*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Helmikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Aku
Okei,pitääpä vielä kysellä ens viikolla nauvolassa tosta.Se luomi ei oo iso,ihan max. 0,5cm halkasijaltaan ja muutaman millin koholla.Edellinen neuvolalääkäri vaan sano et ei oo tarvetta tehä mitään ellei sit esim. tutti ala hangata tms. mut ei oo ollu mitään ja tutin käyttö on aika olematonta.Kiitos kun sain udella =)
 
Ruokailut menee samalla tavalla täälläkin,siis soseiden kanssa. Kauheaa sotkemista!Koko ajan pojalla menevät nyrkit suuhun, ruokalappu samoten. Sitterissä tavallisesti soseet syötän ja sitteri kyllä onkin sen näköinen :whistle: Vois nakata pesukoneeseen. Porkkana on hankalinta,kun ei meinaa pesussakaan lähteä pois..
Tissiraivareita ei ole meillä suuremmin ollutkaan.Vain silloin, kun maitoa alkaa kunnolla tulemaan, nopeampaa kuin poitsu kerkee edes syödä niin sitten saattaa tulla pieni hermostuminen jos ilmaa menee samalla massuun :( Olenkin pyrkinyt pitämään aina pienen paussin siinä vaiheessa,kun maito alkaa kunnolla herua.

Kuka kertoi, että kovasti ollaan jo ryömimään yrittämässä? No näin meilläkin; masulla maatessa poika kovasti heiluttelee käsiä ja jalkoja maata pitkin siihen malliin, että pitäis kohta päästä eteenpäin =)

Viime yönä meillä herättiin poikkeuksellisesti tissille 3 kertaa! Mietittiin että mitenkähän näin, mutta sittenpä hokattiin että eilen jäi iltapalasose antamatta. Kun poika meni eilen yöunille jo 7 jälkeen, niin jäi iltasose saamatta. No, hyvä että heräili sitten täyttämään massuaan :heart:

nöpötin ja pojanpallero viikon päästä 6kk :heart:
 
Pikaiset neuvola kuulumiset

1kk 5210g ja 56cm
4kk 8800 ja 67cm

Neuvolan täti oli tuuraaja. Erittäin penseä, eikä kiinnostunut pojasta tai hänen osaamisistaan ollenkaan. Ei edes koskenut poikaan.
Rota-annos saatiin nyt eka, ja yhdistelmä rokote kuukauden myöhässä...
Sen verran kysyi pojasta, että mitä syötän, ja senkin sitten teen hänen mielestään väärin.
Ei oikein jäänyt mukava maku käynnistä, kun hoitaja merkkaili vaan mitat ja tuikkas piikin :|

 
Tuosta mansikkaluomesta:

Eli nuorimmalla sisarellani oli mansikkaluomi ja se oli ristiselässä. Tälle ei tehty mitään ja sanoivat silloin sen häviävän ihan viimeistään 6v mennessä. Ja niin kävi. Keväällä, muutamia kuukausia ennen kuin täytti tuon 6v alkoi luomi vaaleta silmissä ja kesään mennessä oli kadonnut kokonaan. Kohtaan ei ole jäänyt mitään jälkeä.

Vauvana ja taaperona luomi oli koholla, mutta 4v sitten muuttui tasaiseksi läiskäksi.
Riippuu varmaan paljon luomen sijainnista, tarvitseeko harkita jotain sille tehtävän. Suun lähellä, jos on isohko ja luomi sitten kasvaa, voi tietenkin olla mahdollista, että häiritsee syömisen harjoittelua tai syömistä yleensä.
Mutta tuo jälkimmäinen ajatus tosiaan vain oma tulkinta, miksi lääkäri olisi miettinyt jotain tekevänsä.

Voih...nyt olen auttamattomasti menettänyt sydämeni yhdelle pennulle, mutta tuo mies on niin jääräpää :kieh: :D
hän on niin kaunis... :heart:
täytyy vähän vielä tökkiä tikulla jäätä ja katsoa saisiko tuota örmyä sulatettua...huomasin vain, että vilkuili kyllä kuvia tuosta pikku nassusta, mutta mutta, mies on niin ylpeä, että jos ensin on vakuuttanut että vastustaa ja nopeasti tulisikin toisiin aatoksiin, ei välttämättä osaa tunnustaa mielensä muuttuneen :whistle:
 
Heip!
4kk neuvolakuulumisia:
paino 5878g pituus 63,5cm ja pää 40,3cm
Eli Talvicci, jos pistät listaan :)

