LOKAKUUN ÄIDIT 27

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja orvokki02
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos kommenteista koskien vuotoa... Zuzan kuvausten mukaan tää mun juttu ei ole limatulppa, kun se on vaan sellasta tasaista vaaleanpunaista/vähän rusehtavaa valkovuotoa. Ei verijuttuja tms. Ja tulee nyt enää paperiin niin et just ja just erottaa. Soitan vielä huomenna neuvolaan ja käyn polilla mikäli jatkuu huomiseen saakka.

Mut nyt kotiin, vihdoin, päivä ollu vähän lorvimista....

Lista alkaa olla liian vilkas, ei jaksa lukea kun on pari päivää poissa! Hki 13.9 sopii, samoin kimppakyyti Airin kanssa. Tre 31.8 en tiiä sopiiko, ehkä, oon viel töis.

Jippii oltiin tänään taas lääkärissä ja kurkistettiin taas ultralla. Meille on sittenkin tulossa poika!!!

Pari kolme kuukautta sitten kiveksiä ei vielä näkynyt, ja lääkäri silloin tuumasi että on niin hyvä kuvakulma että taitaapi olla tyttö tulossa. Olin ihan ällikällä lyöty ja täytyy sanoa että jopa itkua tuhersin edellisen ultran jälkeen illalla, kun oli niin kumma uutinen että tyttö muka tulossa. Olen tässä viime kuukausien aikana totutellut ja tottunut tyttö-ajatukseen.

Tänään taas ei näyttänyt olevan ollenkaan epäselvää mitkä möykyt siellä ruudulla killui! Ihanaa, mulla on ollut niin vahva poika-olo. Kyllä nyt tuntuu hyvältä. Nyt on kaikki niinkuin pitääkin. Sitten kun se tulee ulos katsotaan lopullisesti että minkä sukupuolen edustaja putkahti. Mutta pääasia että terve. Terve kuin pukki ja tällä hetkellä painoa jo yli kaksi kiloa. Voi miten ihana päivä! Onnellista viikon alkua kaikille !!

Tiffany ja pikkumies 31+1

tervehdys kaikille pitkasta aikaa!

olen kylla melkeinpa paivittain palstaa lukenut mutta kun te kirjottelette niin paljon etta aika menee jo lapilukuun :-)

niin se aika vaan kuluu, hui kohta ollaan jo synnyttamassa!

mukava lukea juttuja ja etta kaikilla asiat suhtkoht hyvin ja vauvat pysyny viela kiltisti masuissa.

laakarilla olin tanaan. kaikki ok ja siita taannoisesta sokerirasituksestakaan ei mitaan erikoista. oli siis jo kolmas rasitus mutta arvot kuitenkin normaalit epailyista huolimatta.
ihmettelen vain kun multa ei ole kertaakaan pyydetty pissanaytetta laakarikaynnille. kaks kertaa kun menin labraan verikokeeseen (eka ja toka kolmannes) mutta tuloksissa nekin naytteet kuulemma epapuhtaat = eivat pystyneet analysoimaan. eiko teilla suomessa kuitenkin virtsaa tarkkailla joka kaynnilla juuri raskausmyrkytyksen takia?

onnittelut Tiffanylle poika-uutisista. meillakin sanoivat etta tytto on tulossa toisen kolmanneksen ultrassa mutta hiljaa paani sisassa olin eri mielta (oli vaan poikaolo..). nyt pitais varata aika viimeseen ultraan syyskuun 10. tienoille etta siella kai nakevat sitten varmuudella sukupuolen. tosin tulis nyt se tytto kun kaapit on taynna vaaleanpunasta, sukulaiset nimittain hurahtaneet ja on se kumma kun ei muita vareja kaupasta loydy, itse ostan mieluummin kivoja keltasia, punasia, vihreita mita vaan muttei vaaleanpunaista..

hankinnoissa kavikin tuuri, miehen tyokaverin kautta saatiin ilmaseksi hakkisanky (taalla ei vauvatavaroita paljoa kierratella..), hyvannakoinen ja todella hyvassa kunnossa. antoivat kaksi sankya pois kun kaksoset kasvaneet ulos..Suomessa tallaiset olisi kylla myyty eteenpain..
Hoitopoyta ostettiin Ikeasta suhtkoht huokealla (tosin kuljetus mokoma maksoi 43 euroa..), siella odottelee huoneen nurkassa kasaamista..
Miehen vanhemmat ilmottivat yhtakkia etta he haluavat ostaa vaunut meille. No mikas siina! Etta viikonloppuna pitais menna katselemaan vaihtoehtoja..
Eli nyt sitten viela sitteri ja muut pikkutarvikkeet. Tuolla "Mita ostaa vauvalle" ketjussa suosittelivat ostamaan sen rintapumpun ja toiset taas sanoivat ettei koskaan tullut kayttoa etta kannattaa miehen kanssa katsoa malli ja kauppa valmiiksi etta han voi tarvittaessa kipasta..tehdaan niin kai..

