tikkikin lähteä pois. Kuun lopussa jälkitarkastus.

Tänään laitoin tytön kantoliinaan ristisidontaan, mutta kehtoasentoon. Ensin ihmetteli että mitäs ätmä on ja sitten nukahti. Nyt koetan nukuttaa vaunun kantokopassa, jotta saan siivoiltua työhuoneen pöytää isänpäiväaskarteluja varten.

suloinen iltarukouksen lisäys, hih! kaikkea sitä lapset oppii ja nappaa muistiinsa:)

meillä saatu ensimmäinen hymy, jipii! kyllä piristi päivää, kun on muuten ollut niiiin säätöaamu+ päivä. Kävin myös avatumassa yahoolle, kun oli Airin kanssa niin samanlaiset ajatukset... Neitimme on tänään pääosin vain kiljunut ja ollut hankala. Eka tällainen päivä ja oon jotenkin aika puhki. Vaikka tiiän, et ei kai vielä sais valittaa kun on mennyt tähän asti aikast mukavasti.

No, sain hänet tainnutettua vaunuihin ulos, katotaan kuinka kauan uinuu. Tää päivä on mennyt sellaisissa vartin unipätkissä, josko nyt ees vähän pidempään... Huhu. Taidan painua sohvalle lepuuttamaan,illalla ois vielä perhevalmennuksen jälkitapaaminen, sinne ois kuitenkin ihan kiva jaksaa raahautua. Tosin vettä ja räntää vihmoo ja siks taas ois kiva pysytellä kotona.

Niin, muuten kysymys: Imetättekö yhdellä imetyskerralla molemmat tissit vai vaan toisen? Entä miten kauan vaavelinne imee yhdellä kerralla? Orvokki mainitsi 10-15 max. Onko se vähän vai paljon? Meillä menee yleensä noin 20 min, joskus enemmänkin ja oon siirtynyt yhden rinnan taktiikkaan. Tiiä sitten onko hyvä vai huono...

Pinni ja 4 vkoinen tiistaipäivänkitisijä

Urakoitiin kolmen lääkärinvastaanotot kerralla: poikien 2 kk-neuvolalääkärit ja minun jälkitarkastus. Kivasti olivat taas kasvaneet: Aatu 4680 g, 54,6 cm ja Beetukin 4075 g, 51,5 cm. Betu ottaa kiinni. Syntyessään oli 5 cm veljeään lyhyempi, nyt vain 3,1 cm. Muuten kaikki oli ok, mutta Aatun napatyrää käydään jo nyt näyttämässä Taysin kirurgille. Lääkäri sanoi, ettei ole ennen näin isoa nähnyt. Epäili kyllä, että sille alettais vielä tekemään mitään, kun yleensä odotetaan vähintään vuoden ikäiseksi. Joskus, kylläkin erittäin harvoin, saattaa pullistua suoli niin ulos, ettei mene takaisin sisälle päin. Se on ainoa riski ja silloin on heti otettava lääkäriin yhteyttä. Meillä kun on se ulkomaan reissukin tulossa. Ettei vain silloin sattuis mitään. Vähän huvitti, kun lääkäri kyseli ehkäisysuunnitelmistani. Sanoin, että eiköhän se ole jo hoidettu. Hemppa oli jo 144, ettei se ainakaan selitä väsymystäni. On se uni toisaalta niin katkonaista. Yhtenä yönä oli syötöt 24.00, 2.00, 4.00 ja 6.00. Ei siis tippaakaan samaan aikaan pojilla. Ei siinä juuri nukuttu.

Täytyy yrittää järjestellä paikkoja, kun ristiäiset ovat kotona. Joka paikassa lojuu tavaroita. No onneksi on hyvin kaappitilaa. Ennen tätä taloa, asuttiin 130 neliön kerrostaloasunnossa, jossa oli kaksi makuuhuonetta (vain !) eikä juuri ollenkaan säilytystilaa.

No nyt touhuamaan. Mies nukkuu nyt vuorostaan poikien kanssa. Harvinaista. Huomenna sitten Taysiin lasten sydänpolille. Hyvin kuului Beetulla sykkeet nivusista, vaikka tuo epäily onkin.