Hyvin kasvaa siis. Jotenkin aina jännään tota kasvua kun sillon aluksi oli ongelmia kun tyttö oli niin pieni ja sitten sairas. Vaikka alun jälkeen hän on kasvanut oikeen hienosti, niin joku kammo on takaraivoon jäänyt... Terkka sanoi, että Silja tekee ihan 5kk temput :) Oli kiva kuulla :) Selkä oli niin suora istuessa ja jalat jäntevät seistessä että sanoi että voi jo ihan reippaasti pitää istumassa ja seisomassa ilman sen kummempia tukemisia ja kannatteluja. Hyvä juttu, Silja kun ei muuten oikein viihdykään kun seisaaltaan ja kädet siinä kannattelussa on tullu kipeeksi.

Kiinteiden aloituksesta ei ollut muuta puhetta kuin että jos haluan niin tottakai saan alottaa mutta ei tarvitse. Paino oli saanut jopa pikkusen pittuutta kiinni. -10 käyrällä mennään, vähän aikaa sitten oli -12. Pituus menee ihan keskikäyrällä. En ehkä ihan vielä alota vaikka vähän mieli tekisi jo nähdä mitä tyttö tykkäisi perunasta ja porkkanasta ja muusta. Täällä kun lueskelee teidän juttuja syömisistä niin sitä tulee kärsimättömäksi :)

Täällä myös tyttö yrittää kovin liikkeelle. Nyt nostaa jo ylävartaloaan suorille käsille, ja koittaa niitä liikuttaa eteenpäin. Tänään keksi ottaa pyykkitelineestä kiinni ja sen avulla yritti naama punaisena kammeta ylös. Oppisi nyt ensin edes kääntymään niin voisi sitten harjoitella vaativampia juttuja :)

Ai niin, neuvolasta vielä sen verran että mennään nyt parin viikon päästä lääkärille kun Siljan toinen silmä vähän vieläkin katsoo välillä kieroon. Tai siis se silmä on jo pitkään näyttänyt jotenkin erilaiselta kuin toinen ja nyt sitten kun mieskin on sen huomannut niin saatiin aika lääkärille. Kyllä ne silmät suurimman osan ajasta katsoo ihan suoraan, mutta jostain kulmasta toinen silmä näyttää jotenkin turvonneelta ja sitten se katsoo vähän kieroon. Toivottavasti siinä nyt ei olisi mitään sen kummempaa...

Eipä tässä kai muuta, tiskaamaan vaan.

hemari ja Silja melkein 4kk

 
Moi,

kayn vaan nopeasti kommaamassa etta odottelen uutta nettiyhteytta ja lapparia ja siksi siis auttamattomasti ulkona kuvioista. Tulee ihan vierotusoireita kun ei paase lukemaan teidan tarinointia! :)
Jatkan kotoa toiv. jo huomenissa - nyt en kesta tata julkista netinkayttoa. Istun kirjastossa koneella ja haluisin listia nuo kaksi typeraa teinia jotka massyttavat purkkaa niin kovaa etta...pakko menna kotiin ettei tule ruumiita!! :kieh:
 
Jospas hieman merkkiä jättäisi vaihteeksi myös tänne. Lukemassa käyn kyllä ahkeraan, mutta kommentointi meinaa välillä jäädä :ashamed:

Päivärytmi meillekin alkaa muodostua nyt aika selkeästi. Illalla mennään nukkumaan n. klo 23. Poika nukahtaa nykyään itsekseen iltatissittelyn jälkeen omaan koppaan. Yöllä herätään yleensä kerran syömään siinä kuuden aikaan ja sitten yhdeksän aikaan ylös. Päivällä nukutaan kahdet pidemmät päiväunet ja sitten yhdet tai kahdet pienemmät torkut illalla riippuen aamupäivän unista. Erityisen onnellinen olen nyt noista illoista, kun ei tarvitse nukutella, vaan poika nukahtaa itsekseen. Joskus pari kertaa käydään tutittamassa, mutta melko pian uni tulee.