on kylla ihanaa kun loppu lahenee, vauvakin muljahtelee ja potkii oikein napakasti, huomaa etta toisella tila ahtaalla ja aika isoksi kasvanut jo

harmi etten paase mukaan tapaamisiin, taitaa olla liikaa matkaa taalta :-)
mutta olen hengessa mukana hihiii

4n viikon lahtolaskenta parahti kayntiin tanaan, tyosopimus loppuu 15.9. ja siita alkaakin sitten suoraan ruhtinaallinen 4n kuukauden aippalomani! sen jalkeen katsellaankin etta jaadaanko tyottomaksi vai mita, nelikuista (tai no mun tapauksessa kolmi- kun sen aippaloman kuukautta aikasemmin alotan) vauvaa kun en mielellaan paivahoitoon laittaisi, en oikein yhdy naihin takalaisiin mielipiteisiin..

mutta hyvia vointeja teille ja koitan olla ahkerampi kirjottelussani..

schatje 30+4 (hihii joo yli kolkyt jo)

Ongin taman tuolta edellisesta ketjusta, pitaisi olla viimeisin mutta tarkistakaa toki. Ja laittakaahan Tirppana ja Peppikin itsenne listan jatkeeksi..

Anette 27, M 31, LA 1.10. Tammisaari (esikoinen)
Piia 31, M37, LA 1.10. OYS (toinen)
Craviz 24, M21, La 2.10 Tays (esikoinen)
maruska 28, M 39, LA 2.10 Pohjanmaa (esikoinen)
Mimmu82, LA 02.10 (esikoinen)
Anna 22, M 25, LA 2.10 OYS (toinen)
Bahama 31, M35 LA 2.10. Hki (esikoinen)
Nanna 30, M40, LA 2.10 Jyväskylä (esikoinen)
Visse 20, M22, LA 2.10 Kajaani(esikoinen)
Kesäheinä 24, M 27, LA 4.10. (esikoinen)
akiram 29 M36 LA 4.10 LPKS (clomiesikoinen)(mieh.3.)
Manna 31, M28, LA 5.10. Espoo
Möhö 27, M30, LA 5.10. (esikoinen)
Äiskä >40, LA 6.10. Tampere (4. ja 5.)(mieh.1.)
Amalia 24, M 25, LA 8.10. Turku (esikoinen)
Pinni 26, M 29, LA 8.10 Pietarsaari (esikoinen)
Lottis 29, M29, LA 9.10. Tampere (esikoinen)
Johku 28, M29, LA 10.10. Helsinki (esikoinen)
Kylie 26, M27, La 10.10. Sotkamo (esikoinen)
Rintti 31, M33, LA 10.10.
Lotta 32, M 31, LA 10.10, Turku (toinen)
Nessu 33, M30, LA 10.10 Jyväskylä (toiset, kaksoset)
Zuza 38,M46 LA 10.10 Hki (NKL) (kolmas)
Orvokki 31, M 31, LA 10.-12.10. Espoo (2. lapsi)
Doe 32, M 32, LA 11.10. Hki (esikoinen)
Taika 29, M 32, LA 12.10. Hki, Kättäri(esikoinen)
Siiri, 33, M 33, LA 13.10. Tampere (esikoinen)
Leisku 25, M34, La 16.10.,Kajaani (esikoinen)
Airi 27, M 29 LA 17.10 Lahti (esikoinen)
Ebba 27, M 27, LA 15-17.10., Tampere (esikoinen)
Näpsä77 28, M 40, La 17.10, Tampere (esikoinen, mieh. 2.)
Maija74 31, M36, La 17.10., Helsinki (esikoinen)
Kaneli 30, M32, LA 18.10 Helsinki (esikoinen)
_hilti_ 19, M19, La 18.10., Salo (esikoinen)
Ikionnellinen 27, M29 La 19.10. Helsinki, (esikoinen)
Octopus La 20.10., Viro (esikoinen)
Tiffany 29 M28 La 22.10, Ulkom. (esikoinen)
Annu -76 30, M36, La 23.10. Pirkanmaa (esikoinen)
ariel69 >35 M>35 La 24.10 (toinen, miehelle ensimmäinen)
Milla 23, M 24, La 25.10. Järvenpää (esikoinen)
Iita 23, M 25, LA 25.10. MKS (esikoinen)
Anna 24 M30 La 26.10 Tampere (esikoinen)
Lisko 27 M28 La 26.10 Etelä-Karjala (esikoinen)
Aurora 26 M25 l.a. 26.10 Espoo (toinen)
Schatje 26 M37 LA 26.10 Barcelona (esikoinen)
Sanna 20 M19 La 28.10 (esikoinen)
Hanna 24 M24 La 29.10. Pohjanmaa (esikoinen)
Mansikki >35,M>35, La 29.10 PHKS (toinen)
Hortensia 24 M25 La 29.10 Kuopio (esikoinen)
Lydia 31 M34 La 30.10 Espoo (esikoinen)
Lalaa 25 M26 La 31.10 PHKS (clomiesikoinen)
Fantti 32 M33 La 31.10. Nurmijärvi (esikoinen)

