*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Helmikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

Jospa kerkiäis hieman kirjotella. Neiti nukkuu pihalla ja poika meni kummitädilleen hetkeksi kylään.

Töihin paluusta: mä meen töihin marraskuuksi jolloin mies on isäkuukaudella. sen jälkeen on vielä asiat hieman auki, hoitoon en vielä neitiä haluaisi viedä. Mies saattaa olla muutaman kuukauden hoitovapaalla tai sitten mä oon, tai yks vaihtoehto on myös että alan tekeen taas 50% työaikaa yötyönä. Hoitoon en vielä noin pientä haluaisi viedä.

Paulah: täällä ei ainakaan vaikuta hakemuksen saaminen hoitopaikan saamiseen. Kunhan on sen 4 kk aikasemmin. Täällä ilmottavat tosi myöhään hoitopaikasta, 1-2 viikkoa ennen hoidon alottamista.

Meillä on menny viimeset 3 aamua ihan harakoille. Tyttö nukkui to aamuna hyvin, 5 aikaan söi, mutta poika sitten herätti 5.45, mies nousi 6.15, ja poika 7.00, mä siis valvoin käytännössä 5 asti. Seuraavana aamuna tyttö oli tissillä tunnin välein 4 jälkeen, mä kerkisin aina torkahtaa välillä. La aamuna tyttö päätti että 5.30 on hyvä aika herätä. Onneksi sain sitten nukuttua lauantaina 2,5 tunnin päikkärit, oli jo aika väsy olo. Tää aamu oli jo parempi, vaikka tyttö yrittikin taas 5 aikaa herätä, mies sai sen sylissä hyssyttelemällä nukkumaan vielä.

Päivärytmistä: normisti noustaan 7 aikaan, ekoille unille menee siinä 9-10 välillä, nukkuu 1,5-3,5 tuntia, sitten valvoo 3 tuntia, toiset unet 1-2 tuntia, joskus ottaa vielä illalla pienet 30 min tirsat, yöunille mennään 20.30-21.00. Yöllä herätään yleensä 2 kertaa.

Mustikasta ja vadelmasta: niitä voi antaa mutta ovat sellaisenaan aika voimakkaan makuisia, eli saattaa olla ettei maistu vauvalle. Kaupan purkeissahan näitä on vain n 14 % koko purkin sisällöstä. Ite oon tarjonnu näitä sitten kun voi jo kiisseleitä tehdä, laimenevat sillain vähän.


 
Täällä ollut ihana ilma koko päivän ja käytiin pitkällä kärrylenkillä =) Ah,ihanaa kun kevät tulee.

Päivärytmiä on alkanut muodostua tänne meillekin. Herätään yleensä klo 8-10, ekat unet poika nukkuu jo 11-12 aikana,yleensä 1-3h. Sitten päivällä leikitään,käydään ulkoilemassa ym.Sitten unet yleensä n. 15-17 aikana,vaihtelee suuresti miten pitkään on nukkunut aamupäiväunensa. Joskus nukkuu vielä pienet iltapäikkärit ennen yöunia, mutta yleensä yöunille mennään klo 20-22 välillä. Siitä nukutaankin sitten parhaimmassa tapauksessa klo 8 aamuun saakka heräämättä tai herätään aamuyöstä klo 5-6 aikana tissille tankkaamaan =)

Mutta nyt vaihtaan vaipat,meinaa vähän poitsu lemahtaa :D

nöpötin ja pojanpallero :heart:
 
Meillä päivät menee miten milloinkin, yleensä herätään 8-9 aikoihin ja nukkumaan mennään 20-21. Muuta rytmiä ei oikein ole.

Tänään oli toinen vauvauinti. Jere oli kyllä niin ihmeissään mutta hienosti potkuliikkeitä teki :) Isoveli sen sijaan oli ihan haltioissaan vedestä, pomppi, kiljui ja hyppi altaan reunalta :D Varmasti kuulo meni monelta. Mutta pääasia että viihtyy, kun eihän se mitään ilmaista huvia kuitenkaan ole.
 
Barbapöllö:

Varmasti sopivat hyvin. Samaa tavaraa valmissoseissakin on. Muistaa vain, että ei keitä niitä, jotta vitaminit säilyy. =)

Voi voi, ei sitä ehdikkään tämän pidempään olla koneella, tyttö kiukustuu kun ei pääse sitten millään eteenpäin tuossa lattialla :D
 
Sunnuntaita:)

Me oltiin tänään kolmatta kertaa vauvauinnissa ja vaihdettiin Ruskeasuolta Kamppiin. Paljon näppärämpi matka ja muutenkin tykkäsin:) Ja etenkin meidän neiti tykkäsi! Edelliset kerrat ollut vähän jännittynyt mutta nyt naureskeli ja nautti kovasti.

