*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Nöpötin Paljon onnea pienen pojan syntymästä koko perheelle. :flower: Pienellä voimia ja jaksamista.

Ensimmäinen vauva nyt tässä porukassa syntynyt.
Eilisiä neuvolakuulumisia
vko 32+0
Paino + 175g/vko yht. 13 kg
RR 119/72
Pissa puhdas
HB 108
SF 32
:heart: :n syke +
Liikkeet ++
Tarjonta: rt
Hb oli laskenut viime kerrasta, mut ei viel määrätty rautaa syömään. Annettiin vaihtoehto, että saa itse nyt päättää aloitanko syömään rautaa. Väsymystä ei ole ainakaan ollut. Seuraavalla kerralla katsotaan uudestaan.

Toisina päivinä energiaa riittää enemmän ja toisina vähemmän. Olo tuntuu silti hyvältä. Välil vatsa vähän kovettuu, mut en tiedä onko ne supistuksia. Mitään erityisiä kipuja ei tällä hetkellä tunnu.

Nasuli08+MillaPetteri 32+1
 
Moikka piiitkästä aikaa!

Luen palstaa päivittäin, mutta aina kun pääsen loppuun, niin alkaa jalan vieressä esikon kitinä enkä saa kommentoitua/kirjoitettua mitään :( Olen tainnut pudota etusivun listaltakin.. Mutta samoja kuulumisia ja ajatuksia täälläkin liikkuu.

Mutta heti alkuun onnittelut Nöpöttimelle pikkuruisesta ja tsemppiä koko perheelle! Näin niitä pikkuhiljaa alkaa uutisia tippumaan.

Tänne kuuluu pääasiassa ihan hyvää, ainoastaan iskias on alkanut vaivaamaan toden teolla. Edellinen odotus oli helppo, samoin tämä, joten olen vissiin liian hyvää tottunut kun nyt tuntuu ettei tästä loppuun asti selviä. Ja kun tuon esikon kanssa pitää kuitenkin vähän touhuta. No toivotaan parasta että ei olisi ihan koko loppuajan vaiva. Meen fyssarilla käymään, mutta enpä kovin paljon sen varaan laske.

Supisteluja ei ole näkynyt, mutta sukkopuikot ovat pienesti tännekin löytäneet, ei kylläkään mitenkään pahasti. Tällä hetkellä toivon kyllä että tämäkin tulisi vähän etuajassa, kun esikkokin syntyi 38+1 ihan itsestään..

Piti aiemmin jo kommentoida DsariaLille että meilläkin havaittiin vauvalla rytmihäiriöitä n. viikolla 26. Ensin vaikuttivat siltä että n. joka 7. lyönti jää välistä (mikä kai olisi vakavampaa), mutta lääkärin ultrassa olikin vain lyöntien "tihentymä" ja hän vahvasti epäili että liittyy vain sydämen kehittymättömyyteen. Mitään tälle ei kuitenkaan ennen syntymää tehtäisi, kun rakenneultrassakaan ei mitään erityistä havaittu. Olisin saanut lähetteen äippäpolille, mutta ajattelin että seurataan ensin tovi. Sitten häiriöt katosivat eikä niitä ole reiluun kuukauteen kuulunut. En itse ollut kovin huolissani kun liikkeet tuntui hienosti. Ainoastaan neuvolakäynnit sitten jännittivät. Mikä teidän tilanne nyt on?

Vakuutuksista olette puhuneet. Mekin otettiin esikon tavoin syntymättömälle vauvalle vakuutus, vaikka esikolla se onkin ollut aivan turha. Jotenkin vaan pelkään että synnytyksessä tapahtuu jotain niin sitten korvaa kaikki siihen liittyvät jututkin. Ja laskettiin miehen kanssa että maksetaan kuitenkin motskarin vakuutuksesta älyttömästi, että ehkä sitä nyt sitten lapsen vakuutuksen voi sen verran laittaa..

Täällä kovasti pähkitään noita rattaita. Olen melkein (siis taas tällä viikolla ;) päätynyt vierekkäin istuttaviin rattaisiin ja nyt pitäisi päättää mitkä hankkisi. En haluaisi älyttömästi niihin laittaa ja nyt vaihtoehtona onkin Carenan tuplat jotka tuntuis meille ihan riittäviltä. Parhaalta tuntuis että ostais sitten kun tietää millainen tarve tulee oleen, mutta aika heti niitä taitaa tarvita. Voisitko MB muuten laittaa sen nettikaupan linkin mistä hommasitten enkuista ne Phil&Tedsin Vibet? Ne on kuitenkin vielä vaihtiksina..