Täysimetyksellä täällä mennään. Jonkun verran ollette puhuteet maidon riittävyydestä. Täällä ollaan hirveästi harvennettu syömistä ja välit nykyään päivälläkin 3-4 tuntia. Alle kolmen tunnin on turha tarjota. Sitten tuntuukin, että meinaa olla vähän ongelmia ylituotannon kanssa. Viime viikonloppuna meinasi sitten tullakin orastava rintatulehdus, kun maito pakkaantui rintoihin ja vähän puolipakolla sitten syötiin kahden tunnin välein. Onneksi kuitenkin selvittiin ilman kuumeen nousua. Nyt tuntuukin, että rinnat ovat koko ajan täynnä ja pohdiskelen pumppaamista, ettei saataisi kunnon tukosta taas, mutta se taas meinaa sitten, ettei maidontulo vähene. Tällainen ongelma täällä. Välillä meinaa ahdistaa :) Sitten myös pohdiskelen, että miksi noin harvoin syö, mutta kaipa sitä pitäisi olla tyytyväinen, kun elämä ei ole enää ihan pelkkää syöttämistä. Päivässä siis syödään enää sellainen 6-7 kertaa. Miten tiheään te muut syötte? Poika on siis koko ajan hyvin tyytyväinen ja kasvanut hyvin eli tarkemmin ongelma taitaa olla se, että äidin ( ja äidin rintojen) pitää vaan tottua uuteen rytmiin. Tulipa sekava sepostus, kun vauva koko ajan sylissä pommppii, joten ajatus ei meinaa ihan kasassa pysyä, mutta tällainen siis mietityttää.

Mutta kasvua ja kehitystä koko ajan. Nyt ollaan kolme päivää käännytty selältä mahalleen! Puhe ja ääntely myös koko ajan lisääntyy.

-Nyyti ja poitsu 3,5kk-
 
Nyyti:

Ihan normaalia, että harvenee tuohon määrään. Ja vaikka kertoja on vähän, niin vauva jaksaa imeä tehokkaammin ja enemmän nyt, kun vertaa vaikkapa kuukauden takaiseen.

Meillä ei olla enään täysimetyksellä, mutta kertoja on vuorokaudessa suunilleen sama määrä. 6-8krt tulee täyteen jos ei soseiden päällisiä pikku huikkia lasketa. Tyttö siis ottaa pikahörpyt aina soseiden jälkeen, ikään kuin janojuomaksi =)
 
Meillä mennään edelleen noin kahden-kolmen tunnin syöttövälillä päivisin ja yösyötötkin ovat taas parin viimeisen viikon aikana palannut kuvioihin kolmen kuukauden tauon jälkeen. Poika on nyt välillä syönyt jopa neljä kertaa yössä. Joten syöttöjä kyllä tulee jopa 10-12 päivässä, yleensä varmaan noin 8-9. Ja siihen kerran soseita päälle. Minulla on tullut kokoajan aika naftisti maitoa. Ensimmäiset viisi viikkoa poika söikin lisämaitona korviketta (oli synnytyksen jälkeen 5 päivää keskolassa tulehduksen takia, joten maidontuotanto ei heti päässyt käyntiin), sitten päästiin pelkälle rintamaidolle. Nyt 3,5 kuukauden iästä asti olen taas "joutunut" antamaan lisämaitona korviketta kerran päivässä (yleensä illalla).

Meilläkin alkaa päivissä olla jo jonkinlaista rytmiä ja elämä pikkuisen kanssa on muutenkin muuttunut kokoajan helpommaksi. :heart: Nukkumaan meillä mennään noin 21-22 ja herätään aamulla siinä yhdeksän maissa. Päiväaikaan nukutaan kolmet päiväunet, joista ensimmäiset noin 2-2,5 h ja kahdet muut lyhyemmät.

Töihin paluusta
: Töihin palaan elokuun puolivälin paikkeilla (poika silloin 10 kk) ja mies pitää vielä sen jälkeen kuukauden kesäloman ja kuukauden hoitovapaan eli pikku mies menee hoitoon noin vuoden ikäisenä. Yhteistä kesälomaa saadaan koko perhe, kun mies pitää isäkuukauden heinäkuussa, itse pidän silloin vuosilomiani, joita onkin jemmassa ruhtinaalliset 7 viikkoa. :) Tuo töihin paluu on niin kaksipiippuinen juttu, tykkään kyllä mennä taas takaisin töihin, mutta en kyllä millään raaskisi laittaa pikkuista hoitoon. Mutta talolainaa on maksettava, joten ei auta. Odotan kuitenkin innolla ensi kesää, kun saa olla koko kesän pojan kanssa kotona.

maev ja pikku mies (pari päivää vaille 4 kk)
 
Tyttö vetäisi äsken kesäkurpitsaa ja olipas se nannaa :p Oikein maiskutus kävi samallaviissiin kuin jos antaa hedelmäsosetta :D

Ajattelin kohta taas kokeilla pulloa, kun ei ole nälissään. Nukkui niin pitkät päikkärit tuossa, että turha yrittää edes laittaa nukkumaan ennen puolta yhtätoista. Tuossa se iskälle touhottaa kieli ulkona.

