*Lokakuun '09 Mahapyöriäisistä Vauvautuneet Helmikuussa 2010* (Tarkastakaa tietonne!!!)

anelie:

Minähän olen ollut nyt jo reilu 2v kotona. Poikaa kun odotin, olin jäänyt töistä jo pois. Tarkoitus olisi palata vaihteeksi koulunpenkille syksyllä -11-, jolloin poika on 3,5v ja tyttö 2v. Mies on tällähetkellä kausittaisissa töissä, joten voi olla mahdollista sekin, että mies on kotona lasten kanssa. Tätä pitää vielä katsoa tarkemmin. =)

Tuossa ensi viikolla olisi siis tosiaan tarkoitus tarjota ekat riisipuurot. Samaan syssyyn aion aloittaa nokkamukin treenaamisen.
Nyt alkaa nimittäin olla niin, että tarvitsen jo hieman omaa aikaa itselleni, niin, että voisin käydä edes kahvittelemassa ystävällä ilman kauheaa kiirettä kotiin ja ihan yksin =)

Alkoi niin pahasti säristä korvaan, kun ystäväni, joka juuri sai esikoisensa tuomitsi aikeeni välittömästi ja paasasi, että eihän sitä kestä kuin vuoden, että jos vauva tahtoo tissin se on sille tarjottava, ellei oikeasti ole sitten vauvan ja äidin hyvinvoinnin eduksi tarjota muita vaihtehtoja, että se vauvahan saa kammo traumoja. :headwall: :headwall:
Kyseisellä neidolla ei ole ollut koskaan mitään tekemistä vauvojen kanssa ennen omaansa ja nyt tietää toki kaikesta kaiken ja VARSINKIN kahden pienen lapsen arjen pyörityksestä ;)
Tsiisus vaan juu...noh, ehkäpä hän ei kaipaa omaa aikaa, mutta kyllä minä vaan tahdon :D

HEh, en osaa pitää sormia erossa tuolta pentusaitilta...niin luttana oli yksikin joka ilmeellään suorastaan itki, että ota minut.
Jos täällä saisi kaupata kadulla koiria pahvilootasta, meillä olisi varmaan koira jokaista asuinneliötä kohti :LOL: :LOL:

anelie Meillä Sara menee hoitoon heti kun vanhempainvapaa loppuu. Toiveena on, et saisin pitää siihen perää vielä kesä ja talviloman, eli ikää neidillä silloin 10kk kun hoitoon menee.

Paulah Mä tein tänään ihan samat kuin sinä, annoin Saralle mango sosetta. Ja syy ihan sama kuin sulla. Tosin ei sekään mitään herkkua ollut Saran mielestä :LOL:

Nöpötin Kyyneleet valui täälläkin lukiessa sun kertomusta. Rankkaa on teillä alku ollut, mutta ihanaa, että nyt kaikki hyvin :heart: :heart: :hug:

Missah ja Sara

Aku
Iltaa taasen!

Nöpöttimen tarina saa kyllä miettimään kuinka kiitollinen saa olla siitä että on 2 tervettä lasta ja kaikki on synnytyksessäkin sujunut ongelmitta.Ja onneksi suomessa saa kyllä hyvää hoitoa tarpeen vaatiessa.Kiva ettäi teilläkin on alkanut helpottaa ja voitte nauttia vauva-arjesta.Mitenkä muuten on kun syntyy keskosena niin sulla varmaan on pidempi vanhempainvapaa?

Me masteltiin ekat porkkanat tänään...ja ihan ok se meni vaika jännitin ihan hulluna :) mäkään en halunnut potulla alottaa kun on niin tuoreessa muistissa se esikoisen kakominen ja yökkäily :( Saapi vaan nähdä että pitääkö kuitenkin jatkaa jollain muulla nimittäin typyllä nousi pienen pientä näpyn tapaista masun ja reisien alueelle.Ei tosin tunnu häiritsevän neitiä mitenkään.Täytyypi seurailla ja tosiaan ottaa vaikka bataatti kokeiluun jos pahenee tai alkaa vaivata.

Saapi nähdä kauanko meillä imetys jatkuu.Viime yönä likka oli tissillä 24-04 välillä 1-2h välein :/ 04 menin ja annoin pullosta reilu 100ml ja neiti nukku aamu 07 asti.Säälittää tuo esikko kun äiti on ihan rätti poikki kaikki päivät.Eka unipätkä on yleensä pidempi kun oon antanu sillonki tytölle pullosta vikan syötön.Näinpä se voi väköjään olla että vaikka ekan kans imetys suju hienosti ja jatkui 8kk ni ei välttämättä onnistu tokan kanssa samalla tavalla.