Ekan erän vaatteita sain kaivettua esikon jäljiltä esiin ja voi että ne pienet vaatteet on sulosia. Ei vaan voi muistaa että esikkokin ois niihin joskus mahtunut.. Rattaiden lisäksi en ei juuri muita hankintoja tarvi tehdä, kun vaikutti esikon vaatteet aika neutraalin värisiltä kumpi sitten tuleekin.

Mutta ehkä päätän raportin tähän ja yritän olla aktiivisempi, niin ehkä joku jaksaa näitä tekstejä lukea loppuun :attn:

LinneB ja heppu 31+1
 
LinneB
En oo ihan varma mut olikohan vaunulassa noita vierekkäin istuttavia rattaita...
Meille tilataan sieltä ihan tavalliset yhdistelmävaunut ja hinta oli musta edullinen ku semmosilla "aluvanteilla" makso 329e :)

Laitatko tietojas niin lisään sut takasin listaan jos haluat?
Mä tuossa karsin porukkaa ku oli paljon joista ei ollu kuulunu piiitkiin aikoihin mitään mutta takasin totta kai pääsee jos haluaa :hug:

*Talvicci ja Uuno rv.33+2* :heart:
 
LinneB: sama juttu olisi ollut täällä, että tuolle lisälyönnille ei ois pystytty vielä tekemään mitään. Mutta sitä ois seurattu aika tarkkaan siitä syystä, että sikiön sydämessä ois saattanu ilmaantua tiheälyöntisyyttä ja siitä syystä sikiön aivot ei ois saanu tarpeeks verta/happea (näin ymmärsin) ja tuo ois ollu kai aika vaarallinenkin tilanne. Jos sellaista ois ilmaantunu, niin minua ois voitu lääkitä ja jotain...
Nythän siis tuon ultran jälkeen on noita sykkeitä seurattu vain neuvolassa. Ensimmäisellä kerralla ultran jälkeen tuo lisälyönti kuului taas, mutta viime ma kun kuunneltiin, niin ei kuulunut mitään. TOSIN nyt ma kun kuunneltiin vauva liikkui koko ajan, edellisellä kerralla aluksi nukkui, jolloin niitä lisälyöntejä tuli, mutta ne tasaantui, kun vauva alkoi liikkua, että vähän mietitään, onko tuolla sitten jotain yhteyttä... Seuraava neuvola on muistaakseni ensi kuun alussa ja toivon kyllä kovin, että huoli noista sykkeistä olisi ihan turha, vaikka en mie niistä kyllä juuri suurempia huolehdi (miulla itselläkinhän noita lisälyöntejä esiintyy aika ajoin)...
Onneksi ei teilläkään enempää oo tuota esiintyny!!!
 
paapelo, kiitos selostuksesta :)

Meilla tama pikkunen oli kuulemma jo asettunut paa alaspain. kuinkakohan todennakosta on etta han viela siita kaantyy (vk30)?
Ja valilla tuntuu - nyt 2 paivan ajan - hirvea jomotus toisella puolella alimmaisten kylkiluiden alla. Tuntuu etta sinne olis punkemassa pieni jalka. Siis todella epamukavan tuntusta! Yritan hieroa niin,etta pikku koipi siirtyis, joskus auttaa, joskus ei.

Ja nyt sitten te joilla on koiria - onko kenenkaan hurtalla ollut kirppuja? Mika ois tehokkain myrkky? Nyt nayttais pahasti silta etta meidan hurtta on ne napannut, varmaan tuolta koirankakatus laatikolta jossa me sita kaytetaan. YOK!!!!!!!Toivottavasti saan myrkyt huomenna apteekista,muuten en pysty oleen saman katon alla ton piskin kanssa.

Kylla saalittaa kun toinen katsoo anovana silmiin etta auta,aiti, mua kun kutittaa. Mutten ma sille mitaan tanailtana voi. Uusin kujein huomenna siis!