Huh, tosiaan mitä vauhtia nää ketjut kasvaa. Näinköhän päästään näissä ketjuissakin lukuun 40? Mun piti perjantai-iltana vielä kirjoitella, kun töissä jäi kesken, mutten sitten viitsinyt avata kotona konetta. Nautin harvinaisesta perjantai-illasta, kun oltiin molemmat kotona ja vain köllötettiin sohvalla.

Mä en pääse kumpaankaan tapaamiseen, kun mulla alkaa vasta 18.9. äippäloma, joten arkisin en pääse. Josko niitä tapaamisia olisi sitten myöhemmin uusia? Mulle on ihan sama kumpi Helsinki vai Tampere on paikkana. Molempiin on noin 250 km, mutta junat kulkee kohtuullisesti. Tapaamisiin osallistuvat kertokaa sitten meille muille jotka ei päästä sinne, että miten meni. Niin ja musta Hiltin ehdotus oli hyvä, että myöhemmin yritettäis tavata koko porukka samassa paikassa, ettei tosiaan jakauduta kahtia.

Vauvan kääntymisestä mä luin kanssa, että kannattaa mennä kontilleen pää alempana silloin, kun vauva on liikkeessä. Kokeilin eilen illalla, vaikkei tässä vielä mikään kiire ole vauvan kääntyä. Se oli aika rankkaa, vaikka sängyllä olinkin. Muistelin ohjeen olleen 10 min ja jo siinä ajassa mulla väsy polvet ja niska, kun yritin samalla lukea.

Schatje: Joo, Suomessa annetaan joka neuvolakäynnillä pissanäyte. Verikokeita ei sen sijaan oteta kuin ensimmäisellä kerralla (paitsi Hb), jollei erityistä tarvetta ole.

Miehelle ihmettelinkin joku kerta, että on se kumma, kun niillä joilla on jo ennestään isot rinnat tuntuu raskauden aikana kasvavan ne ihan käsittämättömiin. Sitten taas me rusinarinnat ei päästä b:tä pidemmälle aakkosissa. Sit musta olis edes reilua, että ennestään pienempi rinta kasvaisi toisen kiinni, mutta ei. Vähintään saman kokoeron huomaa vieläkin rintsikoita sovittaessa.

Orvokki: Vauva varmaan yrittää viestiä sua ottamaan hieman rauhallisemmin ja ettet edes ajattelisi mitään maratonia. Hulluja te ootte, jotka ootte juossu maratonin! Onneksi ette sentän nyt raskausaikana. :) No joo, mutta toivotaan nyt ihan tosissaan, ettei sulla käynnistyisi ihan vielä synnytys.

Lisko 30+4

annu, nyt löytyi se lehtinen Diabeetikkoäidin vastasyntynyt. Siinä on mm., että vauvasi tarvitsee erityistä tarkkailua ja hoitoa ensimmäisinä elinpäivinään, siksi hän tulee syntymänsä jälkeen vastasyntyneiden teho- ja tarkkailuosastolle. Vauvaltasi seurataa mm. verensokeriarvoja, hengitystä ja sydämen toimintaa, sydämen rakenteita uällä ja aivojen rakenteita uä:llä. Vauva saattaa tarvita suonensisäisen glukoosihoidon verensokerin normaaliksi saamiseksi. Ollessasi synnytysvuodeosastolla käyt hoitamassa vauvaa oman kuntosi mukaan. Perheenne omahoitaja tukee, neuvoo ja opastaa sunua mm. imetyksen ensiaskelissa ja kaikissa vauvan hoitoon liittyvissä asioissa. Maidontuoksuisia elämän alkuhetkiä teille molemmille !

Yritän tehdä opiskeluun liittyviä juttuja. Ei oikein innosta...

Miten olis tapaaminen Schatjen tykönä :).

Ihanaa, Elisa pelittää ja pääsen taas nettiin :) Pari päivää ollut tuskaista takkuamista.. Minäkö riippuvainen :D

Hei mistä tietää mikä on limatulppaa? Ja mikä tihkuvaa lapsivettä? Nyt on meinaan pari päivää "huljahtanut" housuun entistä enemmän jotain, väriltään vaalean rusehtavaa. Ei kuitenkaan veriviiruja tms. En voisi kuvitellakaan elämää ilman pikkuhousun suojaa..

