*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Odotusajasta: Vaikea sanoa, en tiedä oliko oikein mitään kuvitelmaa millaista tämän pitäisi olla. Mukavana yllätyksenä ainakin oli se alkuraskauden helppous. Pientä kuvotusta vai ja pahan olon aaltoja, jos ei ollut syönyt hetkeen. Muuten meni oikein hyvin. Kai kuvittelin tämän lopunkin olevan helpompaa, mutta kaikenlaista kipuilua on kutenkin tullut vastaan. Tai tiesin, että turvotusta tulee varmasti, mutta että se saa kipeäksikin niin sitä ei osannut ajatella. Mutta ihan mukavana olen kokenut odottamisen. Ehkä hienointa on se että melkein koko ajan on todella hyvällä tuulella ja asiat on ihan eri mittasuhteissa kuin aikasemmin eli ei ehkä suutukaan niin helposti kuin aiemmin. Sitten tietty vastakohtana on ne hormoonimyrskyt jolloin itkee pienimmästäkin asiasta :LOL:

ON: Tänään oli se sokerirasitus. Ei ollut kovin ihmeellinen kokemus, litku oli pahaa :x sitä sellaista kokiksen tapaista. Sain levätä sen kaks tuntia käytävällä sängyssä, onneksi otin mukaan krijan ni oli tekemistä odotusajaksi :) Mites kauan noissa tuloksien tulemisessa on kestäny? Husin alueella siis kävin. En varmaan malta odottaa ens viikkoon että pääsen kysymään tuloksia, ni aattelin soittaa neuvolatädille tällä viikolla jo.

Täällä yks supistelija ilmoittautuu... Pariin päivään en oo saanu rauhaa supisteluista. Aamupäivä vielä menee, mutta sitten alkaa olee tuskaista. Sängyltä nousu on syvältä, aina sattuu johonkin. Välillä jotkut lihakset kramppaa, välillä on niitä sukkiksia, välillä särkee lonkkia..huoh. Esikoista odottaessa ei tarvinnu edes vessassa öisin käydä, nyt ei selviä aina edes parilla käynnillä. On tääkin :) Eilen käveltiin n. 4km lenkki niin sen jälkeen olikin alaselkä tosi väsynyt. Siis 4km! Voi hyvänen aika miten oon rapakunnossa. Ja sit mä oon kurkkua myöten täynnä noita "ai sä synnytät ihan just"-kommentteja. No en ihan vielä...grrrrrrrr.
Valivalivali....sorry :ashamed:

alley Meillä sai sokerirasituksen tulokset jo samana päivänä. Viimeistään kuitenkin seuraavana päivänä pitäisi olla valmiit.

anelie Mun käsityksen mukaan jos noita "kohdun kovettumisia" / harjoitus-supistuksia ei nyt ihan jatkuvalla syötöllä tule, niin meillä ainakin ovat lukeneet ne ihan normaaleiksi "kohdun treeneiksi" tulevaa varten :).

Kaikille supistuksista yms. kivuista kärsiville iso :hug: !!!

Odotusajasta: Ei ollut sen kummempia ajatuksia ennen kun tulin raskaaksi: olin kyllä kuullut kavereilta jo niin paljon vaivojen valitusta, että siihen nähden olen päässyt todella helpolla :LOL: ...raskaus oli meillä kovin toivottu ja odotettu ja vannoin jo yritysaikana, että kun meitä onnistaa, niin en valita mistään vaivoista: minä kyllä kestän, kunhan saadaan vauva syliin! Noh...ehkä olen sortunut muutamana otteeseen kitisemään vaivoistani :ashamed: , mutta ihan "todellista kärsimystä" ei ole ollut muulloin kun öisin herätessä närästykseen tms :LOL:! Ajattelin ennen plussausta raskauden olevan oikeaa hehkun aikaa ja totean kyllä nyt, että ei tämä kokoaikaa ole mitään hehkumista ollut- olo on niin kömpelö niin kömpelö että :LOL: ! Miehen mielestä tosin "hehkun" parhaimmillani koko ajan :LOL: ! Alkuraskaus oli ihan huippuhelppo minulla: väsymys oikeastaan ainoa vaiva ja satunnaiset ellotuskohtaukset, joiden vuoksi en kuitenkaan oksentamaan joutunut kertaakaan. Pääasiassa siis mennyt kaikki paremmin kuin hyvin: olen siis ilmeisen helpolla päässyt. Perinteiset jalkakrampit+närästykset+issiaanvaivat nyt on tulleet tutuiksi ja pientä kolotusta silloin tällöin, mutta nehän vaan kuuluu asiaan :). Supistuksiakaan ei oikein ole vielä varsinaisesti tullut ja painoakin on tullut "vain" hiukan reipas 11kg ja neuvolassa pitivät ihan normi lukemina tuota. En jaksa kiloista niin hurjasti stressata kun saan ne joka tapauksessa tiputettua pois kunhan ensin saadaa vauva keskuuteemme...ensi syksynä on sitten hoikka morsian meidän ukolla :heart: ! Synnytys ja vauvan hoito ovat olleet mieltä eniten askerruttavia asioita, mutta ei nekään enää kovin kovasti mietitytä: kaikki menee kyllä omalla painollaan. Siitä olen ollut todella yllättynyt, että tämä raskaus on nostanut mun hermot ihan uudelle tasolle: jaksan olla kärsivällinen ja hermostumatta monissa tilanteissa missä ennen olisin jo kimpoillut pitkin seiniä...no mies on tyytyväinen =) ! Ja onnellinen olen siitä, että paikat pysyneet tiukasti säpissä ja vauva saa rauhassa kasvaa ja kehittyä...yksi pelon aihe oli jossain kohtaa raskautta se, että pikkuinen tulee liian aikaisin.

