LOKAKUUN ÄIDIT 15

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vielä noista vaunuista:
Meillä oli esikoisella Emmaljungat ja olin niihin tosi tyytyväinen. Niissä ei ollut heittoaisaa mutta käännettävä ratasistuin kylläkin ja sillä pärjättiin hyvin. Niissä oli isot ilmakumirenkaat jotka oli ihan ehdoton täällä korvessa. Matkarattaissa on kääntyvät pienemmät pyörät edessä ja niillä ei tee täällä talvella yhtään mitään. Ne ei pyöri lumessa yhtään.
Nyt sitten hankittiin Oran tuplavaunut, vain 74cm leveet, niillä mahtuu bussiin ja ovista ulos.

Pinni: Olet oikeassa, meidän ä.raha lasketaan vuoden 2004 verotuksen mukaan tai edeltävien 6 kk:n mukaan.

Ja tuosta elämänmuutoksesta: jokainen varmasti kokee sen tavallaan. Toisaalta mikään ei muutu, mutta toisaalta muuttuu ihan kaikki. (ota tuosta nyt selvää :). Päämuutos ainakin itsellä oli se, että ensin en tulekaan enää minä, vaan aina vauva. Mun kaveri sai muutama viikko sitten vauvan, ja on nyt siinä alkukriisissä... Ihmetteli ja itki mulle, että kun ei ole enää yhtään omaa aikaa tai miehen kesken kahdenkeskistä aikaa. Taisi olla ihan vääränlainen käsitys vauva-arjesta. Alkuaika on useimmilla (toki monia poikkeuksiakin löytyy, mutta jos sattuu vatsavauvainen vauva, niin...) just sitä, että et ehdi käydä kunnolla vessassa saati suihkussa tukanpesusta puhumattakaan. Onneksi vauva kehittyy nopeasti ja tämä ""pahin"" vaihe kestää yleensä vaan sen pari kuukautta. Kamalaa, tulikohan liian kovaa tekstiä ensikertalaisille? Tämä on minun kokemukseni siitä alkuajasta, se on rankkaa. Mutta sitten kun siitä päästiin yli, niin elämä on siitä eteenpäin ollut aina vain mahtavampaa!!!

Vaunuista Annalle vielä... Me ostettiin esikoiselle Saksasta Hartanin superhyvät (olevinaan) vaunut. Toiset juoksurattaaksi tarkoitetut ostin halvalla Suomesta. Niin sitten kävi, että nämä superkalliit Hartanit hajosivat alkutekijöihinsä ja käytettiin sitten niitä halpoja juoksurattaita vaunuina. Eli mun kokemukseni on, että mitään superviritelmävaunuja ei todellakaan välttämättä tarvitse. Parhaat ominaisuudet taitavat olla mm. seuraavat:
- hyvät pyörät (talvella paksut ja isot, jos hiekkatie, mieluiten kennolliset, ei puhkea)
- hyvä tavaratila: tarvitaan kun käy ostamassa vaippoja ja ruokaa kilokaupalla
- tukeva, ettei kaadu
- talvella lämmin ja ettei tuule helposti sisään
- helposti puhdistettava
- jos yhdistelmät, löytyy hyvät hihnat istumavaihetta varten ja huomiotava, ettei istuma-alusta ole liukasta materiaalia (näin oli meidän Hartaneissa)

Siinä varmaan keskeisimmät, mitä tulee nopeesti mieleen. Mitkään superjousitukselliset ym. ym. eivät ole lainkaan oleellisia. Liian leveät vaunut eivät myöskään mahdu kaikkien kauppojen ovista sisään ja ovat raskaita työntää lumisohjossa.

minä olen myös huomannut itsessäni pientä stressin poikasta. vatsaa vihloi tässäpari päivää sitten ja vaikka tiesinkin sen kasvu kivuiksi stressasin kuitenkin, ja eilen ei tuntunut lähes yhtään potkuja ja tänään on myös jatkunut suht hiljaisena mutta onneksi on sentään jotain tuntunut... niin ja yksi aihe on ollut raha tilanne mutta onneksi vain pienessä määrin, kun minulle on tulossa minimi äitiys raha ja mies on opintotuilla...

mutta vaunuihin itse olen katsellut filuu m100 evolution vaunuja ja mietin että voisitteko te kokeneemmat kertoa jotain mielipidettä niistä? ainakin pikkupingviinin sivuilta tällaiset löytyvät, jos joku jaksaa käydä vilkaisemassa?

