*Lokakuiset Pallomahat Elokuussa 2009* *Ensimmäinen vauva on jo syntynyt!*

Iltaa vielä!

Täällä "kärsitään" harkkari supistuksista...tulevat näppärän säännöllisesti, mutta ovat todella siis harjoitusversioita, onneksi =)

Täässä puuskiessa muistin, että tämähän on oiva tilaisuus treenata jo hiukan unholaan jääneitä hengitysharjoituksia, jotka rentouttavat ja auttavat siis myös näihin harkkareihin.

Eli vinkkinä muillekkin, jotka saavat "nauttia" harjoitus supistuksista enemmän tai vähemmän.

Joka kerta kun tunnette edes jotenkuten, että sellainen on tulossa, ottakaa hyvä asento (itse istun usein muutenkin niin, että jalkapohjat ovat toisiaan vasten ) ja hengittäkää syvään nenänkautta ja oikein rauhallisesti päästätte ilman suusta ulos ja toistakaa kunnes supistus on loppunut =)

En muistanutkaan, mutta tein samaa esikoisen aikaankin. Sitten synnytyksessä se tuli luonnostaan siihen saakka, kunnes kivut kävivät minulle liian koviksi. Kiitos sen keljun oksitosiini tipan ;)

Eipä muuta...läheden tästä palleroimaan kohti sohvaa ja faktan synnytys ohjelmaa...jos vain pääsen eteenpäin kun Derin on kiilannut päänsä taas haarukseeni niin, että tuntuu kuin keilapallo siellä olisi :D

Iltaa mahakkaille :wave:

Väsyttää, poika herää öisin vähintää kerran ja vain minä kelpaan nukuttamaan |O

Muuten oma olo on tosi hyvä, supistuksia ei oo tullut enää yhtään!
Musta tuntuu että tyttö on kääntynyt pää alaspäin, ainakin hikka tuntuu ihan alhaalla.
Noh pe ois neuvola, niin siellä sit saa tietää..

Mun pitäis lähteä vielä shoppailemaan, pitäis ostaa toinen vaipanvaihtoalusta yläkertaan ja kaksostenrattaisiin sadesuojat..
Vaatteita meille on kertynyt ihan älyttömän paljon, varsinki 56cm :D
Ja mun tuurilla tääkin tulokas on "jättiläinen" niin kuin veljensä (4548g ja 54cm) ja ne ei mahdu kuin 2 vko :LOL:

Noh sit ei muuta kuin kirpparille!

Mutta palailen viim pe neuvolakuulumisten kanssa:)

Inka & Maisa 34+2 :heart: :heart:

Iltaa masunkasvattajat!

( . ) Pallopäästä on tullut riiviö kun iskä ei oo maisemissa. Ukko ollut joo perjantaista asti reissussa ja pallopää on alkanut myllään joka ilta klo 21-02, eikä anna mun siis nukkua kun meno on niin huimaa, et on ihan huono olo. No onneksi ukko kotiutuu jo to-pe välisenä yönä niin sit ehkä meikäkin saa taas nukuttua :D Veikkaan kyllä, et mun ressillä on osuutta asiaan, et tää kaveri myllää, meinaan kun mulla on niin kova ikävä ukkoa varsinkin iltaisin, et ihan itkettää :'(
Nyt kun ukko on ollut pois niin oon saanut vallattua sen työtuolin tähän omalle koneelle ja tää on sellanen mall,i millä voi vähän kuin keinua =) Huomasin tuossa et masukki rauhoittuu kun heijaan tällä meneen rauhallisesti, eli pitänee alkaa metsästään keinutuolia taikka hommata toinen tällanen tuoli meille.

Talvicci mietti, et mistä löytis oman paikkakunnan mammoja, niin ehdotukseni on yksinkertaisesti uusi aloitus tänne 2+:lle, missä perään kuulutat kotikaupunkisi mammoja / masumammoja. Tietty mein neuvolan ilmoitustalu on ainakin täynnä jos jonkin laisia kerhoilmoituksia ja olipa siellä joku kahvilankin (mikä siis suunnattu perheellisille) mainos.

