*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Talvicci: Eri kunnillahan on varmasti eri käytäntöjä. Mä käyn tossa Keski-Espoon neuvolassa. Iteki luulin, ettei tää viel oo paljon, eikä varmaan ookkaan. Mutta haluavat vain varmistaa ettei oo mitää vikaa. En kyllä usko et siitä rasituksesta mitään löytyy, ei ainakaa suvussa oo taipumusta diapetekseen ees raskausaikana.

Sain muuten jo maanantaiks sen rasistusajan, ku kaikkialla on melkein 4vko jonot. Ni meen sit jonon vieressä, ilman ajanvarausta. Neuvolatäti haluaa sen tuloksen kuitenki ennen seuraavaa käyntiä, mikä on kahen viikon päästä.
 
DsariaL Muistelen että neuvolantäti sanoi just että viikolle 35 asti estellään vauvan syntymistä.

Mulle on painoa tullut 13kg nyt lisää ekan neuvolakäynnin jälkeen. Mulle sanottiin siitä että se on ihan sopivasti, mutta sanottiin myös että pitää vähän kattoo ettei sitä mitään kymmentä kiloo sitten enää tulis lisää. Ei nyt vielä itestäkään tunnu että sitä liikaa olis tullu.

Karvankasvusta sen verran, että mulla ainakin on vähentynyt. En muista koska viimeks ajoin säärikarvat, mutta vieläkin on ihan sileet koivet. Normaalisti ne on ollu jo kahessa päivässä aivan sängellä.

Ajeltiin tänään Taysin pihaan kattomaan että kuinka kauan sinne ajaa, ja mihkä siellä oikeesti pitäis mennä. Heräsi kysymys että mitenkä siinä sitten menetellään auton ja pysäköimisen kanssa? Jotenkin ihan sairaan typerän tuntunen kysymys, mutta miten te jotka ootte käyny joskus synnyttämässä, niin ajoiko mies teidät ensin ovelle, ja vei sitten auton parkkiin, vai kävelittekö itekin parkkikselta sinne ovelle? Varmaan siis tietenkin riippuu vähän tilanteesta. Tämmöstä rupesin miettimään.

Pienokainen on tuolla massussa nyt sitten pää alaspäin. Toissapäivänä neuvolalääkäri oli sitä mieltä. Edellisellä kerralla oli sellanen nuori juippi, joka ei osannu sanoo sen asennosta yhtään mitään. Oon siis luullut Ellin pyllyä pääksi. Mutta sen jälkeen sitten tajusin senkin että hikottelu tuntuu kyllä enempi alhaalla, joten siellä sen pään täytyy olla. Lääkäri kyllä sanoi että hän voi myös erehtyä, ja sellaista sattuu useastikin, vaikka ensin olikin ihan varma että pää on alhaalla. Oli aika mukava lääkäri, en ollut ennen käynyt samalla tyypillä. Tosin rupesi puhumaan mun työstä ja kyselemään kaikkea, ja sillä oli kaikkia parannusehdotuksiakin kyseiselle alalle. Olin vähän ihmeissäni. Ei olis voinu kyllä itseäni juuri vähempää kiinnostaa sillä hetkellä :LOL: Kohdunkaula oli hieman pehminnyt ja pituus 2cm, ei sanonut että tarvis levätä, mutta rehkiä ei ainakaan sais. Koitin kysellä että mitä tarkoittaa, mutta oli kovin ympäripyöreetä. En oikein tiedä missä menee raja. Eilen käveltiin miehen kanssa perhevalmennukseen, ja koitin aluksi pysyä miehen vauhdissa (joka kuulemma koitti mennä hitaasti ) ja siitähän seurasi sitten supistuksia, ja täytyi sitten loppumatkasta pysähdellä välillä. Mies olis halunnut mennä autolla, mutta ite olin sitä mieltä että kyllä kai sitä vähän liikuntaakin täytyy saada. Tosi vaikeeta mun mielestä arvioida tämmöstä, en osaa oikein lukea omia tuntemuksiani. Sit siellä valmennuksessa istuminen oli aivan tuskaa! Tuntu että loppuu happi, ja naama oli varmaan välillä kalpee ja välillä punanen, ainakin tuntui siltä. Siellä muut oli raskaudessaan pitemmällä kuin minä, mutta kellään muulla ei näyttäny olevan yhtä tukalaa kun mulla! Outoa.