Päivähoito: toivottavasti huomioisivat hieman sitä, että ei tulisi kovin pitkä matka viedä pikkuista hoitoon. Meillä kun ei ole autoa niin kuljettaminen tulee olemaan tosi hankalaa. Tässä Katajanokalla olisi pari pientä päiväkotia, joihin mieluiten haluaisin. Ja vaikka Krunikka olisi myös ok.

Meillä on mangon maistelua jatkettu menestyksellä. Ajattelin että viikon sijasta esim 5 päivän välein lisättäis uusi maku niin saatais ennen 5kk ikää jokunen kasaan ennen puuroa ja proteiineja. Onko muut noudattaneet tasan viikkoa uusien ruoka-aineiden maistelussa?
Miten pitkään ylipäätänsä kannattaa maistella yksi kerrallaan? Kun noissa kaupan purkeissakin on yleensä montaa eri hedelmää samassa purnukassa.
 
Sunnuntaita myös täältä!!!

Te jotka täysimetätte, kommentoikaa minulle!!! Onko muilla samanlaista? nimittäin maidon tuntu rinnoissa - muutamana päivänä tuntuu, että maitoa on ihan hyvin ja taas muutaman päivän päästä tuntuu, että maitoa ei paljonkaan ole. Toivon, että voisin jatkaa imettämistä vielä tovin aikaa. Esikoista imetin 11 kk ja en muista että silloin olisin kiinnittänyt moiseen huomiota. Toisaalta jos lapsi kasvaa hyvin ja on tyytyväinen niin kannattaako minun moista murehtia? ei oo helppoa tämä imettämisen tie...
 
Paulah Mulle terkka sanoi,et 4 päivää uutta makua ja sit taas uusi. Kuulema siinä ajassa pitäisi nähdä, jos on allergiaa.

Sara sitten tänään oppi kiljumaan kunnolla ja pärisyttelyä alkoi kans opettelemaan :LOL: On se niin ihana neiti :heart: Mun täytyy kyllä todeta, että olen aivan äärettömän yllättynyt miten ihanaa tää elämä onkaan lapsen kanssa. Ennen kuin Sara syntyi, luulin että alku olisi rankkaa ja outoa. Mutta kaikki on mennyt tosi hyvin. Se tietty tekee niin paljon, kun ei ole joutuntu öitä valvomaan.
 
Amky: En ole kiinnittänyt huomiota, että päivissä olisi niinkään eroa, mutta sen huomaa kyllä että välillä tuntuu olevan tosi paljon maitoa ja välillä ei melkeen yhtään. Useimmiten tuntuu että rinnat on aika tyhjät. Silja toisaalta syö tosi usein, eli ei ne koskaan taida oikein ehtiä kunnolla täyttyä. Ja vaikka rinta tuntuisi tyhjältä, niin kun tyttö alkaa syödä niin se yhtäkkiä tuntuukin täydemmältä :) Ei kannata murehtia. Jos vauva on tyytyväinen ja kasvaa niin saa hän ruokaa tarpeeksi.

Meillä on Silja alkanut nukkumaan tosi huonosti ja oon ihan puhki... Tässä 4kk iässä kai pitäis jo vähitellen osata nukkua 5h putkeen, tai edes jotain sinne päin mutta Silja ei kyllä nuku läheskään niin pitkää pätkää missään välissä yötä. Heräilee koko ajan ja sitten viiden aikaan olisi mukamas jo aika nousta ylös. En kyllä ikinä nouse vaan pidän tytön vieressäni ölisemässä ja "nukun". Ekat 3kk menikin hyvin, herättiin 2 kertaa yössä. Nyt on jo muutaman viikon ollu ihan surkeita öitä. Hienosti mennään 10 aikaan nukkumaan, mut eka herätys on usein jo klo 12 ja sit en edes jaksa kattoa kelloa kun herätään niin usein...

Jahas, tyttö alkaa olla väsynyt, iltapuuhille siis! Huomenna neuvola, kivaa! Sieltä uusia mittoja sitten.

hemari ja silja

 
Aku
Iltaa =)

Huh mikä ähky.Tuli oltua äipän ruokapatojen äärellä ja sen kyllä huomaa :x

Meillä tuo imetys on nyt sit tosiaan loppu :( Harmittaa,olisin halunnut jatkaa vielä muutaman kk:n mut kun ei niin ei.Neiti ei kelpuuttanu tänään edes pulloon pumpattua rintamaitoa kuin tipan :'( onneks sentään toi kiinteiden maistelu tuntuis olevan tytön mieleen.Meillä oli pari yötä tosiaan 1-2 h välein herätys ja ihme kitinää tissillä.Sit älysin viime yönä antaa pullosta aamuyöllä ja sit nukuttiinkin aamuun :)

Mäkin ajatteli maistatella 3-4 pv samaa makua ja ottaa sit uutta.Porkkanastakin huomas jo parin tunnin päästä ne näpyt.Yhen kerran laitettiin hydrocortisonia ja ne hävis eivätkä oo takas tulleet.Luulenpa siis että uskalletaan jatkaa porkkanalla ihan hyvin.Tais iho reagoida ylipäätään uuteen aineeseen olis se ollu mikä tahansa.

