*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Essen: Meilläpä onkin näköjään lasketun ajan perusteella suuri todennäköisyys sattua yhtä aikaa Naistenklinikalle (mulla 31.10. ja paikka sama). Vaikka eihän sitä tiedä...Jos tämän paketin saisi isänpäiväksi ulos niin mikäpä sen parempi lahja miehelle :p

Tänään täydet 30 raskausviikkoa Töppösellä :heart:
 
Nöpötin:

Voi miten ihanaa!! :heart: Rutkasti onnea koko perheelle! :flower:

Hassua miten herkäksi sitä on tullut tämän raskauden seurauksena. Kätilöt ja Vatsasta maailmaan -sarjat pistää itkemään ja myös Nöpöttimen ihana uutinen toi kyyneleet silmiin. Kumpa jo saisi oman tuhisevan pienokaisen syliin! Itken varmasti vuolaasti krokotiilin kyyneleitä synnytyssalissa :D

Vakuutuksista olitte keskustelleet: Me otimme Aktian lapsivakuutuksen. Se on aika hintava (n. 470eur/vuosi 6 ensimmäistä vuotta ja sen jälkeen n. 280eur/vuosi) , mutta siinä ei ole omavastuuta lainkaan ja se korvaa myös puheterapian, jos sellaista tarvitsee. Lisäksi se on voimassa heti syntymästä "katkeamattomana" aina 20v. asti, joten mitään ei periaatteessa voida poissulkea korvausten piiristä, jos vauvalla on esim. jokin toistuva vaiva tai sairaus. Toivottavasti vakuutus osoittautuu sitten käytännössäkin hyväksi valinnaksi!

Vauvojen kääntymisestä on myös ollut keskustelua. Ajattelin kertoa osalle lohdutukseksi meidän äidin kokemuksen, silloin kun hän odotti minua. Olin perätilassa ihan viimeiseen päivään asti. Silloin 80-luvulla ei hänelle sektiota suositeltu perätilan vuoksi, vaan ihan normaalia alatiesynnytystä. Raskaus meni 2 viikkoa yliaikaiseksi ja synnytys käynnistettiin. Äiti sai käynnistävät aineet illalla ja seuraavan yön "moukaroin" hänen vatsassaan ja käännyin. Eli näinkin voi käydä! Tähän kyllä varmasti vaikutti se, että äidillä oli todella paljon lapsivettä, joten siellä oli varmasti vähän enemmän tilaa vielä liikkua. Mutta kyllä varmasti vauva voi aika loppumetreillä vielä kääntyä jos tahtoa on!

Tänään käytiin hakemassa pinnasänky! Nyt onkin sitten suurin osa hankinnoista tehty, rintapumppua lukuunottamatta :D

Toivo ja tytteli 33+5
 
Herkäksi olen minäkin tullut. Melkein hävettää kertoa, mutta olen seurannut tässä viimeisen viikon yleisurheilun MM-kisoja ja kyllä multa on pari itkua päässyt kun olen seurannut urheilijoiden menestymisiä ja pettymyksiä :LOL: :snotty:

Huh kun on jalat kipeänä..Käytiin miehen kanssa (taas) shoppailemassa. Tällä kertaa tosin ei ollut pääasiassa vauvan tarvikkeet, vaikka niitäkin ostettiin, mm. amme, sinne sellainen tuki, maidonkerääjät, tuttipullojen mikrosteriloija ja vihdoin sain ostettua myös turvakaukaloon sellaisen lämpöpussin mihin on kätevä vauva pistää suoraan ilman paksuja vaatetuksia. Reilun neljän tunnin shoppailu sai aikaan pari kunnon vihlaisua alapäähän sekä ankkamaisen kävelyn kun alkoi lonkkia särkemään. Nyt taidan loppupäivän lepuutella sohvalla ja seurata kun mies kokoaa tuolla eteisen uusia kaappeja kovasti kiroten :kieh:

Flora + L-poika rv33+3 :heart:
 