Ja sitten vähän omalta osalta valitusta:
Olo on nyt aika nuutunut. Tämä paino on nyt omasta mielestä liian matala. Maidon tuloon ei ole vaikuttanut mitenkään, mutta kun painoa on enään reilu 51kg niin on alkanut esiintymään huteraa oloa ja huimausta. Verenpaineet on kyllä ihan ok ja sykkeet myös, että ei voi niitä syyttää.
Neuvolassa mainitsin asiasta kyllä viikko sitten, että laihdun vaan, mutta ei kyllä osannut muuta sanoa, kuin että pitää seurata.

Tässä on tosi rasittavaa se, että pitäisi syödä monipuolisesti ja terveellisesti, eli välttää kaikkea liian kaloripitoista (rasvaista ), mutta heti kun teen niin ja syön kaikki välipalat hedelminä tai salaatteina, niin se näkyy painon isompana putoamisena. Vähän sitten neukkatäti vihjaili siihen sävyyn, että jos liiaksi alkaa putoamaan, eli alitetaan 50kg, niin voisi olla viisasta miettiä, josko imetys minun kohdalla ei sitten ole enään terveellistä :ashamed:

Eli olisikos nyt kelläkään mitään vinkkiä, miten saisi tämän painon pysymään paikallaan, tai ehkä himpun nousemaan.

Olen nyt siis vetänyt huolella suklaata ja kaikkea mättöä kaiken muun ruoan ohella ilman muuta vaikutusta, kuin että himpun hillitsee painon putoamista.

Olen yrittänyt seurata oloa sen varalta, että löytyisi oireita esim. kilppareiden liika/vajaa toimintaan, mutta ei ole sellaista, ainoastaan paino putoaa, joskin nyt jo hitaammin, mutta kuukaudessa lähtee silti vieläkin 500g ainakin.

ÄÄÄH...tämä on tosi rasittavaa...raivostuttaisi pistää tyttö pullolle vain painon putoamisen takia, kun nyt tämä tällä kertaa onnistuu niin hyvin ja nauttii itsekkin imetyksestä.

Siksipä myös osaltaan tuota pullon harjoittelua tässä tehdään, jos tilanne meneekin siihen, että lopettaa pitää, niin ei olisi sitten niin iso shokki pienelle :ashamed:
Todella ahdistaa tämmöinen :/
 
paapelo
Mitä sä esimerkiks syöt päivän mittaan?
Mitä jos välipalana söisit kans vaikka tummaa leipää ja päälle makkaraa ja juustoo?
Jos karsii ruokavaliosta paljonki kaloreita pois niin tippuuhan se paino...

Syöttöväleistä...
Meillä poika on nyt alkanu syömään kahesti yössä taas, veikkaan että kohta pitääki alotella noita soseita jo...
Täysimetyksellä siis mennään ja maitoo tuntuu riittävän, välissä suihkuaaki vaikkei tissit kauheen täysiltä tuntuskaan...
Ei oo tullu oikeen kateltua miten usein päivällä syö niin en osaa kyllä oikeen sanoo miten usein päivällä syö

Ai niin Itun emo ja paapelo
Täällä kans yks joka ei voi sietää kauheeta purkan mässytystä :x
Toinen mikä on rasittavaa on se että jotkut ihmiset mässyttää ihan hirveesti ku ne syö :LOL:
Eikö ne oikeesti ite huomaa sitä vai eikö ne välitä? :whistle: :D

Neuvolatäteistä...
Kurjaa että joillaki on noin tympeitä tätejä neuvolassa :(
Meijän neuvolatäti on onneks tosi ihana! Aina ekaks jutellaan kaikkee, kyselee kuulumiset yms... Sitten touhuaa pojan kanssa,ottaa mitat ja muuta semmosta...
On aina semmonen että siitä oikeesti huomaa että tykkään touhuta vauvojen kanssa :)

Marsupilami
Oikein minä muistin että sanoit joskus tullees raskaaks imettäessä ja ettei ollu vielä menkkoja. Kiinnostaa mistä sä huomasit että oot raskaana?