Ylihuomenna pojat 2 kk !

meillä kanssa satunnaisia ihania hymyjä ja naurun alkuja :) siis ilman ääntä toki.
en tiedä johtuuko se nimenomaan tytön yliaikaisuudesta, suuresta koosta vaiko mistä mutta tuntuu paljon kehittyneemmältä kuin ikäisensä muut. toinen nostelee jo kovasti päätänsä, ilmeilee, seurailee tosissaan ja on mukana kaikessa vaikka onkin vasta 3 vkoa ikää toisella..

täällä jälkivuoto loppunut kokonaan, jipii!! siitäpä otetaan sitten kovasti jo iloa irti, kun ei se sotkeminen aina niin kivaa ollut, mutta pahimmat himot piti alta hoitaa..

Hei.

Vastauksia: imetän yleensä yhden tissin kerralla ja tyttö imee puoli tuntia-tunnin. Yöllä yleensä nuo lyhyemmät imut kun on väsy ja nukahtaa helposti uudestaan. Joskus me on imetty kaksikin tuntia, mutta silloin tyttö on nukahtanut välissä tai lutkuttanut vaan tyhjää. Imemisen tarve on valtava. Ja luin oppaista, ettei vauvaa saa irrottaa tissistä ennen kuin itse päästää irti. Uskotteko tähän?
Imetän vieläkin kumin kanssa. Olen yrittänyt välillä ilman, mutta siitä ei tule mitään. Tyttö ei osaa enää ottaa kiinni jos ei kumia ole...Ja muhun sattuu aivan h*tisti. Neuvolassa sanottiin, että vaikka vuoden täysimettäisi kumin kanssa, niin ei haittaa. Mutta oishan se helpompaa ilman. Tavallaan. Kumin kanssa tytöllä on kuitenkin oikea imuote eikä tuttiote.
Nukutus=ongelma! vauva ei ala omaan koppaansa vain vaunuihin nukahtaa. Vieressä olen pitänyt pari yötä, mutta silloin ei nuku kunnolla äiti eikä vauva. En pysty imettämään makuullaan tai siis menee paikat ihan jumiin. Siksi meidän tyttö nukkuu kaikki unensa vaunuissa. Tuleepa rahoille vastinetta..;

Nukahtamisongelmista kärsimme. Eilen hyssytimme vaunuissa yli puoli tuntia...Mutta sitten nukkuikin 23-4.30 ja silloinkin herätin syömään. Ja sitten vielä 5-9.00. Eli kun nukahtaa niin nukkuu paljon.

Kysymyksiä: KUINKA PITKIÄ PÄTKIÄ ANNATTE VAUVAN NUKKUA? Kun neuvolassa käskettiin herättelemään. Tyttö huomenna 3 viikkoa.
KUINKA KAUAN VAUVANNE OVAT VALVEILLA? Meillä tyttö saattaa valvoa sellaset 5 tuntia kun ei vaan nukahda...
Cuplatoneja annetaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Ja lopetin Devitolit ja aloitan huomenna Jekovitilla. Pari päivää ilman tippoja ja heti loppui joka vaippaan kakkaaminen.
Tällasta tällä erää. Niin ja Cravizin tytön kanssa mennään samoilla linjoilla (päivän ikäero) eli pikkasia hymyjä, ehkä, alkanut tulla ja päätä nostelee kovasti.

Ebba

Seksi? Mitähän se on? Tänään tajusin, että repeämät eivät enää pahemmin haittaa istumista eikä wc-hommiakaan, kiitos löysän mahan, mutta ulkosynnyttimet tuntuvat vielä jotenkin venähtäneiltä. Saa nähdä milloin vehkeet ja/tai halut palautuvat. Täytyy muistaa lantiopohjanlihasten harjoitukset. Sairaalasta kotiutumisopas ohjeineen jäi vielä paperipinoon sairastumisen takia.

Meillä surkuhupaisa päivä. Vauveli (taitaa tulla veli hänestäkin) nukkui eilen illalla niin sikeästi, että yö kului tiuhaan maitoa tankatessa ja piereskellessä. Nukuin yhteensä 3,5 tuntia. No, heräsimme aamulla klo 7 ja ajattelin taas syöttää vauvan, saada hänet nukkumaan ja katsella täydellisiä naisia nauhalta, mutta häntäpä ei nukuttanut. Sama tiheä syöpöttely jatkui ja jatkui. Nukahti puoleksi tunniksi ja sitten taas jatkettiin. Kaikkina muina aamuina tähän asti on uni hyvin maittanut. Mikään ei siis ole ennustettavissa vauvan kanssa.