Barbapörrö tamperelaisten tapaaminen vaikuttaa ihan kivalta idealta, mut jotenkin en koe sitä juttua omakseni. Tai siis ööö.. Jotenkin nettituki tuntuu luonnolliselta, mut sit kun pitäs tavata kasvotusten, niin mulla menee pupu pöksyyn. En oikein osaa selittää. Johtuu varmaan siiitä, et täällä tulee tilitettyä perheen ja ystävienkin asioita välillä turhankin avoimesti ja edes ystävilleni en kaikesta siis puhu, niin mulle ainakin on helpompaa pysyä "kasvottomana". Tiedän kuitenkin kokemuksesta, et tamperekin voi joskus olla liian pieni pitäjä, et joku nettituttu onkin tutun tuttu.
Tää nyt ei välttis taas liity aiheeseen, mut kuitenkin. Mä tapasin mieheni netin keskustelufoorumilla ja tutustuttiin kun sovittiin "sokkoreffit". Oltiinko me asuttu yhdessä jo ehkä noin 3kk kun miehen kaveri tuli meillä käymään ja mä olin aiemmin päivällä makustellut sen nimeä, kun kuulosti jotekin tutulta. No tää miehen kaveri, josta siis tulee mein lapsen kummi, on mun ex-poikakaverin hyvä ystävä. Onneks kuitenkaan ei mies ja ex ole ystäviä keskenään.

Päiväpeittoa joku pinnikseen mietti. Varmaan ihan toimiva ajatus, jos esim. kissoja talossa jotka hakeutuu sinne nukkumaan kun vauva ei siellä ole. Tarvinee laittaa korvan taakse itsellekin muistiin jos tuo mun verkkoni ei kissa poissa pinniksestä pidä.

Nyt painun taas yrittämään nukkumista kun luomia painaa jo tuhottomasti, vaikka taitaa masukki olla eri mieltä mamman nukkumisesta taas kerran.

pinkkimieli ja pallopää 29+6

Mä oon ilmoittanut miehelle, et sillä ei ole mitään asiaa mennä alapäähän kurkistelemaan, kun ollaan synnyttämässä.... :p Ja en halua myöskään et tapahtuma kuvataan.

Huomenna olis taas neuvola.. Tää aika menee sellaisella vauhdilla, ettei oo tosikaan.

Missah ja Mölli 31+6

Huomenta!

Olipa syksyinen aamu, kun töihin lähdin. Ihanan kirpeä ilma! Samalla iski pieni paniikki LA:n lähestymisestä...

Onko täällä muita, jotka ovat menneet tuhatta ja sataa viime kuukaudet ehtimättä juuri miettimään raskautta ja tulevaa synnytystä? Mulla on ollut niin paljon töitä ja jatko-opinnot painaa vielä päälle äitiysloman alettua, että mahdankohan ehtiä edes synnyttämään? :LOL:

Alkuraskaudessa kuvittelin, että osaisin hiljentää vauhtia viimeisillä raskausviikoilla, mutta ei. Kaipa se on luonteestani kiinni ja tietysti siitä, että ei ole mitään kremppoja tai vaivoja hidastamassa tahtia. Hirvittää, että mitä jos vauva syntyykin ennen aikojaan ja mulla on kaikki hommat vielä tekemättä! Toki hankinnat on melkein jo tehty, mutta kotona olisi kaikenlaista puuhaa ja pari koulukurssia tentteineen pitäisi saada suoritettua ennen syntymää.

Paapelon hengitysharjoituksia kannatan! Myöskin joogahengityksestä on varmaankin hyötyä h-hetken tullen.

Peppi30: Täällä on toinen, joka on koko raskauden vaan touhottanut kauheaa vauhtia kaikkea muuta eikä tää tunnu tästä vielä hetkeen helpottavan. Toisaalta vähän harmittaa että ei ole aikaa keskittyä täysillä olemaan raskaana. Toisaalta mulle ehkä ihan hyväkin, saattaisin kehittää synnyttämisestä vielä nykyistäkin suuremman stressin jos ehtisin enemmän sitä pohdiskella. Mutta välillä tulee mieleen että oonkohan kunnolla henkisesti varautunut siihen, että meillä on lapsi kahden kuukauden kuluttua.