meillä oli tänään neuvola, mikä oli tällä kertaa tosi mukava kokemus (aiemmin olen mennyt sinne hiukan "pitkin hampain" ) :) : painoa tullut 400g/vko, turvotusta ihan vähän. tuskin huomattavaa, mutta tunnustelemalla terkka sai jotakin turvotusta kuulemma hyppysissään tuntumaan. Raudat sain luvan lopettaa (thank God!) kun hemppa oli noussut 135:n. Papu on poikkitilassa (liekö enne: aina poikkiteloin joka asiassa/tilanteessa :LOL: !!!) ja mikäli ei kahden viikon aikana käänny oikein päin, niin sitten lähete ultraan. Olis kyllä kiva nähdä pikkuinen vielä kertaalleen ennen synnytystä...jotenkin en osaa pelätä, että jäisi perätilaan tai poikittain...uskon, että kääntyy vielä itsekseen oikein päin. Mutta pysyisi nyt pari viikkoa noin, niin päästäisiin katsomaan meidän mussukkaa ultralla+ saisin synnytystapa-arvioin sairaalassa (meidän neuvolalääkäri on yks p***a ja hänelle en mielelläni menisi enää kertaakaan!) ;)! Vauvaa tuskin tullaan kääntämään jos ei itse käänny, sillä istukka on edessä ja repeämisen riski otetaan huomioon. Toivottavasti siis ymmärtää käännähtää oikein päin kun /jos sen tekee! ilmeisesti myös mun suht tukala olo ja elo on johtunut tästä poikkiteloin olemisesta ja silloin kun on ollut hiukan "helpompi hengittää", niin vauva ollut rt:ssa, kuten kaikissa ultrissa on ollut tähän mennessä...

Nyt kahvin keittoon ja sitten siivousurakan kimppuun |O ! Mukavaa viikon alkua kaikille!

Hugis ja Papu 32+3

Odotusajasta on ollut keskustelua. Alun pahoinvointijaksoa lukuunottamatta raskausaika on mennyt mukavasti. Ajattelin että raskausaika olisi raskaampaa sekä fyysisesti että henkisesti. Pientä kolotusta on selässä ja häpyluussa ollut. Paino on noussut, mut en ole siitä kovin huolissani. Kai se joskus pois lähtee. Närästystä on vaihtelevasti, mut Rennie on vielä auttanut. Supisteluja ei ole ainakaan kovin paljon ollut. Liikkeet tuntuu hyvin. Neuvolankin mukaan raskaus on edennyt hyvin.