Meilläkin on aika selkeä rytmi ehkä 1-2h heittoa eri päivinä.Yöunille mennään 20-21 ja herätys on 6-7.Aamulla 9-10 aikaan 1-2 h unet.Sitten iltapäivällä 13-16 2-3 h unet ja illalla vielä 30min-1h torkut =) Aika paljon tuohon vaikuttaa se että esikoisen kanssa on selkeä rytmi ja vauva tulee siinä mukana.Monesti jos aamulla ei mennäkkän ulos vaunuilla vaan lähetään esim. kaupoille niin tuo nukkuu automatkat eli parit lyhyemmät torkut yksien pitkien sijaan.

Nyt iltapalaa ja suihkun kautta nukkumaan.Voikaa hyvin ja mukavaa alkavaa viikkoa!

-Aku ja tytöt
 
Amky: Sama homma täällä. Useimmiten rinnat tuntuu tyhjiltä, maitoa pakkautuu vasta, jos syöttöväli on ollut yli neljä tuntia. Kyllä sitä maitoa kuitenkin heruu. Älä huoli, jos vauva kasvaa hyvin! Mä olen juonut epäsäännöllisen säännöllisesti imetysteetä, joka kyllä jollain tasolla toimii. Mun mielestä siis lisää maitomäärää.

Soseiden aloittelusta: Mä yritän mennä täysimetyksellä vielä jonkun aikaa. Toiveena olisi täysimettää viiden-kuuden kuukauden ikään saakka, jos maito riittää ja vauva kasvaa. Meillä kun on vasta lähtenyt imetys sujumaan, niin ihan omasta tahdosta olen valmis öisinkin heräilemään. Vaikken tiedä olisiko soseiden aloittamisesta edes hyötyä tiheisiin yösyöttöihin. Hassua muuten, että neuvola ja sukulaiset melkein hoputtaa soseiden aloittamiseen. Nykyäänhän kuitenkin suositus on täysimettää 6 kk ikään saakka, vaikka 4 kk iässä toki voikin soseet aloittaa. Kun sanoin aikeistani neuvolassa, terkka tyrmäsi minut tokaisemalla että tuskinpa vaan maitosi riittää pojalle. Samoja kommentteja on tullut lähipiiristä. :(

Me käytiin tänään vauvauinnissa ekaa kertaa. Tosi kivaa oli, poika polskutteli innoissaan!
 
Uusien soseiden maistelusta... tarkoitus oli, että pidettäisiin n. viikko totuttelua/ uusi maku. Näin siinä sitten kävi; perunaa 3,5 päivää rintamaidon kanssa, jolloin totesin, että pakastetut maitokuutiot ovat menneet pahan makuisiksi > laitettiin perunan sekaan porkkanaa+keitinlientä parina päivänä > tuli näppylää poskiin ja lopulta otsaan, koska aluksi luulin että ne johtuvat vain soseen ja puhtaaksi pyyhkimisen aiheuttamasta ärsytyksestä > vaihdettiin peruna-porkkanaseoksesta peruna-bataattiseokseen ja pelkkään bataattiin > toisen kakattoman päivän iltana eli eilen lisäksi luumusosetta ja nyt toimii :D näppylätkin lähtivät puolessa vuorokaudessa porkkanan lopetuksen jälkeen. Nyt mennään noilla kolmella muutama päivä ja sitten ehkä kokeillaan varovasti lisätä porkkanaa. Tein perunasta, porkkanasta ja bataatista sekä keitinliemestä kuutioita pakkaseen, siirsin ne rasioihin melko heti niiden jäädyttyä ja ainakaan toistaiseksi peruna ei ole paakkuuntunut, kun olen sitä muiden ainesten kanssa sulattanut mikrossa. Kätevä homma, tosin alkuun mietin että millä helkutilla ne palat saa muoteista irti |O ...totesin että ruokaveitsi ja jonkin verran voimaa on paras yhdistelmä. Nyt palaset jo kestävät muotissa tai edes pöydällä, kun irrottelen niitä, alkuun lensivät pitkin keittiötä :LOL: . Mikähän noissa muoteissa on vikana, edes pelkkä liemi ei meinaa irrota normaalisti.