Toiseksi vatsa tuntuu olevan enemmän kovana kain normaalina. Supistuu jatkuvasti, vaikken muuta kuin makoilisi sohvalla ja tuijottaisi tv:tä. Kait sen sitten tuntee kun on tosi kyseessä? Supistukset muuttuu niin kipeäksi ettei voi erehtyä?

Hyvin sekavaa tekstiä taas, mutta Helsingin tapaamisesta, että haluaisin kovasti mukaan mutta silloin 13.9 olen juuri menossa Turkuun äipän avuksi kun menee leikkaukseen.. Ja siellä menee se loppuviikko. Eli ennen tai jälkeen tuon käy! Tai sitten tulen seuraavaan. Olisi niiiin mukava nähdä teitä!

Voi kamala mikä iltapäivä!
Lähdettiin käymään mummolassa miehen töitten jälkeen. Mummola kun on korvessa, niin tie on sen mukainen...kapea mutta sentään asfalttia.
Ei päästy pitkällekkään kun ojassa makasi raskaana oleva nainen. Onneksi siihen oli jo pysähtynyt joku auttaja ja poliisitkin tuli juuri paikallle.

Seuraavaksi meinattiin ajaa pikkutytön yli, joka kurvas suoraan tielle polkupyörällä eikä kattonut yhtään tuleeko autoja! Ukko jo veivas ikkunaa auki, mutta ei saanut pysäytettyä autoa turvalliseen paikaan. Oisin minäkin vähän voinut kertoa tyttöselle liikennesäännöistä....

Takas tullessa meitä vastaan tuli 2 autoa. Se takanatulija lähti sitten ohittamaan etummaista ristetysalueella ja samalla se etummainen päättikin kääntyä vasemmalle.... Se ohittaja pamautti sen toisen auton etukeulaan ja jatkoi matkaansa meidän auton ohi, ojan puolelta.
Vauvat oli koko tän päivän ollu tosi hiljasia, mutta tuon tapauksen jälkeen alko vatsassa varsinainen meteli! Hyvä että liikkuvat, olin jo ihan paniikissa kun ukko joutu tekeen äkkijarrutuksen että mitenkähän kävi....

Nyt tekis mieli ottaa kyllä kunnon paukku, rauhottus hermot hieman. No, jos jättäis sitten myöhemmks.

Pinni:Oletko menossa millä tapaamiseen, kun olen täältä seinäjoen liepeiltä, niin ajattelin..en muista/tiedä, että onko täältä suunnalta muita?? Kuitenkin tampereelle on täältä matkaa, että voisi jotain kimppakyytiä järkätä?
Hilti: Vaivautuisitko vielä kerran laittamaan sen sun s.postin, niin jospa saisin postiin sulle ne kestot..
Mullakin tällä vkolla neuvola to ja parin vkon päästä lääkärineuvola.. Tuota lääkärineuvolaa tietysti odottelen, kun silloin viikkoja 36, nii näkee vähän, että onko vielä mitään tapahtunut..
Olen pessyt ikkunoita tänään ja miten vieläkin voi olla näin lämpimät säät???? Huomenna jatkan ikkunanpesua, eli pikku hiljaa..paitsi että samanlaiset fiilikset kuin sulla Craviz, että kaikkea mahdollista pitää tehdä ja kaiken pitäisi olla aivan justiin valmiina. Naapurin nainen antoi pussillisen vauvalehtiä, joten täytynee sitten viimeisinä pitkinä piinaavina viikkoina lueskella niitä :)
Nukkuminen on kyllä vaikeaa tai ei muuten, mutta tuo kääntyminen ja sänkystä ylösnousu on melkoista ähinää ja painin siinä kolmen tyynyn kanssa ;) jotenkin koomista ;)

Jaksamisia..
maruska 34!!!!!

Heppa kaikkki pitkästä aikaa ja tervetuloa uudet!

Olen joka päivä lukenut, mutta jostain kumman syystä tämä kirjoittelu on jäänyt.

Mulle sopii tapaaminen Tampereella. Minun pitäisi olla 31.8 vielä työelämässä, mutta todennäköisesti saikulla, selkä ei kestä enää työntekoa.

Vaikka nämä ekat tapaamiset menee näin, niin joskus voitaisiin tavata sitten ihan kaikki vaikka jollain muulla paikkakunnalla. Esim. vauvojen synnyttyä keksitään joku kiva paikka, mihin voisi kaikki halukkaat tulla!

Supisteluiden vuoksi en sitten tosiaan saanut saikkua. Kohdun ulkosuu on auennut, mutta sisäsuu kiinni ja kanavaa jäljellä. Töissä on tuskaista olla, se on niin fyysisesti raskasta.

Eilen oli neuvola. Muuten kaikki ok mutta SF mitta on alkanut kulkemaan melkein sen alimmaisen viivan alapuolella. Sain viikon päähän uuden ajan ja se mitataan uudestaan. Jos ei ole lähtenyt nousuun, niin sitten lähetteellä ultraan katsomaan, että vauva on kuitenkin kasvanut..