Mulla on kanssa paljon töitä vielä ennen äitiysloman alkua. Ja mähän en edes aloita äippäriä silloin, kun se virallisesti alkaisi. Se alkaisi 10.9. ja mä oon ilmoittanut olevani kolme viikkoa pidempään. Katsotaan riittääkö kunto oikeesti. Mun työkaveri juuri eilen totesi että mä oon niin reippaassa kunnossa että he kaikki luottavat ehkä vähän liikaakin siihen, että mä pystyn kaiken hoitamaan ihan normaalisti. Samoin mä itse taidan luottaa siihen vähän liikaa. Mähän saatan joutua päivänä minä tahansa jäämään pois jos jotain vaivaa ilmenee. Vielä ei ole ollut, mulla ei esim ole ollut ainuttakaan supistusta tms.

Ja meillä on muuttokin vielä alle 3 viikkoa ennen laskettua aikaa! Siitä mä olen kyllä sanonut miehelle että se on liian myöhään mutta eipä sille toisaalta mitään mahda. Täytyy vaan toivoa että lapsi ei ala tulla etuajassa. Tuolloin vasta saan hankinnatkin kuntoon vaikka varmaan mun pitäisi katsoa sitä ennen jo että vaatteet ja muut pienemmän hankinnat on ok. Mutta sänkyjä ja muita ei tietenkään nykyiseen asuntoon kasata.
Huh, hirveesti hommaa ja niin vähän aikaa:)

Onko täällä muita jotka ei jaksais ravata tiuhaan tahtiin neuvolassa? :ashamed:
Mua jotenkin niin ottaa päähän kun siellä saa kohta ravata taas vähän väliä kuuntelemassa samat jutut uudestaan ja uudestaan :ashamed: En tiedä johtuuko se nyt siitä, että noita raskauksiakin on jo muutama takana, ja osaa tarkkailla omaa kehoaan ja tietää kyllä jos jokin on pielessä vai mikä tässä sit on... Tuntuu ettei mitään muuta ehdikkään kuin istua neuvolan odotustilassa :LOL: Mulla oli 26+5 viimeksi neuvola ja sitten 27+4 lääkäri ja seuraava aika on viikoilla 30+4...

Poju on ihan kauhea riehuja, varsinkin iltaisin ja öisin... Aamulla on ihan huono-olo ja vatsaan koskee kun poika möyrinyt koko yön :x Kunhan itse saan unen päästä kiinni, niin en herää siihen monotukseen, sen verran hyvät unen lahjat on suotu :D

Hankinnoista : meillä ei kauheasti taida olla mitään hankittavaa enää.. Vaatteet edelleen laatikoissa ja katselis tuossa kuukauden päästä sit jos jaksais niitä laitetella paikoilleen :)
Mä ostin tuohon pojan pinnasänkyyn vaan sellaisen huovan jonka heitän sitten petivaatteiden päälle aamuisin.. Noi ei ainakaan jyskissä ole hinnalla pilattu, että voi ostaa useammankin ja vaihdella fiiliksen mukaan :D

Supistukset aiheuttaa kiusaa täällä, kunhan nyt ei vaan mitään saisi aikaan! Luulen, että johtuu siitä kun saanut taas stressata ja käydä muutenkin ylikierroksilla kokoajan eikä lepohetkiä tunnu olevan kuin vasta klo 20 jälkeen kun lapset nukkumassa