Sienestä palauduttu ja hieno saalis tulikin, varmaan n. 15 litraa. Lähinnä kanttarelleja ja rouskuja. Tänään siis sieniruokaa tiedossa. Maha-asukki oli ihan hiljakseen koko metsäreissun, mutta hirvittävä muksiminen alkoi kun tultiin metsästä pois.. taitaa tulla sellainen luontoihminen. :)
 
Kävin tänään sitten katselemassa esikolle uutta istuinta ja samalla sitten vauvalle kaukaloa. Ajattelimme ensin että otamme miehen autoon sen isofix alustan mutta kyllä se ainakin tällä hetkellä taitaa kauppaan jäädä kun hintaa meidän katsomille tavaroille tuli 515e ja pitäisi kuitenkin vielä kaiken näköistä ostaa. Eli jos koemme että tarvitsemme sitä alustaa niin voimme sen kyllä sitten myöhemmin käydä ostamassa. Ja kun meidän vaunuihinkin meni ihan tuhottomasti rahaa kun minä välttämättä halusin Emmaljungan Edget ja niihin vielä samaa sävyä olevan päivänvarjon ja hoitolaukun, ei nimittäin ollut todellakaan halpa paketti...

Ja noista massukuvista, niitä on tosiaan kiva katsella ja itsekin laittaisin mutta joudun häpeäkseni tunnustamaan etten osaa sitä tänne palstalle laittaa :ashamed:
 
Paljon onnea Nöpötin!!! :flower:

Eilen oli neuvola. Kaikki muu ok, paitsi hemppa oli 117. Oon syönyt rautaa jo varmaan yli kuukauden ja nyt pitää nostaa määrää.

Mä en pysty ymmärtämään, miten aika mennyt näin nopsaan. Ihan kun olisin vasta muutama viikko sitten tehnyt positiivisen raskaustestin. Suoraan sanoen mua alkaa vähän jopa pelottamaan kaikki. Sitä ei pysty kuvittelelemaan, kuinka elämä tulee muuttumaan vauvan myötä. Raha-asiat myös hirvittää, kuinka pärjätään. Muuten ei oliskaan niin hätää, mutta miehelle tulee lisää lomautuksia, mikä vaikuttaa kyllä ihan järkyttävästi tuloihin.

Vauva se jaksaa mellastaa masussa hurjasti :heart: Mulla on niin hyvät unenlahjat, että en kyllä onneks herää öisin tohon jytinään mikä masussa käy.... :p

Missah ja Möltsi 32+2
 
Ihanaa ensimmäinen lokakuinen syntynyt :)) Hirmupaljon onnea nöpötin!

En ole tainnut tänne aikaisemmin kirjoitella,mutta lähes päivittäin lueskelen kirjoituksia. Ihana kun olette niin aktiivisia :)

Mies lähti viikoksi metsästysreissulle....eli tiedossa mulla viikko yh,na olemista. Pitääpä keksiä kaikeinlaista tekemistä et aika menee mukavasti!

Kovasti täälläkin jo ootellaan nyyttiä syliin.... Raskaudessa kaikki ihan ok!
Sain juuri pelkopolille kutsun,kun sanoin neuvolassa et pelottaa synnytys ja olis kiva keskustella edellisistä synntyksistä ja sillai mitä voia niistä ottaa opiksi tulevaa synnytystä varten.Vaikka kaikkihan on erilaisia,mut kumminkin.

onko muuten kellään kokemusta päijät-hämeen keskussairaalan pelkopolilla käynnistä? ultrataanko ylensäkään kun käy pelkopolilla?? Ois kyl niin kiva nähdä mahaasukki,vaik en kyl usko et ultrataan...