Mulla taitaa olla todella tylsää ja tekemisen puutetta töissä, kun taas tänne kirjoittelen, kestäkää sisaret!

Kävin _hitli_ katsomassa noita vaunuja. Minusta näyttivät todella hyviltä. Kannattaa tarkistaa takuu, ja se mitä se kattaa, eli jos jotain hajoaa, niin mitä se korvaa. Varmasti oikein hyvät vaunut. Huomasin sivuilta myös meille sopivat kombinaatiot. Nuo tuplarattaat näyttivät hyviltä ja käteviltä ja niihin saa myös kantopussin, joten bebe voisi nukkua niissä. Esikoinen on kuitenkin vasta 3 v. talvella ja koiraa on joka päivä ulkoilutettava, joten ei jaksa kävellä niin pitkiä matkoja. Nuo rattaat voisivat olla siis meille hyvät.

Niin siinä kävi, että jäi kokous väliin. Olin jo kurvailemassa Valkeakoskelle, kun käännyin takaisin. Supistelee ja mahaan koskee. Huomenna lääkäri, onneksi. Pyyhin aamulla yhden vaatekaapin vauvanvaatteille valmiiksi, mutten usko, että se tätä sai aikaan.

Jouduin soittamaan vakuutusyhtiöön, kun meidän yhdestä seisonnassa olevasta autosta tuli vakuutusmaksu. Kysyin samalla vauvoille vakuutusta. Aikoi lähettää tarjouksen. Saattais olla kannattava ""sijoitus"". Toisaalta minun ei kyllä tarvitse lääkkeistä maksaa mitään... Työsuhde-etu.

Minä en ole erikoisen stressaantunut, muuten kuin kipujeni suhteen. Olen jo sisäistänyt ajatuksen, että olen vain kesäkuun töissä ja sitten sairausloman kautta äitiyslomalle. Jos en jo aiemmin. Yleensä en edes hermoile asioita pahemmin etukäteen. Synnytys ei pelota ja lasten kanssakin varmasti selvitään. Harmittaa vain, kun miehen vuorotteluvapaa loppuu lokakuussa. Muistan, kun aikanaan neuvolassa kommentoivat, että lapsikin on niin rauhallinen, kun äitikin on. Vauvat pitää saada rytmitettyä samaan aikatauluun :)

Mielenkiintoista, minkähännäköisiä pikkuisia syntyy. Miehelläni on todella luonnonkiharat, punaiset hiukset. Ihme, jos ei periydy. Tytöllä olisi todella söpöt. Tuo punatukkaisuus on vähän hankala, kun ei kestä auringonvaloa juurikaan. Hoidin nuorena tyttönä yhtä pientä punatukkaista tyttöä, joka sai pahan auringonpistoksen, vaikka oli myssy päässä. Kyllä säikähdin. Miehenikin kuulemma jouduttu viemään useamman kerran pikkuisena sairaalaan. Välillä tuota punatukkaisten temperamenttiäkin tuntuu riittävän. Mutta onneksi leppyy helposti ja on muuten hellä ja huomaavainen. Jännä, että alkaa jo pohtia tällaisia. Tuntuu niin paljon konkreettisemmalta jo tämä odotus.

Minä ostan keveän version ""vaunuista"" eli X-Adventure Twingo-rattaat koppien kanssa. Liikun yleensä autolla, en juurikaan bussilla. Terassille pitäis saada jotkut nukkumavaunut, vaikka käytettynä.

Auringonpaistetta kaikille !