Tänään sit selkii taas paremmin kotiutuuko mies tänään vaiko vasta joskus tulevaisuudessa..
Otettiin eilen sairaalaan sisään Anemian takia ja keuhkokuvissa näkyi valkoinen alue josta ei sen enempää tietoa olekkaan...
Saanut eilen 2 pussia verta ja tänään ilmeisesti tähystävät, mahan ja tutkivat vuotaako sinne vai mihin sen punasolut on kadonnut... En jotenkin jaksa enää edes toivoa, että pääsisi viereen ensi yöksi.. :'( Vuosi sitten kun oli sairaalassa niin sanoivat, että pääsee kotiin huomenna.. ja sit keskiviikkona ja sit viikonlopuksi ja lopulta mies makasi kuukauden sairaalassa - oli 2 yötä kotona ja meni vielä viikoksi... Noh kyllä tää taas tästä.. Meidät on vaan jotenkin kirottu tähän sairaala kierteeseen kun olen raskaana... *itkusurkumasis*

Paulah: Kuulostaa NIIN tutulta. Toivottavasti ehditään vähän hengähtää ennen vauvojen syntymää. Mua ainakin stressaa ajatus, että olen jo valmiiksi vähän väsynyt, kun vauva syntyy. Töissä on tullut painettua 10-12h työpäiviä toisinaan ja illalla vielä luettua tenttiin. Noh, eipähän tule niin suurta muutosta syntymän jälkeen, kun ei ole omaa aikaa ollut nytkään. :D

Mulla on myös kasvanu semmosta untuvaa vatsaan.

Vielä ei olla miehen kanssa synnytyksestä paljon keskusteltu. Mun puolesta saa aika vapaasti katsoa, jos vain on kiinnostunut. Kaveripariskunnalla oli laskettu aika maanantaina. Vielä ei ole tietoa tullut, onko heille jo lapsi syntynyt. Saa nähdä millaisia "kertomuksia" tuo mies sitten keksii kertoa mun miehelle. Voi kyl vähän värittää juttuja.

MB kiitti linkistä. Tuntuisi, että voisi olla hyvät imetysliivit. Pitää varmaan itsekin tilata tuollaiset. Eilen kävin kaupungil kiertelemässä ja katsoin myös liivejä, mut en vielä ostanut.

Peppi Mulla on ollut vähän samanlaista. Tuntui, että ei ehtinyt ollenkaan keskittymään raskauteen, kun tekemistä riitti niin paljon. Toivottavasti edes jossain vaiheessa ehdit rauhoittua ja nauttia raskaudestasi. Nyt olen neljättä päivää kesälomalla, niin tahti on vähän hiljentynyt. Töissä ollessa ei paljon ehtinyt kotona tekemään mitään. Opiskeluja yritän viedä eteenpäin, mut jää niitä äitiyslomankin ajaksi, jos silloin saisi edes jotain tehtyä.

Olo tuntuu hyvältä. Supisteluja ei ole kait ollut. En ole niistä varma. Vauvalle olen peittoja neulonut. Jos ehtisi jonkin villa-asun vielä tekemään. Rakennuksella on aikaa mennyt, kattopaneeleita olen lakannut. Onneksi on kevyttä hommaa. Siivoominen ei ole sitten sitä mieleisintä puuhaa, mut pakko sitäkin tehdä, et saa miehet töitä tehtyä. Nyt ei sitten tarvitsekaan töihin mennä vajaaseen vuoteen. Olen nyt kesälomalla ja 10.09 alkaa äitiysloma. Tänään neuvola. Ensi viikolla alkaa perhevalmennukset.

Nasuli08+MillaPetteri 32+0

Moi!

Neuvolassa kävin aamulla ja kaikki on kunnossa. Liikelaskentaohjeet sain sitten matkaan. Vauva oli rt:ssä edelleen, sf.mitta 28 cm hieman oli kääntynyt laskuun mutta ei ollenkaan huolestuttavaa. Sykkeet oli hyvä, tosin nukkui niin jouduttiin hieman herätteleen että saatiin vaihtelua.
Seuraava käynti olis sitten parin viikon päästä. Mua ei myöskään ollenkaan huvita rampata neuvolassa niin tiheästi mutta kai tuosta selviää. Mielenkiinnolla odotan onko vielä loppuraskaudessa lääkärikäyntiä. Kuopusta oottaessa ei ollu kuin 2 lääkäriä, alku ja keskiraskaudessa, eivät kuulemma katso tarpeelliseksi uudelleensynnyttäjille loppuraskauden käyntiä. Saas nähdä onko käytäntö muuttunut.