hyviä vointeja kaikille
hansbiko+masuasukki 34+3
 
Missah: Mulla on vähän samanlainen olo tän raskauden kanssa. Muistan hyvn ku oli viikkoja vasta jotain ykkösellä alkavia ja mietti et lokakuuhun on älyttömän pitkä aika ja suunnitteli miten mitäkin tekee/hankki missäkin kuussa. Nyt sitten tajuaa et ei oo ku 10vko LA.han. Välillä tulee paniikki siitä et ei ehkä ookkaan valmis synnyttämään ketään tähän maailmaan. Sit taas on hetkiä/päiviä ku haluis et pieni ois jo sylissä. Mua mietityttää kanssa noi raha asiat. Meillä onneks molemmilla työpaikka, mut ku aattelin olla muutaman kuukauden vsillä kotihoidontuella ja meil on kuitenki asuntolaina/automaksut yms. Ja ollaan totuttu elämään aika leveesti... :ashamed: Kaupasta on hankala päästä pois alle 30e ostosten kanssa ja ei ihan osata vielä sitä et tulis halvemmaks käydä ostaa useammalle päivälle ruuat kerralla. No kyllä sitä sitten pakon eessä oppii suunnittelemaan rahan käyttöä, toivottavasti.
 
Nöpötin: OIKEIN PALJON ONNEA KOKO PERHEELLE :heart: Ihania uutisia!

Täällä tuli käytyä sunnuntai-iltana naistenklinikalla tarkistuttamassa kun supisteli niin mahdottomasti koko illan. No, siellä sitten käyrissä makoiltiin ja lääkäri tutki paikat. kaikki ok. Paikat vielä kiinni ja tyttö painoi n.1900g :) Lepo määräys tuli ja jos supparit jatkuvat tai lisääntyvät niin uus käynti ja sitten siellä levätäänkin pari päivää. Sanoi vaan että nyt ei ylimääräistä "urheilua" saisi suorittaa enää...

Supistuksia edelleen ajoittain tulee mutta ei sellaisia mitä sunnuntaina oli.

Nyt on meidän makkari ja pojan huone maalattu ja uusittu järjestys =) Jännä miten pelkkä maalaus ja järjestyksen/tekstiilien uusiminen muuttaa ja piristää huoneen ilmettä niin paljon!

Paapelolla ja Amiralla alkaa olla jo hieman jännät paikat :whistle: Toivotaan että vielä hetken pysyisivät masussa ja sitten muutaman viikon päästä saataisiin lukea seuraavat uutiset :D

Mä alan olla jo aika valmis pikkuhiljaa luopumaan tästä kummusta! Kivut on tuolla hmm..jossain alapäässä (häpyluu?) aivan mielettömät ja olo on muutenkin jo niin tuhti! Lähtöpainoni oli siis 42kg ja nyt vaaka näyttää 59kg! Pituutta löytyy 165cm. Että kyllähän tuota on tullut... :/

vaakuutuksista: meillä ei ole pojalla vakuutusta eikä olla vielä mietitty tälle neidillekään.. Olishan tuo hyvä olla mutta mutta...hieman on asia jäänyt..

Tarvikkeista Oikeastaan mitään ei olla hommattu valmiiksi! Miehen veljeltä saadaan pojan vanhat vaatteet takaisin kun niillä muksu on jo kasvanut niistä ulos. Samoin saadaan pinnasänky takaisin sekä hoitopöytä takaisin. Turvakaukalokin jää juuri sopivasti heiltä kohtapuoliin meille :) Tosin tytön vaatteita täytyy muutamat käydä hankkimassa ettei ihan kaikki ole sinistä :whistle:

Nyt pitää mennä mutta tulen taas ilmoittelemaan itsestäni kun aika antaa myöten :wave:

Heinähattu & pikkunen rv 33+3
 
Iltaa taas!

Se alkaa näköjään muillekkin iskeä, että ihan hujaus ja vauva onkin jo syntynyt :D Samalla ihana, mutta yhtäaikaa pelottava ajatus.

Sen voin sanoa, että tuilla pärjää...laskeskellen kylläkin, mutta hyvin pärjää. Jos on asuntolainaa, niitä maksueriä voi aina sopia uudelleen. Mielen malttia ja päättäväisyyttä peliin ja turhakkeet kuukausi ostoista pois =)
Opittu on täälläkin sentin venytys, varsinkin nyt kun ei miehellä töitä ole tämän taloustilanteen vuoksi. Yllättävän pienellä sitä elääkin ja olen huomannut erään seikan, että mitä vähemmän on rahaa, sen paremmin syö.
Juu eivät ole mitään ravintolan gourmet aterioita, mutta terveellistä kotiruokaa, on jälkkärit ja salaatit ja muut hedelmät ja vihannekset ja vähemmän menee rahaa, kuin joskus aiemmin kahdestaan :D

Se noista..tässä olisi tätä maha kuvaa.