Tuntuu kuitenkin, et tähän mennessä raskausaika on mennyt nopeasti. Töissä ollessa ei ehtinyt paljon edes keskittyä raskaana olemiseen. Nyt kesälomalla ollessa on pystynyt ottamaan rauhallisemmin. Kesäloman jälkeen alkaa äitiysloma. Oli haikeaa jäädä töistä pois. Mut äitiysloma jälkeen tulen kuitenkin palaamaan samaan tehtävään, jos töissä ei mitään ihmeellisiä muutoksia tulla tekemään. Mut esimiestehtävissä saan kuitenkin jatkaa. Jos vielä saisi äitiysloman aikana vähän opintoja eteenpäin. Rakennusprojekti on vienyt oman aikansa, jossa olen ollut jotain pientä aina tekemässä. Silti ollaan ehditty miehen kanssa viettää yhteistä aikaa. Hän on niin mukavasti mukana ja tuntuu, että suhde vain vahvistuu :heart:

Meillä on pari bodya ja pari potkupukua 50 cm. Muutamia 56 cm vaatteita löytyy. Isompia kokoja löytyy sitten enemmän. Ehkä näillä alkuun pääsee. Ensi viikolla voisi aloittaa vauvan vaatteiden pesemisen.

Nasuli08+MillaPetteri 32+4

Ehkä miekin raapustan mietteitä omasta raskausajasta: mie en jotenkin oo kokenu tätä ollenkaan positiivisesti. Luulen, että suurimmaksi osaksi johtuu juuri siitä, että alkuraskauden pahoinvoinnin takia, jo heti jouduin jäämään kotiin ja kotona olen ollut, kun en kesätöitäkään saanut. Ja vaikka hirveästi en mitään kipuja ja kremppoja ole saanut tuntea (tai ei ne ole mitään valtavia ollut), niin jotenkin olo on koko ajan itsellä ollut tukala ja hankala (toki tähän on vaikuttanut pahoinvointikin!). Omat henkiset voimavarat on välillä olleet ihan loppu ja vaikka tämä odotus on ollut haluttu ja tarkkaan etukäteen mietitty, niin silti on joutunut taistelemaan omien ajatusten kanssa (ja tähän ei oo yhtään auttaneet anopin mielipiteet).
Kuitenkin huolimatta kaikesta tästä negatiivisesta tunteesta, oon kyllä koko ajan ollut ylpeä siitä, että miusta tulee äiti! Tulee itselle olo, että olen saavuttamassa elämässäni edes jotakin, jotakin mistä on lapsesta asti haaveillut... Se on aika hieno tunne!

Ada
Kiitos :) Ja onnea sinnekki vielä pikkusesta :flower:

Peppi30 kyseli esikoisen odottajilta että onko raskausaika vastannu odotuksia...
Täytyy myöntää että mä oon positiivisesti yllättyny miten "helppoa" tää on ollu tähän mennessä...
Vaikka alussa olis vähän aikaa huono olo ja nyt sitten saikulla olin supistuksien takia ja nykyään mahaan ja selkään käy ku maha senku vaan kasvaa :D
Mut siitäki huolimatta musta tää on ollu yllättävän "helppoa", ootin kyllä että raskaana olo olis vaikeempaa... :whistle:
Yllätyksenä tavallaan mulle on tullu se miten jostaki semmosesta jota ei oo vielä nähny, voi olla niin suuri huoli :whistle:
Niin ku alkuraskaudessa varsinki sitä mietti kauheesti ja stressas kaikkee :kieh:
Alussa tuntu että lokakuulle on niin paljon aikaa ja nyt tuntuu ettei tätä mahaa ole edes vielä kerenny kunnolla esitelläkkään kaikille :LOL:
Että aika meneeki nopeesti :D

alley
Samana päivänä sain mäki ne tulokset.
Soitin parin tunnin päästä neuvolaan niin siellä oli ne tulokset jo valmiina...

Neuvolakuulumisia :wave:

Rv.33+5........................(32+1)
Paino +300g/viikko, yht.15,2kg
Hb 132.........................(132)
Rr+p ok, pissa puhas ja verensokerit ok.

Sf-mitta 33cm...............(30cm) Ihan yläkäyrillä mennään...
Tarjonta: Raivotarjonnassa
:heart: -sykkeet:135-140krt/min

On näköjään oikeesti vaikuttanu painonousuun kun on vähän tarkemmin kattonu mitä suuhun laittaa...
Sokerirasitukseen passituksen jälkeen kun oon alkanu kattonu enemmän vähän mitä suuhun laittaa... :)

Tarjonnasta...
Terkkari eka katto mahan päältä että perätilassa olis mutta ultralla katottaessa oli edelleen raivotarjonnassa... :)
Viimeksikin lääkärikin mahan päältä arveli että on poikittain mut ultralla totes että raivotarjonnassa onki...