Chilitin: toivottavasti mies pääsee pian kotiin.

Synnytyksestä: kuopuksen kohdalla mies sanoi etukäteen ettei halua nähdä kun vauva syntyy eikä kurkistella alapäähän. No, kyllä se sinne sitten kuitenkin katteli ja oli kyllä ihmeissään että miten ihmeessä sieltä mahtuukin vauva tulemaan. Mun puolesta saa kuvata kunhan ei ihan suoraan sinne zoomaile, ei ne kuitenkaan julkiseen jakeluun mene.

Jaahas, taas olis kovasti hommaa odottamassa, ei muuten lyhene mun lista ollenkaan. Pojalla oli eilen ekaa kertaa kotitaloutta ja heti tuli läksyä, puuroa piti keittää joten sai kuopus iltapuuron sitten siinä, ja pitkästä aikaa myös poika söi puuroa. Kovin tuntui olevan innoissaan kotitaloudesta, hyvä niin, on kyllä ollu pienempänäkin innokkaasti apua leipomisessa ja ruuanlaitossa.
Nyt meen ettiin dallaspullan ohjetta, eilen tekivät kolmosella ja alkoi tekemään ihan hirveesti mieli. Illalla en jaksanu leipoa mutta jos tänään tekis ja herkuttelis sitten iltapäivällä.

Peppi ja rinsessa 32+2

Peppi minäkin opiskelin työn ohessa esikoista odottaessa, jatkoin opinnot loppuun äitiyslomalla ja vauvan ollessa alle 2kk ikäinen. Silti aika riitti kaikkeen :D Ainakin nyt jälkikäteen kun miettii - nyt en meinaa ehtiä mitään, ehkä se tuo esikoinen (nyt 1v5kk) on sitten niin hyvä ajansyöjä.. Ja tosiaan olenhan nyt töissäkin taas, ehkä kun viettäisi päivät kotosalla saisi enemmän aikaiseksi. Äitiyslomalle olen nyt suosiolla jättänyt kaikki hankinnat ja vaatteiden pesut ja lajittelut jne. Mitään ei ole siis vielä tehty!

Chilitin :hug: pikaista paranemista miehellesi, todella ikävän kuuloinen tilanne.

Täällä vaan räkätaudista kärsien töitä teen (ja välillä täällä netissä käyn..), jospa tuo tauti menisi viikonlopuksi ohi niin ehkä taas ruoka maistuisi ja jaksaisin touhuta kotosallakin. Masussa ei ihmeitä, ensi viikolla neuvolaan. Ai niin, Chilitin, voithan sinä toivoa harvennettuja neuvolakäyntejä - ei siellä pakko ole käydä, jos kaikki sujuu OK.

~Tiila 31+2.

Nukkaa löytyy täältäkin mahan pinnalta, mut käly laittoi siinäkin sitten "paremmaksi". Hällä on alkanut muodostua satiaspolku navan alle, ihan mustia ja paksuhkoja karvoja siis kasvaa siihen. Taitaa olla joo nuo mieshormoonit koholla hänen kropassaan :LOL:

Mun ukko tulee ens yönä kotio :D IHANAA :heart: :heart: :heart:

pinkkimieli ja pallopää = (rakas)riiviö 29+6

Heippa mammat!

Tänään oli neuvolapäivä, määräsivät sokerirasitukseen painon nousun takia. 11kg siis tullut ekasta käynnistä joista 6 kesän aikana...

Paino: 910g/vko
Turvotus:+
Verenpaine: 119/76
Pissa: puhdas
Hemoglobiini: 133
SF-Mitta: 28,5
Masukin tiedot: syke 145, liikkeet ++. Oli masussa viistosti poikittain eli pää oikeaa kainaloa kohti ja jalat vasemmalla alhaalla. Ihan normaalin kokoiseksi arvioi ja sanoi, että jos kuukauden päästä ei ole kääntynyt niin sitten lähettää synnytystapa-arvioon. Meillä ei siis kaikkia laiteta sinne vain ne joilla lääkäri/neuvolatäti arvioi sen tarpeelliseksi.