Kuvattu kauempaa ja jotenkin on taas muoto muuttunut. 2vk sitten oli ihan torpedo, nyt taas pallo :D

Rv34+0



ja takaa..ehkä vähän huono paita, mutta eipä se timmissä topissakaan erottuisi :D



ympärys n.106cm

Nyt viemään poika suihkuun ja sitten iltapalalle :wave:
 
Moikka kaikille!

Onnea hirmuisesti Nöpötin!!!! :heart: Olisi kyllä kiva lukea synnytyskertomuksesi ja tietty olisi kiva nähdä myös kuva pikku-prinssistä jos vaan haluat laittaa.:)

Hirmuista vauhtia tänne tulee tekstiä, en ole viime aikoina ehtinyt käydä lukemassa joka päivä niin saa kyllä sivukaupalla kahlata tekstiä läpi.:) Mut sehän on vaan hyvä asia...:)

Hugoliina + muut raudansyöjät Mulla oli viime neuvolassa hemppa vähän päälle 120 ja terkka sanoi ettei välttämättä tarvi joka päivä ottaa koska näillä viikoilla hb lähtee nousuun joka tapauksessa. Eri asia tietty on, jos väsyttää kauheasti... Ja nestemäisiä rautavalmisteita tosiaan pidetään vatsaystävällisimpinä, itse olen syönyt retaferia koska mulla se pistää vatsan toimimaan. :D Yleensähän sen vaikutus on juuri päinvastainen.

Heinähattu Kyllähän sulla saa hyvinkin paino nousta, kun on ollut alipainoa ennen raskautta.. Kyllä niitä kiloja ehtii sitten pudottelemaan, pääasia että vauva kasvaa ja voi hyvin.

ON: Mullakin todettiin sitten raskausdiabetes, joka onneksi hoituu ihan vaan ruokavaliolla... Mulla on tähän mennessä paino noussut kymmenen kiloa ja kolmeen viikkoon ei ole tullut enää lisää siihen saldoon. Terkkari sanoi, että ei varmaan nousekaan samaa tahtia kun noudatan sitä ruokavaliota... Tuntuu vaan niin tyhmälle kun itsekin olen ollut enemmänkin alipainoinen ennen raskautta, mutta kaipa se vauva sitten ottaa omansa noinkin vähäenergisestä ruuasta...

Ja suklaalevyt on täälläkin jo synnytyskassissa kun ei niitä aiemminkaan saa syödä.:D

Pikki 32+5

 
Pikki:

Voi höh, harmi tuota r-diapetesta.
Ja minulla on myös satunnaisessa käytössäni retaferit, samaisesta syystä, että maha toimii oikein sulavasti :D

Itse en voi nestemmäistä ottaa, oksennan sen heti pois...en tiedä mikä siinä on, mutta sama se miten hitaasti joisin sen tai oliko maha nyt tyhjä taikka täynnä, tulos on sama...kamala kramppi vatsalaukkuun sitten nousee kylmähiki ja eikun posliinirengasta halimaan :whistle:
Yök!

Aah...nyt menen korkkaamaan tuon himoittavan suklaalevyni :p

Ja tajusin muuten, että minunhan pitää pakata 3 kassia..minulle, pojalle ja vauvalle...olin unohtanut pojan kokonaan, että hänhän tarvitsee mummolaan tykötarpeita :ashamed: :ashamed:

paapelo+poju+Deri 34+0
 
Ada
:flower: Hei Lokakuiset ja ihanaa loppuraskautta kaikille :heart: !
Ette varmaan muista mua, koska tipahdin pinosta jo alkumetreillä. Satuin katsomaan etusivua ja huomasin, että teillä on listattu edelleen kaikki huonoja uutisiakin saaneet ja heistä uudelleen onnistuneet. Kaunis tapa!
Kaikkea hyvää kaikille toivottaen,
Ada rv 24
 