Vauvauinti alkaa meillä vasta reilun kuukauden päästä, no onpahan aikaa metsästää jostain Suville uikkari. Ja ehkä vähän reippailla, niin olisin edes jossain kuosissa siellä... ei tää maha niinkään vaan selluliitit :x :kieh: . Kuka niitä toisaalta siellä katselee... tuntuis vaan itsestä paremmalta B)

Imetyksestä ja maidon määrästä kyllä se on nyt omakohtaisesti todettu, ettei se aina ole yrittämisestä kiinni jos ei onnistu niin hyvin kuin itse haluaisi. Meillä oli ehkä vähän sama tilanne kuin paapelolla tytön kanssa, sitä huutoa ja tyhjän tissin kiskomista ei kovin kauaa jaksanut kuunnella. Hassua kyllä, ei tuo kiinteiden aloitus meilläkään oo mitenkään vähentänyt imetystä, oon vaan saanut jättää pumppaamisen vähemmälle kun ei tarvi iltaisin enää pullosta antaa :whistle: . Oon kyllä huomannut, että jos oon ite syönyt liian vähän tai harvoin, niin maitoa ei kerry niin paljoa. Kokeilin jossain vaiheessa lisätä syömisiäni ja vettä oon juonut litratolkulla koko ajan, että maitoa tulisi tarpeeksi ja tuloksena oli vain lihominen ja tyttö silti kiukkusi kun ei tyhjää tissiä halunnut kauaa imeä. Meillähän oli rintakumit käytössä ekan kuukauden ajan ja se varmasti vaikutti tytön imuotteeseen.

Liikutuin minäkin tuosta nöpöttimen kertomasta, ihanaa että kaikki meni lopulta onnellisesti =)

Tänään huomasin, että Suvi on tosi tarkka iltarytmistään, käytiin vauvakirkossa ja anoppilassa jossa vähän venähti pidempään. Imetin kyllä siellä, mutta Suvi ei oikein nukkunut koko aikana, vain muutaman minuutin kerrallaan. Poislähtiessä alkoi itku, kun joutui kaukaloon ja autoon, luuli raukka varmaan, että joutuu jo yöunille tai jotain. Olen iltaisin viimeisen valveillaolojakson aikana syöttänyt 2-3 kertaa ja neiti olisi sitten halunnut ruokailla uudestaan. Tulikin autossa sellaiset raivarit, että meni nopeasti ihan paniikkiin kun ei heti pysähdytty, että olisin ottanut syliin. Autossa oli lisäksi isomummi ja Suvin kummitäti ja nehän koittivat rauhoitella tyttöä joka siinä vaiheessa luuli kai, että äiti on hylännyt :( . Jätettiin muutaman minuutin päästä muut pois kyydistä ja otin Suvin syliin. Kestikin aikansa, ennenkuin rauhoittui ja sittenkin nikotteli ja niiskutti vielä jonkin aikaa... itseänikin alkoi itkettää, mutta puhelin vain suht reippaalla äänellä niin alkoi rauhoittumaan. Kohta tyttö asettuikin kaukaloon nukkumaan ja pääsimme parinkymmenen minuutin kotimatkalle. Ihan uutta oli tuo, että itkun loputtua alkoi nikottelemaan, muistelen kyllä itsekin lapsena niin tehneeni kovan itkun jälkeen ja olin vain unohtanut moisen. Mitähän muuta sitä vielä muistuu mieleen Suvin kasvaessa... ehkä opin leikkimään taas, katkera oli se hetki esimurrosiässä, kun tajusin, että leikkiminen on ihan tyhmää eikä mielikuvitus enää riittänyt koko hommaan vaikka kuinka yritin :xmas: :LOL:
 
Huomenta.

Eilinen pidettiin tyttö vähemmällä soseella, kun tuntui että tissit on tyhjät. Tyttö sitten vieraili tiuhaan syömässä ja nyt onkin sitten tunne, että kohta alkaa puristaa :D
Yksi huonopuoli tässä kuitenkin oli, eli se, että tyttö sai taas kammo iltaraivarit, kuten ennen kuin soseet aloitettiin. Ei kelvannut mikään tai ketään, koppaan sitten nukahti lopulta hattu silmillä :|
Noh, tänään taas normaali päivä.

Tänään pidetään pojan kanssa vapaa päivä. Mies saa olla tytön kanssa päivän (opettaa siinä samalla vähän sitä pulloa ) ja me tehdään kaikkea kivaa esikon kanssa ilman mitään kiirettä...kivaa :D

Nyt jatkamaan aamukahveja että saa silmät kunnolla auki :wave:
 
Meillä alkaa kai vihdoin tulla rytmiä päiviin. Herättiin tänään 7 jälkeen, tyttö siis menee nykyään 8 jälkeen illalla yöunille ja ennen ysiä meni ekoille päiväunille :) saa nähdä kuinka kauan nukkuu. Sitten puolen päivän maissa menee vaunuihin nukkumaan toiset päiväunet. Arkena mulla ei oo mitään näitä aikasempia herätyksiä vastaan, mutta viikonloppuna ei oo kiva, kun mies saa jäädä sänkyyn nukkumaan. Nytkin nukkui molempina aamuina 11 kun me noustiin Niian kanssa 8 aikaan. Sain kyllä vihdoin eilen illalla sanottua asiasta, mutta kiukuttelin koko päivän ennen kuin sain sanottua... Vielä kun on tässä flunssassa ni toivois toisen välillä ajattelevan muutaki kun omaa napaa.

