*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Helmikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Hei taas,

tosi mielenkiintoisia keskusteluja täällä on taas käynnissä, mutta kun sitä koneelle näin päivällä tulee, on aina niin kiire ettei ehdi kunnolla kommentoida :ashamed: . Luettu kaikki on kyllä!

Tulin lähinnä päivittämään omaa napaa. Tytyn sydänkontrolli oli tänään, ja saatiin "vapauttava tuomio". Ei siis toimenpiteitä luvassa tällähaavaa, ja normaalia elämää saadaan elää jatkossa. Leikki-ikäisenä vielä kontrolloidaan.
Mitatkin otettiin eli nyt 3,5kk iässä 6630g ja 62cm sekä pää 41,5cm. Talvicci voit laitella etusivulle, jos satut huomaamaan tämän viestin - parin viikon päästä on taas neuvolakin eli eiköhän ne 4kk mitat sitten toisaalta riittäisi (kun vasta oli se 3kk neuvola).

Lapset kutsuvat, moi taas.
 
Paapelo Keho.netissä on ihan tosi hyvä kalorilaskuri. Ilmainen, vaatii rekisteröitymistä. Sinne saa syötettyä myös oman päivän urheilun ja se näyttää kalorikulutuksen. Sinne saa laskettua koko päivän syödyt kalorit tai vaihtoehtoisesti vain yhden aterian. Sieltä löytyy tarkat kalorit jotakuinkin kaikesta (esim juuri tietty keksi tai puuro merkki). Kun menet sivuille sieltä löytyy demo video. :D
 
Yövaipasta: meillä kestoillaan yölläkin ja pakettina on ite tehty sisätäyttövaippa jossa imuina 5 kerrosta vanhaa froteepyyhettä ja 4- kerroksinen hammpugollegeimu. Päällä on Bummiksen SWW -kuori ja kuivana on aamuun asti pysytty. Tosin koko paketti on tosi märkä mutta vuotoja ei ole sattunut. Taskuvaippoja en ole vielä kokeillut yöksi, pojalla käytettiin niitäkin ja kun yösyötöt väheni niin pysyi hyvin kuivana. Tytölle varmaan vaihdan taskuvaippaan kun vähentää yöllä syömistä.

Yöt on ollu meillä tosi levottomia, tai oikeammin aamuyöt. Tyttö heräilee tunnin välein tossa 3-4 jälkeen, tissi ei kelpaa mutta ei osaa nukkuakaan. Kanniskelemalla on saatu jatkamaan unia. Alkaa oma univaje oleen jo aika suuri. Onko kellään vinkkejä millä sais toisen nukkumaan?

Jaahas, pyykkivuori odottaa silittäjää ja pitäis alkaa matkalaukkuja pakkaamaan. Lähden näiden 2 pienen kanssa mummolaan muutamaksi päiväksi. Toivottavasti menee matka hyvin, ajomatkaa kun on 450 km.
 
Pikakommentti yökestoihin: Mä käytän niitä samoja Bumgeniuksia kuin päivisinkin ja musta ne toimii ihan ongelmitta. Ei falskaa eikä musta haudo myöskään. Tuon 10 tuntia mitä neiti vetää sikeitä pelittävät hienosti:)
 
Kiitos pikkis =)

Jee...tyttö löysi oikean jalkansa. Hypisteli sitä jo eilen, mutta tänään on oikein etsinyt sitä käsiinsä. Tuossa nyt puolisen tuntia maiskutellut ja tutkinut varpaitaan ja jos ote irtoaa, nappaa sen heti takaisin tutkinnan alaiseksi :D
 
papanen:

Kiitos =)

voi luoja mää tikahun kohta...laitoin kaveriksi lattialle sellaisen jättikokoisen nallen istumaan ja nyt tyttö uhittelee sille...komentaa ja hakkaa käsillä rintaan niinkuin gorillat :LOL: Aika hurja :D
 
Moikka!