Vähän huolestuin, mutta mittatulos on paljon kiinni mittaajasta ja vauvan asennosta.

Viikon päästä saan varmaan myös lääkäriajan ja sitten toivottavasti sairaslomaa. Tuo selkäkipu on sellaista issiastyylistä ja tuntuu vaan pahenevan!

Meillä alkaa olla kaikki hankittuna vauvalle. Kylvetysamme ainoastaan puuttuu, ajattelimme ostaa sen Orthexin perusammeen. Tietty vaippoja lisää ja ehkä tuttejakin. Itselleni taidan hommata sen rintapumpun, saan ehkä lainaksi. Vauvan huoneen remonttikin valmistuu vihdoin ja viimein. Ne jalkalistat puuttuu koko asunnosta, mutta eikös se ole ennemminkin sääntö, kun poikkeus...=)

Täällä minä taas aamuvirkkuna heilun pystyssä jo 7:stä alkaen. Työt alkaa vasta kahdelta iltapäivällä. Kuinkahan sitä taas jaksaa..

Kyllä on tuo unirytmi heittänyt totaalisesti häränpyllyä raskauden aikana! En ole koko elämäni aikana kertaakaan herännyt ilman herättelyä tai kellonsoittoa näin aikaisin. Kaipa se luonto hoitaa näitä asioita parhaaksi katsomallaan tavalla vauvan tuloa varten..!

Nyt lähden aamupalan laittoon!

Anna 24 ja Touhotin 30+5

Anette 27, M 31, LA 1.10. Tammisaari (esikoinen)
Piia 31, M37, LA 1.10. OYS (toinen)
Craviz 24, M21, La 2.10 Tays (esikoinen)
maruska 28, M 39, LA 2.10 Pohjanmaa (esikoinen)
Mimmu82, LA 02.10 (esikoinen)
Anna 22, M 25, LA 2.10 OYS (toinen)
Bahama 31, M35 LA 2.10. Hki (esikoinen)
Nanna 30, M40, LA 2.10 Jyväskylä (esikoinen)
Visse 20, M22, LA 2.10 Kajaani(esikoinen)
Kesäheinä 24, M 27, LA 4.10. (esikoinen)
akiram 29 M36 LA 4.10 LPKS (clomiesikoinen)(mieh.3.)
Tirppana 32 M33 LA 5.10. Espoo, Jorvi (toinen)
Manna 31, M28, LA 5.10. Espoo
Möhö 27, M30, LA 5.10. (esikoinen)
Äiskä >40, LA 6.10. Tampere (4. ja 5.)(mieh.1.)
Amalia 24, M 25, LA 8.10. Turku (esikoinen)
Pinni 26, M 29, LA 8.10 Pietarsaari (esikoinen)
Lottis 29, M29, LA 9.10. Tampere (esikoinen)
Johku 28, M29, LA 10.10. Helsinki (esikoinen)
Kylie 26, M27, La 10.10. Sotkamo (esikoinen)
Rintti 31, M33, LA 10.10.
Lotta 32, M 31, LA 10.10, Turku (toinen)
Nessu 33, M30, LA 10.10 Jyväskylä (toiset, kaksoset)
Zuza 38,M46 LA 10.10 Hki (NKL) (kolmas)
Orvokki 31, M 31, LA 10.-12.10. Espoo (2. lapsi)
Doe 32, M 32, LA 11.10. Hki (esikoinen)
Taika 29, M 32, LA 12.10. Hki, Kättäri(esikoinen)
Siiri, 33, M 33, LA 13.10. Tampere (esikoinen)
Leisku 25, M34, La 16.10.,Kajaani (esikoinen)
Airi 27, M 29 LA 17.10 Lahti (esikoinen)
Ebba 27, M 27, LA 15-17.10., Tampere (esikoinen)
Näpsä77 28, M 40, La 17.10, Tampere (esikoinen, mieh. 2.)
Maija74 31, M36, La 17.10., Helsinki (esikoinen)
Kaneli 30, M32, LA 18.10 Helsinki (esikoinen)
_hilti_ 19, M19, La 18.10., Salo (esikoinen)
Ikionnellinen 27, M29 La 19.10. Helsinki, (esikoinen)
Octopus La 20.10., Viro (esikoinen)
Tiffany 29 M28 La 22.10, Ulkom. (esikoinen)
Annu -76 30, M36, La 23.10. Pirkanmaa (esikoinen)
ariel69 >35 M>35 La 24.10 (toinen, miehelle ensimmäinen)
Milla 23, M 24, La 25.10. Järvenpää (esikoinen)
Iita 23, M 25, LA 25.10. MKS (esikoinen)
Anna 24 M30 La 26.10 Tampere (esikoinen)
Lisko 27 M28 La 26.10 Etelä-Karjala (esikoinen)
Aurora 26 M25 l.a. 26.10 Espoo (toinen)
Schatje 26 M37 LA 26.10 Barcelona (esikoinen)
Sanna 20 M19 La 28.10 (esikoinen)
Hanna 24 M24 La 29.10. Pohjanmaa (esikoinen)
Mansikki >35,M>35, La 29.10 PHKS (toinen)
Hortensia 24 M25 La 29.10 Kuopio (esikoinen)
Lydia 31 M34 La 30.10 Espoo (esikoinen)
Lalaa 25 M26 La 31.10 PHKS (clomiesikoinen)
Fantti 32 M33 La 31.10. Nurmijärvi (esikoinen)