Päiväpeitoistakin olitte keskustelleet. En ollut aatellut, mutta lueskellessani sit tulin tulokseen, että voishan siihen joskus vaikka jonkun viltin tai nätin täkin laittaa päälle. Ja sitä sitten voisi käyttää myös muihin tarkoituksiin, esim. ottaa köllöttelyalustaksi lattialle tms. Kyllähän sellaiselle peitteelle varmaan käyttöä löytyisi.

Hanikka ja Elli 32+5
 
Muisku joo tulee siihen joku yleiskorotus. Mä nimittäin sain saman rahan kuin esikoisestakin ja on se pikkusen parempi sen korotuksen takia. Mutta aika olematonhan se korotus tietty on.

Talvicci mulle tuli esikoisesta 14kg ja se oli ihan ok, koska olin ihan normaalipainoinen (BMI 18) ennen raskautta. Kai se riippuu pitkälti lähtöpainosta? Tosin ei mulle nytkään oo mitään sanottu, vaikka mun lähtöpaino oli jo +8kg normista ja nyt sitten +20...

Hanikka me ajettiin esikoisen syntyessä eka parkkiin miehen kanssa, vaikkakin mulla oli sillon jo tooodella kovat supparit (olin jo 8cm auki). Muistaakseni en halunnu, että jättää mut yksin ovelle ja menee sitten vasta ettimään parkkista. Onneks löytyi paikka, kun tuolla Kättärillä on aina vähän pulaa parkkipaikoista. Meidän perässä tuli vielä 2 pariskuntaa, et mahdettiin olla koominen näky kaikkien madellessa parkkikselta sisälle hirveissä supistuksissa :D
Mulla muuten oli täysin samanlainen fiilis siellä valmennuksessa sillon aikoinaan. Hikoilin kuin pieni possu ja oli ahdistavaa istua paikoillaan niin pitkään. Ja mäkin kattelin, että kaikki muut on ihan "cool". Ehkä ne sit vaan hämäs ;)



 
Sain muuten vihdoinkin varattua loppuraskauden lääkärintarkistuksen ja siihen on "enää" vajaa 3 vkoa (rv36+4). Sitten vihdoinkin näen pikkuisen mäkin! :) Pelottaa jo valmiiksi painoarvio.

Miten tää aika nyt taas matelee näin....
 
DsariaL:

Voi miten hellyyttävä näky..ihana sänky on pienelle tarjolla =)

Synnytyksen estelystä:

Itse olen ainakin kuullut että 35 viikolle estelevät, eli sehän on sitten rv34. Sen jälkeenkin riippuen tilanteesta, estelevät vielä rv36 asti jos vain on mahdollista ja äidin ja lapsen vointi sen sallivat.
Vauvahan on siis täysiaikanen rv37, eli hassua kyllä, mutta jos lapsi syntyy rv36+6 on hän papereiden mukaan ennenaikainen :D

Neuvolakuulumisia oli tullut paljon. Mallikkaalta näyttää monella, ei suurempia murheita.

Tässä tuli taas mieleen, kun supistelee taas jatkuvasti, niin ihan mielenkiinnosta kyselen:

Miten usein teillä muilla tulee päivässä harjoitus supistuksia?

Täällä on aamu ihan rentoa. Mutta kun tulee tämä iltapäivä se alkaa. JAtkuu ilta myöhään asti ja supistuksia tulee keskimäärin 6-10/1h :/
Enään ei juurikaan ole väliä olenko jalkeilla vai makaanko, tulevat kun tulevat.

Ja ällöä, saapi skipata

Enpä muista mainitsinko edes, mutta eilen kun sammutin konetta kuului kunnon poksahdus navan alta ja olin varma että perkule nyt meni kalvot puhki..ääni oli niin kova.
Eihän sieltä nyt onneksi mikään puhjennut, mutta käväisin sitten vessan kautta ja kokeilin sitten omatoimisesti miltä tuo kohdunkaula tuntuu.
Normaalistihan sen tulisi olla kova ja kiinteä ja se tuntuisi sormille ikäänkuin nenänpäältä... no ei kyllä ollut nenänpäätä lähelläkään, sellainen pehmeä ja löllö :LOL:
No juu...