Täällä on ollut taas vaikka mistä puhetta.. en edes muista mistä :D Käyn kyllä aina lukemassa jutut, mutta jos heti en pääse sitten kirjoittamaan, niin en muista / kerkeä enää myöhemmin kommentoimaan tai keskustelemaan aiheista:D

Nöpöttimen juttu sai ihan kyyneleet silmiin, mutta hyvä että kaikki alkaa jo sujumaan hyvin :) :heart:

Meillä Leo oppi käääntymään selältä mahalleen, tekee sitä koko ajan :) Onko muiden pikkuisille jo tulossa hampaita? Meillä leolle on tulossa, koska ikemiä kun kokeilee niin siinä törröttää sellainen kova paukama ja valkea hammas kuultaaa jo läpi, ilmeisesti kohta ponnahtaa esille:) tuntuu kyllä jo nytten imettäessä.. siitä itseasiassa huomasinkin että taitaa olla hammas tulossa kun nänniä jyysti niin kovasti että ihan sattui :)

Meillä aloiteltiin soseitakin vähän maistamaan.. perunasoseella aloittelin ja seuraavaksi ajattelin porkkanaa:) Voisiko sitten jo rueta esim. jotain hedelmää antamaan..?? Viikko mennään ekaks potulla. Oli aikamoinen kakistelu ja naaman irvistys kun ekat potot sai poika suuhunsa:D

Henspu ja Leo 3kk 2vko
 
Hempsu:

Itse suosittelen, että annat hedelmän ikäänkuin jälkkärinä.
Aika monella vauvalla on taipumus mieltyä siihen hedelmän makeuteen ja jos sitten kasviksen jälkeen antaa muutaman päivän pelkkää hedelmää, voi protesti olla aika häijy, kun olisi taas kasviksen aika. ;) Mutta siis muuten ihan vapaasti voi minun mielestä hedelmää antaa noiden jälkeen. :D

Muutama tuttava teki sen, että ihan aloittivat hedelmillä ja voi sitä taistelua vielä pikään, kun yrittivät kasviksia tarjota. :whistle:

ÄH, unohtui..

Ja onnittelut Leo kaimalle kääntymään oppimisesta :D
 
Aku
Pikavisitoin täälä ennen kun kömmin tonne vällyjen väliin.

Täälä kans yks joka taistelee ylimäärästen kilojen kanssa :ashamed: eilen alkoi jumppa ja huomenna uudestaan.Jos toi imetys nyt meinaa loppua niin ihan tosissaan tarvii alkaa katteleen mitä sinne suuhun pistää :eek: Mä oon itseasiassa käyny kummatkin ääripäät läpi.Aikoinaan kun esikkoa aloin odottaa niin painoa oli alimmillaan ruhtinaalliset 58kg ja tähän himpun verran vajaa 180cm varteen se oli liian vähän!Sitten taas yläasteaikana painoin enemmän kuin kummankaan raskauden loppuvaiheessa :|

Kotona olosta olitte jutelleet.Mä/me ollaan näillä näkymin siihen asti et Iina on vuoden.Heinäkuussa mies pitää isäkuukauden ja sillon mä meen duuniin mutta sit jään vielä ainaki kuukaudeks lomille ja sitten vielä ukko pitää lomat niin sit mennään varmaan jo lokakuussa =) Toi hoidon alotus on varmaan iinalla helpompaa kun sisko on vielä syksyn pienten ryhmässä niin ei tarvi yksin olla,olettaen tietysti et saa samaan päiväkotiin.

Onneks mä en oo huomannu sitä dokkaria mistä puhuitte.Oon ihan liian herkkis tollasissa ja silti aina pakko kattoo vaik pahaa tekee :( :'(

Mutta joo nyt köllimääntonne puhtaisiin lakanoihin :D öitä kaikille!

-Aku ja typykät
 
Tämä lukee kateellisena kiloja pudottavien kirjoituksia. Minulla ei nämä näytä imetyksellä lähtevän, tai jotain lähtee, mutta toooodeeeella hitaaaasti. Syön aika normaalisti ja tosiaan vielä ei kärsi kovin alkaa rajoittamaan syömistä, kun vaikuttaa heti maidontuotantoon (kokeilin tammikuussa). Alkuun lähti 10 kiloa ihan reilussa parissa viikossa, mutta sitten on jämähtänyt noin - 100-200 g viikossa tahtiin. Vielä olisi sellaiset 6-7 kiloa lähtöpainoon. Minulla tosiaan tuli reilut 20 kiloa raskausaikana painoa lisää. :D Eipä tässä muuten kiire, mutta pitäisi hääpuku sujauttaa päälle heinäkuussa...