Nyt suihkuun ja sit nukkumaan.Mukavaa vkloppua kaikille =)

-Aku ja tytsyt

nöpöttimen kirjotus sai täälläkin kyyneleet silmiin :hug:
Tuli tuo hetki vauvan syntymän jälkeen mieleen mullakin.
Muistaakseni itellä tais ekat sanat pojan syntymän jälkeen olla "Onko se elossa?"
En muista sanoko ne sitä ennen että se on poika. Muistan vaan ajatelleeni että poika se on ku oli niin vahva poikaolo... Mut että päällimmäisenä oli vaan mielessä onko se elossa ku mitään ei kuulunu ja ku kiikuttivat pojan pois...
Lääkäriltäki kysyin ku pukivat ja kylvettivät että onko sille voinu tulla aivovaurio...
Taisin kyllä olla vähän pökkyrässä ilokaasustaki...

Menkoista...
Ei ole täälläkään menkkoja näkyny *koputtaa puuta*
Eikä tarttekkaan näkyä, en oo ikinä niistä tykänny :headwall:

Tuli tuosta MB:n kirjotuksesta mieleen ku sanoit että tulit raskaaks ennen ku oli menkat alkanu ja sillon vauva oli 8,5kk.
Niin että kuinka todennäköstä se oikeesti on tulla raskaaks jos menkat ei ole vielä alkanu synntyksen jälkeen?

Soseitten pakastamisesta...
Meillä ei ole vielä alettu mitään maistelemaan mut oon jo etukäteen miettiny että mitenkähän ne olis kätevintä pakastaa?
Jotkut sanoo että ovat pakastaneet jäähtyneen soseen jääpalamuoteissa (esim niissä silikonisissa ku lähtee helposti irti) ja sitten siitä on helppo irrottaa ne isompaan rasiaan jotta saa tilaa seuraavalle satsille
Miten te ootte tehny?
Entä sitten kuinka kauan nuo soseet säilyy pakastimessa?

*Talvicci ja "Unski" kohta 3kk3vko* :heart:

Aku
Huomenta!

Miten tuo pieni ihminen jaksaa herätä jo puol seiska vaikka on taas kukkunu yöllä vähän väliä? :kieh:

Talvicci mä pakastan just noissa jääpalamuoteissa.Yks maku kerrallaan,on sopivan kokosia maisteluannoksia ja sit ku menee enmmän kerrallaan ni helppo sekotella paloista sellanen setti kun haluaa =) Virallista säilyvyysaikaa en tiiä,mutta vedellä ohennettu sose säilyy paremmin kun korvikkeella ohennettu.Kyllä mä 3-4 kk uskoisin niiden ainakin säilyvän.
Hauska muuten tuo teidän poitsun lempinimi,meiän esikolla on uniriepu jonka nimi on unski :D

Hauskaa päivää kaikille!

-Aku ja tytöt

Talvicci:
Teen kahdella tavalla...tutut maut, siis ne jotka ollaan jo kokeiltu ja saaneet tytön hyväksynnän ;) , laitan pieniin minigrip pusseihin tai tyhjiin pilttipurkkeihin ja pakkaseen ja sitten uudet maut annostelen jääpalamuottiin.
Jos soseen pakastaa ilman maitoa (korviketta tai äidin ) pitäisi säilyä vähintään 2kk, mutta jos on oikein kunnolla steriilisti pakannut, voivat säilyä jonkun lähteen mukaan jopa 6kk.

Noniin, ehtii vähän muutakin kirjoittaa =)

Täällä on kamala pommi ja miehen ystävä tulee tänään kylään venäjältä raskaana olevan vaimonsa 2v tyttönsä kanssa illalla :eek: :ashamed:
Pakko siis saada edes pinta siisteys kuntoon :whistle:
No onneksi täällä nyt on siis vain pojan aikaansaamaa sotkua, eli epäjärjestys kun leluja on taas kummasti kulkeutunut lastenhuoneesta olohuoneeseen ja sohvatyynyt on lattioilla peuhaamisen jäljiltä ja pyykit pitää viikata kaappiin..ei paha siis ;)

Jahas, tyttö vääntää kakkaa, rutina vaan käy, mentävä siis taas on :LOL: :wave:

Lauantaita! :wave:

Aku kysyit vanhempainvapaastani. Kun meidän poitsu syntyi sen 2kk etuajalla, niin silloin alkoi äitiyslomani ja jatkuu normaalisti siihen saakka,kuin jatkuisi jos olisi syntynyt lasketun ajan tienoilla. Minulla on kyllä haaveissa olla kotona ainakin tuonne 2011 syksylle.. Saa nähdä kun miehen työtilannekkin on nyt aika huono.. Potkut tulee suurimmalle osalle firman työntekijöistä.