Aamuyöstä alkoi vauvan vasen silmä rähmimään samaa vihertävän vaaleata rähmää, joka kuivuu kellertäviksi paakuiksi, kuin oikea silmä toissa päivänä. Neuvolaan siis oli tarkoitus ohjustaa, mutta vauva parkui vain rinnan perään. Soitin terveydenhoitajalle klo 12, että taidamme hieman myöhästyä ja onneksi tilanteen takia saimme reseptin silmätipoille haettavaksi ilman vauvaa. Jos vaiva ei ole parantunut niillä ja tiheillä puhdistuksilla perjantaihin mennessä, menemme lääkäriin... Siinä tapauksessa saattaa olla, että vauva on saanut jo synnytyskanavassa pöpön ja se on ärhäkkäämpi kuin hänen omasta ihosta mahdollisesti tuleva.

Lalaakin taitaa olla synnyttämässä.

Eka Helsingin reissu takanapäin. Hienosti meni junamatkat ja imetys kahvilassa! Yllättäen näin oman mumminiki samalla reissulla, ku on just tullu Las Palmasista ja huomena vasta lähtee Lappiin.
Ei se vauvan kans reissaaminen olekkaan niin mahottoman hankalaa ku siihen tottuu..Jee, ei tarvi homehtua kotiin. Huomena pitäs käyä isänpäiväostoksilla. Ehkei kuitenkaan Helsingissä asti.

Ebba: meillä poika nukkuu vähä miten sattuu..puolesta tunnista neljään.. riippuu miten hyvin syöny tms. Pisimmät valvomiset ajottuu iltaseen. Eilenki oli neljästä n. kymmeneen hereillä ja välissä otti pikku-tirsat.

Pinni: minä olen kans alusta asti useimmiten imettäny yhen tissin kerrallaan. Kesto on myös suurinpiirtein sama parikyt min, mutta joskus lapsi ei meinaa tyytyä millään. Ja joskus haluaa vartin päästä uusintakierroksen.

Meillä myös poika kannatteli päätänsä jo reilun viikon ikäsenä ku makas mahallaan isäns rinnalla. Nyt nostaa jo tosi korkealle ja ihmettelee siinä sitte. Neuvolatätiki sano että on erityisen jäntevä poika.

Orvokki ja muut: Ku lähtee ulos lapsi kantoliinassa, miten pukea? Mitkä vaatteet lapselle ja pitääkö lapsi oman takin sisällä vai onko parempi tehä kantoliinaviritys oman takin päälle?

Imetyksestä: meillä syödään kerralla vain yhdestä rinnasta ja kesto noin vartin. Yöllä ehkä vain 5-10 minuuttia, mutta päivällä saattaa mennä puoli tuntia tai tunti kun joskus nukahtelee kesken. Tässä mietin että voiskohan tota toista yöimetystä yrittää jättää jo pois vaikka vauva onkin vasta 6 viikkoa, kun ei tuon enempää ole kiinnostunut imemään. Tai mistäs sitä tietää kuinka tehokkaasti imee... Makuullaan imetys on hankalaa, suupielestä valuu solkenaan maitoa patjalle. aina on oltava joku rätti alla että edes vähän estää sängyn kastumista. en tiedä johtuuko tutista, mutta meillä kanssa on alkanut sellainen että imuote irtoaa jatkuvasti ja silloin menee ilmaa maidon mukana eikä kyllä rinnassakaan tunnu mitenkään miellyttävältä. täytyy varmaan kokeilla samaa kuin orvokki eli tutti hetkeksi pois. En koskaan herätä vauvaa syömään vaikka nukkuisi kuinka kauan (paitsi jos on joku meno tms jolloin helpompi syöttää kotona valmiiksi). Esikoinen nukkui aikoinaan jo sairaalassa tosi pitkiä pätkiä ja olin siitä kovin huolissani ja yritin herätellä syömään. Usein se ei onnistunut, kun vauva nukahti heti rinnalle uudestaan eikä syönyt, joten lopulta en edes yrittänyt. Paino nousi alussa ehkä hieman hitaasti mutta ei mitenkään huolestuttavasti.