 
Voi vitsit onnea nöpötin :heart: :flower: !!! Ei uskois että eka lokakuinen on jo maailmasa, ihanaa :'(
Tosin kyllä mä yks päivä mietin et kun meitä on täälä tällainen joukko niin tilastollisestikin jo oli selvää että joku meistä pian vauvansa saa masun ulkopuolelle.

Reipasta ja onnekasta alkua uudelle elämälle!!!

Mä täälä töissä taas huhkin... hitsi miten rankka kesä ollut ja tuntuu et tahti vaan kiihtyy, eilenkin jouduin jäämään ylitöihin kun ei kertakaikkiaan kerenny hommia tekeen. Onneks enää viikko ja sit ei tarvi tällä saraa uurastaa hetkeen. Toivottavasti asiat luistaa vähän paremmin sit kun palaan takasin töihin mammaloman jälkeen.
 
Riivinrauta, ajattelin kommentoida tota rauta-asiaa.. Mulle terkkari määräs nimenomaan 50 mg Retaferia!! En oo sitä tosiaan muistanut syödä, mutta hb pysynyt tosi hyvänä (viime viikolla 135) joten eipä sillä niin väliä!! :)

Kukahan täältä lähtee seuraavaksi hakemaan omaa pikkuista kotiin??!!! :)

Silona 34+3 :heart:
 
Onnea Nöpötin! Niin sitä vain aletaan pikkuhiljaa vauvoja saamaan. Täällä ei viel vauvauutisia, mutta sieneen ajattelimme kohta lähteä eli toivott. niitä uutisia tulee.
Ensi ma:na olisi seuraava synn.valmennus, ensi vkon la:na mennään tutustuu synnärille ja 31.8. (eli samana pvänä kun mun äippäloma alkaa) on viimeinen valmennus.
7.9. menen synnytystapa-arviointiin, ei enää pitkä matka sinnekään.
Hollannikkaat + maha-asukki 34+5
 
LinneB kiva kuulla sustakin! Tässä se linkki mistä tilasin meidän Phil&Tedsin Vibet http://www.mywendyhouse.com/
Mä oon kyllä ollu joka päivä enemmän tyytyväinen noihin, kun käytän niitä nyt esikoisen kanssa. Kovin tuntuu muutenkin olevan suositut, kun joka päivä näkee samanlaisia puistossa tai kaupungilla.
 
Nöpötin: Paljon onnea syntyneen vauvan johdosta!
DsariaL: Kaunis pinnasänky tykötarpeineen. Pohdin saman muumikankaan käyttöä reunasuojuksissa. Päädyin kuitenkin yhteen beigeen nallekankaaseen, mutta tein tuosta muumikankaasta lakanoita.
Talvicci: Laskettu aikani on 30.10 ja synnytyspaikka NKL. Ai niin ja ensimmäistä lasta odotellaan.

T:Essen + Napsu 30+1
 
Huomenia!

Eilen illalla sen supistus rumban päätteeksi irtoili varmaankin limatulppaa..pieniä määriä, mutta silti. Pitänee muistaa mainita asiasta kun maanantaina pitää soittaa lääkäri aikaa neuvolaan.

Johan tässä vaiheessa tietty voikin alkaa kaikenlaista tulla, mutta jotenkin vain niin outoa, kun poijan raskaus piti sisällään vain harjoitus supistuksia ja liitoskipuja...nyt on kaikkea oikeasta supistuksesta limatulppaan :D

Mutta poksuja tänne vain tulin hehkuttamaan!
Se lähti 35 viikko käyntiin..HURRAA =)

Nyt aamutoimiin mars.

paapelo+poju+Deri 34+0 POKS :heart:
 
Kiitos valtavasti onnitteluistanne!=) Uskomattomalta vieläkin tuntuu että meidän pieni syntyi jo.Voisin joku päivä kun kunnolla ehtii,niin raapustaa pientä synnytyskertomustakin.Mutta synnytys käynnistyi itsestään,supistuksia ehkäisevää lääkettä yritettiin tiputella muttei ollut minkäänlaista vaikutusta:D Hätäsektioon oltiin menossa jo,kun vauva syntyi leikkaussalin pöydälle,ponnistusvaihe 2min!Synnytys tuntui silloin pelottavalle,koska kaikki eteni niin vauhdilla,mutta nyt jälkeenpäin ajattelen että synnytyskokemus oli hyvä ja helposti uskallan mennä toistekkin.=) terkuin nöpötin ja pieni rakas poika 7vrk
 