Painoarvioista oli puhetta...
Tuosta just kysyin että totta sitä edes sinne päin vähän arveltas että tietäs edes vähän minkäkokonen pötkylä tuolta mahasta on tulossa :whistle:

Seuraavan käynnin sain rv.36+1 jollon on myös neuvolalääkäri ja siellä kuulemma vähän katotaan tuota kokoa...
Terkkari ite sano että ei nyt varmaan mikään kauheen iso ole tulossa, että eiköhän se ihan normaalikokonen vauva ole :)

Sf-mitta tosiaan menee yläkäyrillä mutta rakenneultran mukaanhan Uuno oli 5pvä isompi ku mitä la:n mukaan...
Tosin sillonki kyllä menis keskikäyrän yläpuolella jos mentäs ultran mukasien viikkojen mukaan

Synnytysvalmennus alkaa vissiin ens viikolla, aiko soittaa tällä viikolla että saako millasen ryhmän kasaan :)
Ja kaupunki maksaa jos haluaa mennä synnärille tutustumaan 3tunnin valmennukseen :)
Ite kyllä sanoin että haluan mennä että näkee vähän paikkoja etukäteen ku en ole ikinä siellä päinkään käyny :)

Muuten tänne ei kummempia...
Vähän on supistellu muttei nyt mitenkään kauheen kipeesti...
Jos on touhottanu liikaa niin sitten on kyllä kostautunu :kieh:
Oon huomannu semmosta ihmeen kipua tuolla jossain kohdunsuulla(?), olisko ne jotain niitä sukkapuikkosupistuksia?
En huomannu noista neuvolassa mitään sanoa mutta eipä niitä paljon ole ollu eikä ne silleen kipeitä ole ollu...
Mutta semmosia inhottavia niinku jollain tikulla tökittäis pimppiin :LOL:

*Talvicci ja Uuno rv.33+5* :heart:

Raskauskokemuksista vielä pitää täydentää aamuisia juttujani (tuli tuosta Talviccin jutusta mieleen), että on ollut tosi yllättävää, kuinka tuohon pieneen voi kiintyä jo nyt. Juttelen Papulle tosi paljon (kotona tosin vaan, ettei nyt ihan pöpinä pidetä...), silittelen sitä ja leikin "tökkimisleikkejä" sen kanssa. Mieskin on näissä ihan mukana, mikä tekee hommasta vielä ihanampaa :heart:

Aikaisemmin ihmettelin, että miksi raskaana olevat silittelee ja hieroskelee mahaansa - nyt tiedän syyn! :)

HArjoitussupistuksista:

Meillä neuvolassa ei noista huolestuta, elleivät lakkaa aina silloin tällöin jos vaihtelee asentoa tms. Muutoin sitten jos vain jatkuvat ja jatkuvat vaikka mitä tekisi, niin tarkistuttavat tilanteen.

Talvicci:

Juu, siis sukkapuikkokipuja :D
Sellaisia säväreitä, ilkeitä ovat sen sanon.
Deri tykkää oikein kiusallaan aiheuttaa niitä selkeästi, kun väkisin tunkee oikein itseään niin että rutisee ja paukkuu...saa minut aina nousemaan sillä tavoin ahteriltani :kieh: :LOL:
Tietävät jo nyt selkeästi mistä narusta vedellä ;)

Pitsaa uuniin...aaah...en malta odottaa...nannaa :p

Hei taas,

näköjään hyvin aikaa kirjoitella täältä töistä :whistle:

Työstä pois jääminen ei tunnu minusta haikealta. Olen tottunut vaihtamaan työpaikkaa sen verran useasti, etten ole oikein kiintynyt mihinkään. Pieni arvaamattomuus vaivaa toki sikäli, että tähän työhön en ole palaamassa (kai...). Työelämä on ollut minulle varsin rankkaa, olen joutunut kokemaan kaikkea mahdollista seksuaalisesta ahdistelusta persoonallisuushäiriöisiin työkavereihin (plus sitten kaikki "pätkätyöläisen" epäoikeudenmukaisuudet jo sinänsä ). Että olo on lähinnä helpottunut - ja ehkä tulevaisuuden suhteen varovaisen positiivinenkin. Sitä en kyllä sano, etteikö lapsen kanssa kotona olemiseen kaipaisi sitten aikanaan vaihtelua - tykkään työssä tietenkin siitä, että saan kehittää itseäni ja ajatella "fiksuja".