Juu Suomessa kyllä on valtavan hyvää hoitoa pienille ihmisenaluille, välillä ei voi ymmärtää miten kirurgit osaavat hommansa! :whistle: Palkkansa ovat ansainneet.Keskostenkin hoito on todella hyvää.Erityisen tyytyväisiä olemme OYS:n teho-osaston henkilökuntaan; vaikka kiire oli kova,aina ehtivät kertoa ja vastailla kysymyksiin.

Mutta nyt pitää mennä, alkaa pikkumies hermostumaan, taitaa olla lounasaika =)

nöpötin ja pojanpallero

Jaahas, Jere nukkui taas pitkästä aikaa koko yön syömättä, ihanaa :)

Mä oon miettinyt kanssa noiden soseiden pakastamista, mutta oon vaan jotenkin laiska että jaksaisin alkaa keittelemään ja soseuttamaan niitä :ashamed:

Jere menee päivähoitoon heti vanhempainvapaan päätyttyä ja mä palaan töihin. Mutta saas nähdä nytten, että minne työpaikkaan päädyn :D
Tietääkö joku noista irtisanoutumis jutuista että miten ne menee? Eli saanko esim nyt vanhempainvapaalla irtisanoa itseni jos löydän toisen työpaikan minne pääsisin?

Paapelo: Vai saa lapsi traumoja ellei saa tissiä aina halutessaan ekan vuoden ajan, mahtaa olla tässä maassa paljon traumatisoituneita lapsia :LOL: Mutta vakavasti, siis todella ärsyttäviä nuo ihmiset, jotka heittelevät noita ihme kommentteja ja puuttuvat muiden ihmisten asioihin.

Varmaan pitäis itseasiassa pian jo laittaa sitä päivähoitohakemusta. Siis sinänsähän ei oo kiire mutta josko se auttaisi siihen, että saataisiin paikka vaikka tuohon viereiselle kadulle. En tiedä että mahtaako vaikuttaa siihen? Meillä on siis päivämäärät jo tiedossa, se on sitten kun miehen isäkuukausi ja siihen päälle vielä vuosiloma ovat loppuneet.

Mä oon nyt tähän osa-aikaiseen työhön niin mieltynyt että mietin syksyllä osittaista hoitovapaata. 80% työaikaa todennäköisimmin, vähemmällä palkka tipahtaa taas liikaa. Ja pomo ei ehkä tykkäisi.

Paulah:
Juu...tämä tapaus on aina ikäänkuin pätemässä...veikkaisin, että on nyt vauvan synnyttä lukenut yhden jos toisenkin kasvatusopuksen ym. ja noudattaa niitä kuin pyhää totuutta ;)
Mutta eipä tuossa mitään, antaa hänen tuntea tietävyyttä vain, kyllä niitä kuoppia varmasti jokaisen lapsen kasvuvaiheisiin mahtuu...jotkut vaavat on unelma helppoja vauvana ja ekstreemejä uhmaiässä, toisen vauvat todella vaativia ja hankalia vauvana, mutta isompana ihan uskomattoman helppoja =)

OHO...poika taisi siivoilumme jälkeen sammua tuohon sohvalle...voisiko olla, pitää kurkata..JEP sammui kuin saunalyhty :D
Siivoiltiin oikein urakalla pojun kanssa...hänellä oli riepu jolla pyyhki pöytiä ja sitten "tiskasi" sekä "lakaisi" lattioita, tietysti myös auttoi laittamaan pyykit ja viemään omat lelut oikeille paikoilleen..uuvuttaahan se :D

Täällä kolmas mango-päivä ja nyt tyttö maisteli sitä niin, että voisi jopa kutsua syömiseksi. Että mä oon tyytyväinen:) Sitten täytyy miettiä, mitä testataan seuraavaksi. Ehkä se menis sitten kuitenkin vihannespuolelle ettei pelkkiin hedelmiin opita. Vaikka tuskin siinä nyt niin kävisi.