alley, sama suunnitteilla täälläkin, että muutama kuukausi menisi kotihoidontuella. Kyllähän sitä tietenkin pärjää, kun on pakko, mutta mutta.... :/ Sitä kun on monet vuodet tottunut, että rahaa on ja ettei tarvii venyttää senttiä joka paikassa, niin muutos on vaan aikas iso. Suunnitelmissa oli myös, että mahdollisimman pian saisi toinen lapsi tulla, jos kaikki nyt menee hyvin, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että töihin palaan ainakin vuodeksi, ja teen silloin viisaammin ja kerään rahaa säästöön. Aika näyttää ;)

Ensi viikon oon vielä töissä, saan silloin opetettua mun tuuraajan hommiin ja sitten lääkäriin. Supistuksia on alkanut tulemaan iltaisin jonkun verran. Ja varsinkin jos on ollut rankka päivä töissä, niin yöllä oon herännyt kipeisiin supistuksiin. Ja väsymys on ollut aika huimaa, en sitten tiedä johtuuko tosta hempasta. Mulla hemppa normaalisti aika korkeella.

Missah ja rakas pieni vauva 32+2
 
Onnea Nöpöttimen perheelle!
Onpas jännittävää kun saadaan jo meidänkin pinoon vauvoja. Mutta samalla hui kauhistus, oikeastiko se alkaa olemaan meidän vuoro kohta! Nyt oikeasti ekaa kertaa jysähti että tästä masusta saa kohta luopua. Meillä ei ole oikeastaan mitään valmiina eli pitäisikö panikoida jo.

Tällä viikolla oli taas täällä kotipuolessa lääkäri ja nyt saankin alkaa käymään kahden viikon välein. Sokereista kehoitti luopumaan...fiksuna kävinkin Ikeassa josta tarttui mukaan liikaa karkkia :ashamed: Todennäköisesti vielä vauvan kokoa tutkaillaan ja itse olen ihan varman että käynnistellään ajoissa. Painoa tosin tullut alle 7 kiloa eli sen suhteen oli lääkäri ihan hyvillään. Itseä kyllä to puntarin lukema jo hirvittää mutta jospa nyt ei enään hirveän paljon lisää tulisi. Esikosta tuli nimittäin viimeisen kuukauden ajan kilo per viikko vaikken mitään herkkuja juuri syönnyt.

Jahas mutta nytpä pitää viedä tuo kitinöivä esikko päikkäreille joten taas yritän palailla paremmalla ajalla.

Nupsuliina ja Pikku-lisko 32+6
 
Huomenta!

Tulipahan nukuttua kertakaikkiaan autuaasti. En herännyt vessaan kertaakaan..ah ja jes :D

Supistuksia tuli ja maha oli loppuillan krampissa niin ettei seistä pystynyt...mitenköhän saisin tuota massua venyteltyä?? Kun ei oikein mihin vain enään taivu varsinkaan silta-asentoon :D

Nupsuliina:

Minäpäs kirjoitin viikkotavoite listan :D Eli joka viikon sunnuntaihin mennessä pitää olla yksi tosi iso juttu tehty tai pari pienenmpää.
 
Paapelo:
Toi lista on kyllä hyvä idea. Jotenkin ei vaan suostu tajuamaan ettei näitä viikkoja enään kovin montaa ole jäljellä.
No mullakin äippäloma alkaa kahden viikon päästä joten jos sinne "säästelisi". Joo ihan niinkuin vapaa-aikaa tulisi jotenkin enemmän :)
Täytyy sanoa että täällä meilläpäin tää shoppailukin on vähän rassaavaa. Taksilla joutuu jokapaikkaan menemään ja tietty pitää vielä osata kertoa kiinaksi minne haluaa mennä. Vielä jos ollaan kaksin tuon esikon kanssa niin kaupassa voi tavaroita katsoa noin 10 minsaa ennen kuin se on jo kovaa kyytiä menossa muualle, isänsä tyttö kun ei shoppailu kiinnosta =)
Onneksi täällä asuu paljon lapsiperheitä ja useammalta taholta on jo tarjottu sänkyjä, hoitopöytiä ja muita tarvikkeita että eiköhän ne tästä järjesty vielä.