Tänään ois kolmas porkkanasose päivä... Eilen oltiin soseessa molemmat syönnin jälkeen. Tyttö ois voinu opetella sn päristämisen soseiden opettelun jälkeen... :) eli laitoin sosetta suuhun ja Niia päristi sen niin et oli mun vaatteilla ja hänen ruokalapussa. En ollu ajatellukaan että pitäis itelläki olla ruokalappu kun vauvaa syöttää :LOL: Sit tietenki kn ne kädet on vieläki tosi ihanat ni niillä työnnetään ruokalappu naamaan kun äidin silmä välttää, jolloin on ruokalappu aivan oranssi ja sormet soseessa jonka jälkeen vaatteet lapun alla on myös oranssit...:D Pitäis olla joku hellä "pakkopaita" ni sujuis syönti paremmin. Kinkahan kauan keskimäärin menee sihhen että tyttö tajuaa syödä sitä sosetta? En tiedä menikö siitä kuinka paljon mahaan asti eilen luultavasti ei paljonkaan. Ja vissiin viikon maistelun jälkeen voi määrää hiukan lisätä vai meenkö vaan tolla muutamalla teelusikallisella niin pitään että tajuaa homman idean?
 
alley:

Hehe, kuulostaa samalta kuin meillä niinä touhotus päivinä :D
Sanoisin, että vauva oppii jutun juonen keskimäärin parissa viikossa, jotkut nopeammin jotkut vähän myöhemminkin. Muista matkia itse sitä syömisliikettä, vaikka meillä kyllä se aiheuttaa kauheaa käkätystä, mutta tuleepahan demonstroitua :LOL:
Meillä laitetaan ruokalapun sijaan harso kaulalle ja kiedon sen niin, että kädet jää ainakin hetkeksi "pakkopaitaan"...ilo kestää tosiaan vain hetken, mutta kerkiää siinä parit lusikalliset ilman sotkua tarjota :D

Ja tosiaan miestä vaan reilusti ylös aiemmin sängystä myös viikonloppuisin. Ihan samalla tavalla sinä työskentelet kokoviikon ja itseasiassa olet töissä 24/7 kokoajan, joten mies ei ole yhtään enempää ansainnut lepoa viikonloppuna. Nukkuu sitten päiväunet päivällä, jos univelkaa jää tai menee sitten vähän aiemmin nukkumaan illalla...eli rohkeasti vain sanomaan asiasta.

Niin se meilläkin meni esikoisen aikaan, että mies valitti, että hän on ollut koko viikon töissä ja tahtoisi viikonloppuna nukkua pidempään, kun joka aamu herää klo 7.00...katselin näreissäni tätä 1kk ja sitten riitti...kun meillä poika heräsi jo klo 5.00, eli kaiketi ymmärrätte pointin ja tuon miksi särisi korvaan ja pahasti.
Ekan viikonlopun nurisi, muttei sen jälkeen ja tämän toisen kohdalla ei mitään samaa ole tullutkaan.

Voi ei tyttö syö puhtaan vaippansa, mites se sen luo edes pääsi...pitää mennä :LOL:

muoks*
Tuohon piti vielä lisätä, että toki siis lepo on miehellekkin tärkeää ja välillä toki antaa saumaa, mutta pitää miehen oppia ajattelemaan toiseltakin kantilta, että äiti on kuitenkin töissä 24/7 ja itse keskimäärin 8-10h päivästä ja muu aika on vapaus tehdä melkein mitä tahansa muuta kuin töitä, samaa ei voi sanoa äidin arjesta. Eli miksi juuri vain miehellä on oikeus nukkua vkl pitkään, voisihan käskeä vaihteluksi äidin pysymään sängyssä ja nousta itse aiemmin ;)

Tietenkään kaikilla ei näin ole, mikä on hyvä :D
 
Meillä mies on kanssa tollainen viikonloppunukkuja. Valittaa mulle jos sanon siitä että hän tekee 6pvä viikossa 8,5h työpäiviä, eli mun pitäis antaa hänen nukkua sunnuntaisin kellon ympäri. En tietenkään vaadi että hän heräisi 7-9 aikaan kun me heräämme silloin, mutta kello 11 on mun mielestä ihan riittävä aika nousta!
Ja eilen hän alkoi valittaa vauvauinnista, että se on sitten niin huonoon aikaan kun on 15:30. Koko päivä siinä kiinni eikä ehi tekee mitään :eek: Siis häh? Uinti kestää puolituntia :D

Olipas taas valitusta tälle aamulle :)

Soseiden maistelusta niin meille ainakin neuvolassa neuvoi että viikko ja yksi maku. En ole kyllä itse näin toiminut vaan kaikkea kerrallaa :ashamed:
 
Huomenta!