Töitä alan vähentämään kykyni mukaan. Tai aina kun tilanne sen sallii jään kotiin ja teen etänä omien voimien mukaan. Olen siis vanhemmillani töissä ja lähinnä työskentelen äitini kanssa täällä. Joudun olemaan täällä siis silloin kun äitini on muualla tai on jotain sovittua, että saikkulapuista ei oo kauheesti apua, jonkun täytyy kuitenkin vastata puhelimeen. Tällä viikolla aloitti onneksi äitiyslomasijaiseni, mutta kun on uusi ihminen niin ei voi heti jättää yksin uusien ohjelmien ja tuotteiden kanssa.

Alley ja Vilpertti 30+2

Kela: Laitan tähän vielä muillekin tiedoksi muutaman kelan jutun, jota miehen kanssa setvittiin. Mies soitti kelaan ja he soittivat tänään takaisin selvitettyään asian.
Tulojen nousu, jos haluaa käyttää 6kk tuloja päivärahojen laskentaperusteena: täytyy olla vähintään 27,26%, tästä ei tehdä poikkeuksia. Eli kun puhutaan siitä 20% noususta, tuon verran sen täytyy kokonaisuudessaan olla että se riittää.
Isyysloman anomisesta: meille sanottiin että voi jo hakea mutta rahat maksetaan jälkeenpäin.
Isyysloman aloittamisen vaikutus päivärahan laskentaan: meille nyt sanottiin, että miehen kohdalla päivärahan tason määrää se päivä, jolloin olet ensimmäistä kertaa pois töistä. Eli jos mies pitää ensimmäisen isyyslomapäivän ensi vuoden puolella, käytettään 2008 tuloja laskennan perusteena.

Asia selvä, sitten meidän ainakin täytyy tehdä jokunen laskutoimitus vielä. Mä kyllä haluaisin miehen kotiin mun kanssa ehti lapsen synnyttyä mutta jos tuossa on ihan huomattava ero päivärahojen tasossa niin sitten taidetaan laittaa ensi vuoden puolelle. Mies voisi pitää vaikka viikon palkatonta kun kotiudutaan sairaalasta.

alley
Siis sanoko ne että tuon 11kg:n takia rasitukseen vai sen takia että on 6kg tullu nyt kesällä?

pinkkimieli
Muuten varmaan laittasinki mut en halua suoranaisesti täällä paljastua jos joku tuttu täällä käy :whistle:
Ja tää paikkakunta on niin pieni ettei täältä takuulla ketään kaksplussalla käy :kieh:
Kattelin tuossa lehtee niin torstaisin ja tiistaisin alkaa jotain mammajuttuja täällä, perhekahvila ja joku äitilapsipiiri...
Kattoo jos jossain semmosissa kävis vilkasemassa mitä siellä näkyy sitten ku Uunon on syntyny :whistle:

Täällä on jo jonkun aikaa alettu herätty aikasin aamulla vaikka nukkua sais pitkään :kieh:
Ei vaan saa oikeen unta enää ja sitten tulee pyörittyä sängyssä tunti pari ennen ku nukahtaa uuelleen...
Pitäs melkeen varmaan vaan alkaa heräämään siihen aikaan ja nukkua sitten päikkärit päivällä jos siltä tuntuu...

*Talvicci ja Uuno rv.33+1* :heart:

Hope siellä Bebesin sivuilla on se lisäkuvan takana oleva kokotaulukko. Itse ostin S-koon, koska olen pienirintainen. Esikoisen myötä kuppikoko kasvoi vain yhdellä. Nyt on +2, mutta oletettavasti sama koko menee mulle edelleen.

chilitin voimia sulle!