Täällä on vieraaksi tullut närästys, hitsin vitsit. Viimeksi päästiin ihan viimeisille kuukausille ennen kuin alkoi vaivata. Kai tämä maha sitten isompi on, saapi nähdä mitä fundus ensi viikolla näyttää. Porukka on aina ihan hämmästyneitä, kun sanon vielä syksyllä olevan töitä pari kuukautta, luulevat mun jäävän kesälomilta äippalomalle.

Meidän suvussa liikkuu tuota punatukkaisuutta, pongahtaa välillä pintaan, sekä myös pelkkää valkoihoisuutta. Itse rusketun hiukan, mutta palan myös. Onneksi esikoinen on perinyt isänsä ihonvärin, ei tarvitse hötkyillä kesäisin ihan hirveästi tuon auringon kanssa. Olen kyllä nähnyt jo unta punatukkaisesta pojasta, jo ennen kuin tiesin edes pojan olevan tulossa.

Heissan,
soitto neuvolaan ja oireet lueteltu ja kolmen päivän lepoon määräsi. Tuntemukseni ovat siis supistuksia, ja johtuvat mitä luultavimmin viime viikonlopun maalaus-urakasta (maalattiin yht. 14 neliötä kattoa & seiniä..) kun oireet siitä alkoivat. Supistelee siis noin kerran tunnissa.
Nyt täytyy saada vatsa rauhoittumaan ettei ala pahimmassa tapauksessa kohdunsuu aueta. Hui! Veti sen verran vakavaksi että pötkötin heti pari tuntia ja lupaan pyhittää nämä vapaat lepoon.
Ottakaahan siis muutkin iisisti! Tämä ei ole ollenkaan kivaa.

Heippa kaunottaret!
minulla on seuraavaan neuvolakäyntiin vielä viikko aikaa. Kun olen itse tunnustellut tuota kohdunsuuta, niin olen huomannut että se on ihan selvästi pehmentynyt. Ennen oli kova kiinteä patti. Nyt tuntuu että on ihan pehmeä, ja sormi melkein mahtuu sisään. Onkohan tämä vaarallista ja pitäisikö samantien lähteä lääkäriin. Vai odottelenko nyt rauhassa vielä sen reilun viikon... Mitään supistuksia ei ole eikä muita kipuja, eikä liikkeetkään oikein tunnu vielä niin että varmasti aiheuttajaksi tietäisi pikkuisen urheiluharjoitukset.
Oletteko itse tunnustelleet omaa kohdunsuutanne, miltä se tuntuu?
Tsemppiä mahan kasvatukseen!
Tiffany ja Itu 19+2

Kävin juuri uimahallin vaa'alla ja totesin että paisun arviolta leivinuunin kokoiseksi raskausaikana!!!!!

Massaa on tullut jo 5 kg, josta vain ehkä 200 g on ""sitä ihteään"" eli vauvaa. Jos paino nousisi vain sen neuvolan ohjeen verran eli 8-12 kg, niin enää saisi tulla vauvan painon verran lisää ja pari kiloa päälle. Hmm...

Voi teitä kaksosten odottajia. Mahtaa mahanahka olla pinkeänä!

Tuohon Tiffanyn kohdunsuuhun en osaa sanoa mitään, tarkkailen itseäni vain ulkoa päin.

t. Lalaa

Terve taas,

rohkeaa käydä vaa'alla. Itse en ole uskaltanut, ja laitan suunnilleen silmät ja korvat kiinni kun neuvolassa on pakko astua tuomiolle...

Viikonloppuna pullahti meikäläisenkin maha yhtäkkiä ihan palloksi, eikä enää ole laskenut. Että ei ole enää pelkkää turvotusta, vaan ihan rehdisti vauvamaha. Taitaa näkyä jo ulospäin vaikka laittaisi minkä perunasäkin päälle. Ja vähänkö kiristää ihoa... Oon yrittäny rasvata, mutta parempiakin vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.