Onnea nöpötin hurjasti pienestä pojasta :flower:
Täällä mennään sairaslomalla ja ensi viikon keskiviikkona on neuvolalääkäri aika, kun katsotaan että menenenkö töihin vielä takaisin. Mutta tuskin menen jos en voi siellä nyttenkään olla niin miten ihmeessä viikon päästä :eek: Piti muuten käydä työterveyslääkärillä hakemassa tuo "ensimmäinen saikkulappu" niin oli kyllä niin vaikea reissu että meinasin lähteä ovesta ulos ja sanoa pahasti sille lääkärille. Selitti mulle asioita kuin jollekin lapselle eikä uskonut mitään mitä sanoin. Pyysin häneltä sitten reseptin 1mg panadolia varten niin hän alkoi pitämään mulle saarnaa etten saa syödä buranaa :kieh: No mutta onneksi ei vuoteen ainakaan tarvitse sielläkään laitoksessa käydä...

Tulipas taas valitusta tosta lääkäristä...
 
nöpötin:

Vauhdikkaasti on mennyt.
Jos tahdot, niin olisi ihanaa jos laittaisit pienestä sankaristanne kuvan =) Kaikista apulaitteista huolimatta varmasti kerrassaan hellyyttävä näky =)

himpsuli:

Voi ei noita...eiköhän nykyään ole jokaisella äidillä korkea suojeluvaisto pienoistaan kohtaa, jotta ottaa jo viimeistään plussan saatuaan selville kaikkea mahdollista lääkkeistä syötäviin. No onneksi ei tarvitse sinun mennä enään sinne hyvään aikaan. Toivottavasti helpottaa olo lomaillessa.
 
Suuret onnittelut nöpöttimelle :flower: Ihan uskomatonta, että ensimmäinen lokamasu köllöttele jo ulkomaailmassa.

Olin eilen naistenklinikalla katsomassa ystäväni vauvaa. Aivan ihana. Syntyi hätäsektiolla ja kaikki oli mennyt oikein hyvin. kesti muistaakseni 5min. On se vaan hyvä, kun esim. naistenklinikalla on se hätäsektiotiimi koko ajan päivystyksessä.

 
Vielä niitä tietoja etusivulle eli laskettu aika 22.10., toinen lapsi, Tays, ikää 30v.

Kiitti MB linkistä! Ja DsariaL kommenteista rytmihäiriöihin liittyen. Nyt tosin aloin huolestuun enemmän, mutta pitää ottaa puheeksi ens viikon neuvolassa kun vakkaritäti on taas paikalla..

Painonnoususta piti kommentoida että itelle tuli ekassa raskaudessa lähemmäs 20kg ja nyt on tainnut tulla 10kg. Tästä ei oo kommentoitu mitään. Meidän neuvolantädin mukaan 500g viikkoa on ok. Nyt tosin oli tullut 700g, muttei silti mitään sanottu. Kai se on pahinta jos yhtäkkiä tulee älyttömästi painoa, joka voi olla turvotusta ja siten kai yksi merkki raskausmyrkytyksestä..

Nyt vielä viimeisten marjojen pakastuspuuhiin, löysin torilta hyvän mustikka-apajan, laiska kun olen.. ;) Tiedossa myös vapaa ilta, kun mies ja tyttö lähtee anoppilaan yöreissulle. Mitähän sitä keksis..

LinneB + heppu 30+2
 
Oikeen paljon onnea nöpöttimelle pikkuruisesta pojasta, toivottavasti toipuminen jatkuu hyvin ja saatte nyytin mahdollisimman pian kotiin! :flower: Hurjan nopeaa toimintaa, laita ihmeessä tarkempaa kertomusta kun vaan jaksat ja ehdit. Huih, nytkö näitä uutisia sitten rupeaa tulemaan enemmänkin... Esim. paapelolla kuulostaa supparit ym. siltä, ettei varmaan ihan kauheen kauan enää mee?