Hitsi mä en uskalla viedä tota esikoista edes muskariin nyt syksyllä, kun pelkään sitä possulenssua. Äh. Olenkohan mä ylireagoiva?? Ajattelin tyytyä vain puistoilemaan. Ainakin siihen asti kunnes "pahin on ohi", millon se sit alkaakaan..

Heissan :wave:

Erehdyin lähtemään aamusta pojan kanssa puistoon jonne ei ole matkaa kuin reilu kilometri. Päästiin vähän matkaa kun maha meni ihan kovaksi ja tuli tosi kipeäksi. Sitä jatkui koko matkan, välillä oli pakko vaan pysähdellä.. Sama jatkui vielä koko kotimatkan ja nyt on masu tosi hellänä..
Iltapäivällä lähdetään kyllä autolla, kun mennään vielä pidemmälle puistoon.

Chilitin voimia :hug:

Mulla ei oo lisääntynyttä karvan kasvua, ei ees nukkaa masulla :D

Eikö ollut esikoisella eikä varmaan tällekään hommata päiväpeittoa sänkyyn, pärjätään ilmankin:) Tosin huopa vois olla hyvä, niinkuin Chilitin oli ostanut.
Täytyy siis lähteä jyskiin:D

Mut nyt kun poju nukkuu niin mie taidan kömpiä perässä, viime yönän nukutin taas 2krt ja poika heräs jo 6.40 |O

Inka & Maisa 34+3 :heart: :heart:

Talvicci: Sain sen käsityksen että vähän molempien takia, mutta enemmän sen vuoksi, että nyt 3 viime kertaa yhteensä painon nousu on ollu sen 6kg yhteensä. Haluaa varmistaa ettei paino nouse sokereiden takia. Pissahan oli kyllä puhdas ja on ollutkin koko ajan, enkä ole ylipainoinen alun alkaenkaan, niin kai se vain on sellainen varmistus. Turvotustahan on jonkun verran, että kai osa painosta selittyis silläkin.

Siis mä en oo vieläkään saanut Kelasta mitään päätöksiä ja sentään 7vko (reilu) LA:han. Paulah kun tota tulojen nousua ei oo noin paljon mulla varmasti tapahtunu niin tiedätkö...tai tietääkö muut...et tuleeko joku "yleiskorotus" tohon kelan vanhempainrahaan jos muuten saa saman ku esikosta? Siis kun jos seuraava lapsi syntyy sen alle 3v edellisestä niin sithän pitäs saada sama raha toisellakin kertaa. Mut eikö niihin sit tuu mitään korotuksia, sillä kyllähän parissa vuodessa palkat nousee ihan varmasti yleiskorotusten takia jne. Tajuskohan kukaan??!! :/

Mulla kasvaa mustaa karvaa navan tietämillä ja siitä alaspäin! Oon muutenkin niin karvanen ja mulla kyllä alamahalla on aina kasvanu hentoo haituvaa hieman ja väliin tuntuu et joku tummempikin karva nousee jostain...ihan yksittäisiä siis. Ja tämä ehkä hieman lisääntynyt nyt odotusaikana. Tulee mulle joskus leukaankin yks tai kaks tummaa karvaa, samoin nännien ympärille! Inhottavaa, mut minkäs noille mieshormoneille teet :(

Muisku: mun käsittääkseni kela maksaa etuuksia sen palkkakertoimella korotetun tulon mukaan. Näin mä ymmärsin ainakin. Mutta en oo 100% varma tosiaan. Oikeus ja kohtuus olisi kyllä, että jos itse käyttävät vertailussa tuollaista kertoimella korotettua tuloa niin myös sitten maksaisivat etuudet sen mukaan!