En enää muista mitä muuta piti kommentoija :D
Meillä poika on näyttäny vähän unohtaneen että osaa kääntyä mahalleen ku ei oo nyt taas sitä tehny :whistle:

*Talvicci*
 
paapelo: Toki pitää hedelmiä ja vihanneksiakin syödä, mutta tärkeää on kiinnittää huomiota ravinnon hyviin rasvoihin ja riittävään proteiinin saantiin. Suklaa ja kaikki muu rasvainen mättö ei varmaankaan ole ratkaisu, niiden ravintoarvo kun on ihan nolla. Mä itse syön säännöllisesti rasvaista kalaa, laitan salaattiin reippaasti öljyä (oliivi/seesami), herkuttelen avokadoilla ja popsin välipaloina pähkinöitä ja manteleita. Suosittelen! :)
 
paapelo Kannattaa syödä vähän ja usein, vaikka olo ei olisi pätkääkään nälkäinen.Ja voithan lisäillä vähän sinne sun tänne "extraa" , esim lisää öljyn käyttöä ruoanlaittoon, salaattiin kastikkeeksi,vähän enemmän rasvaa leivälle,rasvaisempi maito tms. Pienet muutoksetkin on tärkeitä =)
Itse olen myös aika hoikassa kunnossa, painan nyt vähemmän kuin ennen raskautta. Imetys on selkeästi painoa pudottanut, enkä ole oikein oppinut syömään niin paljon kuin imettävänä pitäisi. Onneksi lapsen paino on noussut hienosti, että kyllä hän sentään ravintoa saa! Mutta itse olen laihtunut ja tästä olen saanut kuulla monta kertaa.Yritän syödä reippaasti; äskenkin meni yöpalaksi mysliä 2 annosta, rusinoita pikku laatikko, 2 isoa leipää päällyksineen, päivältä jäänyttä salaattia kastikkeen kera ja 3 isoa kuppia teetä :p Nyt kyllä tuntuu että olisi valmis nukkumaan pojan ja puolison viereen =)

nöpötin ja pojanpallero :heart:
 
Tää kone hävittää minun kirjoitukset :headwall:

Talvicci
Ihan ekana sanoi minun äiti, että mahan muoto on muuttunut vähälle aikaa, mutta en noteerannut sitä, kun otin keljuiluna... Väsy painoi, mutta arvelin että tuo likan yösyöminen väsyttää.. Hb ei alkanu nousemaan synnytyksen jälkeen, vaikka söin rautaa.
Oikeastaan se viimeinen merkki, mikä pakotti tekemään testin, oli kun aukaisin sauna oluen, ja se haju jo stoppasi.... Ei puhettakaan että olisin pystynyt suuhuni laittamaan... Ja plussahan se tuli sitte... :D
 
No syön siis ruokaympyrän mukaan ja olen yrittänyt lisätä vähän margarinin määrää. Makkaroita en syö, kun en punaista lihaa syö ja en oikein pidä nykyään broisku/kalkkuna leikkeistä. Juustoa ja muita levitteitä kyllä käytän ja kurkkua ja tomaattia.
Nuo mätöt on määrältään olleet nyt sitten niin, että viikon aikana tullut syötyä 2 levyä suklaata, joskin miehen kanssa kimppaan ja sitten sipsiä ehkä puoli pussia viikon aikana.

Minulla on vielä äidiltä saamat tosi hyvät opaste lappuset, joiden avulla voi koota oikeanlaiset ateriat päivittäin ja pitäisi olla tarpeeksi kaikkea, otettu myös huomioon imetyskin, mutta ei...

Kun ei tosiaan jaksaisi syödä enempää kun mitä jo nyt menee, kun olen lisännyt aterioiden määriä tasaisesti pitkin päivää oleviksi.
Aloin vain miettimään, että varmasti osasyyllinen on tämä liikkuminen. Pojan kanssa kun on pakko viilettää tuolla ulkona ja nyt tämä hankikin...ehkäpä tämä olisi vain tilapäistä. Jos kokeilisi tunkea johonkin väliin avokadoja, ne kun ovat täynnä hyviä rasvoja, mutta silti passelin energia pitoisia...sitten ei kyllä päivissä ole edes tunnin taukoja, eli syön kokoajan
:whistle: :)

Eiköhän tämä tästä...kiitos kovasti vinkeistä...enköhän saa näistä jotain uusia järjestyksiä aikaan =)

AHAA ELÄMYS:

PÄHKINÄT...pakko kokeilla, rakastan pähkinöitä. Niitä on helppo napsia pitkin päivää ilman ähkyä ja voisivat paikata painoa =)
 
Hip ja hei,

Paapelo, kannattaa kirjata ylös esimerkiksi viikon syömiset. Vaikka välillä tuntuukin että kokoajan syö niin kun kirjoittaa ylös kellon ajat ja syömiset niin voi huomata helpommin jos jotain puuttuu. Tämä myös hyvä niille joiden paino ei tunnu tippuvan. Ja salaatti tai hedelmät esimerkiksi välipalana vain nopeuttaa aineenvaihduntaa eikä ne sisällä juurikaan energiaa niin kannattaisi harkita jotain muuta.