Nyt menen laittelemaan vauvan hoitopöytää kun poika nukkuu...pakko saada jo jotain laitetuksi. Viikot vierii ja me vaan täällä lusmutaan :kieh:

paapelo+poju+Deri 33+5
 
Paapelo: miulla on ollu samaa kysymystä mielessä noista supistuksista, varsinkin nyt kun moni on sanonu, että ei oo harjoitussupistuksiakaan vielä tullut (vaikka ei kai niitä kaikille tulekaan). Mutta miulla supistelee ja paljon! Eikä oo tosiaan mitään väliä seisonko, kävelenkö, istunko, lepäänkö. Illat on toki pahempia, silloin tulee usein kipujakin (ei kovia), mutta päivisinkin niitä tulee. Varmaan aika samanlailla kuin siullakin: n. 6-10/1h.

Viimeks noista supistuksista puhuttiin neuvolassa, eikä niitä pidetty mitenkään haitallisina. Kuuluu asiaan, että jo näillä viikoilla hieman toisenlaista tuntemusta (joiksi itse noita kipuja kutsuin) tulee supistuksen lisäksi. Toki, jos alkaa esiintyä säännöllisyyttä ja haittaa yöunia/tarvitsee särkylääkettä, niin kuulemma kannattaa tarkkailla hieman tarkemmin ja soittaa niistä neuvolaan.
 
DsariaL:

Niinhän se on. Tosiaan kun itsekkin mietiskelin, kun monilla on aika rauhallista juuri tällä rintamalla ;)

viimeyönä heräsin unestani yhteen tujuun kipeään supistukseen. Tajusin sen olevan supistus vasta kun selvisin pökkyrästäni. Ja mustinpa kärsineeni unessa synnytyksessä kovista supistuksista ja nirskuin kätilölle kivunlievityksestä..eli supistus tuli uneeni :whistle:

No onhan tässä jo näitä viikkoja kulutettu, joten en ole huolissani. Noita kipeitä kun tulee tosi satunnaisesti. Lähinnä kipua aiheuttaa harkkareiden aikana kova paine, jota Deri saa aikaan punkemalla päätään holtittomasti alapäähäni :kieh:
 
Heheh!!!

Päiväni huvitus..mies tuli juuri kotiin pitkän koulupäivän jälkeen.
Oli ollut vielä metsästämässä tuttavaltaan autoonsa avainta, kun meni sekin siellä reissussa. :headwall:
Tulos, ei kellään, mutta saapahan hän uuden teetettyäkin.

Itse asiaan siis. Kerroin heränneeni viimeyönä sellaiseen vähän kipeämpään supistukseen...miehelle iski epätoivo/paniikki...

PAKKO PERKULE SAADA SE AVAIN JA SASSIIN, TIEDÄ MILLON SÄ RÄJÄHDÄT :LOL:

Hooh...tätä saakin sitten kuulla varmaan tästä eteenpäin joka päivä jos vähänkin inahdan :kieh: :D
 
Hei!

Supistuksista: Minulla tulee noita harkkareita enimmäkseen iltapäivästä lähtien. Aamupäivisinkin tulee joka päivä mutta voisi karkeasti sanoa, että muutama aamupäivän aikana aina tulee. Iltapäivisinse vähän vaihtelee, mutta tulee varmaan noin kolme tunnissa. Joskus tulee viisikin mutta ei enempää. Pissahätä, kantamiset ja reipas kävely kyllä provosoivat noita mutta kyllä niitä tulee aina päivälevonkin aikaan. Eivät ole kertaakaan olleet kivuliaita vielä.

Minullakin on tainnut säärikarvojen kasvu hidastua, en edes nyt muista, koska viimeksi epiloin ne! Toisaalta, jotenkin ovat jääneet aika vähälle huomiolle :whistle: Pitäisi vissiin katsoa tarkemmin, minkälainen viidakko siellä kukoistaa.. Tänään töissä huomasin, että varpaiden kynsien lakat pitää uusia, eikun mies hommiin perjantaina :D


Minä olen nykyään ihan väsy työpäivän jälkeen. Pienet tai isommatkin torkut on otettava, että jaksaa loppuillan.