Joku puolituttu oli kuulemma 12 viikon ultrakuvasta tehny heti paikalla diagnoosin että kaksosethan siellä on. Siis häh, mistähän se sen sai päähänsä, ei siinä ole kuin yksi vauva siinä kuvassa.

Surffasin tuosta kohdunsuun pehmeydestä, ja kyllä se näyttää olevan ihan tavallista että se puolivälin jälkeen alkaa pehmetä. Kunhan ei aukeaisi... Silloin voi joutua vuodelepoon, no thanks, no time. No, mulla on puoliväliin vielä 5 päivää, mutta viikko pari sinne tänne ei kai tee mistään vaarallista.. Silti olisin kiitollinen jos joku kroppansa sormeilija laittaisi omia kokemuksiaan linjoille.

Tuosta sf-mitasta, paljonko se on ollut teillä muilla?
Mulla oli esikoiselta vk 21 17cm kun se nyt oli vk 20+6 25cm :D Olo on kyllä sen mukanen.... Esikoiselta lähin synnyttämään kun mitta oli 29 cm.

Saattaa Nessun mahanahkaa hieman kiristää... Ei käy kyllä kateeks, kun mullakin tuntuu välillä kauheaa kiristystä, vaikka sf vasta 14 (rv 17+6) eli aika samalla käyrällä kuin Nessun esikoisella.

Jos ei omista raskausviikkolukemista oikein hoksaakaan kuinka pitkällä jo ollaan, niin viimeistään siitä, että helmikuistenkin ketju on jo avattu. Me plussattiin helmikuussa. :)

Piti avata toiseen ikkunaan ketju, kun unohdin jo, mihin mun piti kommentoida...

Musta ei ole stressaajien clubiin. Hirveesti olis tekemistä, tenttiin lukemista, työhakemuksen kirjoittamista, pihan laittoo jne. Mutta mulle täysin epätyypillisesti en stressaa pätkääkään, mikä aiheuttaa sen, etten sitten kyllä saa tehtyäkään mitään. Se työhakemus olis kyllä pakko kirjoittaa. Pikkuhiljaa, rivi kerrallaan. Olen kertonut ko. työpaikan yhteyshenkilölle raskaudestani, mutta en taida laittaa hakemukseen. Eihän se periaatteessa niille mitään kuulu.

Kävin kanssa katsomassa niitä vaunuja pikkupingviinin sivuita. Onkohan niitä missään kaupassa, että pääsisi katsomaan tarkemmin ja kokeilemaan? Näyttikö koppa vain mun silmään matalalta, vai onko se sitä? Onko sillä merkitystä?

Kurjaa, kun niin monella on kipuja ja vaivaa. Toivottavasti ne helpottavat. Maanantain poikkeuksellisen 14 h työpäivän jälkeen olin kyllä rättiväsynyt, enkä meinannut saada unta, kun jalat sätkivät (levottomat jalat), mutta muuten olen voinut hyvin.

Tiffany: Mä voin ""sormeilla kroppaani"" seuraavan vessareissun yhteydessä, jos muistan. Ilmoittelen tuloksista sitten, kun ehdin.

Nyt on siirryttävä Word:n puoleelle työhakemuksen kimppuun.

Lisko 18+6

Pehmeä on munkin kohdunsuu ja ehkä olisi sormi mahtunut, mutta enpä uskaltanut kokeilla. Ainakin selvästi eri tuntuinen kuin silloin, kun yritin epätoivoisesti tunnistaa ovista pehmenemisestä.