Meillä on ihan selkeä rytmi päivässä. Nukkumaan mennään klo 21.30. Yöllä herätään kahdesti tankkaamaan. Aamulla noustaan 08.30 ja leikitään noin klo 10 asti. Sitten reilu 30 min torkut, jonka jälkeen päristellään pyllypaljaana klo 12 asti. Tässä nukutaan pari tuntia, sitten tankataan ja seurustellaan reilu tunti. Sitten taas toisille unille, joista klo 17 heräillään. Illalla vielä klo 19 30min torkut ja nukkumaan taas klo 21.30.

Meillä syödään myöskin 3 tunnin välein. Illalla olen yrittänyt saada syömään noin 2 tunnin välein, jotta yö nukuttaisi paremmin. Tämä selkeästi alkaa tuottamaan tulosta! Meillä oli siis vajaa 2 vkoa kun herättiin kolmesti yössä.

Käytiin 3kk neuvolassa ja hakemassa rokotukset. Neuvolantantta ihmetteli lääkärin kommenttia Fria päästä, sanoi ettei ole kyllä muotoutunut ja sanoi että kyllähän se kummallekin puolelle katsoo, vaikka oikea puoli onkin selkeä suosikki. Kiva näin. Siltikin nukutan vain vasemmalle kyljelle, vaikka tuo hömppä onkin tajunnut, että pää voi olla oikealle vaikka olisi vasemmalla kyljellä :D Rokotukset ei mitenkään enempäänsä sattunut, naama kyllä meni ihan punaiseksi ja ilme oli järkyttynyt, mutta suurempaa huutoa ei tullut. Kuitenkin kotiin päästyä alkoi kauhea itku, joka ei loppunut ennen supon laittamista. Kummatkin vaan itki, minä ja Fria siis, oli niin säälittävä näky. Fria kun ei muuten melkeen koskaan itke niin tuntu jotenkin ihan kauhealta kun neiti oli niin lohduton! Sitten Talvicille päivitettävää. Paino oli 6830g, pituus 66cm ja pää 41,5cm. Pitkä ja hoikka neiti :heart:

Nyt kuuluu muminaa sängystä, pika pukeminen ja vauvajumppaa kohti.


Pikkis ja Fria 3kk 3pv
 
Mulla taas ongelmana toi ylipaino... Mä en saa millään otettua itteeni niskasta kiinni noiden syömisten kanssa. Mähän tiedän kyllä miten pitäisi syödä, mut se toteutus ei onnistu sit millään. Painoa tulee vaan kokoajan lisää. Painan kohta samanverran kun painoin silloin kun ennenkuin Sara syntyi :ashamed: Ahdistavaa.

Neiti kiljuu, kiljuu ja kiljuu :LOL: Eilen annoin bataattia, ja se maistui hyvin. Alkaa muutenkin hoksata tota syömistä. Eilen nieli ihan kaiken, ei tullut edes sotkua. On se niin ihana lapsonen :heart:
 
Heips!


Nöpötin: Itku tuli teidän alkuanne lukiessa. Onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin!

Tuosta tulikin mieleeni, että katsoiko joku TV1:ltä viime viikolla sen dokumentin kuolevista vauvoista? En muista nimeä...Itkin kuin vesiputous, sillä on se niin kamalaa ajatella, että vauvatkin voi kuolla. :( :'( Tajusin silloin, kuten Nöpöttimen tarinaa lukiessani, miten onnellinen olen tytöistä. Erityisen pahalta tuntui pienen Lidian kohtalo, kun hänet vietiin kotiin kuolemaan. Aivovamma oli niin paha, ettei hänen uskottu koskaan "heräävän" tai oppivan edes syömään. Siellä kotona hän sitten kuihtui pois, kun ei saanut enää ruokaakaan nenämahaletkulla. Itkettää taas, kun muistelee...

Paapelo: Hyviä neuvoja oletkin jo saanut energiamäärän nostamiseen. Toivottavasti paino alkaa hiljalleen nousta.