Mitäs luulette, vieläköhän voisin mennä kasvohoitoon? Siis kun siellä maataan selällään se aika, meneeköhän siellä puolitoista tuntia tai miten? Se menisi ensi viikkoon ja silloin menen rviikolla 32. Mahtaakoan onnistua? Sängyllä en voi olla kuin hetken selällään mutta meidän lepotuolissa viihdyn kyllä melkoisen makaavassa asennossa. Nyt on tullut mieleen, että olis niin mukava hemmotella itseään vielä ennen vauvan syntymää :p

Hope ja vauveli 30+1
 
DsariaL Voi vitsit sie oot taitava! Siis itekö nuo kaikki oot ommellu pinnikseen? Tosi kivan ja siistin näköset ovat. Itekin kyllä yritän väliin ommella verhoja ja tyynynpäällisiä, mut mä oon kauheen kärsimätön ja tuntuu et sutasen vaan kaiken äkkiä ja jälki on vähän epäsiistiä ja muutenkin teen kaiken miten vaan helpointa on...en mä silti mitään tollasia pehmusteita osais ees ommella :D
Suppareista En oikeestaan oo laskenu ikinä määrää, mut väliin tulee useemmin ja väliin harvemmin. Ainakin sellaset parikytä supparia päivässä.

Kiitti Paulah vastauksesta...onko kaikki muut saaneet kelan päätöksen?? Mä siis en ja LA on 10.10 Siä nettisivuilla kun kirjauduin niin ei ees näy et hakemus ois vastaanotettu, mut viime perjantaina kävin kyllä itte paikanpäällä toimistossa ja sano et on tullu ainakin perille.
 
Hope: Ihan hyvin voit mennä kasvohoitoon, jos vaan pystyt istumaan paikoillas sen aikaa. Mun mielestä jossain vauva lehdessä oli testattu juuri raskaana oleville tarkoitetut hoidot. Sehän on niin, että jos mamma voi henkisesti hyvin on vauvallakin parempi olla :)

Supistuksista: Täällä tulee päivittäin niitä menkkajomotuksia. Neuvolassa saoi niiden olevan ihan oikeita supistuksia, ei enää harkkareita. Niitä ei tuu kovin usein, mutta eilen tuli päivän aikana 4 kestoltaan ne on pidempiä n. 30 s ainakin, joskus jopa 1min. Eivät ole kovin kivuliaita, mutta selkeesti tulee kuitenkin vatsa kipeäksi sen aikana.

Kelasta: Mä en oo saanu vielä päätöstä, kun työpaikka ei ollut toimittanut jotain tarvittavaa lomaketta sinne. Tosin mulla on LA vasta lokakuun lopussa.

DsariaL: Ihana peti teillä. Meillä ei oo vielä ees koottu pinnistä, kun ootellaan inspiraatiota makuuhuoneiden järjestämiseen :) Ja oma äitini on joissain asioissa niin taikauskoinen, ettei anna minun pedata sitä kuitenkaan. Hänen mukaansa pedin petaaminen ennen lapsen syntymää tietää huonoa onnea. Mulla on kyllä pinniksen suoja olemassa, pitäisi vain hakea avon siskolta. Hän on kätevämpi ompelukoneen kanssa niin teki sen mun toiveiden mukaan =)
 
Supistuksista
Joka päivä niitä kai tulee, joskus enemmän ja joskus vähemmän...
Määrää en osaa kyllä sanoa, ne ku ei silleen ole kipeitä (aina) niin niihin ei aina niin kiinnitä huomiota...
Mut toisekseen en kyllä oikeen aina tiiä mitkä on ns. oikeita ja mitkä harjotussupistuksia... Monesti ku se on semmosta jomotusta niinku olis menkat tulossa...
Vaikka harkkareittenhan ei pitäs olla kipeitä mut neki taas kuulemma voi jokainen tuntee eri tavalla...

Kelan äitiyspäiväraha päätökset...
Mulla näyttää lukevan kelan sivuilla vaan et hakemus jätetty 22.6, tosiaan ku se on venyny mun viimesen palkkakuitin takia jonka palautin viime perjantaina...
Menee varmaan aikaa ennen ku tulee mitään päätöksiä vaikka kelassa se nainen sano että nopeesti kuulemma tulee päätös :whistle:

Millon muuten ne ekat äitiyspäivärahat oikeen maksetaan?
Mulla äitiysloma alkaa 2.9
Ja alkaako se lapsilisän maksu ekasta ns. täydestä kuukaudesta?


*Talvicci ja Uuno rv.33+1* :heart:
 
Talvicci mulla alkaa äippäloma 29.8., mutta ekat rahat tulee vasta lokakuun alkupuolella :( Mitenköhän ton lapsilisän kanssa oli. Kai se niin on, että eka maksukuukausi on syntymän jälkeinen ensimmäinen täysi kuukausi? Korjatkaa, jos muistan väärin.