Soseiden syöminen on meilläkin aika sotkuista puuhaa :D Tytön pitää ottaa omat kädet avuksi, kun on niin hauskaa. Huomasin, että kaupassa myydään sellaisia ruokaessuja, jotka peittää vähän paremmin kuin ruokalappu. Mutta ehkä tuo harso "pakkopaita" on myös toimiva idea.

Muuten soseiden kanssa menee tosi hyvin, mutta tyttö ei ole kai vielä hoksannut, että soseetkin on ruokaa, eikä vaan viihdettä. Eilen nimittäin yritin syöttää neidille sosetta, kun oli oikeasti kova nälkä, mistä neiti veti sellaiset raivarit mulle, ettei edes suostunut katsomaan mua puoleen tuntiin. Tissiä olisi pitänyt saada :LOL: Isänsä tosiaan sitten rauhoitteli näistä raivareista ja yritin mennä siihen myös lohduttelemaan, kun oli vähän rauhoittunut, niin neiti puhkesi lohduttomaan itkuun, kun näki mut. Jatketaan siis harjoituksia vähemmän nälkäisenä :D

Haa, pitikin kertoa täällä, että meidän tytteli on viime viikolla 3 kk 2 viikon iässä oppinut vihdoinkin syömään tuttia! Huomasin hänen mennessä nukkumaan, että imemisen tarve oli kova, kun kaikki meni suuhun, mitä käteen osui ja lutkutus oli kova. Niinpä kaivoin tutin esiin ja tarjosin sitä, ja se kelpasi! Toki avustin hiukan pitämällä tuttia paikoillaan, mutta sen avulla nukahti ilman hytkyttelyä sylissä noin 10 minuutissa. Nyt kaikki paitsi iltanukutukset sujuu tutin avulla - mikä helpotus!

Raivarit on kovin tuttuja täälläkin. Väsyneenä tai nälkäisenä niitä tulee. Iltaraivarit on erityisesti ihan hirveitä joskus ja pahimmillaan menee jopa siihen, että tyttö huutaa ja me vanhemmat raivotaan samalla toisillemme :( Ei varmasti tyttö rauhoitu silloin ja nyt viikonloppuna sovittiinkin miehen kanssa, että pidetään omat mölyt parhaan kykymme mukaan mahassa. Toivotaan, että iltaraivarit rauhoittuu iän ja soseiden määrän lisääntyessä.

Vauva-arjesta: hetkittäin nautin, toisinaan kaipaan töihin. Ei tää kotona oleminen ole oikeesti mun juttu, joten hetkittäin on tosi raskasta henkisesti. Fyysisesti ei niinkään, kun tyttö nukkuu yöt. Tottakai on niitä päiviä, jolloin on oikeesti tosi ihanaa olla vaan tytön kanssa ja rakastan häntä hirmuisesti, ja ne sitten auttaa mua jaksamaan.

Rytmistä: meillä oikeestaan rytmin kanssa menee vaan yöunet, eli yöunille mennään klo 20-21 ja herätään klo 8-9. (toki siinä välissä muutamat syötöt) Muuten päivät menee ihan miten sattuu. Sääntönä kuitenkin se, että neidin päiväunet kestää max tunnin. Joskus vaunuissa niiden ollessa liikkeessä nukkuu "jopa" 1,5-2 h.

Tulipas pitkät tarinat, nyt painun muihin hommiin. Vielä on 30 min tytön uniaikaa jälkellä ;)
 
Amky: Täällä kans vaihtelua tisseissä :D Välillä oon iltaisin ihmetellyt, että miten niistä voi saada mahansa täyteen!! Nyt kun imetystä takana jo pidempi aika, niin maito ei "voi" loppua, jos siis täysimetyksellä mennään.. Tietty kun aletaan antamaan kiinteitä tai korviketta, ts. imetyskerrat vähenevät, niin luonnollisesti maidon tulo vähenee!

Niin ja imetysteestä! Mulla oli pari kuukautta sitten huoli, että maito ei riitä ja join silloin imetysteetä.. Ainakin Oskarin iltaiset kitinät ja tissillä roikkuminen loppui, toisaalta samaan aikaan tihensin imetyskertoja, sain jätettyä rintakumit, join kotikaljaa ja pumppailin ahkerasti!!!! No joka tapauksessa, maidon määrä lisääntyi HUOMATTAVASTI ton kaiken jälkeen :)

Meillä kans rytmi muokkantunut aika selkeeksi.. Yöunille käydään nykyään 20.30-21.00, ja Oskari heräilee n. 7.00. Meillä mies nousee myös arkiaamuisin Oskarin kanssa ja kun lähtee töihin n. ysin aikaan, tuo pojan mulle sänkyyn --> syödään ja noustaan rauhassa :)

Eipä muuta tähän väliin!!