Missah: Kuule, samassa veneessä ollaan...Mullakin paino nousee, vaikka miten vahtii syömisiään. Olen kyllä tosi perso makealle, joten on pidettävä karkkipäivä kuten lapsilla... :ashamed: Muuten söisin karkkia joka päivä! :D Liikunta on ihan minimissään, joten sen lisäämisellä sais hyvää oloa ja kiinteytystä, vaikkei kilot niin tippuiskaan. Nyt kun on tätä löysää löllöä lihasten tilalla... :whistle:

Rytmistä: Meilläkin on aika selkeä rytmi. Yöunet on klo 19.30-8.30 puolen tunnin tarkkuudella. Päikkäreitä 2 tai 3, ekat on pitkät 1,5-4h ja loput sellaisia 45min-1h torkkuja. Hereillä jaksaa olla 2 tuntia. Tuota hereilläoloaikaa vois yrittää pidentää, jotta saatais selkeät kahdet päikkärit. Tiedä sitten, auttaisko tuo noihin iltapäivän torkkuihin.

Ruokailusta: Vellejä on nyt puolitoista viikkoa syöty ja maissivelli maistuu. Ensi viikolla sitten aloitetaan soseet maissisoseella. Siitä sitten porkkanan kautta jatketaan. Bataatt rupes kiinnostamaan, pitäisi varmaan tehdä sitä Miljuskalle. Sitten varmaan otetaan yksi makea noiden jälkeen kehiin, mango tai luumu. Sotkemista odotellessa... :LOL:

Taidoista: Ei käännytä ei. 180 astetta selällä maaten pyöritään, ja jalat vetää ripaskaa sitä tahtia, että sukkia saa olla laittamassa uudestaan jalkaan alituiseen... :D Kädet on yhdessä (vähän niinkuin rukoilisi) tuossa keskiviivassa eli keskellä vartaloa, ja niitä oiotaan suoraksi ja suuhun, suoraksi ja suuhun... :heart: Puhetta tulee ja murinaa, siis sellaista ranskalaista kurkkuärrää. Röyhtäyttäessä kuuluu vaan olkapäältää "hih... hööö.. öööö... grrrrrr.... hööö".

Töihin paluusta: Elokuussa palaan, ja mies jää hoitamaan loppuvuodeksi kotiin tyttöjä.Välillä jo kaipaan älyllistä haastetta, välillä olen niin onnellinen kotiäitiydestä.

Jaahas, pyykit eivät mene itsestään narulle kuivumaan... ;) :LOL:
 
KisuMisu juu minä katoin sitä dokumenttia jonkin verran, aivan alusta en nähnyt. Itkin myös aivan valtavasti, jotenkini se kosketti niin läheltä :'( En ymmärrä, miten oman lapsen menetyksestä voi selvitä! Nyt olen vasta alkanut ymmärtää sitäkin asiaa, että meidän poika jouduttiin tosiaan elvyttää ensimmäisessä leikkauksessa suuren verenhukan vuoksi, koko ajatus tuntuu aivan kamalalle :'(
Ihana pieni poika,nyt tuutii tuolla oman vilttinsä alla :heart: :heart:

nöpötin ja rakas pojanpallero
 
Heissan!

Samanlaisia paino-ongelmia täälläkin kuin paapelolla: päivän lukema oli 48 kg, jolla painoindeksiksi tulee himpun päälle 19 :ashamed: En vaan pysty syömään niin paljon kun tuo pikkuneiti vie. Ehkä teidän hyvillä vinkeillä saan asiaa korjattua. (avokado on muuten yksi suosikeistani - nam!) :)

Kisumisu katsoin samaa dokumenttia - ihan kamala. En pystynyt katsomaan sitä loppuun, kun tuli niin paha mieli. Teillä muuten nukutaan tosi hyvin - ihan kade olen! Meillä ei puhettakaan tuollaisesta päiväunimäärästä. Yöt menee onneksi n.11-12 h unilla.

Nyt on pakko mennä katsomaan, jatkaisiko tuo pikkuneiti uniaan... Nukkui nyt ehkä 20 min. Huoh.


 
Mullakin on painoindeksi 19-20, on tosin ollut jo ennen raskauttakin niissä lukemissa. Synnytyksen jälkeen söinkin surutta kaikkia herkkuja, kun kuvittelin että siten paino pysyy, mutta toisin kävi. Nyt herkkuja menee vain kohtuullisesti ja niiden tilalla tosiaan pähkinöitä, manteleita, avokadoja.

Muilla tuntuu vauvat nukkuvan paljon pidempiä yöunia. Meillä mennään nukkumaan yleensä vasta klo 23 ja herätään klo 7. Yökkäri vaihdetaan yleensä jo kasin aikaan, mutta ei poikaa vaan saa nukahtamaan. Kaipa tuo 8 tunnin yöuni riittää? Päivällä hän nukkuu yleensä kahdet päikkärit (2-3h ja 1h). Aika vähän unta siis yhteensä tulee.