Meillä ollaan soseissa edetty seuraavalla tahdilla; (luumu,) peruna, porkkana, päärynä, bataatti ja mango. Seuraavaksi vuorossa olisi kukkakaali ja maissi. Kukkakaalisose olisikin jo tehty pakkaseen valmiiksi. :) Luumua tosiaan annoin hiukan jo kolmen kuukauden ikäisenä pariin kertaan, että saatiin kakka tulemaan, ja kyllähän sitä tuli. :D Olen maistattanut jokaista ainakin sen neljä päivää, mistään ei ole onneksi tullut mitään oireita. Soseiden syönti onnistuu pojalta jo todella hienosti, ihana. :heart:

Meillä on myös löydetty omat varpaat ja tänään osattiin jo riisua sukka jalasta. =) Iskän ja äiskän kasvot pitää myös saada tutkia tarkkaan, oikein kädet ojossa haluaa niitä lähelle. Ja äitin hiukset on löydetty, käy muuten aika kivasti, kun tarttuu kiinni. :D Koirat ovat saaneet myös muutaman kerran tuntea karvoissaan pikku kätöset.

maev ja pikkumies (huomenna 4 kk)
 
Marsupilami
Kuinka pitkällä se raskaus sitten oli ku asian huomasit=plussasit? :D

Kisumisu tv1 dokumentti...
Onkohan se sama jonka mä katoin...
Siinä oli useampi pariskunta joitten vauvojen lyhyttä elämää ne siinä seuras...
Siinä oli joku valokuvaajaki joka kuvas niitä hetkiä vauvojen kanssa...?
Puhutaankohan samasta dokumentista?

Mä kans sitä kattoessa kans olin ihan itku kurkussa :'( Mies ei sitä halunnu edes kattoa.
Sen verran se säikähti meijän pojan synnytyksessä että siinä tais olla tarpeeks...
Vaikkei sitä tietenkään voi verrata nöpöttimen koettelemuksiin :eek:

Millä te saatte vaatteitten puklutahrat pois?
Tuossa laittelin ison nipun pikkusia bodeja ja potkupukuja pois ja huomasin että niissä on puklutahroja jotka ei ole pesussa lähteny pois... :(
Millä niitä uskaltas koittaa puhistaa? Kuitenki vauvan vaatteista kyse niin millään kauheella myrkyllä ei viittis niitä käsitellä...
Muistelisin että mummi käyttää sappisaippuaa tahrojen poistoon...
Oliskohan siitä apua? Millä te kestovaippailijat saatte maholliset pinttymät vaipoista pois? Se sama ku varmaan tepsis ihan vaatteisiinki...


*Talvicci ja Unski*
:heart:
 
alley meillä tuli kanssa näppylöitä heti kun porkkanaa oli annettu enemmän. Vaihdettiin muutamaksi päiväksi bataattiin ja näpyt hävisivät melkein heti... nyt on taas kulunut muutama päivä ja annoin uudestaan vähän porkkanaa, ei näppylöitä ainakaan vielä. Tuohon taisi auttaa myös se, että aloin pyyhkiä sosejämät tytön naamasta kostealla mikrokuituliinalla, muuten ainakin porkkanasta jää meillä väriä joka sekin ärsyttää.

Se dokumentti oli 'pakko' katsoa ja oli kyllä tosi surullinen se Lidian tarina. Vaati niiltä vanhemmilta tosi paljon rakkautta, että kestivät sen, että tytön on päästävä lepoon eivätkä pitäneet väkisin hengissä letkuissa. Sydäntäsärkevintä oli se, kun aivovauriosta huolimatta tyttö pystyi itkemään :'( . Seuraavana päivänäkin oli vielä röörit tukossa, vesiputous oli juuri oikea sana kuvaamaan sitä itkun määrää. Sai taas vähän erilaista näkökulmaa tähän omaan, muka rankkaan vauva-arkeen :ashamed:

Puklutahroja olen koittanut suihkutella sitä mukaa pois viileällä vedellä ja pestä vaatteet/ harsot melko samantien. Joskus laitan sappisaippuaa, mutta sen haju tuo vähän liian elävästi krapulamuistoja mieleen... :x . Sitten välillä laitan koneeseen myös esipesuvalinnan päälle. Aika hyvin ne on lähteneet, nyt alkaa kyllä olla porkkanatahroja joihin ei taida tehota kuin aurinko... pitää varmaan hommata pesuvati mihin saa pahimmat laittaa likoamaan, kun ei niitä ihan heti kuitenkaan saa pyykkiin.
 