*muoks*
Kelan sivuilla sanotaan: "Äitiysraha maksetaan jälkikäteen 25 päivän maksuerissä. Ensimmäinen maksuerä on kuitenkin 30 päivää."
 
DsariaL Ihan mielettömän kaunis sänky :heart: , olet kyllä ihan mieltsin taitava!

MB - oikein muistat lapsilisän: eli lokakuussa syntyvät vauvat saavat marraskuussa ensimmäisen lapsilisänsä. Vaikka siis syntyisi 1.10...tyhmää- mun mielestä pitäisi saada jo lokakuussa niiden kenellä vauveli syntyy alkukuusta. Itsehän saan ensimmäiset äippärahat 15.10 eli hiton moinen sitkuttelu luvassa sitä ennen...viimeinen palkka kun syyskuun lopussa on ainoastaan 10päivältä. Nyt siis olen kesälomalla ja saan elokuussa normaali tilin. Lomarahat taasen on maksettu (ja tuhlattu :ashamed: ) jo toukokuussa kun pidin ensimmäisen viikkoni lomasta...noh: ehkäpä me selvitään. Laskujen kanssa nuo maksamiset on usein helppo sopia- vaikeuksia tuottaa lähinnä asuntolaina- sitä kun on niin hankala alkaasiirtelemään- ja en edes tiedä onnistuuko :|
 
Päätös on tullut aikaa sitten...tosin jouduin odottamaan sitä sen n.4vk.

Itsellä taisi alkaa mammaloma 28.8 ja eka maksupäivä taisi olla 2.10..ja tosiaan, eka lapsi lisä tuleekin sitten vasta marraskuussa, jos vauva syntyy lokakuussa. Siksipä toivoisin, jotta syntyisikin vaikka 29.9 :D Mutta vaikka odotus on pitkä, se tasoitetaan sitten viimeisestä lapsilisää kuukaudesta, eli lokakuun vauva saa sitten teininä vikan rahansa lokakuussa...eli tasan menee sitten lopulta... :D

jännää...mies saa tietää huomenna pääseekö hän siihen koulutukseen, jonka kartoitus jaksolla on nyt käynyt viikon verran. Toivottavasti pääsisi, sitten hänenkin tulonsa nousisivat n.300-400e kuussa.

täällä kiristellään taas hampaita suppareiden kanssa kun Deri punkaa itseään tosissaan alaspäin :kieh:
 
Kiitos kaikille kehuista! Kyllä miekin tykkään meidän pienen pesästä. Ja kun joku kyseli, niin itse kaiken siihen tein (paitsi tuo pehmoporo on saatu lahjaksi pikkusiskolta raskauden alussa)... :)

Hugis: ainakin myö on pystytty siirtämään tuota asuntolainan maksupäivää. Meillä kun miehen tililtä lähtee suoraan asuntolaina ja ollaan aina miehen palkkapäivän mukaan siirretty sitten asuntolainan maksupäivää. Tosin ei oo kuin muutamasta päivästä aina ollut kyse, etten tiiä miten sitten, jos olisi pidempi aika kyseessä... Mutta kannattaa ehdottomasti soittaa ja kysyä pankista, pystyvätkö he joustamaan, jos sattuu mukava virkailija, niin uskoisin, että jonkinlaiseen sopimukseen kyllä pääsee siinäkin. Toivottavasti ei mitään ongelmaa teille tuosta tuu...

Täällä taas kärsitään supistuksista; kun alkaa jo särkeä alavatsaan ja Möykky on jotenkin hankalassa asennossa (jalkojaan punkee oikeasta kyljestä ulos), niin koskee sekin... Äh ja puh, toivottavasti nämä ei liikaa paikkoja kypsytä, vaikka sinällään ei minuu haittaa, vaikka jo kypsyttäisivätkin paikkoja, kunhan ei ennenaikaisena lähe siitä huolimatta syntymään. Toiveissa ois, että ei laskettuun aikaa asti mee, mutta ennen viikkoa 37 ei saa syntyä! :xmas: :whistle:

Kyllä taas sais meidän perhe-elämästä hyvän kuvan! Istutaan ukon kanssa vierekkäin olohuoneen sohvalla, valkokankaalta näkyy illan ohjelmia, molemmilla kannettava sylissä ja koira makaa tylsistyneenä meijän välissä... Niin ja jos pitää vielä mainita, niin telkkari näkyy siis kolmannen tietokoneen kautta :ashamed: :xmas: Ohhoijaa, taitaa kuva vähän muuttua vauvan synnyttyä... :D
 
Supistuksia täälläkin tulee useasti päivässä, toisinaan ihan vaan harjoitussuppareita, mutta kyllä niitä ihan kipeitäkin tulee päivän mittaan monesti.