Mulla eilen neuvola, hemoglobiini oli tippunut 114 ja paino noussut sen verran, että terkka puhu 'kesäpainosta' :ashamed: Yhteensä siis tullut painoa n. 8-9 kiloa. Prinsessan syke oli hurjat 170, kun jouduttiin herättelemään kauneusuniltaan. Terkan mielestä vauveli saattais jo olla pää alaspäin, mitä mun vaikea hahmottaa, kun potkut kuitenkin tuntuu lähinnä navan alapuolella. Helsingissä terveyskeskus jälleen säästää, joten pissa- ja hemppanäytteitä ei enää oteta labrassa vaan ite pitää tikuttaa pissa. Mulla tuo kahden viikon välein käyminen ei ainakaan vielä ala, kun terkalla ei ollut edes aikoja.

Mulla dementia vaivaa, töissä vaan istuskelen ja tuijottelen tietokoneen ruutua, enkä ollenkaan muista että mitä piti tehdä, vaikka tiedän että hommia olis vaikka kuinka paljon. Eilen lähdin kaupungille ostamaan sitä muovitettua froteeta ja kotiin tultuani tajusin, että olin unohtanut nimenomaan sen. Kaikkea muuta tarpeetonta tuli kyllä ostettua :LOL:
 
Mulla olisi myynnissä kaksi poikavauvan vaatepakettia!

Toisessa on mm:50cm ensivaatetta(hyväkuntoista),62/68cm UUSI toppahaalari(pääkallonkuvat edessä),marimekon uusi body,vendin 'isäntä'potkupuku ym....

Toinen paketti on 68/74cm(80cm) siinä mm:adidaksen paita ja housut,bamse bodeja(uudenveroisia),idaT body,me&i paita(pääkallo logo edessä) ymmmm...

Laittakaa kiinnostuneet yv:tä niin laittelen kuvia ja voitte itsekkin ehdotella hintaa paketeille!!! :flower: :attn:
 
Fresia:

Heh, juu juu..varsin hienoja enteitähän nämä on, mutta en usko silti, että minun pallerot tulee ajallaan, tai jos ajallaan, niin hyvistä merkeistä saan tuskailla ikäänkuin huvikseni :LOL:

Täällä myös dementia vaivaa...montakohan kertaa olen unohtanut lingota pyykit..tänään lähtenee 3 kerta kun pyöritän saman koneellisen :whistle:
 
LinneB: sinuna en olisi ollenkaan huolissaan noista sykkeistä, varsinkin kun ei niitä ole teillä ilmaantunu enää sen viikon 26 jälkeen! Miule nimenomaan terkka silloin sanoi, että viikoilla 20-30 voi noita lislyöntejä/sykeiden heittelyä esiintyä, eikä ne ole vaarallisia, eikä niille silloin edes tehdä mitään! Eli siis rv30 jälkeen, jos noita esiintyy niin laitetaan vasta ultraan! Tuo tiheälyöntisyys juttu on myös todella harvinainen: th:n 20 vuotisen uran aikana vain kerran on jouduttu äitiä lääkitsemään... Kyse on vain sydämen hermoratojen kehittymättömyydestä ja usein häviää juuri siitä syystä, että kehitys menee eteenpäin...

Anteeksi, ei miun ollu tarkoitus sinua enempää huolestuttaa. :ashamed: Mutta sinuna en tosiaan olisi huolissaan ollenkaan, varsinkin kun ei teilläkään ole rakenteissa huomattu mitään vikaa!!!
 
Minäkin sain viimein aikaiseksi ottaa masukuvaa :whistle: Onhan tuossa jo kuvattavaa! Koska edestäpäin pallo kuitenkin on nähtävissä, mutta selän takaa lähestyneet ovat olleet yllättyneitä, tässä teille näytille sivu- ja takakuva. Mies kommentoi kuvia ottaessaan, että aivan kuin kahta eri henkilöä kuvaisi :D No kaksihan meitä onkin, minä ja masuasukas!



~Tiila 31+4

ps. luin kyllä kaikki jutut taas mutta jotenkin en nyt osaa kommentoida. Nöpöttimelle vielä kerran onnea, ja jännityksellä tässä seuraavia vauvauutisia odotellaan *pitäsikö sitä itse alkaa pyykkäilemään jne kohtapuoliin..*
 
:flower: Onnea Nöpötin pinon ensimmäisestä vauvasta!