Merkkaan vaan pikaseen että mukana ollaan ja luetaan. On vaan niin laiska olo ettei jaksa ei jaksa :D

Katoin kans sen dokumentin, oliks lyhyt elämä. Tosi surullista. Valutin kanssa kyyneleitä vesiputouksena. :(

Mä en kyllä oikein laihdu, oon myös tosi perso makeelle! Kuitenkin synnytyksestä pudonnu 11kg mutta entiseen loistokkaaseen hoikkuuteen olis matkaa vielä lähemmäs 8kg. No jos muutaman sais tippumaan niin olis jo hyvä! Silti normaalipainonen oon kuitenkin, mutta löllöä löytyy! :LOL:
Kateellisena kuuntelen teitä jotka vaan syötte ja silti kuihdutte olemattomiin. Rakastan ruokaa ja syömistä, oikein elän syödäkseni =)

No mutta paremmalla ajalla taas, laitan sitten niitä tuoreita 4kk mittoja. Vauvan paino oli noussu kuitenkin niin hyvin että taidetaan tähdätä siihen 6kk täysimetykseen ellei ylläreitä tuu! :) Oi kuinka helppoa. Sitten musta varmaan possu tuleekin kun imetyksen lopetan! sitten ei paino pysy enää samassa vaan kohoo pilviin taatusti.

Kauniita unia! :)

Empsu
 
Huomenta!

Nyt on Niiakin flunssassa :( Eilen jo krohisi ja yö nukuttiin huonosti kun nenässä räkä meni edes takaisin. Yritän niistää sitä pikkuniistäjällä, mutta kovin vähän saan pois. Ja se krohiseva räkä ei tuu ollenkaan. Keittosuolatippojakin on laitettu, mutta en tiedä onkno niistä mitään apua. Ei onneksi oo kuumeisen oloinen tai mitään ja hymyilee ja naureskelee et enemmän varmaan mua häiritsee se kuin Niiaa itteensä. Olihan tää arvattavissa, kun me molemmat miehen kanssa ollaan nyt oltu flunssassa ni ihme ois ollu ettei tyttö sitä saa.

Eilen kokeiltiin sitä päärynää ja siitä ei kovin paljon päristetty pois suusta :) Oli kyllä paremman makuista tytön mielestä kuin porkkana.
 
Huomenia!

Huhhuh.
Eilen illalla kävi taas ikävästi, että myöhästyi tytön väsy älähdyksen jälkeen 5min, kun olin laittamassa poikaa nukkumaan. Noh, raivohan siitä tuli.

Näissä minun nassukoissa on semmoinen kaava, että jos ovat TODELLA kiukkuisena, ei saa koskea ollenkaan. Aikani yritin hyssyttää, paijata, heijata ja laulaa jne. mutta huuto vain yltyi ja tyttö alkoi kiukuspäissään repiä naamaansa. Noh, sitten vaan pistin kapaloon ja laitoin omaan sänkyyn. Varmaankin meni 5min kunnes hysteerinen huuto muuttui huhuiluksi ja kun menin oli tyttö taas kuin naantalin aurinko ja käytiin nukkumaan.
Poika oli vauvana samanlainen ja on yhä vieläkin, tahtoo olla kiukustuneena ihan rauhassa ja kiukuta itse kiukun pois.
Tuntuu tosi ikävälle kun ei itse voi tehdä mitään, mutta se on heidän persoonansa näköjään.

Olen täällä siskon poikaa kaitsemassa, kun sisko on lääkärillä. Hänellä on ollut outoja oireita, jotka tavallaan viittaisivat kilpirauhasiin, mutta toisaalta sydämeen. Toivotaan että tuo ensimmäinen olisi se vaiva, jos vaivaa on.