Juttujanne taas kävin lueskelemassa. Kirjoitus into hukassa kokonaan, eli eipä oikein ole kommentoitavaakaan. Omassa navassa ei ihmeempää, pallopää majailee ylä mahassa ja möyrii niin, et tuskinpa enää on raivotarjonnassa.

pinkkimieli ja pallopää 30+3

p.s. huomasin just, et tasan 6viikkoa hääpäivään :)

Kääntymisestä: ei ole harmaintakaan aavistusta miten päin vauva siellä majailee. Hieman se jo alkaa jännittää kun eihän siihen laskettuun aikaan enää niin pitkä aika ole. Itse olen tullut siihen tulokseen etten lähde perätilavauvaa synnyttämään.

Henkilökohtaisesti en tunne ketään joka olisi siinä onnistunut mutta pari joilla on mennyt sitten hätäsektioon.

Pikku hiljaa olen laittanut vauvan varusteita valmiiksi. sänkykin on vauvalle pedattuna ja kotiinlähtövaatteet valmiina ja turvakaukalo kytketty autoon. Vielä pitäis ostaa kestovaippoja ja seisomalauta ja rasvat,talkit yms tarvikkeet ainiin ja maailman kätevin miksorsterilisaattori. Meillä oli viikonloppuna kavereiden vauva hoidossa niin sain hieman esimakua siitä mitä tuleman pitää. tai olihan se möhkäle jo puolivuotias.. esikoinen oli kuin lumottu, taisi vähän ihastua.

Enää ei jaksais mitään.. häpyluu on kipeä, särkee ja on kosketusarka, selkä alkaa paukkua. Lisäksi meidän koira oli eilen leikkauksessa ja poikakin tarvitsisi huomiota päivät pitkät kun ollaan kotona. Leikkipuisto on kilometrin päässä. ja koiralenkin jälkeen se matka tuntuu aina kovin ylivoimaiselta liitoskipujen ja näiden välilevykipujen kanssa. no kohta se helpottaa..

Onko muuten hesassa enää lääkäriä/ ultraa? missä katsottais vauvan asento. ja osaako kukaan neuvoa noiden samperin kestovaippojen kanssa mitä kannattaa ostaa (siis aloittelija olen)
:LOL:

Vauvan asennoista: Meidän on ollut jo aika kauan pää alaspäin, kunnes viime lauantai aamuna päätti kääntyä istumaan. Ja sen kyllä huomasi! Potki koko viikonlopun tosi inhottovan tuntuisesti suoraan alas ja jonnekkin sisuskaluihin ja pää tuntui selvästi vasemmalla kylkiluiden alla :headwall: Sunnuntai iltana vauva piti hurjan mylläyksen, jonka päätteeksi kääntyi taas "oikein päin". Eilen olin neuvolassa ja tädin mukaan vauva on RT, mutta pää on tosi ylhäällä ja tilaa on. Sanoi ettei ihmettelisi vaikka kääntyilisi vieläkin..

Neuvola: Painoa oli tullut +440g/vko (nyt yhteensä 11kg)
RR 119/75
Sf-mitta 33,5cm (yläkäyrän yläpuolella mennään edelleen)
Tarjonta RT
Syke 150
Liikkeet ++

Jotenkin taas yllätyin neuvolassa, että miten lähellä vauvan syntymä on. Mulla on kolmen viikon päästä loppuraskauden lääkäri ja siitä kaksi viikkoa eteenpäin neuvola käynti, jolloin viikkoja on jo 38. Kääk :D

Huomenna lähden shoppailemaan loput vauvan tavarat. Sitä odotellessa..

Mansikkakakku ja pikkuinen rv 33+5

Tere!

Etanainen N. viikolla 36 on loppuraskauden lääkärintarkastus, jossa katsotaan vauvan asento, kohdunsuun- ja kohdunkaulan kanavan tilanne sekä mahdollisesti tehdään myös painoarvio. Noita painoarvioita tekee vaihtelevasti terkat ja lääkärit, riippuu ihan tyypistä haluaako lähtee arvioimaan. Itse sain esikoisesta ekan painoarvion synnytyssalissa. :) Tällä kertaa on eri lääkäri ja terveysasema ja tiedän lekurin tekevän painoarvion ultran perusteella. Ihan kiva kuitenkin tietää, minkä kokoisen vauvan synnytykseen varautua...