Paulah:

Testaappas porkkanaa...sekin on hieman makeaa, mutta silti miedosti. Siitä on sitten helppo maistattaa peruna-porkkanasosetta jne. =)
Tässä järjestyksessä ainakin tyttö hyväksyy potunkin, eikä maha mene kinkkanaksi.

Paapelo: joo, näin mäkin ajattelin. Se vois olla hyvä järjestys. Peruna takaisin listalle sitten yhdessä porkkanan kanssa niin ei ole niin suuri järkytys:) Eiköhän sekin kelpaa kunhan muuten on päässyt vähän soseiden makuun. Eikä sitä tietty tarvi pelkästään tarjota lainkaan vaan aina voi olla yhdistettynä muuhun.

Paras naamanvääntö on tähän mennessä tullut peruna-parsakaali soseesta..ilme oli täynnä inhoa ja yökötystä :LOL:
En viitsinyt paljoa tarjota tuota tököttiä kerralla ja kahtena päivänä annoin, pojalle syötin loput, kun hän tykkää siitä soseesta edelleen :D

Tyttö onkin jo kohta syönyt kaikki bataatit pakkasesta...ja minä kun kuvittelin tehneeni SUUREN varaston sitä :whistle: Noh, on siellä kaikkea muutakin ja ainahan voi ostaa uuden bataatin tai vaikka enemmänkin :D

Nöpöttimen kirjoitus kyl kosketti ja sai kyyneleet valumaan. Onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin! Sitä saa joka päivä olla kiitollinen näistä lapsista.

Meillä poika taasen hieman huonomin syö. Aikaisemmin uskon sen johtuvan sammaksesta, mut nyt en oikein tiedä. Ehkä sit ei aina ole nälkä. Syö todella tiheästi,mut malttaa syödä vain tosi vähän ( jopa 30 min välein). Ajattelin kokeilla hieman pitempiä syöttövälejä niin söisköhän sitten paremmin. tuttia poju ei ole suostunut syömään joten ei silläkään saa noita syöttövälejä huijattua pitemmiksi :(

Kokeilin muuten olutta maidon määrän kasvattamiseen ja mielestäni onnistui ihan hyvin. Mut sitten toissa iltana ennen yöunille alkamista poju huusi vajaan tunnin ja kipristeli. Luulen, että sai mahavaivoja hiivasta. Siihen sitten loppui oluen juonti ( en kyllä itse siitä tykännytkään). Onko kukaan kokeillut imetysteetä? onko siitä apua? Entä akupunktiota?
itse mietin, että pitänekkö vielä kokeila teetä... josko siitä olisi apua. Poika on kyl kasvanut pelkällä rintamaidolla ihan hyvin

esikoinen heräs ja hirveä huuto.....

Me käytiin tänään mp-messuilla, ja Sara oli kantoliinassa. On aivan loistava tuo liina. Ei olla paljon sitä edes käytetty, mut neitoinen viihtyi siinä loistavasti. Nukkuikin osan ajasta siinä oikein tyytyväisenä :heart:

Mä oon vissiin tulossa kipeeksi. Kurkkua kutittaa ja muutenkin ihan kökkö olo :/

paapeloKiitti vastauksestasi. Olen koko raskaus- ja imetysajan syönyt raskaus monivitamiineja ja niissähän on myös b-vitamiineja, ja lisänä olen ottanut välillä kalsium-tapletteja, mut silti tuntuu välillä rinnat todella tyhjiltä. Tuntuu, että menee sellaista aaltoa, muutama päivä tuntuu, että rinnoissa on hyvin maitoa ja jo taasen kolmen pv päästä tuntuvat todella tyhjiltä koko päivän. Poika ei kyllä itke nälkäänsä mut sen olen huomannut et noina päivinä jolloin maitoa ei tunnu kertyvän kovin rintoihin niin poika saattaa syödä päivässä 12 - 16 krt. Normaali päivinä syö sen 8-10 krt.