Lisko 18+6

Polilla on käyty istumassa kankut kipeiksi. Kohdunsuu oli kova ja kiinni, kohdunkaulaa peräti 5,7 cm jäljellä eli ei hätäpäivää. Aika napakoita supistuksia, muttei onneksi mitään tehoa.
Aatu on nyt ""syynissä"" kokonsa takia, painoarvio peräti 550 g vastaten viikkoja 22+6. Sokerirasitustestiin komennettiin. Beetu puolestaan 420 g viikoilla 21+3. Nyt menossa 21+5 munasolujen punktioiden mukaan laskettuna. Kuulemma Beetun suhteen ei hätää. Vilkkaasti liikkuu jne. Aatu oli pyörähtänyt raivotarjontaan. Beetu köllötteli vinossa poikittain perätilassa.
Neuvolassa ehkä sf-mittaa perjantaina katsotaan. Minulla oli keskimmäiseltä ylimmän käyrän yläpuolelle eli jotain 38-39 cm. Painoa tulikin sitten se 4500 g.
Seuraava kontrolli on kolmen viikon päästä. Silloin kuulemma pitäisivät painaa n. 800 g kumpainenkin.
No nyt vähän työntekoakin. Illalla Akun tehtaalle Ylöjärvelle kutsuvierastilaisuuteen avec + kaksi ""salavierasta"".

Äiskä

Nessu,
onko esikoisesi syntynyt ennenaikaisena vai onko sulla vaan ollut poikkeuksellisen pieni vatsa loppuraskaudesta? Mulla oli nimittäin kohdunpohjankorkeus (=sf-mitta) 30 cm viikolla 32 esikoisen kanssa. Viimeisellä mittauskerralla rv 40+5 se oli 36.

Tässä raskaudessa mittaa ei olla vielä otettu, seuraava neuvola on ensi viikolla rv 19+5 jolloin se varmaan mitataan. Tuntuu että vatsa on pienempi nyt kuin viimeksi, tosin laardia löytyy enemmän alavatsalta mikä tasoittaa tilannetta... Ihme vaan että ollaan jo puolivälissä ja pötsi on noinkin pieni. Ehkä mielessä on vain viime loppuraskauden jättimaha. Mutta tästähän se kasvukausi alkaa tosissaan. Varautukaa vatsanahkan venymiseen ja paukkumiseen! =)

Mulla kasvoi ekassa raskaudessa näin (rv sekä sf-mitta)
20+6......20
25+0......23
30+0......28
34+0......33
38+0......36
40+6......36

Saa nähdä pääsenkö jo tänään syömään kahdestaan miehen kanssa. Se on luvannut järjestää meille lapsenvahdin joku päivä tällä viikolla ja ""yllättää"" mut. Ihanaa kun yllätystä saa odottaa! =D

Oon ihan hyvällä mielellä, sillä esikoinenkin ollut paremmalla tuulella viime päivinä. Korvatulehdus on tehnyt tytöstä kitisevän ja lahkeessa roikkuvan, aina se on ollut mamman perään, mutta nyt se on pahentunut ja hermot ovat kovilla.

Aurora rv 18+6

Siis mullakin tuo sf-mitta 38-39 cm käynnistykseen mentäessä. Harmi, kun nuo neuvolakortit siellä exän kotona. Sanoin jo tytölle, kun menee sinne kesäkuussa, että yrittää etsiä ne minulle.

Auroralle: Esikoinen syntyi rv 38+1. Sf- mitta meni alkujaan yläkäyrillä mutta n. vk 25 kääntyi laskuun...syytä ei tiedetä, kohtu on kuitenkin taaksepäin kääntynyt. Esikoinen painoi syntyessään 2890g eli jos ois syntynyt laskettuna aikana niin ois ollu yli sen 3 kg.
Loppuajasta jouduin käymään kahden viikon ajan äitipolilla sydänkäyrässä joka toinen päivä, epäilivät kaikenmaailman kehityshäiriöitä tms. mutta kaikki olikin sitten hyvin.

TOIVOTTAVASTI tässä raskaudessa ei käy samoin, tuolla äitipolilla on typerä ravata niin kovin usein.

Mulla sf-mitta 16,5 viikolla 19. Menee kuulemma käyrän ylärajoilla, katotaan mitä sanovat ens viikolla neuvolassa, :)

Kivaa kun jo aiemmin synyttäneet kertoilitte mittoja, on sitten tietoa taas ees vähän enemmän. Kiitos siis!

Niin ja kiitos myös orvokille kommenteista, arki taitaa kyllä muutua aika tavalla. No onhan tässä onneksi vielä aikaa totutella ajatukseen.