Painon noususta sen verran, että on ilmeisen yleistä ja normaalia, että etenkin esikoista odottavilla paino nousee enemmänkin.. Itsellä esikkoa odottaessa tuli reilu 20 kiloa :x
Ja siis lähes kaikilla tuttavapiirissä olevilla myös on aika samoja lukemia ollut...
Turha niistä kiloista on stressiä ottaa, kunhan vauva ja äiti voi hyvin.. Ne kilot karisee sitten yllättävän helposti kunhan ei nyt mätä imettäessä kaksin käsin kaikkea epäterveellistä :)
 
Huomenta!

Painonnoususta: Mulle on tullut 7kg verrattuna tilanteeseen ennen raskautta. Musta aika vähän, ei tässä varmaan paljon enää ennätä tullakaan eli alle kymmeneen taidetaan jäädä kokonaisuudessaan. Aika yllättävää! Ja musta ei tunnu että rasvaa olis tullut lainkaan, päinvastoin melkein.

Siinä muuten onkin pähkäilyä kun kelan rahat tulee ihan eri aikoina kuin on tottunut. Täytynee jemmailla niitä sitten eri tilillä jotta on rahaa lainalyhennyksiin jne kun niiden aika on. Mulla kun menee kaikki isommat lyhennykset kuun viimeinen päivä ja sehän ei ole päivä, jolloin kela maksaa. Täytyy nyt muutenkin säästää jotta on vähän puskuria ja saa kaiken pyörimään normaalisti nuo äitiyslomakuukaudetkin. Vaatii vähän suunnittelua, mä kun olen kova tuhlaamaan:)

Mulla on muuten paljon parempi olo kun en ole itse ollut remontoimassa tällä viikolla. Ei satu kyljet tai mitään. Ehkä se täytyy vaan myöntää että mun kroppa ei tässä vaiheessa enää remppaamista kestä ja yrittää olla liikaa rehkimättä siellä. Kyllä mä jotain joudun tekemään mutta täytyy yrittää aika rauhallisesti ottaa.



 
Huomenta!

Tosiaan tuo Kelan maksupv riippuu täysin siitä miten oma äitiysloma ajoittuu. Esikosta aloitin varhennettuna ja maksupäivä oli muistaakseni aina kuun puoli välissä. Nyt kun olen ollut kotihoidon tuella, on maksupäivä aina kuun viimeinen päivä ja taas kun jään mammalomalle tälläkertaa aivan normaaliin aikaan, on maksupäivä kuun ensimmäisinä päivinä =)

ON:

Joopsista..eilen illalla olikin varsin "hauskaa".
Seksi aiheuttaa täällä tässä vaiheessa näköjään aikamoisia kolotuksia ja kipeitä supistuksiakin. Ja ihan normaalisti ollaan harrasteltu, eli mitään selibaattia ei ole ollut :D
Noh, josko tätä voisi tälläkertaa käyttää hyväksi kun viikot alkaa olla hyvät, esikosta eivät saaneet mitään aikaan :D

Ja on se kumma, miten kellon tarkkaan sitä herääkin öisin. Havahduin taas pirteänä vessaan ja kurkkasin kelloa 03.50...aina sama kellonaika. Ja pirteänä siinä möllötin..pöh, ei vetele :D

Nyt keksimään ruokalistaa tälle ja huomiselle päivälle :wave:

paapelo+poju+Deri 33+6 (huomenna poksuisi taas )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muisku78:
onko kaikki muut saaneet kelan päätöksen?? Mä siis en ja LA on 10.10 Siä nettisivuilla kun kirjauduin niin ei ees näy et hakemus ois vastaanotettu, mut viime perjantaina kävin kyllä itte paikanpäällä toimistossa ja sano et on tullu ainakin perille.
Minulle äitiyspakkaus on jo tullut, mutta samalla hakemuksella jätetty päivärahapäätös uupuu vielä. Syynä on se, että saan palkkaa äitiysloman alussa- Kela odottaa palkkatoimiston tositteet ennen päätöksen tekoa. Näin siitä huolimatta, että minä haen (ja saan) päivärahan edellisen äitiysloman mukaisena. Esikoista odottaessa sain päivärahapäätöksen kaksi työpäivää ennen äitiysloman alkua, juuri noiden palkkatositteiden toimittamisen vuoksi. Mutta minulla ei siis kiirettä olekaan, kun palkka tulee kuitenkin.