Kestovaipoista on vaikea sanoa, mitä kannattaisi ostaa kun riippuu vähän äidistäkin mitä tykkää käyttää. :) Itse ajattelin näin alkuun pärjätä harso-villahousut tai kuorivaippa-yhdistelmällä. Myös muutama sisävaippa löytyy. Esikoisen kohdalla on sellainen kokemus, että ihan pienellä taskuvaipat falskaa helposti, joten niitä ei välttämättä kannata montaa ostaa ennenkuin näkee millainen tapaus sieltä masusta putkahtaa. Mun pojalla oli niin kapeat reidet, että helpommin sai pissat ja kakat pysymään vaipoissa noilla sisä+kuorivaippasysteemeillä. Äitiyspakkauksessa tuli tällä kertaa ihan hyvä aloituspaketti, noiden lisäksi hankkisin ehkä kokeiluun sisävaipan ja villahousut. Myöhemmin, kun vauva kasvaa, on myös taskuvaipat erittäin näppäriä. Meillä esikoinen käyttää nykyään melkein pelkästään niitä.

Paapelo Hih, ei mullakaan ollut käynyt mielessäkään että pojallekin pitäis pakata joku kassi. Itse asiassa pitäis varmaan tehdä myös joku ohjeentapainen, mihin aikaan syö ja nukkuu unia yms. Vähän kyllä jännittää pojan hoitoon saaminen, päivisin ei oo mitään ongelmaa, mutta jos käynnistyy yöllä... Oon yrittänyt varautua myös siihen vaihtoehtoon, että joudun synnyttämään ilman miehen tukea.. :'(

Omaan napaan ei kummempia. Yllättävän hyvin olen onnistunut noudattamaan tuota diabetesruokavaliota. Tosin light-mehuja tulee lipitettyä makeanhimoon niin paljon, että kohta varmaan hampaat tippuu suusta...:D Eilen sain ihan järkyttävän siivousvimman ja sen seurauksena selkäni kipeäksi. Ja tuo vimma näyttää jatkuvan tänäänkin... Vissiin alkaa pesänrakennusvietti taas voimistua.:) Ihan hyvä vaan, jos saa vähän kaappeja sun muita järjestykseen kun ei niitä sitten muutamaan kuukauteen synnytyksen jälkeen ehdi/jaksa laittaa.

Pikki 33+1

Huokaus... nyt valitusta äidin hyvistä neuvoista. Meninpä sitten eilen mainitsemaan, että ei taida meille kovin isokokoista vauvaa tulla. Siitä sitten alkoi valitus: en syö tarpeeksi, teen liikaa töitä, teen ylipäätänsä liikaa asioita. Joo, mun syy, että Papu on keskimääräistä pienempi. Perskules, kun alkoi ärsyttää!

Ei se varmaan pahaa tarkoittanut, mutta OIKEESTI, aikuinen ihminen, joka on kaksi lasta itse saanut alkaa paasaamaan tollasta. Olen elänyt raskausajan ihan normaalisti, en ole paahtanut mitenkään erityisen paljon töitä tai muutakaan, syönyt olen jonkin verran tavallista enemmän. Ilmeisesti mun sitten pitäisi vaan maata sohvalla syömässä, että me molemmat paisuttaisiin kuin pullataikinat. Eipä sekään tosin taida olla kummallekaan hyväksi... Oletteko muut saaneet nauttia omien äitienne yhtä hyvistä neuvoista tai vastaavista mukavista kommenteista?

Kiitos kun sain purnata!

Ulpu & Papu 31+0 :heart:

Ulpu :hug:
Mun äiti ei onneks ole tommonen. Siltä kyllä saa neuvoja ja muita jos kysyy muttei se ole alkanu mitään tuputtamaan...

Pikki puheli pesänrakennusvimmasta...
Mulla haluttas kans tehä vaikka mitä mut on sitten ihan eria asia että saako aikaseks :D

Keittiö pitäs kyllä siivota ihan perusteellisesti ennen Uunon syntymää ja makkari kans...
Ja muutenki kyllä oikeestaan koko kämppä pitäs käyä läpi ja viiä vaikka kirpparille kaikkee ihmeellisiä roinia joita on nurkkiin kertyny :whistle: :D

Tuossa laitoin pyykkiä koneeseen.
Ajattelin nuo äitiyspakkauksen vaatteet tänään pessä ja loputki vaatteet mitä on pesemättä...
Mä luulin että noita isoja jotain yli 68cm vaatteita on enemmän mut eipä niitä ollukkaan, noo niitä kyllä kerkee ostella sitten myöhemminki...
Ja sitten onki kivempi ostella ku voi ostaa joko oikein tyttö- tai poikamaisia vaatteita ku Uuno on jo syntyny :)