Onko muilla jo muodostunut kunnolla lapsukaisille päivärytmit? Meillä menee suunnilleen näin
Herää 8.30-9 aikoihin
Nukkumaan 11 aikoihin, nukkuu 1-2 tuntia
nukkumaan 14 aikoihin, nukkuu 1-4 tuntia
lisäksi illalla ottaa vielä 1 tai kahdet pienet nokoset
yöunille menee 23-24

Yöunille en ole saanut aikaistettua vaikka olen yrittänyt. Ehkä on vielä liian aikasta yrittää (poju 3 kk).
Kirjoittelen taas - kunhan sellainen sopiva sauma tulee :)

Ei päästy sitten sinne vauvauintiin tänään, tää flunssa ei menny yhen päivän levolla ohi. No ens lauantaina sitten, jos ei tää kierrä koko perhettä niin et Niiaki tulee kipeeks. Ostin eilen porkkana sosetta Niialle ja tänään annoin ekat maistiaiset. Ensin tuli kaikki suusta ulos mitä sisään laitoin, mutta lopuks kyllä nielasiki jotain. Ei missään vaiheessa nyrpistäny naamaa vaan ennemmin oli sen olonen ettei tienny mitä sille pitää tehdä. Kuinkas paljon noita soseita uskaltaa antaa näin ensi maistiaisiks? Lämmitin nyt kaks teelusikallista ja maistatin siitä ehkä puolet. Oisko uskaltanu antaa kaikki? Tiistaina saan äidiltä lainaan sauvasekoittimen ja teen pakkaseen porkkana, bataatti ja kukkakaalisoseita.

Onkos muilla mitään kiukku puuskia vauvoilla? Meillä on tullu nyt noita pullo raivareita sillon tällön, mutta eilis ilta oli pahin kaikista. Tyttö huusi tunnin putkeen, kun oli väsynyt ja nälkäinen mutta ei voinut nukkua eikä syödä. Mitään kipua sillä ei mielestäni ollu. Sain pimeessä huoneessa sen sitten rauhoittumaan sylissä ja syömään 60ml jonka jälkeen sammui. Onkohan tää pelkästään tytön tempperamenttia vai onko jotain neuvoja että näiltä voi välttyä... Ollaan nyt aikaistettu tunnilla tytön nukkumaan menoa, kun selvästi ei jaksa enään ysiin asti olla hereillä, mutta eilen taisi olla niin väsy että myöhästyin maidon kanssa. Muutenkin nuo raivarit tahtoo tulla sillon kun tyttö on liian väsy. Pitäisi vaan saada tyttö opetettua kunnon päiväunille...

Päivähoidosta: Meillä tyttö menee hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen. Mies varmaan pitää isäkuukauden, jolloin ollaan elokuun lopussa. Yritetään kyllä et se menis lokakuulle tuo hoitoon vienti että tyttö ei ois niin pieni vaan lähempänä vuoden ikää. Vanhempainvapaa kerryttää lomia, että ehkä mä pidän kuukauden ja sitten mun äiti pitää omat lomat ni Niia ois siellä kuukauden. Sillon tyttö menis lokakuun lopussa/marraskuun alussa päiväkotiin. Se ois ihanteellinen tilanne.

Meillä noita raivareita esiintyy silloin tällöin. Turhautumista ja toisinaan väsymystä. Tempperamentti kaiketi vaikuttaa myös paljon siihen, miten herkästi itku yltyy ihan raivoon saakka. Ajan kanssa näitä saa jonkin verran vältettyä ihan sillä, että on oppinut "lukemaan naamasta" milloin alkaa olla minkäkin päivänhetken aika, kuten nukkuminen, syöminen tai tylsistyminen =)

Päivärytmi on meillä tosi selkeä.

Aamulla herätään nykyään 8-9.
Ekat unet vedetään 11-14.
Hereillä ollaan 2-3h, jonka aikana syödään sosetta ja tissiä ja häärätään.
Unille yleensä viimeistään 16.30 ja nukutaan 1-2h.
Sitten ollaankin hereillä oikeastaan siihen yöunille menoon saakka, saattaa toisinaan nukahtaa 30min ajaksi, mutta yleensä vaan köllöttelee syödessään tissiä ja ottaa rennosti ja taas jaksaa jatkaa.
n.30-40min ennen yöunille menoa syödään toinen satsi soseita.
Yöunille mennään 21.30 ja nukahtaminen kestää enään 30min. Syö tuon ajan ja sitten kun on nukahtamassa, ölähtää kuuluvasti, päästää irti tissistä ja on ihan koomassa :D

Meillä saatiin rytmiä aikaistettua muutaman päivän kestäneellä aikaisemmin herättämisellä. Kyse oli ihan 30min.
Eli aikaisemmin meillä tyttö meni nukkumaan vasta 00 ja heräsi 10-11 aamulla. Aloin herättää tyttöä sitten alkuun 9.30 parina aamuna ja sitten vikoina 2 aamuna 9 ja lopulta aikaistui nukkumaan meno ja on ollut paljon virkeämpi myös päivisin. =)