Yökestoilu: Onko vinkkejä toimivista yövaipoista? Onko kellään kokemusta Ronja&Roope tuplaläppävaipasta? Haluaisin käyttää villahousuja ja niiden alla sisävaippaa, mutta niitä tuntuu olevan niin monenlaisia, että kertiksillä mennään öisin. Bumgeniusta en koko yöksi viitsisi laittaa, on sen verran tiukka ja hautova paketti, enkä tiedä pitäisikökään kun ei vaippaa yleensä yöllä vaihdeta.
 
Peppi: Mekään ei olla yökestoiltu vielä. Mulla tosin on yks käytetty ronjan tuplaläppä, mutta en ite tykkää siitä kun on niin levey haaroista ja materiaali jotain mikä menee pesussa aina ihan koppuraksi. Mutta niitähän saa tilattuna vaikka millasina ja ovat kuulemma tosi hyviä. Paras "yövaippa" mitä käytän päiväunilla on sampsukan yövaippa http://www.sampsukka.com/tuotteet.html?id=64/1285, tuollainen. Se on kapeampi ja mahtuu kivemmin tonne haarojen väliin, mutta imuteho ihan sama kuin Ronjassakin. Villahousuja mulla on kanssa, mutta ne on vielä lanoliinittamatta ollu ainakin kuukauden :whistle: siis aikeissa ottaa käyttöön kyllä. Yöksi mäkin olen ajatellu tota sampsukkaa ja villiksiä ja jos haluaa vielä lisäimun ni villisten ja vaipan väliin vois laittaa hahtuvaimun. Sitä mulla ei vielä oo, mutta varmaan hankin jostain kun tulee vastaan.

Semmonen kysymys vielä soseista, eli meillä on nyt 3 päivää syöty porkkanaa ja tänään huomasin selässä yhden punaisen näpyn ja leuan alla toisen, mutta kasvoihin oli noussu pieniä enemmän. Korvan alla on pieni rykelmä ja sitten nenällä ja luomissa muutama. Voisko olla niin että porkkana on liian vahvaa vielä? Tänään ei siis olla maistettu sitä. Ostin kaupasta päärynää ja mietin että pitäiskö vaihtaa siihen ja katsoa häviävätkö.
 
Sain soitettua sinne neuvolaan, mutta ei siellä keretty vastaamaan, kun oli kokoajan varattuna.

Päätin nyt sitten odotella vaan siihen lasten yhteiseen neuvola aikaan, joka on 24.2. Pojalla silloin 2v tarkastus ja tytöllä 5kk. Ajattelin pitää ruokapäiväkirjaa siihen saakka.
Tässä kun tätä pähkäilemällä alkoi pähkäillä, niin yksi mikä varmasti vaikutti tähän tämänhetkiseen painoon oli se, että minulle ei tosiaankaan tullut mitään ylimääräistä koko raskauden aikana ja synnytys vei tietty himpun varastosta ja imetys osansa ja yhä edelleen ja runsas liikkuminen kuluttaa myös. Eli ne vähät varastot jotka oli ennen raskautta, on long gone ja nyt sitten tyttö käyttää ruhtinaallisen osan kaikesta mitä syön.

Luulisin, että jos lisään lämpimään ruokaan leivän päälysineen ja niitä pähkinöitä ja banskua sekä avokadoa (joka on muuten lapsillekkin loisto ruoka ) niin eiköhän positiivista tulosta ala tulla.
Kun tässä olisi tarkoitus aloitella jumppaamista taas ensi kuussa, niin kroppahan sitten jo syökin itsensä, jos siihen ryhdyn tämänhetkisen selkeästi riittämättömän energiamäärän turvin, joten kun jumppauskin alkaa, pitää taas lisätä.

Missäs muuten olikaan ihan sellainen laskuri, josta voi määrittää päivän syömisien energia määrän? Tietääkö kukaan =)
Olen niin kaikkien taulukoiden perään, silloin näen konkreettisesti ainakin syöneeni oikein..olen ihan höpsö :ashamed: =)
 
alley:

No minulla tuli ekaksi mieleen ihan harmittomat hikinäpyt. Tytölle nousee niitä aina unien jälkeen, kun on kova hikoilemaan, vaikkei olisi edes muuta kuin vaippa päällä. Mutta kannattaa toki odottaa ja katsoa. Päärynä voisi olla ihan hyvä, mutta maissi on myös mieto, joten sitäkin voisi kokeilla.
=)
 

Yhteistyössä