 
Huomenia!

Rahoista äippärin aikana: olis tosi kiva, jos lainalyhennykset jne sais ihan minimiin äitiysloman ajaksi. Ikävä kyllä korot on pakko aina maksaa ja se ei ole mun kohdalla ihan vähän se. Mutta eiköhän tässä pärjäillä sen verran! Säästää olisi kyllä voinut etukäteen, onneksi muutama kuukausi on vielä aikaa kun tulee palkkaa. 4 täyttä palkkaa ehdin vielä saada.

Hankinnat: mun mies on DI ja kunnon insinöörimäiseen tapaan tehtin excel siitä, mitä jo on ja mitä vielä pitää hankkia :LOL: Ihan hyvä, nyt ne hahmottuu paremmin ja meillä olikin jo enemmän juttuja valmiina kuin luulin. Kipaistiin eilen ostamassa pieniä perusvaatteita vauvalle lisää, 60 senttisiä tuntui olevan enemmän kuin ihan pieniä. Eiköhän nää tästä hoidu!

Aamulla vaaka näytti +8kg, lisää on taas tullut. Toivottavasti on vauvan painoa eikä mun:)
 
Hansbiko: kyselit pelkopolista ja ultraamisesta. Kokemukseni on Helsingin Naistenklinikalta, mutta siellä ultrattiin kun puhuin epäilyistäni vauvan suuresta koosta. Ja sain lähetteen vielä synnytystapa-arvioon vkolle 36, jossa ultrataan myös. Kannattaa ainakin pyytää näitä.

Huominen neuvola jännittää jo. Siis se painon kyttääminen ja iso sf-mitta. Perhana. Olen kyllä jakanut näitä neuvolakuulumisia "lapsellisten" kavereidenikin kanssa ja ihmeellinen kyttäysmentaliteetti ja syyllistämisen kokemukset sielläkin toistuvat. Ja nyt sitten alkaa se kahden viikon välein siellä ravaaminen...

Mutta nautitaan sunnuntaipäivästä :)

Apollo + Töppönen rv 30+1
 
Iltapäiviä...

Täällä takana sellainen yö, että huh! Oltiin kaverin mökillä yötä ja heräsin joskus 2 jälkeen siihen, että oli todella huono ja tukala olo. Koski todella kovasti vatsaan ja selkään eikä mennyt kauaakaan, kun piti ukko herättää, että käy miulle etsimässä pussin, johon oksentaa. Oksensinkin, mutta kivut vain jatkui (ajattelin ensin, että sillä helpottuu, kun monesti aiemminkin on helpottanut). Vähän aikaa yritin nukkua, mutta eihän siitä mitään tullut, kun kivut oli niin kovat ja supisteli ->40min ajan kellotinkin supistuksia ja niitä alkoi tulla aika säännöllisesti 3-3.5 min välein. Hätä ja paniikkihan miulle siinä tuli, kun siellä mökillä oltiin ja tunnin ajomatkan päästä oltiin sairaalasta ja mie ainut ajokuntoinen! ONNEKSI kivut alkoi siinä sitten helpottaa ja sain unen päästä kiinni. Jonkun aikaa sain nukuttua ja kun heräsin seuraavan kerran niin ei ollut enää kipuja missään...

Mutta nyt vain mietityttää mitähän tuokin oli...? Kun kipu kuitenkin oli vatsassa ja selässä koko aika, eikä hävinnyt, vaikka supistus laantui... Eli ei ilmeisesti kuitenkaan supistuksista johtuvaa??? Vai oonko ihan väärässä...

Nyt mentävä kahville ja letulle...
 
Nöpötin: Sydämelliset onnittelut! :heart:

Täälläkin mietityttää miten rahat riittävät äitiysloman ja mahdollisen hoitovapaan aikana. Molemmilla on suht hyvät tulot ja ollaan niiden mukaan iso asuntolainakin otettu. Toki voi ottaa lyhennysvapaita kuukausia, mutta kuten Paulah sanoikin, on korot kuitenkin maksettava...