Tytön ja pojan jätin iskälle. Sinne jäi poika hääräämään ja tyttö repimään sukkaa pois jalasta ja tutkimaan varpujaan..iskä vähän tukkapystyssä pöllämystyneenä sinne jäi, mutta hyvin hän pärjää :D

Nyt katsomaan, mitä tuo tättähäärä tuolla meuhkaa kurkun kanssa :D
 
Aku
Alley ostappa nenäfriida,ei maksa paljon.On paaaaljon tehokkaampi kun se Ainun pikkuniistäjä =)

Iinalla ei onneks oo ollu vielä pahempaa nuhaa.Esikoinen oli käytännössä koko ekan talven ihan tukossa :/ se on kyllä surkeeta.

Harmittaa kun taas on noin kylmä(-13).Mä oon sellanen vilukissa et oksat pois.Ehti jo tottua niihin - 5c ihan loisto ulkoilukeleihin B) Täytyy skipata ulkoilut ja mennä tohon leikkipuiston muskariin ni saa esikko jotain puuhaa ja pysyy pois pahanteosta =) oon ollu ihan super tyytyväinen kun muutettiin tossa tammikuun puolivälissä ja tällä uudella alueella on muksuille tosi paljon kaikkea puuhaa =) se on tolle esikolle ihan korvaamatonta et saa olla muittenkin lasten kanssa kun tarhassa tottui siihen.

mutta nyt valmistautumaan liikkeelle lähtöön.Hauskaa päivää!

-Aku ja tytöt

 
Meilläkin on täällä meidän alueella paljon kaikkea lapsille.

Meillä on täällä sellainen paikka kuin Punahilkka ja he järjestävät niin sosiaaliapua kuin ihan päivätoimintaa pitkin viikkoa perheille ja ennenkaikkea lapsille. 1v eteenpäin on ULLERU kerho, johon voi ilmoittaa lapsen. Se on kerran viikossa ja se on siis Ulkoilua Leikkiä ja Ruokailua, siitä lyhenne ULLERU. Kestää 2h ja on lauantaisin. Se on monille äideille loistava henkireikä jos ovat esimerkiksi yksin lasten/lapsen kanssa. Sitten on keskiviikkoisin aamuavoimet ja torstaisin ilta-avoimet, jonne voi mennä lasten kanssa. Siellä leikitään ja syödään ja vanhemmat voivat hörppiä kahvia jne. Ja litania jatkuisi loputtomiin :D

Me mennään tuossa 11 aikaan tänään sinne, jotta poika saa puuhata. Tyttö varmaan nukkuu koko ajan, mutta eipä se mitään =)
 
Moikka,

ihan nopea kommentti noista puklutahroista: meillä on aina lähtenyt ihan nestemäisellä Arielilla (sensitive tai tavallinen), jota käytän normaalisti. Ainoastaan kakkatahroihin (ja porkkana) laitan ensin pesunestettä suoraan tahralle ja sitten koneeseen. Sorry - saattaa kuulostaa vähän mainokselta, mutta Arielista en luovu :D

Ollaan tänään menossa tutustumaan tuohon lähellä olevaan avoimeen päiväkotiin, jossa on vauvakerho. Kivaa, kun on sellaisia olemassa =)

 
alley: mäkin suosittelen tuota nenä friidaa. On tosiaan paljon parempi kuin pikkuniistäjä. Mä olen joskus tehnyt jopa niin jos on ollut tosi tukkoinen nenä, niin reilut satsit keittosuolatippoja nenään ja sen jälkeen friidalla niin on nukuttu taas :D Ja siis oikeen kunnon rutistukset siitä purkista ettei mitään muutamaa tippaa.