Lisäsin itseni listaan. Eilen kävin lääkärillä. Pienokainen kasvaa, mutta on edelleen alakäyrillä. Nyt 33+5 oli painoarvio käsikopelolla 2kg ja ultralla 1,98kg. Vissiin standardi olis jotain 2,5kg. Eli lääkärin sanojen mukaan solakka mutta muuten vastaa viikkoja. Töissä vielä 6 aamua. Aamupäivät sujuu oikein hyvin, mutta iltapäivällä alkaa sellanen meteli mahassa, että koneelle on vaikea enää kurotella. Paremminkin seurailen tilannetta ja annan muiden tehdä työt. Totesin pomolle, että se kai parempi, että edes aamupäivät teen töitä, kun että en tulisi ollenkaan... Mutta nyt siis pitää oikeesti ruveta tekemään niitä töitä. Hyvää tiistaipäivää kaikille.

Nessulle piti vielä kommentoida tota liikennettä! Kummallisia tilanteita teille on tullut eteen...

Minullekin on sattunut poikkeuksellisen paljon sellaisia läheltäpititilanteita tuolla liikenteessä. Monta kertaa olen joutunut väistämään nopeasti viereisella kaistalle, kun joku on meinannut ajaa kylkeen kolmion takaa tai jostain liittymästä. Näitä tilanteita on alkanut sattua päivittäin. Pelästyn aina kamalasti ja supistukset alkaa. Sanoinkin miehelleni, että onko tuo meidän auto jotenkin huomaamattoman värinen vai mikä ihme on!!

Heräsin taas aamulla puoli seitsemältä vauvan hikkailuun joka jatkuikin ainakin vartin.. Aargh.. Ja vielä kun olisi iltavuoro tänään eli olisi saanut nukkua. No, kello ei ole vielä yhdeksääkään ja pyykit silitetty, pesukone pyörimässä ja laskutkin makseltu.
Minuakin kiinnostaisi tuo vauvan painoarvio, mutta sen tekee vissiin vasta sitten lääkäri, noin viikolla 36? Sitä ennen vain neuvolantätejä. Nykyään 2 viikon välein.
Nyt ehkä torkuille.. Mies lähti jo töihin.

Maruska: Voi vitsit, ois ollu hyvä kimppakyyti, mut mä menen turun suuntaan jo 8.9 ja olen koko seuraavan viikon turussa ja ajelen varmaan sieltä sit tapaamiseen. Jos voimat ja kunto sallii.

Hilti: Saattaa olla, et jään hesaan tapaamisen jälkeen, joten sit mulla ois tarjota kyyti vaan menomatkaksi, höh. Harmi, mutta kun on niin paljon ystäviä siellä ja voisin saada monta kärpästä yhdellä iskulla. Enkä taas tiedä koska heitä seuraavaksi näen kun vauvan kanssa 500 km on aika pitkä matka... Mut sumplitaan noita juttuja sitten lähempänä ajankohtaa. Mut voisin tarjota sulle sen menomatkan, ni ehkä sit junalla kotiinpäin? Kun kuitenkin ajan siitä sun ohi.

Tiistaita mammoille, mun on kans ryhdyttävä töihin!

Pinni

Neuvolakuulumisia: Kaikki muuten ok, mutta sf-mitta se ei vaan kasva, se oli taas 35. Nyt oli sama mittajakin kuin viimeksi. Terkka ei laittanut kuitenkaan äitipolille lähetettä koska mulla on siellä muutenkin käynti ens tiistaina. Mähän otan mitassa kohta yksösodottajat kiinni siinä käyrällä :)
Kahteen päivään vauvat ei oo liikkuneet oikeastaan yhtään. Sydänäänet kuitenkin oli ihan selkeet, epäili et molemmat ois nyt pää alaspäin.