Silona & Oskari :heart:
 
Paapelo Kiitos vinkistä, toi harso soseita syöttäessä on varmaan paras systeemi. Ei oikein toi tavis ruokalappu riitä. Ja kyllä, ite pitäis vissiin kans jotenkin suojautua :LOL:

Jaahas.. Taitaa eka päikkäri aika lähestyä :wave:
 
Moi!
Ja hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Vihdoin ja viimein Atte kakkasi eilen, ei ollutkaan kuin 19 päivää edellisestä kerrasta!
Toivottavasti nyt jatkossa ei noin pitkiä välejä ole..

Päivärytmistä Atte alkaa illalla noin klo21 nukkumaan, herää yleensä kerran yössä syömään ja aamulla noustaan ylös 7-8 aikaan. Ekat päiväunet Atte ottaa noin klo10 aikaan. Muuten päivissä ei säännöllistä rytmiä ole, ihan riippuu siitä kuinka pitkät unet ottaa näin aamupäivästä.

Soseista Luumua on nyt syöty 2viikkoa ja päärynää torstaista asti, jotta masu saatiin toimimaan. Nyt eilen maisteltiin maissia ja sitä nyt maistellaan vajaa viikko ja otetaan joku toinen kasvissose maisteluun, luultavasti porkkana. Perunaa ei neuvolassa suositelleet kun aiheuttaa ummetusta kuulemma..

Syöttäminen on meilläkin aika taitolaji :D Kädet meinaa mennä suuhun ja ruokalappua maistellaan myös välillä. Välillä pitää toki myös jutella ja päristellä, että vähän sotkuista puuhaa se meinaa olla :D

Mutta sängystä kuuluu ähinää, joten tänään aamuunet oli aika lyhyet, kun nukahti vasta puoli ykstoista..

T:Rouva ja Atte päivää vaille 4kk
 
heippa kaikille mammoille!

Nyt kerkeän taas kirjoittelemaan kun Sampo vetelee päikkäreitä partsilla. Kiinteitä ei olla täällä aloitettu, eikä ne neuvolassa mitään siitä sanoneetkaan, ilmeisesti kasvaa hyvin pelkällä maidolla. Meillä mennään osittaisimetyksellä kun poju rupes raivoamaan ihan tosissaan rinnalla (eikä tää äippä kestä kuunnella toisen itkua), joten pullon osuus on vaan lisääntynyt koko ajan. Kyllä ne neuvolassa ohjeita antoivat miten voisi saada taas imetyksen osuutta lisättyä, kovasti on yritetty mutta ilman tuloksia, joten päätin antaa olla. Poju syö siis vain yöllä rintaa ja muuten saa pumpattua maitoa/korviketta päivisin.

Sampo on kova touhuamaan, uusia ääniä löytyy joka päivä ja erilaiset kiljahdukset saavat pojun aina hämilleen :D Kyllä se on suloista kuunneltavaa! Ja selällään ollessaan potkii itseään liikenteeseen, nyt on keksinyt että mahallaan voi tehdä samoin ja yrittää siirtää käsiä ikäänkuin ryömisi, no ei tästä oikein mitään vielä tule ja harmitus on suuri!!!

Meillä myös mies yritti (huom yritti) "valittaa" että hän tekee päivisin 8 h töitä ja miksi ei saa viikonloppuna nukkua pitkään.. No mä kanssa kuukauden sitä kattelin ja sitten sovittiin niin, että toinen herää la -aamuna ja toinen su-aamuna aikaisemmin. Näin myös mä saan nukkua viikonloppuna pitkään! Ja päikkärit on miehellä sallittuja viikonloppuisin. Jei, ihan luksusta :D Muuten kyllä osallistuu kaikkeen vauvan ja kodinhoitoon ihan mielellään, mä teen täällä päivällä sen minkä kerkiin (ja jaksan) ja sitten illalla tehdään yhdessä loput siivoukset yms yms.

meillä on kans jonkinäköinen rytmi löytynyt, yleensä herätään 8-9, ekat pikkupäikkärit on 10, sitten seurustelua sinne puoleenpäivään, jolloin sampo nukahtaa 12-14 (joskus jopa 15 saakka), sitten illalla on vähän vaihtelevampaa eli saattaa ottaa yhdet tai kahdet unet, kesto on aina max 30min. Iltatoimille käydään siinä kahdeksan pintaan (kylpypäivinä mennään aikaisemmin kylpyyn) ja sampo käy unille siinä klo 21-22. Yleensä herää syömään puolenyön aikaan ja seuraavan kerran 06.. Aamut siis on yleensä samanlaisia, mutta tuo ilta vaihtelee vielä suurestikkin! Mutta tästä se kai lähtee!