Ollaan juteltu miehen kanssa siitä missä on sitten kun on ponnistamisen aika synnytyksessä ja nyt ainakin sanoi että tuskin on siellä jalkopäässä kurkkimassa. Mulla sille ei nyt ole niin väliä, kattokoon jos haluaa, mutta mitään videokuvaa en kyllä tuosta tilanteesta halua :D

Päiväpeitettä ei vauvan sänkyyn hankita, vaikka olenkin tosi tarkka että sängyt pitää olla aina päiväsaikaan pedattuna, mutta kun se vauva kuitenkin nukkuu päivisinkin niin en viitsi tässä vaiheessa hankkia ainakaan mitään peitettä sinne. Meillä kun ei ole kissojakaan jotka sinne menis karvoja tiputtamaan.

alley
Mulle on ennen raskautta olevasta painosta tullu 14kg ja tuosta painosta ei ole sanottu neuvolassa mitään. Ite jouduin siihen sokerirasitukseen siks ku viime käynnillä verensokerit oli korkeella... Mitään ei onneks kuitenkaan ollu...

Mulla itellä vaan mietityttää että ajatteleeko kaikki oikeesti että jos tulee yli10kg painoa että se on paljon? :whistle:
Ku siis mä oon aina käsittäny ja ajatellu että joku 15kg:han on ihan normaali määrä jos on tullu painoo sen verran... ja turvotustaki varmasti on osa ainaki

Päiviä mammat! Taas yritän miettiä, että mitähän tekis... Alkaa käydä tylsäksi nämä päivät kotona, kun on käytännössä katsoen ollut kotona koko raskauden ajan. Ja nyt on ihan toisella tavalla tullut energiaakin! Miulle ei siis koskaan tullut keskiraskauden enrgisyysvaihetta, tässä lopussa vasta... Noh, vielä tämäkin energia varmaan syödään miulta pois. Viimeistään sitten kun vauva syntyy.

Nyt oon ommellu meidän pienokaiselle pinnasängyn "valmiiksi", on: pehmusteet, päiväpeitto ja yksi pussilakana valmiina (ja sellainen "päätykoriste"). Vielä jäi lakana kangasta, että voisin aluslakanoita kans ommella, mutta harmittavasti just hankalan kokoinen pala: siitä puuttuu pituudesta noin 5cm, että saisi kaksi lakanaa tehtyä, nyt taitaa saada vain yhden ja älyttömän määrän hukkapalaa. :( Harmittaa... Voisin teille kuvaa laittaa tuosta meidän pinnasängystä, kun ei tässä muutakaan tekemistä oo :)

Painoa on miule ensimmäisestä neuvolasta katsoen tullu 9kg, mutta itse katsoisin, että kaksi kiloa vähemmän, kun alun pahoinvointi pudotti sitä painoa jo ENNEN ensimmäistä neuvolakertaa. Eli eipä juurikaan oo tullu painoa, kaikki taitaa olla tuossa mahassa. Mutta mie oonkin aina saanu taistella sen kanssa, että painoa ei vaan tuu! Yläasteen/lukion aikana olin tutkimuksissakin sen takia, kun painoa tuli niin vähän, mutta pituuskasvu oli jotain hirveätä. Nyt kuitenkin ihan normaalipainoinen oon...

Miule tuota nukkaa/mustaa karvaa kasvoi raskauden alussa älyttömästi. Miehen kanssa naurettiinkin, että miulla on enemmän "rintakarvoja" kuin hällä on koskaan ollu. Nyt kuitenkin on miusta tuo musta karva hävinny suurimmaksi osaksi, enää vain jäljellä siellä täällä muutama karva. Mistähän lie tuokin johtuu... Linea negra (joka miulla on aina ollu) on vahvistunu ihan selkeästi ja kulkee nyt sekä navan ylä- ja alapuolella...

Mutta nyt voisinkin mennä lyhentämään ja silittämään makkarin verhot ja sitten ottaa tuosta pienestä pesästä muutama kuva...

DsariaL ja Möykky 32+0!

P.S. Tuli noista viikoista mieleen vain, että tietääkö kukaan mikä on nykyinen ohje/viikkoraja tuohon synnytyksen estämiseen? Kun tuolla kerhopuolella puhuttiin jotain viikoista 32+6 (kai), mutta ainakin itsellä oli mielessä, että viikolle 35 asti estelevät, mikäli synnytys tuntuu alkavan ennenaikaisesti...

Yhteistyössä