Hassua huomenna enää 3vko niin jos Uuno päättäs syntyä niin se laskettas täysaikaseks vauveliks :D

Ukko on ihana ku se tuli ruokatunnilla käymään niin pään laitto mahalle ja juttelin Uunolle :heart:
Se on ihan höppänä :D

Kaveri kävi eilen poikansa(1v4kk) kanssa kylässä, voi miten sulonen poitsu :D
Kaveri vaan sano että ihan ku sulla olis aina ollu tuo iso maha :D

Jännä ku kaikki sanoo mun mahaa isoks mut ei se itestä siltä tunnu :)

*Talvicci ja Uuno rv.33+6* :heart:

Ulpu79: Mun äiti ei ole ärsyttänyt mua kommenteillaan, onneksi. Mutta tulin juuri kokouksesta, jossa yksi kollega/yhteistyötaho päästi suustaan törkeimmän kommentin tähän mennessä. Oli ilmeisesti vitsi eikä aitoa huolta mutta aihe on kyllä sellainen, että ei sovi odottavalle äidille vitsailla.

En selosta alkuosaa keskustelusta, liittyi vauvan eritteisiin ja niiden hajuun (!). Tähän kollega tokaisi että "Tee siitä kasvissyöjä, lihahan siellä haisee". Johon mä vastasin että niin mä olen aikeissakin, ainakin enimmäkseen kasvisruokaa olen ajatellut vauvalle koska se on myös oma ruokavalioni.
Tähän kollega: "Katso sitten, ettet joudu syytteeseen kuolemantuottamuksesta!". Ilmeisesti englannissa on joskus ollut tapaus että vanhemmat oavt tietämättömyyttään syöttäneet vauvalle ihan jotain kummallista ja vauva on kuollut. Mutta ihan että mitä v.....a!?! Tyyppi vihjaa, vitsinä tai ei, että mä en osaa ruokkia lastani ja se kuolee?!!! Vähän vois miettiä...

Muitakin ihan hulluja kommentteja olen kuullut viime aikoina ja ollut tosi harmissani mutta tää on kyllä karmein. Ja mäkin olen älykäs ja vastuullinen ihminen, ei mitään syytä olettaa ettenkö mä osaisi hoitaa lapseni asioita vähintäänkin kiitettävästi. Mietin jo että mä ihan just kieltäydyn keskustelemasta vauvasta yhtään vieraampien ihmisten kanssa. Kaverit ja sukulaiset on onneksi olleet ihan ok.

Neuvolakuulumisia täältäkin.

Painoa tullut +700g viikko, ei huomautettu :)
Paineet, sykkeet, pissat jne. kohillaan, mutta SF-mitta huitelee edelleen yläkäyrän yläpuolella. Sai ensin mitaksi huikeat 36, mutta mittaili niin kauan että lappuun kirjattiin 34. Hänen mukaansa lapsivettä on kyllä runsaasti. Kolmen viikon päästä lääkärineuvola ja kokoarvio, jolloin toivottavasti selkiää onko vauva iso vai onko hän vaan sellaisessa asennossa, että mitta venyy... Fyssarilta sain tukivyön iskiaskipuihin, jotka vaan jatkuu. Pitää testata auttaako.

Pikkasen kyllä pistää nuo mahan koon huomauttelut ärsyttään. Juuri olin puistossa esikon kanssa ja yks täti kyseli, että ei montaa viikkoa taida enää olla. Johon sitten totesin että kyllä tässä vielä kuukausissa odotusta lasketaan..

Mutta ny kahville ja mustikkapiirakalle, kun esikko päiväuneilee.

LinneB ja heppu 31+5

Lapsivedemäärästä...
Miksiköhän meijän neuvolassa tuota ei ikinä katota?
Korttiin ei ole ikinä merkattu mitään lapsivedenmäärästä eikä siitä ole ollu edes puhettakaan...

Ja toinen mikä on niin mistään liikelaskennastakaan ei ole ollu yhtään mitään puhetta :whistle:

Vielä piti noihin odotuskokemuksiin kommentoida.