Moikkelis koikkelis Pinniltä.

Morot!

Nyt on kuulkaas keskustelun taso ollut niin älykästä, että meikäläinen on jäänyt ihan sanattomaksi ja se on harvinaista. Alapään pehmuus / kovuus keskustelu sai minun pääni kyllä pehmenemään. Olen ihan yliherkkä kaikelle ”sairaala jutulle”. Mielikuvitukseni käy niin kovaa tahtia, että aikaisemmin lähti luku laskentaan jo lääkäriin mennessä ilman, että mihinkään oli edes koskettu. Nyt ”vanhana” ja ”kokeneena” siedän sentäs lauseen: ”Otetaan verikoe!” Aikaisemmin meni taju heti.
Sairaalassakin todettiin, että taitaa rouvan kipukynnys olla kovin korkea kun aina tullaan vasta viimeisessä hädässä. No kyllä se korkea on kun pitää lääkäriä pakoilla!

Neuvolatädillekin totesin, että taidan skipata nuo synnytysvalmennuksen, kun tieto lisää tuskaa. Hän kyllä alkoi kääntämään päätäni. Tätinikin kysyi, että kukas sen lapsen synnyttää...hyvä kysymys, olen tuota itsekin pohtinut ja tullut siihen tulokseen, että kyllä se sieltä vaan tulee.

Entäs se sf-mitta, kohdunpohajakorkeus (ei siis Suomi-Filmi). Mitä se viestii? Hyvä, että on iso vai pieni? Voi voi olen kyllä ihan urvelo näissä asioissa. Sen sentäs tiedän että lapsi on pienempi kuin aikuinen ja se käyttäytyy paljon epäloogisemmin..

Vaunuja olen vasta miettinyt, mutta en tutkinut asiaa. Ajatuksena olisi sellaiset sporttirattaat, jotta voin pistää juoksuksi kuin siltä tuntuu. Isot pyörät ja menevä peli.
Itse asiassa mieheni perehtyi niihin jo enemmän kun pohti automme kokoa, mikä menikin heti vaihtoon vauvan tulon takia....tyypillinen mies keino kun keino saada vaihtaa auto ja sitten kerätään hyväksyntää päätökselle syyllä, että vauva tarvitsee.
Uuden x-boxin hankkiminen vauvaa varten ei kyllä mennyt läpi!

Huomenna onkin sitten kesäkuu!

Fantti 18

Keskiraskauden intoa! Olen tänään herännyt jo kuudelta ihan vaan siihen ettei nukuttanut! Sitten aloin tehdä ""vähän"" kotihommia: pyykkäsin,( mm. talven jäljiltä pesemättä jääneet villasukat) imuroin, maksoin laskuja netissä, leikkasin nurmikon ja kastelin sen ja kukkapenkit, kuurasin etuoven rappuset, lannoitin pensaat, ruokin itseni ja kissan, luin päivän lehdet, otin aurinkoa ja kävin sauvakävelylenkillä ja suihkussa!

Tuntuu, että on paljon pikkuhommia, jotka jää tekemättä niinkuin toi villasukkien pesu. Sitä aina vaan kattoo pyykkikorin pohjaa ja huokaa, että noikin pitäisi pestä ja laittaa odottamaan talvea. Nyt haluan tehdä tälläisiä mahdollisia asioita pois syksyn alta.

Eli pesän rakennus ja siivouspuuhissa kuin kottarainen konsanaan!

Mullekkaan ei tuo Suomi-Filmi-mitta ole tuttu kuin muitten kautta. Ei multa sellaista ole mitattu! No mulla on huomenna neuvola, joten kai se siellä sitten mitataan. Paljonkohan sen pitäisi olla? Toivottavasti siellä ei nyt keksitä mitään epäilyttävää...

Nyt päikkäreille!
Manna+Bigfoot monta viikkoa!