Esikoisen odottajat: Onko raskausaika vastannut odotuksianne? Mietiskelin just, että kohta tämä odotus on ohi ja mitä on jäänyt käteen. Raskaus on ollut helppo, joten hyvillä mielin lähden synnytykseen. Olin kuitenkin kuvitellut saavuttavani jonkinlaisen seesteisen perheidyllin, johon kuuluisi kävelylenkkejä käsi kädessä miehen kanssa ja pitkiä keskusteluja edessä olevasta elämänmuutoksesta. Ja vielä mitä, arki on ollut täynnä kiirettä ja miljoona muuta asiaa. Hyvä kun ollaan miehen kanssa kotona iltaisin törmätty. Nyt pitää keskittyä vauvaan, jottei synnytys tule ihan pun takaa. :)

Vauvan pyykistä: Pesuaineena käytän hajustamatonta, mutta voiko mielestänne käyttää myös huuhteluainetta (sekin hajustamatonta)? Olen kuullut niin monelta, ettei saisi käyttää, siitä kuulemma jää niin paljon kemikaalijäämiä vaatteisiin. Pelkällä pesuaineella peseminen taas jättää vaatteet ihan koppuraisiksi.
 
DsariaL: Mulla oli vähän vastaavanlainen kipukohtaus n. kuukausi sitten, siihen liittyi myös supistelua ja oksettavaa oloa. Kipu oli vatsassa, mutta säteili selkäänkin. Sellainen aaltomainen kipu, joka oli aivan sietämätöntä. Meni sitten parissa tunnissa ohi. Mulla on joskus ollut suolitukos ja kipu muistutti hyvin paljon sitä. Neuvolassa lääkäri sanoi, että vauva runnoo kaikki sisäelimet ja suoliston niin lyttyyn, että kipu olisi voinut johtua mulla siitä: esim. suoli olisi kuroutunut mutkalle juuri suolitukoksen tapaan. Mulla kipu laukesi lopulta siihen, kun kävin pissalla. Ilmeisesti tyhjentynyt rakko antoi sisäelimille ja vauvalle tilaa. Olisiko sulla voinut olla kyse samasta?

Toivottavasti tuo kipu ei kohdallasi toistu. :)
 
Vauvan pyykistä: mä en käytä huuhteluainetta muutenkaan, en siis sitten vauvankaan vaatteisiin. Mä rumpukuivaan melkein kaiken, vaikkei saiskaan :ashamed: Niistä tulee sillä lailla pehmeitä enkä siksi ole enää huuhteluainetta käyttänyt. Vauvan pyykit pesen siis vain pesupähkinöillä.

Kyllä täälläkin mietityttää tuleva taloudellinen tilanne, varsinkin kun on tarkoitus jäädä kotiin pariksi vuodeksi. Ollaan totuttu elämään aika leveästi viimeiset vuodet, mutta kyllä on ollut vuosia kun on eletty tosi niukasti kun kummatkin opiskeltiin ja ihan hyvin sitä silti pärjäsi. Asennekysymys se meillä taitaa olla kun voisi ehkä vähän katsoa tarkemmin mitä kaupasta ostaa...

Viikonloppuna ollaan saatu, tai mies siis lähinnä, iso kasa tekemättömiä asioita tehdyksi. Meillä on tässä talossa sellainen turha lämmin tila, jonne pääsee ulkokautta, ns. tekninen tila. Sinne ollaan kyhätty nyt vaunuvarastoa niin ei tarvii vaunuja ottaa sitten eteiseen viemään tilaa. Mies rakentaa siihen vielä semmosen rampin että on helpompi vaunut sinne työntää. Alkaa pikkuhiljaa olemaan tämän vuoden isoimmat projektit tässä meidän talon remontoinnnissa tehtyä. Vihdoinkin :)

Itekin olen tässä huhkinut sen verran että pitää ottaa loppupäivä vähän rauhallisemmin. Sain äsken pari nasevaa supistusta aikaiseksi kun nostelin vähän liikaa...

Flora + L-poika rv33+4
 

Yhteistyössä