Painosta: mulla on vielä 6 kiloa jäljellä, kaikkiaan tuli 14. Alussa laski hyvin, mutta nyt on vauhti hidastunut etten sanoisi pysähtynyt kokonaan.

Ehkäisystä: mitä käytätte? Sain lääkäriltä cerazette-reseptin, mutta en ole vielä hakenut. Imetyksen loputtua taidan laitattaa kierukan.

Miten annatte cuplatonia ennen syöttöä? Olen lypsänyt rinnasta hieman maitoa lusikkaan ja sekoittanut tipat siihen.

Jaa, taas huudetaan ruokaa. palataan.
Peppi + typy 6vkoa

Hei Mansikki, kiva että huolehdit mun perään, mutta ei, en ole synnyttämässä. Olen vain väliaikaisesti ollut juoruilemassa vauva-lehden keskusteluissa kun siellä on vielä kourallinen kaltaisiani lokakuisten listalta yli jääneitä pallomahoja. Ystävällisesti ne otti mut siihen kärvistelyporukkaan vastaan, vaikka liityin niiden odotteluseuraan vasta eilen...

Täällä ollaan henkisesti valmistuttu käynnistykseen rv42, eli viikon päästä. Olo on vähän lannistunut, mutta rento.

Samoin meillä; cuplat maitotilkkaan ja lusikalla suuhun.
Meillä on ollut oikein käninä-öitä nyt jo muutama. Huh huh. Eli parin tunnin välein känistään ja ähelletään, eikä kuitenkaan ole nälkä vaikka rintaa tarjoankin. Vähän ottaa voimille tämä valvominen. Vauvan vatsassa taitaa kiertää taas. Pieni sähköankerias raukka!
Meillä nukutaan aamupäivisin hyvässä lykyssä 3-4 tuntia putkeen. Kaikki muut vuorokauden unet on sitten lyhyempiä. Ja kevyesti poika valvoo illalla 16-20, jolloin alan nukuttelemaan. Nukutus kestää yhä tunnin verran vähintään, vaikka vauva onkin ihan väsynyt ja haukottelee minkä kerkii. Siihen "sikeän unen vaiheeseen" pääsyssä tuntuu olevan hankaluuksia.
Kuudennesta ikäviikosta itkujen pitäisi vauvanhoito-oppaan mukaan vähentyä - katsotaan miten käy! Eipä tämä onneksi oikein muuta kuin nälkäänsä itkekkään.
Ja vienoja ja satunnaisia hymyjä täälläkin :)

Tulin nopeesti vaan ilmoittamaan, että kone on reistaillut siksi olen ollut linjoilta poissa... Täytyy toivoa että toimii vielä huomennakin niin pääsen kuulumisia kirjoittelemaan...
nyt nukkumaan,
Hilti ja Nooa
p.s. mies ei mennytkään lauantaina minnekään :) vaikken sanonut mitään...
ehkä punaiset silmät puhuivat puolestaan, ja mentiin sitten käymään yhdessä vanhempieni luona :)

jippiii, poika nukkui 19.30-01.20...laitettiin pinnasängystä sivuvaunu ja laitoin pojan peittoineen ä.pakkauksen makuupussiin ja oli kaks kerrosta vielä vaatetta..paitsi ekan syönnin jälkeen olis pitäny vähentää vaatetta, kun tuo syöminen niin kuumaa puuhaa, joten ens yönä koklaan vähän kevyemmällä vaatetuksella..poika söi muuten molemmat rinnat tuon ptkän unipätkän jälkeen, vaihdoin välissä vaipan ja vaatteet märkänä taas, olo ihan kummallinen kun nii erilainen yö...seuraava herätys oli klo.4 ja sen jälkeen oli rauhaton...ja meillä noustaan aina 6-7..