 
Äitiyspäivärahan maksupäivä on käsittääkseni lasketun ajan mukainen päivä. Siis minulla kun laskettu aika on 20.10, saan äitiyspäivärahan sitten joka kuukauden noin 20. päivä. Syntyköön lapsi mikä päivä tahansa. Ja kun äitiysloman aloitan 15.9, on eka äpr maksussa juuri 20.10.

*muoks: päätöstä minulla ei siis ole, mutta joku jolle se on jo tullut, voinee tarkistaa. Muistelen esikoisesta näin olleen maksatukset!*
 
Huomenta!

Supistuksia on täälläkin päivittäin, harkkasupistuksia tosin vaan (kai). Iltaisin on yleensä enemmän kuin päivisin. Olen huomannut, että raskaiden kassien kantaminen, liian nopea kävely (erityisesti ylämäet..) ja pyöräily aiheuttavat supistuksia.

Kelasta ei tosiaankaan ole tullut päätöksiä vielä, kun lähetin tulotiedotkin sinne vasta maanantaina. Aika paljon tulotaso tulee kyllä tippumaan äitiysloman alettua, varsinkin kun veroprosenttikaan ei pudonnut yhtään. Mikään työehtosopimus ei mua koske, joten äitiyslomalta ei palkkaa tipu.

Paino on noussut mulla noin 6-7 kg tähän mennessä, en tiedä tarkkaa lähtöpainoa, kun en hirveesti aikaisemmin asiaa tarkkaillut... Kaikki paino on kyllä tossa mahassa, muuten ei ole ulottuvuudet muuttunu ;)

Ulpu & Papu 30 + 3
 
Dsarial ihana pieni pesä vauvalla,voi kun itekin osais mut kun on ihan peukku keskellä kämmentä kaikissa käsitöissä :D

harjotussuppareita tulee täällä ihan 24/7 , yöllä kun kääntää kylkeä tai rakko rupee olemaan täysi,päivällä sekä liikkeessä että myös levossa,tuntuu että on ihan sama mitä tekee tai on tekemättä niin massu kovettuu ja ahistaa,jotkut on sitten kipeempiä ja vihloo alas,noita kipeitä tulee ehkä enemmin iltasella.lääkäri toteskin viimeksi kun riitti että nousin siihin laverille tutkittavaksi niin supisti että onpas tosi supistusherkkä kohtu.

äitiyspäiväraha tietääkseni maksetaan eka erä lasketunajan tienoilla,mulla ainakin viime raskausdessa sekä myös tässä tulee ekat rahat päivää ennen laskettua-aikaa,eli kun 14.10 on la , niin ekat rahat tulee tilille 13.10.ja sitten tulee näköjään joka kuun 11-13 pvä rahaa tilille,riippuen osuuko kyseinen maksupäivä viikonlopulle vai arkipäivälle.

jaahas,neiti heräs aamupäikyiltä,tarttee taas mennä...

kaurisäiti ja bambi 32+2 :heart: :heart:
 
Juu näköjään noissa Kelan maksupäivissä on jotain logiikkaa :) Mikäköhän juttu toikin on, että rahat tulee päivää ennen laskettua aikaa kuten kaurisäiti totesi.

Täälläkin supistelee ihan mukavasti, ehkä vähän vähemmän kuin esikoisesta, mutta tasaisesti pitkin päivää ja enemmän illalla. Muistan kun esikoisen raskausaikaan istuin koko päivän töissä ja unohdin tietty välillä käydä jaloittelemassa niin oli kyllä aika tuskaa päästä kotiin illalla. Piti pysähtyä puolen kilsan matkalla ties kuinka monta kertaa, kun supparit oli niin ilkeitä. Mutta kun jäin äippälomalle niin supparit about katosi. Nyt ei oo tarvinnu "kärsiä" samalla tavalla. Mutta tässä raskaudessa uutuutena mulle on noi sukkapuikkokivut. Onneksi niitä ei tule joka päivä. Jaahas, nyt just supistaa :)

Laitanpa pizzan uuniin, kun tyttökin on unilla. Saa nauttia ihan rauhassa :)
 

Yhteistyössä