Minäkin näköjään oon tipahtanut listalta. Ymmärrän hyvin, koska edellisestä kirjoittelusta on paljon aikaa. Mulla on sama vika kuin LinneBllä. Olen siis seuraillut juttuja vakituiseen, mutta aika kommentoimiseen on kortilla :ashamed: .

(.) Uskomatonta, miten se lokakuu sieltä lähestyy. Nuorempi tytöistä (nyt 1v3kk) oppi kesän aikana kävelemään ja tuota vauhtia seuratessa hirvittää entistä enemmän, miten vastasyntyneen vauvan kanssa ehdin enää mihinkään. Supisteluista kärsitään täälläkin. Jopa siinä määrin, että veristä vuotoakin on tullut. Neuvola ja yks. gyne sanoivat, että pitäisi ottaa rennosti ja välttää nostelua ja puuhastelua, mutta eipä se tuon taaperon kanssa niin vaan onnistu. Onneksi sain kaupungilta kotiapua ainakin näin aluksi 1 x vkossa. Mutsin diabeteksen takia tsekattu sokerirasitus meni puhtaasti läpi. Painoa on tullut yht. 5kg, ja siitäkin olen nyt jopa laihtunut :( . Ultran antaman kokoarvion mukaan meille tuskin tulee edes 3kg:n vauvaa. Ruoka vaan ei maistu kovin paljoa, hedelmiä voisin vetää kyllä kilokaupalla. Ja eräs "keissi" kuluttaa voimia ja stressaa aika kovastikin, joten kai se sit mua "syö" sisältä päin. Toivottavasti asia saadaan päätökseen vuoden loppuun mennessä. :snotty:

Valmisteluja olen tehnyt sen verran, että ensimmäiset (suklaat (heh), hammasharja, suihkusaippuat jne) kamat on sairaalakassiin heitetty. Pinnasänky odottaa valmiina nukkujaa ja neutraalit vaatteet 50cm- odottavat kaapissa pienissä pinoissa. Mehän ei siis tiedetä, kumpaa merkkiä tuleva kuopus on, joten tyttövaatteet odottavat valmiina pahvilaatikoissa. Jos meille tuleekin poika, joudun kurvaamaan kaupoille jo synnäriltä kotiutuessa.. Nimiehdotukset vauvalle on valmiina. Olikin hurjan hankalaa aikaisempiin kertoihin verrattuna.
Enää pitäisi päättää, millaiset vaunut hankkisimme?! Edget on toimineet hyvin yhdellä lapsella, mutta jonkinlaiset tuplat kai on pakko ostaa. Pienempi isosiskoista kun ei pitkiä matkoja jaksa kävellä - ja lyhyilla matkoilla juoksentelee minne sattuu. Kun koiraakin pitäis yhdellä kädellä vielä joskus viedä pissalenkille, niin :eek: . Sellaisia peräkkäinistuttavia Gracoja tai Phil&Tedsejä mä oon haaveillu. Huuto.netis aina välillä näkee jotain, mutten uskalla tehdä kauppoja, ennenkuin on jossain hypistellyt ja kokeillut vaunuja livenä. Vinkkejä otetaan siis vastaan :) .

Aurinkoista viikonlopun jatkoa ja hyviä vointeja jokaiselle pallomahalle! :wave:

-Amira- 32+6 (la 11.10. VKS, ja 3. lapsi siis tulossa)
 
Amira:

Veit sanat suustani. Siis tuon rauhallisesti ottamisen kanssa. Vaikka täällä meillä on vain yksi taapero mellastamassa tällähetkellä, niin ei sitä todellakaan vaan maata kun sellainen olo tulee...ellei poika ole nukkumassa tai mies ole kotona juuri sopivasti.
Toivotaan kuitenkin, että teillä päin vuotelut sentään loppuisi ja saisit tarpeeksi levättyä.

Itse stressasin esikoista odottaessa eräässä vaiheessa ja koin rentoutus harjoitukset hyvinä. Kannattaa ainakin kokeilla kun tulee sopiva hetki, ei niistä ole haittaakaan.

Tiila:

Hieno on massu!!
Ja tuo takaprofiili, sama täällä...tai hmm, en ole vähäänaikaan sieltä kuvaa ottanut, ehkä kohta kun otan päivitykset taas 2vk etapin suorituksesta :D

Laittakaa muutkin massuja näytille...niitä on niin mukava katsella =)
 

Yhteistyössä