Viime yö oli tähän mennessä vähäunisin. Eilisen reissaamisen ja isukin rinnan päällä nukkumisen takia ei uni enää yöllä maistunukkaan. Nukku siis käytännössä melkein koko päivän, ei ees illalla valvonu. Mietin yöllä että mitähän tämä nyt on ja kuuen aikaan sitte tajusin jo nousta ylös. Tunnin päästä syötin ja yritin muka huijata viereen nukkumaan, mutta turha toivo. Napittaa silmät suurena ja ähisee ku ei taas haluta sänkyyn!
Pistin makkariin sitteriin ja sain nukuttua muutaman viien minuutin pätkän. Sitte viimein isännöitsijä herätti, ku alakertaan tulvi vesi. Ei onneksi meiltä, hui ku säikytti!
Nyt on lapsi vieläki hereillä ja yritän kyllä viihdyttää tänä iltana, ettei mene ihan nurinkuriseksi tämä homma. Mies lähti pariksi päiväksi työhommiin.

Mulla on toinen tissi menny melkosen kipeäksi eilisen ulkoilun jälestä. Sitä särki yölläki unen läpi. Olen ihan unohtanu omat suojaamiset, ku sitä huolehtii vaan että vauva on lämpimästi. Melko hepposilla vaatteilla olen ollu. Ei mikään tulehdus ole vähään aikaan ollu ees mielessä. Toivottavasti menis ohi kipuilut.. Kuumetta ei tunnu olevan.

Vauva tuli kylläseksi tässä sylissä, lähen kahville!

Kiitos imetysvastuaksista ja muistakin, taas helpottaa kun kuulee et miten muilla toimitaan.

Eilinen vatsanväänteily jatkuu... voi kun en ole vielä noihin mahakipuihin tottunut ja oon ihan ihmeissäni. Meillä tyttö on kakannut alusta saakka lähes joka vaippaan, mut se loppu 1,5 vrk sitten. Oon ymmälläni, sillä olen itse syöny ihan normaalisti ja samoin kuin tähänkin asti. Ja tytöstä selvästi näkee, et maha on kovalla,mut kakka ei vaan tule... MIKÄ SIIS NEUVOKSI? Aloitin eieln masun hieronnan ja jatkoin tänään, auttoi vähän. Oisko syytä ostaa cuplatonit? Auttaako se myös kakkaamiseen?

Täällä seksi on alkanut jo vähän kiinnostaa, jännittää vaan miten noi paikat kestää... Miehen kaa jo vähän "testailtiin", viikonloppuna vois jo vähän enemmänkin. Ehkäisyä oon kans miettinyt, ajattelin konsultoida sitä lopputarkastuksen tekevää lääkäriä. Mitään en oo vielä päättänyt.

Milla82 ja muutkin:Olkaahan varovaisia tissijenne kanssa ja suojatkaa ne kunnolla. Mulla kaveri sai ihan hirmuisen pahan tulehduksen kun kylmetti rintojaan ja se on kamalaa!!!!! Tosin eilen en ois taas tienny et mitkä villanpalat oisin liiveihini tunkenut kun tulin just suhikusta, tyttö alkoi huutaa pihalla kuin syötävä ja minä sitten kylpytakissa ja pyyhe päässä rynnistin ulos vaunuja heijaamaan.... Nauratti kyllä itseni enkä siinä tohinassa kyllä mitään villaliinaa rintojeni suojaksi ehtinyt värkätä!

Nyt pesulle, pienokainen simahti meidän sänkyyn :)

Pinni

Vielä nukkumiskyselyihin: Mä en herätä neitiä oikeastaan koskaan, vaan jos on joku ennalta sovittu meno ja sitä ei voi myöhäistää. Me annetaan myös nukkua pitkiäkin pätkiä jos vaan menee. Päivällä yleensä meneenkin (paitsi eilen) ja illalla pikkuinen on hereillä n. 19-22.30. Sitten mennäänkin jo nukkumaan ja heätään kerran syömään yöllä 04 ja aamulla sitten 07-08 aikaan taas. Mut tietty jos pieni nukuis vaan koko illan, ni sit voisin koittaa pitää jotenkin viihdyttämällä hereillä, ettei menis yöunet. Vaikka neuvolassa sanottiinkin, et vielä ei pitäis rytmittää/yrittää säädellä unien pituutta/aikaa.