Meidän lähellä oli omakotitalo vuokralla, innostusin siitä heti ja käskin miehen soittaa siitä. Noh tietenkin joku oli jo kerennyt katsomaan sitä ja se on hänelle varattuna nyt pari päivää. Jos sitten ilmoittaa ettei ota sitä niin sitten päästään katsomaan. Mutta varmasti ottaa jos välttämättä tältä alueelta vuokra-asunnon haluaa, täällä nimittäin ainoastaan omakotitaloja, 4 rivitaloa ja 2 kerrostaloa niin vuokra tarjonta ei ole kovin suuri :)

Mutta nyt väsäämään aamupalaa...
 
alley: liputan myös sen nenäfriidan puolesta, se on aikas tehokas vehje! meillä on kans käytetty välillä keittosuolatippoja +friida niin johan lähtee :D

Täällä myös pohdiskellaan ylimääräisten kilojen kanssa, mullahan tuli legendaariset 25 kg raskausaikana, joista nyt 19kg on jo lähtenyt mutta tää viimonen 6 kg on sitten ihan syömällä syöty ja ei muuten helpolla lähde! *prkl* Mutta itselläni on "kesäksikuntoon" kampanja menossa eli urheilen tällä hetkellä kevyesti kerran viikossa + tietysti joka päiväiset vaunulenkit koiran kanssa. Ajattelin jossain vaiheessa aloittaa vielä toisen harrastuksen niin tulisi kaksi tehokasta liikuntaa viikossa + tunnin lenkit joka päivä. Luulisi noiden auttavan. Tosin pitäisi päästä tuosta makeanhimosta eroon... ajattelin aloittaa kromin syönnin. Sen pitäisi hillitä makean himoa. Onko kellään kokemuksia kromin hyödyistä? Vai onko se ihan huuhaata??

Katsoin myös sen dokumentin itku silmässä, kyllä sitä on taas onnellinen omasta terveestä pojastaan :hug:

Mutta nyt touhuamaan ! Hauskaa päivää kaikille!
 
Huomenta!

Täällä jälleen ollaan nukuttu hyvin yö =) Poika saatiin yöunille n. 21 aikana ja heräsi syömään sitten aamukuudelta.Tai ei aivan edes ehtinyt herätä vielä, vaan alkoi olemaan levoton ja peukaloa haeskeli suuhun koko ajan, ja siihen heräsin kun vieressä nukun. Sitten poika puoliunissaan söi ja jatkoi uniaan =)
Sitten herättiin klo 8 aikaan,kun mies oli lähdössä töihin. Minua väsytti jostain syystä aivan valtavasti ja poika vaan oli silmät pyöreänä, haukoitteli kuitenkin itsekin aika paljon joten annoin vähän maitoa ja jatkettiin unia :heart: Heräilin tuossa 10 aikana itse,sain vähän tiskattua, laitettua pyykkejä, pyyhittyä pölyjä ym,kun vieraita tänään tulossa.Pojanpallero tuutii vielä tyytyväisenä, hyvät on unenlahjat pienellä!

Mukavaa päivänjatkoa mammoille ja lapsosille!

nöpötin ja pojanpalleroinen 5pvän kuluttua 6kk :heart:
 
Talvicci Meinaatkos, et teille olis toinen jo tulossa... ;)

Aivan ihana ilma, pakkasta vaan muutama aste liikaa. Jos sitä keskittyis siivoamiseen, jos toi pakkanen laskis edes vähän, niin vois lähtee kävelemään.
 
Täytyy tulla hehkuttamaan meidän soseilua. Syötiin 2 tl porkkanaa ja 1tl päärynää jälkkäriks ja molemmille päristettiin vain kerran eikä ruokalappu ees likaantunu :D Melkein kaikki porkkana meni ja päärynä tietenki kaikki. Kovasti auttaa kun itse matkii syömistä ni menee tytölläki ruokaa mahaan asti. Tuntui että tykkäsi porkkanastakin.

Luulen että ne näppylät on jotain hormooni tms näppyjä, eivät lähde pois vaikka oltiin 2vrk ilman porkkanaa. Kokeilen nyt vielä porkkanalla jonkun aikaa ja jätän pois sitten hetkeksi kun otan uuden vihanneksen tilalle. Mihin tahtiin noita määriä voi nostaa? Nyt siis lämmitetään 3tl josta syödään ehkä 2,5tl. En osaa sanoa haluisiko tyttö enemmän, välillä kyllä menee itkuiseksi kesken syönnin mutta en tiedä johtuuko se siitä että haluaa lisää vai siitä ettei tykkää soseesta. Toisaalta selvästi syö paremmin koko ajan, että tuskin se maku kysymys on.
 

Yhteistyössä