Mulla ei ole noista soseista vielä mitään havaintoa, että miten aion aloittaa, mutta kyselen sitten teiltä kun sen aika tulee :D Ajattelin että siinä 4-5 kk iässä, riippuu miten kasvaa maidolla, aloittelen vasta. Mutta ilmeisesti bataatti voisi olla aika hyvä aloitus?

Töihin paluusta, aion olla kotona kunnes poju on lähemmäs 2 v, minulla on vakituinen työpaikka minne palata. Mies pitää isäkuukauden siihen äitiysloman loppuun ja itse pidän silloin vuosilomat pois, kiva saa loppukesästä täyden liksan+lomarahat!!! Oon saanut muutenkin ihan kivasti säästöön rahaa, jotta on sitten varaa olla kotona! Miehellä on myös hyvä duuni ja ihan mukava liksa, joten jos mitään ihmeitä ei tapahdu niin olen kotona seuraavat kaksi vuotta! En halua viedä pojua hoitoon alle vuoden ikäisenä, se on mielestäni liian pieni vielä silloin. Toki ymmärrän ettei kaikilla ole mahdollisuutta olla pidempään kotona.

Onko kellään kokemusta ulkoilupäiväkodeista Helsingissä?? meitä kiinnostaa tuo vaihtoehto, kun tykätään asua lähellä keskustaa, näin poju pääsisi kuitenkin "takaisin luontoon" tarhapäivinä :D

Ja Nöpöttimelle hurjasti haleja! Kyllä teillä oli kivikkoinen alku, mutta uskon että tästä voi mennä vain parempaan suuntaan :D

Mukavaa päivää kaikille mameille ja pikkuenkeleille!
 
Ulkoilupäiväkodit: Täältä löytyy infoa: http://www.suomenlatu.fi/?S031103

Meillä mies osallistuu tosi aktiivisesti, eikä tarvitse kyllä patistaa. Mulla kun on opiskelujakin tässä mammaloman aikana, niin kiltisti antaa mun lukea tenttiin ja hoitaa poikaa vaikka aamusta iltaan. Mutta jos ei osallistuisi, niin ärähtäisin kyllä. Meillä muuten toimii tosi hyvin se, että sunnuntaisin suunnitellaan tuleva viikko, kummallekin löytyy näin pari omaa iltaa, jolloin pääsee urheilemaan. Suosittelen!

Mä viihdyn varmaan siksikin niin hyvin kotona, kun meillä on tosi paljon ohjelmaa. Treffaan mammakavereita, käydään vauvajumpassa, vauvakerhossa ja vauvauinnissa. Lisäksi itse käyn luennoilla pari kertaa viikossa. Oikeastaan vain ma ja la on päiviä, jotka kuluu useimmiten kotosalla. :)
 
Aku
Alleyn Niian ruokailut kuulostaa tutulta :D Neiti sai tänään porkkanan jälkeen maistiaiset luumusta ja ai että :p loppu päristelyt ja maiskutteli innoissaan.Vielähän tuo tuppaa kielellä pyörittelemään suurimman osan pihalle mut pääasia että maistelee tyytyväisenä eikä kakistele =)

Alley muuten,kirjottelit jossain vaiheessa Niian mansikkaluomesta.Mitä sanoivat siitä?Iinalla on ylähuulessa ja mietityttää et miten sen kanssa käy.Edellisen neuvolan lääkäri sanoi että antaa olla ja tän uuden neuvolan lääkäri mutisi jotain et josko sille jotain tehtäs...oltiin siis ihan muissa asioissa siellä.

pitääpi mennä,neiti hermostuu :wave:
 
Mies piti sitten vapaa päivän tänään ja lähti isomman pojan kanssa "hoitelemaan asioita" :D Sanoi vaan, että nyt me lähdetään miesten kesken. Kysyin sitten että kumman pojan sinä puet niin hän sanoi että lähtee vaan isomman kanssa. Eli meijä Jerkku taitaa olla tyttö :LOL:
 
Aku: Meillä on tuolla hiusraja yläpuolella se luomi, halkasija 1,5cm ja korkeus 1cm. Sille ei tehdä mitään muuta kuin seurataan. Kasvaa ehkä sinne 2-vuotiaaksi asti ja sitten lähtee pois. Tai näin ainaki sanoivat lääkärissä. Niille usein ei tehdä mitään, mutta huuli on aika pahan kuulonen kohta. Meillä tuo on kuitenkin aika suojassa.
 

Yhteistyössä