Pinni

Tuo Orvokin pojan paranemispyyntö oli kyllä hellyttävä. Meidän kolmevuotias neiti on kovasti huolissaan, että imeekö vauva äidin tissit pois. Kyllä siinä niinkin voi käydä, saapi nähdä sitten imetyksen loputtua. Ihanasti tuo esikoinen on pikkuveljensä ottanut, joskus aina lauleskelee ja hellyttelee, yleensä kun vaihdan vaippaa. Mutta imetys kestää hänen mielestään aivan liian kauan, vähän olen samaa mieltä itsekin :)

Mä kokeilin kanssa ristisidontaa, siihen poju nukahti tutin kera. Se on aivan uskomaton se pojun ilme, kun sille yrittää tuttia suuhun, kuin myrkkyä lykkäisi. Mutta kantoliinassa, kehto- tai näemmä pystyasentoonkin nukahtaa tutin kanssa. Ihme homma. Kattoo nyt, musta on ihan kivaa, että osaa nukahtaa ilmankin tuttia. Esikko oli kyllä sellainen tuttimaakari ettei toista. Mutta kyllä se tutti helpotuskin on, että toivottavasti ei kokonaan jää.

Imuote pojulla tuntuu olevan hyvä. Imee ihan eri tahtiin kuin pikkuneiti aikoinaan. Neiti sai jo tämän ikäisenä rintaraivareita, kun ei maito suihkunnut suoraan suuhun. Poju imaisee kerran oikein rytinällä ja johan valahtaa maito. Kyllä tämä vauva enemmän syö, kun nyt vuotaa rinnat, viimeksi ei tarvinnut edes liivinsuojia juurikaan käyttää.

Ja nämä parit 2-3 tunnin päikkärit tässä päivällä on tosi luksusta. Mutta yöt menee kyllä syödessä, blaahhh. Katotaan nyt, jos tämä alkaisi pysymään päivällä hereilläkin joskus, joskos tuo yörumba sitten helpottaisi. Viime yönä esikoinen vielä kömpi meidän väliin ja raukkaparka totesi, ettei mahdu ja meinasi mennä takaisin omaan sänkyyn nykkumaan, mutta olisi halunnut nukkulaulua stereoihin. Ei luvattu keskellä yötä ja taistoksi se meni. Lopulta mies meni olohuoneen sohvalle nukkumaan (tunniksi ennen kellon soittoa) ja mä jäin makkariin hyssyttämään kahta lasta. Onneksi isompi nukahti pian.

Vanhemmat kävivät täällä eilen. Äitini oli taas seonnut lastenvaatekaupassa. Olin kertonut hänelle mitä kaikkea neiti ehkä tarvitsisi ja hän oli ostanut uudet kaikki: Reimatecin haalari ja hanskat, sekä vielä reiman irtotoppatakki. Joo-o, tuo ensimmäinen lapsenlapsi saa näemmä kaiken.

Tässä tämä neidin puistoaika menee, netissä. Kahvit keitin ja poju jatkaa uniaan parvekkeella, nautin vain olostani.

Lotta

Lotta, kylläpä nauratti, meillä nuo yöt on vähän samanlaista ähellystä kahden lapsen kanssa. Viime yön mies myös nukkui makuupussissa esikoisen huoneen lattialla...

Vauvan imuote on huomattavasti parempi nyt, hiisi se oli sen tutin syytä. Kylläpä olisin halunnut, että sitä tuttiakin söisi, mutta nyt täytyy vähäksi aikaa unohtaa. Olenpa sitten taas itse tuttina... Pinni, meillä alkoi nuo vatsavaivat myös muutama päivä sitten ja olen myös aika ihmeissäni, kun kaikki on mennyt niin hyvin tähän asti. Epäilen tuota imuoteongelmaa pääsyylliseksi, mutta voi olla myös, että on esim. kurkku kipeä, koska on vähän köhissyt. Olen antanut tuota cuplatonia etenkin iltaisin. Vauvan vatsa on tosiaan ollut myös aika kovalla, joten sekin saattaa kipuilla. harmittaa vaan tosien puolesta. Mietin myös niitä Reladropseja, onko niistä kenelläkään kokemusta? Luojan kiitos, toistaiseksi yöt ovat menneet hyvin, vaikka syödäänkin 2-4 tunnin välein. Ja joku kyseli, tartteeko 3 viikon iäistä vauvaa herättää syömään. Mun mielestä ei tarvitse, jos on terve ja paino nousee. Olisipa luksusta tuollainen, että voisi joskus nukkua!!