Esikkoa odottaessa ei oikein ollut suuria odotuksia vaan ajattelin että otetaan mitä tuleman pitää. Kaikki menikin tosi hyvin loppuun asti. Se ehkä yllätti että töistä poisjääminen oli haikeaa. Meillä on tosi mukava työyhteisö ja työ on kuitenkin täyttänyt pääasiassa elämän ennen lasta. En palannut töihin välissä (vaikka olisi ehkä henkisesti kannattanut) enkä töitä tai oikeastaan työkiireitä ole kaivannut, mutta työyhteisöä kylläkin. Naureskelin tuossa työkavereille, että alan käymään siellä kahvitunneilla ja lounaalla :)

Toinen odotus tulikin aika pian ja samaa rataa on mennyt. Odotuksen sinänsä korkealla kun eka raskaus meni niin hyvin. Nyt sitten masentaa kun iskias alkoi vaivaamaan ja mukamas ei pääse mitään tekemään. Ja on se toinen odotus vaan niin eri kuin ensimmäinen, erityisesti jos on kotona esikon kanssa eli NAUTTIKAA ensiodotuksesta :)

Taas LinneB

Talvicci: ei meilläkään tuosta liikelaskennasta sen enempiä ole puhuttu- terkka on kysynyt liikkuuko vauva hyvin, johon olen vastannut kyllä. Ja itse kysyessäni eilen liikkeistä ja kuinka paljon niitä pitää tuntua, antoi sen lapun mukaan, mutta totesi, ettei todellakaan tarvitse alkaa täyttämään sitä mikäli vauva liikkuu entiseen malliin. Lähinnä liikelasku sitä varten jos vauva vähä liikkeinen. Meillä siis ei ainakaan vielä sitä ongelmaa :LOL: Ja lapsiveden määrästä: meillä lääkäri merkinnyt neuvolakäynneillä+ ultrien kohdalla merkintä 'N' eli normaali. Eikö sulla tosiaan Talvicci ole yhdessäkään lapsivesi-kohdassa merkkiä? Tosin tuskin syytä huoleen: eikähän ole aivan normaalimäärä sinullakin lapsivettä- muuten kyllä varmasti olisi merkintää niissä kohdin =)

Meille tuli (tai itseasiassa ei vielä tullut, mutta netissää oli jo tiedot) vihdoin vauvavakuutus ja ilmeisesti on ihan ok. Ainakaan nettipuolelta ei löytynyt mitään mikä viittaisi, että joitain rajoitteita olisi.

Eilen katsoin TEKAY:n sivuilta sf-mitan mukaan miten meidän vauva kasvaa ja jos näillä mentäisiin, niin pienen syntymäpainoa olisi vain n. 2800g...toivottavasti nyt hieman kirii tuossa kasvussaan...vaikka eihän tuo sf-mitta tosiaan koko totuutta kerro, mutta silti huolestuin, että jos kertookin, niin jääkö toinen nuin pieneksi :eek: ...joo- voin sitten muistella tätä kun pusaan sen nelikiloisen sieltä ulos ja miettiä uusiksi kumpi olisi ollut helpompi: 2800 vai 4800g :LOL: :LOL: :LOL:

hugis ja papu 32+4

Paulah aika pohjanoteeraus toi kuolemantuottamusjuttu! Odottaville äideille ei pitäisi kyllä kommentoida mitään tollasta, ellei ole 100 % varma, että äidin huumori kestää. Eikä se aina ole välttämättä siitä huumorintajustakaan kiinni, kun raskausaikana voi joskus olla vähän yliherkkä näiden juttujen suhteen. Onneksi omat ystävät ja kollegat on pitäneet huumorin suht hyvän maun rajoissa.

Talvicci ei meilläkään neuvolassa ole arvioitu lapsiveden määrää eikä liikelaskennastakaan ole ollut puhetta. Näiltä palstoilta olen vaan lukenut, että niitä liikkeitä pitäisi laskea, jos tuntuu, että on hiljaisempi päivä.

Lapsivedenmäärästä...
Juu koko kortissa ei ole mitään mainintaa koko lapsivedestä :whistle:

Noo kyllähän sitä on ja varmaan olis jotain mainintaa jos olis liian vähän :D

Hugis
Missä siellä tekayn sivuilla on tommonen laskuri ku mä en löytäny sitä :kieh: :LOL:

*Talvicci ja Uuno rv.33+6* :heart:

Talvicci: mulle terkka sano, kun mahaa tunnusteli, että tuntuu että on paljon lapsivettä. Joillakin vauva tuntuu kuulemma ihan "iholla". En tiedä voiko sitä saadakaan muuten kuin ultran avulla selville. Esikosta kun tehtiin kokoarvioo vikassa lääkärineuvolassa, niin silloin lääkäri ultran avulla arvioi lapsiveden määrän oikein lukemina..

Yhteistyössä