Eilen illalla mulla lohahti "jotain" housuun. Menin samantien vessaan ja pikkuhousunsuojassa oli sellasta kirkasta nestettä. Sit ku istuin pöntölle niin tuntu että sitä "jotain" vaan tulee ja tulee ja se ei lakkaa ollenkaan. Ei sitä lorisemalla kuitenkaan tullu, sellasta tiputtelua. Onko muilla tämmösestä kokemuksia.... terkka ei osannut sanoa asiaan mitään, se ois voinu olla lapsivettä tai valkovuotoo (joka synnytyksen lähestyessä muuttuu kuulemma juoksevaksi).

Nessu, 33 (ikä ja viikot kohtas :) )

Huomenia! Olipas Nessulla autoilupäivä, on se vaan mukava bussilla huristella. Tapaamisista voisin ehkä Helsinkiin päästä ja tietty ottaisin esikoisen mukaan. Autoilusta en niin paljon välitä, joten me tulisimme sitten kyllä junalla. Mutta mietintään.

Sokerivauvoista tulikin mieleen, että meidän esikoinen joutui synnyttyään varmuuden vuoksi anibioottitippaan. Neiti hörppäsi kunnolla lapsivettä sektiolla kun äkkiseltään ulos vedettiin, muttei sitä tulehdusta sitten kuitenkaan ollut. Siellä me oltiin sokerivauvojen kanssa pikkuteholla. Ei se glukoosikänyyli kyllä kiva ollut, laitetaan yleensä pääähn. Meidän neidin kanyyli oli kädessä, kun ei hiuspehkon vuoksi saatu päähän. Viisi päivää jouduin minäkin ramppaamaan osaston ja tehon väliä imettämässä vauvaani. Kyllä siinä hormonimyllerryksessä ja epätietoisuudesta monet itkutkin tuli väännettyä, mutta meillä kaikki meni sitten lopulta hyvin, viikko jouduttiin sairaalassa olemaan. Mutta vauvan parhaaksihan se glukoositippakin on, että kyllä sen kestää, jos siihen joutuu.

Hölmöin tilanne on kyllä se, kun normaalisti synnyttänyt äiti passitetaan kotiin parin päivän päästä ja vauva jää sairaalaan sinne glukoositippaan. Sitten ramppaat kodin ja sairaalan väliä. Mutta eikös noi nyt kuitenkin ole aika harvinaisia, ettei sokerivauvat mitenkään automaattisesti siihen tippaan joudu.

Lotta r v 33

Kylläpä Nessulla on ollut kamala automatka. Noista äkkijarrutuksista tuli mieleen. Oletteko käyttäneet turvavyön alenninta? Mä oon miettiny, että pitäiskö sellainen hommata, kun alavyö painaa välillä inhottavasti kohtua. Alennin tekisi äkkipysäyksetkin hieman turvallisemmiksi maha-asukille.

Viime yönä huomasin selvästi tämän sisäisen patterin vaikutuksen. Miestä ei palele yleensä koskaan tai jos palelee, niin mä oon jo ihan jäässä. Yöllä mies oli kuitenkin laittamssa ikkunaa kiinni, kun mä karjaisin, että älä laita, mä läkähdyn. Mun oli tosiaan kuuma, vaikken nukkunut kuin pussilakanan alla. Pitänee laittaa miehelle ensi yöksi täkki.

Viime yönä näin vuorostaan Orvokista unta. Varmaan koska just ennen nukkumaan menoa mietin, että olikohan se varmasti Orvokki (ja joku muu, Fantti?), joka oli juossut maratonin, niin kuin edelliseen viestiini laitoin. Olin jostain saanut Orvokin puhelinnumeron ja soitin, mutta puhelimeen vastas Orvokin mies. Puhuttiin jostain niin oudosta kännykkään liittyvästä aiheesta, etten muista kunnolla. Orvokin kanssa en päässyt puhumaan ollenkaan. :( Eli ei edelleenkään vauvaunia mulla, mutta kyllä huomaa, että Lokakuiset olette tulleet tärkeiksi.

Luetteko muuten alkukuun lasketunajan omaavat syyskuisia? Musta on nimittäin aika kiva seurata teidän kertomusten mukaan, mitä tulee tapahtumaan mahdollisesti lähiviikkoina mulle.

Ai niin. Mun rinnat tais menettää viimeisenkin seksikkyyden... Pitihän munkin kokeilla, että tulisko rinnoista puristamalla jotain nestettä. Tulihan sieltä ja menin esittelemään miehelle. Ei olis kai pitäny. Mies kääs äkkiä päänsä pois ja sano Yök! Mä yritin innoissani selittää, mitä se on ja sanoin, ettei se ollut edes punaista (miehellä verikammo). Mies vaan oli, että eihän se ollut valkoista.

Lisko 30+5 (Huomenna neuvola aamusta.)