Kävin eilen vauvan kanssa kantoliinan kanssa kaupassa. Nukkui tyytyväisenä, vaikka olin heti päiväuniltaan herättyään nostanut liinaan. Ajattelin, että voisi siitä katsella, mutta mitä vielä, nukahti heti uudestaan. Koska eilen oli lämmintä (n. +3 astetta), vauvalla oli tuo äippäpakkauksen toppapuku päällä ja ne toppatossut ja -hanskat. Sitten pujotin liinan alle, niin että oli kokonaan minua vasten ja siihen päälle vielä kietaisin ristisidonnan. Joten oli aika hyvin suojattu. Kaupassa otin hatun pois, koska oli jo kuumissaan. Huomasin vaan, että pitää taas muistaa sitoa tosi tiukalle, koska sidonta siitä pikku hiljaa valui ja venyi. On muuten itsellekin hyvää keskivartalotreeniä tuo kantaminen! Sitä tässä kyllä jo kaivattaisiinkin. Esikoinen kysyi yksi ilta, että "Äiti, mitkä nää on?" tarkottaen farkun kauluksen vyölenksukoita. Tuohon isi sitten ystävällisesti vastasi, että jenkkakahvat. Kiva.

Ja mietin tässä vaan, että missä ihmeen välissä me ehdittäis jotain petihommia miehen kanssa puuhailla?? Ja missä?? Aina on jompi kumpi lapsi hereillä, joten siitä on erotiikka kuulkaa kaukana. Saattaapi vierähtää kuukausi jos toinenkin ennenkuin tässä talossa jotain sen suuntaista tapahtuu. Mä en oikeesti ymmärrä, miten esim. lestadiolaiset saa vauvan per vuosi? Miten ne sen tekee ja missä?

Fantti on nyt tainnut avasta jalat, kun ei näy eikä kuulu täällä...

Orvokki :D, lestadiolaiset saavat minutkin ymmälle tahdissaan. Lalaa, kiva että olet langoilla. Minusta aiemman perusteella on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että esikoinen syntyy reippaasti lasketun ajan jälkeen. Näin on ystäväpiirissäni lähes poikkeuksetta tapahtunut.

Meillä oli vaihteeksi ihanan pitkä yöuni. Unta klo 21-00, 01:45-4:30, 5:30-07, ja nyt 10-12:30. Luksusta. Silmät paremmat. Antibioottieni aiheuttamaa ripulia pikkuisella, ikävä kyllä, mutta muuten menee kivasti. Toinenkin rinta kelpaa taas. Aloin pelätä, että pitää turvautua korvikkeeseen. Olen ihan noviisi pullohommissa. Oikea rinta on nyt kyllä ainakin kaksi kuppikokoa toista suurempi...

Uskon kuin häkää reladropseihin. Annoin ne eilen iltaa vasten ja yö meni hyvin. Yöllä ja aamulla vauva imee rintoja useamman kerran valveilla ollessaan (ainakin yhden kerran molemmista, max 4). Usein tulee parikin vaipanvaihtoa siinä yhteydessä, pissaa ja kakkaa.