Kuulostipas tutulta! Ei mullakaan minkäänlaista hajua noista pehmenemisistä yms kohdunsuista..
Ja myöskin meille tuli ihan PAKOLLINEN autonvaihto farmariin jo pari kk sitte, vaikka edellinen auto ehti olla n. vuoden käytössä! Luvan mies kyllä kysy.. mutta onhan se nyt ihan pakko..ei millään mahu..juu juu! Meidän 6-henkinen perhe ja raskaana oleva äiti mahtui patjoineen kesälomareissulla pieneen Nissan Sunnyyn ku itte olin 13-v! Niin ne ajat muuttuu ja ihmiset ilmeisesti kasvaa. Tai vaatimukset.

Heippa kaikille!

Täällä taas...:)
Nyt en jaksa kaivella vielä vanhoja viestejä mistään sillä ahkeraan olette taas kirjoitelleet ja en saa jostain syystä nyt viestiketjuja aikaan..??? Jää vain otsikot joten on niin hidastakin..katsotaan jos toimisi myöhemmin.

Tosiaan ollaan oltu nyt 1,5 vkoa reissussa ja arvaatkaapa vain ollaanko väsyneitä, huhhuh..autolla ajoa 3800km..
Tallinnassa poikettiin, sieltä meille kotiin, miehen kotiin..isäni luokse lappiin että morjens vaan autossa istumiselle..

Olo on mitä mainioin ja vihdoin sitten löysin ne mammahousutkin jalkaan..farkkuja en löydä kun aina juuri mun koot on loppu..kai sitten olen niin massamamma...hih.
Vtuttaa vaan välillä kun olisi kiva pitää farkkujakin sellaisten lökäreiden sijaan..

Meidän kaveri potkii jo kovasti..selvät rytmit tullut jo
Aina aamuisin kun herätään ja aletaan juttelemaan...
iltapäivällä 2-4 tuntia putkeen ja sitten illalla noin klo 20-24
Ja se on vielä hassua että joka kerran jälkeen kun syön kunnolla..hih..sekin tykkää

Nyt löhöämään omalle rakkaalle sohvalle, sitä on kaivattu

Craviz ja pikkuinen 22+2 (täytyi tarkistaa :) )

Bahama kuittaa myös! On ollut vähän kiiruita töissä ja opiskeluaikojen kaveriporukan reissua ja muuta. Kaikki hyvin kuitenkin, tyyppi potkuttelee mahassa ja oma olo erinomainen. Tänä aamuna tosin tuli verta nenästä - eka kerta ikinä, mutta kai se täytyy pistää alentuvan hemoglobiinin piikkiin?

Hyvää vointia kaikille!

kiitos vaunu kommenteista, tiedän ainakin mitä kysellä kun sinne soittelen.

huomenna neuvolaan ja sitten kotiin siivoamaan miehen lakkiaisia varten.
inhottaa kun ne siellä neuvolassa taas tökkivät sillä piikillä sormeen :(

saatiin onneksi siirrettyä ultra maanantailta torstaille kun saatiin kuulla että mies pääsi ammatti korkean pääsy kokeisiin, ja nyt sitä jännittelen vielä ultran lisäksi.

tässä tuli pikaisesti omaa napaa... hyvää yötä teille.

Huoh Manna,
hengästyin pelkästä lukemisesta... =)

Sf-mitasta:
Sillä mitataan sitä että vatsan koko jotenkuten vastaa raskausviikkoja ja ennen kaikkea että se kasvaa tasaisesti. Sitä siis ennemmin verrataan edelliseen mittaustulokseen kuin muiden mittoihin. Mitta vaihtelee esim. vauvan asennosta, mittaajan tyylistä, äidin koosta yms riippuen, eikä ole kovin ""tieteellinen"".

Pieni mitta/pysähtynyt kasvu voi kuitenkin olla merkki siitä että vauva ei kasva riittävästi tai että lapsivettä on liian vähän, iso mitta taas päinvastaisia ongelmia. Yleensä mittojen suuri poikkeavuus johtaa siis lisätutkimuksiin.