Huomenia!
Olen lepolomalla tämän päivän supistelujen takia. Ei niinkään just nyt vaivana, mutta joka päivä enemmän tai vähemmän. Eilen taas enemmän. Kuten Taikalla, tuntuu että supistuksia tulee ihan jatkuvasti ja ilman rasitusta. Myöski hermostuneisuus ja jännitys aiheuttaa.
Mulla on kans ollu rusehtavaa vuotoa parin viikon ajan ja jotenki olen aatellu että kuuluu asiaan, ku ei ole kipuja eikä ole verestävää tai runsasta. Enemmänki niinku värillistä valkovuotoa.
Nyt pitäs käyttää tämä luppoaika hyväksi ja alkaa kirjottaa näyttösuunnitelmaa töihin ja kouluun.

lisko: meillä sama juttu lämmön suhteen, ennen nukuin villasukat jalassa ja nyt jalat aivat kuumat ja pussilakanalla tarkenee kummasti..vastaavasti mies väittää joskus, että tulee kylmä jos ikkuna auki yön, eli osat vaihtuneet..
Olen myös käynyt lueskelemassa syyskuisten juttuja, mutta melko harvakseltaan kirjoittelevat..
pinni: hyvä, että vuoto loppui!! Täytyy funtsia sitä Tampereelle menoa, kun ei yksin viitsis autolla lähtee ja juna-asemallekin tulee matkaa..

maruska

Lisko: minulla on ystävältä lainassa turvavyön alennin. Erityisesti autoa ajaessa, ja tietysti kyydissä ollessakin, olen kokenut sen tosi hyvänä. Itse ainakin ilman alenninta ajattelemattakin pidän kädellä turvavyötä alhaalla, esim. takapenkillä.

Katsoin muuten viimeksi autoa ajaessa, ettei ole enää kovin montaa senttiä ratin ja mahan välissä. Saas nähdä pitääkö kohta unohtaa autolla ajaminen vähäksi aikaa. Kun olen tälläinen pätkä niin penkin pitää olla tosi edessä, että saan kytkimen pohjaan. Tai sitten pitää tutkia ratin nostamista...

todella väsynyt Kaneli

Minä kanssa menossa tänään työterveyslääkäriä moikkaamaan. Neuvolaan soitin ja sieltä sta kehoitettiin menemään työterveyteen. Neuvolassa kuulemma lääkäri paikalla vasta 30. päivä. Nyt tuntuu että kaikki vaivaa. Turvotusta myös polvissa ja REISISSÄ. Käsiä särkee kuin myös jalkoja ja selkää. supistelee ja pyörryttää.

Loman tarpeessa!

Tiffany taisi kysellä noista sokeriseurannoista. Suomessa saa seurantaa varten mittarin neuvolasta eli sormenpäästä tuikataan verinäyte ja katsotaan verensokeri siitä. Neuvolassa katsotaan joka kerta pissanäytteestä sokeri, mutta se vain antaa viitteitä mahdollisesti korkeista arvoista. Ei vielä sinänsä ehdottomasti tarkoita, että verensokeri on korkea, jos pissassa sokeria.

Suomessa ainakin Instrumentarium myy verensokerimittareita kotikäyttöön. Mittari sinänsä ei ole kallis. Joku aika sitten näin tarjouksessa 10 euroa jokusen liuskan kanssa. Ne testiliuskat sitten onkin kalliimpia. Diabeetikoillehan on Suomessa ilmaiset hoitovälineet, insuliinit yms. (tai siis joku pieni omavastuusumma per ostokerta). Diabeteshoitaja äitipolilla selitti, että kela katsoo ettei raskausdiabeteksen hoitoon tarvita insuliinia, joten raskausdiabeetikko maksaa insuliininsa itse! Hölmöä! Ja kun ne insuliinikynät pitää ostaa vielä 5 kpl kerrallaan, vaikkei tarvisi kuin yhden.

Mäkään en vielä elokuun lopulla pääse Tampereelle treffaamaan, kun olen vielä sen viikon töissä. Ja syyskuun ekalla viikolla ollaan vielä menossa risteilemään ja synnytysvalmennukseen, joten olisin treffeille tulossa vasta syyskuun toka viikosta alkaen, jos sellainen järjestetään.

Kylläpäs rupesi harmittamaan, jos vauva joutuu heti lastenosastolle syntymän jälkeen. Tiedän, ettei ole mitenkään ainutkertaista, kamalaa eikä vaarallista, mutta surettaa silti. Mäkun olen jo niin haaveillut siitä, että vauva saa olla koko ajan vieressä )= No täytyy seuraavan kerran polilla kysellä, onko ehdottomasti niin vai koettavatko ensin pitää sokereita kunnossa tiheillä imetyksillä ja tarvittaessa lisämaidolla.

Tässäpä kai tärkeimmät taas tältä päivää.

Nessu: Jos jotain lorisee omia aikojaan vielä uudestaankin, niin käy ihmeessä äitipolilla/synnytysvastaanotossa tarkistuttamasssa ettei ole lapsivettä!

Yhteistyössä