Jee... kone toimii vieläkin.
Mistäs aloittaisin. hmmm...
No meillä poika heräilee aamuisin noin 9-10 aikoihin ja ja siitä valvotaan pari tuntia eteen päin, Tänään nukahti ihmeen helposti kun yleensä kaikille päivän unille nukahtaa huudon saattelemana. Siitä eteen päin nukkuu yleensä noin 4-5 parissa pätkässä ja herää sitten noin tunniksi ja nukkuu vielä yhdet vähän alle parin tunnin unet. Ja sitten valvookin illalla 2-3 tuntia, josta viimeinen puoli tuntia menee siinä että äiti kävelee ja poika inisee sylissä kun häntä harmittaa että väsyttää. Yöllä herätään 2-3 tunnin välein, ja vaippa on pakko vaihtaa ainakin kerran yössä, kun on tuo poika aikamoinen super pissijä.
Lähes kaikki valveilla olo hetket poika tahtoo olla sylissä, ja on se minusta vähän esikoisen oikeuskin, ei taida aika sitten jälkimmäisten kohdalla riittää niinkään tuohon sylittelyyn... Heh, ja on se vähän äidinkin oikeus näin ensimmäisen kohdalla. Makoilee kyllä hetken aina välillä ihan mielellään huovan päällä mutta ei siinä varttia pidempään kyllä mene.
En ole Nooaa erikoisemmin röyhtäytellyt kun röyhyttelee niin hyvin ihan itekseen ja pierutkin tulee ilman suurempaa vaivaa.
Täällä ei tutti yleensä edes kelpaa, mutta ei kyllä äitiäkään pidetä tuttina kun ei taida poika osata ollenkaan lutkuttaa. Välillä tahtoo rinnalle ja tahtoisi vain imeä mutta sitten sieltä tulee maitoa ja niin menee pojalta hermot.
Niin yhdellä kertaa täällä syödään vain toinen rinta ja sitäkin vain noin vartin ajan, iltaisin saattaa syödä molemmat, mutta yleensä ei.
Eilisen päivän kohokohta oli se että pääsin ihan itse käymään kaupassa, kävin appiukolta pyytämässä että ajaisi meidät kaupalle ja taakisin ja oli kyllä mukavaa. Oli muuten ensimmäinen kerta kun kävin kaupassa itse synnytyksen jälkeen, yleensä olen ollut se joka jää autoon odottamaan kun joku muu käy juoksemassa.

Niin ja huomenna tämä tyttö käy kaupungilla, jätän miehet kotiin pullon kanssa(harjoiteltiin eilen ja hyvin meni) ja lähden äitini kanssa katsastamaan uudet kaupat kaupungilla :)
Taitaa jäädä aika lyhyeksi tuo reissu, kun on tottunut nyt siihen että tuo pieni on aina mukana missä olenkin.
Kiitos muuten noista kaupungilla syöttöä vinkeistä, itselle tuli mieleen myös se että jos on auto mukana ja näin pienessä kaupungissa sen saa yleensä ihan kaupan lähelle, niin sinnehän voisi myös mennä syöttämään jos ei kehtaa julkisesti syöttää...
Suunnitteilla ensi viikoksi kaupunki reissu ihan koko perheen voimin. katsoo sitten että miten menee syötöt ja kaikki muukin.
Olen onnistunut muuten hävittämään sen maistraattiin palautettavan nimipaperin joten nyt sitä etsimään...
_hilti_

Viimeyö meni hyvin, vain yksi syöttökerta. Just kun kerkeen tietysti olemaan tästä ylpeä niin ensiyö menee varmasti sitten heräillessä...

Meillä on 1 kuukautissynttärit! Ajattelin askarrella isälle kortin bébén kanssa. Jos vaikka akvarellisivellin pysyisi sen verran kädessä että huitaistais jotain paperille. Tai sitten jalanjälkiä tms. Sormivärit ois tässä hyviä, niitä ei meillä vielä ole.(Odotan innolla että tyttö kasvaa niin äitikin pääsee askartelemaan hyvässä seurassa)

Hmm, vai että seksiä?! Kyllä mulla tuntuu olo sen verran "rikkinäiselle" synnytyksen jälkeen, ettei seksi tunnu vielä ajankohtaiselle. Ja tosiaankin missä välissä sitä ehtii edes toteuttaa? Korkeintaan viikonloppuna. Miehestäni kyllä näen heti kun on seksistä liian kauan aikaa. Sille tulee sellainen lievä masentunut perusvire päälle. Sitten kun sen saa korjattua niin se liitelee iloisena ja energisenä, eikä jaksa ottaa elämää liian vakavasti. No ei ole painostusta tullut, kyllä taitaa jaksaa odotella vielä. Tietysti voisihan sitä aloitella toispuoleisesti...

Tosiaankin Fantti on tainnut lähetä avautumaan!
Lalaa: en musita lukeneeni siitä aikaisemmin, mutta oliko sulle siis jo varattu käynnistysaika?

Manna ja tööt tööt piiperö 1kk!

Yhteistyössä