Rintaraivareista: Meillä on ollut rintaraivareita jaksottaisesti milloin mistäkin syystä (väärä asento, hidas heruminen, huono imuote, liikaa häly, yliväsymys). Oon todennut, että aika paljon menee pojan luonteen piikkiin, on todella kärsimätön luonne. Mä olen päässyt raivarikaudesta yli siten, että olen rauhoittanut imetystilanteen (pimeä ja hiljainen huone) tai imettänyt kävellen/hyssytellen. Meillä nuo raivarikaudet on yleensä kestäneet joitakin päiviä ja menneet sitten ohi. Aluksi stressasin tosi paljon niitä, mutta nykyään luotan siihen että tilanteet menevät ja tulevat. Tässä 3-4kk iässä ympäristökin alkaa kiinnostaa enemmän, joten varmaan raivareita on taas odotettavissa.

Hoitoon viemisestä: Olin suunnitellut palaavani töihin syyskuussa, mutta saatan jäädäkin pariksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Viimeistään vuodenvaihteessa palaan työelämään ja toivottavasti mies voisi sitten vielä jäädä muutamaksi kuukaudeksi kotiin. En haluaisi laittaa pientä hoitoon ennen 1,5 vuoden ikää.

Mulla muuten pyörii tuo töihinpaluu jo tosi paljon mielessä. Tavallaan haluaisin takaisin, mutta toisaalta en ollenkaan. Oon painanut viime vuodet sellaisella sykkeellä töitä, että on vaan niin ihanaa elää ilman deadlineja vauvan ehdoilla! Näköjään uranaisesta voi hypätä kotiäidiksi ihan helposti, oikein tervetullut väliaikainen muutos mulle. :)

Ennen menkkojen tuloahan tarvitaan ovulaatio, ja ovulaation aikana on olikos se nyt sitten 20% todennäköisyys tulla raskaaksi. Kuukautiskierto siis voi olla palautunut vaikket sitä vielä itse tiedäkään - ne menkathan tulevat siis vasta pari viikkoa sen ovulaation jälkeen.

Noh nyt jäi sitten kaikki muu taas kertomatta ja kommentoimatta, kun se tuo pikkupäällikkö tuolta kutsuu :wave:

Hei täältäkin kaikille!

Talvicci noi 3,5 kk mitat voi poistaa tuolta etusivulta. Eivät ihan ole samassa linjassa neuvolan punnitusten kanssa, kun eri paikassa otettu. Mutta viralliset 4 kk mitat: 7680g ja 61 cm. Kaikki kunnossa lääkärillä. Tosin hieman liiaan laiska on kuulemma nostamaan itseään mahallaan käsien varaan. Lääkäri oli jotenkin tympeä ja keskitty vaan tohon asiaan, eikä oikein sanonut mitään positiivista. Äitihän siitä sitten pahoitti mielensätäällä. :( Mutta eiköhän tuo Sisu senkin opi vielä kunnolla. Kovasti reenaa kotona, mutta lääkärissä oli ihan nukuksissa, kun kesken unien sinne mentiin. Ei sitten huvittanu sillon jumppailla.

Täällä tuntuu, että tukka lähtee päästä kohta kokonaan. Hiuksia lähtee ihan kamalasti ja kun on pitkä tukka niin ne kyllä huomaa. mutta kuuluu ilmeisesti tähän vaiheeseen, kun imettää ja synnytyksestä alkaa olla jo vähän aikaa.

Meillä on yleensä aika säännöllinen tuo päivärytmi nykyään. Klo 9 aikoihin herätään. Puolenpäivän aikoihin ekat päikkärit, n. 2-3 tuntia. Sitten leikkimistä ja touhuilua ja toiset unet joskus kuuden maissa, jolloin nukutaan 1-2 tuntia. Nukkumaan mennään nykyään klo 22-23, tästä äiti on ikionnellinen. =) Välillä jo nukuttiin yhtä kyytiä tuonne klo 6-7, mutta nyt on useampana yönä jostain syystä herätty jo 4-5 syömään.

Meillä yritetään mennä vilä kuukausi täysimetyksellä. Soseita sit 5 kk iässä. Ajattelin, että jos aloittaisi bataatilla. Mites noi suomalaiset marjat, kuten mustikka ja vadelma. Voikos niitä alkaa antaa siinä melko pian kiinteiden aloituksen jälkeen? Onko kellään kokemusta näistä? Ja miten maistuvat?

Barbapörrö ja Sisu 4 kk :heart:

Yhteistyössä